Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 06 okt 2025, 13:32
Alpha schreef: 06 okt 2025, 13:18 Begrijpend lezen is toch wat moeilijk, nietwaar?
Vind je??

Ja indien je geen echt antwoord hebt, ga je dit soort beweringen over de ander zeggen.
Mijn antwoord bevalt je dus niet.
Toch is dat kennelijk de kern van mijn betoog.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: Gisteren, 10:38
Tiberius Claudius schreef: 22 sep 2025, 14:07
Ik zou liever zeggen soorten waarheden.
Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid. NWV.

Enkelvoud!

Helaas maken de meest mensen hun eigen waarheid.
Zoveel mensen, zoveel waarheden.
Jouw waarheid is ook maar een eigen waarheid.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 06 okt 2025, 13:53
Alpha schreef: 06 okt 2025, 12:49 Jg behoren tot geen enkele sekte.
Dat is inderdaad wat JG altijd beweren.
Maar je ooit al eens bekeken wat anderen er van vinden?
Het is geen bewering, maar een feit.
Jg behoren dus beslist niet tot de sekten van de Christenheid.

De Joodse sekten in Jezus tijd beweerden, dat Jezus volgelingen ook tot een sekte behoorden.

Jezus reactie was:

Joh 17:
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.
19 En ik heilig mij voor hen, zodat ook zij door waarheid geheiligd worden. NWV.

De Israëlieten waren toen al van hun geloof afgevallen, net als later de christenheid en raakten ook verdeeld.

Zie: 2 Kronieken 7:19, 20.

Jeremia 31:
31 ‘Er komt een dag’, verklaart Jehovah, ‘dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en met het huis van Juda.
32 Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, “mijn verbond dat ze verbroken hebben, hoewel ik hun echte meester was”, verklaart Jehovah.’
33 ‘Dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten’, verklaart Jehovah. ‘Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en in hun hart schrijven. Ik zal hun God worden en zij zullen mijn volk worden.’ NWV

Het nieuwe verbond werd door Jezus ingesteld, eerst alleen voor de joden, later ook voor de Samaritanen en voor bekeerde heidenen.
Cornelius en zijn gezin warden de eersten.

1 Tim. 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid.
3 Ze verbieden het huwelijk en het gebruik van voedsel dat God heeft geschapen om onder dankzegging te worden gegeten door hen die geloof hebben en die de waarheid nauwkeurig kennen.

2 Timotheüs 4:
2 Predik het woord. Doe het zonder uitstel, in gunstige tijd en in moeilijke tijd. Wijs terecht, berisp en spoor aan, met veel geduld en onderwijskunst.
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 11:18
Alpha schreef: Gisteren, 10:38 Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid. NWV.

Enkelvoud!

Helaas maken de meest mensen hun eigen waarheid.
Zoveel mensen, zoveel waarheden.
NEE!
Mijn waarheid is op Gods woord gebaseerd.

Vandaar ook dat Jezus zei: "UW woord is waarheid". (Johannes 17:17)
‘Waarheid is de essentie van uw woord.’ — PS. 119:160.

Vandaar ook dat Jezus dit zei:
Johannes 12:49\) Want ik heb niet uit mezelf gesproken, maar de Vader, die mij heeft gestuurd, heeft me zelf een gebod gegeven over wat ik zeggen en wat ik spreken moet.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: Gisteren, 11:33
Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 11:18
NEE!

Johannes 12:49\) Want ik heb niet uit mezelf gesproken, maar de Vader, die mij heeft gestuurd, heeft me zelf een gebod gegeven over wat ik zeggen en wat ik spreken moet.
Het is slechts jouw waarheid dat dat Gods woord zou zijn.
Het zijn maar teksten die door mensen zijn opgeschreven meer niet.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 06 okt 2025, 14:45
umit schreef: 06 okt 2025, 14:30
klopt...maar dan heb je geconstateerd dat het geloof zich op een bepaalde manier heeft ontwikkeld.
Wordt dat dan gezien als iets goeds? of streeft men dan eerder naar het originele geloof?
Ik heb geen geloof, wel ben ik altijd dol op geschiedenis geweest.
Zo kijk ik daar ook naar.

Voor de Gelovige ligt dat anders, die gelooft alleen dat deel wat haar/hem uitkomt.
Dat doet dus de christenheid.

Jezus leerde mensen wat de Bijbel betekende.
Vandaar dat hij de mensen onderwees en stond hij bekend al onderwijzer.
In veel illustraties toonde hij aan dat mensen de neiging hebben om alleen dat geloven wat hun uitkomt.
Hij weerlegde dat.

