Loyola schreef:Jerommel schreef:Loyola schreef:
Dus we zijn zelf de toetssteen waaraan we kunnen meten of iets Gods Woord is?
Die onbetrouwbare mens, zoals je het net noemde?
Daar wilde je heen...
Nee, het zijn de feiten en gegevens waar het om draait.
Bovendien, wanneer de mens zijn eigen onbetrouwbaarheid erkent, kan je er toch goed mee om gaan.
Jij hangt misschien de moderne gedachte aan dat waarheid niet kenbaar is.
Nou, verdedig DAT dan maar eens.
Nee, die gedachte hang ik niet aan... ik ben katholiek.
Maar goed, het draait dus om feiten en gegevens? Welke feiten en gegevens?
Historische gegevens? Die door de mens zijn gevormd?
Gegevens zijn niet altijd door de mens gevormd, ze worden ook ontdekt, afgeleid vastgelegd.
Maar wacht even, we dralen nu om die begrippen "feiten en gegevens" heen.
JE kan ook zeggen "het grote plaatje", om maar weer terug te komen op de vergelijking met een puzzelstukje en de hele puzzel.
De stukjes samen vormen het beeld van de puzzel, elk stukje op zich niet.
"Ergens een juist beeld van krijgen" gaat het m.i. om, zodat je ook een enigszins juist beeld kunt delen.
Of komt mijn conclusie misschien uit op God die mij riep, of God die mijn gebed verhoorde om iets van waarheid te mogen vinden?
Maar dat is geen (primair) argument voor de geloofwaardigheid van de Bijbel.
Evengoed zien we de wereld in een groot Babylon veranderen, in een schijnbaar toenemend tempo.
Telt ook hard mee.
Moeilijk topic dit..
Als de mens zijn onbetrouwbaarheid erkent, erkent hij daarmee meteen dat hij nooit de toetssteen van Gods Woord kan zijn?
Dat lijkt me een no brainer.
De mens is niet de toetssteen, dat is duidelijk.
De kennis van zaken is van externe oorsprong.
Leer en dogma dus. DE Waarheid, is de claim die de Bijbel doet.
Dus, klopt het wat er staat? Ondanks de diepe controverses denk ik, aan de hand van grondige (maar inderdaad persoonlijk aangepakte) verificatie, voor zo ver mogelijk.
Overigens, zie de topictitel: GEACHT staat er, er staat niets over harde bewijzen.
Het is per slot van rekening een geloof, een overtuiging.
Op rationele gronden weliswaar, maar we geloven zonder gezien te hebben.
Het zou suf zijn om hier elkaar te polariseren tot extremen.
Zeker, maar we mogen elkaar zeker bevragen waarom men iets geloofd. En dat is wat we hier doen.
Waarom acht jij de bijbel God's Woord ?
Dat heb ik op de 1e pagina al aangegeven. (toch?)
Maarre, vind jij het dan niet 'nuttig' om te onderzoeken wat waarheid is en wat leugen is?
Zeker, maar hier inventariseren we of iets al dan niet Gods Woord is...
Ja, moeilijk nog he?

Maargoed, het zijn dus de feiten en gegevens die doen concluderen dat de Bijbel Gods geschreven Woord is.
Maar je moet dan wel door een berg controverse heen worstelen, en natuurlijk door het eigen ego..
Ja, weer die feiten en gegevens die aantonen dat de bijbel Gods Woord is... maar het is me nog niet helemaal duidelijk welke feiten en gegevens dat zijn... Maak je geen zorgen, ik zal deze fenomenologisch benaderen...dus controverses en ego's zullen mij worst wezen.
Maar dat is ook heel moeilijk om even in 1 post te beschrijven, merk ik..
Er tellen (voor mij) erg veel factoren mee.
Bijvoorbeeld dat ik gedeeltelijk met tegenzin geloof.
Geen wensgedachte dus, maar tegen wil en dank eerder.
Ik ben van New Age meedromer veranderd in een Bijbelgelover, en dat maakt best eenzaam.
En soms heb ik het idee dat ik er ook maar niks van begrijp.
Maar toch dat geloof dat maar blijft staan, ondanks dat het weleens wat wankelt, ondanks de laster en propaganda van de wereld.
Dus de mate van onder vuur liggen is eigenlijk ook niet echt een criterium om te bepalen of iets God's Woord is?
Nee, op zichzelf niet. Maar in het grote plaatje wel.
Je kunt van 1 puzelstukje ook niet de complete afbeelding herkennen, bijvoorbeeld.
En misschien kan je elk puzzelstukje weerleggen, maar dan zie je het geheel niet.
Dus met meer puzzelstukjes was je moslim geworden?
Hmm.. Eerder dat de puzzelstukjes naar iets anders wezen dan de Koran.
Zeitgeist zegt me niks...ik heb de term wel eens voorbij zien komen op christelijke fora maar het zegt me verder niks. Laten we het hier dan ook maar verder achterwege laten want het lijkt me ook niet echt ontopic...
