¦LB¦ Dood gaan

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Theolive schreef:
Jerommel schreef:
Theolive schreef:Prachtig toch zo'n forum. Allerlei mensen die vroeger nooit iets beleefden zien nu allerlei spoken. Aan het begin van zijn boek "Miracles" schrijft C.S.Lewis dat hij maar één persoon kent die ooit een spook zag en dat zij geloofde dat het een illusie was. Wij lezen over allerlei bovennatuurlijke zaken en dan gebeuren ze vervolgens met ons. Is het niet juist deze onzin die het ware geloof in Jezus Christus op duivelse manier dwars zit? Christenen lezen in de bijbel: Zalig zij die niet zien en toch geloven. Dat kon wel eens betere raad zijn.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Of wil je de boel alleen maar een beetje wegwimpelen?
Wat ik wil zeggen is dat onze maatschappij tegenwoordig bol staat van allerlei min of meer occulte ervaringen en van een flinke portie ongeloof. Ik denk dat er verband bestaat tussen de aanwezigheid van afgoden en geesten enerzijds en lege kerken anderzijds. Daarnaast heeft natuurlijk de kerk zelf aan de leegloop bijgedragen, maar dat is niet anders dan vroeger.
Er is geen verband tussen de leegloop van de kerk en het geloof in geesten. Er is een verband tussen de leegloop van de kerk, en het geloof in niks, ook niet in geesten. Dat is wat we bij de meerderheid van de mensen zien. Steeds meer mensen immers zijn ervan overtuigd dat het helemaal niets is, niets bovennatuurlijks, geen geesten, geen God, geen Jezus en geen duivel.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Theolive schreef:Prachtig toch zo'n forum. Allerlei mensen die vroeger nooit iets beleefden zien nu allerlei spoken. Aan het begin van zijn boek "Miracles" schrijft C.S.Lewis dat hij maar één persoon kent die ooit een spook zag en dat zij geloofde dat het een illusie was. Wij lezen over allerlei bovennatuurlijke zaken en dan gebeuren ze vervolgens met ons. Is het niet juist deze onzin die het ware geloof in Jezus Christus op duivelse manier dwars zit? Christenen lezen in de bijbel: Zalig zij die niet zien en toch geloven. Dat kon wel eens betere raad zijn.
Wat Lewis zegt en al of niet heeft meegemaakt is natuurlijk niet maatgevend. Dat is maar één mening.
De vraag is dan: waar is dan Jezus Christus als er geen bovennatuurlijke wereld is? En waar is het Koninkrijk der Hemelen?
Het is nogal bizar om niet een een bovenzinnelijke wereld te geloven, maar wel in de inhouden van het christendom, zoals het bestaan van God.

Het is weliswaar mijn persoonlijke ervaring en op zich geen bewijs, dat uittreden. Maar volgens mij is het geen illusie wanneer je, zoals ik, de ervaring hebt dat je je stoffelijk lichaam verlaat, waarbij je bewustwording even helder is als wanneer je wakker bent, en je je eigen lichaam vervolgens op bed ziet liggen, en ernaar kunt kijken zoals een ander het ziet*, en in je huis kunt rondzweven, waarbij je alle details ziet, en door de muur kunt gaan** en daar aan de andere kant ziet dat je moeder, terwijl jij lag te slapen, wasgoed op het bed heeft uitgespreid, en dat je (bij een andere uittreding) boven het dak zweeft en ziet dat een bepaalde dakpan is beschadigd, en vervolgens nadat je weer terug bent in je lichaam, het dak opklimt en ziet dat die dakpan inderdaad beschadigd is. In dat geval ben je, mijns inziens, werkelijk uit je lichaam geweest. In ieder geval heb ik deze ervaringen niet gekregen, omdat ik ervan gehoord zou hebben en in het bestaan ervan ben gaan geloven. Daarvoor waren ze te realistisch. Komt nog bij dat een persoon die ik niet kende, en die mij niet kende, mij zomaar spontaan benaderde met de opmerking dat ik uittredingen had, en dat ik daarmee maar beter kon stoppen omdat het gevaarlijk voor mij werd.

