Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Jaron schreef:Als Jezus zelf had geloofd dat hij niet God was, had hij zich als goede Jood absoluut niet laten aanbidden. Ook een tekst als Mattheüs 28:19: 'Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen' zou dan heel ongepast zijn. Hij plaatst zichzelf daar op een lijn met God! Of wat te denken van Johannes 10:30: 'Ik en de Vader zijn één'. Ook dat zou Hij nooit gezegd hebben als hij zichzelf niet zag als onderdeel van de drie-eenheid.

Maar goed, het is logisch dat Eliyahu het anders ziet omdat hij Jezus sowieso al niet erkend als de Messias, dus iets als de drie-eenheid zal hij toch nooit accepteren, hoeveel teksten we ook posten. ;)
Bs'd

Als iemand teksten uit de koran gaat posten die zeggen dat Mohammed een profeet van God was, geloof je daar dan in?

De grondslag, het fundament van het joodse geloof, is dat God ÉÉN is:

"Hoor, Israël: J-H-W-H is onze God; J-H-W-H is één! 5 Gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. 8 Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, 9 en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten. " Deuteronomium 6:4-9

Deze geboden worden door de religieuze joden vervuld. Iedere morgen binden zij op hun arm en op hun voorhoofd hun gebedsriemen die bestaan uit zwarte riemen met zwarte leren doosjes, die perkamenten bevatten waarop deze tekst geschreven staat die zegt dat God één is. Daarmee wordt vervuld: "Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn". Op de deurposten van de huizen van religieuze joden zitten kleine kokertjes of doosjes die ook perkamenten bevatten waarop geschreven staat dat God één is, hiermee wordt vervuld: "en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten". Iedere dag, twee maal daags, tijdens het ochtendgebed en het avondgebed, wordt dit bijbelgedeelte wat zegt dat God één is opgezegd, daarmee wordt vervuld: "gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat."

Het hele jodendom draait om het feit dat God één is.

Komen de christenen, en die zeggen dat God drie is.

Snap je dat dat toch wel wat moeilijk te verteren is? Wij geloven niet dat drie hetzelfde is als één.



Dus voor het joodse volk is er maar één God, en die ene God is één.
God is ook één en er is maar één God en toch geloven idd christenen dat Hij tegelijkertijd drie is, net als 3 vlammetjes die als je ze samen voegt 1 worden.
Ik begrijp wel dat dat moeilijk te verteren is voor joden (en alle ander gelovigen) maar zo is dat andersom net zo :)
Laatst gewijzigd door Dessa op 02 aug 2014, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Jaron »

Eliyahu schreef: Als iemand teksten uit de koran gaat posten die zeggen dat Mohammed een profeet van God was, geloof je daar dan in?

Snap je dat dat toch wel wat moeilijk te verteren is? Wij geloven niet dat drie hetzelfde is als één.

Dus voor het joodse volk is er maar één God, en die ene God is één.
;)

Natuurlijk snap ik dat het moeilijk te verteren is!!! Het is heel logisch! Ik zei wat ik zei ook niet als verwijt maar meer om bijvoorbeeld Dessa duidelijk te maken dat het posten van veel teksten jou niet zal overtuigen dat de drie-eenheid waar is omdat het regelrecht tegen jouw geloof ingaat! ;) Ook voor een verdere uitleg van de drie-eenheid moet bijvoorbeeld Dessa niet bij jou zijn maar bij een mede-christen. Heel logisch! ;)
Maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant om van iemand als jij te horen hoe hij erover denkt.
Dit is een onderschrift.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:
Eliyahu schreef: Als iemand teksten uit de koran gaat posten die zeggen dat Mohammed een profeet van God was, geloof je daar dan in?

Snap je dat dat toch wel wat moeilijk te verteren is? Wij geloven niet dat drie hetzelfde is als één.

