Wie is de Bruid in de Bijbel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

n samenlevingen met verschillende huwelijksgewoontes, worden 'bruid', 'huwelijk' en 'maagd' verschillend gelezen.
Het blijft overdrachtelijk als we spreken over de bruid als een stad en als een volk, maar de begrippen doen niets af aan de betekenis dat een Bruid een aanstaande verbinding aangaat met een Bruidegom en pas een vrouw wordt genoemd die overspel pleegt na het huwelijk dat is belangrijk voor latere uitleg in relatie tot wat Paulus schrijft.
En een maagd is volgens mij de betekenis hetzelfde ondanks talen en gewoonten. Dus Bruid en huwelijk en maagd hebben een betekenis die los staat van een samenleving en hoe je het leest is niet aan de orde want het laat geen ruimte voor een verandering van betekenis binnen de verbanden.
En dus houd ik de Bijbel als uitgangspunt want daar alleen wordt dit verbond zo besproken zodat we weten welk verbond in de toekomst en met wie gesloten wordt.
Een andere benadering van de begrippen is wellicht mogelijk maar dan is het geen Bijbelstudie.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Hier gaat men ervan uit dat de bruid het nieuwe Jeruzalem is en die gedachte ken ik van Watchman Nee en daar gaat het bij mij niet over, maar het is vrij om dit als richtlijn te gebruiken, maar dan komt w.s. iedereen met een visie van internet aanzetten.
En dan wordt het heel moelijk om een beetje tot elkaar te komen want dan is het de visie van verschillende geloofsrichtingen al is deze richting mij niet duidelijk kun je dat toelichten Adi?

Ik vind het helemaal niet zo moeilijk onderwerp en de Bijbel is er duidelijk over lijkt mij.


Sorry ik weet het al het is Laurens Hoddenbach.
Je hebt gelijk dat we geen internetvisie moeten vormen, maar een bijbelse visie. Alleen vind ik dat in die site alle Bijbelteksten die daarop betrekking hebben, afzonderlijk onderzocht worden.
Het is al weer lang geleden dat ik me hierin verdiept heb. Intussen hebben zich bij mij ook "voortschrijdende inzichten" gevormd.

Dat de bruid het Nieuwe Jeruzalem is lezen we in Openbaring 21:9 Een van de zeven engelen met de offerschalen die gevuld waren met de laatste zeven plagen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je de bruid laten zien, de vrouw van het lam.’ 10 Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan. Dat nieuwe Jeruzalem heeft 12 poorten met de namen van de 12 stammen en fundamenten die de namen van 12 Joodse apostelen dragen.
Dit is toch een bijbels gegeven waar we niet omheen kunnen. Maar daarmee is niet alles gezegd.

In Ezechiël 16 zien we dat God Israël als bruid verwierf. Hier is dan sprake van het aardse Jeruzalem.
Er staat ook in de bijbel dat God Israël - na een scheiding - weer zal huwen. Volgens Jeremia 3:8 en Jesaja 50:1 hebben zowel Israël als Juda een scheidbrief ontvangen. En in Hosea lezen we dat God Israël opnieuw zal huwen. Dit gebeurt nadat Israël en Juda weer verenigd zijn. Van die hereniging lezen we in Ezechiël 37, waarin het uitgebeeld wordt als twee stukken hout die in één worden in Gods hand. Trouwens ook Ez. 16 besluit met: maar ik vergeef je alles wat je hebt gedaan. Zo spreekt God, de HEER.’

