Wie is de Bruid in de Bijbel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Peter79 schreef:Dus: man staat tegenover vrouw als hoofd tegenover lichaam. Dan is dus de vrouw het lichaam van de man.

De gemeente kan nooit de bruidegom zijn. Christus is de bruidegom. Maar hun verhouding wordt besproken, dan is Christus het hoofd en de gemeente het lichaam. Net als in het huwelijk van mensen van vlees en bloed. Samen zijn zij één vlees, dat betekent niet dat de vrouw dan behalve bruid ook bruidegom is. Nee.
Dat zijn we eens.
Ik denk zelf altijd een beetje aan de Franse taal of de Duitse taal, waain je mannelijk en vrouwelijke lidwoorden hebt en Le is mannelijk en la is vrouwelijk en in alle gevallen is dat wat omhult is la dus vrouwelijk even kijken of ik het goed zeg. Le café dans la tasse.
La Lune et le soleil . le thé dans la tasse. Dus het vrouwelijk omvat het mannelijke.
En dat de Gemeente wordt voorgesteld als vrouwelijk maar zelfstandig op zou groeien tot een volwassen man doet aan dit gegeven niets af.
De maan wordt beschenen door de zon en de maan is zo vrouwelijk als het maar zijn kan.
In het Duits is dat verkeerd namelijke die Sonne en der Mond, maar de Duitsers hadden het wel vaker mis. :oops:
Begrijp je dan ook dat de Schepper Zich verhoudt tot moeder aarde als mannelijk en vrouwelijk want de Man plant het zaad in de aarde en zo ontstaat er nieuw leven.
Als je zo leest wat Paulus over verhoudingen schrijft dan komt het woord bruid of bruidegom niet eens in je op en Paulus noemt die woorden ook nergens en als er één apostel zou moeten openbaren dat de Gemeente als verborgenheid de bruid blijkt te zijn dan was dat Paulus wel, maar Paulus kent als geen ander de bestemming van de 12 stammen, en voegde Romeinen 9, 10 en 11 tussen de hoofdstukken 8 en 12.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Hoe graag ik het (het terugkeren van de stammen) zou willen geloven, het kan niet want dit is een staat in ongeloof en eigen kracht ontstaan en de Bijbel leert dat Jeruzalem alsnog verwoest zal worden en er zal een afgodsbeeld worden opgericht en deze man der zonde zich bemoeien met het verbieden van bepaalde religie, waar ik nu verder niet op in kan gaan. En juist die Messiaanse gelovigen behoren tot de Gemeente en zullen voor dat dit gebeurt met het Lichaam van Christus tot Hem verzameld worden met het Hoofd.
Als ze wedergeboren Christenen zijn dan zijn alle rituelen onder de wet van het jodendom ook niet meer aan de orde.
Ik weet dat al deze dingen zullen gebeuren en sommige dingen wellicht al gebeurd zijn. De Messiaanse Joden behoren tot de Gemeente. Helemaal mee eens. Maar zij verspreiden wel het Licht. De Here Jezus zei vlak voor zijn kruisiging:
Luk. 13:35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.
De tempel was verwoest, de bewoners gedeporteerd als slaven en een derde van hen vermoord in de gaskamers. Het land was verwoest en onvruchtbaar. Maar we zien hoe alles zich herstelt. De "dorre beenderen" uit Ezechiël worden verzameld en aaneengebracht, maar een geest was nog niet in hen. Die geest moet nog komen. In Jeremia 31 waar van het nieuwe verbond wordt gesproken zegt God tot de heidenvolken, tot wie wij behoren:
vs.10 Hoor het woord van de HEERE, heidenvolken, verkondig het in de kustlanden van ver weg,en zeg: Hij Die Israël verstrooid heeft, zal het weer bijeenbrengen en het hoeden, zoals een herder zijn kudde hoedt.
Je ziet toch duidelijk dat dit gebeurt in onze dagen. Waarschijnlijk zal Israël dan verder gaan in geloof op het punt waarop ze gebleven zijn. Op dezelfde manier als Jesaja, David en meerdere gelovigen uit het OT. Totdat God zijn Geest in hen blaast. En hoe dat in die tempel gaat gebeuren, is de vraag. Doen de Joden dat, of degenen die hen willen overheersen. Ik weet het niet. Ik heb me ook een tijd bezig gehouden met de bedelingen leer. Het is goed dat ik dat gedaan heb want ik kreeg zicht op de hele heilshistorie. Toch wil ik me niet aan die schema's houden. Wij, als mensen kunnen de plannen van God niet in kaart brengen. Er zijn heel veel verschillende schema's. En als er iets anders loopt dan het schema vermeldde, dan gaat men het schema verdedigen met alternatieve verklaringen en komen er scheuringen. Het geeft verwarring. Letten op de tekenen! Dat zegt God! De terugkeer van Israël is zo'n teken!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

