Ik kan het niet anders dan met je eens zijn....Lanfy schreef:Tsjonge jonge, heb even een paar pagina's teruggelezen. Wat een geneuzel allemaal!

Ik kan het niet anders dan met je eens zijn....Lanfy schreef:Tsjonge jonge, heb even een paar pagina's teruggelezen. Wat een geneuzel allemaal!
Het is echt een zootje geworden. Niet de moeite meer om te lezen.Lanfy schreef:Tsjonge jonge, heb even een paar pagina's teruggelezen. Wat een geneuzel allemaal!
Hoe weet je dan dat het een zootje is?vrolijke schreef:Het is echt een zootje geworden. Niet de moeite meer om te lezen.Lanfy schreef:Tsjonge jonge, heb even een paar pagina's teruggelezen. Wat een geneuzel allemaal!
Ik bedoelde dat ik van mijn 13e tot mijn 30e atheist was. Maar als ik had gezegd dat ik geloofde als een kind had hij wel gezeurd dat een kinderlijk geloof niet telt. Vandaar. Zeg je ook even tegen peter64 dat vragen of iemand je in de maling neemt het gesprek niet bevordert? Zo nee, dan heb je de schijn van partijdigheid nog steeds ferm over je.callista schreef:Praat het liever op een volwassen manier uit......en leg het uit.
Dank je....had dat dan meteen tegen Peter gezegd, dan was die hele "poppenkast" niet nodig geweest.m.a.w. dan was er meteen duidelijkheid.Piebe 2.2 schreef:Ik bedoelde dat ik van mijn 13e tot mijn 30e atheist was. Maar als ik had gezegd dat ik geloofde als een kind had hij wel gezeurd dat een kinderlijk geloof niet telt. Vandaar. Zeg je ook even tegen peter64 dat vragen of iemand je in de maling neemt het gesprek niet bevordert? Zo nee, dan heb je de schijn van partijdigheid nog steeds ferm over je.callista schreef:Praat het liever op een volwassen manier uit......en leg het uit.
Wat had je anders verwachtPiebe 2.2 schreef:Ik bedoelde dat ik van mijn 13e tot mijn 30e atheist was. Maar als ik had gezegd dat ik geloofde als een kind had hij wel gezeurd dat een kinderlijk geloof niet telt. Vandaar. Zeg je ook even tegen peter64 dat vragen of iemand je in de maling neemt het gesprek niet bevordert? Zo nee, dan heb je de schijn van partijdigheid nog steeds ferm over je.callista schreef:Praat het liever op een volwassen manier uit......en leg het uit.
Dag Peter,Peter64 schreef:Hoi job, ik vind het zacht gezegd een nogal onbevredigend antwoord, eerst veroordeel jij mijn standpunt, en later zeg jij het volgende:
''Mij is altijd geleerd nooit in een driehoeks verhouding te komen tijdens een dispuut''
Job, wanneer jij je zou houden aan hetgeen wat jou geleerd is lijkt het mij verstandig om jezelf daaraan te houden, immers,
You can't have your cake and eat it too
Hallo Lanfy,Lanfy schreef:Maar als er geen andere zienswijzen komen heb ik mijn zegje hier gedaan. En ik denk er nog steeds zo over, dus de christelijke goegemeente heeft aan mij de tijd verspilt! Nu was dat niet zo heel veel, want inhoudelijk gingen er als je het bij elkaar optelt een pagina of 4 over, totaal dan. En voor de rest blijft mijn conclusie dat het christendom, mede door haar vele denominaties, net als elk ander geloof uiteindelijk ten onder gaat! En uiteindelijk gaat het om jezelf, hoe je er zelf in staat. En als je daar vrede mee hebt, wat ik heb, is het allemaal prima, en kijk je vooral meewarend naar de gevoerde discussies. Been there, seen it, done that!
Kijk eens naar de grote wereldgodsdiensten.Lanfy schreef:Maar als er geen andere zienswijzen komen heb ik mijn zegje hier gedaan. En ik denk er nog steeds zo over, dus de christelijke goegemeente heeft aan mij de tijd verspilt! Nu was dat niet zo heel veel, want inhoudelijk gingen er als je het bij elkaar optelt een pagina of 4 over, totaal dan. En voor de rest blijft mijn conclusie dat het christendom, mede door haar vele denominaties, net als elk ander geloof uiteindelijk ten onder gaat! En uiteindelijk gaat het om jezelf, hoe je er zelf in staat. En als je daar vrede mee hebt, wat ik heb, is het allemaal prima, en kijk je vooral meewarend naar de gevoerde discussies. Been there, seen it, done that!