Als het Nieuwe Jeruzalem toegang biedt door de poorten van de 12 stammen, zou het dan niet zo zijn dat wij, gelovigen uit de heidenen tezamen met Israël daar naar binnen mogen gaan? Er is geen speciale poort voor heidenen, voor katholieken, gereformeerden en baptisten enz. Als wij, als mede-erfgenamen zo eens Psalm 87 lezen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Jeremia.
Peter79 schreef:
Jer 3,14 (HSV) schreef:Keer terug, afkerige kinderen, spreekt de HEERE, want Ík heb u getrouwd. Ik zal u nemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en Ik zal u naar Sion brengen.
In deze tekst is er sprake van twee bruiden, namelijk twee- en tienstammenrijk. Maar ze worden ook aangesproken als kinderen.
Jer 31,32 (HSV) schreef:niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
Hier lees ik geen beschrijving van een huwelijksrelatie. Het zou kunnen, maar tekst en context geven te weinig aanknopingspunten.
Wilsophie schreef: Jeremia 31 vers 32 haal ik er even uit omdat dat een aankondiging is en daar gaat het me om. Want de dagen zullen komen dat Ik met het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond zal maken, hier worden de partners geen land genoemd maar het Huis en we weten dat het gaat om een land of volk waar een verbond mee zou zijn toen het uit Egypteland werd geleid, dus we weten waar het over gaat, de Gemeente bestond niet.
Jeremia spreekt inderdaad over een nieuw verbond met het huis/volk van Israël/Juda. Ik zou niet zo stellig zijn dat de gemeente niet bestond. SV, HSV en NBG'51 hebben het nogal vaak over gemeente, waar het het volk betreft. Verschillen tussen oudtestamentisch volk en nieuwtestamentische gemeente zijn er zeker, maar wat de verschillen en overeenkomsten zijn, komt verderop in dit topic vast nog ter sprake.
Wilsophie schreef:Als er daarna gezegd wordt dat de wet in hun binnenste wordt gegeven gaan we naar Hebr. 8 vers 8 , misschien denk je dat het dan in Hebr. over de Gemeente gaat, ...
Wat in Hebreeën 8 elk geval wel duidelijk is, is dat het Nieuwe verbond dat hier beschreven wordt, al gesloten is. Jezus Christus heeft als hogepriester plaatsgenomen aan de rechterzijde van de troon van God.
...maar Hebr. spreekt over een hoger niveau van alle beelden van het OT en gezegd wordt dat het niet analoog is aan het verbond ten tijde van Egypte ...
De beelden uit het OT gaven een glimp van de heerlijkheid van het Nieuwe Verbond, maar nu het Nieuwe Verbond er is, is het Oude verouderd, verjaard. We kijken niet meer door een groezelig glas, maar rechtstreeks.
...maar het gaat nu niet verder over de Gemeente maar het blijft gaan over het volk Israël maar het is dan een volk met de wet in hun binnenste en dat kennen we van de besnijdenis van harten en spreken we van een gelovige natie Israël en dat is nu nog niet zo.
De heidenen zijn geënt op de dezelfde stam en vormen samen met gelovige Joden het volk Israël. Vanaf de tijd van Johannes breekt het Koninkrijk van God met kracht zich baan.
Ez 16 vers 6- 8 spreekt ook over de liefde van de Heer voor Israël en wat dacht je van het boekje Hooglied.
Het boekje Hooglied wordt inderdaad zo gelezen, maar in de tekst van Hooglied zul je daarvoor geen aanknopingspunten vinden. Het feit dat Hooglied in de canon is opgenomen, is wel een belangrijke aanwijzing dat de relatie tussen God en het volk Israël beleefd werd als een huwelijkse relatie.
Waar een huwelijk is, is een echtelijke woning en daarom is Palestina het land waar de Heer in het midden zou wonen op voorwaarde van de trouw van de echtgenoot. Lev. 24 vers 23.
De tekst die je hier noemt, verwijst naar het stenigen van een godslasteraar buiten de legerplaats. Opmerkelijk in Jeremia 31 is trouwens dat ook de begraafplaatsen binnen de muren van Jeruzalem zullen vallen en aan de HEER gewijd. Het Oude Verbond blijkt ook daarin verouderd en verjaard te zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Nu wordt het lastig als Peter zegt dat het nieuwe verbond al gesloten is en ik beweer dat dat nog in de toekomst gebeurt. Dus dat moet even duidelijk worden, en ik ben van mening dat de Gemeente als het Lichaam van Christus nergens letterlijk in de Bijbel voorkomt onder het Oude verbond, wel in typologische zin wellicht dus verborgen, want juist pas bij Paulus wordt deze geheimenis geopenbaard, we lezen duidelijk in het overgangsboek dat het heil daar pas naar de heidenen is gegaan nadat het volk Israël overal genoemd het volk van God nooit Zijn Lichaam terzijde is gezet als natie, maar dat uiteraard elke Jood die tot geloofd komt behoort bij Zijn LIchaam en deelt ook in die beloften van de Gemeente.
Dat inenten brengt heel veel verwarring, daar heb ik al zoveel uitleg over gelezen, natuurlijk blijft een Jood als afstammeling een Jood, maar dat heeft niets te maken met de religie het Jodendom genaamd.
Zo kent de Bijbel inmiddels 3 groepen, namelijk Israël, de Gemeente en de overige volkeren.
Ik denk dat we dat helder moeten houden. En dat het nieuwe verbond wat bij de opstanding ontstond eigenlijk bij het scheuren van het voorhangsel een ander verbond is dan het huwelijks verbond met Israël. En zeker komt het Jeruzalem uit de hemel ook de naam bruid toe want dat staat er simpelweg, maar dat laat ik even voor later.

Het aangekondigde verbond wordt duidelijk tegenover het Mozaische verbond der wet gesteld dus die moet plaats maken voor het nieuwe verbond. want "als Hij zegt: "een nieuw verbond zo heeft hij het eerste oude gemaakt en dat nu oud gemaakt is en verouderd is nabij de verdwijning".

