Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Hebr 1 legt het zo mooi uit als al wordt aangegeven door Adinomis, en er staat zo mooi als je doorleest.
....."maar tot de Zoon zegt Hij, Uw troon, o God is in alle eeuwigheid"
Een andere tekst in Titus zegt dat wij de Zaligmaker uit de hemel verwachten, n.l. onze Grote God en al deze teksten bewijzen dat Christus ook God is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

NomenEstOmen schreef:"God van de Drieheid" komt op mij over alsof de Drie eenheid een god heeft. Dat terwijl de drie eenheid God is. Die term zegt eigenlijk iets over het wezen van God.
Het luistert blijkbaar heel nauw, maar ik bedoel niet "van" maar God is een Drieheid. Anders krijg je idd dat misverstand.
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

Adinomis schreef:
HarryK schreef: Overigens:
Ik zeg niet dat Christus alle drie is maar toch weer niet de Vader.
De bijbel zegt ervan dat Jezus de afstraling van de heerlijkheid van de Vader is en de afdruk van zijn wezen. (Heb.1:3)
Bedankt, weer een bevestiging van wat velen al een dwaling hebben genoemd. ;)

HarryK denkt dat zitten aan Gods rechterhand letterlijk betekent dat Jezus rechts van zijn Vader plaatsnam en dat misverstand is waar zijn onbegrip uit wortelt. De hogepriester zei dat Jezus God had gelasterd met die opmerking (Mat 26,64-65) omdat het betekent dat Jezus claimde de Vader te zijn. Zitten aan de rechterhand betekent gelijk worden/zijn/altijd geweest aan oftewel die persoon zijn. Wat het in deze context betekende is niks meer en minder dan dat Jezus zei God de Vader te zijn.

Toen Jezus gevangen was genomen en zijn werk er op zat sprak hij de veelbetekenende woorden en maakte duidelijk dat er wat veranderd was:

Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert.

Het was dus vanwege de claim dat Jezus God de Vader is dat hij veroordeeld werd door de hogepriester, want hij wist zeer goed wat zitten aan de rechterhand Gods betekent.
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:
NomenEstOmen schreef:"God van de Drieheid" komt op mij over alsof de Drie eenheid een god heeft. Dat terwijl de drie eenheid God is. Die term zegt eigenlijk iets over het wezen van God.
Het luistert blijkbaar heel nauw, maar ik bedoel niet "van" maar God is een Drieheid. Anders krijg je idd dat misverstand.
Is de Drie-eenheid God? Dat lijkt mij een onvolledige weergave van Johannes' woorden.

'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Johannes zegt niet dat één drie is, maar drie zijn één, want één is God. Immers God onze Heere is één en geen Ajax - Feyenoord (3-1).
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

="Piebe"]Bedankt, weer een bevestiging van wat velen al een dwaling hebben genoemd. ;)

HarryK denkt dat zitten aan Gods rechterhand letterlijk betekent dat Jezus rechts van zijn Vader plaatsnam en dat misverstand is waar zijn onbegrip uit wortelt. De hogepriester zei dat Jezus God had gelasterd met die opmerking (Mat 26,64-65) omdat het betekent dat Jezus claimde de Vader te zijn. Zitten aan de rechterhand betekent gelijk worden/zijn/altijd geweest aan oftewel die persoon zijn. Wat het in deze context betekende is niks meer en minder dan dat Jezus zei God de Vader te zijn.
Dus is er maar één Troon in de hemel. De rechterflank of rechterkant is in Spreuken en Prediker de kant van de wijsheid, want die wijze kant wijst naar rechts. Daarom geven wij elkaar de rechterhand en bieden elkaar genade. De vijf!! Jawel de 5e bedeling Wim!! :lol: De Jat of de Jod...vraag de Jood.
Toen Jezus gevangen was genomen en zijn werk er op zat sprak hij de veelbetekenende woorden en maakte duidelijk dat er wat veranderd was:

Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert.

Het was dus vanwege de claim dat Jezus God de Vader is dat hij veroordeeld werd door de hogepriester, want hij wist zeer goed wat zitten aan de rechterhand Gods betekent.
Mooie uitleg.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:
Wilsophie schreef:
NomenEstOmen schreef:"God van de Drieheid" komt op mij over alsof de Drie eenheid een god heeft. Dat terwijl de drie eenheid God is. Die term zegt eigenlijk iets over het wezen van God.
Het luistert blijkbaar heel nauw, maar ik bedoel niet "van" maar God is een Drieheid. Anders krijg je idd dat misverstand.
Is de Drie-eenheid God? Dat lijkt mij een onvolledige weergave van Johannes' woorden.

