¦LB¦ Dood gaan

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:
Zolderworm schreef: Ik ben niet echt christelijk in de zin van hoe de meesten hier christelijk zijn.
Ik blijf het altijd vreemd vinden dat je wel je eigen ervaringen gelooft, maar niet de christelijke ervaringen.
Dat komt naïef op mij over. Uittredingen zouden dan echt zijn, maar de sterfbedvisioenen en de bijna-doodervaringen in het christendom zijn dus weer niet echt. Daarbij komt het christendom van Jezus, zou die dan niet hebben bestaan?
Zoals hierboven al betoogd, ben ik ervan overtuigd dat je eenmaal uit het lichaam in de eerste plaats terecht kom in zoiets als een driedimensionaal projectiescherm van je eigen gevoelens en overtuigingen. Je schept daarin als het ware je eigen hiernamaals volgens je eigen ideeën, die meestal op je geloof zijn gebaseerd. Daarbij komt ook, en dat is misschien nog wel belangrijker, dat je werkelijk aanwezige krachten en entiteiten in de astrale of mentale sfeer als het ware aankleedt met je eigen voorstellingen, die eveneens meestal gebaseerd zullen zijn op je eigen geloofsbeelden.
Je hebt dan wel ontmoetingen met bepaalde hogere wezens, maar je ziet dan niet hun ware vorm, maar je eigen voorstellingen ervan. Deze wezens kunnen dan wel weer wel handelen, en tot je spreken, in het door jouw geschapen uiterlijke beeld van hen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door DeZoeker »

Tegenwoordig heb ik geen uittredingen meer...
Er was sprake van bewuste opwekking van die uittredingen? Komt meer op me over als iets paranormaals dan als iets religieus...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Dood gaan

Bericht door Wim Nusselder »

DeZoeker schreef:Komt meer op me over als iets paranormaals dan als iets religieus...
Sluit dat elkaar uit?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door DeZoeker »

Wim Nusselder schreef:
DeZoeker schreef:Komt meer op me over als iets paranormaals dan als iets religieus...
Sluit dat elkaar uit?

Met v&Vriendengroet,

Wim
In die zin dat het religieuze een Godservaring veronderstelt. Daar is in het paranormale voor zover ik weet geen sprake van.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Dood gaan

Bericht door Wim Nusselder »

DeZoeker schreef:Komt meer op me over als iets paranormaals dan als iets religieus...
Wim Nusselder schreef:Sluit dat elkaar uit?
DeZoeker schreef:In die zin dat het religieuze een Godservaring veronderstelt. Daar is in het paranormale voor zover ik weet geen sprake van.
In mijn ervaring verbindt God alles en iedereen.
Ik heb geen noemenswaardige paranormale ervaringen, maar ga er van uit dat dat daar ook opgaat en dat God daar dus niet afwezig is.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door DeZoeker »

Ik heb geen noemenswaardige paranormale ervaringen, maar ga er van uit dat dat daar ook opgaat en dat God daar dus niet afwezig is.
Ik ook (in het geheel) niet. Maar veel christenen zullen deze uitspraak in twijfel trekken en eerder geneigd zijn de aanwezigheid van Zijn tegenhanger (satan) erin te zien.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Dood gaan

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef:Ik heb geen noemenswaardige paranormale ervaringen, maar ga er van uit dat dat daar ook opgaat en dat God daar dus niet afwezig is.
DeZoeker schreef:Ik ook (in het geheel) niet. Maar veel christenen zullen deze uitspraak in twijfel trekken en eerder geneigd zijn de aanwezigheid van Zijn tegenhanger (satan) erin te zien.
We zullen zien of er christenen zijn in dit forum die dat bevestigen (of tegenspreken).
Wie satan wil zien, ziet hem.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

DeZoeker schreef:
Tegenwoordig heb ik geen uittredingen meer...
Er was sprake van bewuste opwekking van die uittredingen? Komt meer op me over als iets paranormaals dan als iets religieus...
De vraag is dan: wat is precies religieus? Is het buiten het lichaam bezoeken van hemelse en helse gebieden (of die als zodanig overkomen) niet een religieuze ervaring? Of de ontmoeting met bovenmenselijke en benedenmenselijke wezens. Is dat religieus of niet-religieus? Of het ervaren van een extatisch gevoel van tijdloosheid en liefde. Is dat religieus of niet? In mijn optiek is dat allemaal religieus. Maar als je alleen ervaringen religieus acht als daar God himself bij betrokken is, dan beperk je het begrip "religieus" wel heel erg. Maar het is maar net wat je religieus wilt noemen en wat niet. Er zijn zelfs religies zonder God. Zijn die dan niet religieus van aard?
En andere vraag: is God, zijnde een in de dagelijkse praktijk onzichtbaar wezen dan, niet paranormaal? Een normaal dagelijks zichtbaar verschijnsel is Hij in ieder geval niet. Je ziet Hem nooit voor het stoplicht staan wachten. De vraag is dan: wat is feitelijk het onderscheid? Je kunt natuurlijk zeggen: ik vind alleen God religieus en de rest is paranormaal. Maar dat is mij toch veel te beperkt.