Echter zal ook dit verbond van toepassing zijn op Israël en is beloofd aan alle 12 stammen en daarom kan ik niet plaatsen dat dit al voltooid is. Er is ook geen enkele reden om op de Gemeente toe te passen. Wij zijn door wedergeboorte al ingelijfd a.h.w. in dat nieuwe verbond door het bloed van het NIeuwe Testament. Als er staat dat Hij degenen die onder de wet verlossen zou dan moest eerst het oude verdwijnen en de Here Jezus stierf dus onder dat oude verbond.

Na die dagen zal er een nieuw verbond gemaakt worden en de vraag is nu, over welke dagen gaat het in Jeremia 31.
Dat kan niet anders dan dat het de dagen zijn waarin de 2 en de 10 stammen verenigd zullen worden en dat is nog niet gebeurd.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Zo kent de Bijbel inmiddels 3 groepen, namelijk Israël, de Gemeente en de overige volkeren.
Ik denk dat we dat helder moeten houden. En dat het nieuwe verbond wat bij de opstanding ontstond eigenlijk bij het scheuren van het voorhangsel een ander verbond is dan het huwelijks verbond met Israël. En zeker komt het Jeruzalem uit de hemel ook de naam bruid toe want dat staat er simpelweg, maar dat laat ik even voor later.
De gemeente wordt samengesteld uit Israël en de volkeren, zo zie ik het. De gemeente is getuige van het Koninkrijk, het werk dat God in deze wereld begonnen is in Christus. Naar dat Koninkrijk ziet het OT uit.

Het Mozaïsche verbond der wet is volgens mij niets anders dat het huwelijksverbond waarover de profeten spreken. Wet en profeten horen bij elkaar, ze zijn twee handen op één buik.
Na die dagen zal er een nieuw verbond gemaakt worden en de vraag is nu, over welke dagen gaat het in Jeremia 31.
Dat kan niet anders dan dat het de dagen zijn waarin de 2 en de 10 stammen verenigd zullen worden en dat is nog niet gebeurd.
"Na die dagen" lees ik als de dagen van de ballingschap (zie ook Jer 29), de dagen dat God niet aarzelde om hun kwaad aan te doen (Jer 31:28).
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dat de Gemeente gevormd wordt uit Israël en de volkeren ben ik helemaal met je eens, ik ga nog een stap verder en geloof dat de Gemeente gevormd wordt uit de 10 stammen, maar dat is ook een heel uitgebreid onderwerp.

Dan de conclusie dat de Gemeente gevormd uit....is het Lichaam van Christus.
Dus kan zij nooit èn de Bruid èn de Bruidegom zijn.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Het Mozaïsche verbond der wet is volgens mij niets anders dat het huwelijksverbond waarover de profeten spreken. Wet en profeten horen bij elkaar, ze zijn twee handen op één buik.
Ik denk ook dat ik dat niet goed heb uitgelegd/geformuleerd.
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:Dat de Gemeente gevormd wordt uit Israël en de volkeren ben ik helemaal met je eens, ik ga nog een stap verder en geloof dat de Gemeente gevormd wordt uit de 10 stammen, maar dat is ook een heel uitgebreid onderwerp.

Dan de conclusie dat de Gemeente gevormd uit....is het Lichaam van Christus.
Dus kan zij nooit èn de Bruid èn de Bruidegom zijn.
Mijn vader zei wel eens: 'nooit duurt nooit langer dan drie dagen', volgens Paulus kon het.

