Verbinding uitbreiden?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Verbinding uitbreiden?

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 29 jul 2025, 10:30 Dat de Kracht van God in de mens of over de mens kan komen die idee is zeer gangbaar in de metafysica.
Maar om de Kracht van God dan de "' geestelijke mens "' te noemen, vind ik persoonlijk verwarrend.
De geestelijke mens is dan ook de eindfase. Er is geen concurrentiestrijd binnen de mens tussen de geestelijke en de natuurlijke mens. Maar de mens kan in zichzelf de "Christuskracht" zoeken. Wat deze kracht vermag, dan kan de mens alleen uit ervaringskennis weten. Het Nieuwe Testament beschrijft dat Jezus zieken genas, dat kan voor de mens een aanwijzing zijn. Er staat niet in het Nieuwe Testament dat Jezus ooit gestopt is met het genezen van zieken.

Alles valt of staat met de wijze waarop men Jezus wil verstaan. Is Jezus iets innerlijks? Dan leeft Jezus anno 2025 nog steeds. Anderen zien Jezus als God. Of als de Zoon van God die 2000 jaar geleden gestorven is. Of als 1 van de 3 personen. Of anderen zien Jezus weer als een astrale verschijning.

Maar ik heb geconstateerd dat er zoiets bestaat als een "Christuskracht" , Jezus geneest nog altijd de zieken. En zo krijgt ieder mens "de Jezus" die hem of haar toekomt.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Ik zie wel overeenkomsten in overtuiging tussen jou en Dielemans.
Alleen maakt jouw woordgebruik, zoals ik het waarneem, het verduveld lastig om de essentie ( daar waar het om draait ) bij jou op het spoor te komen.
Dielemans spreekt in mijn optiek wel in het domein van de positieve theologie, hij levert namelijk een zienswijze.
Laatst gewijzigd door peda op 29 jul 2025, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 29 jul 2025, 12:53 Hallo Tufkah,

Ik zie wel overeenkomsten in overtuiging tussen jou en Dielemans.
Alleen maakt jouw woordgebruik, zoals ik het waarneem, het verduveld lastig om de essentie ( daar waar het om draait ) bij jou op het spoor te komen.
De essentie -en zo interpreteer ik de Bijbel ook- is dat de mens kan evolueren van natuurlijke/vleselijke mens naar geestelijke mens.

Binnen die essentie is de natuurlijke mens de gevallen mens. Het "eigen willen" is de oorzaak van de (erf)zonde, dus dient de mens op zoek te gaan in de eigen geest waar het willen/begeren in schuilt. (Ik wil iets, ik begeer iets) Het gaan van de weg is eigenlijk geen leren, maar afleren!

Een ander deel van de essentie is naastenliefde. Als het "eigen willen" afzwakt wordt het steeds eenvoudiger om de ander als uitnemender te zien dan ik zelf. In deze fase "verhongert" het ego. En kan de onzelfzuchtige liefde intreden.

Het ego is namelijk geschapen door het denkvermogen en ditzelfde denkvermogen kan het ego niet stoppen. Er is dus een externe kracht nodig welke innerlijk is: de Christuskracht. Het Woord is een ander woord voor Christuskracht.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 29 jul 2025, 13:07 Er is dus een externe kracht nodig welke innerlijk is: de Christuskracht. Het Woord is een ander woord voor Christuskracht.
Dielemans is geen volger van de esoterie.
De externe Kracht in zijn visie, hoe die ook genoemd moge worden, is de van God ( wat daaronder ook te verstaan ) uitgaande Werking.
De spiritueel gerichte natuurlijke mens kan deze Externe Kracht/ Werking ontvangen ( er voor open staan ), volgen of laten.
De bestaande persoon Jezus was bij Dielemans een unicum, namelijk de enige natuurlijke persoon die in staat was de Externe Kracht voor de volle 100 % op zich te laten inwerken en vervolgens volledig te volgen.
Bij Dielemans komt de Kracht van Buiten de natuurlijke mens In de natuurlijke mens, dit is geen esoterie-gedachte.
Voor mij geeft Dingemans een helder spiritueel Jip en Janneke verhaal. Het is duidelijk waar hij het over heeft, hij gebruikt geen voor anderen niet te vatten zweverige woordenbrij, zodat een persoonlijke positie bepaling rond zijn Jezus-visie in mijn optiek redelijk simpel is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 29 jul 2025, 13:24
Tufkah schreef: 29 jul 2025, 13:07 Er is dus een externe kracht nodig welke innerlijk is: de Christuskracht. Het Woord is een ander woord voor Christuskracht.
Dielemans is geen volger van de esoterie.
De externe Kracht in zijn visie, hoe die ook genoemd moge worden, is de van God ( wat daaronder ook te verstaan ) uitgaande Werking.
De spiritueel gerichte natuurlijke mens kan deze Externe Kracht/ Werking ontvangen ( er voor open staan ), volgen of laten.
De bestaande persoon Jezus was bij Dielemans een unicum, namelijk de enige natuurlijke persoon die in staat was de Externe Kracht voor de volle 100 % op zich te laten inwerken en vervolgens volledig te volgen.
Bij Dielemans komt de Kracht van Buiten de natuurlijke mens In de natuurlijke mens, dit is geen esoterie-gedachte.
Voor mij geeft Dingemans een helder spiritueel Jip en Janneke verhaal. Het is duidelijk waar hij het over heeft, hij gebruikt geen voor anderen niet te vatten zweverige woordenbrij, zodat een persoonlijke positie bepaling rond zijn Jezus-visie in mijn optiek redelijk simpel is.

