Niet christelijk genoeg?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Gaitema »

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:'Je openstellen voor' betekent voor mij 'in de leer gaan bij' en niet je eigen leer bij voorbaat als zaligmakend beschouwen en die vanuit een positie van vermeende superioriteit aanbieden aan anderen.
Gaitema schreef:Dit komt bij mij heel tegenstrijdig over wat je zegt.
Leren doen we bij Jezus die de eigen leer als zaligmakend beschouwd.
Zoals ik de Bijbel lees waren het anderen die Jezus' leer als zaligmakend beschouwden.
In de mijns inziens meest betrouwbare weergaven van zijn eigen woorden vroeg hij anderen wat ze van hem vonden, maar pretenteerde hij dat niet.
Hij presenteerde zich denk ik ook niet als superieur: iedereen kon en moest zijns inziens perfect zijn als God.
Hij noemde zijn discipelen 'vrienden', omdat ze in gelijke mate als hij toegang hadden tot God.
Ja, we leren van Christus en we kunnen Christus zien in andere mensen, met name in degenen die we in eerste instantie geneigd zijn als minderwaardig of vijandig te zien.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Het punt wat ik wil maken is: "iemand geloofd in wat hij begreep van Jezus, staat voor die persoon los van zichzelf."
Voor mij is gras ook groen, dat maakt mij niet superieur.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Gaitema »

Zoals ik het tot nu toe lees herken ik me meer in wat Zoeker omschrijft, dan in de woorden van Loyola en Riemer.
De theoloog die het kan weerleggen. Ik ben geen theoloog en zal afhaken. Als geloven zoveel inhoudt, dan heb ik een ander geloof.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Gaitema »

Met mijn vriendin hadden we over het pinkstergeloof. Ze had er bepaalde moeiten mee, ze was zelf toch anders. Dat kan, maar vroeg ik me af: hoe ziet ze mij? Immers voel ik me veel evangelisch en zij is van huis uit echt hervormd, wat gaande weg in haar stad verwaterde met de vergrijzing van haar kerk tot een regelmatige kerkgang van 2 keer per jaar en nu inmiddels minstens eens of twee keer per maand met mij in verschillende diensten en speciale bijeenkomsten, uit geheel eigen beweging. Ze zei gewoon: "ik zie jou als iemand zoals ik."
Dat zijn we toch eigenlijk allemaal? "mensen zoals Jezus ons liet zien dat eens mens is?"
Ik had het met haar ook over mijn eigen beperking: "ik snap soms niet hoe sommige christenen denken."
Zij zei als een nuchtere Almeloër: "sommige dingen snappen we niet en zijn er om niet te snappen."

dus beken ik eerlijk: "ik mag jullie vaak, maar vaak snap ik jullie niet :? "
Maar ik ben net zoveel ik als jij jij bent.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Wim Nusselder »

Gaitema schreef:Het punt wat ik wil maken is: "iemand geloofd in wat hij begreep van Jezus, staat voor die persoon los van zichzelf."
Voor mij is gras ook groen, dat maakt mij niet superieur.
Ik ben bang dat ik je niet begrijp.

Het misverstand begon met mijn reactie op DeZoeker die "je open stellen voor hen die niet bekend zijn met de christelijke leer" als christelijk benoemde.
Het begrip "je open stellen" ben ik gewend op te vatten als "je eigen vooringenomen standpunten loslaten", dus ook de 'geloofsleer' die je overgeleverd hebt gekregen.
"Je open stellen" houdt voor mij in, dat je open staat voor de mogelijkheid dat overgeleverde 'geloofsleer' niet voorziet in de behoefte van degenen voor wie je je openstelt, dat je je open stelt voor en verwijst naar de leiding van de Geest in die situatie waarin 'leer' niet voorziet.
De Geest gaat voor mij boven elke 'leer' en 'leren' is voor mij niet het tot me nemen van een 'leer', maar het begrijpen en toepassen van directe goddelijke leiding (inspiratie).

De christelijkheid van dit forum zou ik dus afmeten aan de mate waarin we openstaan voor de Geest en niet aan enige letter.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Riemer,
Riemer schreef:Was het niet Christus zelf die zei dat Hij de Weg was?
Johannus 14:6 meen ik ?
hoe kom je er dan bij dat Hij zichzelf niet als zaligmaker / zaligmakend zag?
Christus volgen maakt zalig, maar ik weet niet zeker of Jezus dat zelf gezegd heeft.
Johannes wekt de indruk minder letterlijk verslag te doen dan de andere evangelisten.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Tin »

Wim Nusselder schreef:Hoi Riemer,
Riemer schreef:Was het niet Christus zelf die zei dat Hij de Weg was?
Johannus 14:6 meen ik ?
hoe kom je er dan bij dat Hij zichzelf niet als zaligmaker / zaligmakend zag?
Christus volgen maakt zalig, maar ik weet niet zeker of Jezus dat zelf gezegd heeft.
Johannes wekt de indruk minder letterlijk verslag te doen dan de andere evangelisten.