Maar het zegt je niks, dus waarom zeg je dat het off-topic zou zijn?
Omdat je zelf al aangaf dat het je van Christus weg voerde...dan heeft het niet zoveel nut om daar over door te bomen als we aan het inventariseren zijn waarom de bijbel God's Woord is. Los van mijn kennis daarover...
Het is m.i. van groot belang om te doorzien hoe de tegenpartij te werk gaat.
Het is immers het alert zijn op de misleidende ante-Christos dwaalleer.
En niet dat we er deel aan hebben, maar dat we het uitlichten voor wat het is.
Wie anders dan een gelovige in Christus kan dat doen?
Het vereist namelijk het onderscheid der geesten, en dat verschaft de Geest der Waarheid ons (naast onze eigen opinie).
Dus omdat het in de bijbel is opgenomen is het zo? Maar waarom is het opgenomen dan?
Het feit dat het is opgenomen, het feit dat de Bijbel is zoals ze is, is m.i. niet toevallig zo.
Waarom?
Omdat het belangrijke kost is.
Ik weet verder ook niet hoe God precies te werk gaat / is gegaan.
Maar dat lijkt me nogal lastig... God openbaart Zich aan de mens, maar hoe en wat precies...dat weten wij verder ook niet. Dan lijkt het me nogal een nutteloze excercitie van God.
Hoezo nutteloos?
Zonder Bijbel zijn we als schaapjes overgeleverd aan mensen die menen beter en meer te weten.
Ik denk dat iedereen wel in ziet dat nog niet alles duidelijk is van wat er in de Bijbel staat.
Maar gezien de inhoud en het Plan dat zich voltrekt is dat i.m.o. niet zo raar.
God openbaart Zich toch om de mensheid tot heil te brengen? Dan moet het voor die mensen toch duidelijk zijn hoe ze daar kunnen komen?
Nou, dat is toch niet zo mysterieus?
Het geloof in / bekering tot Christus en van het vlees (zondebesef) heiligt uiteindelijk.
Nee, het is inderdaad geen toeval...maar het heeft nogal te maken met de wijze waarop God Zich openbaart en Zich aan de mens kenbaar maakt. het lijkt me niet dat dat op mistige wijze zou moeten gebeuren....
Tja, dat moet je maar met God bediscussiëren.
Nee, ik snap zijn Wegen ook niet altijd, en soms ben ik er boos om (gefrustreerd).
Maar we kunnen niks eisen, helaas.
Heeft Jezus die boeken bepaald en er namen boven gezet?
Wie zal het zeggen?
Het gaat er om of de inhoud geloofwaardig is.
Fijne God anders, als Hij wie Hem zoekt over zou leveren aan de wereld, zo van: "Zoek het maar uit hoor, doei."
Jij als RKK man ziet dat ongetwijfeld heel anders.
Jij moet vertrouwen in mensen hebben, denk ik.
Ik heb vertrouwen in God en daarom heb ik vertrouwen in de mens. Maar dat staat nog even los van mijn eerdere vraag. Uiteraard heeft Jezus niet de boeken gekozen of de namen erboven gezet... Dat heeft de Kerk gedaan.
Ja, maar de Kerk / Gemeente is het lichaam van...?
Christus, God dus.
Dat is een primair doel geweest van met name de eerste Gemeenten, om het Woord voet an de grond te krijgen in de wereld.
Denk je dat dat uit louter eigen beweging zou zijn geslaagd?
Ik denk het niet.
Zo leest de Bijbel ook helemaal niet, het is alles God die werkt.
Ere wie ere toekomt. En als een Goede Herder dus vindbaar voor de schaapjes.
De manuscripten die gevonden zijn hebben niet Matteus of Johannes erboven staan. Dat is interpretatie van de Kerk. Op hele goede gronden overigens, maar we weten bijvoorbeeld van enkele boeken, dat het niet geheel is geschreven door degene wiens naam het draagt.
Eerlijk gezegd boeien me die titels me niet zo veel.
Dus God gooide een bijbel naar beneden en zei: 'lees dit maar, dan kom je tot geloof'?
Gedeeltelijk komt het daar wel op neer.
Alleen, dat gooien duurde een tijdje en vele schrijvers waren betrokken.
Voorts komt geen mens er zomaar doorheen, omdat het confronteert met je gevallen wezen, en met de Wil van God.
De eigen wil wordt er verloochend.
Daar moet je ook maar net zin in hebben...
Ja dat is de materiele inhoud...maar als God een boek naar beneden gooide, waarom moest Zijn Zoon dan nog incarneren in het vlees? Hij had dat boek toch gewoon af kunnen geven?
Blijkbaar niet.
Wat moet ik hier nou op zeggen?
BEhalve dat er een losprijs betaald diende te worden, blijkbaar.
Mij niet eens duidelijk aan wie die prijs betaald moest worden, maar bedenk dan dat de heerser der wereld niet God is, maar de serpent.