Ik kan zo niets vinden over Dielemans en zijn inzichten. Voor mij is Christus de werkende uitspraak van God (het Woord). God spreekt en Christus is de werkende uitspraak in de natuurlijke mens. Dat kun je toelaten, maar dat kan alleen in tegenwoordigheid. Of je kan het tot gewauwel bestempelen en je gerichtheid op de wereld en haar verleidingen houden.

Jezus, de man die leefde van 4 voor Christus tot 29 was in die zin een unicum dat hij zelf het vleesgeworden Woord was. Hij kon zijn Christuskracht ook extern gebruiken voor de mensen die hij genas. De rest van de mensheid zal het met de innerlijke werking moeten doen. Een innerlijke werking die van 'extern' komt. Maar daar begint de verwarring al, voor de natuurlijke mens is het innerlijk 'eigen'. Dat komt omdat de natuurlijke mens van buiten naar binnen kijkt. (Als hij in zichzelf ziet) De geestelijke mens is omgekeerd als hij in zichzelf ziet: die kijkt van binnen naar buiten.

(Daarom is de smalle weg ook een weg naar binnen)

Maar die dingen geeft de Bijbel ook aan: de geestelijke mens kan ook geestelijk onderscheiden. De mens die weet wat geestelijk onderscheiden is, die weet ook wat de Christuskracht is. De natuurlijke mens beperkt zich tot zintuigelijk onderscheiden.
peda

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

G Dingemans en zijn werkstuk "" de Stem van de Roepende "" zijn in uitgebreide uitvoering op het internet te vinden.
Niet Dielemans maar Dingemans. So sorry.
Laatst gewijzigd door peda op 29 jul 2025, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 29 jul 2025, 12:19
Messenger schreef: 29 jul 2025, 10:46
Ken je de uitdrukking "het lichaam heeft de geest gegeven?"
Die uitdrukking zegt niks. Het is een eufemisme, een verzachtende uitdrukking voor de dood, waarbij de nadruk ligt op het loslaten van de geest uit het lichaam. Normaliter denkt de mens dat het denkvermogen of mind/verstand de geest is.
De geest staat voor mij als mind/verstand/ego. Het lichaam is slechts een instrument om in dit fysieke rijk te manifesteren. De ziel is vormgever van je leven, de architect, de God in jou.

Verder zegt natuurlijke en geestelijke mens mij helemaal niks, althans zoals jij dat lijkt te bedoelen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 29 jul 2025, 14:04

Ik kan zo niets vinden over Dielemans en zijn inzichten. Voor mij is Christus de werkende uitspraak van God (het Woord). God spreekt en Christus is de werkende uitspraak in de natuurlijke mens.
Bij Dingemans is de "'Stem"" de Kracht/ werking van God, die Dingemans als de Roepende ziet.
Jij noemt deze Kracht/ Werking "" Christus "" . Dingemans noemt deze Werking "" Stem ""
What is in a name.
Christus bij Dingemans is in mijn optiek de natuurlijke mens Jezus die als unicum in staat was om 100 % de Werking te volgen ( = Christus )
Er is verschil in visie tussen de "" Christus"" invulling van Tufkah en de "" Christus "" invulling bij Dingemans
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 29 jul 2025, 14:08 Hallo Tufkah,