* Ik zag m'n hoofd en m'n schouders, zoals ik eruit zie, met m'n gezicht naar links gedraaid, de ogen stijf dicht. En de dekens waren een soort bewegende massa, als een vlucht bijen.
** Nou ja, feitelijk ging ik door een deur, de trap af, en weer door een andere deur, een verdieping lager.
Only dead fish go with the flow
Theolive
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 mar 2015, 09:36
Man/Vrouw: M
Locatie: St Annaparochie

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Theolive »

Volgens mij is er weliswaar een groeiend geloof in niks, maar vraag eens door. Als mensen bij "geloof" geen invullen bedoelen ze meestal dat ze niet zo goed weten wat er is, maar als je verklaart dat de overleden moeder dus in het niets is verdwenen geloven de meesten dat ook niet, "er is wel iets". Opa en Oma op een wolk of zo. Het toegestane boven natuurlijke in het christendom is heel beperkt. Contacten met geesten en overledenen, bezweringen en allerlei paranormale trucs, zoals de reformatie het noemt zijn verboden. Als Saul de dode Samuel raadpleegt krijgt hij er om te beginnen van langs, levende profeten en priesters mogen God zelf raadplegen. Het hobby geloof uit de vorige eeuw (want zo begon het, met gezellige griezelfeestjes en drugs) heeft een stuk verwarring veroorzaakt. Die verwarring komt volgens de christelijke leer maar één partij goed uit. Het gevecht van de roomse kerk met de wetenschap is niet reformatorisch of evangelisch (extremisten daargelaten) en is zo oud dat het ook niet de oorzaak van de leegloop kan wezen.
Ik heb de vaste grond gevonden
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Jerommel »

Welk gevecht?
Rome accepteert evolutie, dus...
Ook geloven zij in potentiëel meer dan alleen leven op aarde, enz....
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Theolive schreef:Volgens mij is er weliswaar een groeiend geloof in niks, maar vraag eens door. Als mensen bij "geloof" geen invullen bedoelen ze meestal dat ze niet zo goed weten wat er is, maar als je verklaart dat de overleden moeder dus in het niets is verdwenen geloven de meesten dat ook niet, "er is wel iets". Opa en Oma op een wolk of zo.
Nou, ik ken veel mensen die echt geloven dat het bij de dood is afgelopen. Onder andere mijn ouders vonden elk geloof in een leven na de dood volstrekte onzin.
Het toegestane bovennatuurlijke in het christendom is heel beperkt. Contacten met geesten en overledenen, bezweringen en allerlei paranormale trucs, zoals de reformatie het noemt zijn verboden.
Ja, maar ging het niet om de vraag of dit al of niet bestaat? Jij had het immers over deze onzin (meen ik me te herinneren). En ik interpreteer dat als dat je meent dat het niet bestaat en allemaal maar illusie is.
Als Saul de dode Samuel raadpleegt krijgt hij er om te beginnen van langs, levende profeten en priesters mogen God zelf raadplegen. Het hobby geloof uit de vorige eeuw (want zo begon het, met gezellige griezelfeestjes en drugs) heeft een stuk verwarring veroorzaakt. Die verwarring komt volgens de christelijke leer maar één partij goed uit. Het gevecht van de roomse kerk met de wetenschap is niet reformatorisch of evangelisch (extremisten daargelaten) en is zo oud dat het ook niet de oorzaak van de leegloop kan wezen.
Spiritisme is echt totaal uit de mode. Vrijwel niemand houdt zich daar nog mee bezig. Niet het gevecht van de Roomse kerk met de wetenschap, wat er ook niet meer echt is, is de oorzaak van de leegloop. Maar het feit dat het merendeel van de mensen een goede schoolopleiding heeft, en niet meer zo gauw in allerlei christelijke visies gelooft. Het is als met het geloof in de god van de donder. Tegenwoordig beseft de mens dat onweer door atmosferische omstandigheden wordt veroorzaakt.
Only dead fish go with the flow
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door JW88 »

Theolive schreef:Volgens mij is er weliswaar een groeiend geloof in niks, maar vraag eens door. Als mensen bij "geloof" geen invullen bedoelen ze meestal dat ze niet zo goed weten wat er is, maar als je verklaart dat de overleden moeder dus in het niets is verdwenen geloven de meesten dat ook niet, "er is wel iets". Opa en Oma op een wolk of zo. Het toegestane boven natuurlijke in het christendom is heel beperkt. Contacten met geesten en overledenen, bezweringen en allerlei paranormale trucs, zoals de reformatie het noemt zijn verboden. Als Saul de dode Samuel raadpleegt krijgt hij er om te beginnen van langs, levende profeten en priesters mogen God zelf raadplegen. Het hobby geloof uit de vorige eeuw (want zo begon het, met gezellige griezelfeestjes en drugs) heeft een stuk verwarring veroorzaakt. Die verwarring komt volgens de christelijke leer maar één partij goed uit. Het gevecht van de roomse kerk met de wetenschap is niet reformatorisch of evangelisch (extremisten daargelaten) en is zo oud dat het ook niet de oorzaak van de leegloop kan wezen.
Nou ik denk dat er niets is na de dood, het is dan voorbij, het is net als in een diepe slaap vallen, daar merk je ook niks van.