Dag rfdekruijffrfdekruijff schreef:[.......]job schreef:Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig.
Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig.
Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
Als hij het kán en wil opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?
En Jezus koos zelf voor Zijn dood. Hij houd van JOU en koos daarom om dit te doen.
De duivel zegt niet voor niets dat als Hij zich van de tempel zou werpen dat engelen Hem zouden opvangen.
Hij wordt niet voor niets uitgedaagd om van het kruis te komen. Als Jezus op welk moment dan ook koos om het niet te doen, was het niet gebeurt.
Dit laat zien dat het geen opofferen is van een vaderfiguur maar de vrije keuze van Jezus.
[...]
Juist....en ook die hebben vele denominatiesGaitema schreef:Kijk eens naar de grote wereldgodsdiensten.Lanfy schreef:Maar als er geen andere zienswijzen komen heb ik mijn zegje hier gedaan. En ik denk er nog steeds zo over, dus de christelijke goegemeente heeft aan mij de tijd verspilt! Nu was dat niet zo heel veel, want inhoudelijk gingen er als je het bij elkaar optelt een pagina of 4 over, totaal dan. En voor de rest blijft mijn conclusie dat het christendom, mede door haar vele denominaties, net als elk ander geloof uiteindelijk ten onder gaat! En uiteindelijk gaat het om jezelf, hoe je er zelf in staat. En als je daar vrede mee hebt, wat ik heb, is het allemaal prima, en kijk je vooral meewarend naar de gevoerde discussies. Been there, seen it, done that!
Het boedisme, hindoeïsme, jodendom, islam en christendom.
Wat maakt het, dat ze na duizenden jaren nog steeds bestaan?
Jezus volgde theologisch gezien, de Wil van de Vader cq zijn Christus natuur. Had Jezus deze Wil niet gevolgd, dan zou de Schepping voor eeuwigrfdekruijff schreef:
En Jezus koos zelf voor Zijn dood. Hij houd van JOU en koos daarom om dit te doen.
De duivel zegt niet voor niets dat als Hij zich van de tempel zou werpen dat engelen Hem zouden opvangen.
Hij wordt niet voor niets uitgedaagd om van het kruis te komen. Als Jezus op welk moment dan ook koos om het niet te doen, was het niet gebeurt.
Dit laat zien dat het geen opofferen is van een vaderfiguur maar de vrije keuze van Jezus
/Anja schreef:Juist....en ook die hebben vele denominatiesGaitema schreef:Kijk eens naar de grote wereldgodsdiensten.Lanfy schreef:Maar als er geen andere zienswijzen komen heb ik mijn zegje hier gedaan. En ik denk er nog steeds zo over, dus de christelijke goegemeente heeft aan mij de tijd verspilt! Nu was dat niet zo heel veel, want inhoudelijk gingen er als je het bij elkaar optelt een pagina of 4 over, totaal dan. En voor de rest blijft mijn conclusie dat het christendom, mede door haar vele denominaties, net als elk ander geloof uiteindelijk ten onder gaat! En uiteindelijk gaat het om jezelf, hoe je er zelf in staat. En als je daar vrede mee hebt, wat ik heb, is het allemaal prima, en kijk je vooral meewarend naar de gevoerde discussies. Been there, seen it, done that!
Het boedisme, hindoeïsme, jodendom, islam en christendom.
Wat maakt het, dat ze na duizenden jaren nog steeds bestaan?. Misschien bestaan ze juist daarom na duizenden jaren nog steeds.
Dag Peda,peda schreef:Jezus volgde theologisch gezien, de Wil van de Vader cq zijn Christus natuur. Had Jezus deze Wil niet gevolgd, dan zou de Schepping voor eeuwigrfdekruijff schreef:
Dit laat zien dat het geen opofferen is van een vaderfiguur maar de vrije keuze van Jezus
verloren zijn geweest, omdat het zoenoffer uitbleef en de scheppingsbedoeling compleet mislukt zijn. Omdat de Vader en de Christus ( Goddelijk deel van de Godmens ) een absolute eenheid vormen
in Wil en Bedoeling, kon de (zwakkere) menselijke natuur ( Jezus ) nooit neen zeggen tegen de Goddelijke component. Of een gelovige deze situatie nu "'vrije'' keuze noemt, opoffering, liefde of "' voldoen aan wat moest gebeuren"' , is ten diepste een woordspel. Jezus handelde zoals hij volgens het Goddelijk "'programma"' moest handelen, een alternatief was er, althans theologisch, voor hem niet.
