Verbinding uitbreiden?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Verbinding uitbreiden?

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 jul 2025, 15:17
Tufkah schreef: 24 jul 2025, 14:43

Klopt. Iedere subjectieve waarheid is maar weer het zoveelste verhaaltje op dit forum. Dan kan het spelletje "welles-nietes" weer van voor af aan beginnen. De non-subjectieve Waarheid is de schat welke ieder mens bij zijn geboorte reeds is meegegeven. (Johannes 1:9) Daarom zegt Jezus om ook weer te worden "zoals de kinderen". Waar de mens naar zoekt is reeds aanwezig , maar het is zo aantrekkelijk om al die niet-ikken te oordelen....
Ik ga er vanuit dat ten diepste iedereen een niet-ik is die alleen meer of minder fanatiek voor ik speelt.
De bedekking van het niet-zelf is het zelf. We hebben allemaal een zelf (ego) bij elkaar geraapt in ons leven. Het probleem van de mens(heid) is dat hij een spiegelbeeld van de natuurlijke mens heeft gemaakt. Dit spiegelbeeld is een fata morgana. En dan kan zo'n spiegelbeeld op een forum wel dagelijks toeteren dat hij God is, maar ik zag hem vandaag weer heftig spiegelen naar mij toe. Waarmee de fata morgana weer stand hield.....

En fata morgana's reïncarneren niet, wat een fata morgana daar zelf ook over moge beweren. De wereld is als een spiegel voor de mens, hij doet er een zelf op die vals is. (En ook vals uit de hoek kan komen). Pas als iedere reflectie uit de wereld stopt (en daar ga je zelf over) kan de "ongespiegelde" geest ontwaken, dát is dan weer Waarheid. Dan is iedere subjectiviteit verdwenen. En dat noemt Paulus dan weer de geestelijke mens. De geestelijke mens is bij iedereen een identieke presentie. Maar het ego heeft het zo druk met anderen oordelen, die heeft geen weet van het geestelijk leven.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 16:07
Leon schreef: 24 jul 2025, 15:17

Ik ga er vanuit dat ten diepste iedereen een niet-ik is die alleen meer of minder fanatiek voor ik speelt.
De bedekking van het niet-zelf is het zelf. We hebben allemaal een zelf (ego) bij elkaar geraapt in ons leven. Het probleem van de mens(heid) is dat hij een spiegelbeeld van de natuurlijke mens heeft gemaakt. Dit spiegelbeeld is een fata morgana. En dan kan zo'n spiegelbeeld op een forum wel dagelijks toeteren dat hij God is, maar ik zag hem vandaag weer heftig spiegelen naar mij toe. Waarmee de fata morgana weer stand hield.....

En fata morgana's reïncarneren niet, wat een fata morgana daar zelf ook over moge beweren. De wereld is als een spiegel voor de mens, hij doet er een zelf op die vals is. (En ook vals uit de hoek kan komen). Pas als iedere reflectie uit de wereld stopt (en daar ga je zelf over) kan de "ongespiegelde" geest ontwaken, dát is dan weer Waarheid. Dan is iedere subjectiviteit verdwenen. En dat noemt Paulus dan weer de geestelijke mens. De geestelijke mens is bij iedereen een identieke presentie. Maar het ego heeft het zo druk met anderen oordelen, die heeft geen weet van het geestelijk leven.
Door het als spel te zien, de ego-streken, kan het gezellig blijven.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 15:55
Yours schreef: 24 jul 2025, 14:57
Jouw in mijn visie nogal dwingende waarheidsverhaal inclusief het negeren van de helft van de bijbel slaat op dit forum ook niet ècht aan. Als dat zo zou zijn dan zou je meer dan 1 à anderhalve volger hebben. Maar neem nou die Jezus van 2000 jaar geleden: daar spreken nog velen over. Die was met zijn Waarheid een ware visser van mensen.
De Waarheid is dan ook enkelvoudig. Dat jij je er niet in kan vinden, dat kan ik begrijpen. Voorts heb ik geen enkele volger (geen idee op wie je doelt) , ik verwijs iedere eventuele volgeling naar Jezus. Ze gaan Jezus maar volgen, niet mij. Mocht je het niet hebben meegekregen, ik ben de enkeling. Die heeft nooit volgers, die sluit nooit consensus met wie dan ook en heeft ook geen behoefte aan verbale bijval.
Met een volger bedoel ik in dezen iemand die het doorgaans met je eens is.