De verschijnselen die mensen zien bij bijna dood ervaringen zijn vaak hallucinaties, die prima wetenschappelijk te verklaren zijn, zo is het bekende ''licht aan het einde van de tunnel'' zien vlak voor dat je door gaat ook heel goed te verklaren, ik meende dat, dat te maken had met het feit dat je minder zuurstof krijgt als je bijna dood bent en je ogen dan niet scherp meer alles kunnen waarnemen, waardoor je alleen nog maar een soort tunnel ziet met aan het einde iets lichtgevend.

Maar het echte antwoord op de vraag, ''wat is er na de dood'' is natuurlijk.... dat weet NIEMAND! aangezien niemand dat ook kan weten, de hemel en hel zijn natuurlijk niks meer dan een fabel of mensen tijdens hun leven te controleren.

Maar volgens mij is er dus helemaal niets na de dood.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef: Nou, ik ken veel mensen die echt geloven dat het bij de dood is afgelopen. Onder andere mijn ouders vonden elk geloof in een leven na de dood volstrekte onzin.
Het is vaak een smoesje, om het verlies van medemensen beter te kunnen verwerken.

Als ons kat stierf, zei mijn vrouw: "die speelt nu met Mucki (haar eerste kat) in de kattenhemel".
Ik zei: "ik dacht, jij geloofd niet aan een hiernamaals".
"Nee", zei ze, "voor ons niet, maar dat geldt toch niet voor katten".
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door callista »

vrolijke schreef:
Zolderworm schreef: Nou, ik ken veel mensen die echt geloven dat het bij de dood is afgelopen. Onder andere mijn ouders vonden elk geloof in een leven na de dood volstrekte onzin.
Het is vaak een smoesje, om het verlies van medemensen beter te kunnen verwerken.

Als ons kat stierf, zei mijn vrouw: "die speelt nu met Mucki (haar eerste kat) in de kattenhemel".
Ik zei: "ik dacht, jij geloofd niet aan een hiernamaals".
"Nee", zei ze, "voor ons niet, maar dat geldt toch niet voor katten".
Heel mooi gezegd... :smile:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Zolderworm schreef: Nou, ik ken veel mensen die echt geloven dat het bij de dood is afgelopen. Onder andere mijn ouders vonden elk geloof in een leven na de dood volstrekte onzin.
Het is vaak een smoesje, om het verlies van medemensen beter te kunnen verwerken.
Ja, maar niet altijd. Mijn schoonvader zette hier de boel aardig op stelten nadat hij was overleden. En om nou te zeggen dat wij bij hem het verlies moesten verwerken...
Als ons kat stierf, zei mijn vrouw: "die speelt nu met Mucki (haar eerste kat) in de kattenhemel".
Ik zei: "ik dacht, jij geloofd niet aan een hiernamaals".
"Nee", zei ze, "voor ons niet, maar dat geldt toch niet voor katten".
Ik denk dat de mens ook in de kattenhemel komt. Bij wijze van straf.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
Zolderworm schreef: Nou, ik ken veel mensen die echt geloven dat het bij de dood is afgelopen. Onder andere mijn ouders vonden elk geloof in een leven na de dood volstrekte onzin.
Het is vaak een smoesje, om het verlies van medemensen beter te kunnen verwerken.
Ja, maar niet altijd. Mijn schoonvader zette hier de boel aardig op stelten nadat hij was overleden. En om nou te zeggen dat wij bij hem het verlies moesten verwerken...
:clown:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Rechtuit »

Een is er – hij wil niet met name genoemd worden –
die de ziel ziet opstijgen.
Door de waterwolken heen, recht naar de hemel.
Een ster is ze, zo groot als de maan, stralend als de zon.
Ze vaart ten hemel op een witte wolk.
Een loflied mag klinken.
‘Licht van de wereld, stralende zon voor de kerk van Christus,
Uw licht verlaat ons en woont in een land van louter licht;
u laat ons achter, ons gebroken bestaan
en verkeert met engelen en heiligen.
Vergeet ons niet, u kent ons toch, u kent ons bestaan.
U zegenen wij, U die door de gezegende God bent gezegend.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