G Dielemans en zijn werkstuk "" de Stem van de Roepende "" zijn in uitgebreide uitvoering op het internet te vinden.
https://wapenveldonline.nl/artikel/208/ ... -roepende/

Ik vind hier een commentaar op zijn werkstuk.
De klassieke ontologische bodem op grond waarvan objectief ware uitspraken over de werkelijkheid gedaan kunnen worden, in termen van ‘geopenbaarde Waarheid’, die bodem is weggevallen. Alle weten is interpretatie.
Ons huidige verstaan van de werkelijkheid is de vrucht van een geschiedenis van voortgaande interpretatie. Dat geldt ook van de waarheid van het evangelie van Jezus Christus. Het Evangelie spreekt onder ons nu in de gestalte van de interpretatiegeschiedenis die door de gemeente als interpretatiegemeenschap belichaamd wordt.
Dielemans zegt hier dat het 'verstaan' is geworden/verworden tot interpretatie. Daar doelt hij m.i. op de kerkelijke interpretatie (dogma).
De basis voor deze visie ligt in Dingemans’ panentheïstisch verstaan van God. God en de werkelijkheid vallen niet samen, maar maken wel samen een geschiedenis door. God dringt zich aan ons op in de geschiedenis van de voortgaande werkelijkheid als De Stem van de Roepende. In plaats van ‘opdringen’ kunnen we beter zeggen ‘lokken’. God is Geest, Pneuma. Die manifesteert zich in de hele werkelijkheid, als wijsheid, als logos, als krachten in de natuur. Uiteindelijk, in de komst en de levensweg van Jezus Christus, manifesteert zich die

Geest volkomen. Zo formuleert Dingemans in zijn pneumatheologie zijn visie op Christus: deze is de Ware Mens, die volkomen van de Geest vervuld is omdat Hij uit de Geest is. Zo is Hij het nieuwe en uiteindelijke gezicht van God en in zijn weg en werk horen wij de Stem van de Roepende voluit. De Geest is dus creatief – in de schepping, helend – in Jezus Christus, en vernieuwend in de werkelijkheid werkzaam, zo betoogt Dingemans in deel III (STEUNPUNTEN ONDERWEG). Mens-zijn is leven, geïnspireerd door die Geest.
Hier kan ik me wel in vinden, God en de zintuigelijke werkelijkheid vallen niet samen, maar maken wel samen een geschiedenis. God dringt zich ook niet op, maar lokt ons. Wees nooit de jager, maar zorg dat je de prooi bent.
Onze tegenspraak zet in bij de godsleer. Dingemans spreekt monotheïstisch over God. Voor hem is de godsleer van jodendom, islam en christendom daarom vergelijkbaar. Dit monotheïsme staat echter op gespannen voet met het persoonlijk en levend karakter van Gods handelen in de Schrift. In het trinitarische belijden is het zicht daarop beter gewaarborgd. Het is nog maar de vraag of het begrip monotheïsme wel past bij het christelijk spreken over God.
Dat Dingemans monotheïstisch spreekt over God pleit voor hem. En of het christelijk spreken over God monotheïstisch is, vraag ik mij met hem ook af. God is Een, dat standpunt mogen we niet verlaten. En binnen dát standpunt kun je in je persoonlijke theologie ook spreken over de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Het kerkelijk denken heeft God opgedeeld, zodat de individuele gelovige eigenlijk geen persoonlijke ervarings-theologie kan ontwikkelen zonder de kerkelijke dogma te verlaten.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 29 jul 2025, 14:27
Tufkah schreef: 29 jul 2025, 12:19

Die uitdrukking zegt niks. Het is een eufemisme, een verzachtende uitdrukking voor de dood, waarbij de nadruk ligt op het loslaten van de geest uit het lichaam. Normaliter denkt de mens dat het denkvermogen of mind/verstand de geest is.
De geest staat voor mij als mind/verstand/ego. Het lichaam is slechts een instrument om in dit fysieke rijk te manifesteren. De ziel is vormgever van je leven, de architect, de God in jou.

Verder zegt natuurlijke en geestelijke mens mij helemaal niks, althans zoals jij dat lijkt te bedoelen.
We hebben het hier vaker over gehad. Het ego zit inderdaad in de mind c.q. verstand. Maar het verstand is geen geest. We zijn het hier altijd oneens over geweest.

