Hallo Gait,
Dank voor je zeer 'open' reactie!
Deze interessante reactie noopt mij om te trachten een duidelijk, maar ook een meer exacter antwoord te geven.
Buiten de typisch 'christelijke' raakpunten, wordt hier ook een duidelijk 'joodse' visie duidelijk, die ik zal proberen te implementeren in dit onderwerp.
Je schreef:
Twee interessante punten lees ik hier. Het 1000 jarige rijk waar de bijbel over heeft, lijkt me ook te horen bij het koninkrijk der hemelen, maar hoe het precies zit lijkt me mooi om te behandelen als we zo ver zijn in Openbaring.
Het oordeel lezen bij onze gang naar de hemel is ook interessant. Ik geloof zelf dat er een beoordeling plaats vindt voor we de hemel in kunnen,
maar ook dat er nog een soort oordeel is na het einde van deze wereld in het algemeen. Of dat helemaal klopt, is altijd afwachten, want ik vind het ook een lastig onderwerp, wanneer dat precies is.
Ten aanzien van de eerste punt, de 1000 jaar in het Hemels Jeruzalem, behoort dus tot het Koninkrijk der Hemelen. Maar iemand die er naar streeft, te willen groeien in Christus, kans dus door zich tot een Tempel van de Heilige
Geest te willen laten bekeren reeds deel hebben aan dat Hemels Koninkrijk;
Kijk maar wat Jezus daar Zelf over zegt:
EERST WEGBEREIDING
Van het Koninkrijk Gods kan men niet zeggen: "Kijk, hier is het, of daar" (Luc.17:21a). Het is verborgen. Het komt op aarde
in mensen die God behagen (Luc.2:14). Jezus zegt: "
Het Koninkrijk van God is in u" (Grieks: entos=binnenin, Luc.17:21b). Zijn evangelie begint dan ook met innerlijke toebereiding (Mar.1:1). Om het Koninkrijk Gods in zich te zien komen, moet er eerst een weg voor Hem vrijgemaakt worden (Jes.40:3, Mat.3:3). Hij komt pas als Koning in ons hart, a
ls er opruiming is gehouden en de weg voor Hem is gebaand (Ps.84:5). .
Het oude testament eindigt met de belofte, dat God de profeet Elia zal zenden voordat de grote dag van de Heer komt (Mal.4:5-6). En vierhonderd jaar later begint het nieuwe testament daar, waar het oude eindigde. God zond een Elia,
die het volk opriep om zich voor te bereiden op de komst van het Licht van de wereld, door Wie er een nieuwe dag zou aanbreken (Joh.8:12, Ef.5:8).
Die wegbereider was Johannes de Doper (Mar.1:1-3). Hij trad op
in de geest en de kracht van Elia, om voor de Heer het volk goed voor te bereiden (Luc.1:11-17). Hij was de stem van één die roept in de woestijn: "Bereid de weg van de Heer, maak recht Zijn paden en bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen" (Luc.3:4, Mat.3:2).
Kijk Gait, dat is nu precies dezelfde boodschap van Openbaring 14:§-12, die vanaf het ontstaan van de Advent beweging, vanaf die tijd is verkondigd:
6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’
12
Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus
Wat gaat er dus aan vooraf, aan dat deel hebben aan die Hemel, dit:
‘Ik verzeker u,’ zei Jezus, ‘niemand kan het koninkrijk van God zien, als hij niet opnieuw geboren wordt.’ (Johannes 3:3 )
Jezus zei dat het absoluut nodig is dat elk mens wedergeboren wordt, wil hij het Koninkrijk van God zien. Er is geen andere manier om in het Koninkrijk binnen te komen.
Het is dus een noodzaak dat we acht geven op dat wat Jezus hier toch expliciet zegt!
‘Ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘niemand kan het koninkrijk van God binnenkomen, als hij niet geboren wordt uit water en Geest.
Wat uit de mens geboren wordt, is menselijk;
wat uit de Geest geboren wordt, is geestelijk. (Johannes 3:5-6)
Als u het Koninkrijk van God wil binnenkomen moet u (her-)geboren worden uit water en Geest. Dat u uit water geboren bent, staat vast.