Dit forum wordt toch steeds meer een afvalbak van sociaal gemankeerde, lichtelijk godsdienstgestoorde types. Dat was toch niet wat de oprichters ervan voor ogen hadden.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:Dit forum wordt toch steeds meer een afvalbak van sociaal gemankeerde, lichtelijk godsdienstgestoorde types.
Uit de evangelieen zou je kunnen opmaken dat Jezus een zwak had voor zulke mensen :kiss1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef:Dit forum wordt toch steeds meer een afvalbak van sociaal gemankeerde, lichtelijk godsdienstgestoorde types.
Uit de evangelieen zou je kunnen opmaken dat Jezus een zwak had voor zulke mensen :kiss1:
Nou, niet voor godsdienstgestoorde types.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef:Dit forum wordt toch steeds meer een afvalbak van sociaal gemankeerde, lichtelijk godsdienstgestoorde types.
Uit de evangelieen zou je kunnen opmaken dat Jezus een zwak had voor zulke mensen :kiss1:
Nou, niet voor godsdienstgestoorde types.
Het kost me niet veel moeite de discipelen voor te stellen als wat jij godsdienstgestoorde types zou noemen. Maar misschien praten we langs elkaar heen nu. Dat krijg je snel met one liner gesprekken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef:Dit forum wordt toch steeds meer een afvalbak van sociaal gemankeerde, lichtelijk godsdienstgestoorde types.
Uit de evangelieen zou je kunnen opmaken dat Jezus een zwak had voor zulke mensen :kiss1:
Nou, niet voor godsdienstgestoorde types.
Het kost me niet veel moeite de discipelen voor te stellen als wat jij godsdienstgestoorde types zou noemen. Maar misschien praten we langs elkaar heen nu. Dat krijg je snel met one liner gesprekken.
Omdat ik drie maal per week op een grote GGZ-instelling kom in het midden des lands, heb ik geregeld contact met verschillende patiënten die aan godsdienstwaanzin lijden, al wordt dat tegenwoordig uiteraard nooit meer zo benoemd. Ik moet zeggen dat ik bij sommige deelnemers op dit forum gedrag zie, dat mij sterk aan een dergelijk godsdienstwaanzin-beeld doet denken. Het zijn er maar enkelen. Maar ze zijn er. Het gedrag en de uitingen van de discipelen echter, voor zover ik dat ken uit de geschriften, doet mij daar beslist niet aan denken.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef: Uit de evangelieen zou je kunnen opmaken dat Jezus een zwak had voor zulke mensen :kiss1:
Nou, niet voor godsdienstgestoorde types.
Het kost me niet veel moeite de discipelen voor te stellen als wat jij godsdienstgestoorde types zou noemen. Maar misschien praten we langs elkaar heen nu. Dat krijg je snel met one liner gesprekken.
Omdat ik drie maal per week op een grote GGZ-instelling kom in het midden des lands, heb ik geregeld contact met verschillende patiënten die aan godsdienstwaanzin lijden, al wordt dat tegenwoordig uiteraard nooit meer zo benoemd. Ik moet zeggen dat ik bij sommige deelnemers op dit forum gedrag zie, dat mij sterk aan een dergelijk godsdienstwaanzin-beeld doet denken. Het zijn er maar enkelen. Maar ze zijn er. Het gedrag en de uitingen van de discipelen echter, voor zover ik dat ken uit de geschriften, doet mij daar beslist niet aan denken.
Tja je zou een topic over godsdienstwaanzin kunnen openen natuurlijk. Alleen dat betrekken op bepaalde forumdeelnemers is een no - go :?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door vrolijke »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Omdat ik drie maal per week op een grote GGZ-instelling kom in het midden des lands, heb ik geregeld contact met verschillende patiënten die aan godsdienstwaanzin lijden, al wordt dat tegenwoordig uiteraard nooit meer zo benoemd. Ik moet zeggen dat ik bij sommige deelnemers op dit forum gedrag zie, dat mij sterk aan een dergelijk godsdienstwaanzin-beeld doet denken. Het zijn er maar enkelen. Maar ze zijn er. Het gedrag en de uitingen van de discipelen echter, voor zover ik dat ken uit de geschriften, doet mij daar beslist niet aan denken.
Tja je zou een topic over godsdienstwaanzin kunnen openen natuurlijk. Alleen dat betrekken op bepaalde forumdeelnemers is een no - go :?

