Enkele punten waarover de nodige onenigheid (en gekibbel) was, wil ik toch even 'samenvatten' en hernieuwd in het gesprek inbrengen,
om er nog eens inhoudelijk verder op door te gaan.
(Het staat jullie natuurlijk vrij daar niet op door te gaan, of om andere delen van het gesprek te hervatten.)
1. Heeft God satan geschapen?
God heeft een cherub (heel veel cherubs) geschapen, en die cherub is tegen God in opstand gekomen.
God heeft de mens geschapen, en die mens heeft tegen God gekozen.
Heeft God die cherub zo geschapen dat hij niet anders kon dat tegen God kiezen,
wat dan zou inhouden dat God inderdaad "satan" heeft geschapen?
Dat geloof ik niet.
Heeft God de mens zo geschapen dat zij niet anders konden?
Ook dat geloof ik niet.
Om even een flauw voorbeeld te nemen, maar hopelijk serieus genoeg om de spraakverwarring te herkennen:
Een garage levert mij een fonkelnieuwe auto.
Ik ga in de auto rijden, ga die auto eens even lekker uitproberen,
maar raak daarbij de macht over het stuur kwijt, en rijd tegen een boom.
Heeft die garage mij dan een auto geleverd die wel kapot moest gaan?
2. Een behoorlijk tijdje werd gesproken over de tekst in Jesaja 54:16.
Daar staat heel duidelijk
Statenvertaling schreef:ook heb Ik den verderver geschapen, om te vernielen.
Ontkennen dat daar staat dat God "den verderver heeft geschapen", is dan ook totaal buiten alle rede.
Wat anders is de discussie of dat
betekent dat God "de satan" heeft geschapen,
dat die tekst dus op satan betrekking heeft.
In één van de mod-breaks heb ik daar ook op gewezen, maar ik herhaal het hier nog maar eens.
Ik lees in bijv. 1 Kronieken 21:12:
Statenvertaling schreef:Of drie jaren honger, of drie maanden verteerd te worden voor het aangezicht uwer wederpartij, en dat het zwaard uwer vijanden u achterhale; of drie dagen het zwaard des HEEREN, dat is, de pestilentie in het land, en een verdervenden engel des HEEREN in al de landpalen van Israel? Zo zie nu toe, wat antwoord ik Dien zal wedergeven, Die mij gezonden heeft.
Daar wordt diezelfde term "verderven" gekoppeld aan "een engel des HEEREN" (sommigen vertalen "de" engel des Heeren).
En even later weer, in vers 15.
Ik vraag me af of dat zou betekenen dat satan hier aan het werk is in opdracht van God?
Of zou het kunnen zijn dat "de verderver" mogelijk niet per se "satan" is?
3. Ik zag veel verwarring over de term "kwaad".
Ik wil graag nog eens wijzen op de opmerkingen die Loyola hierover maakte,
zie zijn bijdrage op woensdag 12 november om 20.28 uur.
Link:
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 150#p73751
We moeten bij het spreken van "kwaad" echt onderscheid maken tussen
"kwaad" in de betekenis van "rampspoed" e.d.,
en "kwaad" als (geestelijke) strijd tegen God,
en nog andere vormen van kwaad.
Het hoeft nog niet zo te zijn dat wanneer we er van overtuigd zijn dat God "rampspoed-kwaad" schept,
dat dat dan automatisch ook inhoudt dat Hij "moreel kwaad" schept.
Daar graag rekening mee houden in de argumentering, en ook dat de ander het mogelijk over een andere betekenis heeft.
4. Wilsophie heeft het een aantal keren gehad over de alverzoeningsleer.
Maar Wilsophie: dat de alverzoeningsleer wordt onderbouwd met bepaalde argumenten,
is nog geen reden om te zeggen dat wanneer die argumenten worden genoemd, men dan "dus" de alverzoeningsleer aanhangt.
Zoiets zou ik kunnen afleiden uit jouw woorden.
We hebben het hier over de vraag of God het kwaad heeft geschapen.
Ik kan mij best voorstellen dat er mensen zijn die mening hebben dat God het kwaad heeft geschapen, zonder aanhanger van de Alverzoeningsleer te zijn.
Ik zou het op prijs stellen dat je het gesprek niet nog moeilijker maakt door die alverzoeningsleer erbij te halen.
5. Interessant punt vind ik zelf de vraag:
Heeft satan NU nog toegang tot de hemel?
Ik heb ook heel lang gedacht dat satan tussen Genesis 1 en Genesis 3 moet zijn gevallen, en uit de hemel was verstoten.
Maar we kennen allemaal het verhaal van Job, waarin we lezen dat satan "gewoon" toegang heeft tot de hemel,
en zelfs God kan 'uitdagen' als het ware.
Ook ken ik de gedachte dat satan uit de hemel is geworpen toen Christus na zijn opstanding en hemelvaart weer in de hemel kwam,
maar ik weet niet precies waarop die gedachte is gebaseerd.
Wellicht weet iemand dat, of anders kom ik er hopelijk aan toe om me daar eens verder in te verdiepen.
Ik noem het hier even, omdat het al een aantal keren ter sprake is gekomen.
Het is weliswaar off-topic, dus als we daar te diep op doorgaan, maken we er een apart punt van.