Efeze 5
31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Ik denk dat we dat helder moeten houden. En dat het nieuwe verbond wat bij de opstanding ontstond eigenlijk bij het scheuren van het voorhangsel een ander verbond is dan het huwelijks verbond met Israël. En zeker komt het Jeruzalem uit de hemel ook de naam bruid toe want dat staat er simpelweg, maar dat laat ik even voor later.
Dat Nieuwe verbond wat Peter bedoelt is m.i. het Verbond in het bloed, dat met de instelling van het Avondmaal werd ingesteld. Maar het verbond uit Jeremia 31:31 en 32 komt tot vervulling als Israël zich bekeert.
Het aangekondigde verbond wordt duidelijk tegenover het Mozaische verbond der wet gesteld dus die moet plaats maken voor het nieuwe verbond. want "als Hij zegt: "een nieuw verbond zo heeft hij het eerste oude gemaakt en dat nu oud gemaakt is en verouderd is nabij de verdwijning".
Dat nieuwe verbond maakt dat de wet in het hart zal zijn. Jer.31:33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
Echter zal ook dit verbond van toepassing zijn op Israël en is beloofd aan alle 12 stammen en daarom kan ik niet plaatsen dat dit al voltooid is. Er is ook geen enkele reden om op de Gemeente toe te passen. Wij zijn door wedergeboorte al ingelijfd a.h.w. in dat nieuwe verbond door het bloed van het NIeuwe Testament. Als er staat dat Hij degenen die onder de wet verlossen zou dan moest eerst het oude verdwijnen en de Here Jezus stierf dus onder dat oude verbond.
Dit verbond is niet "ook" op Israël van toepassing. Het is met Israël gesloten. Alle verbonden zijn met Israël gesloten.
"Rom. 9:4 immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden"
Rom.11:17 We hebben mede deel gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom ...
Na die dagen zal er een nieuw verbond gemaakt worden en de vraag is nu, over welke dagen gaat het in Jeremia 31.
Dat kan niet anders dan dat het de dagen zijn waarin de 2 en de 10 stammen verenigd zullen worden en dat is nog niet gebeurd.
Ik denk dat proces bezig is te gebeuren. Israëlieten uit allerlei stammen keren op 't ogenblik terug naar het beloofde land. Er ontstaan allemaal Messiaanse gemeenten waarin Jezus als Verlosser erkend wordt.
Dan gaat in vervulling wat staat in Zach. 12:10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. 11 Te dien dage zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadadrimmon in het dal van Megiddo; 12 het land zal een rouwklacht aanheffen, alle geslachten afzonderlijk; het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Natan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, 13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk; 14 alle overige geslachten, alle geslachten afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik zal het anders proberen. Ezechiël 16 vers 16-20 : "Evenwel zal Ik gedachtig wezen aan Mijn verbond met u, in de dagen uwer jongheid en Ik zal met u een eeuwig verbond oprichten...niet uit uw verbond, want Ik zal Mijn verbond met u oprichten en gij zult weten dat Ik de Heere ( Jehovah ben)".

Hier lees ik dat de Heer in de toekomst weer te zullen denken aam het verbond met Israël in de dagen van haar jonkheid en in de plaats van dat oude verbond van de Sinai zou de Heer een nieuw verbond met Israël oprichten dat ditmaal uitdrukkelijk eeuwig zal zijn.
In het hele hoofdstuk gaat het over Israël als vrouw onder het oude verbond dat verbroken werd. Als er dus gesproken wordt over een nieuw verbond dat eeuwig zal zijn, gaat het toch uiteraard ook weer om een huwelijk? Een eeuwig huwelijk en wie is nu de bruid?
Een paar hoofdstukken verder in Ez. 37 vinden we eerst een profetie over de toekomstige bekering en wedergeboorte van Israël gevolgd door een profetie over het weer samenkomen van de 2 en de 10 stammen. En deze hereniging van Israël en Juda vinden we tevens genoemd in Jeremia 50 vers 4,5 en komen precies overeen met wat we gezien hebben in Jer. 31 en hier in Ez. 37 wordt deze dubbele profetie besloten met de woorden : "En ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn....en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid...en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. vers 26-28.

Het is tus niet alleen eeuwig maar ook een vredesverbond en aangezien het vrederijk vanuit Jeruzalem zal worden opgericht met de Zoon van Koning David als de Grote Koning en God in het midden zal wonen van hen en eerder de symboliek dat de vrouw de Man zal omvangen en zo zal het weer "Ammi" genoemd worden Mijn Volk. Zie ook Jes. 54 vers 4-6.

Het is de toekomstige ontmoeting met de Here Jezus en Israël op de Olijfberg en de schaamte zal volgens Jesaja niet meer door de Heer herdacht worden.
En Israëls Maker zal dan ook haar Man zijn...Jesaja 54 vers 5 zegt: "Uw Maker is uw Man..."

De Heer zal dan opnieuw Zijn huisvrouw der jeugd roepen om een nieuw verbond met haar te sluiten, een verbond des vredes.

En tot nu toe is in de hele Bijbel nooit sprake van een samenkomen van de 12 stammen gedurende vrede in Israël.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