Met v&Vriendengroet,

Wim
En als hij het zelf gezegd zou hebben, hoe interpreteren we hier dan " ik" , en "mij"?
Letterlijk genomen in de gebruikelijke betekenis, zal het voor degeen die het niet als dogma accepteert niet erg logisch overkomen. Maar als we het ik en mij door waarheid vervangen kan ik er wel wat mee.
De waarheid is namelijk de waarheid, en niemand komt tot de " vader" (wat dat dan ook is, maar daar gaat hier even niet om) dan door de waarheid. Jezus is beide. Zowel persoon als waarheid. We zitten alleen zo vast aan het persoonlijkheidsdenken dat we bij deze uitspraak denken aan de persoon, en wie zegt dat dat Jezus deed? Ik kan het mij niet voorstellen
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Vertrokken user_03 »

Tin schreef:
Wim Nusselder schreef:Hoi Riemer,
Riemer schreef:Was het niet Christus zelf die zei dat Hij de Weg was?
Johannus 14:6 meen ik ?
hoe kom je er dan bij dat Hij zichzelf niet als zaligmaker / zaligmakend zag?
Christus volgen maakt zalig, maar ik weet niet zeker of Jezus dat zelf gezegd heeft.
Johannes wekt de indruk minder letterlijk verslag te doen dan de andere evangelisten.

Met v&Vriendengroet,

Wim
En als hij het zelf gezegd zou hebben, hoe interpreteren we hier dan " ik" , en "mij"?
Letterlijk genomen in de gebruikelijke betekenis, zal het voor degeen die het niet als dogma accepteert niet erg logisch overkomen. Maar als we het ik en mij door waarheid vervangen kan ik er wel wat mee.
De waarheid is namelijk de waarheid, en niemand komt tot de " vader" (wat dat dan ook is, maar daar gaat hier even niet om) dan door de waarheid. Jezus is beide. Zowel persoon als waarheid. We zitten alleen zo vast aan het persoonlijkheidsdenken dat we bij deze uitspraak denken aan de persoon, en wie zegt dat dat Jezus deed? Ik kan het mij niet voorstellen
Je kunt vervangen wat je wilt, het staat er domweg niet.
Met de benadering die je kiest kun je ook lid worden van de kerk van de gerookte kipfilet die dan zegt "kipfilet is de weg, de waarheid, etc etc"
Dat gaat dus niet werken Tin :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Jerommel »

En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Vertrokken user_03 »

Jerommel schreef:En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
AMEN!
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Tin »

Riemer schreef: Dat gaat dus niet werken Tin :)
Het door jou geschetste voorbeeld gaat niet werken nee.
We zitten duidelijk niet helemaal op dezelfde golflengte.
Komt in een ander topic nog wel eens ter sprake.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door DeZoeker »

Jerommel schreef:En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
Het staat je geheel vrij om aan de discussie deel te nemen. Of niet natuurlijk...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
Ja. Klopt :)
Levensbeschouwing is niet christelijk genoeg om achterover te leunen in de wetenschap dat de discussiepartner nooit met beelden komt die in het geheel niet aansluiten bij de eigen.
Maar ook binnen christelijk komt dat al vaak voor, zoals al zo vaak vastgesteld.....
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
Ho, ho, stop. :smile:
Ik ga niet die kant uit van : die ander speculeert maar wat ( en ikzelf natuurlijk niet)
We speculeren allemaal maar wat, of we zijn allebei in goed vertrouwen tot iets gekomen waarvan we zeggen : " ja, daar zit waarheid in" , maar dat "speculeren " dat voel ik -hier geschreven- aan als de manier waarop discussies in het algemeen, en hier op het forum in het bijzonder meestal gaan ontsporen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Jerommel »

DeZoeker schreef:
Jerommel schreef:En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
Het staat je geheel vrij om aan de discussie deel te nemen. Of niet natuurlijk...
Uiteraard, maar dat is het punt niet.

