De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door Leon »

Petra schreef: 25 aug 2025, 18:44
Leon schreef: 23 aug 2025, 18:25 Aangezien iedereen een eigen ijkstok heeft, en niet algemeen gezegd kan worden wat de juiste ijkstok is, staan we verdeeld bij elkaar, een bonte stoet. De vraag wat je kan doen aan die verdeeldheid dringt zich op.
Er zijn mensen die geen moeite hebben met verdeeldheid. En er zijn mensen die er wel moeite mee hebben.
Waar heb je dan eigenlijk moeite mee ? Met het feit dat anderen anders denken dan jij?
Waarom zou je het willen oplossen of aanpakken ?
Kijk om je heen.. hoe verschillend mensen eruitzien .. moet dat dan ook opgelost worden ?

We zijn de divers. Dat kunnen we ook vieren.

Ps.. wat je er zelf aan zou kunnen doen om je minder verdeeld te voelen had ik al gezegd. Maar sja.. dat kun je niet want je vindt je hart volgen prio.
Laat andere mensen dan ook hun hart volgen. Verdeeld maar eensgezind in hartvolgerij! 🌸
Niet alleen denken mensen anders, ze doen ook andere dingen (gaan conflicten aan). De wereld is vol met (gewapende) conflicten. Als je daar geen “moeite” mee hebt, is er wat mis met je.

Je denkt dus niet ver genoeg. Vraag het een AI, dan kan je zowel iets positiefs als iets negatiefs over verdeeldheid krijgen. Ik denk dat het positieve op basis van onbegrip is. Dan denk je gewoonweg niet ver genoeg door. Maar goed, in de praktijk moeten we het ermee doen, die verdeeldheid, dan lijkt het net of het toch niet anders kan, en heb je de hoop opgegeven voor meer overeenstemming.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
peda

Bericht door peda »

Verdeeldheid behoort tot de realiteit en eensgezindheid tot de utopie.
Uiteraard is het prima om eensgezind een Grootste Gemene Deler qua ( ethische ) overtuiging te volgen , zoals bijvoorbeeld de "' mensenrechten "'.
Mensenrechten zie ik als een specifieke uitwerking van het "' gebod "" van naastenliefde.
Maar er moge ook niet vergeten worden dat er ook rond het begrip naastenliefde in de praktijk des levens een behoorlijke liniaal met qua invulling bestaat.
Naastenliefde = niet gelijk aan naastenliefde.
Daarom favoriseer ik de bonte stoet, waar de onderlinge tegenstellingen zich ontmoeten en ( als het goed is ) besproken kunnen worden.
Een ieder onder precies dezelfde theemuts is vanuit het onderling verschil in karakter, ervaring, omgevingsbeleving etc in mijn ogen niet realiseerbaar.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: Gisteren, 09:44 Verdeeldheid behoort tot de realiteit en eensgezindheid tot de utopie.
Uiteraard is het prima om eensgezind een Grootste Gemene Deler qua ( ethische ) overtuiging te volgen , zoals bijvoorbeeld de "' mensenrechten "'.
Mensenrechten zie ik als een specifieke uitwerking van het "' gebod "" van naastenliefde.
Maar er moge ook niet vergeten worden dat er ook rond het begrip naastenliefde in de praktijk des levens een behoorlijke liniaal met qua invulling bestaat.
Naastenliefde = niet gelijk aan naastenliefde.
Daarom favoriseer ik de bonte stoet, waar de onderlinge tegenstellingen zich ontmoeten en ( als het goed is ) besproken kunnen worden.
Een ieder onder precies dezelfde theemuts is vanuit het onderling verschil in karakter, ervaring, omgevingsbeleving etc in mijn ogen niet realiseerbaar.
Het lijkt alsof je de hoop opgegeven hebt, dat over zoiets als mensenrechten brede overeenstemming komt (ooit). Ik vind de hoop opgeven slecht.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Wie maar blijkt kijken naar de versplinterde wereld zal nooit het Ene zonder tweede vinden. De wereld voor je is per definitie verdeeld en versplinterd. En dat blijft ook zo. Heb daarom de wereld niet lief, leert Jezus. Alles wat uit de wereld is , is verdeeld. Dáár in de wereld daar heerst het kwaad. Daar regeert de Boze.