vs.10 Hoor het woord van de HEERE, heidenvolken, verkondig het in de kustlanden van ver weg,en zeg: Hij Die Israël verstrooid heeft, zal het weer bijeenbrengen en het hoeden, zoals een herder zijn kudde hoedt.
Dat is precies wat ik geloof maar het gaat over de 10 stammen en aangezien die niet geidentificeerd zijn, kunnen dit niet de Joden uit New York zijn bijvoorbeeld of uit Polen , ik noem maar wat.
Het zijn de heidenvolken die nu tot geloof komen en dus behoren zij tot de Gemeente en gaan helemaal niet terug naar het land waar God ze bijeenbrengt en hoedt. Juist dat gaat gebeuren als de 69e week van Daniël voorbij is en de 70e week aanbreekt, maar dan is de Gemeente als het LIchaam uit jood en heiden bij de Heer en verzamelt met het Hoofd.

het is buitengewoon interessant om te zien wat die kustlanden zijn en wat het wil zeggen, de "eilanden der zee", maar dat is offtopic.
Dichterbij dan je denkt in ieder geval.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Waarschijnlijk zal Israël dan verder gaan in geloof op het punt waarop ze gebleven zijn. Op dezelfde manier als Jesaja, David en meerdere gelovigen uit het OT. Totdat God zijn Geest in hen blaast. En hoe dat in die tempel gaat gebeuren, is de vraag. Doen de Joden dat, of degenen die hen willen overheersen.
Israël was nooit een gelovige volk wel een overblijfsel Jesaja en David waren gelovigen, ( niet wedergeboren dat komt nog) maar wel rechtvaardigen danwel allebei een profeet door God gezonden.
De Geest blaast God pas bij wedergeboorte en deze natie van 12 stammen is nooit wedergeboren geworden dat is nog toekomst en in die hoedanigheid wordt zij ook de Bruid. Er is helemaal geen tempel op dit moment, wij zijn Zijn tempel en de Joden zullen in de toekomst onder druk komen te staan van een 10 statenbond en van de komende "man der zonde"die hun godsdienst zal verbieden en een afgodsbeeld zal oprichten en die zullen de joden die er dan wonen ook gaan aanbidden, het is de gruwel der verwoesting van Jeruzalem waarvan gesproken is door Daniël de profeet en genoemd in Mattheus 24 en Openbaring het beest uit de ( volkeren) zee zal zich op hoog niveau aan de Knesseth bekend maken, de vervallen hut van David is nog lang niet herbouwd.
De politieke wereldleider of de Maitrey zal een verbond sluiten met de wereldkerk, de mosterdboom waar in de vogelen des hemels zich genesteld hebben.
Het lijkt op wereldvrede en wereldwijd zal deze mooie prins uit een koninklijk huis, schoon van aangezicht zich bekend maken op top niveau en de wereld zal eindelijk denken dat er vrede komt, maar het is schijn, want deze mooie prins blijkt de antichrist zelf te zijn.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Ik denk zelf altijd een beetje aan de Franse taal of de Duitse taal, waarin je mannelijk en vrouwelijke lidwoorden hebt en Le is mannelijk en la is vrouwelijk en in alle gevallen is dat wat omhult is la dus vrouwelijk even kijken of ik het goed zeg. Le café dans la tasse.
La Lune et le soleil . le thé dans la tasse. Dus het vrouwelijk omvat het mannelijke.
[...]De maan wordt beschenen door de zon en de maan is zo vrouwelijk als het maar zijn kan.
In het Duits is dat verkeerd namelijke die Sonne en der Mond, maar de Duitsers hadden het wel vaker mis. :oops:
Het is verrijkend om in de taal mannelijke en vrouwelijke woorden te hebben. Je geeft een mooie illustratie hoe de taal je helpt bij je verbeelding. Ik aarzel altijd een beetje om zulke voorstellingen op de Bijbel toe te passen. Het doet me denken aan de vruchtbaarheidsreligies waarbinnen het Bijbels geloof tot stand kwam. De Bijbel kan dan ook antithetisch zijn, bijvoorbeeld dat de vrouw uit de man genomen is (lijkt me toch in tegenspraak met dat het vrouwelijke het mannelijke omgeeft).
En dat de Gemeente wordt voorgesteld als vrouwelijk maar zelfstandig op zou groeien tot een volwassen man doet aan dit gegeven niets af.
Als je spreekt over de gemeente als volwassen man, dan denk ik aan de nieuwe mens, die uit Christus stamt. De nieuwe mens staat tegenover de oude mens, die uit Adam stamt. Maar de nieuwe mens verhoudt zich tot God als schepping, net als dat de oude mens zich tot God verhoudt als schepping. En dan is Christus de eersteling van de nieuwe schepping. Maar binnen die nieuwe schepping verhouden Christus en de gemeente zich tot elkaar als bruidegom en bruid. Dat iets vrouwelijks uitgroeit tot iets mannelijks, kan ik moeilijk plaatsen in het verband van de Bijbel. Ze zijn óf twee duidelijk onderscheiden categorieën, waartussen geen uitwisseling mogelijk kan zijn (verbod op man in vrouwenkleren, tegennatuurlijkheid van mannen die het met mannen doen) ofwel het zijn onderscheidingen die er niet meer toe doen.
Begrijp je dan ook dat de Schepper Zich verhoudt tot moeder aarde als mannelijk en vrouwelijk want de Man plant het zaad in de aarde en zo ontstaat er nieuw leven.