Het is m.i. meer een kwestie van "verstand hebben van" en "weten waar je het over hebt".
Staat in feite los van over welk onderwerp het dan gaat, het speelt bij elke discussie.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door DeZoeker »

Jerommel schreef:
DeZoeker schreef:
Jerommel schreef:En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
Het staat je geheel vrij om aan de discussie deel te nemen. Of niet natuurlijk...
Uiteraard, maar dat is het punt niet.

Het is m.i. meer een kwestie van "verstand hebben van" en "weten waar je het over hebt".
Staat in feite los van over welk onderwerp het dan gaat, het speelt bij elke discussie.
Kom dan met inhoudelijke tegenargumenten! Die blijven almaar uit
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door DeZoeker »

Riemer schreef:
Jerommel schreef:En zie hier het dikwijls vermoeiende van christelijke discussieonderwerpen in 'levensbeschouwing'...
(om niet te zeggen: men speculeert maar wat...)
AMEN!
Ja en AMEN???
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Jerommel »

De inhoudelijke argumenten blijven helemaal niet almaar uit.

Maar stel dan vragen als zoeker aan iemand die gelooft iets gevonden te hebben. ;)

Wat ik meestal zie (en ik was zelf ook zo) is dat mensen wel denken te begrijpen wat 'christelijkheid' in houdt.
Maar wat blijkt is dat er meestal een erg beperkt beeld van is, en dikwijls met misvattingen en voorbarige conclusies.
En dát is soms dus vermoeiend.

No offence verder hoor. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
Wat ik meestal zie (en ik was zelf ook zo) is dat mensen wel denken te begrijpen wat 'christelijkheid' in houdt.
Maar wat blijkt is dat er meestal een erg beperkt beeld van is, en dikwijls met misvattingen en voorbarige conclusies.
En dát is soms dus vermoeiend.
wat het begrip 'christelijkheid' inhoudt schijnt nogal breed te zijn....of vaak ook niet helaas.
als ik lees op veel christelijke fora dat sommige christenen b.v. Jehovah's getuigen niet als christelijk zien....of Mormonen en Unitariërs niet [of Quakers] ---en deze afserveren...tsja.. ....:| :x
of hun Kerk als de enige juiste zien.....
ik vind dat tenenkrommend en ook veelzeggend.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Jerommel »

Het is dan ook een behoorlijk ingewikkeld en controversieel onderwerp...

Tja, die "Ware kerk" claims... ook vermoeiend... :roll:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Jerommel »

Riemer schreef:
DeZoeker schreef: Loyola

Bij jou krijg ik een beetje het idee dat je een discussie op academisch niveau wilt voeren met mensen die beschikken over diepgravende kennis over het onderwerp. Bijv. verkregen door een studie theologie en/of filosofie. Niets ten nadele van wie dan ook! Maar niet iedereen beschikt over een dergelijke (intellectuele) bagage en je kunt je afvragen of je daarvoor op het juiste forum zit. En of je wat dat aangaat misschien niet je verwachtingen enigszins moet bijstellen.
Loyola is in de regel één van de weinigen hier die nog enige kennis bezit over historie en de bijbel.
En precies daarom vroeg ik jou naar een nadere uitleg omtrent "mensen met kennis lokken".
In de optiek van menig gelovige is iemand als Loyola potentieel volledig door de Roomse Kerk geïndoctrineerd.
Helaas verschilt de "kennis" vanuit het Roomse dikwijls ENORM van de (nog niet contra-) gereformeerde versie, en ook van de 'moderne evangelicalen', die (niet alle natuurlijk...) in feite het gehele christendom menen te herkennen als voornamelijk wereldgerichte menselijkheid.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Vertrokken user_2 »