Ik ben er hier een nieuwe draad over begonnen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:
Theolive schreef:Volgens mij is er weliswaar een groeiend geloof in niks, maar vraag eens door. Als mensen bij "geloof" geen invullen bedoelen ze meestal dat ze niet zo goed weten wat er is, maar als je verklaart dat de overleden moeder dus in het niets is verdwenen geloven de meesten dat ook niet, "er is wel iets". Opa en Oma op een wolk of zo. Het toegestane boven natuurlijke in het christendom is heel beperkt. Contacten met geesten en overledenen, bezweringen en allerlei paranormale trucs, zoals de reformatie het noemt zijn verboden. Als Saul de dode Samuel raadpleegt krijgt hij er om te beginnen van langs, levende profeten en priesters mogen God zelf raadplegen. Het hobby geloof uit de vorige eeuw (want zo begon het, met gezellige griezelfeestjes en drugs) heeft een stuk verwarring veroorzaakt. Die verwarring komt volgens de christelijke leer maar één partij goed uit. Het gevecht van de roomse kerk met de wetenschap is niet reformatorisch of evangelisch (extremisten daargelaten) en is zo oud dat het ook niet de oorzaak van de leegloop kan wezen.
Nou ik denk dat er niets is na de dood, het is dan voorbij, het is net als in een diepe slaap vallen, daar merk je ook niks van.
Zou kunnen. De vraag is dan alleen: hoe ontstaat bewustzijn? Hoe kunnen de stoffelijke hersenen bewustzijn voortbrengen?
De verschijnselen die mensen zien bij bijna dood ervaringen zijn vaak hallucinaties, die prima wetenschappelijk te verklaren zijn, zo is het bekende ''licht aan het einde van de tunnel'' zien vlak voor dat je door gaat ook heel goed te verklaren, ik meende dat, dat te maken had met het feit dat je minder zuurstof krijgt als je bijna dood bent en je ogen dan niet scherp meer alles kunnen waarnemen, waardoor je alleen nog maar een soort tunnel ziet met aan het einde iets lichtgevend.
Ik had bij mijn uittredingen geen zuurstofgebrek. In tegendeel ik was volledig gezond. En wat ik waarnam was bijzonder scherp. En driedimensionaal. Ik zag overigens geen tunnel. Mensen met een BDE zien overigens niet iets lichtgevends, maar prachtige landschappen en soms bijvoorbeeld overleden familieleden tot in details. Ook zien zij soms zichzelf tot in details in bed liggen met familie eromheen.
Maar het echte antwoord op de vraag, ''wat is er na de dood'' is natuurlijk.... dat weet NIEMAND! aangezien niemand dat ook kan weten, de hemel en hel zijn natuurlijk niks meer dan een fabel of mensen tijdens hun leven te controleren.
Nou, "natuurlijk" geldt niet. Zo simpel zit het universum niet in elkaar. Uiteraard weet ik niet zeker of mijn uittredingen met een leven na de dood te maken hebben. Het zouden inderdaad een soort superrealistische hallucinaties geweest kunnen zijn. Merkwaardig is echter dat ik soms dingen zag die buiten de kamer waar mijn lichaam lag, echt gebeurden. Maar ik trek geen definitieve conclusies. Ik vertel alleen wat ik heb meegemaakt.
Only dead fish go with the flow
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door JW88 »

