De opname van de Gemeente

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

Special angel schreef:En wie leidt de bijbel studie avonden een bekende spreker ? Waar zijn jullie aan verbonden ? Hoe heet jullie groep dan? Waar komt deze leer vandaan? Welke boeken lezen jullie nog meer? Ook verbonden aan een organisatie of landelijke vereniging ?

Dat zijn nogal wat vragen die je hier stelt. Ik vraag toch ook niet aan jou bij welke kerk je hoort en welke dominee op zondag op de kansel staat?

Echter ter informatie: ik ben niet verbonden aan welke organisatie dan ook, en waar deze leer vandaan komt, lijkt me duidelijk. Het is een Bijbelse leer. Welke boeken ik nog meer lees, gaat niemand wat aan.

Ik ben WEL verbonden met het Lichaam van Christus Jezus, namelijk de Gemeente, GEEN "organisatie" maar een levend organisme.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:
Special angel schreef:En wie leidt de bijbel studie avonden een bekende spreker ? Waar zijn jullie aan verbonden ? Hoe heet jullie groep dan? Waar komt deze leer vandaan? Welke boeken lezen jullie nog meer? Ook verbonden aan een organisatie of landelijke vereniging ?

Dat zijn nogal wat vragen die je hier stelt. Ik vraag toch ook niet aan jou bij welke kerk je hoort en welke dominee op zondag op de kansel staat?

Echter ter informatie:
ik ben niet verbonden aan welke organisatie dan ook, en waar deze leer vandaan komt, lijkt me duidelijk. Het is een Bijbelse leer.

Welke boeken ik nog meer lees, gaat niemand wat aan.

Ik ben WEL verbonden met het Lichaam van Christus Jezus, namelijk de Gemeente, GEEN "organisatie" maar een levend organisme.
@ineke-kitty

het is voor de oplettende lezer overduidelijk dat je nogal veel knip- en plakwerk bezigt uit bestaande studies.
en dat die studies ergens vandaan komen.
waar vandaan?
wees eens eerlijk en draai er niet omheen
en of het een bijbelse leer is, is nog maar de vraag.
dat kan iedereen weer anders invullen.

waarom wil je de bron niet vermelden?
:?:
of is het zelfstudie?

edit...ik heb al antwoord gekregen via een ander topic....waarvoor dank.
dus ben ik al op de hoogte...
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef:Even een vraag: sinds wanneer heeft de mens inzage in Gods agenda?
Gods agenda is de Heilige Schrift waarin Hij dat bekend heeft gemaakt.

En het is niet nodig om te vertellen waar je naar de kerk gaat of wat je plek is of wat voor boeken je leest, die vraagt heeft als achtergrond om je te stigmatiseren danwel je een etiketje op te plakken.

Maar ook ik heb geen geheimen.

Ik ben jaren lang opgegroeid in een Baptisten Gemeente, ben er weggegaan door verhuizingen en heb toen allerlei denominaties en kerken bezocht en kom nu in een kleine gemeenschap die ontstaan is uit leden van allerlei kerken.
Men kan de preken via een website beluisteren om een beeld te krijgen van de gemeenschap bestaande uit velerlei richtingen, we hebben een grote groep "sprekers" uit het hele land die uitgenodigd worden.
We vieren avondmaal en hebben doopdiensten desgewenst en meestal gewoon in het Ijsselmeer.
Verder was mijn vader predikant en bestaat mijn familie uit neefs en ooms die predikant zijn in of een zendingsorganisatie, of Baptist, of bij het Zoeklicht en was mijn vader en schoonvader ooit betrokken bij de organisatie van Joh.de Heer vlak na de oorlog.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

callista schreef:
ineke-kitty schreef:
Special angel schreef:En wie leidt de bijbel studie avonden een bekende spreker ? Waar zijn jullie aan verbonden ? Hoe heet jullie groep dan? Waar komt deze leer vandaan? Welke boeken lezen jullie nog meer? Ook verbonden aan een organisatie of landelijke vereniging ?

Dat zijn nogal wat vragen die je hier stelt. Ik vraag toch ook niet aan jou bij welke kerk je hoort en welke dominee op zondag op de kansel staat?

Echter ter informatie:
ik ben niet verbonden aan welke organisatie dan ook, en waar deze leer vandaan komt, lijkt me duidelijk. Het is een Bijbelse leer.

Welke boeken ik nog meer lees, gaat niemand wat aan.

Ik ben WEL verbonden met het Lichaam van Christus Jezus, namelijk de Gemeente, GEEN "organisatie" maar een levend organisme.
@ineke-kitty

het is voor de oplettende lezer overduidelijk dat je nogal veel knip- en plakwerk bezigt uit bestaande studies.
en dat die studies ergens vandaan komen.
waar vandaan?
wees eens eerlijk en draai er niet omheen
en of het een bijbelse leer is, is nog maar de vraag.
dat kan iedereen weer anders invullen.

waarom wil je de bron niet vermelden?
:?:
of is het zelfstudie?
Ik zou niet weten waarom ik ergens omheen zou moeten draaien. Mijn "bron" is op de eerste plaats Gods Woord, en ten tweede heb ik inderdaad mede dank zij Bijbels onderwijs wat ik heb mogen ontvangen, mogen putten uit bestaande studies die ik in mijn bezit heb gekregen in de loop der jaren.