Er was overigens geen sprake van het bewust opwekken van uittredingen. Het was nooit mijn bedoeling om uittredingen te krijgen. Ik deed alleen maar mijn ontspanningsoefeningen. De uittredingen waren waarschijnlijk een bijverschijnsel daarvan. Toen die moesten stoppen, moest ik eenvoudigweg stoppen met de ontspanningsoefeningen. Dan bleef na verloop van tijd ook het bijverschijnsel uit, al duurde dat wel even.
Ik heb jaren later nog wel eens opnieuw die ontspanningsoefeningen gedaan om te zien wat er ging gebeuren. Het duurde toen niet lang of ik kreeg weer uittredingen. Ik ben toen maar weer gauw gestopt met die ontspanningsoefeningen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 18 dec 2013, 23:19, 5 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door DeZoeker »

Het heeft er inderdaad allemaal mee te maken met wat je precies definieert als religie. Ikzelf neig ertoe daarin een Godservaring te betrekken maar een ander kan dat heel goed anders zien.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Tin »

DeZoeker schreef:Het heeft er inderdaad allemaal mee te maken met wat je precies definieert als religie. Ikzelf neig ertoe daarin een Godservaring te betrekken maar een ander kan dat heel goed anders zien.
Religie = religare = verbinden, zie ik als het verbinden van alles met alles.
Zelf gebruik ik het het meest in de zin van "een religieuze geest", hierbij duidend op de geest (mind) die niet slechts gefocust is op de materialistische werkelijkheid, maar op het geheel van dat wat is.

Het heeft voor mij dus ook een significant andere betekenis dan het woord "godsdienst", waar het (het woord zegt het al) in de eerste plaats gaat om het beeld van God en de verhouding in dienstbaarheid waarin de mens daar tegenoverstaat
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef: Zoals hierboven al betoogd, ben ik ervan overtuigd dat je eenmaal uit het lichaam in de eerste plaats terecht kom in zoiets als een driedimensionaal projectiescherm van je eigen gevoelens en overtuigingen. Je schept daarin als het ware je eigen hiernamaals volgens je eigen ideeën, die meestal op je geloof zijn gebaseerd. Daarbij komt ook, en dat is misschien nog wel belangrijker, dat je werkelijk aanwezige krachten en entiteiten in de astrale of mentale sfeer als het ware aankleedt met je eigen voorstellingen, die eveneens meestal gebaseerd zullen zijn op je eigen geloofsbeelden.
Je hebt dan wel ontmoetingen met bepaalde hogere wezens, maar je ziet dan niet hun ware vorm, maar je eigen voorstellingen ervan. Deze wezens kunnen dan wel weer wel handelen, en tot je spreken, in het door jouw geschapen uiterlijke beeld van hen.
Twee vragen:

1. Wat doet je ervan overtuigd zijn dat de ervaringen geen projecties voortkomend uit en afhankelijk van het stoffelijk brein zijn, en dus niet meer te ervaren wanneer het stoffelijk brein niet meer functioneert?

2. De meeste mensen hebben deze ervaringen niet. Hoe zouden die daar nu het beste tegenover kunnen staan?
Er geloof aan hechten omdat men denkt dat de ervaring van de ander wel reeël zal zijn? Of niet in geloven, omdat men nu eenmaal die realiteit er zelf niet van kan ervaren. Waarom zou men iets geloven dat men zelf niet als realiteit ziet? Dat doen we bij de meeste dingen niet, behalve dus dat specifieke onderwerp: religie.
Reden daarvoor is denk ik dat de meeste mensen toch wel zullen zien dat er meer moet zijn dan de werkelijkheid die we (met onze zintuigen) kunnen ervaren. Want dat is weer pure logica. Maar het resultaat is dat mensen ook in de gekste dingen kunnen geloven.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Dood gaan

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Sebastiaan,

Ook voor mij is 'religie' een breder begrip dan 'godsdienst'.
Op God vertrouwen is één van de mogelijkheden om verbondenheid van alles en iedereen zichtbaar te maken.