Toen uw moeder u op aarde zette, brak het vruchtwater en u werd 'uit water' geboren. Daar hebt u zelf niet veel voor moeten doen. Verder betekent uit water geboren worden, ook de waterdoop. Dat is een bewuste keuze en stap van uw kant.
Als we nu naar Jezus' geboorte kijken, dan zien we dat ook Jezus geboren was uit het 'vruchtwater' in Maria. feitelijk was Jezus hier 'gedoopt' in de essentie van wat de mens, op geen enkele wijze, anders kan doen.
Hier toont de Hemels Vader overduidelijk dat Jezus, als een gewoon mens geboren is, door een normale éénheid tussen Maria en Jozef.
Het enig onderscheid dat de Allerhoogste God er, voor de redding van alle mensen, aan toegevoegd heeft is, dat Hij -bij voorbaat- Jezus als de Messias had aangeduid.
De bescherming van Jezus, om Hem tot hét ultieme voorbeeld voor alle mensen te maken, werd dus in de buik van Maria voorbereid. Jozef was dus gewoon, in de normale gang van zaken, zowel wettelijk volgens de Joodse Burger wetgeving,
een zoon van Jozef én Maria en als ook gerechtigd in de geslachtslijn van Koning David om op diens troon plaats te kunnen nemen, indien de Joden vanuit hun visie, de waarheid zouden hebben verworven.
Begrijp me goed; de Joodse leiders dachten naar menselijke maatstaven, niet naar Hemelse maatstaven. Ze hadden buiten de Heilige Geest van de Allerhoogste gerekend.
En in feite gebeurd het met ons precies hetzelfde, want kijk een wat Jezus zegt in Mattheus 28..........ik zal altijd bij u zijn tot aan het einde van de wereld!
Feitelijk is dit exact dezelfde relatie als tussen Jezus en de Vader. Jezus is echter nog Middelaar en is dus nu voor ons......Rechter en Beschermer!
En tenslotte zegt de Bijbel ons dat de Joden Jezus als Messias, in Elia (notabene) ben Jozef (zoon van Jozef). Want het is dié Elia die voorspelt is. Want hij zal de wegbereider zijn van de ware, waarachtige Messias, de Messias.......ben David.
De Bijbel leert ons door dat de Joden zélf in Elia de Wegbereider tot verlossing erkenden door hem te verbinden in de zoon van Jozef én de zoon van David, in de verbonds-wet van de Allerhoogste God.
Ook al pasten de Joodse leiders Gods wetten toe op het menselijk natuurlijke (aardse-) vlak. God heeft de leiding, in alle gevallen.
Goed, we hebben dus gezien, dat we alleen in de doop door het watergraf en de doop met de Heilige Geest (Joh.3) het Koninkrijk nu al op aarde kunnen ervaren. We zijn zo Getuigen van Christus en (kunnen dan pas ook) de gave der Profetie ontvangen. Omdat we echter groeien, blijven we nog deels zondig. Zonde nalaten is een groei-proces. Door dwangmatig en geforceerd geloven en groeien, geraken we het Koninkrijk niet binnen, want we blijven dan twijfelen en vertwijfelen.
Jezus wil dat we vrij van dwang voor Zijn Rijk kiezen. Onze inburgering moet naar de Geest van Christus plaatsvinden! Immers, niet door kracht of geweld richt Jezus Zijn Rijk op, maar door Zijn Geest!
Het oordeel!
Voor mij persoonlijk en waarschijnlijk ook voor vele andere gelovigen is de profetische periode die we in Daniël vermeldt zien, de 2300 avonden en morgens, in 1843 geëindigd.
Dat betekent dus dat Jezus in het Heilige der Heilige is gegaan ( niet terug naar aarde dus) om als Allerhoogste Priester de mensheid te verzoenen in een oordeel, het ultieme oordeel
zoals ook de Joodse Hoge Priester éénmaal per jaar datzelfde deed in het aardse Heiligdom, in de gelijkwaardige afdeling. Echter het hemels Heiligdom is er één die niet door mensenhanden is gemaakt.