1 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
@ Piebe


En daar citeerde Paulus uit Genesis waar dat staat geschreven over Adam en Eva en Eva is geboren uit Adam en de Gemeente uit Christus en zo stelt Paulus Adam en Eva die 1 vlees waren tot Eva geformeerd was was ze IN Adam staan model voor de Geestelijke eenheid van Christus en de Gemeente.
Daar gaat het over, het is op een hoger niveau de vervulling van de 2e Adam Christus namelijk en de Gemeente dat zegt Paulus erbij als hij Genesis citeert.
Het was namelijk altijd een geheimenis, of verborgenheid. Alles wat de Gemeente aangaat was onder het oude verbond een verborgenheid en werd pas door Paulus bekend gemaakt. HIj is expliciet de apostel van dit geheimenis en dat zeg hij ook in de Korinthebrief.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Maar het verbond uit Jeremia 31:31 en 32 komt tot vervulling als Israël zich bekeert.
Helemaal mee eens. Het is een wederomgeboren natie, en een huwelijks verbond, maar dat leg ik eerder uit.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik denk dat proces bezig is te gebeuren. Israëlieten uit allerlei stammen keren op 't ogenblik terug naar het beloofde land. Er ontstaan allemaal Messiaanse gemeenten waarin Jezus als Verlosser erkend wordt.
Hoe graag ik het zou willen geloven, het kan niet want dit is een staat in ongeloof en eigen kracht ontstaan en de Bijbel leert dat Jeruzalem alsnog verwoest zal worden en er zal een afgodsbeeld worden opgericht en deze man der zonde zich bemoeien met het verbieden van bepaalde religie, waar ik nu verder niet op in kan gaan. En juist die Messiaanse gelovigen behoren tot de Gemeente en zullen voor dat dit gebeurt met het Lichaam van Christus tot Hem verzameld worden met het Hoofd.
Als ze wedergeboren Christenen zijn dan zijn alle rituelen onder de wet van het jodendom ook niet meer aan de orde.
En zo belanden we natuurlijk in Daniël 9 in de 70 e week van Daniël, en ik begrijp dat we dat er niet los van kunnen zien maar het is beter omdat weer apart te behandelen.

De vervulling van Zacharia wat je aanhaalt Adi, is helaas nog ver weg, als de tijden der heidenen vervuld zijn gaat de 70e jaarweek in en helaas dat begint met een verdrukking van 1260 dagen over Israël en zal Jeruzalem vertreden worden door de heidenen.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 27 jan 2014, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:
1 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
@ Piebe


En daar citeerde Paulus uit Genesis waar dat staat geschreven over Adam en Eva en Eva is geboren uit Adam en de Gemeente uit Christus en zo stelt Paulus Adam en Eva die 1 vlees waren tot Eva geformeerd was was ze IN Adam staan model voor de Geestelijke eenheid van Christus en de Gemeente.
Daar gaat het over, het is op een hoger niveau de vervulling van de 2e Adam Christus namelijk en de Gemeente dat zegt Paulus erbij als hij Genesis citeert.
Het was namelijk altijd een geheimenis, of verborgenheid. Alles wat de Gemeente aangaat was onder het oude verbond een verborgenheid en werd pas door Paulus bekend gemaakt. HIj is expliciet de apostel van dit geheimenis en dat zeg hij ook in de Korinthebrief.
Door het scheppingsverhaal aan te halen geeft Paulus aan dat de bruidegom en Israël één zijn, iets wat volgens jou nooit zou kunnen. Wat daadwerkelijk nooit zou kunnen is dat God hertrouwt met de vrouw die hij wegstuurde, nadat zij heeft gezondigd.

'Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem tot vrouw zij, nadat zij is verontreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft.' (Deut 24,4)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Dat ben ik met je eens want dat staat in Deuteronomium. ...Echter...... Ik heb eerder uitgelegd dat de Man is gestorven, en dat de vrouw dus vrij is. En de 10 stammen zijn weggestuurd met een scheidbrief. Lees maar even terug, het lijkt me niet goed alles weer te herhalen.
Genesis spreekt gewoon over Adam en Eva, er was nog geen Israël.
Paulus haalt aan dat Adam en Eva tot één vlees waren, en daar stelt Hij de Gemeente en Christus als één Geest tegenover, de Gemeente net als Eva uit Christus geboren en dus één Geest, niet één vlees..... lees maar even door, hoe hij dat schrijft en probeer geleerde dogma's even aan de kant te zetten.
En Israël en de bruidegom of bruid is helemaal niet aan de orde. Paulus gebruikt deze woorden of begrippen nooit in zijn brieven.

Heel het boekje Hosea staat model voor die gezondigde vrouw, daarom is het ook een vrouw die tot geloof komt dus een andere vrouw die God weer zal trouwen. Ik heb dat nader uitgelegd met teksten erbij.
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ja.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef: Door het scheppingsverhaal aan te halen geeft Paulus aan dat de bruidegom en Israël één zijn, iets wat volgens jou nooit zou kunnen. Wat daadwerkelijk nooit zou kunnen is dat God hertrouwt met de vrouw die hij wegstuurde, nadat zij heeft gezondigd.

'Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem tot vrouw zij, nadat zij is verontreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft.' (Deut 24,4)
Dat klopt. Maar in dit geval is de man gestorven.
Als de man van een vrouw overleden is, is zij weer een vrije vrouw. In Romeinen 7:2 en 3 staat: Want de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter is gestorven, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond. Daarom dan, als zij de vrouw van een andere man wordt, terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden. Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is als zij de vrouw van een andere man wordt. Door de dood van de man geldt dat vorige huwelijk niet meer.

Ik bedacht later - en dat wilde ik hier nog aan toevoegen - dat de vrouw Israël ook opnieuw geboren wordt, door wedergeboorte, door bekering.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 28 jan 2014, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
2 Korintiërs 11,2

Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.