Vandaar dat Paulus dit schreef:

Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen. NWV.

Hij sprak uit ervaring, want hij werd door Jezus gecorrigeerd, omdat hij van het oorspronkelijke geloof was afgevallen.
Hij had daar veel spijt van, toen hij dat ontdekte.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 11:37
Alpha schreef: Gisteren, 11:33 NEE!

Het is slechts jouw waarheid dat dat Gods woord zou zijn.
Het zijn maar teksten die door mensen zijn opgeschreven meer niet.
Een typische opmerking van een ongelovige, die niet de moeite heeft genomen om wat verder te kijken, dan dat zijn neus lang is.

Jammer, daardoor gaat een hele wereld voor je verloren.
Alpha

Bericht door Alpha »

umit schreef: 07 okt 2025, 09:38
Messenger schreef: 07 okt 2025, 09:00
Hoe kun je vaststellen wie er bij het Bestuurlijk Lichaam gezalfd is?
BL staat voor "Bestuurlijk Lichaam"!! yessssssssss...vroeg ik me de hele tijd al af....ich dacht meer aan "Bijbelleer" ofzo
Het is nu eenmaal zo, dat zonder goede leiding mensen in chaos geraken.

Vandaar dat Jezus de leiding nam en mensen aanstelde, die ook de leiding kregen.
Jezus gaf opdracht om het goede nieuws bekend te maken en daar is een goede organisatie structuur voor nodig.
umit

Bericht door umit »

Alpha schreef: Gisteren, 11:49
umit schreef: 07 okt 2025, 09:38
BL staat voor "Bestuurlijk Lichaam"!! yessssssssss...vroeg ik me de hele tijd al af....ich dacht meer aan "Bijbelleer" ofzo
Het is nu eenmaal zo, dat zonder goede leiding mensen in chaos geraken.

Vandaar dat Jezus de leiding nam en mensen aanstelde, die ook de leiding kregen.
Jezus gaf opdracht om het goede nieuws bekend te maken en daar is een goede organisatie structuur voor nodig.
OK. Wie stelde Jezus dan oorspronkelijk aan? iemand van de apostelen? hoe ging dat precies in zijn werk en hoe werd de leiding daarna doorgegeven?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: Gisteren, 10:14 Hoe kan je de heilige geest vast stellen?
Bij Jezus was dat een duif. (Mt 3:16).
In de bovenkamer, toen ca. 120 personen aanwezig waren, was dat in de vorm van tongen van vuur. (Hand. 2:2-4).
Zij konden daarna in diverse talen met mensen praten.
Waarom geeft God in jullie verstaan zulke tekenen niet meer? Of waarom bevestigd Hij niet de gezalfde status door handoplegging, zoals bijvoorbeeld in Handelingen 8,17 en in Handelingen 19,6 gebeurt? In beide bijbelgedeelten wordt immers nadrukkelijk de heilige Geest door handoplegging van de apostelen uitgedeeld. Waarom is jullie gezalfde klasse daarmee gestopt? Zo'n duidelijk teken zou misschien juist ook ongemakkelijke momenten kunnen voorkomen tijdens jullie Gedachtenisviering, als ineens iemand de symbolen gebruikt.
Vrede en alle goeds
umit

Bericht door umit »

Alpha schreef: Gisteren, 11:42
Tiberius Claudius schreef: 06 okt 2025, 14:45
Ik heb geen geloof, wel ben ik altijd dol op geschiedenis geweest.
Zo kijk ik daar ook naar.

Voor de Gelovige ligt dat anders, die gelooft alleen dat deel wat haar/hem uitkomt.
Dat doet dus de christenheid.
snap ik niet. De vraag was
klopt...maar dan heb je geconstateerd dat het geloof zich op een bepaalde manier heeft ontwikkeld.
Wordt dat dan gezien als iets goeds? of streeft men dan eerder naar het originele geloof?
De Christenheid zorgt ervoor dat de religie zich op een bepaalde manier ontwikkelt? of de Christenheid streeft naar het originele geloof?
Alpha schreef: Gisteren, 11:42 Jezus leerde mensen wat de Bijbel betekende.
De Bijbel bestond toen nog niet, maar Jezus predikte en leerde de mensen wel degelijk.
Alpha schreef: Gisteren, 11:42 Vandaar dat hij de mensen onderwees en stond hij bekend al onderwijzer.
mee eens
Alpha schreef: Gisteren, 11:42 In veel illustraties toonde hij aan dat mensen de neiging hebben om alleen dat geloven wat hun uitkomt.
Hij weerlegde dat.
mee eens
Alpha schreef: Gisteren, 11:42
Vandaar dat Paulus dit schreef:
Vanaf hier vind ik het niet mee interessant omdat ik Paulus niet erken. Alles wat van Paulus afkomt verwerp ik omdat Paulus lijnrecht tegenover jezus staat.
Alpha schreef: Gisteren, 11:42 Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen. NWV.