De Godsontmoeting zal nooit in de wereld plaats vinden, die vindt in jezelf plaats. De nauwe doorgang in de smalle weg, dat is de Godsontmoeting. Maar omdat God Een is zonder tweede (daar gaan de 3 personen!) , kun 'jij' God nooit ontmoeten. Dat is het geheim. Wie God aanschouwt aanschouwt louter Een(heid). Maar zolang 'jij' God wilt ontmoeten of kennen, zal het nooit gebeuren. Dat komt er van als je een beeld maakt van God.

En ook in de stille geest, het stille gewaarzijn is slechts louter Een, wegens de simpele reden dat "de dingen" er niet zijn, er is alleen het Zijn (Ik ben) zelf. Dat ben jij in je diepste grond, maar je weet het niet. Want je wilt zo graag Peda of Leon zijn.......

Het 'zijn' van Peda, Leon, Petra, Yours of Tufkah heeft zo zijn prijs. Gedeeldheid/verdeeldheid is die prijs. Er is nooit iemand geweest die zei dat je moest hechten aan Peda, Leon, Petra, Yours of Tufkah. Maar ja, je heb jezelf bedacht en die gedachte wordt gedragen door je gemoed. Je voelt je gepikeerd als iemand jouw denkbeeldige ikje aanvalt. En zo vult het gemoed zich steeds weer met ego-stuff.

Paulus schreef dat je denken en je gemoed vernieuwd moet worden. Maar iedereen denkt: wat weet die Paulus nou helemaal? Laat dat stuk antiek maar kletsen. Zelfs gelovigen trekken zich maar weinig aan van wat in de Bijbel staat.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: Gisteren, 09:25
Niet alleen denken mensen anders, ze doen ook andere dingen (gaan conflicten aan). De wereld is vol met (gewapende) conflicten. Als je daar geen “moeite” mee hebt, is er wat mis met je.

Dan is er wat mis met mij. Als je afgescheiden bent van de wereld (de wereld overwonnen) dan heb je ook alle conflicten overwonnen.

1 Johannes 5

1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.
4 Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?
6 Deze is het, Die gekomen is door water en bloed, namelijk Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, Die getuigt, dat de Geest de waarheid is.
7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Wat uit God is, overwint de wereld. Natuurlijk is het naar dat de Zionisten dagelijks mensen vermoorden. Natuurlijk is de dagelijkse Russische terreur naar. Je hoeft dat niet goed te keuren, je mag er een mening over hebben. Maar naarmate je meer naar God beweegt zal de wereld je tegen staan. De wereld wordt bevolkt door halve garen, dat is helder. Maar de liefde van de Vader overhuift in die mate dat je je geborgen kunt voelen in die liefde. Een liefde die een denkbeeldige God niet schenken kan.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:24 .......... Maar de liefde van de Vader overhuift in die mate dat je je geborgen kunt voelen in die liefde. Een liefde die een denkbeeldige God niet schenken kan.
Jij verwoordt wat elke diep-gelovige ervaart, ongeacht de geloofsrichting. Ook je 2de regel, geen enkele gelovige zal van zichzelf zeggen in een denkbeeldige God te geloven. Zo ook jij dus, geen uitzondering in de bonte stoet van gelovigen.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:24

Dan is er wat mis met mij. Als je afgescheiden bent van de wereld (de wereld overwonnen) dan heb je ook alle conflicten overwonnen.

"Moeite" staat ook tussen aanhalingstekens. Ik ben me bewust dat het "oordeel" wegvalt in geestelijke hoedanigheid.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: Gisteren, 13:32

"Moeite" staat ook tussen aanhalingstekens. Ik ben me bewust dat het "oordeel" wegvalt in geestelijke hoedanigheid.
Klopt. Bewust of onbewust heeft ieder mens weet van het oordeel wat hem te wachten staat. En als je vrij bent van jezelf, ben je ook vrij van het oordeel. Dan rest er nog slechts mededogen met duistere lieden zoals Netanyahu en eigenlijk met iedereen die nog met een 'zelf' is aangedaan. En dat mededogen gaat niet van mij uit, want er is immers geen 'zelf' meer. Het mededogen wat ik met mensen voel komt dan ook vanuit Gods oneindige liefde.....
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 13:37 .................. Het mededogen wat ik met mensen voel komt dan ook vanuit Gods oneindige liefde.....
Je hebt het goed met jezelf getroffen, mits het waar is wat je beweert.
Eerlijk gezegd bespeur ik er hier weinig van bij de zichzelf geestelijk noemendene forumgangers, weinig verdraagzaamheid.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://dekanttekening.nl/samenleving/s ... van-macht/
Uiteindelijk vervangt Weil haar activisme voor aanvaarding, zegt Frits de Lange. ‘Ook als je de wereld niet kunt veranderen moet je haar toch liefdevol aanvaarden zoals ze is, was haar gedachte.’
Hallo Leon,