Als je interesse hebt kan je ze zelf bestellen op: http://www.vlichthus.nl
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

@Dingo, Paulus legt een verborgenheid uit dat zegt hij vooraf, dus het is iets "nieuws" wat wel bestond, maar waarvan de bedekking werd weggenomen.
Daarom is het niet cryptisch, maar Paulus spreekt expliciet tegen gelovigen en zegt daarom wij en zij.
Dus het is aan gelovigen gericht om dit geheimenis te onthullen en de opname van de Gemeente is daar een onderdeel van. Het zijn ook Gemeentelijke brieven met gemeentelijke waarheden.
Niet gericht aan ongelovigen.

Dat de Grote Verdrukking een periode is over Israël en de volkeren is al bekend onder het oude verbond, maar dat er een groep is van na de opstanding die hiervoor bewaard zal worden is pas door de apostel bekend gemaakt.

Velen kennen het onderscheid niet in de Gemeente en Israël en de overige volkeren en kennen de verschillen niet in wat de Bijbel noemt een huishouding Gods dus waar God anders handelt, niet anders IS want God is altijd Dezelfde, maar juist t.a.v. deze drie groepen zijn er onderscheiden economieën of huishoudingen of bedelingen.
Daarom staat Romeinen 9 tot en met 12 tussen hoofdstuk 8 en 13, met duidelijk een verschil in karakter en handelen en doelgroep.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

ineke-kitty schreef:EEN van de duidelijkste beloftes die ons verzekeren van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking staat in Openbaring 3:10, en bedenk dan dat het EEN van de beloftes van de Heer Zelf is.

"Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen die op de aarde wonen".

Deze tekst bevat een belofte van Christus voor een van Zijn 7 gemeentes, namelijk de gemeente van Filadelfia.
Deze belofte reikt verder dan die ene kleine gemeente in Asia, die al lang niet meer bestaat, terwijl 'de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal' nog niet gekomen is.
Ik wijs erop dat de 7 gemeentes in Asia uitgekozen zijn uit honderden jonge gemeentes van die tijd, omdat zij voorbeelden zijn van de 7 tijdperken van de gemeente, vanaf het begin van de gemeente tot onze tijd.
De HELE boodschap van Openbaring 2 en 3 is bestemd voor ALLE gemeentes, en niet alleen voor de 7 gemeentes in Asia.
Anders zou de meerderheid van de gemeentes er buiten vallen.
De boodschap van Christus aan de gemeente van Filadelfia was niet alleen bestemd voor die kleine gemeente.
Deze gemeente is een voorbeeld van de gemeente die omstreeks 1750 ontstond, namelijk een gemeente die het Evangelie verkondigt en zendelingen uitstuurt.
Deze gemeente zal blijven bestaan tot de tijd dat Christus zal komen om Zijn Gemeente op te nemen.

Het woordje 'voor' in Openbaring 3:10 betekent letterlijk: " UIT" .
De Heer zegt: ' Ik zal u bewaren UIT de komende toorn' .
Openbaring 3:16 leert ons dat de trouwe gemeente, die de Naam van de Heer niet zal verloochenen, bewaard zal blijven voor [ UIT] de ure der verzoeking [ 'de grote verdrukking'] die over de gehele aarde zal komen.
8 maart, 8:25 pm
Een vraag en een kanttekening.

1. Jij zegt: terwijl 'de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal' nog niet gekomen is.
Hoe kom je daarbij , dat dat nog niet is gebeurd?

2. Dat dat woordje goed vertaald kan worden als "UIT", klopt.
Maar dan moet je nog wel de juiste betekenis daarbij gebruiken.
Het wordt namelijk niet gebruikt alsof je ergens uit wordt gehaald; niet tijdens de gebeurtenis of zelfs nog voor dat het gebeurt.

Het is hetzelfde "UIT" als dat Christus "UIT" de dood is opgestaan.
Dat betekent dan niet dat Hij niet dood is geweest, maar dat Hij het - om het zo te zeggen - heeft overleefd, het heeft doorstaan.

Ook in Openbaring 3 betekent het niet dat we "die ure van verzoeking" niet zullen meemaken,
maar dat we het zullen overleven.
God bewaart ons. Dat is: Hij zorgt ervoor dat we het zullen overleven.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Er staat soms "uit de dood" en soms "uit de doden".

Dan zou je kunnen/moeten lezen: "van tussen de doden uit", dus met achterlating van andere doden.

In het engels staat er "from" dus vanuit.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Er staat soms "uit de dood" en soms "uit de doden".

Dan zou je kunnen/moeten lezen: "van tussen de doden uit", dus met achterlating van andere doden.