Ik kan me gedeeltelijk vinden in de negatieve threologie, welke in mijn visie niet los gezien kan worden van de positieve theologie. Samen vormen ze in mijn visie het Kruis. Reïncarnatie is daarbinnen de sleutel.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 jul 2025, 16:24

Door het als spel te zien, de ego-streken, kan het gezellig blijven.
Yep. Het leven is een spel, maar het ego weet niet dat er gespeeld wordt. Het ego is bezig met wat er gespeeld wordt. En vereenzelvigt zich daarmee. Weest voorbijgangers zei Jezus. Dan zie je dat....
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 24 jul 2025, 16:33
Tufkah schreef: 24 jul 2025, 15:55

De Waarheid is dan ook enkelvoudig. Dat jij je er niet in kan vinden, dat kan ik begrijpen. Voorts heb ik geen enkele volger (geen idee op wie je doelt) , ik verwijs iedere eventuele volgeling naar Jezus. Ze gaan Jezus maar volgen, niet mij. Mocht je het niet hebben meegekregen, ik ben de enkeling. Die heeft nooit volgers, die sluit nooit consensus met wie dan ook en heeft ook geen behoefte aan verbale bijval.
Met een volger bedoel ik in dezen iemand die het doorgaans met je eens is.

Ik kan me gedeeltelijk vinden in de negatieve threologie, welke in mijn visie niet los gezien kan worden van de positieve theologie. Samen vormen ze in mijn visie het Kruis. Reïncarnatie is daarbinnen de sleutel.

En daar scheiden onze wegen. Wie het Zelf zelf kent weet dat reïncarnatie een illusie is. Reïncarnatie is de illusie van het ego dat hij in een volgend leven verder kan gaan met een illusie zijn.

Maar jij vindt wat anders en dat vind ik helemaal prima. In het "spel des levens" mogen alle opvattingen gebezigd worden. Hetgeen ook het vraagstuk van de theodicee is.
J-W

Bericht door J-W »

.............En dan kan zo'n spiegelbeeld op een forum wel dagelijks toeteren dat hij God is.......

..........En fata morgana's reïncarneren niet, wat een fata morgana daar zelf ook over moge beweren.....

....... De wereld is als een spiegel voor de mens, hij doet er een zelf op die vals is. (En ook vals uit de ........hoek kan komen)............

........... Maar het ego heeft het zo druk met anderen oordelen, die heeft geen weet van het geestelijk leven.'.............
Ik begreep steeds van jou dat geestelijke mensen geen ego meer hebben maar hoe kan jij je dan nog opwinden over wat niet met jouw geloof overeen komt?
Leon

Bericht door Leon »

In waarheid leven, dat is het doel. Je begint met een gemis, een isolement, een afgezonderdheid, dat is dus wat het is om niet in waarheid te leven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

In waarheid leven is in het moment leven en alles accepteren wat zich voordoet.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 18:35 In waarheid leven is in het moment leven en alles accepteren wat zich voordoet.
Bericht van J-W toch gemeld. Het is op de man spelen, en voegt inhoudelijk niets toe aan deze topic.
J-W

Bericht door J-W »

Leon schreef: 24 jul 2025, 18:45
Tufkah schreef: 24 jul 2025, 18:35 In waarheid leven is in het moment leven en alles accepteren wat zich voordoet.
Bericht van J-W toch gemeld. Het is op de man spelen, en voegt inhoudelijk niets toe aan deze topic.
Ik vroeg me slechts af hoe die combinatie mogelijk is.
En ik weet tegen wie ik het heb, Tufkah doet niets anders dan de natuurlijke mens (wie niet is als hij) kleineren.
Laatst gewijzigd door J-W op 24 jul 2025, 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Yours

Bericht door Yours »

Toch zijn Tufkah’s opmerkingen, die door J-W aangehaald zijn, ook niet geheel zuiver.
Het respecteert o.a. andere denkwijzen/geloof namelijk niet en heeft ook iets wat voortkomt uit autoriteitsdenken, waardoor een ander ‘weggezet’ wordt.
Leon

Bericht door Leon »

