Trajecto schreef:Trouw geloof en waarheid worden niet opeens hetzelfde begrip, ook niet als je er een isgelijkteken tussen zet.
Dat ziet er misschien mooi uit maar helder is het niet.
In onze taal niet, maar in het engels wel. Truth is gelijk aan ......
Truth is de waarheid en truth is de trouw en truth is geloof.
Tamelijk aanvallend allemaal, mensen.... misschien de toon iets bijstellen, want jullie hoeven niet te geloven wat ik geloof.
Ik zal me er weer overheen zetten en een vraag stellen n.a.v. Mattheus 5.
Zie Lucas 6 vers 37-38
En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden. Geeft, en u zal gegeven worden; een goede, neergedrukte, en geschudde en overlopende maat zal men in uw schoot geven; want met dezelfde maat, waarmede gijlieden meet, zal ulieden wedergemeten worden.""
Dit is de zgn bergrede waar de Here Jezus sprak vanuit de hemel waarvan een berg, of de opperkamer een type is, zoals ik het las vanuit Mattheus met vergelijkbare woorden als dit citaat.
"Meestal is Hij daar uitsluitend met Zijn discipelen, maar merkwaardigerwijs was er nu een schare bij die naar Hem luisterde."
Nu zeg je...nee hoor...er staat juist een vlakke plaats, dat klopt, maar in Mattheus 5 staat Zijn positie anders beschreven. Want de schare kon Hem aanraken opdat zij genezen zouden worden van hun ziekten.
De introductie is hetzelfde, echter de Heer spreekt nu niet over het koninkrijk der hemelen maar over het koninkrijk Gods. En hier is de rede minstens 3 keer zo lang.
Nu ben ik benieuwd hoe de forummer/ lezer dit ziet. Gaat het om 2 verschillende situaties en verschillende toespraken?