In het engels staat er "from" dus vanuit.
Punt is dat wordt gesteld dat het betekent dat wij die verdrukking niet zullen meemaken.
Dat kun je op basis van Openbaring 3:10 niet stellen, eerder het tegendeel:
we maken de verdrukking wel mee, maar we zullen het overleven.
We zullen er niet aan ten onder gaan, daarvoor worden we bewaard.
Net zoals Jezus de dood "meemaakte" (moest ondergaan), maar daar wel UIT kwam.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

Als er gelovigen op aarde zijn die het evangelie zouden kunnen prediken, hoeft God geen 2 getuigen sturen omdat er geen gelovigen zouden zijn en dat is precies de reden dat Hij die 2 getuigen stuurt.
Afgezien daarvan staat er dat de benauwdheid van Jacob zal komen en dat juist die dagen verkort zijn en dan gaat het met name over Israël. De gelovigen uit de heidenen en uit de Joden dus de Gemeente als het Lichaam van Christus wordt in dat verband niet genoemd.
En uit de dood opstaan is gewoon letterlijk uit de dood opstaan en niet de dood overleven dat is ook totaal niet de context van de opstanding uit de dood, overigens zal er een opstanding der doden zijn op de Jongste Dag en dat is dus een opstanding der doden en een opstanding uit de dood.
Bovendien wordt Christus de Eersteling genoemd die uit de dood en uit de doden opstond en er was ooit een Lazarus en een jongeling en een meisje die worden zo nooit genoemd omdat ze wel uit de dood opstonden, maar alsnog zouden sterven.
Het is een ander onderwerp, maar je kunt met het wegredeneren van de opstanding van Christus ook met woordgepuzzel niet de opname van de Gemeente wegredeneren om één vinding ( "rijkheid") .
Daarvoor zijn er nog meer argumenten om de opname van de Gemeente dan wel de toevergadering tot Hem aantonen.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Als er gelovigen op aarde zijn die het evangelie zouden kunnen prediken, hoeft God geen 2 getuigen sturen omdat er geen gelovigen zouden zijn en dat is precies de reden dat Hij die 2 getuigen stuurt.
Afgezien daarvan staat er dat de benauwdheid van Jacob zal komen en dat juist die dagen verkort zijn en dan gaat het met name over Israël. De gelovigen uit de heidenen en uit de Joden dus de Gemeente als het Lichaam van Christus wordt in dat verband niet genoemd.
En uit de dood opstaan is gewoon letterlijk uit de dood opstaan en niet de dood overleven dat is ook totaal niet de context van de opstanding uit de dood, overigens zal er een opstanding der doden zijn op de Jongste Dag en dat is dus een opstanding der doden en een opstanding uit de dood.
Bovendien wordt Christus de Eersteling genoemd die uit de dood en uit de doden opstond en er was ooit een Lazarus en een jongeling en een meisje die worden zo nooit genoemd omdat ze wel uit de dood opstonden, maar alsnog zouden sterven.
Het is een ander onderwerp, maar je kunt met het wegredeneren van de opstanding van Christus ook met woordgepuzzel niet de opname van de Gemeente wegredeneren om één vinding ( "rijkheid") .
Daarvoor zijn er nog meer argumenten om de opname van de Gemeente dan wel de toevergadering tot Hem aantonen.
We doen hier aan bijbelstudie.
En dan gaat er in beginsel om dat we bestuderen wat er staat.
En hier ging het over de betekenis van Openbaring 3:10.
Er wordt gesteld dat het woordje "UIT" in Openbaring 3 betekent dat we die verdrukking niet zullen meemaken.
Ik geef daartegen aan, o.a. met een voorbeeld van hetzelfde woord "UIT", hetzelfde taalgebruik, dat het eerder het tegenovergestelde betekent.
Je maakt het WEL mee.