DeZoeker schreef:Loyola

Bij jou krijg ik een beetje het idee dat je een discussie op academisch niveau wilt voeren met mensen die beschikken over diepgravende kennis over het onderwerp. Bijv. verkregen door een studie theologie en/of filosofie. Niets ten nadele van wie dan ook! Maar niet iedereen beschikt over een dergelijke (intellectuele) bagage en je kunt je afvragen of je daarvoor op het juiste forum zit. En of je wat dat aangaat misschien niet je verwachtingen enigszins moet bijstellen.
Zoals je wellicht weet, is dit forum een voortzetting van het gkv forum. Dat forum had een enorm aantal users dat heel veel kennis van zaken had. Daar zaten wel academici tussen, maar de meerderheid niet. Toch was het kennisniveau heel hoog. Dus een studie theologie/filosofie is niet nodig, maar interesse, zelfstudie en zelfreflectie kunnen al een heel eind helpen. Het gaat tenslotte om de leer die Christus heeft overgedragen aan Zijn apostelen en die zij weer verder hebben verspreid. Dat is de grondslag van ons geloof....er is niks mis mee om je eigen geschiedenis of de basisprincipes van je eigen geloof te onderzoeken. Dit forum begon wel met een aantal van dezelfde mensen, maar inmiddels zijn die weg. Helaas moet je dan inderdaad de verwachtingen bijstellen. Vandaar waarschijnlijk ook mijn lage postfrequentie hier....
Waar ikzelf een beetje op doelde is beslist geen rocket science. Het ging en gaat mij om hele basale, eenvoudige uitgangspunten. Jezus' boodschap kort gezegd. Toen ik onlangs de Bijbel (NT) begon te lezen bekroop me een gevoel van hoe het toch kon dat wat ik las zo NIET in overstemming was en is met wat ik christenen overal om me heen jaar in jaar uit zie doen (of juist niet zie doen).
Ja en daar schuilt dus het gevaar in, dat je de bijbel gaat interpreteren als een instructieboek over hoe christenen zouden moeten handelen. Je hebt daar gewoon achtergrond informatie bij nodig... Als ik een wetboek ga lezen en tegen een rechter zeg dat hij het zo en zo moet toepassen, want zo staat het er....dan zegt hij ook: 'ho ho meneertje....weet u iets van jurisprudentie?, gewoonterecht?...hermeneutische interpretatie? Weet u dat internationale verdragen vóór nationaal recht gaan?...etc. etc.... Je kunt niet één op één alles toepassen.

Daarbij doel ik op dingen die ik al eerder aangaf:

- De in zichzelf gekeerdheid van veel kerken en christelijke organisaties
- Het tonen van naastenliefde (of misschien juist wel het gebrek daar aan) op directe of indirecte wijze.

Ja, dat kan jouw interpretatie zijn. Ik zie dat de katholieke kerk de grootste charitatieve organisatie ter wereld is. Geen enkele andere organisatie redt meer mensenlevens per jaar, of heeft het hoogste aantal effectieve scholen en universiteiten, ziekenhuizen etc etc. En dat doen ze al tientallen jaren. Ik zie ook de uitgestoken handen naar de diverse christenen en andere religies. Met name de bijeenkomsten in Assisi. Geen enkele andere religieuze organisatie die het op zich neemt om alle geestelijk leiders bijeen te brengen....En dat allemaal op basis van o.a. de bijbel.
- De sterke gerichtheid op het toetsen van de persoonlijke leefwijze aan de Bijbel, waarbij het dan met name gaat om zaken die mij heel triviaal voorkomen (kleding, haardracht, voorbehoedmiddelen, etc).
De eerste twee zijn wellicht triviaal en ben ik nog nooit tegengekomen. Voorbehoedsmiddelen zijn iets heel anders. Als je de bijbel hebt gelezen, dan weet je dat Genesis al begint met het de Schepping van de mens en het huwelijk tussen man en vrouw en de relatie met God. De heiligheid van de mens wordt al vanaf de eerste bladzijde erin gestampt, zeg maar. Je komt die huwelijkssymboliek door de gehele bijbel, tot aan het laatste boek, Openbaringen aan toe. Het huwelijk tussen de Kerk en Christus, wederom de heiligheid van de mens. Voorbehoedsmiddelen, abortus e.d. zijn dus een aantasting van die heiligheid en zijn absoluut niet triviaal... Oorspronkelijk werd de bijbel ook nooit individueel gelezen, maar in de synagoge of in de Kerk. Onder leiding van een rabbijn of priester....dan kun je ook geen interpretaties maken die totaal wezensvreemd zijn aan het geloof. Dus nogmaals, wees voorzichtig met te snel conclusies trekken als je de bijbel leest....
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi callista,
callista schreef:tenenkrommend en ook veelzeggend.
Wat is jouw probleem daarmee?

Christenen, het woord zegt het al, 'hebben iets met' Christus.
Ze geloven er in (d.w.z. vertrouwen er op) en/of proberen Jezus die Christus werd genoemd na te volgen.
Een forum waaraan vooral christenen deelnemen kun je christelijk noemen voor zover dat vertrouwen en die navolging daar tot uitdrukking komen.
De een zal tevreden zijn met de mate waarin dat zo is, een ander vindt het onvoldoende en van weer een ander mag het wel een tandje minder, met het oog op de openheid voor andersgelovigen.