Kort gezegd: het verstand (het ego) overschreeuwt altijd de geest. De geest is stilte en het Woord spreekt alleen in die stilte. Verstilling is een noodzakelijkheid om het geestelijk leven te ontsluiten.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 29 jul 2025, 14:28
Tufkah schreef: 29 jul 2025, 14:04

Ik kan zo niets vinden over Dielemans en zijn inzichten. Voor mij is Christus de werkende uitspraak van God (het Woord). God spreekt en Christus is de werkende uitspraak in de natuurlijke mens.
Bij Dingemans is de "'Stem"" de Kracht/ werking van God, die Dingemans als de Roepende ziet.
Jij noemt deze Kracht/ Werking "" Christus "" . Dingemans noemt deze Werking "" Stem ""
What is in a name.
Christus bij Dingemans is in mijn optiek de natuurlijke mens Jezus die als unicum in staat was om 100 % de Werking te volgen ( = Christus )
Er is verschil in visie tussen de "" Christus"" invulling van Tufkah en de "" Christus "" invulling bij Dingemans
Stemmen horen staat niet zo gunstig aangeschreven. Maar misschien moet men bij het invullen van gemis een stigma “geestesziek” accepteren.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Stemmen horen staat inderdaad niet zo gunstig aangeschreven. Daarom "spreekt" God zijn Woord ook in de stilte. Om verwarring te voorkomen met je eigen 'stemmetjes'.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 29 jul 2025, 17:20 Stemmen horen staat inderdaad niet zo gunstig aangeschreven. Daarom "spreekt" God zijn Woord ook in de stilte. Om verwarring te voorkomen met je eigen 'stemmetjes'.
Oorverdovende stilte.
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 11 jul 2025, 15:33
Tufkah schreef: 11 jul 2025, 12:44

Daar zijn we het volledig over eens. De scheidslijnen zijn dan ook niet zozeer katholiek vs protestant of zoiets. Maar esoterisch of exoterisch. Het begrijpen c.q. verstaan van de Bijbel idem dito. In het Evangelie zijn dan ook veel verzen aan te wijzen dat de zoektocht naar God middels "het hart" verloopt.
En als je dan binnen de zoektocht naar God “het hart” laat spreken door empathie, naastenliefde en/of compassie jegens andere mensen ben je volgens jou egoïstisch bezig.

Achter de liefdevolle empaat bleek de narcist in mij schuil te gaan. Kennelijk ben jij de narcist nog niet tegengekomen.
NIET dus, ik maak dan verbinding met andere mensen, sta naast ze en BEN er voor hen zonder egoïstische motieven. Dan ben je gewoon bezig binnen het veld van Goed, zonder ook maar één kwade gedachte. Dat was mijn smalle weg die, zonder dat ik het wist, door het sterven van het ego “in een oogwenk” leidde tot het Leven in Jezus Christus.
8-)

Wat je beschrijft is m.i. niet dezelfde smalle weg. Die voert naar binnen en niet naar buiten. Die leidt niet tot verbinding met andere mensen, maar zondert je innerlijk af van andere mensen. En leidt tot zelfkennis. En dan gaat ook dit romantische beeld dat je van jezelf geschapen hebt aan diggelen. Dat kan pijnlijk zijn maar ook enorm bevrijdend en uiteindelijk mondt dat uit in onuitsprekelijke vreugde. Ook het (ego)beeld van de liefdevolle empaat sneuvelt op de smalle weg wanneer de volle Waarheid aan het Licht komt. Dát is de smalle weg.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Empathie is het vermogen om je in te leven in de gevoelens en gedachten van anderen, en om hun perspectief te begrijpen. Het is meer dan alleen sympathie; het gaat erom dat je de ander probeert te begrijpen alsof je in hun situatie zit. Empathie veronderstelt nog steeds het éne ik die tegenover het andere ik staat.

Alle schepselen zijn aangedaan met een ontkenning, het ene schepsel ontkent dat het de ander is. Binnen de natuur is dat heel plausibel, het is voor de muis maar goed dat hij ontkent de kat te zijn. Zo ook is de natuurlijke mens , de ene natuurlijke mens ontkent dat hij de ander is. Zo staan alle natuurlijke mensen in de ego-beleving tegenover elkaar.