J-W schreef: 24 jul 2025, 18:51

Ik vroeg me slechts af hoe die combinatie mogelijk is.
En ik weet tegen wie ik het heb, Tufkah doet niets anders dan de natuurlijke mens (wie niet is als hij) kleineren.
Inhoudelijk voor dit topic niet relevant. Je lijkt je alleen nog maar bezig te houden met Tufkah. Dit topic gaat toch echt over wat anders.
Leon

Bericht door Leon »

Yours schreef: 24 jul 2025, 18:51

Toch zijn Tufkah’s opmerkingen, die door J-W aangehaald zijn, ook niet geheel zuiver.
Het respecteert o.a. andere denkwijzen/geloof namelijk niet en heeft ook iets wat voortkomt uit autoriteitsdenken, waardoor een ander ‘weggezet’ wordt.
Dat mag zo zijn, maar dat weten we nu wel. Voor dit topic niet relevant.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Laat die trol toch, hij doet al een jaar niks anders dan op de man spelen en oordelen. Dat is de natuurlijke mens eigen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alleen in het veld van goed en kwaad eist men respect voor overtuigingen.
J-W

Bericht door J-W »

Leon schreef: 24 jul 2025, 19:12

.............Je lijkt je alleen nog maar bezig te houden met Tufkah. Dit topic gaat toch echt over wat anders.
Hoe zou dat komen denk je?
Maar het is jouw topic dus als het je stoort kan ik daar wel iets rekening mee houden, geen probleem hoor.
Leon

Bericht door Leon »

J-W schreef: 24 jul 2025, 19:26
Leon schreef: 24 jul 2025, 19:12

.............Je lijkt je alleen nog maar bezig te houden met Tufkah. Dit topic gaat toch echt over wat anders.
Hoe zou dat komen denk je?
Maar het is jouw topic dus als het je stoort kan ik daar wel iets rekening mee houden, geen probleem hoor.
Dankje
Leon

Bericht door Leon »

Van een missende verbondenheid, naar zonder eigen of andermans verhaal zijn, om in waarheid te zijn. We hebben een hele reis gedaan. Denken jullie dat er nog iets kan worden toegevoegd?
Yours

Bericht door Yours »

Leon schreef: 24 jul 2025, 19:15

Tufkah’s opmerkingen hadden in dezen (ook) niets te maken met ‘Verbinding uitbreiden?’. Integendeel. Daarvan is het gevolg eerder: ‘Verbinding verbroken’.

Maar goed: het is jouw topic, Leon.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 jul 2025, 19:46 Van een missende verbondenheid, naar zonder eigen of andermans verhaal zijn, om in waarheid te zijn. We hebben een hele reis gedaan. Denken jullie dat er nog iets kan worden toegevoegd?
Blijf altijd onbewogen.
Leon

Bericht door Leon »

Yours schreef: 24 jul 2025, 19:49
Leon schreef: 24 jul 2025, 19:15

Tufkah’s opmerkingen hadden in dezen (ook) niets te maken met ‘Verbinding uitbreiden?’. Integendeel. Daarvan is het gevolg eerder: ‘Verbinding verbroken’.

Laten we dit uitpraten. Zoals ik het snap is Tufkah volkomen onthecht en reageert alleen om die situatie toe te lichten. Dat is inderdaad niet “verbonden” maar hij noemt het wel “eenheid”. In mijn visie is er inderdaad een toestand van “opgaan” in iets waar je niet meer “alleen” bent. Maar Tufkah noemt zijn positie wel die van de “enkeling”. Je moet dus blijkbaar geen hoop hebben op oplossen van eenzaamheid. In tegendeel, die eenzaamheid wordt een kracht. Ik zie zelf de “verhalen” van Tufkah of mij genegeerd worden, omdat men het “eigen verhaal” op de voorgrond wil. Volgens peda weten we niet wat “waarheid” is, dus is elk verhaal van evenveel waarde. Dat daarover zelf de “waarheid” verteld kan worden, wordt alleen door Tufkah bevestigd.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 19:26

Alleen in het veld van goed en kwaad eist men respect voor overtuigingen.
[modbreak dingo] Het forum bestaat in het veld van goed en kwaad en deelname eist inderdaad ook van jou respect voor andermans overtuigingen.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 jul 2025, 20:04
Yours schreef: 24 jul 2025, 19:49

