peda schreef:Jerommel schreef:Christiaan schreef:Waarom heeft God een ge-finetuned universe nodig om leven te scheppen? Was het niet een groter wonder geweest om leven te creëren daar waar het niet mogelijk zou zijn?
De claim is dat God zowel het universum als alles dat zich daar in bevindt schiep.
Waarom Hij de fysieke werkelijkheid schiep voor spirituele doeleinden zou je aan Hem moeten vragen.

Inderdaad. Maar God heeft op deze intrigerende vraag nooit een antwoord gegeven. waarom niet
Is het dan een belangrijke vraag?
Is de Bijbel bedoeld als wetenschappelijke verklaring?
De gelovige gaat langs deze vraag heen en baseert zich op de ouverture in het begin-genesis verhaal. God heeft het gedaan en het Waarom ligt bij God.
Het waarom met betrekking tot wat?
Waarom er leven is? Of waarom Hij bepaalde technische keuzes heeft gemaakt?
Wat is belangrijk?
De andersdenkende gaat anders om met de vraag en ziet die graag beantwoord.
Welke vraag nu precies?
Waarom laat de Perfecte God in de relatie naar de mens een menselijk "" gelaat "' zien. God is boos, God is jaloers enz. Voor mij zijn dat cruciale vragen waar je niet omheen kunt.
Ik zie het als onderwijs voor een rebels volk. God probeert iets duidelijk te maken.
Waarom verlaat God Zijn Perfectie en leeft in de voorstelling van de gelovigen als Christus tussen de mensen.
Omdat een zondeloze mens de losprijs voor de zondigende mens heeft kunnen betalen. En omdat Hij voor zijn Volk een menselijke Koning én Hogepriester wil zijn, en dat ook lang daar voor heeft beloofd, omdat zijn volk dat wilde zelfs.
Johannes 3:16
"Want God had de wereld alzolief, dat Hij zijn unieke Zoon gaf, opdat eenieder die in Hem gelooft niet vergaan zal maar eeuwig leven hebbe."
De theologische verklaring is mij volkomen bekend, die hoeft hier ook niet neergeschreven te worden.
Waarom vraag je het dan?
Maar waarom zwijgt God Over het Waarom Hij de kosmos als vergeleken met Hem inferieure eenheid heeft geschapen

Dat is telkens jouw stelling, dat de schepping inferieur is geschapen. Maar het is m.i. een argument uit onwetendheid. Onwetendheid omtrent de achtergrond van waarom de schepping nu is zoals ze is, namelijk volgens dat zelfde Boek: "gevallen" dus gecorrumpeerd.
er is nu dood, verderf en onrecht. Laten we zegen dat God het zijn schepsels heeft toegestaan of mogelijk gemaakt om de boel te verzieken.
Maar dat is niet het eindstation, het is een fase. Het eindstation is beter dan het Paradijs.
Verder is je argumentatie m.i. nogal emotioneel geladen, en dat kan ik wel begrijpen, misschien ook frustratie over de onduidelijkheid, maar dat zegt in feite niets over het waarheidsgehalte of de (on)logica.