Elk ego is even rot. Neem maar een kijkje in de lijkkist. Het is dat het ego dan door de lijkbezorgers wordt aangekleed, dan lijkt het nog iets.Messenger schreef: Gisteren, 12:16Jouw huidige ego, dat je 'rot' noemt, is anders dan al de andere levens die je leeft. Elk leven een ander ego.Tufkah schreef: Gisteren, 10:20
Ik ben blij dat ik van dat rot-ego af ben en dan zal ik er mee willen reïncarneren ? Ik snap daar niks van, van die wensnatuur van Yours.
De ijkstok
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: De ijkstok
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Mooi gezegd, verzinken in liefde, wie wil dat niet?Tufkah schreef: Gisteren, 11:35
..............De liefde van de Vader is het hoogste geluk wat een mens kan overkomen. Dan geef je niks meer om reïncarnatie of een hiernamaals. Je wilt alleen nog maar verzinken in die liefde .......
Maar........wanneer doe jij dat?
Jij zit hier de hele dag af te geven op andermans geloof. dag in dag uit.
Hoe combineer jij dat met het hoogste geluk wat jou als geestelijk mens overkomt?
Laatst gewijzigd door J-W op 08 sep 2025, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als het lichaam de geest geeft, is ook het ego gegeven door het lichaam.Jon schreef: Gisteren, 13:07Elk ego is even rot. Neem maar een kijkje in de lijkkist. Het is dat het ego dan door de lijkbezorgers wordt aangekleed, dan lijkt het nog iets.Messenger schreef: Gisteren, 12:16
Jouw huidige ego, dat je 'rot' noemt, is anders dan al de andere levens die je leeft. Elk leven een ander ego.
Ik wil zelf nooit meer een dode zien, "hoe mooi" die er ook bij ligt.
De persoon, het ego van de dierbare huist niet langer in het stoffelijk overschot. En ik geef de voorkeur aan cremeren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Waar een Vader is, is noodzakelijk ook een Zoon. Een Vader zonder Zoon is geen Vader en vice versa. De Zoon is het Beginsel (de eerste oorzaak) in de schepping. De mens kan worden van iets tot niets en in die eerste oorzaak verblijven. Waarheid.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Jezus, het vleesgeworden Woord is Zelf de smalle Weg. Alleen via Mij kan de mens tot de Vader komen. Zelf een beetje wat aanrommelen is er niet bij.umit schreef: Gisteren, 12:02
Och dat bedoelen jullie de hele tijd met smalle en brede wegen...ik zat al twee dagen te piekeren waar jullie die hele tijd om discusseren.
dit is toch overduidelijk een metafoor voor "kies de juiste weg en niet de makkelijkste".
De ego laat de slechte keuze makkelijker lijken "de brede weg" makkelijker te begaan.
de goede keuze projecteert je ego als "de smalle weg met nauwe doorgang i.e. met obstakels, dus moeilijk begaanbaar.
Er wordt dan advies gegeven dat je de smalle weg moet nemen omdat dat de enige juiste is...bovendien lijkt het alleen maar zo dat het moeilijker begaanbaar is, want zodra je ervoor kiest zal God ervoor zorgen dat het makkelijker voor je wordt.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Een ego is alleen maar ballast. Ego is iets wat de mens zichzelf aan doet. Je kunt prima leven zonder ego en "andere levens".Messenger schreef: Gisteren, 12:16Jouw huidige ego, dat je 'rot' noemt, is anders dan al de andere levens die je leeft. Elk leven een ander ego.Tufkah schreef: Gisteren, 10:20
Ik ben blij dat ik van dat rot-ego af ben en dan zal ik er mee willen reïncarneren ? Ik snap daar niks van, van die wensnatuur van Yours.
-
Opnieuw geboren mensen worden geestelijke mensen genoemd, zij onderscheiden zich niet van elkaar. Qua geestelijke natuur zijn zij identiek aan elkaar. Dat je ergens over van mening verschilt is geen enkel probleem. Waarom zou je het overal over eens moeten zijn? Verstandige mensen verschillen juist van mening opdat zij hun opvattingen dan kunnen bijstellen.umit schreef: Gisteren, 12:06dat zijn toch gewoon smoesjes? Hoe kan het dan zijn dat de ene wederomgeborene het vaak niet eens kan zijn met de andere wederomgeborene?Jon schreef: Gisteren, 11:43
Daarvoor zul je wederomgeboren moeten worden. Daar kun je geen stappen toe nemen. Net als bij jouw natuurlijke geboorte uit jouw ouders speel jij daar geen enkele rol in. De wedergeboorte is enkel mogelijk voor hen die iedere zelfinspanning opgeven.
John McArthur legt dit uitstekend uit in een oude preek:
https://youtu.be/b8k9Vi-6m9k?si=BRU1jxs3PaLCFl2p
Gaat toch nergens over?
Er zijn wel zogeheten wedergeboren christenen die dat helemaal niet zijn. Zelfbenoemde wedergeboren christenen , dat werkt niet. Uit de Geest geboren zijn, wil zeggen dat je geestelijke gaven hebt. Die krijg je niet zomaar, die worden je geschonken. Door wie? Door de Geest natuurlijk, niet door jezelf.
-
zo eenvoudig is het wel. Waarom zou God een extra obstakel zetten tussen Hem en ons? Wat gebeurt er mensen die Jezus nooit gekend hebben? Hebben die geen recht op verlossing? of met mensen die voor Jezus geleefd hebben?Tufkah schreef: Gisteren, 14:30Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Jezus, het vleesgeworden Woord is Zelf de smalle Weg. Alleen via Mij kan de mens tot de Vader komen. Zelf een beetje wat aanrommelen is er niet bij.umit schreef: Gisteren, 12:02
Och dat bedoelen jullie de hele tijd met smalle en brede wegen...ik zat al twee dagen te piekeren waar jullie die hele tijd om discusseren.
dit is toch overduidelijk een metafoor voor "kies de juiste weg en niet de makkelijkste".
De ego laat de slechte keuze makkelijker lijken "de brede weg" makkelijker te begaan.
de goede keuze projecteert je ego als "de smalle weg met nauwe doorgang i.e. met obstakels, dus moeilijk begaanbaar.
Er wordt dan advies gegeven dat je de smalle weg moet nemen omdat dat de enige juiste is...bovendien lijkt het alleen maar zo dat het moeilijker begaanbaar is, want zodra je ervoor kiest zal God ervoor zorgen dat het makkelijker voor je wordt.
Overduidelijk wie hier de Echte God is en wie slechts gezonden (en dus géén God) is.Johannes 17:3-5
3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.
4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;
5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
-
Daarom is GG heel bevoorrecht iemand met geestelijke gaven onder haar leden te mogen hebben.Tufkah schreef: Gisteren, 14:38
................. Uit de Geest geboren zijn, wil zeggen dat je geestelijke gaven hebt. Die krijg je niet zomaar, die worden je geschonken. Door wie? Door de Geest natuurlijk, niet door jezelf.

-
Het punt ontgaat je.Messenger schreef: Gisteren, 13:16Als het lichaam de geest geeft, is ook het ego gegeven door het lichaam.Jon schreef: Gisteren, 13:07
Elk ego is even rot. Neem maar een kijkje in de lijkkist. Het is dat het ego dan door de lijkbezorgers wordt aangekleed, dan lijkt het nog iets.
Ik wil zelf nooit meer een dode zien, "hoe mooi" die er ook bij ligt.
De persoon, het ego van de dierbare huist niet langer in het stoffelijk overschot. En ik geef de voorkeur aan cremeren.
Zelf heb ik nog nooit een lijk in een kist gezien. Wij sluiten de kist altijd en stellen de oneer van geen enkel familielid ten toon. Desalniettemin weet ik wel hoe een stoffelijk overschot eruit ziet, wegens aanwezig zijn geweest bij het sterven en kort daarna van geliefden. Ik had ook kunnen schrijven: kijk maar even goed in de spiegel in je badkamer. Het verval begint reeds na de geboorte.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
- Man/Vrouw: V
Ik heb al een paar keer een poging gedaan om het uit te leggen. Maar beklijven doet het niet. Dan houdt het op.Tufkah schreef: Gisteren, 10:20
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
OK. Definieer voor mij dan de term "wedergeboren". Wanneer is iemand pas wedergeboren?Tufkah schreef: Gisteren, 14:38 Opnieuw geboren mensen worden geestelijke mensen genoemd, zij onderscheiden zich niet van elkaar. Qua geestelijke natuur zijn zij identiek aan elkaar. Dat je ergens over van mening verschilt is geen enkel probleem. Waarom zou je het overal over eens moeten zijn? Verstandige mensen verschillen juist van mening opdat zij hun opvattingen dan kunnen bijstellen.
Het lijkt er namelijk op dat jij zelf bepaalde dingen door elkaar haalt.
Kan elk mens ongeacht hun kennis in de Bijbel wedergeboren worden of is het alleen toegankelijk voor de "intelligentere" mens die zich serieus bezig houdt met de Religie, die dat gestudeerd heeft en dus enige authoriteit bezit om uitspraken over de religie kan en mag doen?
Als alleen die mensen wedergeboren kunnen worden, dan ben ik het met je eens. die moeten het in grote lijnen met elkaar eens zijn en slechts in detail meningsverschillen hebben.
Maar als jouw antwoord is: "nee, de gewone mens die weinig over zijn religie weet, maar wel oprecht in Jezus gelooft kan ook wedergeboren worden" Dan ben ik het niet met je eens omdat mensen dan niet alleen een meningsverschil kunnen hebben in een onbetekenend detail, maar zelfs een meningsverschil kunnen hebben in de essentie van de religie.
Schenkt de Geest dat dan ook wel eens aan mensen die niet zo intelligent zijn of die simpelweg niet zo veel over hun geloof weten, maar wel oprecht zijn?Tufkah schreef: Gisteren, 14:38
Er zijn wel zogeheten wedergeboren christenen die dat helemaal niet zijn. Zelfbenoemde wedergeboren christenen , dat werkt niet. Uit de Geest geboren zijn, wil zeggen dat je geestelijke gaven hebt. Die krijg je niet zomaar, die worden je geschonken. Door wie? Door de Geest natuurlijk, niet door jezelf.
-
Wedergeboren is uit de Geest geboren, en dat staat geheel buiten de Bijbel of geïnstitutionaliseerde religie. Het heeft ook niks van doen met intelligentie, integendeel. Intelligentie is meer een belemmering. Ook hoef je er niet christelijk voor te zijn, toen Jezus die uitspraak deed bestonden er nog geen christenen. (En ook geen moslims)umit schreef: Gisteren, 14:59
OK. Definieer voor mij dan de term "wedergeboren". Wanneer is iemand pas wedergeboren?
Kan elk mens ongeacht hun kennis in de Bijbel wedergeboren worden of is het alleen toegankelijk voor de "intelligentere" mens die zich serieus bezig houdt met de Religie, die dat gestudeerd heeft en dus enige authoriteit bezit om uitspraken over de religie kan en mag doen?
Als alleen die mensen wedergeboren kunnen worden, dan ben ik het met je eens. die moeten het in grote lijnen met elkaar eens zijn en slechts in detail meningsverschillen hebben.
De Geest schenkt aan wie de Geest wil (genade). Paulus schrijft dat ook ergens in zijn brieven, ook mensen die niks van het Evangelie weten en Jezus niet kennen kan die genade ten deel vallen. Het zou een mooie boel worden, als God mensen uitsluit omdat ze ergens in de rimboe wonen. Of omdat ze niet bijster intelligent zijn.Schenkt de Geest dat dan ook wel eens aan mensen die niet zo intelligent zijn of die simpelweg niet zo veel over hun geloof weten, maar wel oprecht zijn?
P.S. Ik ben niet God, dus dwing me niet om te buikspreken voor God. Ik schrijf in eigen woorden zoals de Bijbel het leert. En zoals mijn ervaringen zijn.
-
De Zoon kwam pas toen de schepping er al was toch? Het beginsel lijkt mij de Big Bang.Tufkah schreef: Gisteren, 14:26Waar een Vader is, is noodzakelijk ook een Zoon. Een Vader zonder Zoon is geen Vader en vice versa. De Zoon is het Beginsel (de eerste oorzaak) in de schepping. De mens kan worden van iets tot niets en in die eerste oorzaak verblijven. Waarheid.
En Vaders bestaan ook met alleen dochters hoor.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
via Mij? Als in Tufkah? Of ben je leestekens vergeten?Tufkah schreef: Gisteren, 14:30Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Jezus, het vleesgeworden Woord is Zelf de smalle Weg. Alleen via Mij kan de mens tot de Vader komen. Zelf een beetje wat aanrommelen is er niet bij.umit schreef: Gisteren, 12:02
-
Een ego is niet negatief. Een ego ontstaat bij elk mens die een expressie is van God. Alleen al de unieke positie te midden van al het overige, de unieke perspectieven en perceptie maken dat het ego zich kan onderscheiden als dat-wat-is en als dat-wat-niet-is.Tufkah schreef: Gisteren, 14:31Een ego is alleen maar ballast. Ego is iets wat de mens zichzelf aan doet. Je kunt prima leven zonder ego en "andere levens".Messenger schreef: Gisteren, 12:16
Jouw huidige ego, dat je 'rot' noemt, is anders dan al de andere levens die je leeft. Elk leven een ander ego.
Waarom jij campagne voert tegen het ego heb je me nooit kunnen duidelijk maken.
-
Volgens mij gaat het inderdaad nergens over Umit.Tufkah schreef: Gisteren, 14:38Opnieuw geboren mensen worden geestelijke mensen genoemd, zij onderscheiden zich niet van elkaar. Qua geestelijke natuur zijn zij identiek aan elkaar. Dat je ergens over van mening verschilt is geen enkel probleem. Waarom zou je het overal over eens moeten zijn? Verstandige mensen verschillen juist van mening opdat zij hun opvattingen dan kunnen bijstellen.umit schreef: Gisteren, 12:06
dat zijn toch gewoon smoesjes? Hoe kan het dan zijn dat de ene wederomgeborene het vaak niet eens kan zijn met de andere wederomgeborene?
Gaat toch nergens over?
-
Dat obstakel is een menselijk concept. Tussen God en jou is geen afstand, God is altijd bij je en dat zal altijd zo blijven. Verlossing is niet nodig bij een God van pure liefde.umit schreef: Gisteren, 14:43zo eenvoudig is het wel. Waarom zou God een extra obstakel zetten tussen Hem en ons? Wat gebeurt er mensen die Jezus nooit gekend hebben? Hebben die geen recht op verlossing? of met mensen die voor Jezus geleefd hebben?Tufkah schreef: Gisteren, 14:30
Nee, zo eenvoudig ligt het niet. Jezus, het vleesgeworden Woord is Zelf de smalle Weg. Alleen via Mij kan de mens tot de Vader komen. Zelf een beetje wat aanrommelen is er niet bij.
-
Het is veel welles-nietes, van de zelfingenomen posities, waarbij men de ander verdacht maken niet schuwt. En geen reflectie op de eigen ijkstok, of waarom die ook niet toereikend kan zijn.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
OK...Ik begrijp het. Ik moet dus op zoek naar een wederomgeborene die mij objectief de essentie van het christendom kan uitleggen. Het wordt mij langzaam duidelijk dat ik hier geen antwoorden ga krijgen.Tufkah schreef: Gisteren, 17:10Wedergeboren is uit de Geest geboren, en dat staat geheel buiten de Bijbel of geïnstitutionaliseerde religie. Het heeft ook niks van doen met intelligentie, integendeel. Intelligentie is meer een belemmering. Ook hoef je er niet christelijk voor te zijn, toen Jezus die uitspraak deed bestonden er nog geen christenen. (En ook geen moslims)umit schreef: Gisteren, 14:59
OK. Definieer voor mij dan de term "wedergeboren". Wanneer is iemand pas wedergeboren?
De Geest schenkt aan wie de Geest wil (genade). Paulus schrijft dat ook ergens in zijn brieven, ook mensen die niks van het Evangelie weten en Jezus niet kennen kan die genade ten deel vallen. Het zou een mooie boel worden, als God mensen uitsluit omdat ze ergens in de rimboe wonen. Of omdat ze niet bijster intelligent zijn.Schenkt de Geest dat dan ook wel eens aan mensen die niet zo intelligent zijn of die simpelweg niet zo veel over hun geloof weten, maar wel oprecht zijn?
P.S. Ik ben niet God, dus dwing me niet om te buikspreken voor God. Ik schrijf in eigen woorden zoals de Bijbel het leert. En zoals mijn ervaringen zijn.
maar dan rijst de vraag bij mij: waarom kibbelen jullie jaar en dag met elkaar over dingen waar geen van jullie verstand van heeft?
Ik neem aan dat niemand hier wedergeboren is en dus concrete antwoorden kan geven.
Waarom zoeken jullie niet gewoon zo iemand om deze ingewikkelde vragen op te lossen? want blijkbaar bestaan zulke mensen. of is dat ook niet zo eenvoudig als dat ik het me nu voorstel?
-
Als je visie niet op waarheid berust, krijg je inderdaad vaak te maken met zulke situaties.Leon schreef: Gisteren, 17:37 Het is veel welles-nietes, van de zelfingenomen posities, waarbij men de ander verdacht maken niet schuwt. En geen reflectie op de eigen ijkstok, of waarom die ook niet toereikend kan zijn.
-
De 8 kenmerken die ik eerder noemde zijn mijn ijkstok. Alles dat daar tegenin gaat is niet 'waar'.Leon schreef: Gisteren, 17:37 Het is veel welles-nietes, van de zelfingenomen posities, waarbij men de ander verdacht maken niet schuwt. En geen reflectie op de eigen ijkstok, of waarom die ook niet toereikend kan zijn.
-
Zo iemand? Zoiets als chatgpt kan ingewikkelde vragen over religies ook beantwoorden.umit schreef: Gisteren, 18:00OK...Ik begrijp het. Ik moet dus op zoek naar een wederomgeborene die mij objectief de essentie van het christendom kan uitleggen. Het wordt mij langzaam duidelijk dat ik hier geen antwoorden ga krijgen.Tufkah schreef: Gisteren, 17:10
Wedergeboren is uit de Geest geboren, en dat staat geheel buiten de Bijbel of geïnstitutionaliseerde religie. Het heeft ook niks van doen met intelligentie, integendeel. Intelligentie is meer een belemmering. Ook hoef je er niet christelijk voor te zijn, toen Jezus die uitspraak deed bestonden er nog geen christenen. (En ook geen moslims)
De Geest schenkt aan wie de Geest wil (genade). Paulus schrijft dat ook ergens in zijn brieven, ook mensen die niks van het Evangelie weten en Jezus niet kennen kan die genade ten deel vallen. Het zou een mooie boel worden, als God mensen uitsluit omdat ze ergens in de rimboe wonen. Of omdat ze niet bijster intelligent zijn.
maar dan rijst de vraag bij mij: waarom kibbelen jullie jaar en dag met elkaar over dingen waar geen van jullie verstand van heeft?
Ik neem aan dat niemand hier wedergeboren is en dus concrete antwoorden kan geven.
Waarom zoeken jullie niet gewoon zo iemand om deze ingewikkelde vragen op te lossen? want blijkbaar bestaan zulke mensen. of is dat ook niet zo eenvoudig als dat ik het me nu voorstel?
-
Het is altijd de ander wiens visie niet op waarheid berust. Dat geeft te denken, of niet?umit schreef: Gisteren, 18:01Als je visie niet op waarheid berust, krijg je inderdaad vaak te maken met zulke situaties.Leon schreef: Gisteren, 17:37 Het is veel welles-nietes, van de zelfingenomen posities, waarbij men de ander verdacht maken niet schuwt. En geen reflectie op de eigen ijkstok, of waarom die ook niet toereikend kan zijn.
-
Geen reflectie van jou, al noemden anderen het fantasie. Zelfingenomen noem ik dat. Klopt dat niet?Messenger schreef: Gisteren, 18:02De 8 kenmerken die ik eerder noemde zijn mijn ijkstok. Alles dat daar tegenin gaat is niet 'waar'.Leon schreef: Gisteren, 17:37 Het is veel welles-nietes, van de zelfingenomen posities, waarbij men de ander verdacht maken niet schuwt. En geen reflectie op de eigen ijkstok, of waarom die ook niet toereikend kan zijn.