Zolderworm schreef:
JW88 schreef:
Theolive schreef:Volgens mij is er weliswaar een groeiend geloof in niks, maar vraag eens door. Als mensen bij "geloof" geen invullen bedoelen ze meestal dat ze niet zo goed weten wat er is, maar als je verklaart dat de overleden moeder dus in het niets is verdwenen geloven de meesten dat ook niet, "er is wel iets". Opa en Oma op een wolk of zo. Het toegestane boven natuurlijke in het christendom is heel beperkt. Contacten met geesten en overledenen, bezweringen en allerlei paranormale trucs, zoals de reformatie het noemt zijn verboden. Als Saul de dode Samuel raadpleegt krijgt hij er om te beginnen van langs, levende profeten en priesters mogen God zelf raadplegen. Het hobby geloof uit de vorige eeuw (want zo begon het, met gezellige griezelfeestjes en drugs) heeft een stuk verwarring veroorzaakt. Die verwarring komt volgens de christelijke leer maar één partij goed uit. Het gevecht van de roomse kerk met de wetenschap is niet reformatorisch of evangelisch (extremisten daargelaten) en is zo oud dat het ook niet de oorzaak van de leegloop kan wezen.
Nou ik denk dat er niets is na de dood, het is dan voorbij, het is net als in een diepe slaap vallen, daar merk je ook niks van.
Zou kunnen. De vraag is dan alleen: hoe ontstaat bewustzijn? Hoe kunnen de stoffelijke hersenen bewustzijn voortbrengen?
De verschijnselen die mensen zien bij bijna dood ervaringen zijn vaak hallucinaties, die prima wetenschappelijk te verklaren zijn, zo is het bekende ''licht aan het einde van de tunnel'' zien vlak voor dat je door gaat ook heel goed te verklaren, ik meende dat, dat te maken had met het feit dat je minder zuurstof krijgt als je bijna dood bent en je ogen dan niet scherp meer alles kunnen waarnemen, waardoor je alleen nog maar een soort tunnel ziet met aan het einde iets lichtgevend.
Ik had bij mijn uittredingen geen zuurstofgebrek. In tegendeel ik was volledig gezond. En wat ik waarnam was bijzonder scherp. En driedimensionaal. Ik zag overigens geen tunnel. Mensen met een BDE zien overigens niet iets lichtgevends, maar prachtige landschappen en soms bijvoorbeeld overleden familieleden tot in details. Ook zien zij soms zichzelf tot in details in bed liggen met familie eromheen.
Maar het echte antwoord op de vraag, ''wat is er na de dood'' is natuurlijk.... dat weet NIEMAND! aangezien niemand dat ook kan weten, de hemel en hel zijn natuurlijk niks meer dan een fabel of mensen tijdens hun leven te controleren.
Nou, "natuurlijk" geldt niet. Zo simpel zit het universum niet in elkaar. Uiteraard weet ik niet zeker of mijn uittredingen met een leven na de dood te maken hebben. Het zouden inderdaad een soort superrealistische hallucinaties geweest kunnen zijn. Merkwaardig is echter dat ik soms dingen zag die buiten de kamer waar mijn lichaam lag, echt gebeurden. Maar ik trek geen definitieve conclusies. Ik vertel alleen wat ik heb meegemaakt.
Nee je verteld niet wat je hebt meegemaakt, je verteld wat je denkt dat je hebt meegemaakt, dat is nogal een essentieel verschil...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:
Zolderworm schreef:
JW88 schreef:
Theolive schreef:Volgens mij is er weliswaar een groeiend geloof in niks, maar vraag eens door. Als mensen bij "geloof" geen invullen bedoelen ze meestal dat ze niet zo goed weten wat er is, maar als je verklaart dat de overleden moeder dus in het niets is verdwenen geloven de meesten dat ook niet, "er is wel iets". Opa en Oma op een wolk of zo. Het toegestane boven natuurlijke in het christendom is heel beperkt. Contacten met geesten en overledenen, bezweringen en allerlei paranormale trucs, zoals de reformatie het noemt zijn verboden. Als Saul de dode Samuel raadpleegt krijgt hij er om te beginnen van langs, levende profeten en priesters mogen God zelf raadplegen. Het hobby geloof uit de vorige eeuw (want zo begon het, met gezellige griezelfeestjes en drugs) heeft een stuk verwarring veroorzaakt. Die verwarring komt volgens de christelijke leer maar één partij goed uit. Het gevecht van de roomse kerk met de wetenschap is niet reformatorisch of evangelisch (extremisten daargelaten) en is zo oud dat het ook niet de oorzaak van de leegloop kan wezen.
Nou ik denk dat er niets is na de dood, het is dan voorbij, het is net als in een diepe slaap vallen, daar merk je ook niks van.
Zou kunnen. De vraag is dan alleen: hoe ontstaat bewustzijn? Hoe kunnen de stoffelijke hersenen bewustzijn voortbrengen?
De verschijnselen die mensen zien bij bijna dood ervaringen zijn vaak hallucinaties, die prima wetenschappelijk te verklaren zijn, zo is het bekende ''licht aan het einde van de tunnel'' zien vlak voor dat je door gaat ook heel goed te verklaren, ik meende dat, dat te maken had met het feit dat je minder zuurstof krijgt als je bijna dood bent en je ogen dan niet scherp meer alles kunnen waarnemen, waardoor je alleen nog maar een soort tunnel ziet met aan het einde iets lichtgevend.
Ik had bij mijn uittredingen geen zuurstofgebrek. In tegendeel ik was volledig gezond. En wat ik waarnam was bijzonder scherp. En driedimensionaal. Ik zag overigens geen tunnel. Mensen met een BDE zien overigens niet iets lichtgevends, maar prachtige landschappen en soms bijvoorbeeld overleden familieleden tot in details. Ook zien zij soms zichzelf tot in details in bed liggen met familie eromheen.
Maar het echte antwoord op de vraag, ''wat is er na de dood'' is natuurlijk.... dat weet NIEMAND! aangezien niemand dat ook kan weten, de hemel en hel zijn natuurlijk niks meer dan een fabel of mensen tijdens hun leven te controleren.
Nou, "natuurlijk" geldt niet. Zo simpel zit het universum niet in elkaar. Uiteraard weet ik niet zeker of mijn uittredingen met een leven na de dood te maken hebben. Het zouden inderdaad een soort superrealistische hallucinaties geweest kunnen zijn. Merkwaardig is echter dat ik soms dingen zag die buiten de kamer waar mijn lichaam lag, echt gebeurden. Maar ik trek geen definitieve conclusies. Ik vertel alleen wat ik heb meegemaakt.
Nee je verteld niet wat je hebt meegemaakt, je verteld wat je denkt dat je hebt meegemaakt, dat is nogal een essentieel verschil...
Nou, ik ben vorig jaar naar Zwitserland op vakantie geweest. Nou vertel ik ook wat ik daar denk te hebben meegemaakt. Ik ben dan wel oud, maar nog niet dement. Ik weet nog heel goed wat ik heb meegemaakt.
Only dead fish go with the flow
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door JW88 »