Laten we dit uitpraten. Zoals ik het snap is Tufkah volkomen onthecht en reageert alleen om die situatie toe te lichten. Dat is inderdaad niet “verbonden” maar hij noemt het wel “eenheid”. In mijn visie is er inderdaad een toestand van “opgaan” in iets waar je niet meer “alleen” bent. Maar Tufkah noemt zijn positie wel die van de “enkeling”. Je moet dus blijkbaar geen hoop hebben op oplossen van eenzaamheid. In tegendeel, die eenzaamheid wordt een kracht. Ik zie zelf de “verhalen” van Tufkah of mij genegeerd worden, omdat men het “eigen verhaal” op de voorgrond wil. Volgens peda weten we niet wat “waarheid” is, dus is elk verhaal van evenveel waarde. Dat daarover zelf de “waarheid” verteld kan worden, wordt alleen door Tufkah bevestigd.
Waar ieder mens tegen aan loopt is het "hier en daar". Zolang jij "hier" bent is God "daar". Zolang jij nog iets van jezelf bewaart blijft dat ook zo. Maar God is Een. En wat Een is heeft geen "hier" en "daar". Hier en daar staan altijd tegen over elkaar.

Dat is niet iets wat je moet overdenken. In het veld der overtuigingen staat immers ook de ene overtuiging tegen over de andere. Zie dit forum waar de ene overtuiging de andere probeert af te kappen. Het ego zal altijd zeggen dat de ene overtuiging/verhaal beter is dan de andere. Daar vaart een forum wel bij, maar de enkeling heeft er niks aan.

Als ik jou of een ander van iets zou willen overtuigen is het om weg te gaan uit het veld der overtuigingen. Het zijn de overtuigingen an sich die het ego juist in stand houden. Het discursieve denken kent immers niks anders!

Jezus zegt: "ik ben de Waarheid". Maar wat hij er niet bij verteld is dat die waarheid enkelvoudig is. (Tussen de regels door verteld hij het wel, maar dat terzijde) Wegens die enkelvoudigheid is de Waarheid dan ook onkenbaar. Vandaar ook de negatieve theologie. In de positieve theologie is Waarheid wel kenbaar, daar is de Zoon gewoon 1 van de 3 personen. Binnen het kerkelijk dogma heeft de Waarheid dan ook haar enkelvoudigheid verloren. Dat vind het discursieve denken ook fijn, positieve theologie kun je snappen.

P.S. In de eenzaamheid is de mens ook één , maar eenzaamheid staat in een slechte reuk. Maar wat hou je over als je onthecht bent aan de wereld? Of zoals Jezus zegt: de wereld overwonnen? Eenzaamheid. Dat is de tweedracht uit Matteüs 10:34-39 , dan ben je afgescheiden van al je geliefden. Het is tegen-intuïtief , maar daar waar de mens een(zaam) is daar is de mens zelf ook één. God is geen 3 personen, God is Een. De eenzaamheid is ook Gods (on)grond. Je kunt alleen met God één zijn in die eenzaamheid. Maar daar zoeken maar weinigen naar God.

Velen staan voor de deur, maar de eenlingen zijn het die het bruidsvertrek zullen binnengaan. (Logion 75)
Piet

Bericht door Piet »

peda schreef: 16 jul 2025, 12:35 Het probleem met deze voorstelling is wel dat Geest en satan als verschillende "' persoonsachtigen "" worden voorgesteld, die in de hersenen van de individuele mens of middels de ziel van de individuele mens er om strijden naar wie er geluisterd wordt.
Een verbinding met de Geest ( een persoonsachtige ) of een verbinding met satan ( een persoonsachtige ) of een verbinding met een ( eventueel ) onpersoonlijke metafysische "' Werking/ Kracht "", of slechts een verbinding met/tussen mensen onderling.
Hoezo probleem dat God een persoon is?
God is een persoon.
De zonde maakt dat de mens naar de satan luistert en minder naar God. Zonde betekent "je doel missen". Het doel was de relatie met God en de zaligheid. De slang bracht Eva van het doel af door haar te verleiden naar hem te luisteren. Nu is de zonde de wereld ingekomen en wordt er veel naar de satan geluisterd. Ook een persoon. Door de zonde is de dood in de wereld gekomen en mensen sterven. Maar dat had niet gehoeven. Ook is daar een oplossing voor. Jezus Christus, het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. Dat deed hij door alle zonde op zich te nemen en daarom werd hij gedood als een schuldige zondaar. Wie nu in hem gelooft worden zijn zonden vergeven en hij zal tzt opgewekt worden uit de dood en hij zal herstelt worden in een eeuwig leven en de zaligheid die oorspronkelijk in het paradijs in de tuin van Eden was. Deze zal eeuwig duren en ook God zal daar zijn. Probleem was het gescheiden raken van God (de persoon) en van de levensgeest die in de mens is, oplossing is het sterven van Jezus aan het kruis tot vergeving van zonden.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 23:32
Leon schreef: 24 jul 2025, 20:04