Jij zegt het zelf ook:
Jezus is 'gewoon letterlijk' uit de dood opgestaan.
Hij is dus dood geweest.
Als wij dus uit de verdrukking worden bewaard, betekent het dat we die verdrukking nu juist WEL meemaken.
Als we iets niet meemaken, hoeven we er ook niet "UIT bewaard" te worden.
En uit de dood opstaan is gewoon letterlijk uit de dood opstaan en niet de dood overleven dat is ook totaal niet de context van de opstanding uit de dood, overigens zal er een opstanding der doden zijn op de Jongste Dag en dat is dus een opstanding der doden en een opstanding uit de dood.
...
maar je kunt met het wegredeneren van de opstanding van Christus ook met woordgepuzzel niet de opname van de Gemeente wegredeneren om één vinding ( "rijkheid") .
Ik had bij "overleven" erbij gezet "om het zo te zeggen".
Ik had het verder ook niet over de opstanding van de doden of de context daarvan.
Ik had het over de betekenis van "UIT".
Heeft geen jota te maken met wegredeneren van wat dan ook.
Maar inderdaad wel met een "woordenpuzzel", maar dan vanwege de (verkeerde) uitleg van het woord UIT.
Psalm 1:1
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Als er gelovigen op aarde zijn die het evangelie zouden kunnen prediken, hoeft God geen 2 getuigen sturen omdat er geen gelovigen zouden zijn en dat is precies de reden dat Hij die 2 getuigen stuurt.
Afgezien daarvan staat er dat de benauwdheid van Jacob zal komen en dat juist die dagen verkort zijn en dan gaat het met name over Israël. De gelovigen uit de heidenen en uit de Joden dus de Gemeente als het Lichaam van Christus wordt in dat verband niet genoemd.
En uit de dood opstaan is gewoon letterlijk uit de dood opstaan en niet de dood overleven dat is ook totaal niet de context van de opstanding uit de dood, overigens zal er een opstanding der doden zijn op de Jongste Dag en dat is dus een opstanding der doden en een opstanding uit de dood.
Bovendien wordt Christus de Eersteling genoemd die uit de dood en uit de doden opstond en er was ooit een Lazarus en een jongeling en een meisje die worden zo nooit genoemd omdat ze wel uit de dood opstonden, maar alsnog zouden sterven.
Het is een ander onderwerp, maar je kunt met het wegredeneren van de opstanding van Christus ook met woordgepuzzel niet de opname van de Gemeente wegredeneren om één vinding ( "rijkheid") .
Daarvoor zijn er nog meer argumenten om de opname van de Gemeente dan wel de toevergadering tot Hem aantonen.
We doen hier aan bijbelstudie.
En dan gaat er in beginsel om dat we bestuderen wat er staat.
En hier ging het over de betekenis van Openbaring 3:10.
Er wordt gesteld dat het woordje "UIT" in Openbaring 3 betekent dat we die verdrukking niet zullen meemaken.
Ik geef daartegen aan, o.a. met een voorbeeld van hetzelfde woord "UIT", hetzelfde taalgebruik, dat het eerder het tegenovergestelde betekent.
Je maakt het WEL mee.

Jij zegt het zelf ook:
Jezus is 'gewoon letterlijk' uit de dood opgestaan.
Hij is dus dood geweest.
Als wij dus uit de verdrukking worden bewaard, betekent het dat we die verdrukking nu juist WEL meemaken.
Als we iets niet meemaken, hoeven we er ook niet "UIT bewaard" te worden.
En uit de dood opstaan is gewoon letterlijk uit de dood opstaan en niet de dood overleven dat is ook totaal niet de context van de opstanding uit de dood, overigens zal er een opstanding der doden zijn op de Jongste Dag en dat is dus een opstanding der doden en een opstanding uit de dood.
...
maar je kunt met het wegredeneren van de opstanding van Christus ook met woordgepuzzel niet de opname van de Gemeente wegredeneren om één vinding ( "rijkheid") .
Ik had bij "overleven" erbij gezet "om het zo te zeggen".
Ik had het verder ook niet over de opstanding van de doden of de context daarvan.
Ik had het over de betekenis van "UIT".
Heeft geen jota te maken met wegredeneren van wat dan ook.
Maar inderdaad wel met een "woordenpuzzel", maar dan vanwege de (verkeerde) uitleg van het woord UIT.

Het Griekse woordje 'EK' wordt meer dan 800 keer gebruikt in het N.T. Een geleerde heeft vastgesteld dat dit woordje altijd vertaald is met 'UIT' . Behalve in Galaten 3:8 waar sommige vertalingen hebben ' op grond van geloof'.
Andere vertalingen hebben 'UIT' [ HET] geloof'. In het Engels staat ' through faith' .

'EK' wordt dus honderden keren vertaald met 'UIT' , zoals bijv. ' Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen' [Matth. 2:15];
'Doe eerst de balk uit uw eigen oog weg' [ Matth. 7:5]; 'Want uit het hart komen voort boze overleggingen..." [ Matth. 15:19]; En zij [ vele lichamen van de ontslapen heiligen] gingen uit de graven na Zijn opwekking....' [ Matth. 27:53]; 'Ik zal u uit Mijn mond spuwen' [ Openb. 3:16], enz. [1].

Openbaring 3:16 leert ons dat de trouwe Gemeente, die de Naam van de Heer niet zal verloochenen, dus bewaard zal blijven voor [ UIT] de ure der verzoeking, namelijk de grote verdrukking , die over de aarde zal komen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

In de Bijbel wordt het Griekse voorzetsel EK vertaald met UIT, VAN, of VOOR.
Het voorzetsel heeft verschillende betekenissen die aangeven ' gaan uit' of een scheiding van iets waarmee een verbinding geweest is - van een plaats, vanuit een groep, vanuit een toestand, enz.
Het voorzetsel EK wordt twee keer gebruikt in Joh. 17:15.
In dit gebed van de Zoon tot de Vader zegt de Here Jezus: " Ik bid niet dat Gij hen uit [ EK] de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor [EK] de boze".

