Verbinding uitbreiden?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Jon
Man/Vrouw: M

Re: Verbinding uitbreiden?

Bericht door Jon »

J-W schreef: 06 aug 2025, 16:22
Jon schreef: 06 aug 2025, 16:09

Met jouw bericht bevestig jij de Waarheid die Tufkah beschrijft. Maar om daar achter te komen zul je de Weg moeten gaan. Nu praat je slechts tegen je eigen spiegelbeeld (projectie van jouw ik, wat het beeld is dat je van Tufkah maakt).

Wat mij doet glimlachen omdat het op mystiek niveau mooi is om te zien. Op het niveau van het veld van goed en kwaad echter een tragiekomedie. Een beetje als het Zwanenmeer.
Wat schuift het als je voor Tufkah antwoordt?
Maar misschien dat Tufkah zelf wel een 3de mogelijkheid ziet anders moet ik een keuze maken uit wat ik suggereerde.

Ik antwoord niet voor Tufkah. Ik vermeld als derde persoon mijn waarneming. Als je dat niet bevalt kun je beter een chatbot bezoeken. Daar kun je een op een mee praten en die kun je van te voren programmeren hoe hij mag antwoorden.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 06 aug 2025, 16:09
J-W schreef: 06 aug 2025, 15:57

En toch zit jouw "ik" hier de hele dag te typen. Rara hoe kan dat?
Of je zit keihard te liegen over je gestorven "ïk/zelf" of je kraamt onzin uit over het "Mij", te veel boeken gelezen en op jezelf betrokken.
Meer mogelijkheden zie ik niet.
Met jouw bericht bevestig jij de Waarheid die Tufkah beschrijft. Maar om daar achter te komen zul je de Weg moeten gaan. Nu praat je slechts tegen je eigen spiegelbeeld (projectie van jouw ik, wat het beeld is dat je van Tufkah maakt).

Wat mij doet glimlachen omdat het op mystiek niveau mooi is om te zien. Op het niveau van het veld van goed en kwaad echter een tragiekomedie. Een beetje als het Zwanenmeer.
Don't feed the ego. Het ego is een hongerig monster wat overal punten wil scoren. JW is op een bepaalde manier nuttig op dit forum. Voor hen die de 'ogen' hebben die zien.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 15:21 Jezus zegt niet voor niets: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven' .
Ik denk eerder dat Jezus zei : "Ik ben een weg, een waarheid in het leven."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Jon schreef: 06 aug 2025, 13:44 Een volgeling van Jezus legt geen weg af maar gaat op in de Weg. De Weg (Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven) neemt hem in Zich op. Daarbij sterft het ik. Ook dat van de empaat, degene die “er voor de ander is”. Wat overblijft is niets. “Je” verdwijnt geheel in “Mij”. Geen gender, geen beroep, geen nationaliteit, enkel niets. Geen hiernamaals, geen hiervoormaals. Niets.
:?: De grote verdwijntruc. Ik denk dat Jon en Tufkah lid zijn van dezelfde sekte.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 06 aug 2025, 19:03
Tufkah schreef: 06 aug 2025, 15:21 Jezus zegt niet voor niets: 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven' .
Nee, dé Weg, dé Waarheid en hét Leven wat uit de Geest is.

Jezus zei er nog wat achter aan: Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Wie Mij kent, kent ook de Vader. (Joh 14)
Johannes is wat mij betreft de meest excellente Evangelist. Hij (Johannes) moet ook geweten hebben dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u. Iemand kan niet zo nauwkeurig schrijven als hij zelf niet de smalle Weg gegaan is en deze ook heeft volbracht.

Het mystieke geheim staat namelijk geschreven in Joh 14: 20 en 21. Een ieder die Mij liefheeft boven alles, aan hem zal het geopenbaard worden. Niet in een hiernamaals, maar in het innerlijke. Wat Jezus daar zegt is dat in Waarheid (Ik ben) allen in elkaar verborgen zijn. De Zoon is in de Vader verborgen (en vice versa) en de mens kan in de Zoon verborgen zijn.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 23:20 ......... De Zoon is in de Vader verborgen (en vice versa) en de mens kan in de Zoon verborgen zijn.
Het bekende verstoppertje spelen, leuk spel altijd: "Ik kom eraan, klaar of niet!"
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 23:20
Messenger schreef: 06 aug 2025, 19:03
Nee, dé Weg, dé Waarheid en hét Leven wat uit de Geest is.

Jezus zei er nog wat achter aan: Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Wie Mij kent, kent ook de Vader. (Joh 14)
Alsof je het hem zelf hebt horen zeggen...
Tufkah schreef: Johannes is wat mij betreft de meest excellente Evangelist. Hij (Johannes) moet ook geweten hebben dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u. Iemand kan niet zo nauwkeurig schrijven als hij zelf niet de smalle Weg gegaan is en deze ook heeft volbracht.
Fijn dat je zo kunt instaan voor een personage in de bijbel, mij overtuigt het geenszins.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.