Ik begrijp de gedachte wel, en ik ben daarvan bij het bijbellezen bewust, maar ik heb er wat weerstand tegen. Liever zie ik mannelijk en vrouwelijk als onderscheidingen die God gemaakt heeft, net als dat Hij water en land, licht en duister gescheiden heeft. De mens, mannelijk en vrouwelijk zijnde, is naar het beeld van God geschapen.
De weerstand zit hem er misschien in dat je God binnen de schepping trekt als Hij zich verhoudt als man tegenover moeder aarde. Of dat je moeder aarde opheft tot moedergodin door de verhouding zo te beschrijven.
Als je zo leest wat Paulus over verhoudingen schrijft dan komt het woord bruid of bruidegom niet eens in je op en Paulus noemt die woorden ook nergens en als er één apostel zou moeten openbaren dat de Gemeente als verborgenheid de bruid blijkt te zijn dan was dat Paulus wel, maar Paulus kent als geen ander de bestemming van de 12 stammen, en voegde Romeinen 9, 10 en 11 tussen de hoofdstukken 8 en 12.
Daar komen we dan nog wel op. Ik vind in elk geval de huwelijksrelatie die Paulus beschrijft, niet essentieel verschillend van andere delen van de Bijbel waar over bruid en bruidegom wordt gesproken.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Het is de vraag wat God samengevoegd heeft of dat over een huwelijk tussen man en vrouw gaat. Kun je dat eerst aantonen?
Jawel hoor.
Marcus 10: 3-12 schreef:Er kwamen ook farizeeën op hem af. Ze vroegen hem of een man zijn vrouw mag verstoten. Zo wilden ze hem op de proef stellen. Hij vroeg hun: ‘Hoe luidt het voorschrift van Mozes?’ Ze zeiden: ‘Mozes heeft de man toegestaan een scheidingsbrief te schrijven en haar te verstoten.’ Jezus zei tegen hen: ‘Hij heeft dat voor u opgeschreven omdat u zo harteloos en koppig bent. Maar al bij het begin van de schepping heeft God de mens mannelijk en vrouwelijk gemaakt; daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden, ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’
In huis stelden de leerlingen hem hier weer vragen over. Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel; en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
De Farizeeën stellen een vraag over man en zijn vrouw. Jezus vraagt naar wat Mozes erover heeft gezegd. Daarna verwijst Jezus naar de schepping van man en vrouw. Het gaat dus over man en vrouw van vlees en bloed, ik kan er niks anders van maken. Het gaat ook over een huwelijk tussen die twee, het duidelijkst staat dit in het antwoord van Jezus aan de leerlingen.
Ten opzichte van de tekst uit Marcus, is Mattheus (19) wat uitgebreider: een man mag zijn vrouw niet verstoten, tenzij er sprake is van een ongeoorloofde verbintenis (NBG'51 noemt hoererij).
Ik ken echtparen waarvan iemand echtbreuk heeft gepleegd en er was geen scheiding tot gevolg en de vaas functioneert prima om er bloemen in te zetten.
Gelukkig blijven er ook huwelijk in stand, waar anderen er een punt achter zetten. Maar is er dan wel sprake van echtbreuk? Overspel is een legitieme reden om te scheiden, maar je kan er ook in bewilligen bij elkaar te blijven en een nieuw begin te maken. Dan handel je naar de eenheid waarover de Bijbel spreekt.
In Efeze 5 vers 23, is het Hoofd , de Rosh en zoals de man zijn vrouw zou onderhouden naar Bijbelse normen zo onderhoudt Christus Zijn Lichaam, ( er staat hier niet Zijn vrouw)
Er staat hier niet zijn vrouw, maar er is sprake van een vergelijking, waarin de gemeente de vrouw is en Christus de man. Maar goed, we lezen blijkbaar verschillend.
En dan tot slot komt de tekst uit Genesis 2 vers 24 ter bevestiging van wat hij voorgaande gezegd heeft en zegt ineens "deze verborgenheid is groot" dus je had Genesis 2 vers 24 niet kunnen begrijpen blijkbaar want Paulus verklaart dan dat het gaat om Christus en de Gemeente.
Eva uit Adam en de Gemeente uit Christus en als je dat begrijpt en zo leest binnen het doel van heel Efeze 5 dan begrijp je dat Hij Zijn Vader verliet en Zijn vrouw aanhing. En dat wil niet zeggen dat HIj Zijn Vader in de steek liet, maar dat Hij als de knecht des Heeren en in gehoorzaamheid aan de Vader Zich aan de mensen gelijkstelde en Zijn goddelijkheid aflegde om te kunnen sterven voor de hele wereld.
Maar het bijzondere is ook dat de eenheid van man en vrouw in het huwelijk vergeleken wordt met de eenheid van Christus met zijn gemeente. De man Christus is één met de vrouw gemeente. Binnen die eenheid is Christus het hoofd en heeft de vrouw gemeente lief als zijn eigen lichaam.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Piebe schreef:Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie schreef:Ja.
Eens. :)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Ik ben er blij om dat we dat delen Piebe.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door callista »