'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Johannes zegt niet dat één drie is, maar drie zijn één, want één is God. Immers God onze Heere is één en geen Ajax - Feyenoord (3-1).
Haha pas op hoor ...mijn man is Rotterdammer..
Er zijn drie die getuigen namelijk, de Vader , het Woord namelijk de Heilige Geest ...

Lees eens goed en denk aan een Hendiadys, dat wil zeggen dat we voor het woordje "en" geen optelsom plaatsen , maar een vergelijk dus lees gewoon "namelijk" .
Ik begin bij vers 6: "Deze is het ( de Zoon van God dus), Die gekomen is door water en bloed , en dan kun je zeggen waterig bloed, of bloederig water dus niet door water alleen, en de Geest is het Die getuigt dat de de Geest Waarheid is of je zegt dat het een Ware Geest is of een Geestelijke Waarheid, dat verandert niets aan de betekenis.
Want....let op...deze Drie lees het voorgaande, zijn er, Die getuigen in de hemel namelijk de Vader, het Woord namelijke de Heilige Geest of De Geestelijke Vader of het Heilige Woord. Je kunt altijd van de zelfstandige naamwoorden een bijvoeglijk nw. maken, dat is een hendiadys.
En dan gaan we verder. Deze drie zijn één, want er zijn er drie, die getuigen op de aarde, namelijk de Geest, het water en het Bloed of het Geestelijke Water namelijk het bloed.
En die drie zijn tot één en moeilijker is het niet.
Geen synoniemen, maar de Geest van God en de Geest van Christus en het Woord dus Christus en ga zo maar door het is God in één Wezen met allerlei verschijningsvormen, maar met maar één betekenis.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:HarryK denkt dat zitten aan Gods rechterhand letterlijk betekent dat Jezus rechts van zijn Vader plaatsnam ...
Nee, dat denkt HarryK helemaal niet.
Piebe denkt dat HarryK dat denkt, maar dat is niet hetzelfde.
Piebe schreef:De hogepriester zei dat Jezus God had gelasterd met die opmerking (Mat 26,64-65) omdat het betekent dat Jezus claimde de Vader te zijn. Zitten aan de rechterhand betekent gelijk worden/zijn/altijd geweest aan oftewel die persoon zijn.
Nee, aan de rechterhand zitten betekent aan de rechterhand zitten, dus rechts naast iemand.
Het heeft ook een inhoudelijke betekenis, die gaat in de richting van plaatsvervanger, vertrouweling.
Piebe schreef:...
Dat men Jezus beschuldigde van godslastering,
was niet omdat Jezus zei dat hij God "de Vader" is,
maar omdat Jezus zei dat hij God was.
Psalm 1:1
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:
Christus is niet geschapen, Christus is de schepper. Jezus is als mens geboren. De Zoon van de Drie-Eenheid die vlees is geworden en onder ons heeft geleefd. Maar Christus is niet een geschapen wezen maar de schepper zelf. Je maakt er nu een minder wezen van, Terwijl Christus verhoogd dient te worden. Want ik Kol 1:15-17 staat dat door hem alle dingen zijn geschapen. En er zijn nog meer verzen waaruit dat blijkt. Openbaringen 4:11 bv

U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.
Dit is de juiste korte versie. Ik heb wat meer woorden moeten gebruiken, omdat ik het terwijl aan het onderzoeken ben. Jezus is als mens geboren en werd de Erfgenaam na Zijn bediening in het vlees. Geen minder in Wezen, dat kan niet. Maar tijdens Zijn menszijn een korte tijd beneden de engelen gesteld en de mensen gelijk geworden en daarna uitermate verhoogd en de hoogste positie weer innam, Die Hij had.
Christus kwam als mens om een gelijke te zijn aan ons, Als hij als engel zou zijn gekomen zou Christus nooit een gelijke zijn geweest aan ons, En kon hij nooit sympathiseren, Christus was een gelijke aan de Vader maar bekleed met menselijkheid, Waardoor hij werd blootgesteld aan de zelfde aardse verleidingen en zondes waar mensen aan blootgesteld worden. Christus heeft de zonde overwonnen zoals ook wij die zouden kunnen overwinnen. God de Zoon kwam als mens zodat wij God konden zien en konden ervaren. We konden God horen en aanraken. We waren één met God, Maar ze hebben hem niet gekend, Anders hadden ze hem aanvaard en niet gekruisigd.

Christus kwam aan een mens gelijk, Zodat wij aan God gelijk zouden kunnen worden. Wij zijn immers geschapen naar zijn gelijkenis. Door te sterven aan het kruis is Christus de enige bemiddelaar geworden tussen God en de mens, Zodat wij door zijn verdiensten kinderen van God genoemd kunnen worden. (1 Joh 3:1)
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

@ HarryK, indien niet God de Vader, welke God dacht Jezus dan dat hij was? In mijn Bijbel staat namelijk dat er naast God geen andere goden zijn.