En in die ego-beleving is er het inlevingsvermogen noodzakelijk om de gevoelens en gedachten van een ander te begrijpen. Daar is niks mis mee, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is wel het ik/zelf/ego die gebruikt maakt van zijn vermogen tot voorstellen om de ander te begrijpen.

Doch binnen de Christus is er een andere wijze van verstaan mogelijk met de ander. Dan blijkt het "niet ik, maar Christus in mij" (Galaten 2:20) moeiteloos over te gaan in het "niet ik, maar Christus in de ander" . Dat is een 'verstaan' van de ander zonder tussenkomst van het inlevingsvermogen. Waarmee ik poog te zeggen dat als het ego is verdwenen ook het gereedschap van het ego in het intermenselijk verkeer niet meer nodig is.

Hoe kan dat? In Christus spreekt de mens het "Mij" op universele wijze uit. Het ego spreekt het 'mij' op individuele wijze uit. Dat universele uitspreken vinden we terug in Marcus 8:35

Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Voor het ego is er geen ruimte om het leven te behouden. Er is alleen ruimte voor Mij en voor Gods plan.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 05 aug 2025, 17:44 Empathie is het vermogen om je in te leven in de gevoelens en gedachten van anderen, en om hun perspectief te begrijpen. Het is meer dan alleen sympathie; het gaat erom dat je de ander probeert te begrijpen alsof je in hun situatie zit. Empathie veronderstelt nog steeds het éne ik die tegenover het andere ik staat.

Alle schepselen zijn aangedaan met een ontkenning, het ene schepsel ontkent dat het de ander is. Binnen de natuur is dat heel plausibel, het is voor de muis maar goed dat hij ontkent de kat te zijn. Zo ook is de natuurlijke mens , de ene natuurlijke mens ontkent dat hij de ander is. Zo staan alle natuurlijke mensen in de ego-beleving tegenover elkaar.

En in die ego-beleving is er het inlevingsvermogen noodzakelijk om de gevoelens en gedachten van een ander te begrijpen. Daar is niks mis mee, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is wel het ik/zelf/ego die gebruikt maakt van zijn vermogen tot voorstellen om de ander te begrijpen.

Doch binnen de Christus is er een andere wijze van verstaan mogelijk met de ander. Dan blijkt het "niet ik, maar Christus in mij" (Galaten 2:20) moeiteloos over te gaan in het "niet ik, maar Christus in de ander" . Dat is een 'verstaan' van de ander zonder tussenkomst van het inlevingsvermogen. Waarmee ik poog te zeggen dat als het ego is verdwenen ook het gereedschap van het ego in het intermenselijk verkeer niet meer nodig is.

Hoe kan dat? In Christus spreekt de mens het "Mij" op universele wijze uit. Het ego spreekt het 'mij' op individuele wijze uit. Dat universele uitspreken vinden we terug in Marcus 8:35

Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Voor het ego is er geen ruimte om het leven te behouden. Er is alleen ruimte voor Mij en voor Gods plan.
Ik loop vaak tegen: “Wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen” aan. Met een bezorgdheid naleven denk ik mijn leven te kunnen behouden. Het is erg lastig om de zorg voor je leven, de gevolgen managen, los te laten. Ik heb al gemerkt dat het ook mislukte, maar ik kan het toch niet laten te blijven proberen. Ik voel mijzelf verantwoordelijk voor mijn leven (en dat van mijn naasten), maar ik merk wel dat het echt niet lukt. Dat er een vloek op rust. Nu probeer ik dat te accepteren, en dat ook in te passen in mijn verwachtingen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 05 aug 2025, 18:02
Tufkah schreef: 05 aug 2025, 17:44 Empathie is het vermogen om je in te leven in de gevoelens en gedachten van anderen, en om hun perspectief te begrijpen. Het is meer dan alleen sympathie; het gaat erom dat je de ander probeert te begrijpen alsof je in hun situatie zit. Empathie veronderstelt nog steeds het éne ik die tegenover het andere ik staat.