De post-tribulationisten hebben in Openb. 3:10 een argument gevonden voor hun standpunt.
Volgens hen staat er: " Ik zal u bewaren 'door' [ of: 'in'] de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal...".
Eerst willen we iets meer zeggen over het voorzetsel, de tekst en het verband, de samenhang, waarin het voorkomt [ de context].
Zoals gezegd wordt het in Galaten 3:8 vertaald met 'uit' [ of: 'op grond van'].
"Gerechtvaardigd uit [ of: 'op grond van'] het geloof".
De betekenis is ' door' het geloof.
Wanneer het voorzetsel EK vertaald wordt met 'van' [ 150 keer in het N.T.] het in niet meer dan vijf gevallen de betekenis heeft van 'door' of 'in' .
In Joh. 17:15 wordt het vertaald met 'voor' [ bewaren 'voor' de boze] en ook in Openb. 3:10: bewaren 'voor' [ en niet 'door', of 'in' ] de ure der verzoeking.

Het gangbare Griekse woord voor 'door' is: DIA. Het woord voor 'in' is: EN, EIS,EPI en KATA.
Als God aan de lezers van dit gedeelte duidelijk had willen maken dat de HEER de Zijnen 'door' of 'in' de ure der verzoeking wilde bewaren, zou Hij het woord dia, eis, epi of kata gebruikt hebben en niet EK.

De volgende keer ga ik hier verder op in.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:e doen hier aan bijbelstudie.
En dan gaat er in beginsel om dat we bestuderen wat er staat.
En hier ging het over de betekenis van Openbaring 3:10.
Er wordt gesteld dat het woordje "UIT" in Openbaring 3 betekent dat we die verdrukking niet zullen meemaken.
Ik geef daartegen aan, o.a. met een voorbeeld van hetzelfde woord "UIT", hetzelfde taalgebruik, dat het eerder het tegenovergestelde betekent.
Je maakt het WEL mee.

Jij zegt het zelf ook:
Jezus is 'gewoon letterlijk' uit de dood opgestaan.
Hij is dus dood geweest.
Als wij dus uit de verdrukking worden bewaard, betekent het dat we die verdrukking nu juist WEL meemaken.
Als we iets niet meemaken, hoeven we er ook niet "UIT bewaard" te worden.
Ik was even bang dat de redenering had te maken om de letterlijke opstanding weg te redeneren, gelukkig is dat niet het geval, juist vanwege de studie in de Bijbel.
Ik moest nog denken aan het woordje "ec- clesia, of ekklesia, wat "uitgeroepenen betekent.
En de vraag is logischerwijs, waaruit dan?
De Bijbel is daar glashelder in, we zijn uit de wereld getrokken of geroepen en gezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde (Petrus) en Paulus zegt: "gezet in de hemel" ergens anders staat dat we getrokken zijn uit deze duistere wereld of de ruisende kuil en gezet buiten de legerplaats, het zijn allemaal posities die aangeven dat we ergens uitgetrokken zijn. Geen enkele reden om aan te nemen dat wij iets doch moeten doormaken en dat God hulp biedt bij een soort van "overleven", "survival of the fittest" is gelukkig niet aan de orde.
Ik ken mensen die God dankbaar zijn dat Hij ze uit een bepaald systeem heeft getrokken of verlost.
En helaas behoort daar ook soms een genootschap of kerk onder, zo is mij duidelijk geworden op sommige forums.
Soms omdat zij homo waren en soms omdat ze gescheiden waren e.d. redenen.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:De Bijbel is daar glashelder in, we zijn uit de wereld getrokken of geroepen en gezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde (Petrus) en Paulus zegt: "gezet in de hemel" ergens anders staat dat we getrokken zijn uit deze duistere wereld of de ruisende kuil en gezet buiten de legerplaats, het zijn allemaal posities die aangeven dat we ergens uitgetrokken zijn. Geen enkele reden om aan te nemen dat wij iets doch moeten doormaken en dat God hulp biedt bij een soort van "overleven", ...
Glashelder?
Dat vraag ik me af.
Ik lees bijv. in de brief van Jacobus dat we beproefd zullen worden.
Ik lees bijv. over pijn lijden. (Als één lid van het lichaam pijn lijdt, lijdt het hele lichaam pijn - 1 Kor. 12:26.)
Paulus heeft het over het lijden van deze tijd (Romeinen 8:28).
Misschien betekent het "uit de wereld getrokken" toch net even iets anders...
Bovendien gaat het daarbij meestal om het hier en nu:
Ik ben NU al uit de wereld geroepen, ik leef NU al in het Koninkrijk van God.
Dus misschien toch maar even bijbelstuderen (samen), want dit soort teksten hebben weinig te maken met "de opname".
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:De Bijbel is daar glashelder in, we zijn uit de wereld getrokken of geroepen en gezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde (Petrus) en Paulus zegt: "gezet in de hemel" ergens anders staat dat we getrokken zijn uit deze duistere wereld of de ruisende kuil en gezet buiten de legerplaats, het zijn allemaal posities die aangeven dat we ergens uitgetrokken zijn. Geen enkele reden om aan te nemen dat wij iets doch moeten doormaken en dat God hulp biedt bij een soort van "overleven", ...
Glashelder?
Dat vraag ik me af.
Ik lees bijv. in de brief van Jacobus dat we beproefd zullen worden.
Ik lees bijv. over pijn lijden. (Als één lid van het lichaam pijn lijdt, lijdt het hele lichaam pijn - 1 Kor. 12:26.)
Paulus heeft het over het lijden van deze tijd (Romeinen 8:28).
Misschien betekent het "uit de wereld getrokken" toch net even iets anders...
Bovendien gaat het daarbij meestal om het hier en nu:
Ik ben NU al uit de wereld geroepen, ik leef NU al in het Koninkrijk van God.
Dus misschien toch maar even bijbelstuderen (samen), want dit soort teksten hebben weinig te maken met "de opname".
Kijk even aan wie de Jacobus brief is geschreven.
Bovendien is beproeving iets wat van God komt en is verzoeking iets van wat van de satan komt.
Maar dat is nu even niet belangrijk, ik ga met je mee dat wij nu al leven in het Koninkrijk van God en de Bijbel leert dat wij in de wereld nog zullen lijden door verdrukking en vervolging, maar ik schrijf dat met grote schroom want dat valt in ons land heel erg mee.
Uit de wereld getrokken gaat zeker om het hier en het nu dat ben ik met je eens.
En het wachten is op de verlossing van ons lichaam en dat is de opname van de Gemeente of anders bij ons sterven, want dat is toch een verlossing? En dan zal bij de opname van de Gemeente de doden in Christus eerst opstaan en daarna wij levenden die achterbleven samen met hen weggevoerd worden in een oogwenk de Heer tegemoet in de lucht, nadat wij veranderd zijn. Dus een lichaam Hem gelijk, en leg mij maar eens uit waar je deze uitleg van Paulus die nooit bekend was volgens jou geplaatst moet worden in de heilshistory.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