Ik lees hier net een stuk wat gaat waar we het vandaag over hadden. Simone Weil is een fascinerende vrouw, die dezelfde conclusie heeft getrokken als ik. Poog niet de wereld te veranderen, maar de wereld te aanvaarden. Simone Weil was wel een beetje extremistisch, maar soms moet je dat ook zijn.

Of het nu gaat om het kleine kwaad (de mensen om je heen die oordelen) of het grote kwaad in de wereld, het is mogelijk om in jezelf in harmonie te leven met "de wereld". Dan pas ga je ook inzien dat je je ego hebt opgedaan in de ik-wereld verhouding. En kun je dat opgedane ego ontmantelen.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Maar je bent toch niet afgescheiden van de wereld , anders kwam je hier niet? Zo zie je maar hoe gemakkelijk mensen te doorgronden zijn.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:29 https://dekanttekening.nl/samenleving/s ... van-macht/
Uiteindelijk vervangt Weil haar activisme voor aanvaarding, zegt Frits de Lange. ‘Ook als je de wereld niet kunt veranderen moet je haar toch liefdevol aanvaarden zoals ze is, was haar gedachte.’
Hallo Leon,

Ik lees hier net een stuk wat gaat waar we het vandaag over hadden. Simone Weil is een fascinerende vrouw, die dezelfde conclusie heeft getrokken als ik. Poog niet de wereld te veranderen, maar de wereld te aanvaarden. Simone Weil was wel een beetje extremistisch, maar soms moet je dat ook zijn.

Of het nu gaat om het kleine kwaad (de mensen om je heen die oordelen) of het grote kwaad in de wereld, het is mogelijk om in jezelf in harmonie te leven met "de wereld". Dan pas ga je ook inzien dat je je ego hebt opgedaan in de ik-wereld verhouding. En kun je dat opgedane ego ontmantelen.
Verstandelijk kan ik wel de wereld aanvaarden, maar gevoelsmatig is dat toch nog lastig. Dat is nu nog hard werken, totdat misschien de zelf verdwenen is, als een dief in de nacht (al een paar keer bijna).
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:29
Of het nu gaat om het kleine kwaad (de mensen om je heen die oordelen) of het grote kwaad in de wereld,.................
Het is me wat he, al die natuurlijke mensen die de geestelijke onschuldige Tufkah oordelen. Zodra ik tijd heb zal ik je beklagen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: Gisteren, 17:52
Tufkah schreef: Gisteren, 17:29 https://dekanttekening.nl/samenleving/s ... van-macht/

Hallo Leon,

Verstandelijk kan ik wel de wereld aanvaarden, maar gevoelsmatig is dat toch nog lastig. Dat is nu nog hard werken, totdat misschien de zelf verdwenen is, als een dief in de nacht (al een paar keer bijna).
Wat sommigen beweren is dat "de wereld" een illusie is. Met name bij aanhangers van de oosterse religies hoor je die geluiden. Doch zo is het niet. De Bijbel leert dat alles wat je kunt zien (de wereld dus) geen eeuwigheid kent en vergankelijk is. Het ego is opgedaan aan het vergankelijke, dat maakt het ego zelf ook vergankelijk. Het (het ego) houdt simpelweg op te bestaan bij je dood omdat het ego/zelf in je brein zit.

In 2 Korintiërs 4:18 staat dat.

Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.

Alleen in de Universele Waarheid (Christus) is het werkelijke 'zijn' te vinden. Maar binnen Christus is geen ruimte om "goedmens" te zijn. Zie de uitspraak van Jezus zelf: "Ik goed? Alleen God is goed". Het ego/zelf claimt graag 'goed' te zijn, maar het predikaat 'goed' komt alleen God toe.