Dus voor het joodse volk is er maar één God, en die ene God is één.
;)

Natuurlijk snap ik dat het moeilijk te verteren is!!! Het is heel logisch! Ik zei wat ik zei ook niet als verwijt maar meer om bijvoorbeeld Dessa duidelijk te maken dat het posten van veel teksten jou niet zal overtuigen dat de drie-eenheid waar is omdat het regelrecht tegen jouw geloof ingaat! ;) Ook voor een verdere uitleg van de drie-eenheid moet bijvoorbeeld Dessa niet bij jou zijn maar bij een mede-christen. Heel logisch! ;)
Maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant om van iemand als jij te horen hoe hij erover denkt.
Ik maak zelf wel uit bij wie ik moet zijn :P haha
Ik vind het interessant ja ;)
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Jaron »

Dessa schreef: Ik maak zelf wel uit bij wie ik moet zijn :P haha
:lol:
Dit is een onderschrift.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Eliyahu schreef:Dat God ÉÉN is is door de hele bijbel heen te vinden, ook in het NT.
Dat God drie is is nergens te vinden.
Hoi Eliyahu.
(Je bent hier nieuw, dus bij deze eerste keer aanspreken: welkom hier op het forum.)
In het begin van dit topic heb ik diverse teksten uit de bijbel aangedragen,
waarop dat "God is drie" is gebaseerd.
Dus "nergens te vinden" is wel wat kort door de bocht.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

HarryK schreef:
Eliyahu schreef:Dat God ÉÉN is is door de hele bijbel heen te vinden, ook in het NT.
Dat God drie is is nergens te vinden.
Hoi Eliyahu.
(Je bent hier nieuw, dus bij deze eerste keer aanspreken: welkom hier op het forum.)
Bs'd

Ja, dank je.
In het begin van dit topic heb ik diverse teksten uit de bijbel aangedragen,
waarop dat "God is drie" is gebaseerd.
Dus "nergens te vinden" is wel wat kort door de bocht.
Er is geen enkele tekst die zegt dat God drie is, of drie in één is.

Is er niet.

Bestaat niet.

Er zijn vele teksten, ook in het NT, die zeggen dat God één is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Eliyahu schreef:
HarryK schreef:In het begin van dit topic heb ik diverse teksten uit de bijbel aangedragen,
waarop dat "God is drie" is gebaseerd.
Dus "nergens te vinden" is wel wat kort door de bocht.
Er is geen enkele tekst die zegt dat God drie is, of drie in één is.

Is er niet.

Bestaat niet.

Er zijn vele teksten, ook in het NT, die zeggen dat God één is.
Het concept "God is één" wordt door vrijwel niemand betwijfeld. Ook niet door mij.

Maar ik lees in het NT dat de Vader God is, dat de Zoon God is, en dat de Heilige Geest God is.
En ook op een manier zodat het duidelijk is dat dit niet zo maar een woord- of verkleed-spelletje van God is (vergeef me even de oneerbiedige woordkeus),
maar dat de Vader niet dezelfde is als de Zoon, en ook niet de Heilige Geest.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

HarryK schreef:
Eliyahu schreef:
HarryK schreef:In het begin van dit topic heb ik diverse teksten uit de bijbel aangedragen,
waarop dat "God is drie" is gebaseerd.
Dus "nergens te vinden" is wel wat kort door de bocht.
Er is geen enkele tekst die zegt dat God drie is, of drie in één is.

Is er niet.

Bestaat niet.

Er zijn vele teksten, ook in het NT, die zeggen dat God één is.
Het concept "God is één" wordt door vrijwel niemand betwijfeld. Ook niet door mij.

Maar ik lees in het NT dat de Vader God is, dat de Zoon God is, en dat de Heilige Geest God is.
En ook op een manier zodat het duidelijk is dat dit niet zo maar een woord- of verkleed-spelletje van God is (vergeef me even de oneerbiedige woordkeus),
maar dat de Vader niet dezelfde is als de Zoon, en ook niet de Heilige Geest.
Bs'd

Het lijkt me dat je dan in het NT toch een serieus probleem hebt. Want bij mij is een "God de Vader" EN een "God de Zoon" toch echt twee goden. Bij mij is 1 + 1 toch echt 2.