Hij sprak uit ervaring, want hij werd door Jezus gecorrigeerd, omdat hij van het oorspronkelijke geloof was afgevallen.
Hij had daar veel spijt van, toen hij dat ontdekte.
Is hij door Jezus gecorrigeerd? hoe weten we dat zo zeker?
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef: Gisteren, 10:33
Men kan niet "toe treden"' op basis van Bijbelkennis.

Jehovah bepaalt wie gezalfd word.

Gezalfden weten dat.

Je kan helemaal niet solliciteren op een BL functie.

Jehovah kan iemands beweegredenen zien en dus "in iemands hart kijken".
Je noemt steeds Jehova maar hoe communiceert Hij met het BL en heb jij daar als JG inzage in?
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: Gisteren, 11:27
Dat_beloof_ik schreef: 06 okt 2025, 13:53
Dat is inderdaad wat JG altijd beweren.
Maar je ooit al eens bekeken wat anderen er van vinden?
Het is geen bewering, maar een feit.
Jg behoren dus beslist niet tot de sekten van de Christenheid.

De Joodse sekten in Jezus tijd beweerden, dat Jezus volgelingen ook tot een sekte behoorden....
Het antwoord is dus: Nee, je hebt niet bekeken wat anderen er van vinden.
Dat je niet op vragen ingaat en alleen maar standaard teksten van jw.orrug plakt en knipt, laat juist zien dat het een sekte is.
Je bent niet meer in staat om zelf na te denken en te reageren met eigen woorden.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Gisteren, 10:14
Messenger schreef: 07 okt 2025, 09:00
Hoe kun je vaststellen wie er bij het Bestuurlijk Lichaam gezalfd is?
Hoe kan je de heilige geest vast stellen?
Bij Jezus was dat een duif. (Mt 3:16).
In de bovenkamer, toen ca. 120 personen aanwezig waren, was dat in de vorm van tongen van vuur. (Hand. 2:2-4).
Zij konden daarna in diverse talen met mensen praten.
Dit is voor mij wartaal.
Alpha schreef: In Openbaring 7:4 staat dat er in totaal 144.000 personen gezalfd worden vanaf pinksteren 33 n.C.
Zij gaan als koningen en priesters, onder leiding van Jezus, als koning over de aarde regeren.
Of iemand gezalfd is, is niet fysiek waarneembaar.
Hoe is het dan wel waarneembaar?
Alpha schreef: Mensen die met de Hg gezalfd zijn nemen deel aan de Bijbelse symbolen op de herdenking van Jezus dood op 14 Nissan.
Voor het onterecht gebruiken van deze symbolen wordt gewaarschuwd in:

1 Korinthiërs 11:
27 Wie dus op een onwaardige manier het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, zal schuldig zijn wat betreft het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat iemand zichzelf eerst toetsen, en laat hij dan pas van het brood eten en uit de beker drinken.
29 Want wie eet en drinkt zonder te beseffen dat het om het lichaam gaat, eet en drinkt zichzelf een oordeel. NWV.

Leden van de grote schare hebben een aardse hoop en nemen geen deel aan deze symbolen. (Openbaring 7:9,10).

Het BL geeft leiding aan de gedoopte gelovigen, net als het Jeruzalemse BL. Zie Handelingen 15: 6-19.
Het hedendaagse besturend lichaam volgt daarin hun voorbeeld.

Beslissingen worden unaniem door het hele BL genomen.
Er worden dus geen beslissingen genomen, als men het daar niet over eens is.
Uit de resultaten van de beslissingen blijkt als snel of Jehovah daar achterstaat.
De beslissingen worden gezegend, als die in overeen komen met Gods wil.
Dat is wèl zichtbaar.
Wat voor mensen onmogelijk is, is voor God geen probleem.

Daardoor is het nu voor gelovigen mogelijk om over de gehele wereld de Bijbel te raadplegen in hun eigen taal.
Het internet is daarvoor een nuttig instrument gebleken.
Het is voor mij totaal onbegrijpelijk, het zegt niets over het zalven van mensen voor het BL.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.