als God de Vader doodgegaan is aan het kruis zat de mensheid dus 3 dagen zonder God.
dat zegt mijn nuchtere verstand.

bovendien...kan een God sterven?
en dan ook nog roepen Eli Eli Lama Sabachtani en laat deze drinkbeker aan mij voorbijgaan?
roepen tegen wie?
tegen zichzelf?

dus Wilsophie is ook een modalist? :D
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:Ik ben er blij om dat we dat delen Piebe.
Ik ook Wilsophie en zo vaak maak je dat niet mee. :)
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

callista schreef:als God de Vader doodgegaan is aan het kruis zat de mensheid dus 3 dagen zonder God.
dat zegt mijn nuchtere verstand.
Dat begrijp ik.
callista schreef:bovendien...kan een God sterven?
en dan ook nog roepen Eli Eli Lama Sabachtani en laat deze drinkbeker aan mij voorbijgaan?
roepen tegen wie?
tegen zichzelf?
Jezus in het vlees was de vernederde vorm van de Vader en alleen zijn lichaam stierf, want Gods Geest kan inderdaad niet sterven.
callista schreef:dus Wilsophie is ook een modalist? :D
Gelukkig komen er steeds meer mensen tot inzicht. ;)
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: En dat de Gemeente wordt voorgesteld als vrouwelijk maar zelfstandig op zou groeien tot een volwassen man doet aan dit gegeven niets af.
De maan wordt beschenen door de zon en de maan is zo vrouwelijk als het maar zijn kan.
In het Duits is dat verkeerd namelijke die Sonne en der Mond, maar de Duitsers hadden het wel vaker mis. :oops:
Begrijp je dan ook dat de Schepper Zich verhoudt tot moeder aarde als mannelijk en vrouwelijk want de Man plant het zaad in de aarde en zo ontstaat er nieuw leven.
De aarde is niet onze ‘moeder’, maar is een planeet die werd geschapen door de almachtige God. De term 'moeder aarde' komt voor in New Age kringen en andere afgodische culturen. De term 'moeder' wordt in de bijbel toegekend aan het Nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel nederdaalt. De bruid uit Op. 21:9.
Piebe schreef:
Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie schreef:
Ja.
Dit is niet de manier waarop de bijbel erover schrijft. Ik vind dit bovenschriftuurlijk. Als we het over de goddelijkheid hebben is dat iets wat we gewoon niet begrijpen. Daar moeten we afblijven.
Dit is de bijbelse beschrijving:
Fil.2:6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.
En dit was de bedoeling ervan:
Ef.5:25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
De aarde is niet onze ‘moeder’, maar is een planeet die werd geschapen door de almachtige God. De term 'moeder aarde' komt voor in New Age kringen en andere afgodische culturen. De term 'moeder' wordt in de bijbel toegekend aan het Nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel nederdaalt. De bruid uit Op. 21:9.
Nergens zeg ik dat het "ONZE" moeder is, ik zeg dat de term doorgaans is : "Moeder aarde" en die term onderschrijf ik. De aarde is geen planeet.
Waar staat dat het NIeuwe Jeruzalem onze moeder is? Is een bruid een moeder dan? Er staat trouwens, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw des Lams. Er staat niets over "moeder".