'Verschrikt niet, en vreest niet; heb Ik het u van toen af niet doen horen en verkondigd? Want gij zijt Mijn getuigen: is er ook een God behalve Mij? Immers er is geen andere rotssteen: Ik ken er geen?' (Jes 44,8)

Als Jezus volgens jou wel God, maar niet God de Vader is dan moet je het polytheïsme wel onderschrijven of toegeven dat onbegrip toch wel de kern van je geloof is zoals ik al schreef.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

="Robert 75"] Christus was een gelijke aan de Vader maar bekleed met menselijkheid, Waardoor hij werd blootgesteld aan de zelfde aardse verleidingen en zondes waar mensen aan blootgesteld worden. Christus heeft de zonde overwonnen zoals ook wij die zouden kunnen overwinnen.
Filippenzen zegt dat Hij Zijn goddelijkheid had afgelegd om de mensen gelijk te worden, en dat is niet gelijk aan de Vader en bekleed met menselijkheid.
Hij was tijdens Zijn bediening ondergeschikt aan de Vader. Dat zegt de Heer Zelf en Hij werd wellicht blootgesteld via verleidingen maar was uit God geboren en wat uit God geboren is zondigt niet.
Christus heeft niet Zijn eigen zonden overwonnen, maar de zonden van de hele wereld en wij zijn niet in staat onze zonden te overwinnen.
Dat is voor ons gedaan. Hij werd pas bekleed met macht toen Hij door "s Vaders kracht werd opgewekt, daarvoor moest Hij net als wij gehoorzaamheid leren uit wat de Schrift geschreven had. Hij kon echt de wet niet van voor en achter opzeggen als baby.
Dat is pas het grote wonder dat Hij beneden de engelen werd gesteld en volledig voor de 100 % mens werd sterker nog Hij kwam om te dienen en werd een Knecht.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:@ HarryK, indien niet God de Vader, welke God dacht Jezus dan dat hij was? In mijn Bijbel staat namelijk dat er naast God geen andere goden zijn.

'Verschrikt niet, en vreest niet; heb Ik het u van toen af niet doen horen en verkondigd? Want gij zijt Mijn getuigen: is er ook een God behalve Mij? Immers er is geen andere rotssteen: Ik ken er geen?' (Jes 44,8)

Als Jezus volgens jou wel God, maar niet God de Vader is dan moet je het polytheïsme wel onderschrijven of toegeven dat onbegrip toch wel de kern van je geloof is zoals ik al schreef.
De term drie-eenheid betekent:
Er is 1 God (1 Goddelijk wezen).
Dat wezen 'bestaat uit' drie onderscheiden personen, Vader, Zoon en Geest,
De Vader is God, de Zoon is God, de Heilige Geest is God.
Maar de Vader is niet de Zoon, en de Vader is niet de Heilige Geest, en ook de Zoon is niet de Heilige Geest.
3 onderscheiden personen, maar niet drie Goden, maar 1 God.
De 3 personen zijn ook niet elk 1/3 God, maar geheel God.

Als je het wat uitgebreider wilt, hier (een deel van) de belijdenis van Athanasius.
Het katholieke (algemene) geloof nu is dit, dat wij één God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren,
zonder de personen te vermengen of het wezen te delen.
Want de persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden (ieder een andere persoon).
Maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid en dezelfde eeuwige majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest;
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest;
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige;
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één ongeschapene en één onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
en toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon is God, en de Heilige Geest is God;
en toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here;
en toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden,
zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders;
één Zoon, niet drie Zonen;
één Heilige geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drie-eenheid is geen sprake van eerder of later, niet van meer of minder (of van groter of kleiner),
maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.
Psalm 1:1
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:
Piebe schreef:@ HarryK, indien niet God de Vader, welke God dacht Jezus dan dat hij was? In mijn Bijbel staat namelijk dat er naast God geen andere goden zijn.

'Verschrikt niet, en vreest niet; heb Ik het u van toen af niet doen horen en verkondigd? Want gij zijt Mijn getuigen: is er ook een God behalve Mij? Immers er is geen andere rotssteen: Ik ken er geen?' (Jes 44,8)

Als Jezus volgens jou wel God, maar niet God de Vader is dan moet je het polytheïsme wel onderschrijven of toegeven dat onbegrip toch wel de kern van je geloof is zoals ik al schreef.
De term drie-eenheid betekent:
Er is 1 God (1 Goddelijk wezen).
Dat wezen 'bestaat uit' drie onderscheiden personen, Vader, Zoon en Geest,
De Vader is God, de Zoon is God, de Heilige Geest is God.
Maar de Vader is niet de Zoon, en de Vader is niet de Heilige Geest, en ook de Zoon is niet de Heilige Geest.
3 onderscheiden personen, maar niet drie Goden, maar 1 God.
De 3 personen zijn ook niet elk 1/3 God, maar geheel God.