Ik loop vaak tegen: “Wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen” aan. Met een bezorgdheid naleven denk ik mijn leven te kunnen behouden. Het is erg lastig om de zorg voor je leven, de gevolgen managen, los te laten. Ik heb al gemerkt dat het ook mislukte, maar ik kan het toch niet laten te blijven proberen. Ik voel mijzelf verantwoordelijk voor mijn leven (en dat van mijn naasten), maar ik merk wel dat het echt niet lukt. Dat er een vloek op rust. Nu probeer ik dat te accepteren, en dat ook in te passen in mijn verwachtingen.
https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/ ... 930733.pdf

Ik zal een stukje citeren uit de beschrijvingen van Johannes van het Kruis.

ledere ziel heeft een innerlijk, waarvan het „zijn" leven is. Dit in- nerlijke is onvervreemdbaar, is ontoegankelijk, ook ontoegankelijk — we zagen het reeds — voor de duivel en voor andere geesten, maar het is ook verborgen voor haarzelf. Immers, wat daaruit op- stijgt — gedachten van het hart noemt Sint-Jan van het Kruis dit — is vormloos, onbepaald. Het zijn geen gedachten in de gangbare betekenis van het woord: geen vast omlijnde, strakke en logische voortbrengselen van het verstand. Deze „gedachten van het hart" moeten nog velerlei omvormingen ondergaan, voordat zij te begrij- pen gedachten worden. Zij moeten eerst opstijgen uit de grond van het hart.
In de theologische beschouwing van JvhK is alleen de menselijke ziel daadwerkelijk "zijn". Zoals hij hier schrijft is dat "zijn" vormloos. Het "zijn" is synoniem aan de stilte. Om dat wat opstijgt vanuit je eigen Leon-ziel te begrijpen dient het allerlei omvormingen te ondergaan voordat Leon het zelf binnen zijn denken kan inbrengen.

Dat is ook de portee van Marcus 8;35 : de mens dient zichzelf te verliezen om zichzelf te kunnen vinden.
In haar werk Kreuzes- wissenschaft, zegt Edith Stein hiervan, dat dit waarnemen een veel oorspronkelijker wijze van bewustzijn is, dan het verstandelijk ken- nen. Het ligt in ieder geval nog vóór de scheiding van vermogens en krachten. De helderheid van het zuiver verstandelijk kennen heeft dit waarnemen niet. Van de andere kant is het rijker dan een uit-sluitend verstandelijke kennis.
(blz 50)

Wat Edith Stein hier zegt is dat het geestelijk waarnemen (wat jij als ziel c.q. geestelijke mens vaardig kunt worden) vele malen rijker is dan het verstandelijke waarnemen (kennen, waarmee hetzelfde wordt bedoeld). De stralende ziel bevindt zich nog voor haar eigen vermogens.

Wat ook uit de tekst blijkt is dat ieder mens (ledere ziel heeft een innerlijk, waarvan het „zijn" leven is.) over een ziel beschikt die kennis heeft van de Waarheid. Potentieel staat ieder mens met één been in de Eeuwigheid. Niemand uitgezonderd. Het probleem is dat de mens met het andere been in de Tijd staat. Zoals Jezus leert dienen we onszelf te verliezen om onszelf te vinden. Wat ook betekent dat Leon zichzelf niet kan vinden, want die moet nou juist verloren gaan. (De zoeker is niet het gezochte). De Waarheid wordt de mens geschonken door God (Het opnieuw geboren worden). En die Waarheid heeft -zoals JvhK zegt- geen vorm.

Hecht dus niet aan dat wat vorm heeft. En daar komen we dan weer bij Paulus uit: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.
Leon

Bericht door Leon »

Niet gelijkvormig worden aan de wereld is dan niet vol komen met strijdhormonen. In bepaald opzicht is een forum dan niet zo geschikt. Daar is weliswaar gesublimeerde strijd, maar nog steeds strijd. Of dat willen sommigen graag.

Het “gemis” wordt dan opgevuld met “winnen” of “gelijk krijgen”. Wat (heel even) de leegte vullen kan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het is maar hoe je het bekijkt, Leon. Stap jij een discussie in om je gelijk te halen? Ja, dan is er strijd. Maar je kunt ook een discussie voeren om standpunten te vergelijken. Dat heet dan een gesprek. Waarom zou ik de leegte opvullen met mijn eigen gelijk? Het "eigen gelijk" is je grootste vijand. (Het veld der overtuigingen)

Zou God zitten te wachten op een Koninkrijk vol met mensen die zwelgen in hun eigen gelijk? Retorische vraag uiteraard. Het is het veld van goed en kwaad waar iedereen voor het eigen gelijk gaat. Het Koninkrijk bevindt zich buiten goed en kwaad. Ik in jou en jij in mij.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Jon schreef: 05 aug 2025, 17:01

En als je dan binnen de zoektocht naar God “het hart” laat spreken door empathie, naastenliefde en/of compassie jegens andere mensen ben je volgens jou egoïstisch bezig.