Essentie van dat allerlaatste oordeel over alle mensen, sinds de Schepping!
De Bijbelse feiten op een rij
We leven nu in de Grote Verzoendag. In de zinnebeeldige dienst moesten de Israëlieten hun ziel verootmoedigen door hun zonden te belijden en zich te vernederen voor God op het ogenblik dat de hogepriester verzoening deed voor Israël, want anders zouden zij van het volk worden afgesneden. Zo moeten allen die willen dat hun naam in het boek des levens blijft nu, in de korte genadetijd die hun nog gegund is, hun ziel verootmoedigen voor God door hun zonden te belijden en door oprecht berouw te tonen. Ze moeten een nauwkeurig en grondig gewetensonderzoek instellen. Ze moeten breken met de lichtzinnigheid waar zoveel mensen die zich christenen noemen van getuigen. Iedereen die niet wil dat de slechte neigingen, die de overhand willen hebben, overheersen, moet er ernstig tegen strijden. Deze voorbereiding is een persoonlijke kwestie. Wij worden niet collectief gered. De reinheid en de toewijding van de ene kunnen het tekort aan deze eigenschappen bij de andere niet goedmaken. Hoewel alle volken voor Gods vierschaar moeten verschijnen, zal Hij elk geval toch even nauwkeurig onderzoeken als wanneer er maar één mens op aarde was. Iedereen moet worden getoetst en „zonder vlek of rimpel of iets dergelijks" worden bevonden. De afsluiting van het verzoeningswerk gaat gepaard met plechtige gebeurtenissen. Er staan zeer grote belangen op het spel. Het oordeel vindt nu plaats in het hemelse heiligdom. Dit werk is nu al vele jaren aan de gang. Binnenkort - niemand weet wanneer - zullen de levenden worden geoordeeld. Ons leven zal in de ontzagwekkende tegenwoordigheid van God worden beoordeeld. In deze tijd is het meer dan ooit nodig te denken aan de waarschuwing van Christus: „Ziet toe, blijft waakzaam. Want gij weet niet, wanneer het de tijd is". (Marcus 13:33). Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief, en gij zult niet weten, op welk uur Ik u zal overvallen" (Openbaring 3:3).
Wanneer het onderzoekend oordeel is afgesloten, zal over het lot van allen „ten leven of ten dode" zijn beslist. Korte tijd voordat Christus op de wolken des hemels verschijnt, zal ook de genadetijd afgelopen zijn. Christus zegt in de Openbaring over die tijd: „Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler, wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij wonde nog meer geheiligd. Zie ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is" (Openbaring 22:11,12). De rechtvaardigen en de ongelovigen zullen nog in hun sterfelijke toestand op aarde leven - de mensen zullen planten en bouwen, eten en drinken, zonder zich ervan bewust te zijn dat de definitieve, onherroepelijke beslissing is gevallen in het hemelse heiligdom. God heeft de ark voor de zondvloed, nadat Noach was binnengegaan, achter hem gesloten en toen waren de ongelovigen buitengesloten. Zeven dagen lang bleven de mensen, die niet wisten dat het vonnis aan hen werd voltrokken, hun zorgeloos, genotzuchtig leven leiden en dreven de spot met de waarschuwing van het komende oordeel. „Zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn" (Matteus 24:39), zei Jezus. In alle stilte, onopgemerkt als een dief in de nacht, zal het beslissende uur aanbreken, wanneer het lot van ieder mens wordt bepaald en het aanbod der genade aan schuldige mensen voorgoed wordt ingetrokken.„Waakt dan,... opdat hij niet, als hij plotseling komt, u slapende vinde" (Marcus 1:35,36). Zij die vermoeid worden van het waken en weer het plezier van de wereld zoeken, zijn in groot gevaar. Terwijl de zakenman volledig opgaat in het maken van winst, terwijl de genotzoeker zich met hart en ziel overgeeft aan zijn plezier, terwijl het modepoppetje volop meedoet aan de mode, kan het gebeuren dat de Rechter der gehele aarde het vonnis uitspreekt: „Gij zijt in de weegschaal gewogen en te licht bevonden" (Daniël 5:27).
Hartelijke groet