Vervelend he de waarheid;prikt hetcallista schreef:
![]()
Hallo Job,job schreef:Dag Peda,peda schreef:Jezus volgde theologisch gezien, de Wil van de Vader cq zijn Christus natuur. Had Jezus deze Wil niet gevolgd, dan zou de Schepping voor eeuwigrfdekruijff schreef:
verloren zijn geweest, omdat het zoenoffer uitbleef en de scheppingsbedoeling compleet mislukt zijn. Omdat de Vader en de Christus ( Goddelijk deel van de Godmens ) een absolute eenheid vormen
in Wil en Bedoeling, kon de (zwakkere) menselijke natuur ( Jezus ) nooit neen zeggen tegen de Goddelijke component. Of een gelovige deze situatie nu "'vrije'' keuze noemt, opoffering, liefde of "' voldoen aan wat moest gebeuren"' , is ten diepste een woordspel. Jezus handelde zoals hij volgens het Goddelijk "'programma"' moest handelen, een alternatief was er, althans theologisch, voor hem niet.
Helemaal eens. Het is heel opvallend dat de "twee naturen" leer nooit anders is geweest dan een "werkhypothese" die (bizar genoeg ) nergens vanuit bijbelse geschriften, middels citaten wordt ondersteund........Maar goed de vroeg christelijke kerken hebben er ook tot 451 in Concilie van Chalcedon over geruzied( met uiteraard weer een scheuring )....dat zou al genoeg moeten zeggen.
Dag Peda,peda schreef:
Hallo Job,
Fijn te lezen dat jij mijn visie theologisch deelt.
Zo zie ik ook de verzoekingen van Satan, zoals brood voor steen in de woestijn, de z.g. opvang door engelen van Jezus bij het tempel dak en de poging tot verleiding van Jezus door Satan op de hoge berg, als een theaterstuk, plaatsvindend op het grote Schaakbord van God. Satan is theologisch bezien een immense Nul vergeleken bij de Grootheid en Almacht van God, maar het verhaal oogt voor een aantal gelovigen heel aansprekend. Maar evenals slechte personen zoals Judas, Karafas, Pilatus e.a figuranten rond het Jezus verhaal, is ook Satan ( in de ogen van God ) een volstrekt onbetekenende pion in het Goddelijk "'Spel'' met de Schepping als inzet. Allen denken uit vrije wil handelingen te verrichten, maar van vrije wil is geen enkele sprake. Satan valt door de mand, een nietige, onbeduidende tegenstrever, zo ongeveer als een stripfiguur in onze tijden..
De Bijbel staat vol met citaten dat Jezus 'gewoon' een mens was (de tweede adam),job schreef:Helemaal eens. Het is heel opvallend dat de "twee naturen" leer , met al zijn uitwijdingen ( niet vermengd, niet gescheiden, etc, etc ) nooit anders is geweest dan een "werkhypothese" die (bizar genoeg ) nergens vanuit bijbelse geschriften, middels citaten wordt ondersteund...
Is ook niet juist.job schreef:...Maar goed de vroeg christelijke kerken hebben er ook tot 451 in Concilie van Chalcedon over geruzied( met uiteraard weer een scheuring )....dat zou al genoeg moeten zeggen.
Zoveel concilies waren er nodig om tot "overeenstemming" te komen wat het juiste zou zijn...of beter gezegd het beste bij de Leer zou passen....en te bepalen wie er wel of niet een ketter was.....Yolanda_dB schreef: Je hebt vast wel eens gehoord van de geloofsbelijdenis van Nicea.
Die stamt uit 325.
Toen was het dus al 'vastgesteld'.
En vermoedelijk al eerder, maar dat kan ik zo even niet terugvinden.
Nou, "zoveel concilies"...callista schreef:Zoveel concilies waren er nodig om tot "overeenstemming" te komen wat het juiste zou zijn...of beter gezegd het beste bij de Leer zou passen...Yolanda_dB schreef: Je hebt vast wel eens gehoord van de geloofsbelijdenis van Nicea.
Die stamt uit 325.
Toen was het dus al 'vastgesteld'.
En vermoedelijk al eerder, maar dat kan ik zo even niet terugvinden.