Achter de liefdevolle empaat bleek de narcist in mij schuil te gaan. Kennelijk ben jij de narcist nog niet tegengekomen.
NIET dus, ik maak dan verbinding met andere mensen, sta naast ze en BEN er voor hen zonder egoïstische motieven. Dan ben je gewoon bezig binnen het veld van Goed, zonder ook maar één kwade gedachte. Dat was mijn smalle weg die, zonder dat ik het wist, door het sterven van het ego “in een oogwenk” leidde tot het Leven in Jezus Christus.
8-)

Wat je beschrijft is m.i. niet dezelfde smalle weg. Die voert naar binnen en niet naar buiten. Die leidt niet tot verbinding met andere mensen, maar zondert je innerlijk af van andere mensen. En leidt tot zelfkennis. En dan gaat ook dit romantische beeld dat je van jezelf geschapen hebt aan diggelen. Dat kan pijnlijk zijn maar ook enorm bevrijdend en uiteindelijk mondt dat uit in onuitsprekelijke vreugde. Ook het (ego)beeld van de liefdevolle empaat sneuvelt op de smalle weg wanneer de volle Waarheid aan het Licht komt. Dát is de smalle weg.
Dag Jon,

Bedankt voor je openhartigheid.

Vanwege mijn privacy kan/wil ik er verder niet op in gaan.
Bovendien: wat ik ook schrijf, ik zal je niet kunnen overtuigen dat ik de smalle weg heb afgelegd zoals ik dat heb omschreven en dat ruim een jaar daarna het proces van Ken-U-Zelve op gang kwam. Dus laat ik het hierbij.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 06 aug 2025, 09:35
Jon schreef: 05 aug 2025, 17:01

8-)

Dag Jon,

Bovendien: wat ik ook schrijf, ik zal je niet kunnen overtuigen dat ik de smalle weg heb afgelegd zoals ik dat heb omschreven en dat ruim een jaar daarna het proces van Ken-U-Zelve op gang kwam. Dus laat ik het hierbij.

Ken uzelve ( of met hoofdletters zoals jij het schrijft) is ook niet het einddoel. Het is geen proces dat op gang komt. De Weg leg je ook niet af, de Weg neemt je in Zich op. Daarbij sterft “je” (het ik) zoals het zaad in de akker sterft. Hoewel ook sommigen onder de christenen de Weg inderdaad hebben afgelegd (= de Weg verlaten). Zij volgen nu zonder het zelf te weten een astrale Jezus (een zelfgeschapen beeld van Jezus). Zionisten bijvoorbeeld. Ook zij getuigen van zichzelf, een astrale Jezus (=een projectie), ofschoon ze dat niet beseffen. Zij lopen niet meer op de Weg maar naast de Weg. Door een spoorwissel. Terug op het ego-spoor. Al of niet met Bijbelkennis (1 Korinthe 8:1-13).

Wat ik van jou lees is karma, hiernamaals, bijnadoodervaringen, verbinding met mensen, reïncarnatie, engelen (zelfs Jezus) als astrale wezens. Je gebruikt wel christelijke termen maar die hebben bij jou een andere inhoud. Je staat een verlossing zonder Jezus voor, -immers die wijs je af als je persoonlijke Verlosser, Hij heeft in jouw optiek niet voor jou kunnen sterven -; maar beweert wel dat je in Christus bent. Tegelijkertijd geef je aan “de weg te hebben afgelegd”. Een volgeling van Jezus legt geen weg af maar gaat op in de Weg. De Weg (Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven) neemt hem in Zich op. Daarbij sterft het ik. Ook dat van de empaat, degene die “er voor de ander is”. Wat overblijft is niets. “Je” verdwijnt geheel in “Mij”. Geen gender, geen beroep, geen nationaliteit, enkel niets. Geen hiernamaals, geen hiervoormaals. Niets.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 06 aug 2025, 13:44
Yours schreef: 06 aug 2025, 09:35