Op vakantie naar Zwitserland is wel heel iets anders dan op vakantie naar een parallelle wereld heh Zolderworm.....

Het zou natuurlijk prima een illusie kunnen zijn die je met je eigen fantasie gecreëerd hebt, waardoor je dacht dat je het echt beleefde.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Piebe Paulusma »

De gekste hersenspinsels bedenken en overwegen maar het onmogelijk achten dat de Schepper bestaat, wat een figuren die atheïsten.... :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Rechtuit »

vrolijke schreef:Volgens de (meeste) religies gaat het leven na de dood verder.

Als ik sterf, vind ik dat wel niet prikkelend, maar wil niet percé verderleven. Ik ben blij dat ik mocht leven. Maar daarnaa wil ik gewoon sterven.

Bestaat er een mogelijkheid daaraan te ontkomen?
Bestaat er een mogelijkheid gewoon dood te gaan?
Als je zorgt en vastlegt dat ze je niet aansluiten aan machine,s kan en mens rustig dood gaan.Kan ook zijn je wordt heel oud en je gaat rustig dood op natuurlijke wijze.Is het dan afgelopen????? Neen. Voorts dat soort discussie lopen altijd uit op welles nietes.

Maar een mens vindt het niet leuk om dood te gaan logisch want daar ben je ook niet voor geboren.Dood gaan is je Hemelse geboorte dag, toch een mooi vooruit zicht.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: ¦LB¦ Dood gaan

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:
vrolijke schreef:Volgens de (meeste) religies gaat het leven na de dood verder.

Als ik sterf, vind ik dat wel niet prikkelend, maar wil niet percé verderleven. Ik ben blij dat ik mocht leven. Maar daarnaa wil ik gewoon sterven.

Bestaat er een mogelijkheid daaraan te ontkomen?
Bestaat er een mogelijkheid gewoon dood te gaan?
Als je zorgt en vastlegt dat ze je niet aansluiten aan machine,s kan en mens rustig dood gaan.Kan ook zijn je wordt heel oud en je gaat rustig dood op natuurlijke wijze.Is het dan afgelopen????? Neen. Voorts dat soort discussie lopen altijd uit op welles nietes.

Maar een mens vindt het niet leuk om dood te gaan logisch want daar ben je ook niet voor geboren.Dood gaan is je Hemelse geboorte dag, toch een mooi vooruit zicht.
Ik ben van mening dat een ieder die Christus verwerpt en het eeuwige leven niet wenst, de dood waarnaar Zolderworm verlangt zal krijgen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende