Meta-meta fysisch weten of 'buiten-werkelijke kennis" is een door mij 'bedacht' begrip. Buiten mijn 'denken' bestaat dit begrip niet. De inhoud van die 'buiten werkelijke werkelijkheid' kan ik niet weten of kennen, tenzij mij kennis over die voor mensen onkenbare werkelijkheid vanuit die onkenbare werkelijkheid wordt aangereikt. Op dat moment wordt die kennis voor mij 'bedenkbaar'.Petra schreef: 26 okt 2024, 20:37Hoe weet je of de buiten-werkelijke kennis die je dan ervaren meent te hebben correct is, als je het nergens aan kunt toetsen?Reiziger schreef: 26 okt 2024, 10:41
Kennis (zowel fysische als meta-fysische) wordt allemaal door mensen voortgebracht. Maar, zoals ik zojuist opmerkte, neem ik aan dat er kennis bestaat, die niet door mensen wordt voortgebracht. Die kennis 'ervaren' we als metafysisch, maar eigenlijk is deze meta-metafysisch. k zou het kunnen omschrijven als buiten-werkelijke kennis.
Persoonlijk denk ik dat God deze 'buiten-werkelijke' kennis binnen het bereik van onze werkelijkheid brengt en wel op Zijn initiatief.
Wat we immers ook ervaren (zelfs al op dit forumpje) is dat er mensen zijn die de door hun ervaren kennis van God met anderen delen, en dat die onderling flink kunnen verschillen. Zo flink dat er zelfs een hoop (tegen)strijdige kennis gedeeld wordt. Als dat idd allemaal door God gegeven kennis is, dan geeft ZHij op Haar initiatief wel heel verschillende kennis aan verschillende mensen.
Overigens denk ik dat de 'buiten-werkelijkheid' slechts in en uit één (wat?) bestaat en kan informatie uit en van die 'buiten-werkelijkheid' alleen van (wat?) komen.
Ik 'weet' dat het 'buiten-werkelijke kennis' betreft juist omdat ik het nergens aan kan toetsen.