Als je het met subclubjes moeizaam eens bent geworden over wat dat geloof/vertrouwen en/of die navolging in zouden moeten houden en je waardeert wat je samen hebt opgebouwd, dan is anderen niet zo maar als christenen erkennen een manier om te beschermen wat je hebt opgebouwd.
Als die anderen zelf menen wél wat te hebben met Christus, trekken ze zich daar gewoon niets van aan.

Anderen afserveren, als minderwaardig beschouwen en behandelen, is niet bevorderlijk voor het in groter verband samen iets opbouwen en leren waarderen.
Dit forum dient onder andere om die vooroordelen over elkaar af te breken.
Daarvoor zijn respectvolle omgangsvormen en openheid van belang.
Daar kunnen ook niet-christelijke deelnemers aan bijdragen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:
Riemer schreef:
DeZoeker schreef: Loyola

Bij jou krijg ik een beetje het idee dat je een discussie op academisch niveau wilt voeren met mensen die beschikken over diepgravende kennis over het onderwerp. Bijv. verkregen door een studie theologie en/of filosofie. Niets ten nadele van wie dan ook! Maar niet iedereen beschikt over een dergelijke (intellectuele) bagage en je kunt je afvragen of je daarvoor op het juiste forum zit. En of je wat dat aangaat misschien niet je verwachtingen enigszins moet bijstellen.
Loyola is in de regel één van de weinigen hier die nog enige kennis bezit over historie en de bijbel.
En precies daarom vroeg ik jou naar een nadere uitleg omtrent "mensen met kennis lokken".
In de optiek van menig gelovige is iemand als Loyola potentieel volledig door de Roomse Kerk geïndoctrineerd.
Helaas verschilt de "kennis" vanuit het Roomse dikwijls ENORM van de (nog niet contra-) gereformeerde versie, en ook van de 'moderne evangelicalen', die (niet alle natuurlijk...) in feite het gehele christendom menen te herkennen als voornamelijk wereldgerichte menselijkheid.

je bedoelt dat ik me verdiept hebt in wat de Katholieke Kerk leert... ik zie niet in waarom het denigrerende 'roomse kerk' steeds gebruikt moet worden? Ik spreek jou ook normaal aan, je kunt op zijn minst respectvol blijven naar anderen....
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Jerommel »

Niet denigrerend maar duidend bedoeld.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 08 dec 2013, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef:Hoi callista,
callista schreef:tenenkrommend en ook veelzeggend.
Wat is jouw probleem daarmee?
ik dacht dat ik dat duidelijk genoeg heb weergegeven..en aangegeven, met voorbeelden.
bovendien in het subforum "Levensbeschouwing" mag iedereen zijn/haar eigen visie ventileren....
toch?
Dit forum dient onder andere om die vooroordelen over elkaar af te breken.
Daarvoor zijn respectvolle omgangsvormen en openheid van belang.
ik denk dat iedereen wel weet wat respect en omgangsvormen inhouden---daar hoef je niet christelijk voor te zijn... ----maar het moet wel van twee kanten komen.
maar al te vaak worden andere visies en kritiek uitgelegd als op de man spelen of elkaar af breken.
en zijn zalvende woorden gewenst....[vaak ook na een de zoveelste] TR...lange tenen....als iemand zich weer eens beledigd voelt]

ik ben daar niet van.
ik geef de voorkeur aan klare taal....dan weet je meteen waar je aan toe bent.
duidelijkheid....ook al geeft het soms strubbelingen en gekissebis - die zijn er dan om uitgesproken te worden.....maar vaak ontbreekt het daaraan. en wordt voortijds een topic gesloten en blijven de deelnemers gefrustreerd achter.

je hebt het nota bene zelf meegemaakt en ook aangegeven in je gesprek met Loyola

zo worden zaken nooit uitgesproken en blijft er altijd iets [negatiefs]hangen....dat ook weer een eigen leven kan gaan leiden en zo steeds groter gemaakt wordt. [in de eigen hoofden]
laat het soms maar gerust knallen ---geef daar ruimte voor.....spreek het uit, vraag en geef argumenten-------dat levert meer op en verschaft uiteindelijk meer helderheid en tevredenheid.
geen doofpot cultuur....vanwege de lieve vrede, want het averechts effect wordt zo bereikt.....q.e.d.
Daar kunnen ook niet-christelijke deelnemers aan bijdragen.

ach...echt? :roll:
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Niet christelijk genoeg?

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:Niet denigrerend maar duidend bedoeld.
Dus als ik jou k.l. ootzak noem dan is dat niet denigrerend bedoeld, maar duidend... :roll: