De bedekking van het niet-zelf is het zelf. We hebben allemaal een zelf (ego) bij elkaar geraapt in ons leven. Het probleem van de mens(heid) is dat hij een spiegelbeeld van de natuurlijke mens heeft gemaakt. Dit spiegelbeeld is een fata morgana. En dan kan zo'n spiegelbeeld op een forum wel dagelijks toeteren dat hij God is, maar ik zag hem vandaag weer heftig spiegelen naar mij toe. Waarmee de fata morgana weer stand hield.....Leon schreef: 24 jul 2025, 15:17Ik ga er vanuit dat ten diepste iedereen een niet-ik is die alleen meer of minder fanatiek voor ik speelt.Tufkah schreef: 24 jul 2025, 14:43
Klopt. Iedere subjectieve waarheid is maar weer het zoveelste verhaaltje op dit forum. Dan kan het spelletje "welles-nietes" weer van voor af aan beginnen. De non-subjectieve Waarheid is de schat welke ieder mens bij zijn geboorte reeds is meegegeven. (Johannes 1:9) Daarom zegt Jezus om ook weer te worden "zoals de kinderen". Waar de mens naar zoekt is reeds aanwezig , maar het is zo aantrekkelijk om al die niet-ikken te oordelen....
En fata morgana's reïncarneren niet, wat een fata morgana daar zelf ook over moge beweren. De wereld is als een spiegel voor de mens, hij doet er een zelf op die vals is. (En ook vals uit de hoek kan komen). Pas als iedere reflectie uit de wereld stopt (en daar ga je zelf over) kan de "ongespiegelde" geest ontwaken, dát is dan weer Waarheid. Dan is iedere subjectiviteit verdwenen. En dat noemt Paulus dan weer de geestelijke mens. De geestelijke mens is bij iedereen een identieke presentie. Maar het ego heeft het zo druk met anderen oordelen, die heeft geen weet van het geestelijk leven.