Bij gebrek aan buitenzintuigelijke/paranormale ervaringen ben ik op dat punt agnost: ik steek er geen energie in.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Vertrokken user_03 »

alles ten spijt: vrolijke weet nog steeds niet of hij dood kan gaan zodat hij ook feitelijk dood is.
Lastig!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Riemer schreef:alles ten spijt: vrolijke weet nog steeds niet of hij dood kan gaan zodat hij ook feitelijk dood is.
Lastig!
Die vraag heb ik al beantwoord. Het kan niet. (Althans dat denk ik.)
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Dood gaan

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef:Het kan niet.
Is onthechting niet mogelijk?
Is opgaan (weer opgenomen worden) in een groter geheel niet (individueel, echt) dood gaan?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef:
Zolderworm schreef: Zoals hierboven al betoogd, ben ik ervan overtuigd dat je eenmaal uit het lichaam in de eerste plaats terecht kom in zoiets als een driedimensionaal projectiescherm van je eigen gevoelens en overtuigingen. Je schept daarin als het ware je eigen hiernamaals volgens je eigen ideeën, die meestal op je geloof zijn gebaseerd. Daarbij komt ook, en dat is misschien nog wel belangrijker, dat je werkelijk aanwezige krachten en entiteiten in de astrale of mentale sfeer als het ware aankleedt met je eigen voorstellingen, die eveneens meestal gebaseerd zullen zijn op je eigen geloofsbeelden.
Je hebt dan wel ontmoetingen met bepaalde hogere wezens, maar je ziet dan niet hun ware vorm, maar je eigen voorstellingen ervan. Deze wezens kunnen dan wel weer wel handelen, en tot je spreken, in het door jouw geschapen uiterlijke beeld van hen.
Twee vragen:

1. Wat doet je ervan overtuigd zijn dat de ervaringen geen projecties voortkomend uit en afhankelijk van het stoffelijk brein zijn, en dus niet meer te ervaren wanneer het stoffelijk brein niet meer functioneert?
Het blijft een moeilijke kwestie, omdat ik enkel op mijn ervaringen kan afgaan en ik geen handleiding erbij krijg. Voorts baseer ik me wat dit betreft ook op wat andere uittreders erover geschreven hebben, zoals met name Gijsbert van der Zeeuw. Die heeft veel meer meegemaakt dan ik. Het is heel moeilijk, of feitelijk onmogelijk, om in uittreding te ervaren of de projecties al of niet uit het stoffelijk brein komen. Daarom baseer ik me hier vooral ook op de ervaringen van Van der Zeeuw, die heeft vastgesteld dat overleden personen in eerste instantie hun omgeving projecteren, dat wil zeggen zelf scheppen. Sommigen van hen moeten uit hun eigen projecties worden bevrijd, zoals bijvoorbeeld mensen die zelfmoord hebben gepleegd en die die zelfmoord in een geprojecteerde omgeving voortdurend blijven herhalen. Zelf heb ik wel gemerkt dat je bepaalde voorwerpen kunt manipuleren, zoals bijvoorbeeld laten zweven. Dat wijst op een invloed van de eigen geest.
2. De meeste mensen hebben deze ervaringen niet. Hoe zouden die daar nu het beste tegenover kunnen staan?
Er geloof aan hechten omdat men denkt dat de ervaring van de ander wel reëel zal zijn? Of niet in geloven, omdat men nu eenmaal die realiteit er zelf niet van kan ervaren. Waarom zou men iets geloven dat men zelf niet als realiteit ziet? Dat doen we bij de meeste dingen niet, behalve dus dat specifieke onderwerp: religie.
Reden daarvoor is denk ik dat de meeste mensen toch wel zullen zien dat er meer moet zijn dan de werkelijkheid die we (met onze zintuigen) kunnen ervaren. Want dat is weer pure logica. Maar het resultaat is dat mensen ook in de gekste dingen kunnen geloven.
Tja, iemand kan niet zelf bepalen wat hij al of niet gelooft. Je gelooft dingen gewoon of je gelooft ze niet. Maar inderdaad kan het geloof gemakkelijk met jezelf aan de haal gaan, als je niet beseft dat het slechts om geloof gaat, en als je te veel ervan overtuigd bent dat het daadwerkelijk om de werkelijkheid gaat. Dat kun je je geloof niet meer relativeren. En in dat geval zie je soms de gekste dingen.
Ik heb mijn uittredingen gehad, maar kan de waarheid ervan niet beoordelen. Ik vertel slechts wat ik heb meegemaakt. En het zou natuurlijk één grote illusie kunnen zijn. Het enige bewijs voor mij is toch dat ik tijdens uittredingen op afstand dingen heb gezien, die na de uittreding bleken te kloppen. Of dat je je eigen lichaam ziet liggen. Dat is ook heel overtuigend. Maar bewijs is het natuurlijk nooit.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:
Zolderworm schreef:Het kan niet.
Is onthechting niet mogelijk?
Is opgaan (weer opgenomen worden) in een groter geheel niet (individueel, echt) dood gaan?
Het kan volgens mij niet dat je na de dood geen enkele ervaring meer hebt, omdat je simpelweg niet meer bestaat. Dit komt mijns inziens omdat slechts een deel van je sterft, namelijk het stoffelijk lichaam. Onthechting is zeker mogelijk, evenals opgaan in een groter geheel. Alleen moet dan eerst de persoonlijkheid uitgevibreerd raken, om het zo maar te zeggen. Sommige mensen beginnen al met dat proces tijdens het leven. Alleen moet je je dan wel kunnen terugtrekken. En dat is de meesten van ons niet gegeven. Zelfs met kerst zit je familie je na te jagen of je niet gezellig komt eten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Dood gaan