Ef.5:25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.
Ik heb al uitgelegd dat het woord Bruid of bruidegom hier niet gebruikt wordt en nergens door Paulus gehanteerd wordt.
Overigens is dit niet het doel van Zijn komst naar de aarde , maar het huidige Werk van de Hogepriester dus wat Hij Nu doet.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Waar staat dat het NIeuwe Jeruzalem onze moeder is? Is een bruid een moeder dan? Er staat trouwens, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw des Lams. Er staat niets over "moeder".
Gal. 4:26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Trajecto »

Wilsophie schreef: Nergens zeg ik dat het "ONZE" moeder is, ik zeg dat de term doorgaans is : "Moeder aarde" en die term onderschrijf ik. De aarde is geen planeet.
(...)
Wat is een planeet dan volgens jouw definitie? Volgens de officiële definitie voor een planeet is de aarde een planeet.
(Misschien enigermate off-topic maar voor een gesprek is het lastig wanneer we onder woorden verschillende dingen gaan verstaan.)
Nulla aetas ad discendum sera
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

De Bijbel zegt dat de aarde vast gefundeerd ligt en dat is een planeet niet, maar het doet niets af aan het feit dat de aarde vrouwelijk is en moeder aarde wordt genoemd. Het woordje "ons' heb ik dacht ik niet gebruikt , het begrip "ons alle moeder" gaat over het nieuwe Jeruzalem dacht ik.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Jeruzalem haal je nu aan zie ik wat ik ook al deed, maar dat is toch niet de aarde? De aarde is ook vrouwelijk en wordt door velen "moeder aarde" genoemd. Een algemene term die ik niet uitsluitend toeschrijf aan de new age beweging.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

Piebe schreef:
Piebe schreef:Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie schreef:Ja.
Eens. :)
Als God de Vader stierf aan het kruis Piebe en Wilsophie, wie wekte God de Vader dan weer op uit de dood?
Waarom zei Jezus dan: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Gaitema »

[quote="Wilsophie]ontstaat er nieuw leven.
Als je zo leest wat Paulus over verhoudingen schrijft dan komt het woord bruid of bruidegom niet eens in je op en Paulus noemt die woorden ook nergens en als er één apostel zou moeten openbaren dat de Gemeente als verborgenheid de bruid blijkt te zijn dan was dat Paulus wel, maar Paulus kent als geen ander de bestemming van de 12 stammen, en voegde Romeinen 9, 10 en 11 tussen de hoofdstukken 8 en 12.[/quote]

Je bent er denk ik niet aan toe gekomen, maar wil je nog eens kijken naar, nu ik er op gereageerd heb:
Op 21,9

En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, vol van de zeven laatste plagen, kwam naar mij toe en hij sprak met mij en zei: Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam, laten zien.


Op 22,17

En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Wat ik lees in de bijbel is dat dit gaat over Israël inclusief het christendom, omdat we aan hen zijn toegevoegd.
Zoals Piebe al laat zien in zijn onderschrift en wat letterlijk ook hier en daar in de bijbel staat, dat we aan Israël zijn toegevoegd.
Geënt op de boom. Dus dan is de gemeente "wel" een bruid in dit beeld.

Eigenlijk snap ik niet waarom je het zo belangrijk vind, want het doet er totaal niet toe als we het doel hiervan willen vinden.
Het is immers gewoon een beeld dat God gebruikt om ons te laten weten hoe Hij ons ziet. Voor Hem is natuurlijk jood en christen gelijk.
Er is tussen hen geen onderscheid voor Hem. Anders zouden we een onrechtvaardige God hebben.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Itamar »

De Bruidegom en Zijn vriend.
Johannes 3:22-36.
In vers 29 staat: Wie de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend van de bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.

De wijze en de dwaze meisjes.
In deze gelijkenis is de bruidegom "Jezus Christus"!
Mattheüs 25:1-13,
In vers 1 staat: Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien meisjes, die hun lampen namen en op weg gingen, de bruidegom tegemoet.

Val van Babylon.
Openbaring 18: 1-24.
In vers 23 staat: 23 En het lamplicht zal nooit meer in u schijnen en de stem van een bruidegom of van een bruid zal nooit meer in u gehoord worden. Want uw kooplieden waren de groten van de aarde. Door uw tovenarij immers werden alle naties misleid.

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Het Koninkrijk van van "Jezus Christus" is gereed gekomen!
Openbaring 21: 1- 8,
In vers 2 staat: En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.

Een hartelijke groet.
Piebe

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Piebe »

Gaitema schreef:
Piebe schreef:
Piebe schreef:Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie schreef:Ja.
Eens. :)
Als God de Vader stierf aan het kruis Piebe en Wilsophie, wie wekte God de Vader dan weer op uit de dood?
God is Eén, dus hij wekte zichzelf op, zie Joh 2,19.
Gaitema schreef:Waarom zei Jezus dan: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"
Omdat hij Psalm 22 reciteerde.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:
Piebe schreef:
Piebe schreef:Is God de Vader dan doodgegaan aan het kruis?
Wilsophie schreef:Ja.
Eens. :)
Als God de Vader stierf aan het kruis Piebe en Wilsophie, wie wekte God de Vader dan weer op uit de dood?
Waarom zei Jezus dan: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"
Dat is nu precies het mysterie van het feit dat God één is.
Het is een steeds weer terugkerende vraag op vele forums, maar helaas het denken van een leer vanuit een congres in Nicea vertroebelt de eenvoud dat God Eén is maar meerder in hierarchie als aspect dan de Zoon toen Hij op aarde wandelde en de Zoon alles deed in de kracht van de Vader en die leer van de Katholieke kerk later overgenomen door de reformatie is zo ingewikkeld gemaakt dat men er 3 Personen van heeft gemaakt en ja dan zul je het niet begrijpen dat Jehovah Zelf stierf aan het kruis, maar God is Geest, dus moest Hij mens worden om de zonden ergens op te kunnen leggen. En moest hij mens worden ook om te kunnen sterven. En dat Hij riep tot Zijn Vader is niet zo moeilijk als je bedenkt dat de Vader als Geest op dat moment Hem verlaten had.
Pas bij de opstanding nam Hij de positie van Godswege (dus door de kracht van de Vader) , de kracht van de Heilige Geest weer de positie in die Hij had eer de wereld was.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:
callista schreef:als God de Vader doodgegaan is aan het kruis zat de mensheid dus 3 dagen zonder God.
dat zegt mijn nuchtere verstand.
Dat begrijp ik.
callista schreef:bovendien...kan een God sterven?
en dan ook nog roepen Eli Eli Lama Sabachtani en laat deze drinkbeker aan mij voorbijgaan?
roepen tegen wie?
tegen zichzelf?
Jezus in het vlees was de vernederde vorm van de Vader en alleen zijn lichaam stierf, want Gods Geest kan inderdaad niet sterven.
callista schreef:dus Wilsophie is ook een modalist? :D
Gelukkig komen er steeds meer mensen tot inzicht. ;)
Als men wil is er altijd reden tot inzicht en deze dame weet heel goed hoe het zit, dus ik ga er verder niet op in.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Wat ik lees in de bijbel is dat dit gaat over Israël inclusief het christendom, omdat we aan hen zijn toegevoegd.
Zoals Piebe al laat zien in zijn onderschrift en wat letterlijk ook hier en daar in de bijbel staat, dat we aan Israël zijn toegevoegd.
Geënt op de boom. Dus dan is de gemeente "wel" een bruid in dit beeld.
Ik voel ook wel voor deze uitleg. Je hebt het er wel eens eerder over gehad, Ík las laatst nog de zegen van Jacob voor Efraïm.
Met de naam Efraïm worden in de bijbel ook wel de tien stammen bedoeld. Maar let eens op wat Jacob tegen Efraïm zei. Die zegen was heel anders dan die voor zijn andere (klein)kinderen.
17 Toen Jozef zag dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm had gelegd, leek hem dat verkeerd, en daarom pakte hij zijn vaders hand, om die te verplaatsen van Efraïms hoofd naar dat van Manasse. 18 ‘Niet zo, vader!’ zei Jozef. ‘Dit is de oudste, u moet uw rechterhand op zijn hoofd leggen.’ 19 Maar zijn vader wilde dat niet. ‘Ik weet het, mijn zoon,’ zei hij, ‘ik weet het. Ook uit hem zal een volk voortkomen, ook hij zal machtig worden. Maar zijn jongere broer zal machtiger worden dan hij, en uit hem zullen tal van volken voortkomen. ’ 20 Zo zegende hij hen die dag met de woorden: ‘Jullie naam zal worden genoemd in de zegenwensen van de Israëlieten. Ze zullen zeggen: “Moge God u maken als Efraïm en Manasse.”’ Zo plaatste hij Efraïm vóór Manasse.
Uit Manasse zou ook een volk voortkomen, maar uit Efraïm: tal van volken. Dit zou kunnen betekenen dat de gelovigen uit de heideneen bij Efraïm worden ingedeeld. Dan kunnen wij het Nieuwe Jeruzalem, de bruid, binnengaan door de poort van Efraïm.
Ik zeg het voorzichtig. Maar als je de vergelijking van Jezus en Jozef leest, zie je raakvlakken voor deze opvatting.
Eigenlijk snap ik niet waarom je het zo belangrijk vind, want het doet er totaal niet toe als we het doel hiervan willen vinden.
Het is immers gewoon een beeld dat God gebruikt om ons te laten weten hoe Hij ons ziet. Voor Hem is natuurlijk jood en christen gelijk.
Er is tussen hen geen onderscheid voor Hem. Anders zouden we een onrechtvaardige God hebben.
Jood en Christen zijn voor God gelijk. Maar hun positie is wel verschillend. Hetzelfde kun je van man en vrouw zeggen. Ze zijn voor God gelijk, maar binnen het Koninkrijk van God hebben ze wel een verschillende positie.
Overigens denk ik dat begrippen als "de bruid", "onze moeder" en het "Lichaam van Christus" metaforen zijn om geestelijke zaken uit te beelden. Op die manier kunnen deze beelden heel goed naast elkaar bestaan en hoeven we geen ingewikkelde constructies te bedenken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Wie is de Bruid in de Bijbel?

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Dat is nu precies het mysterie van het feit dat God één is.
Het is een steeds weer terugkerende vraag op vele forums, maar helaas het denken van een leer vanuit een congres in Nicea vertroebelt de eenvoud dat God Eén is maar meerder in hierarchie als aspect dan de Zoon toen Hij op aarde wandelde en de Zoon alles deed in de kracht van de Vader en die leer van de Katholieke kerk later overgenomen door de reformatie is zo ingewikkeld gemaakt dat men er 3 Personen van heeft gemaakt en ja dan zul je het niet begrijpen dat Jehovah Zelf stierf aan het kruis, maar God is Geest, dus moest Hij mens worden om de zonden ergens op te kunnen leggen. En moest hij mens worden ook om te kunnen sterven. En dat Hij riep tot Zijn Vader is niet zo moeilijk als je bedenkt dat de Vader als Geest op dat moment Hem verlaten had.
Pas bij de opstanding nam Hij de positie van Godswege (dus door de kracht van de Vader) , de kracht van de Heilige Geest weer de positie in die Hij had eer de wereld was.
Het is hier off-topic en volgens mij voor dit topic op zich niet relevant, maar dat congres van Nicea heeft gewoon samengenomen en weergegeven wat er allemaal in de bijbel staat over de ene God en de 3 verschillende, onderscheiden personen.
Bovendien denk ik dat de term "drie-eenheid" heel wat eenvoudiger (en logischer) is dan zinsneden als "meerder in hierarchie als aspect dan de Zoon".
Psalm 1:1