Als je het wat uitgebreider wilt, hier (een deel van) de belijdenis van Athanasius.
Het katholieke (algemene) geloof nu is dit, dat wij één God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren,
zonder de personen te vermengen of het wezen te delen.
Want de persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden (ieder een andere persoon).
Maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid en dezelfde eeuwige majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest;
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest;
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige;
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één ongeschapene en één onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
en toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon is God, en de Heilige Geest is God;
en toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here;
en toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden,
zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders;
één Zoon, niet drie Zonen;
één Heilige geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drie-eenheid is geen sprake van eerder of later, niet van meer of minder (of van groter of kleiner),
maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.
Beste HarryK, best interessant hoor die geloofsbelijdenissen maar de vraag was:

indien niet God de Vader, welke God dacht Jezus dan dat hij was?
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:Beste HarryK, best interessant hoor die geloofsbelijdenissen maar de vraag was:

indien niet God de Vader, welke God dacht Jezus dan dat hij was?
HarryK schreef:Als je het wat uitgebreider wilt, hier (een deel van) de belijdenis van Athanasius.
Het katholieke (algemene) geloof nu is dit, dat wij één God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren,
zonder de personen te vermengen of het wezen te delen.
Want de persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden (ieder een andere persoon).
Maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid en dezelfde eeuwige majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest;
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest;
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige;
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één ongeschapene en één onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
en toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon is God, en de Heilige Geest is God;
en toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.

Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here;
en toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden,
zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders;
één Zoon, niet drie Zonen;
één Heilige geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drie-eenheid is geen sprake van eerder of later, niet van meer of minder (of van groter of kleiner),
maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.
Psalm 1:1
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:Zo is de Vader God, de Zoon is God, en de Heilige Geest is God;
en toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
De Heere is ook God (Ex 6,6) is Jezus dan wel God de Heere of ook niet?

Dit topic begon je met te verkondigen dat de drie-eenheid niet logisch of begrijpelijk is maar wel de kern van je geloof. Daarom schreef ik eerder dat jouw geloof begint bij onbegrip, wat je vervolgens ontkende. Ondanks dat je geloof begrijpelijk zou zijn, heb je uitsluitend meer onbegrip gekweekt en is jouw beredenering van Jezus als God totaal onlogisch, want je maakt 1/3 God van hem door te loochenen dat hij de Vader en de heilige Geest is. Jezus is God all the way of hij is niet God, zo simpel kan het soms zijn.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Het is belangrijk om de Here Jezus te onderscheiden in Jezus als de Redder, dus de Jehoshua die naar de aarde kwam en een andere positie innam dan de Christus als de Gezalfde bij de opstanding toen Hij uitermate verhoogd werd, want als Jezus werd Hij uitermate vernederd.
Hij werd niet de verhoogde slang bij Zijn kruisiging maar bij Zijn opstanding, een kruisiging is nooit een verhoging, daarom zouden wij zien op de OPgewekte Christus die weer de Positie kreeg van voor de nederwerping ( kataballoo) van de kosmos ( de wereld) en Jezus was een korte tijd beneden de engelen gesteld.
Dat Hij tot Zijn Vader bad of riep, verandert niets daaraan. Dat zijn nooit de juiste vragen, tot Wie bad Hij dan?
Op dat moment niet tot Zichzelf uiteraard, want Hij was in een andere gestalte, andere hoedanigheid, en andere positie en andere bediening.
De Christus is niet Jezus. Wel Dezelfde, maar zoals God in verschillende bedelingen niet hetzelfde handelt zo is het ook met Jezus van Nazareth, de Nazoreeer en Christus de Gezalfde.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:Filippenzen zegt dat Hij Zijn goddelijkheid had afgelegd om de mensen gelijk te worden, en dat is niet gelijk aan de Vader en bekleed met menselijkheid.
Mag ik vragen welke vers je bedoelt. Mocht je Filippenzen 2:6,8 bedoelen dan ligt er maar aan welke vertaling je gebruikt. In de NBV staat:

6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast,
7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen
8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

Maar in de HSV staat:

6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

In de NBV staaat dat hij zijn gelijkheid aan God niet vast hield, En dus niet aan God gelijk was. Maar in de HSV staat dat hij gelijk was aan God, Maar zichzelf ontledigd heeft. Welke vertaling is nu goed? Ik denk de HSV. Maar misschien dat je een andere vers bedoelt.
Christus heeft niet Zijn eigen zonden overwonnen, maar de zonden van de hele wereld en wij zijn niet in staat onze zonden te overwinnen
Jezus werd toch beproeft door de duivel na zijn doop? Als Christus niet zou kunnen hebben gezondigd waarom werd hij dan beproefd?
Als we ons laten lijden door de Geest en door het woord van Christus zal je in staat moeten zijn om niet meer te zondigen, Zo gauw je in Christus bent vergeeft God ons onze zondes, En de Geest doet de rest als je maar in zijn Woord blijft.

Als wij onze zondes niet zouden kunnen overwinnen hebben we toch een groot probleem? Want de straf op de zonde is de dood.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:
HarryK schreef:Dit topic begon je met te verkondigen dat de drie-eenheid niet logisch of begrijpelijk is maar wel de kern van je geloof.
Opnieuw "Nee".

Allereerst "begon" ik het topic met Bijbelteksten die over het wezen en de personen van God gaan.

Vervolgens: Ik schreef niet dat "de drie-eenheid" niet logisch of begrijpelijk was.
Laat ik het er maar op houden dat ik het niet duidelijk genoeg heb neergezet, dus een nieuwe poging.
Ik heb gezegd dat om in God te geloven, het niet essentieel is voor mijn beeld van God dat ik Hem helemaal begrijp, helemaal logisch kan verklaren.
Mijn beeld van God "is niet pas compleet", als ik het volledig kan begrijpen en logisch kan verklaren.
(Er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze Bijbelteksten aan de kant schuiven omdat ze het niet begrijpen of niet logisch vinden.
Dat doe ik niet, dat wil ik niet doen, zeker niet in een bijbelstudie.)

Ik kan al niet 'volledig begrijpen' wat het inhoudt om God te zijn, zelfs als Hij 1 wezen en 1 persoon zou zijn.
Even afgezien van de discussie over de drie personen:
Begrijp jij wat het inhoudt als God zegt dat Hij de fundering van de aarde neerlegde?
Begrijp jij wat het inhoudt om over de diepste zeebodem te wandelen?
Begrijp jij het dat God in staat is natuurwetten teniet te doen, zodat bijv. de zon 'stil blijft staan', of Jezus over het water loopt?

Ik denk dat er in de hele menselijke geschiedenis maar 1 persoon was, Jezus Christus, die volledig begrijpt wie God is.
Ik ga dan ook niet pretenderen dat ik God volledig begrijp,
en ik heb weinig vertrouwen in mensen die zeggen dat ze God wel volledig begrijpen.

Jij vertaalt dat "niet helemaal begrijpen" (of voor mijn part "helemaal niet begijpen") dan ook nog eens in het woord "onbegrip", wat verre van hetzelfde is.
"Onbegrip" heeft te maken met niet kunnen en/of niet willen begrijpen.
Ik gaf aan dat ik een beeld "wil" hebben van God dat recht doet aan alles wat over Hem in de bijbel staat.
Dat is geen onbegrip, maar een keuze.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Jezus werd toch beproeft door de duivel na zijn doop? Als Christus niet zou kunnen hebben gezondigd waarom werd hij dan beproefd?
In de Bijbel is duidelijk onderscheid tussen beproeving en verzoeking, de laatste komt van satan want God kan niet verzoeken danwel verzoekt niemand staat er letterlijk, beproeving leidt tot lijdzaamheid, beproeving komt wel van God en heeft een doel.
De Here Jezus werd verleid, verzocht door de satan en dat had een reden. Het zondigen is wat anders dan ingaan op het verzoek van de duivel.

Ik bedoelde Filip. 2 vers 6 : "...Die in de gestaltenis Gods zijnde geen roof heeft geacht God gelijk te zijn, maar heeft Zichzelven geledigd en de gestalte eens dienstknechts aangenomen hebbende en is de mensen gelijk geworden en in die gedaante van een mens heeft Hij Zichzelve vernederd , gehoorzaam zijnde tot de dood, ja de dood des kruises en daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam ( HEERE en Christus) gegeven welk boven alle naam is opdat in de naam van Jezus zich zou buigen alle knie die in de hemel, die op de aarde en die onder de aarde zijn. Let op ook Onder de aarde.
Overigens is dit knielen niet vrijwillig.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Sanne »

Piebe schreef: Is de Drie-eenheid God? Dat lijkt mij een onvolledige weergave van Johannes' woorden.