Waar ieder mens tegen aan loopt is het "hier en daar". Zolang jij "hier" bent is God "daar". Zolang jij nog iets van jezelf bewaart blijft dat ook zo. Maar God is Een. En wat Een is heeft geen "hier" en "daar". Hier en daar staan altijd tegen over elkaar.

Dat is niet iets wat je moet overdenken. In het veld der overtuigingen staat immers ook de ene overtuiging tegen over de andere. Zie dit forum waar de ene overtuiging de andere probeert af te kappen. Het ego zal altijd zeggen dat de ene overtuiging/verhaal beter is dan de andere. Daar vaart een forum wel bij, maar de enkeling heeft er niks aan.

Als ik jou of een ander van iets zou willen overtuigen is het om weg te gaan uit het veld der overtuigingen. Het zijn de overtuigingen an sich die het ego juist in stand houden. Het discursieve denken kent immers niks anders!

Jezus zegt: "ik ben de Waarheid". Maar wat hij er niet bij verteld is dat die waarheid enkelvoudig is. (Tussen de regels door verteld hij het wel, maar dat terzijde) Wegens die enkelvoudigheid is de Waarheid dan ook onkenbaar. Vandaar ook de negatieve theologie. In de positieve theologie is Waarheid wel kenbaar, daar is de Zoon gewoon 1 van de 3 personen. Binnen het kerkelijk dogma heeft de Waarheid dan ook haar enkelvoudigheid verloren. Dat vind het discursieve denken ook fijn, positieve theologie kun je snappen.

P.S. In de eenzaamheid is de mens ook één , maar eenzaamheid staat in een slechte reuk. Maar wat hou je over als je onthecht bent aan de wereld? Of zoals Jezus zegt: de wereld overwonnen? Eenzaamheid. Dat is de tweedracht uit Matteüs 10:34-39 , dan ben je afgescheiden van al je geliefden. Het is tegen-intuïtief , maar daar waar de mens een(zaam) is daar is de mens zelf ook één. God is geen 3 personen, God is Een. De eenzaamheid is ook Gods (on)grond. Je kunt alleen met God één zijn in die eenzaamheid. Maar daar zoeken maar weinigen naar God.

Velen staan voor de deur, maar de eenlingen zijn het die het bruidsvertrek zullen binnengaan. (Logion 75)

Hoe vaak heb je bovenstaande, jouw overtuiging, de afgelopen jaren hier al getikt als zijnde de enige juiste?
Je kunt het elke keer na wat commentaar van anderen wel blijven herhalen, doorspekt met geselecteerde bijbelteksten in de hoop dat jouw overtuiging door anderen wordt overgenomen maar je zal moeten toegeven dat dat tot nu toe alleen maar averechts heeft gewerkt.
Wellicht is het wel goed voor je eigen ego, te weten het jezelf hier dagelijks voorhouden dat jij als enige, de enkeling, het bruidsvertrek binnen bent gegaan en het verder dagelijks in elke willekeurige topic even afgeven op de positieve theologie, reïncarnatie, drie-eenheid en een hiernamaals etc. Laten we het daar maar op houden.

ps.
Heb je bovenstaande stukje met God wel als persoon van Piet gelezen? Een geheel andere geloofsbeleving, ook gebaseerd op de bijbel en zonder één denigrerend woord richting jouw overtuiging. Probeer eens wat respect op te brengen voor andermans geloof ipv je eigen overtuiging in elke bijdrage van je hier door te willen drukken, dan wordt dit forum voor iedereen een stuk aangenamer.

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 23:32
.... Zie dit forum waar de ene overtuiging de andere probeert af te kappen. Het ego zal altijd zeggen dat de ene overtuiging/verhaal beter is dan de andere.....
Ik zou zeggen, begin bij jezelf. Splinter en balk ;)