In de Statenvertaling staat dit: "Want ik ben ijverige over u met een ijver Gods want ik heb ulieden toebereid om u als een reine maagd aan een man voor te stellen namelijk aan Christus.

Dit vers wekt de indruk dat het gaat om de voorbereiding van een huwelijk, maar dat staat er niet.
Een maagd is nog geen bruid en feitelijk is dit de enige van alle 14 keren dat het woord maagd toegepast wordt op de Gemeente. Dus voorzichtigheid geboden.

Het zijn zoals ik het lees in de grondtekst 3 aparte zinnen.
A"Want met een ijver Gods waak ik over u"
B want ik heb u verbonden aan een man.
C om u als een reine maagd voor Christus te stellen."

Vanaf hoofdstuk 10 vers 1 tot 13 vers 20 wordt er niets leerstelligs geleerd over de Gemeente want Paulus spreekt over zichzelf en zijn verhouding tot de gemeente in Korinthe.

HIj zegt dan eigenlijk ook bij "B" waar een bepaald lidwoord wordt gehanteerd, dat deze tekst slaat op Paulus zelf. Het woord verbonden is het woord "harmazo"en dat is niet verloven of verbinden , maar harmoniseren.

Het woord komt alleen hier voor en kun je lezen dat Paulus één van zin met hen wilt zijn. En Paulus wilde dat wel met als doel om een reine maagd voor Christus te stellen.
Het woord "rein"is het woord "hagnon en betekent wat het maagdzijn inhoudt" onberoerd en onbevlekt.

Paulus wil gezien de eerdere hoofdstukken de Gemeente als reine maagd VOORSTELLEN en niet verbinden. Dat kan hij ook niet.
Onze verbinding met Christus is door Christus Zelf tot stand gebracht.
Hij wenst wel een reine en onbevlekte gemeente voor te stellen aan Christus en daarom de term "reine maagd" als voorbeeld.

Er wordt immers ook over maagden gezegd: "Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn want zij zijn maagden" Openbaring 14 vers 4 en dit gaat over de 144.000. verzegelden uit Israël de 12 stammen.

Kortom uit het gebruik van het woord maagd in de genoemde teksten kan niet gekonkludeerd worden dat de Gemeente een vrouw is want deze 144.000 maagden zijn mannen.

Overigens wordt het woord "maagd" in de Bijbel nooit i.v. gebracht met "bruid". De accociatie begrijp ik maar is niet Bijbels gefundeerd.
Dit gedeelte gaat over de verbinding van Paulus en de Gemeente te Korinthe en dus begrippen als bruidegom en bruid ontbreken.
Dit vind ik wel een interessante uitleg. Al voeg ik er wel even aan toe dat in dit beeld Paulus vast geen mannelijke maagd aan Christus voorstelt,
omdat je dan een relatie zou krijgen waar God niet zo kapot van is.

Eerlijk gezegd gebruikte Henk Binnendijk een heel andere tekst, een zeer omstreden tekst ook, namelijk het volgende:
Efeze 5:22-33



Vrouw en man in het huwelijk
22 Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23 want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30 Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV


Henk zei dat we vaak hier vallen over de man vrouw verhouding, maar hij wilde het ons voorhouden vanwege het beeld van de gemeente en Christus die gelijkend met de man vrouw relatie wordt weergegeven. Christus wordt hier als het hoofd van de gemeente weergegeven en in die zin is in dit beeld de gemeente de bruid van Christus.

Henk zei daarop dan ook: "Jezus komt pas terug als Zijn bruid ervoor klaar is, maar zijn bruid is er nog niet klaar voor."
Ook gebruikte hij het beeld dat God Zijn Zoon graag een bruid wil geven.

Verder zijn er nog deze teksten:
Op 21,9

En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.


Op 22,17

En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Dat met elkaar vult elkaar volgens mij wel zo aan, dat het wel uiteindelijk over de bruid van Christus gaat.