'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)
Deze zinsnede komt niet voor in de vroege handschriften. Het wordt ook wel het "Comma Johanneum" genoemd. Het is pas later toegevoegd. :o Daarom staat het in veel vertalingen tussen teksthaken of wordt het weggelaten.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Drie-eenheid

Bericht door Gaitema »

HarryK schreef:De term drie-eenheid gaat over twee zaken.
Het tweede is: Er zijn drie onderscheiden personen, maar niet drie Goden.
Tekstcitaten hier ook weer uit de NBV.

Allereest enkele opmerkingen over het woord "God":
Eén van de woorden die daarvoor geregeld gebruikt wordt, is het woord "Elohim".
Bijvoorbeeld:
• Genesis 1:26
God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken;
• Genesis 3:22
Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden ...
• Genesis 7:5-7
Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren.
...
Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, ...

• Jesaja 6:8 Daarop hoorde ik de stem van de Heer zeggen: ‘Wie zal ik sturen? Wie kan namens ons gaan?’
Eens hoorde ik dat de joden geloven dat ook engelen mee hebben geholpen in het scheppen. Als ik vanuit dat oogpunt naar deze tekst kijk, zie ik in "ons" ook die engelen in gedachten weer. Het is dan maar net wie je in "ons" ziet.
Dan de 3 personen:
• Johannes 1:1-18.
We lezen dat Johannes kwam, door God gezonden, om te getuigen van Jezus, het licht (vs. 6-7).
Verderop lezen we dat Johannes getuigde van Jezus Christus, die in dit gedeelte dus bedoeld is.
Van Jezus lezen we dat Hij "het Woord" is dat mens is geworden (vs. 14).
En we lezen dat deze "het Woord" bij God was, EN dat Hij God was.
Dus: Jezus was God, en Hij was ook BIJ God.
In vers 18 zien we dan twee personen genoemd: de Vader en Jezus Christus.
• Mattheüs 3:16-17
Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem
en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde.
En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

(Hier is sprake van 3 verschillende 'personen'.)
• Mattheüs 28:19
dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest
(In de doopforumle komen we de drie persoonsnamen tegen.)
• Johannes 10:29-30
Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven,
en de Vader en ik zijn één.’

• Johannes 14:16-17
Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: de Geest van de waarheid.

Onderscheid tussen de drie personen.
Op diverse plaatsen lezen we dat Jezus tot de Vader praat.
Dat staat niet beschreven alsof Jezus wat in zichzelf zit te praten, maar daadwerkelijk dat Jezus praat met iemand anders.
Ook als Jezus het heeft over het sturen van de Geest (zie o.a. Joh. 14:16) heeft hij het over "een andere" pleitbezorger.
Iemand anders dus.

Nog een paar andere teksten:
• Johannes 6:27 : De Vader is God zelf.
• Johannes 1:1 e.v. : De Zoon is God zelf.
• Romeinen 1:7 : Onderscheid tussen God de Vader en Jezus Christus.
• 1 Petrus 1:2 : De 3 personen genoemd.
• Handelingen 5:3-5 : Ananias die De heilige Geest heeft bedrogen (vs. 3), Ananias die God zelf heeft bedrogen (vs. 5).
Hier is het ook net wat je in de teksten ziet. Jezus zie ik duidelijk weergegeven als van God gekomen, als van bij God gekomen en als God gekomen.
Jezus is een persoon naast Zijn Vader. Zijn God zijn heeft duidelijk verbinding met Zijn Vader als de bron van Zijn God zijn. Hij heeft het niet van zichzelf.

Maar breder uitgemeten krijg je mogelijk ook de verklaring daarvan, door juist te kijken naar het moment dat de Heilige Geest als een duif op Jezus bij de doop daalde.
Lucas 3,22

en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’
Tegen wie had de Vader het? Tegen Jezus. Waardoor is die Gods Zoon? Door de Heilige Geest die in Hem werkt.

Jezus als de Mensenzoon in wie Gods Geest vanuit de Vader werkt.
God vindt ook in ons vreugde als de heilige Geest in ons werkt, wat ons kinderen van God maakt.
Dat is niet door onze eigen werken, maar door dat van de heilige Geest, hoewel in tegenstelling tot ons de Mensenzoon nooit gezondigd had.
Jezus was zich er echter altijd van bewust dat Hij uit Gods Kracht handelde en altijd gehandeld heeft.
Alles vanuit Hem zag Hij als afkomstig van Zijn Vader. Hoewel wij als mensen nogal eens denken zelf te kunnen handelen, getuigde Jezus alles te doen door Zijn Vader. Zijn "Zoonschap" ziet Hij als gegeven door de Vader in de werking van Zijn heilige Geest. Niet vanuit zichzelf.