Het lijkt er toch erg veel op dat het NT een nieuwe man-god introduceert, die nergens in de Tanach te vinden is.

En de Torah zegt: "Wanneer uw broeder, de zoon van uw moeder, of uw zoon, uw dochter, uw eigen vrouw of uw boezemvriend u in het geheim wil verleiden en zegt: laten wij andere goden gaan dienen, goden die noch gij noch uw vaderen gekend hebben, 7 behorende tot de goden der volken rondom u, dichtbij of veraf, van het ene einde der aarde tot het andere – 8 dan zult gij hem niet ter wille zijn noch naar hem luisteren; gij zult hem niet ontzien, noch hem sparen en zijn schuld bedekken, 9 maar hem zeker doden; het eerst zal uw hand zich tegen hem keren om hem ter dood te brengen en daarna de hand van het gehele volk. 10 Gij zult hem stenigen, zodat hij sterft, omdat hij getracht heeft u af te trekken van J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft. 11 Dan zal geheel Israël het horen en vrezen en men zal niet opnieuw zulk een wandaad in uw midden doen." Deut 13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Jaron »

Eliyahu schreef:Bij mij is 1 + 1 toch echt 2.
En bij mij en andere christenen niet. 1+1+1=1.

Shall we agree to disagree? ;)
Dit is een onderschrift.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Eliyahu schreef:Het lijkt me dat je dan in het NT toch een serieus probleem hebt. Want bij mij is een "God de Vader" EN een "God de Zoon" toch echt twee goden. Bij mij is 1 + 1 toch echt 2.
Dat is dus het 'probleem'.
Bij de mens klopt "1 + 1 = 1" niet, dus gaan we allerlei redeneringen bedenken om dit te omzeilen.
Maar God is niet een mens.
Wat bij de mens onmogelijk is, kan (bij) God.

En dus:
Enerzijds is het overduidelijk dat er maar één 'echte' God is.
Maar je concludeert zelf al dat je met de teksten uit het NT als snel op meer personen uitkomt.

Terzijde:
1 + 1 = 2 is dan ook context-gebonden.
Ik ken ook een context waarin 1 + 1 = 10.
Waarom zou het bij God dan niet mogelijk zijn dat 1 + 1 = 1, of zelfs 1 + 1 + 1 = 1 ??
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Jaron schreef:
Eliyahu schreef:Bij mij is 1 + 1 toch echt 2.
En bij mij en andere christenen niet. 1+1+1=1.

Shall we agree to disagree? ;)
Bs'd

Ik denk dat we het toch wel ergens over eens kunnen zijn, namelijk dat in het jodendom 1 + 1 = 2, en in het christendom 1 + 1 = 1.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

God is niet een drie-eenheid maar een twee-eenheid:

'Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,1)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Piebe schreef:God is niet een drie-eenheid maar een twee-eenheid:

'Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,1)
Bs'd

God is bij iedereen dezelfde. Dus geen twee goden, geen twee personen, maar één God, J-H-W-H, die één is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Eliyahu schreef:
Piebe schreef:God is niet een drie-eenheid maar een twee-eenheid:

'Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,1)
Bs'd

God is bij iedereen dezelfde. Dus geen twee goden, geen twee personen, maar één God, J-H-W-H, die één is.
Zeker geen twee Personen of Drie Personen. Ik ben het met Eliyahu eens dat het Christendom door een besluit van het Niceaans Concilie wel in de war is gebracht, al zegt hij dat niet. Omdat men gaat praten in persoonsvormen en dat leert de Bijbel nergens.
God is Eén is idd wat Eliyahu zegt ben ik tot zoverre met hem eens, ware het niet dat ik dan De Heilige Geest en de Here Jezus met kleine letters lees en er is in mijn beleving een Gelijkwaardigheid, al zegt de Here Jezus dat Hij op aarde alles doet in gehoorzaamheid aan de Vader dus maakt Hij Zich ondergeschikt, maar vergeet niet zoals ik het lees is dat de situatie dat Hij de mensen gelijk is geworden tijdens Zijn bediening.

De Heilige Geest is de Geest van Christus , maar ook de Geest van God. En die andere Trooster is de Trooster Die inwoning maakt en vertegenwoordigt die Ene.

Overigens vind ik het voorbeeld van Dessa prachtig, had ik nooit gehoord van die vergelijkbare vlammetjes, die tot één Vlam worden.
Vuriger kan ik het niet bedenken. ;)
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Dessa »

Wilsophie schreef:
Overigens vind ik het voorbeeld van Dessa prachtig, had ik nooit gehoord van die vergelijkbare vlammetjes, die tot één Vlam worden.
Vuriger kan ik het niet bedenken. ;)
Dat hoorde ik ooit op school, een lerares liet het zien ook en dat is iets wat ik nooit vergeet, heeft veel indruk gemaakt en ik vind het ook een geweldig (voor)beeld altijd.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Wilsophie schreef:
Overigens vind ik het voorbeeld van Dessa prachtig, had ik nooit gehoord van die vergelijkbare vlammetjes, die tot één Vlam worden.
Vuriger kan ik het niet bedenken. ;)
Dat hoorde ik ooit op school, een lerares liet het zien ook en dat is iets wat ik nooit vergeet, heeft veel indruk gemaakt en ik vind het ook een geweldig (voor)beeld altijd.
Bs'd

God is geen vlammetje.

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Wilsophie schreef:
Overigens vind ik het voorbeeld van Dessa prachtig, had ik nooit gehoord van die vergelijkbare vlammetjes, die tot één Vlam worden.
Vuriger kan ik het niet bedenken. ;)
Dat hoorde ik ooit op school, een lerares liet het zien ook en dat is iets wat ik nooit vergeet, heeft veel indruk gemaakt en ik vind het ook een geweldig (voor)beeld altijd.
Bs'd

God is geen vlammetje.

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Het gaat om het voorbeeld :)
Natuurlijk is God geen vlammetje
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Wilsophie schreef:
Overigens vind ik het voorbeeld van Dessa prachtig, had ik nooit gehoord van die vergelijkbare vlammetjes, die tot één Vlam worden.
Vuriger kan ik het niet bedenken. ;)
Dat hoorde ik ooit op school, een lerares liet het zien ook en dat is iets wat ik nooit vergeet, heeft veel indruk gemaakt en ik vind het ook een geweldig (voor)beeld altijd.
Bs'd

God is geen vlammetje.

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Het gaat om het voorbeeld :)
Natuurlijk is God geen vlammetje

Bs'd

God is ook niet drie, God is ÉÉN!!!
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Bs'd

God is ook niet drie, God is ÉÉN!!!
Vind jij, ik geloof dat God 1 en 3 is.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Inktvlam »

Ik heb 1 Joh. 5:6-8 hier uitgelegd:
viewtopic.php?f=25&t=1210&start=251

En ik heb de drie-eenheid hier uitgelegd:
viewtopic.php?f=25&t=1210&start=262

Als iemand 't daar niet mee eens is hoor ik graag de argumenten. Maar nu hoor ik steeds dezelfde standpunten eindeloos herhaald. Het is totaal niet te verdedigen dat drie personen tegelijk ook één persoon is. En het is ook helemaal niet bijbels, het is een fantasieproduct van bisschop Athanasius.

De te herkennen drie-eenheid in God is al van eeuwigheid af en niet pas sinds de geboorte van Jezus. Onthoud: de Vader is de liefde, de Zoon de wijsheid of het licht, de Heilige Geest de kracht van God. Met liefde, wijsheid en kracht is het wezen van God het best aangeduid, daarom moeten die woorden gebruikt worden bij bijvoorbeeld de doop. De wijsheid Gods is de eniggeboren Zoon, waar de evangelist Johannes over spreekt. De wijsheid komt uit de liefde voort, zoals de Zoon uit de Vader voortkomt.
Spreuken 8 bericht ons over de verzelfstandiging van de wijsheid. En als je mij niet gelooft ook de theoloog den Heijer spreekt in zijn boek “De Messiaanse weg” over de verzelfstandiging van de wijsheid met verwijzing naar bijbelboek Spreuken.

Vader staat voor liefde en Zoon voor licht of wijsheid. De Zoon ter rechterhand Gods wil zeggen dat de wijsheid ter rechterhand van de liefde zit. We zien dat dat al in Psalmen 110. Als David zegt: “De Heer sprak tot mijn Heer” wordt daarmee aangeduid de liefde tegenover de wijsheid in God. De liefde en wijsheid in God zijn van dezelfde heerlijkheid en werken innig met elkaar samen.
"De Vader is meer dan de Zoon” (Joh.14:28) wil dan ook zeggen dat de liefde meer is dan de wijsheid en dat de vaderliefde het eigenlijke wezen van God vormt en dat daaruit voortkomt het licht of de wijsheid (de Zoon) en de kracht (de Heilige Geest). Daarnaast wil het zeggen dat in de liefde nog heel veel verborgen ligt, wat geen wijsheid doorgrond heeft. Met Vader (liefde), Zoon (wijsheid of licht) en Heilige Geest (kracht) is het wezen van God het best aangeduid.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Inktvlam schreef:
Jaron schreef:Eén. En toch ook drie. Het is een wonder.
Dat is zeker een wonder. Grote onzin kun je beter zeggen.*) Het is een fantasieproduct van bisschop Athanasius. Drie personen kunnen geen één persoon zijn. Een persoon kan wel drie basiseigenschappen bezitten, zoals bij God het geval is. De Vader is de liefde, de Zoon is de wijsheid of het licht en de Heilige Geest is de kracht van God. De Heilige Geest is dus helemaal geen persoon. En Jezus is goddelijk omdat de volheid van Gods geest in hem aanwezig is (Kol.2:9). De mens bestaat uit lichaam, ziel en geest, dat is ook bij Jezus het geval. En de geest in Jezus is de Godheid zelf in al zijn volheid. Je kunt dus zeggen dat Jezus in alle opzichten God is, omdat lichaam, ziel en geest één zijn. Maar God is oneindige geest, in zijn menselijke vorm is Jezus slechts de Zoon van God. Je kunt ook zeggen: Jezus is het beeld van God ofwel de Vader openbaart zich in de Zoon. Zodra de Vader zich openbaart is hij Zoon.

[modbreak Trajecto] *) Een beetje welwillender zijn, dan in de zin die ik grijs heb gemaakt s.v.p.
Het forum is er om een prettig gesprek te hebben met de anderen. Eens hoef je het niet te zijn met een ander, maar laat het dan vriendelijk weten en niet op een manier die de ander elke zin ontneemt om een gesprek te hebben.
Ik moest dit wel even een paar keer lezen om het te begrijpen en het uitgangspunt is hier dat God Geest is en dat is volgens de Bijbel toch een Waarheid. En we lezen dat de Here Jezus een gestalte aannam die de mensen gelijk is toen Hij Zijn bediening op aarde deed als mens, dus dat was tijdelijk.
Dan blijft over dat Hij ook het uitgedrukte Beeld Gods is, dus de Geest van God wordt daarmee zichtbaar.
Dan komt het aspect van de Heilige Geest en dat is wat moeilijker omdat het lijkt alsof die uit twee gedaanten bestaat of manifesteert, want de Heilige Geest is onder het Oude Verbond actief en "te zien" in een wolkkolom of andere beelden. En onder het Nieuwe Verbond wordt Hij de andere Trooster genoemd, dus er is iets aan Zijn Wezen veranderd na de opstanding omdat er toen ook sprake is van iets wat ik "inwoning" noem. Dat was voordien niet zo, omdat de Geest alles te maken heeft in mijn beleving met wedergeboorte. En wedergeboorte werd pas mogelijk gemaakt in de opstanding van Christus.

Ziel en geest is wat moeilijk uit te leggen omdat dat vaak als hetzelfde wordt gezien, maar dat lijkt mij niet het geval.
De mens is een ziel en heeft een geest.
Als je stelt dat de Geest geen Persoon is, dan zou ik willen vragen hoe je dat uitlegt n.a.v. al die menselijke eigenschappen die de Heilige Geest worden toegeschreven. Er was maar één periode en bediening waar sprake was van een wat jij noemt "menselijke" vorm en dat was tijdens Zijn bediening op aarde.
Daarna en daarvoor kun je Christus of Jezus geen menselijke vormen toeschrijven. Als ik je goed begrijp.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Jaron »

Wilsophie schreef: Daarna en daarvoor kun je Christus of Jezus geen menselijke vormen toeschrijven.
Ik denk van wel: Hij is nog steeds ook mens. Na de opstanding kreeg Hij een verheerlijkt lichaam maar Hij was alsnog ook mens: men kon Hem aanraken en Hij kon eten. En zo ging Hij ook naar de hemel en zo is Hij daar nu. Volledig mens en volledig God. Tijdens de hemelvaart werd Hij niet getransformeerd in iets anders: Hij ging zoals Hij was. Wij zullen ook zo'n verheerlijkt lichaam krijgen en ook wij zullen dan nog steeds mens zijn.

Dit geeft trouwens ook aan dat wij later niet als geesten (of wat dan ook) zullen zweven in de hemel, zoals veel mensen denken: op dit moment is Jezus lichamelijk in de hemel en zo zullen ook wij lichamelijk voortleven als hemel en aarde samenkomen na Jezus' wederkomst. Het idee dat wij harpje gaan spelen op een wolk is niet echt bijbels...
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

God is ook niet drie, God is ÉÉN!!!
Vind jij, ik geloof dat God 1 en 3 is.
Bs'd

Dat is niet wat ik vind, dat is wat de bijbel ons leert. Dat God drie is, is wat jij vindt, en wat nergens in de bijbel te vinden is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

God is ook niet drie, God is ÉÉN!!!
Vind jij, ik geloof dat God 1 en 3 is.
Bs'd

Dat is niet wat ik vind, dat is wat de bijbel ons leert. Dat God drie is, is wat jij vindt, en wat nergens in de bijbel te vinden is.
Beter gezegd is het niet wat jij vindt dan maar dat jij gelooft dat de bijbel dat zegt, ik geloof dat de bijbel zegt dat God ook 3 is, dat kan je ook in de bijbel vinden imo en dat is al een paar keer gezegd in dit topic hoe :)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Drie-eenheid

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

God is ook niet drie, God is ÉÉN!!!
Vind jij, ik geloof dat God 1 en 3 is.
Bs'd

Dat is niet wat ik vind, dat is wat de bijbel ons leert. Dat God drie is, is wat jij vindt, en wat nergens in de bijbel te vinden is.
Beter gezegd is het niet wat jij vindt dan maar dat jij gelooft dat de bijbel dat zegt,
Bs'd

Probeer je daarmee te zeggen dat er niet in de bijbel geschreven staat dat God één is?
ik geloof dat de bijbel zegt dat God ook 3 is, dat kan je ook in de bijbel vinden imo en dat is al een paar keer gezegd in dit topic hoe :)
Een mens kan alles geloven wat hij of zij wil. Mensen geloven dat de aarde plat is bijvoorbeeld.

Maar kan je je geloof onderbouwen met bijbelteksten? Ik wel. Maar ik heb nog geen tekst gezien die zegt dat God drie is, of drie in één.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13