Dag Jon,

Ken uzelve ( of met hoofdletters zoals jij het schrijft) is ook niet het einddoel. Het is geen proces dat op gang komt. De Weg leg je ook niet af, de Weg neemt je in Zich op. Daarbij sterft “je” (het ik) zoals het zaad in de akker sterft. Hoewel ook sommigen onder de christenen de Weg inderdaad hebben afgelegd (= de Weg verlaten). Zij volgen nu zonder het zelf te weten een astrale Jezus (een zelfgeschapen beeld van Jezus). Zionisten bijvoorbeeld. Ook zij getuigen van zichzelf, een astrale Jezus (=een projectie), ofschoon ze dat niet beseffen. Zij lopen niet meer op de Weg maar naast de Weg. Door een spoorwissel. Terug op het ego-spoor. Al of niet met Bijbelkennis (1 Korinthe 8:1-13).

Wat ik van jou lees is karma, hiernamaals, bijnadoodervaringen, verbinding met mensen, reïncarnatie, engelen (zelfs Jezus) als astrale wezens. Je gebruikt wel christelijke termen maar die hebben bij jou een andere inhoud. Je staat een verlossing zonder Jezus voor, -immers die wijs je af als je persoonlijke Verlosser, Hij heeft in jouw optiek niet voor jou kunnen sterven -; maar beweert wel dat je in Christus bent. Tegelijkertijd geef je aan “de weg te hebben afgelegd”. Een volgeling van Jezus legt geen weg af maar gaat op in de Weg. De Weg (Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven) neemt hem in Zich op. Daarbij sterft het ik. Ook dat van de empaat, degene die “er voor de ander is”. Wat overblijft is niets. “Je” verdwijnt geheel in “Mij”. Geen gender, geen beroep, geen nationaliteit, enkel niets. Geen hiernamaals, geen hiervoormaals. Niets.
:thumb1:

Jezus zegt niet voor niets: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven' . De Weg, de Waarheid en het Leven vallen allen samen in Mij. Het is een zeer mystieke uitspraak van Jezus. Waar het ik/zelf/ego is gestorven, daar openbaart Mij zich moeiteloos. Waarmee ik poog te zeggen dat er geen 'ik' meer is die Mij kan openbaren.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 15:21
........... Waar het ik/zelf/ego is gestorven, daar openbaart Mij zich moeiteloos. Waarmee ik poog te zeggen dat er geen 'ik' meer is die Mij kan openbaren.
En toch zit jouw "ik" hier de hele dag te typen. Rara hoe kan dat?
Of je zit keihard te liegen over je gestorven "ïk/zelf" of je kraamt onzin uit over het "Mij", te veel boeken gelezen en op jezelf betrokken.
Meer mogelijkheden zie ik niet.
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 06 aug 2025, 15:57
Tufkah schreef: 06 aug 2025, 15:21
........... Waar het ik/zelf/ego is gestorven, daar openbaart Mij zich moeiteloos. Waarmee ik poog te zeggen dat er geen 'ik' meer is die Mij kan openbaren.
Of je zit keihard te liegen over je gestorven "ïk/zelf" of je kraamt onzin uit over het "Mij", te veel boeken gelezen en op jezelf betrokken.
Met jouw bericht bevestig jij de Waarheid die Tufkah beschrijft. Maar om daar achter te komen zul je de Weg moeten gaan. Nu praat je slechts tegen je eigen spiegelbeeld (projectie van jouw ik, wat het beeld is dat je van Tufkah maakt).

Wat mij doet glimlachen omdat het op mystiek niveau mooi is om te zien. Op het niveau van het veld van goed en kwaad echter een tragiekomedie. Een beetje als het Zwanenmeer.
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 06 aug 2025, 16:09
J-W schreef: 06 aug 2025, 15:57

Met jouw bericht bevestig jij de Waarheid die Tufkah beschrijft. Maar om daar achter te komen zul je de Weg moeten gaan. Nu praat je slechts tegen je eigen spiegelbeeld (projectie van jouw ik, wat het beeld is dat je van Tufkah maakt).

Wat mij doet glimlachen omdat het op mystiek niveau mooi is om te zien. Op het niveau van het veld van goed en kwaad echter een tragiekomedie. Een beetje als het Zwanenmeer.
Wat schuift het als je voor Tufkah antwoordt?
Ik wacht af of Tufkah zelf wel een 3de mogelijkheid ziet anders moet ik een keuze maken uit wat ik suggereerde.