Maar in de dienst ging het mij overigens om het verlangen van God, van waaruit Hij met Zijn schepping begonnen is.
Dat herleide ik uit hoe God ons noemt. God is liefde en wil die liefde delen met zijn huisgezin en Zijn geliefde.
Daarom schiep Hij zich een huisgezin en Zijn Geliefde. Het zijn allemaal beelden die Hij gebruikt om aan te geven Hoe Zijn verhouding ten opzichte van ons is. Net als het klei in de hand van de pottenbakker.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Paulus spreekt in Efeze niet over de bruid, noch de Bruidegom, dit Bijbel gedeelte gaat over een ander onderwerp. God verhoudt Zich als Schepper t.o moeder aarde in relatie tot vruchtdragen en zal de aarde iets nieuws voortbrengen en een ander beeld is dat God Zich bekleedt met Zijn schepping.
Echter dit heeft niet met het onderwerp te maken.
De positie van de Behouder van het Lichaam als het Hoofd spreekt duidelijk over Zijn totaliteit als gezaghebbend, een kwestie van verhoudingen in relatie tot onderworpenheid.
Geen voorbeeld om aan te tonen dat het om een bruid of bruidegom gaat, maar juist als lichaam ondergeschikt aan het Hoofd, helaas gebruiken veel christelijke heren dit om onderdanigheid van de vrouw te proclameren. HET gaat om mannelijk en vrouwelijk.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Het berouwde God dat Hij de mens geschapen had. Hij was er niet liefdevol over en daarom voorzag Hij in een nieuwe schepping, nu nog verborgen bij en met Christus in God zegt Kol 3, 3, maar straks geopnbaard in volle glorie.
Pas dan zal er een letterlijke ontwikkeling zijn op weg naar een hernieuwd huwelijksverbond met een gelovige natie Israel van 12 stammen , een wedergeboren Ammi.
Dan zeggen de Geest en de bruid uit Openbaring, kom.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

Die bruid is dan inclusief de christenen, want zij zijn aan Israël toegevoegd en is aan Christus gegeven.
Of het nu om een maagd of een bruid gaat, het roept bij mij het zelfde beeld op. Er is de zelfde relatie tussen Jezus en zijn volgelingen, maar evenzo door het werk van Jezus met God. De relatie met God is hersteld. Maar even zo goed roept bij mij het zelfde beeld op als God het heeft over zijn kinderen en Zijn volk, een parel in Zijn hand of als Jezus spreekt over de gelijkenis van de verloren zoon. Verder het beeld van de barmhartige Samaritaan en het slachtoffer. Het zijn allemaal omschrijvingen waarin God zich uit over wie wij zijn.

In het begin zei God dat het goed was. Ik geloof niet dat Zijn liefde voor de schepping ooit gestopt is.
Immers is God liefde en in Hem is geen spoor van duisternis. Dat Hij spijt heeft van zijn schepping is ook een reactie vanuit zijn Liefde, dat geen antwoord van zijn geliefde krijgt en dat mag dan de gevoelens en verhoudingen als het ware lijken te verharden, maar toch heeft God de wereld "zo" lief gehad, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Dan de conclusie dat de Gemeente gevormd uit....is het Lichaam van Christus.
Dus kan zij nooit èn de Bruid èn de Bruidegom zijn.
En toch wordt dat in de Bijbel met elkaar verbonden, bijvoorbeeld in Efeziërs 5:
Efeziërs 5: 22-33 schreef:Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk. Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man.
Dus: man staat tegenover vrouw als hoofd tegenover lichaam. Dan is dus de vrouw het lichaam van de man.

De gemeente kan nooit de bruidegom zijn. Christus is de bruidegom. Maar hun verhouding wordt besproken, dan is Christus het hoofd en de gemeente het lichaam. Net als in het huwelijk van mensen van vlees en bloed. Samen zijn zij één vlees, dat betekent niet dat de vrouw dan behalve bruid ook bruidegom is. Nee.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Ik zie dat ik eenzelfde soort antwoord heb gegeven als Anja, daarom zal ik ook maar even op jouw reactie op dat bericht in gaan:
Wilsophie schreef:Het gaat dus in Genesis al over dat ene lichaam en ik wil dat wel met mijn man, maar het is onmogelijk gebleken. En je komt gigantisch in de knoei met mensen die gescheiden zijn, want met wie zijn ze dan dat ene lichaam.
Gelukkig wordt dat ook als onmogelijk verklaard en uitgelegd door Paulus , en Paulus als uitdeler van die verborgenheid verklaart Genesis 2 vers 24. En zo zie je dat Efeze 5 de ontkenning is van de gedachte dat Christus en de Gemeente bruidegom en bruid zouden zijn of worden.
Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet - maar wie kan zeggen dat in elk huwelijk man en vrouw zijn samengevoegd door God? Echtscheiding is het uitvloeisel van echtbreuk, en een vaas die breekt, is moeilijk te lijmen. Paulus gaat uit van de gebroken toestand van deze wereld.

Die eenheid van man en vrouw is niet een biologisch, natuurlijk of vleselijk gegeven, hoewel die eenheid ook niet onzichtbaar hoeft te zijn. Die eenheid maakt wel duidelijk dat het huwelijk iets is om voor te vechten (Hooglied: vang ons de vossen). Het gaat niet vanzelf. Zo wordt ook de eenheid met Christus altijd aangevochten. Steeds weer moet je vasthouden aan het geloof dat je in hem bent, terwijl je in je leden, in het natuurlijke, een hele andere werkelijkheid ziet.