ineke-kitty schreef:Openbaring 3:16 leert ons dat de trouwe Gemeente, die de Naam van de Heer niet zal verloochenen, dus bewaard zal blijven voor [ UIT] de ure der verzoeking, namelijk de grote verdrukking , die over de aarde zal komen.
Openbaring 3:16 leert ons dat als we lauw zijn in plaats van warm of koud, dat God ons zal 'uitspuwen'.
We hebben het over Openbaring 3 vers 10.
HarryK schreef:Maar inderdaad wel met een "woordenpuzzel", maar dan vanwege de (verkeerde) uitleg van het woord UIT.
ineke-kitty schreef:Het Griekse woordje 'EK' wordt meer dan 800 keer gebruikt in het N.T. Een geleerde heeft vastgesteld dat dit woordje altijd vertaald is met 'UIT' . ...
Als je deze uitleg schrijft als reactie op mijn opmerking:
Ik heb het over een verkeerde uitleg, niet over een verkeerde vertaling.
Ik had eerder al aangegeven dat de vertaling met "uit" juist is.
ineke-kitty schreef:De post-tribulationisten hebben in Openb. 3:10 een argument gevonden voor hun standpunt.
Volgens hen staat er: " Ik zal u bewaren 'door' [ of: 'in'] de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal...".
Ik wist niet dat ik een post-tribulationist schijn te zijn.
Ik houd het toch maar liever bij orthodox christen.

Maar inhoudelijk:
De uitdrukking "uit (ek) de dood" betekent niet dat Jezus niet dood is geweest.
De uitdrukking "uit (ek) de ure der verzoeking" betekent niet dat dat wij die ure der verzoeking niet zullen meemaken.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:en leg mij maar eens uit waar je deze uitleg van Paulus die nooit bekend was volgens jou geplaatst moet worden in de heilshistory.
Ik snap werkelijk niet wat je met deze vraag bedoelt.
Welke uitleg van Paulus?
Wat was volgens mij nooit bekend?
Waar heb ik het over plaatsing in de heilshistory, of juist niet?
Psalm 1:1
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

HarryK schreef:
ineke-kitty schreef:Openbaring 3:16 leert ons dat de trouwe Gemeente, die de Naam van de Heer niet zal verloochenen, dus bewaard zal blijven voor [ UIT] de ure der verzoeking, namelijk de grote verdrukking , die over de aarde zal komen.
Openbaring 3:16 leert ons dat als we lauw zijn in plaats van warm of koud, dat God ons zal 'uitspuwen'.
We hebben het over Openbaring 3 vers 10.
HarryK schreef:Maar inderdaad wel met een "woordenpuzzel", maar dan vanwege de (verkeerde) uitleg van het woord UIT.
ineke-kitty schreef:Het Griekse woordje 'EK' wordt meer dan 800 keer gebruikt in het N.T. Een geleerde heeft vastgesteld dat dit woordje altijd vertaald is met 'UIT' . ...
Als je deze uitleg schrijft als reactie op mijn opmerking:
Ik heb het over een verkeerde uitleg, niet over een verkeerde vertaling.
Ik had eerder al aangegeven dat de vertaling met "uit" juist is.
ineke-kitty schreef:De post-tribulationisten hebben in Openb. 3:10 een argument gevonden voor hun standpunt.
Volgens hen staat er: " Ik zal u bewaren 'door' [ of: 'in'] de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal...".
Ik wist niet dat ik een post-tribulationist schijn te zijn.
Ik houd het toch maar liever bij orthodox christen.