Wat er in al die teksten hoe dan ook ingelezen wordt, is dat de Heilige Geest een persoon is, maar is dat wel zo?

Ik las net bijvoorbeeld ook:
Daniël 4,6

‘Beltesassar, eerste onder de magiërs, ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont
en dat u elk mysterie kunt ontraadselen. Zeg mij wat de visioenen betekenen
die ik in mijn droom gezien heb.
en
Lucas 10,21

Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild.

Als ik dit met elkaar vergelijk, is het dan niet zo dat dat de heilige geest van de goden een omschrijving is voor kracht dat van God komt en dat dit voor Jezus ook geld?

Een andere beschrijving voor Geest is ook Adem in de brontekst. De Adem van de goden of van God dus.
Is het dan per definitie een persoon? De joden lezen het niet als een persoon, maar als God de Vader zelf die hierin aan het werk is.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 03 feb 2014, 11:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Drie-eenheid

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Sanne schreef: Van de Almachtige God wordt in Psalm 90:2 gezegd: "van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God". Hij heeft dus geen begin en geen eind. Van Jezus wordt echter gezegd in Kolossenzen 1:15 dat hij "de eerstgeborene der ganze schepping" is. En als eerstgeboren zoon bezit hij het eerstgeboorterecht. God heeft hem "gesteld tot erfgenaam van alle dingen".

Dat er van de Vader en de Zoon wordt gezegd dat ze één zijn, wil niet zeggen dat ze beide de Almachtige zijn. Jezus bad immers voor zijn discipelen: "opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in mij en ik in U". Ook van man en vrouw wordt gezegd dat zij één zijn.
Ik vind dat je best goede bijbelse argumenten naar voren brengt. Maar ik kom dan wel in de knoop met Johannes 1. Hierin wordt Jezus het Woord genoemd.
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
......
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
Hieruit lezen we toch dat Jezus (Het Woord) alles schiep.

Ook hier kan je overigens over doordenken, wat Jezus hier over zei. Jezus zei immers dat wat Hij doet het zelfde is als wat de Vader doet, het komt van Hem vandaan. De Heilige Geest kan je immers zien als Het Woord van God waar Jezus door handelde. Dat deed Hij al in de hemel, waarin Hij schiep door de kracht van Zijn Vader, dat het Woord is. In dat Woord zit heel Gods scheppingsideaal. Waarom schiep God immers? God had een idee om te beginnen met Zijn schepping. God wilde immers Zijn liefde delen met Zijn geliefde, noem het een bruid, noem het zijn kind of Zijn Zoon.
God vormde Zijn geliefde en gaf zijn Liefde aan deze geliefde, die vanuit die Liefde ook weer het zelfde kon doen. Dat schept ook eenheid. Zoals een Man en vrouw die huwen één zijn, zo Ziet God zich één met Zijn geliefde. In de eerste plaats Jezus en vervolgens allen die door Jezus met Hem verbonden worden. Zo zoekt God de Vader een bruid voor Jezus, voor Zijn Mensenzoon.

God zie ik in de uitspraak "dit is Mijn enig geboren Zoon" vooral spreken van Zijn Liefde die in de schepping werkzaam is en Zijn kinderen via de Mensenzoon aan zich bindt. Wat ook weer één maakt, als door een huwelijk.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Drie-eenheid

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Piebe schreef:
Wilsophie schreef:
NomenEstOmen schreef:"God van de Drieheid" komt op mij over alsof de Drie eenheid een god heeft. Dat terwijl de drie eenheid God is. Die term zegt eigenlijk iets over het wezen van God.
Het luistert blijkbaar heel nauw, maar ik bedoel niet "van" maar God is een Drieheid. Anders krijg je idd dat misverstand.
Is de Drie-eenheid God? Dat lijkt mij een onvolledige weergave van Johannes' woorden.

'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.' (1 Joh 5,7)

Johannes zegt niet dat één drie is, maar drie zijn één, want één is God. Immers God onze Heere is één en geen Ajax - Feyenoord (3-1).
Haha pas op hoor ...mijn man is Rotterdammer..
Er zijn drie die getuigen namelijk, de Vader , het Woord namelijk de Heilige Geest ...

Lees eens goed en denk aan een Hendiadys, dat wil zeggen dat we voor het woordje "en" geen optelsom plaatsen , maar een vergelijk dus lees gewoon "namelijk" .
Ik begin bij vers 6: "Deze is het ( de Zoon van God dus), Die gekomen is door water en bloed , en dan kun je zeggen waterig bloed, of bloederig water dus niet door water alleen, en de Geest is het Die getuigt dat de de Geest Waarheid is of je zegt dat het een Ware Geest is of een Geestelijke Waarheid, dat verandert niets aan de betekenis.
Want....let op...deze Drie lees het voorgaande, zijn er, Die getuigen in de hemel namelijk de Vader, het Woord namelijke de Heilige Geest of De Geestelijke Vader of het Heilige Woord. Je kunt altijd van de zelfstandige naamwoorden een bijvoeglijk nw. maken, dat is een hendiadys.
En dan gaan we verder. Deze drie zijn één, want er zijn er drie, die getuigen op de aarde, namelijk de Geest, het water en het Bloed of het Geestelijke Water namelijk het bloed.
En die drie zijn tot één en moeilijker is het niet.
Geen synoniemen, maar de Geest van God en de Geest van Christus en het Woord dus Christus en ga zo maar door het is God in één Wezen met allerlei verschijningsvormen, maar met maar één betekenis.
Het schept verwarring dat de bijbels die ik thuis heb liggen die verschillende Bijbelteksten hebben staan. Ten eerste "Het Boek" dat zegt:
"De Vader, de Christus en de Heilige Geest", met haar eigen onderschrift naar de tweede vertaling waarin staat "De Vader, het Woord en de Heilige Geest"
en vervolgens uit de Naardense Vertaling: "De Geest, het Water en het bloed"

Dit laatste zegt me dat het waarschijnlijk de oorspronkelijke woorden zijn. Wie het weet mag het zeggen.
Ervoor staat geschreven dat Jezus gegaan is door het water en het bloed.
Het water van de doop is de onderdompeling met Gods Geest dat in zich dienende is, want water stroomt altijd naar de laagste plaats om te dienen en niet om gediend te worden.
Jezus kwam in nederigheid, dienende door de Geest met zijn kostbare bloed, het offer te brengen om ons wit te wassen.

wassen in dienstbaarheid (water)
In Gods Liefde en Kracht (Geest)
met het kruisoffer (bloed)

Gods krachtige Liefde, dienstbaarheid en Zijn offer zijn de drie getuigen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:
Peter79 schreef:De drieheid draait volgens mij vooral, zoals Adinomis aangeeft, om de onderscheidenheid van Vader en Zoon - menselijke en goddelijke natuur.

En wanneer is dat onderscheid ( is wat anders dan verscheidenheid of onderscheidenheid ( dit is geen nederlands) van Vader en Zoon te zien of te lezen?
Wanneer had Hij een goddelijke en wanneer een menselijke natuur en wanneer was er sprake van Vader en Zoon relatie volgens de Bijbel?
Je geeft me goed weer dat ik bedoel dat er onderscheid is (dat is de onderscheidenheid; ik moest even zoeken, het is oud-Nederlands. Zal ik wel ergens opgepikt hebben bij een ouder persoon of in een oudere tekst).

Menselijke en goddelijke natuur, zo is hoe de theologie er vaak over spreekt. Ik denk niet zo in naturen. Hij is God en mens. Het mens-zijn van Jezus staat voor mijn buiten kijf. Maar Jezus is ook de rechter uit Psalm 98. Hij is dus ook God.

Zo vaak er de woorden Vader en Zoon worden gebruikt, is er sprake van onderscheid. Bijvoorbeeld: Matteus 11:27: Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.De Vader-Zoon-relatie betekent dat God ons macht geeft om zijn kinderen te worden.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Drie-eenheid

Bericht door Gaitema »

robert75 schreef: Christus kwam als mens om een gelijke te zijn aan ons,
1 Johannes 5: 8 "het water" (bron Naardense Bijbel)
Christus heeft de zonde overwonnen
1 Johannes 5: 8 "het bloed" (bron Naardense Bijbel)

God de Zoon kwam als mens zodat wij God konden zien en konden ervaren. We konden God horen en aanraken. We waren één met God (..)Christus kwam aan een mens gelijk, Zodat wij aan God gelijk zouden kunnen worden.
1 Johannes 5: 8 "de Geest" (bron Naardense Bijbel)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Het schept verwarring dat de bijbels die ik thuis heb liggen die verschillende Bijbelteksten hebben staan. Ten eerste "Het Boek" dat zegt:
"De Vader, de Christus en de Heilige Geest", met haar eigen onderschrift naar de tweede vertaling waarin staat "De Vader, het Woord en de Heilige Geest"
en vervolgens uit de Naardense Vertaling: "De Geest, het Water en het bloed"
"Het Boek" is een "vertaling van een vertaling". De woorden zijn gemakkelijker te begrijpen voor beginnende bijbellezers.
Maar voor studiedoeleinden is de Naardense Bijbelvertaling betrouwbaarder. Deze is, evenals NBG, NBV en HSV vanuit de oudst bekende bronnen vertaald.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.