Vooralsnog zie ik niet hoe Efeziërs 5 daarvan een ontkenning is.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Peter79 schreef:]Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet - maar wie kan zeggen dat in elk huwelijk man en vrouw zijn samengevoegd door God? Echtscheiding is het uitvloeisel van echtbreuk, en een vaas die breekt, is moeilijk te lijmen. Paulus gaat uit van de gebroken toestand van deze wereld.

Die eenheid van man en vrouw is niet een biologisch, natuurlijk of vleselijk gegeven, hoewel die eenheid ook niet onzichtbaar hoeft te zijn. Die eenheid maakt wel duidelijk dat het huwelijk iets is om voor te vechten (Hooglied: vang ons de vossen). Het gaat niet vanzelf. Zo wordt ook de eenheid met Christus altijd aangevochten. Steeds weer moet je vasthouden aan het geloof dat je in hem bent, terwijl je in je leden, in het natuurlijke, een hele andere werkelijkheid ziet.

Vooralsnog zie ik niet hoe Efeziërs 5 daarvan een ontkenning is.
Het is de vraag wat God samengevoegd heeft of dat over een huwelijk tussen man en vrouw gaat. Kun je dat eerst aantonen?
Ik ken echtparen waarvan iemand echtbreuk heeft gepleegd en er was geen scheiding tot gevolg en de vaas functioneert prima om er bloemen in te zetten.

Ook de eenheid tussen man en vrouw is nooit volmaakt want zij leven in een dualistische wereld. En dat je ervoor moet vechten mag ik wel weten na 45 jaar huwelijk. De eenheid van Christus is niet aan te vechten, die is ondeelbaar.
En als je in je leden iets andere constateert dan is er die Hogepriester van het nieuwe verbond die dagelijks onze voeten wast en ons reinigt met maar één doel dat wij Heilig voor een Heilig God mogen en kunnen staan.

En om je geloof vast te houden hebben we Efeze 6, wat komt na hoofdstuk 5.
Ik zie ook in Efeze 5 geen ontkenning. Christus gaf Zich over danwel offreerde een lieflijke reuk en dat is de Gemeente. Wij zijn Zijn Heerlijkheid. Wij zijn niet van de duisternis maar wandelen in het Licht.
In Efeze 5 vers 23, is het Hoofd , de Rosh en zoals de man zijn vrouw zou onderhouden naar Bijbelse normen zo onderhoudt Christus Zijn Lichaam, ( er staat hiet niet Zijn vrouw) Paulus vergelijkt de Rosh tot het lichaam als zijnde man tot zijn vrouw ( niet een bruid) Dan gaat het vergelijk helemaal verder want Christus heeft Zijn Gemeente lief zoals de man zijn eigen vrouw ( let op het woord eigen) lief zou hebben.
En dan blijkt dat het over het vrouwelijke gaat want Paulus zegt dat HIJ als Hoofd dat lichaam waarvan Hij de onderhouder is zou reinigen en daartoe is Hij ook in staat omdat Hij aangesteld is onder het Nieuwe Verbond als de Hogepriester.
Hij gaf immers Zijn leven. ( niet Zijn dood) en dan bevestigt Paulus het nog eens dat het gaat om het liefhebben van het Lichaam. En dan tot slot komt de tekst uit Genesis 2 vers 24 ter bevestiging van wat hij voorgaande gezegd heeft en zegt ineens "deze verborgenheid is groot" dus je had Genesis 2 vers 24 niet kunnen begrijpen blijkbaar want Paulus verklaart dan dat het gaat om Christus en de Gemeente.
Eva uit Adam en de Gemeente uit Christus en als je dat begrijpt en zo leest binnen het doel van heel Efeze 5 dan begrijp je dat Hij Zijn Vader verliet en Zijn vrouw aanhing. En dat wil niet zeggen dat HIj Zijn Vader in de steek liet, maar dat Hij als de knecht des Heeren en in gehoorzaamheid aan de Vader Zich aan de mensen gelijkstelde en Zijn goddelijkheid aflegde om te kunnen sterven voor de hele wereld.
Was het Jehovah die stierf, jazeker...maar in de gedaante van een mens want Geest kan niet sterven. Hij moest beneden de engelen gesteld worden en Hij moest de gestalte van een mens aannemen om die zonden te kunnen dragen, en daarom werden Zijn botten niet verbrijzeld omdat Hij weer lichamelijk zou opstaan en toen werd Hij aangesteld tot Zoon dus tot Erfgenaam, tot Hogepriester en tot Gezalfde en toen offreerde Hij onder het NIeuwe Verbond de Gemeente aan de Vader op de dag van Zijn opstanding.
Hij moest eerst Gezalfd worden alvorens ze Hem mochten aanraken en nu dwaal ik heel erg af met excuus aan Gaitema want hij deed het ook.