Kyron schreef: 24 jun 2026, 11:55
Umit, je maakt een opmerkelijk onderscheid: geen afsplitsing, maar een afdwaling. Het is een klein woordje verschil, maar theologisch gezien is het het verschil tussen een tak die van de boom groeit en een tak die er … met enige dramaturgie … van afbreekt en in een andere richting valt.
Aan de ene kant dus de Joden op de enige rechte weg, aan de andere kant de groep die door Paulus is afgeleid.
juist...nou ja...jouw bewoording is fout, maar je zit op de goede weg.
We gaan weer terug naar onze oude discussie
Voor Jezus had je de Joden die op de enige echte ware weg zaten...ik noem ze "moslims",
En je had de afgedwaalde joden...en natuurlijk de afgodaanbidders enz wat wij hier buiten beschouwing laten.
Jezus komt om die afgedwaalde Joden weer op het rechte pad te krijgen. ik noem dat dus terug richting Islaam te trekken.
Degene die daaraan gehoor geven zijn dus nog steeds moslims...degene die daar geen gehoor aan geven dus ongelovigen.
Dus zoals ik zei, toen had je dus simpelweg Joden die wel op de goede weg zaten en Joden die afgedwaald waren.
Je splitst namelijk niet af van de bekende juiste weg, want dat betekent dat je de foute richting op gaat
Helder. Maar ik merk op dat jij als moslim hier met merkwaardige stelligheid de joodse zaak bepleit … alsof Genesis 17 jouw thuisbasis is.
Waarom merkwaardig? de Bijbel is onbetrouwbaar, ik weet dus niet hoeveel procent van wat wij nu Genesis 17 noemen waarheid is, maar dat vormt inderdaad mijn thuisbasis. Jezus heeft nooit gezegd dat hij de besnijdenis afgeschaft had...Dat is dus nog steeds de juiste weg.
Jezus en iedereen die daar gehoor aan geeft, is volgens de Islamitische definitie dus moslim.
Paulus heeft dat veranderd en is daarmee dus afgedwaald.
Want de islam presenteert zichzelf immers niet als bondgenoot van het Abrahamitische verbond
Juist wel, waarom niet? Abraham was toch ook onze profeet? Wij geloven wel degelijk dat Allah Abraham een groot nageslacht heeft beloofd,
Dat de besnijdenis van kracht blijft, dat Sara een zoon krijgt op 90 jarige leeftijd, enz.
Volgens de moslims is de verbond met Abraham nog steeds van kracht.
… zij presenteert zichzelf als de definitieve voltooiing ervan.
wat bedoel je daarmee? dat zijn vage woorden. daar hou ik niet van. wat bedoel je met "voltooid"? het verbond is nog steeds van kracht en is niet afgeschaft. niet door Jezus, niet door Mohammed. Het is nog steeds geldig...bedoel je dat met voltooid? Dan ja.
Vanuit islamitisch perspectief zijn niet alleen de volgelingen van Paulus afgedwaald, maar ook de joden die Jezus verwierpen én de christenen die hem vergoodden.
ja dat klopt.
Iedereen dwaalde af,
niet waar...er waren nog altijd die ene kleine groepje mensen die wel wisten dat Jezus een ware profeet was en dus wel op de ware weg zaten.
Ik weet niet of Arius zo iemand was, maar hij zat in elk geval wel in de juiste richting. Maar zeer veel dwaalden helaas af. dat klopt.
totdat Muhammed de rechte weg herstelde. Dat is een coherente positie …. maar dan is jouw steun aan "de Joden die wel op de enige weg zaten" puur tactisch van aard. Je gebruikt Genesis 17 als hefboom, niet als fundament.
Hefboom, fundament, je kan het noemen wat je wilt. Waarheid is altijd de beste gereedschap tegen leugens, onrechtvaardigheid en afdwaling.
De waarheid is veelzijdig. Het dient uiteraard je fundament te zijn, EN je kan het gebruiken als hefboom...dat is het mooie eraan.
Retorisch slim. Theologisch een licht wankele constructie.
je gaat me nu vast uitleggen wat jij wankel vindt aan mijn positie.
· · ·
Maar er is nog iets dat mij bezighoudt. Want wat als de zogenaamde afdwaling zelf in het pad was voorzien?
dat is niet mogelijk.
God stelt een aantal regels en wetten op, wetende dat de mensen daarvan gaan afdwalen en zelf een nieuwe afgedwaalde religie gaan stichten?
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?
Ik zie het Nieuwe Testament niet als een correctie op het Oude, maar als een verdere ontvouwing van hetzelfde oude weten. Paulus schrijft in het Grieks, ja, maar hij denkt in Hebreeuwse categorieën. Zijn brief aan de Galaten is geen revolutie ….. het is een herlezing.
Nee het is afdwaling. Jezus had anders tijdens zijn leven op aarde nooit zo duidelijk taal geuit wat betreft het verbond. Of hij had het al tijdens zijn leven al afgeschafd...Dat pulus die wet simpelweg afgeschaft heeft, maar dat anders noemt "besnijdenis van de geest" dat is natuurlijk onzin omdat het een lichamelijk teken hoort te zijn.
De besnijdenis als teken van het verbond wordt bij Paulus niet afgeschaft maar verinnelijkt: de besnijdenis des harten,
nee het moest een lichamelijk teken zijn...zo staat het toch duidelijk in het verbond? en het is onwrikbaar...voor altijd geldig...dus het kan niet eens later "voltooid" "afgeschaft" "verinnerlijkt" of wat dan ook zijn.
Het moet een lichamelijke teken zijn.
reeds aangekondigd inDeuteronomium 30 … dus niet door Paulus bedacht, maar door de Thora zelf voorbereid. Men kan dat afdwaling noemen. Men kan het ook verdieping noemen. Het hangt er maar van af waar je staat wanneer je de weg bekijkt.
Dat wat er in Deuteronomium staat, heeft niks met het verbond met Abraham te maken. Staat er totaal los van. Genesis 17 geeft de mens als verplichte taak om te gaan besnijden. het is een taak die de mens dient te verrichten.
Deut 30 echter is God degene die de harten besnijdt....Er staat nergens dat de besnijdenis van het hart dat lichamelijke besnijdenis vervangt.
En dat geldt, met alle respect, ook voor de islam. Ook de Koran bouwt voort op Abraham, op Mozes, op Jezus ….
De Koran bouwt voort op de waarheid, waar Abraham Mozes en Jezus deel van zijn inderdaad.
zij het met de nodige correcties, aanvullingen en verbeteringen, zoals een ijverige eindredacteur die meent dat alle voorgaande manuscripten weliswaar veelbelovend waren, maar toch net niet helemaal af.
afgedwaald, permanent onherstelbaar veranderd...dus nodig aan vervanging toe.
Joden en christenen hadden de boodschap ontvangen, maar waren er … helaas, helaas …. niet in geslaagd die correct over te leveren. Gelukkig verscheen zeshonderd jaar na Jezus een nieuwe profeet in de Arabische woestijn die de zaak rechtzette. Definitief ditmaal. Bovenmenselijk gedicteerd. Onvervalst. En wie dat betwijfelt, dwaalt af.
inderdaad.
Het is een constructie die innerlijk consistent is … maar die van buitenaf bezien precies hetzelfde doet als wat jij Paulus verwijt: een eigenmachtige herlezing van een eerder verbond, ditmaal alleen met meer zelfvertrouwen en een grote geografische reikwijdte.
we houden het oude verbond nog steeds ter ere...we veranderen er geen jotta aan. We bouwen dat nog steeds in ons fundament en we gebruiken dat als hefboom tegen paulus die dat alles duidelijk niet doet. dus wat dat betreft doen wij niet hetzelfde als paulus.
De pot en de ketel, zou men in het Vlaams zeggen. Al beweren beiden uiteraard dat zij zelf spiegelglad zijn. En de ketel zegt dat ook nog eens harder.
sorry dat jij dat verschil niet ziet.