Maar inhoudelijk:
De uitdrukking "uit (ek) de dood" betekent niet dat Jezus niet dood is geweest.
De uitdrukking "uit (ek) de ure der verzoeking" betekent niet dat dat wij die ure der verzoeking niet zullen meemaken.

neem me niet kwalijk. Ik bedoelde inderdaad Openbaring 3:10.

Volgens het standpunt van de post-tribulationist zal de Gemeente de HELE grote verdrukking meemaken.
Ik dacht dat de uitdrukking wel bekend was.
Over het algemeen bestaan er globaal drie standpunten/meningen over de opname.
Die van de pre- , mid- , en dus ook de post - tribulation rapture.
Pre = VOOR de grote verdrukking
Mid = in het MIDDEN van de grote verdrukking
Post = NA de grote verdrukking.

Bovendien ga je voorbij aan wat ik gezegd heb over het Griekse woord voor ' door ' en wat het woord voor 'in' is.
Nogmaals: als de Heer de zijnen 'door' of 'in' de ure der verzoeking wilde bewaren, zou Hij het woord dia, eis, epi, of kata gebruikt hebben en niet ek.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door Anja (oud account) »

Hoe het ook zij, de Grote Verdrukking lijkt wel steeds duidelijker mondiale vormen aan te nemen. Christen- vluchtelingen uit Syrië en Egypte komen de VS al niet meer in, en moslims krijgen VIP- status: http://p.washingtontimes.com/news/2014/ ... ion-rules/
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef: Ericjan mag verder redeneren zoveel hij wil, maar zoals ik al heb gezegd, haalt hij er van alles bij wat niet aan de orde is, wat de opname van de Gemeente betreft, en de daarop volgende grote verdrukking. Ik houd me aan de volgorde die de Schrift zelf aangeeft, en daar ben IK weer vrij in om dat zelf te bepalen.
Maar dat is nu het punt Ineke, Eric-Jan meent ook dat hij de volgorde uit de bijbel aanhoudt. De grote moeilijkheid in de bijbel is volgens mij juist de tijdslijn ;)
Volgens mij kan niemand claimen de juiste tijdslijn uit de bijbel te halen, we kunnen er alleen maar een visie over hebben en die delen.
ineke-kitty schreef:Je stelde al eerder de vraag of ik mogelijk behoor tot de JG , waarop mijn wedervraag was hoe je op dat idee komt, en daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.
Eerlijk gezegd heb ik dat idee ook gehad in mijn hoofd, dus zo vreemd is het niet Ineke dat Riemer dat idee had denk ik.
ineke-kitty schreef:Bovendien begrijp ik niet waarom het voor mensen verhelderend zou zijn als ik aan zou geven waar ik mijn "plek" heb gevonden.
Ik ben een wedergeboren kind van God, al bijna 40 jaar, ben als kind opgegroeid binnen een gereformeerd gezin, en heb 25 jaar deel uit gemaakt van een plaatselijke Pinkstergemeente, waar ik [om persoonlijke redenen] ben weggegaan. Ik bezoek nu alweer 10 jaar samen met broeders en zusters Bijbelstudieavonden, waar ik mijn "plek" heb gevonden.
Soms werkt het erg verhelderend waar je thuis hoort en waar dus je ideeën vandaan komen. Zo vind ik het erg prettig dat iemand van de ZDA dat al in zijn naam had staan, zodat ik zijn reactie onmiddellijk kon plaatsen nadat ik bij hem geverifieerd had. Scheelt een hoop discussie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door HarryK »

ineke-kitty schreef:Bovendien ga je voorbij aan wat ik gezegd heb over het Griekse woord voor ' door ' en wat het woord voor 'in' is.
Nogmaals: als de Heer de zijnen 'door' of 'in' de ure der verzoeking wilde bewaren, zou Hij het woord dia, eis, epi, of kata gebruikt hebben en niet ek.
Ik ga er aan voorbij, omdat ik het niet relevant vind om na te gaan wat er had moeten of kunnen staan om iets anders te betekenen.
Er staat UIT, dus moet je uitgaan van UIT.
En dan kijken wat UIT betekent.
En dan geef ik een voorbeeld aan waaruit blijkt dat "uit" niet zo gebruikt kan worden zoals jij beweert.
Psalm 1:1
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Ik ben jaren lang opgegroeid in een Baptisten Gemeente,
Is mijn aanname dan juist dat je visie op Israel totaal niet aansloot bij die van de baptisten?
Want ik ben zelf ook baptist :) Maar heb een totaal andere visie aangaande Israel dan jij.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ineke-kitty »

ericjan schreef:
ineke-kitty schreef: Ericjan mag verder redeneren zoveel hij wil, maar zoals ik al heb gezegd, haalt hij er van alles bij wat niet aan de orde is, wat de opname van de Gemeente betreft, en de daarop volgende grote verdrukking. Ik houd me aan de volgorde die de Schrift zelf aangeeft, en daar ben IK weer vrij in om dat zelf te bepalen.
Maar dat is nu het punt Ineke, Eric-Jan meent ook dat hij de volgorde uit de bijbel aanhoudt. De grote moeilijkheid in de bijbel is volgens mij juist de tijdslijn ;)
Volgens mij kan niemand claimen de juiste tijdslijn uit de bijbel te halen, we kunnen er alleen maar een visie over hebben en die delen.
ineke-kitty schreef:Je stelde al eerder de vraag of ik mogelijk behoor tot de JG , waarop mijn wedervraag was hoe je op dat idee komt, en daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.
Eerlijk gezegd heb ik dat idee ook gehad in mijn hoofd, dus zo vreemd is het niet Ineke dat Riemer dat idee had denk ik.
ineke-kitty schreef:Bovendien begrijp ik niet waarom het voor mensen verhelderend zou zijn als ik aan zou geven waar ik mijn "plek" heb gevonden.
Ik ben een wedergeboren kind van God, al bijna 40 jaar, ben als kind opgegroeid binnen een gereformeerd gezin, en heb 25 jaar deel uit gemaakt van een plaatselijke Pinkstergemeente, waar ik [om persoonlijke redenen] ben weggegaan. Ik bezoek nu alweer 10 jaar samen met broeders en zusters Bijbelstudieavonden, waar ik mijn "plek" heb gevonden.
Soms werkt het erg verhelderend waar je thuis hoort en waar dus je ideeën vandaan komen. Zo vind ik het erg prettig dat iemand van de ZDA dat al in zijn naam had staan, zodat ik zijn reactie onmiddellijk kon plaatsen nadat ik bij hem geverifieerd had. Scheelt een hoop discussie.

Enfin: je weet nu dus waar ik " vandaan" kom, en waar ik mijn "plek" heb gevonden.
Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet waar het idee vandaan komt dat ik zou behoren tot het WTG, dus daar mag jij en Riemer dus nog steeds een verklaring voor geven.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

HarryK schreef: Ook in Openbaring 3 betekent het niet dat we "die ure van verzoeking" niet zullen meemaken,
maar dat we het zullen overleven. God bewaart ons. Dat is: Hij zorgt ervoor dat we het zullen overleven.
Maar volgens mij niet mbt de grote verdrukking, want in Openbaring 20:4 staat volgens mij dat Joden en christenen zijn onthoofd. Dus ook voor de verdrukking worden wij niet bewaard.
We worden wel bewaard voor God Zijn Toorn op de wereld die erna zal volgen.

Volgens mij is het op een hoop gooien van 2 verschillende gebeurtenissen de grote verdrukking en God Zijn Toorn op de wereld, de reden van de diverse inzichten.
Omdat bij het samenvoegen van deze 2 verschillende gebeurtenissen diverse teksten elkaar lijken tegen te spreken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Als er gelovigen op aarde zijn die het evangelie zouden kunnen prediken, hoeft God geen 2 getuigen sturen omdat er geen gelovigen zouden zijn en dat is precies de reden dat Hij die 2 getuigen stuurt.
Afgezien daarvan staat er dat de benauwdheid van Jacob zal komen en dat juist die dagen verkort zijn en dan gaat het met name over Israël. De gelovigen uit de heidenen en uit de Joden dus de Gemeente als het Lichaam van Christus wordt in dat verband niet genoemd.
En uit de dood opstaan is gewoon letterlijk uit de dood opstaan en niet de dood overleven dat is ook totaal niet de context van de opstanding uit de dood, overigens zal er een opstanding der doden zijn op de Jongste Dag en dat is dus een opstanding der doden en een opstanding uit de dood.
Bovendien wordt Christus de Eersteling genoemd die uit de dood en uit de doden opstond en er was ooit een Lazarus en een jongeling en een meisje die worden zo nooit genoemd omdat ze wel uit de dood opstonden, maar alsnog zouden sterven.
Het is een ander onderwerp, maar je kunt met het wegredeneren van de opstanding van Christus ook met woordgepuzzel niet de opname van de Gemeente wegredeneren om één vinding ( "rijkheid") .
Daarvoor zijn er nog meer argumenten om de opname van de Gemeente dan wel de toevergadering tot Hem aantonen.
We doen hier aan bijbelstudie.
En dan gaat er in beginsel om dat we bestuderen wat er staat.
En hier ging het over de betekenis van Openbaring 3:10.
Er wordt gesteld dat het woordje "UIT" in Openbaring 3 betekent dat we die verdrukking niet zullen meemaken.
Ik geef daartegen aan, o.a. met een voorbeeld van hetzelfde woord "UIT", hetzelfde taalgebruik, dat het eerder het tegenovergestelde betekent.
Je maakt het WEL mee.
We zullen God Zijn Wraak op de wereld niet meemaken, want vers 3:10 spreekt over verzoeken. En God verzoekt Zijn kinderen immers niet.
Zowel Joden als christenen zullen worden onthoofd staat in Openbaring 20, dat is iets heel anders dan dat we de verzoeking niet mee zouden maken.
Daarbij is verzoeken volgens mij iets van satan en niet van God.
Laatst gewijzigd door ericjan op 12 mar 2014, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.