Bericht door callista »

vrolijke schreef:Volgens de (meeste) religies gaat het leven na de dood verder.

Als ik sterf, vind ik dat wel niet prikkelend, maar wil niet percé verderleven. Ik ben blij dat ik mocht leven. Maar daarnaa wil ik gewoon sterven.

Bestaat er een mogelijkheid daaraan te ontkomen?
Bestaat er een mogelijkheid gewoon dood te gaan?
tja...men kan zich er allerlei bespiegelingen over maken....het gaat zoals het gaat....niemand zal het je kunnen vertellen.

jij wilt gewoon dood zijn na het sterven en weer anderen kunnen dat niet accepteren en bedenken een manier van voortleven die voor zichzelf acceptabel is .
een hemel; reïncarnatie - opnieuw geboren worden in een ander lichaam. [is ook een mogelijkheid, die zelfs het vroege christendom geloofde -tot de 5e of 6e eeuw toen het verboden werd] .

ik denk, wat je ook gelooft het helemaal niets uitmaakt.
we zullen het wel zien [merken] of niet.
zou je manier van leven daardoor veranderen?

of ben je toch bang voor een hel?
en zelfs voor een eeuwig leven in een hemel?
waar geen ontkomen meer aan is?
benauwt je dat ook soms?

reïncarnatie vind ik wel [nog steeds] interessant en eventueel aannemelijk.
sommige verhalen klinken geloofwaardig, maar ja....... ;)

misschien is dat ook wel wensdenken o.i.d. en gaan we gewoon dood en is er verder niets meer....alleen de nagedachtenis.

hier een link, waar ook het uittreden wordt behandeld en besproken...en meer van dat soort zaken.
http://www.rnlnd.com/aanwijzingen-en-bewijzen.htm
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Tin »

Riemer schreef:alles ten spijt: vrolijke weet nog steeds niet of hij dood kan gaan zodat hij ook feitelijk dood is.
Lastig!
Er is wel een simpel antwoord op.
De Vrolijke die noch de wens tot voortleven heeft noch erin gelooft, die Vrolijke is na de dood ongetwijfeld dood.
Verschwunden, gone, finito.
Daar is echt geen twijfel over.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Jerommel »

Dat betekent dat je zeker weet.
Dat betwijfel ik.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:Dat betekent dat je zeker weet.
Dat betwijfel ik.
Hoezo?
Misschien ben ik wel de forummer die het minste zeker weet.
Maar daar twijfel ik nog over ;)
Ik denk dat je de zin niet helemaal goed leest.
Of heb ik hem niet begrijpelijk genoeg geschreven?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:Dat betekent dat je zeker weet.
Dat betwijfel ik.
Hoezo?
Misschien ben ik wel de forummer die het minste zeker weet.
Minst overtuigd zal je bedoelen.
Maar daar twijfel ik nog over ;)
Ik denk dat je de zin niet helemaal goed leest.
Of heb ik hem niet begrijpelijk genoeg geschreven?
Kweenie:
Tin schreef:Verschwunden, gone, finito.
Daar is echt geen twijfel over.
Zodoende dus.. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Dood gaan

Bericht door Vertrokken user_03 »

Tin schreef:

Er is wel een simpel antwoord op.
De Vrolijke die noch de wens tot voortleven heeft noch erin gelooft,
die Vrolijke is na de dood ongetwijfeld dood.
Verschwunden, gone, finito.
Daar is echt geen twijfel over.
[/size]
Zo helder Jerommel?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dood gaan

Bericht door Jerommel »

Ah, o, DIE Vrolijke, als in zoals nu in het vlees.

Ja, nee, inderdaad, vrij zeker dat dat van tijdelijke aard is, uiteraard..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dood gaan

Bericht door Gaitema »

Wim Nusselder schreef:
Zolderworm schreef:Het kan niet.
Is onthechting niet mogelijk?
Is opgaan (weer opgenomen worden) in een groter geheel niet (individueel, echt) dood gaan?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Nee, dat is niet mogelijk. Je geest blijft leven en je blijft in contact komen met andere geesten in het hiernamaals.
Wie goed doet die goed ontmoet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.