De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Nog maar eens vragen Ericjan. Bedoel je nu de 10 geboden, de 613 midwods of een andere wet?
Nog maar weer eens op antwoorden dan:
De hele Wet van God past in de 10 geboden en de 10 geboden passen in Romeinen 13:10 dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.

* Want alle spijswetten voor de Joden (wij zijn geen Joden, maar slechts mede erfgenamen) zijn er als verbonds-teken tussen God en Zijn uitverkoren volk Israël.
* De besnijdenis van de Joden (wij zijn geen Joden, maar slechts mede erfgenamen) is er als verbonds-teken tussen God en Zijn uitverkoren volk Israël.
* De offerwetten van de Joden (wij zijn geen Joden, maar slechts mede erfgenamen) is er als verbonds-teken tussen God en Zijn uitverkoren volk Israël om de Joden de zonden te vergeven. Deze offerwet is met het Offer van Jezus en het vernietigen van de tempel niet meer aan de orde voor Israel, want Jezus heeft in beginsel dat offer voor hen gebracht.

Al deze wetten vallen onder het eerste en belangrijkste gebod; namelijk heb uw Vader God lief boven alles.
Het zelfde gebod dus waarmee ook Jezus die geboden samenvat.

Het zijn geen wijzigingen, maar het past allemaal in elkaar, de 10 geboden zijn een samenvatting van de hele Wet en Jezus vatte deze 10 geboden nog weer eens samen tot 2 geboden.
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.” (Matt.22:37,38)]

De eerste tafel toont ons de liefde tot God;
1e Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 2e Gij zult u geen gesneden beeld maken ...
3e Gij zult Mijn Naam niet ijdel gebruiken ...
4e Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt ...

[Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet (Gods Verbond) en de profeten.” (Matt.22:39,40)]

De tweede tafel toont ons de liefde tot de naaste; 5e Eer uw vader en uw moeder.
6e Gij zult niet doodslaan.
7e Gij zult niet echtbreken.
8e Gij zult niet stelen.
9e Gij zult geen valse getuigenis spreken. 10e Gij zult niet begeren.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
ericjan schreef:Omdat de Wet er nog steeds is en we ernaar geoordeeld worden, niet veroordeeld !
Nee, we worden beoordeeld naar de liefde: o.a. Joh. 13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. Rom.13:10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet. e.a.
Dat is niet meer dan een samenvatting van de 10 geboden die weer een samenvatting zijn van de hele Wet.
Hoe kom je erbij dat de hele Wet niet liefdevol zou zijn? Alsof God de Joden liefdeloze geboden zou hebben gegeven? :?

marianne schreef:Wanneer een mens tot geloof is gekomen is hij niet onder de wet maar onder de genade, de Heilige Geest woont in zijn/haar hart.
Als de gelovige luistert naar de Heilige geest die hem leiden wil, dan hoef hij niet bang te zijn voor de zonde. (de Geest zet nooit tot zonden aan)
Waar schrijf ik dat je bang moet zijn voor zonden dan?
Waar schrijf ik dan dat de Heilige Geest tot zonden aanzet?

Ik schrijf dat de Heilige Geest ons juist opbouwend laat voelen wanneer we de Wet overtreden met daarbij het verlangen om de Wet te doen.
Als in jou uitleg de Heilige Geest dus motiveer om lief te hebben, dan doet de Heilige Geest dat omdat dit in de Wet staat. Het is een onderdeel van de Wet. Sommige christenen doen net of de Wet van God iets vies is, iets smerigs :?
marianne schreef:Dan kan hij weer leren leven vanuit zijn hart en hoef hij niet meer te denken in 'goed en kwaad - geboden en verboden', want we zijn tot vrijheid geroepen Gal.5.
Lees nu eens, als de Heilige Geest je motiverend laat voelen dat je de Wet overtreed dan zit die Wet dus in je hart met het verlangen deze te doen, zonder na te hoeven denken dit mag wel en dit mag niet.
marianne schreef:Paulus zegt dat we ons denken moeten vernieuwen. En als we anders gaan denken dan gaan we ons ook anders gedragen. Als we ons anders gaan gedragen krijgen we ook andere gewoontes.
Juist door de Wet in ons te leggen met het verlangen dat de Heilige Geest in ons legt om de Wet te doen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

De hele Wet van God past in de 10 geboden en de 10 geboden passen in Romeinen 13:10 dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Dank je wel, dan gaat het dus erom dat de hele mensheid, gelovige of niet, liefde voor elkaar moet hebben of betreft Romeinen 13 vers 10 de gelovigen?

Even memoreren, die tekst is bij mij in de SV: "De liefde doet de naaste geen kwaad en zo is dan de liefde de vervulling der wet.
Vers 8 zegt dat gelovigen elkaar niets anders schuldig zijn dan elkaar lief te hebben en als je dat doet is de wet vervuld.
Dan volgens er enige geboden uit de serie van 10.
Uit de hele context blijkt dat het gaat om mensen die "Christus aangedaan hebben".
Geen probleem want het is de liefde van Christus die in mij een werk doet als gelovige en daarmee is de wet vervuld.

Ik heb wel een probleem als je die 10 geboden alleen toepast op gelovigen, maar als je dat niet doet is er ook een probleem in onze samenleving.
De 10 geboden zijn namelijk vervat in onze wetten die de samenleving leefbaar moeten maken en ik houd mij als christen aan de wet, maar mijn buurman doet dat ook, maar hij is humanist en heeft niets met Christus.

Het gedeelte daarvoor geeft aan dat wij de overheid moeten gehoorzamen en die vaardigen deze wetten uit en handhaven de wet en passen bij overtreding een sanctie toe. Dat geldt voor mij en ook voor mijn humane buurman.

Later zegt deze brief dat wij elkaar niet zouden oordelen want wij zullen allen ( dat zijn alleen gelovigen) voor de rechterstoel van Christus gesteld worden zie vers 10. Want een ieder van ONS zal voor zichzelf Gode rekenschap geven, wanneer dat is laat ik buiten beschouwing.

Maar die ongelovige buurman verschijnt helemaal niet voor die rechterstoel want de Bijbel leert dat hij wacht op de opstanding op de Jongste Dag en daar is geen Rechterstoel maar een Witte Troon.

Dus als jij stelt dat de mens zich aan de wet moet houden dan is dat een logische vaststelling want dat moeten wij allemaal, gelovige of niet.

Blijft overeind dat de 10 geboden eerst kapot vielen en dat er een 2e versie moest komen die gegeven werd bij Horeb aan het volk Israël.
Blijft ook overeind dat niemand blijkbaar deze wet kon houden. Want als je 1 wet had overtreden dan was je al de dood schuldig.
Geldt dat nu nog of niet?
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

marianne schreef:Nee, we worden beoordeeld naar de liefde: o.a. Joh. 13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. Rom.13:10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet. e.a.
ericjan schreef:Dat is niet meer dan een samenvatting van de 10 geboden die weer een samenvatting zijn van de hele Wet.Hoe kom je erbij dat de hele Wet niet liefdevol zou zijn? Alsof God de Joden liefdeloze geboden zou hebben gegeven?
- Heb ik al gezegd, het gebod van de liefde houd automatisch in dat je volgens Gods wil leeft.
Andersom hoeft dat niet zo te zijn nl. wanneer je naar de letter van de wet leeft.
- In de wet staat ook het sabbat-gebod, en dat is niet voor ons. Dat heb ik gisteren al onderbouwt.

Verder laat ik het er maar bij, want het wordt een kringetje op deze manier.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

="Ericjan"](wij zijn geen Joden, maar slechts mede erfgenamen)
Kun je daar een tekst of Bijbelgedeelte voor geven. Wat erven wij dan? En wat erven zij dan?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
marianne schreef:Nee, we worden beoordeeld naar de liefde: o.a. Joh. 13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. Rom.13:10 De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet. e.a.
ericjan schreef:Dat is niet meer dan een samenvatting van de 10 geboden die weer een samenvatting zijn van de hele Wet.Hoe kom je erbij dat de hele Wet niet liefdevol zou zijn? Alsof God de Joden liefdeloze geboden zou hebben gegeven?
- Heb ik al gezegd, het gebod van de liefde houd automatisch in dat je volgens Gods wil leeft.
En dus dat je automatisch de Wet doet. Wie God Zijn Wil doet, doet automatisch de Wet. Liefde is ook de Wet.
marianne schreef:Andersom hoeft dat niet zo te zijn nl. wanneer je naar de letter van de wet leeft.
Dat kan niet, want wie de gehele Wet doet, kan niet liefdeloos zijn, want liefde is onderdeel van de Wet. :smile:
marianne schreef:In de wet staat ook het sabbat-gebod, en dat is niet voor ons. Dat heb ik gisteren al onderbouwt.
Wel onderbouwd, maar naar mijn visie en die van anderen hier niet juist. De sabbat is van God en onderdeel van de Wet.
De zondag is door de kerk bedacht, voortbouwend op de afgoden zonnegod van de Romeinen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Maar leven uit plicht is geheel niet aan de orde wanneer de Heilige Geest het verlangen om de Wet te doen in ons legt. Dat wilde ik juist aantonen met mijn voorbeeld.

Zoals jij beschrijft is was en is het voor de Joden en de Wet doen zonder Christus en zonder Heilige Geest. (de Wet moeten doen)
Zoals ik het beschreef is het de Wet doen in Christus met hulp van de Heilige Geest. (de Wet verlangen te doen)
De wet houden is hetzelfde als gehoorzaamheid aan het Woord van God. Gehoorzaamheid aan God is een uitdrukking van onze liefde tot God.
Woord en Geest gaan altijd samen. Wie alleen het gebod naar de letter volgt is betrokken in de bediening van de dood. (2 Kor.3:7)
Als we de Heilige Geest ontvangen hebben zijn we vol van de liefde van God. Want die liefde is het kenmerk van de Heilige Geest:

Rom. 5:5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons gegeven is.

Heilige Geest bepaalt ons bij het Woord, Hij doet Zijn licht erover schijnen. (Joh.16:15, 15)
Gods Wet is een lamp voor onze voet.
Psalm 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet,
een licht op mijn pad.
106 Ik zweer mij te houden aan uw rechtvaardige voorschriften
en ik zal mijn eed gestand doen.
111 Uw richtlijnen zijn mijn eeuwig bezit,
ze zijn de vreugde van mijn hart.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
De wet houden is hetzelfde als gehoorzaamheid aan het Woord van God. Gehoorzaamheid aan God is een uitdrukking van onze liefde tot God.
Woord en Geest gaan altijd samen. Wie alleen het gebod naar de letter volgt is betrokken in de bediening van de dood. (2 Kor.3:7)
Als we de Heilige Geest ontvangen hebben zijn we vol van de liefde van God. Want die liefde is het kenmerk van de Heilige Geest:

Rom. 5:5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons gegeven is.

Heilige Geest bepaalt ons bij het Woord, Hij doet Zijn licht erover schijnen. (Joh.16:15, 15)
Gods Wet is een lamp voor onze voet.
Psalm 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet,
een licht op mijn pad.
106 Ik zweer mij te houden aan uw rechtvaardige voorschriften
en ik zal mijn eed gestand doen.
111 Uw richtlijnen zijn mijn eeuwig bezit,
ze zijn de vreugde van mijn hart.
En zo is het. En trouw zijn aan...is gelijk aan geloven in....het is faith en het is truth , verder mooi samengevat, waarom heb ik altijd zoveel woorden nodig? :oops: :oops: :oops:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Maar leven uit plicht is geheel niet aan de orde wanneer de Heilige Geest het verlangen om de Wet te doen in ons legt. Dat wilde ik juist aantonen met mijn voorbeeld.

Zoals jij beschrijft is was en is het voor de Joden en de Wet doen zonder Christus en zonder Heilige Geest. (de Wet moeten doen)
Zoals ik het beschreef is het de Wet doen in Christus met hulp van de Heilige Geest. (de Wet verlangen te doen)
De wet houden is hetzelfde als gehoorzaamheid aan het Woord van God. Gehoorzaamheid aan God is een uitdrukking van onze liefde tot God.
Woord en Geest gaan altijd samen. Wie alleen het gebod naar de letter volgt is betrokken in de bediening van de dood. (2 Kor.3:7)
Hier ging het over de Wet Adinomis en het is onmogelijk om de Wet volledig te doen zonder liefde, want liefde is onderdeel van de Wet zo het niet behoort tot de meest belangrijke geboden. Dat was ook waar Jezus de Farizeeërs en Sadduceeërs op wees, dat ze de Wet niet volledig deden juist door het ontbreken van liefde. Men doet hier net alsof liefde geen onderdeel van de Wet zou zijn :shock:

Wat dat aangaat kunnen veel van ons christenen nog veel leren van de Joden, welke God danken voor de Wet en deze niet zoals christenen als iets vies of als een last zien.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Hier ging het over de Wet Adinomis en het is onmogelijk om de Wet volledig te doen zonder liefde, want liefde is onderdeel van de Wet zo het niet behoort tot de meest belangrijke geboden. Dat was ook waar Jezus de Farizeeërs en Sadduceeërs op wees, dat ze de Wet niet volledig deden juist door het ontbreken van liefde. Men doet hier net alsof liefde geen onderdeel van de Wet zou zijn :shock:
De Farizeeërs en Sadduceeërs en ook wij hebben vanuit onze zondige menselijke natuur de mogelijkheid niet eens om de wet volledig te houden. De liefde is geen onderdeel van de wet, de liefde ligt ten grondslag aan de wet. Het is een geschenk van God die liefde is. De Heilige Geest is ook een geschenk van God.
De Wet is uit liefde gegeven en de Heilige Geest (die de liefde van God in ons heeft uitgestort) is door die liefde gegeven, opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. (Rom. 8:4). De vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.Gal. 5:22)
Wat dat aangaat kunnen veel van ons christenen nog veel leren van de Joden, welke God danken voor de Wet en deze niet zoals christenen als iets vies of als een last zien.
De Joden vieren zelfs een feest "de Vreugde der Wet" = Simchat Thora. De Joden zijn met blindheid geslagen voor Christus, maar ook christenen hebben hun blinde vlekken.

Rom. 11: 32 God heeft hen allen (Joden en heidenen) in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

Dat de wet zou hebben afgedaan is inderdaad een hardnekkige dwaalleer die jarenlang heeft postgevat. Woord en Geest versterken elkaar in de liefde van God en de uitwerking daarvan zal zijn: liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

="Ericjan"]Wat dat aangaat kunnen veel van ons christenen nog veel leren van de Joden, welke God danken voor de Wet en deze niet zoals christenen als iets vies of als een last zien.
Daarom houdt bij de Joden de wet de beloften tegen, dat is hun blokkade als zij onder de wet blijven leven, want genade koopt vrij en niet de wet.

Galaten 3 vers 13:
"Christus heeft mij/ons bevrijd van de vloek der wet , een vloek geworden zijnde voor ons want er is geschreven: "vervloekt is een ieder die aan het houdt hangt, opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.
Wij delen in de beloften van Abraham en dat is gegeven 430 jaar voordat de wet kwam .
Er staat danook verder in Galaten 3 vers 17 dat het verbond dat te voren van God bevestigd is op Christus wordt door de wet die na 430 jaar gekomen is niet krachteloos gemaakt om de beloftenis teniet te doen. Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
De 4e bedeling in de wet is voorbij want de 5e bedeling van genade is aangebroken, en hier wordt ook gezegd dat de beloften over de wet heen gaan.

eer wij nog ongelovig waren waren wij onder de wet in bewaring gesteld en zijn besloten geweest totop het geloof dat geopenbaard zou worden en dus is de wet een pedagoog tot op Christus opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
Maar als het geloof gekomen is zo zijn wij niet meer onder de tucht van de wet.
Want wij zijn als gelovigen zonen Gods door het geloof in Jezus Christus.

Hier zie je toch duidelijk waarom de Joden nog steeds onder de tucht van de wet leven?
Omdat zij niet in Jezus Christus geloven!!! En daar moeten wij een voorbeeld aannemen. Hoe krom kun je het stellen. Ja want je gaat krom lopen van het juk der wet.

Het evangelie maakt vrij van de wet.
Kijk naar Hagar als beeld van de wet en Sara die de "vrije" wordt genoemd. Kijk naar de nakomelingen van de 2 stammen in vergelijk met de 10 stammen die in vrijheid leven. Wet en genade gaan niet samen. Daarom was Ismaël in feite een slaaf. ( van de wet) en is Izak een beeld van de 10 vrije stammen. En daarom zijn wij kinderen der beloften en niet kinderen der wet. Men leze Galaten 4 waar Christus gezonden is onder de wet en onder de wet te sterven om zij die onder de wet waren verlossen zou opdat wij de aanstelling tot zonen zullen krijgen. Gal 4 vers 4,5.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: Hier ging het over de Wet Adinomis en het is onmogelijk om de Wet volledig te doen zonder liefde, want liefde is onderdeel van de Wet zo het niet behoort tot de meest belangrijke geboden. Dat was ook waar Jezus de Farizeeërs en Sadduceeërs op wees, dat ze de Wet niet volledig deden juist door het ontbreken van liefde. Men doet hier net alsof liefde geen onderdeel van de Wet zou zijn :shock:
De Farizeeërs en Sadduceeërs en ook wij hebben vanuit onze zondige menselijke natuur de mogelijkheid niet eens om de wet volledig te houden. De liefde is geen onderdeel van de wet, de liefde ligt ten grondslag aan de wet.
De eerste tafel toont ons de liefde tot God;
1e Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 2e Gij zult u geen gesneden beeld maken ...
3e Gij zult Mijn Naam niet ijdel gebruiken ...
4e Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt ...

De tweede tafel toont ons de liefde tot de naaste;
5e Eer uw vader en uw moeder.
6e Gij zult niet doodslaan.
7e Gij zult niet echtbreken.
8e Gij zult niet stelen.
9e Gij zult geen valse getuigenis spreken. 10e Gij zult niet begeren.

De Wet staat bol van liefde voor God en de naaste. Wie geen liefde heeft kan onmogelijk de Wet doen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Waarom plaats je dit nog een keer en lees je de post niet van Adinomis en van mij?
Dit is toch een discussieforum? Er staan nogal wat vragen open? Is niet verplicht om te reageren, maar dan laat ik het hierbij.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Hier zie je toch duidelijk waarom de Joden nog steeds onder de tucht van de wet leven? Omdat zij niet in Jezus Christus geloven!!!
Precies, in het Jodendom wordt de Wet niet door de Heilige Geest on hun harten gelegd, nog niet. Ook legt de Heilige Geest niet het verlangen in hun om de Wet te doen, dus doen de Joden de Wet omdat ze denken dat ze daarmee bij God komen, niet wetend dat Jezus dat al voor hen gedaan heeft met Zijn offer. Hij heeft hen immers al zalig gemaakt, dus de zonden wordt hen niet toegerekend door God. Dit weet Israël niet omdat God hen met een bedoeling heeft blind gemaakt voor het evangelie, opdat wij uit de heidenen OOK zalig gemaakt kunnen worden in Christus.

Wilsophie schreef:Het evangelie maakt vrij van de wet.
vrij van veroordeling door de Wet, dat klopt. Maar nog wel geoordeeld.
Maar omdat de Wet ons niet eeuwig in de verdoemenis kan brengen dankzij Jezus, zijn we vrij van de Wet die er dus nog steeds is en geldig is.
Want anders zouden we niet vrij zijn van de Wet maar zou de Wet eenvoudig zijn weggedaan, wat Jezus Zelf krachtig bestrijdt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Waarom plaats je dit nog een keer en lees je de post niet van Adinomis en van mij?
Dit is toch een discussieforum? Er staan nogal wat vragen open? Is niet verplicht om te reageren, maar dan laat ik het hierbij.
Om nogmaals te laten zien dat de Wet allemaal regels van liefde zijn, wat hier steeds ontkent wordt door velen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Precies, in het Jodendom wordt de Wet niet door de Heilige Geest on hun harten gelegd, nog niet. Ook legt de Heilige Geest niet het verlangen in hun om de Wet te doen, dus doen de Joden de Wet omdat ze denken dat ze daarmee bij God komen, niet wetend dat Jezus dat al voor hen gedaan heeft met Zijn offer. Hij heeft hen immers al zalig gemaakt, dus de zonden wordt hen niet toegerekend door God. Dit weet Israël niet omdat God hen met een bedoeling heeft blind gemaakt voor het evangelie, opdat wij uit de heidenen OOK zalig gemaakt kunnen worden in Christus.
Nog maar eens vragen dan. Waar staat in de Bijbel dat de Joden al zalig gemaakt zijn en hen de zonden niet wordt toegerekend?
Voor hen is dus geen geloof nodig? Zijn ze wedergeboren? Ik bedoel dus de individuele Jood en niet de staat.
En de Jood die naast mij woont en niets van Jezus Christus wil horen, is hij wedergeboren. Is hij zalig of rechtvaardig verklaard?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

vrij van veroordeling door de Wet, dat klopt. Maar nog wel geoordeeld.
Maar omdat de Wet ons niet eeuwig in de verdoemenis kan brengen dankzij Jezus, zijn we vrij van de Wet die er dus nog steeds is en geldig is.
Want anders zouden we niet vrij zijn van de Wet maar zou de Wet eenvoudig zijn weggedaan, wat Jezus Zelf krachtig bestrijdt.
We zijn een heel klein stapje verder want de wet brengt ons niet in de verdoemenis ( raar woord eigenlijk) en het houden van de wet of niet dus ook niet, maar de wet zou dienen als liefde naar God toe, dus wat de kerken leren, uit dankbaarheid of uit liefde zouden wij de wet moeten houden.
Dat ondersteun je met de visie dat als we de wet niet hoeven te houden dan zou God die wet hebben weggedaan , en dat is niet zo.

De wet is niet weggedaan Ericjan, prima dat houden we even zo. Maar is wel krachteloos geworden, zegt de Bijbel onder het nieuwe verbond
. Het is a.h.w. als voorbeeld , dat verkeersbord waar je nooit vroeger in die straat mocht rijden en er nu een zak over gedaan is. Dat bord staat er nog wel, maar heeft geen kracht. Geen waarde dus waardeloos. Toch rijd jij die straat niet in, want daar staat jouw wet die er nog is, en je rijdt er niet in en gaat een blokje om, maar je loopt vast omdat de straat die je in wilde gaan onbereikbaar is. Wat nu?

Dan over de vrijheid want die zin snap ik niet goed. Zijn wij als gelovigen van nà de opstanding wel of niet vrij van de wet?
En ik kun je practische toepassingen geven hoe jij die wet in je leven hanteert of navolgt?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Waarom plaats je dit nog een keer en lees je de post niet van Adinomis en van mij?
Dit is toch een discussieforum? Er staan nogal wat vragen open? Is niet verplicht om te reageren, maar dan laat ik het hierbij.
Om nogmaals te laten zien dat de Wet allemaal regels van liefde zijn, wat hier steeds ontkent wordt door velen.
Waar is de wet opgelegd? Toch op het vlees? Of heb jij het over de wet die gelegd is op de Geest?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Precies, in het Jodendom wordt de Wet niet door de Heilige Geest on hun harten gelegd, nog niet. Ook legt de Heilige Geest niet het verlangen in hun om de Wet te doen, dus doen de Joden de Wet omdat ze denken dat ze daarmee bij God komen, niet wetend dat Jezus dat al voor hen gedaan heeft met Zijn offer. Hij heeft hen immers al zalig gemaakt, dus de zonden wordt hen niet toegerekend door God. Dit weet Israël niet omdat God hen met een bedoeling heeft blind gemaakt voor het evangelie, opdat wij uit de heidenen OOK zalig gemaakt kunnen worden in Christus.
Nog maar eens vragen dan. Waar staat in de Bijbel dat de Joden al zalig gemaakt zijn en hen de zonden niet wordt toegerekend?
Nog maar eens het antwoord geven dan:
In Matteus 1 staat het woordelijk:
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Hier staat duidelijk zal Zijn volk, wat Israel is, zalig zal maken, niet probeert, of de mogelijkheid biedt, nee zal zalig maken.

Zalig maken is de zonde niet toerekenen, is te lezen in Romeinen 4
7 Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn,
8 welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.



Ook in Lucas 1 staat het woordelijk:
67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

Hier wordt geprofeteerd door de Heilige Geest dat God verlossing voor Zijn volk Israël tot stand heeft gebracht.
God heeft met Jezus Zijn Volk Israël zalig gemaakt

Ook in Jesaja 53
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.

Jezus heeft in beginsel geleden om de schuld van overtredingen van Zijn Volk Israël weg te nemen.
God deed dat al individueel na oprechte spijt en zonde offers aan Hem, maar nu in Christus is de schuld dus in Christus vergeven.

Ook in Johannes 11 staat het woordelijk:
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

Wederom een profetie dat Jezus is gestorven voor Zijn volk Israel, om het volk Israel niet te laten sterven.

Wilsophie schreef:Voor hen is dus geen geloof nodig?
Wij christenen mogen Dezelfde God aanbidden en kennen als de de Joden altijd al mochten.
Door Christus is de God van de Joden nu OOK een God van de heidenen geworden. Niet in plaats van, maar OOK.
God is dus nog steeds de God van de Joden leert Romeinen 3
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.


In vers 31 nogmaals de bevestiging dat de wet niet teniet is gegaan door geloof in Christus.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
vrij van veroordeling door de Wet, dat klopt. Maar nog wel geoordeeld.
Maar omdat de Wet ons niet eeuwig in de verdoemenis kan brengen dankzij Jezus, zijn we vrij van de Wet die er dus nog steeds is en geldig is.
Want anders zouden we niet vrij zijn van de Wet maar zou de Wet eenvoudig zijn weggedaan, wat Jezus Zelf krachtig bestrijdt.
We zijn een heel klein stapje verder want de wet brengt ons niet in de verdoemenis ( raar woord eigenlijk) en het houden van de wet of niet dus ook niet, maar de wet zou dienen als liefde naar God toe, dus wat de kerken leren, uit dankbaarheid of uit liefde zouden wij de wet moeten houden.
Dat ondersteun je met de visie dat als we de wet niet hoeven te houden dan zou God die wet hebben weggedaan , en dat is niet zo.
Inderdaad is de Wet NIET weggedaan, zie ook mijn voorgaande reactie daarover onderbouwd met een bijbel citaat.
De Wet is er en oordeelt ons, maar in Christus ontvangen we genade en heeft God ons zalig gemaakt.
Romeinen 4
7 Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn,
8 welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.

Zalig maken is dus de zonde die er nog steeds is en die we nog steeds doen gemeten naar de Wet, in Christus wordt bedekt en ons niet wordt toegerekend.

Je kunt pas iets bedekken of niet toerekenen als het er is, de zonde onder christenen is dus nog steeds en de Wet openbaart de zonde. In ons geval is het de Heilige Geest die de Wet in ons legt met het verlangen om de Wet te doen.

Wilsophie schreef:De wet is niet weggedaan Ericjan, prima dat houden we even zo. Maar is wel krachteloos geworden, zegt de Bijbel onder het nieuwe verbond
. Het is a.h.w. als voorbeeld , dat verkeersbord waar je nooit vroeger in die straat mocht rijden en er nu een zak over gedaan is. Dat bord staat er nog wel, maar heeft geen kracht. Geen waarde dus waardeloos. Toch rijd jij die straat niet in, want daar staat jouw wet die er nog is, en je rijdt er niet in en gaat een blokje om, maar je loopt vast omdat de straat die je in wilde gaan onbereikbaar is. Wat nu?
Nee het zit zo:
Dat verkeersbord waar je nooit vroeger in die straat mocht rijden staat er nog steeds en is nog steeds van kracht. Alleen wanneer we toch de straat in rijden dan worden we geïnformeerd dat we de regel overtreden hebben, maar er volgt geen boete .

Toch rijd jij die straat niet in, want daar staat de wet die er nog is en als christen zijn we niets beter of meer dan andere mensen, daardoor mogen we dezelfde dingen niet doen als alle andere (ongelovige) mensen. Maar ga ik de fout toch in door de straat in te rijden, dan volgt er geen straf waar de andere ongelovigen dat wel krijgen. Wel zal aan het einde het loon dat mij gegeven wordt lager zijn, dan van hen die deze straat nooit ingereden zijn.
Wilsophie schreef:Dan over de vrijheid want die zin snap ik niet goed. Zijn wij als gelovigen van nà de opstanding wel of niet vrij van de wet?
En ik kun je practische toepassingen geven hoe jij die wet in je leven hanteert of navolgt?
Zonder dat ik mij ernstig verdiep in de Wet of er mee bezig ben is die Wet bij mijn wedergeboorte in mij gelegd en de Heilige Geest laat mij voelen wanneer ik de Wet overtreed. Daarover ga ik in gebed en vraag vergeving over mijn zonden, wetend dat God mij vergeven zal in Christus. Ik belijd mijn zonden, niet voor niets heeft Jezus ons dat voorbeeld gebed gegeven in het Onze Vader.

Hoe meer ik luister naar de aanwijzingen van de Heilige Geest en dus minder zondig, hoe meer mijn leven gezegend wordt.
Hoe minder ik dat doe, des te minder wordt mijn leven gezegend.
Meermalen heb ik ervaren dat gebed om genezing niet werd verhoord maar nadat we om openbaring baden waarom er geen genezing kwam, God een of meerdere zonden openbaarde. Nadat deze zonden met hulp van de Heilige Geest vervolgens uit het leven werden gedaan, kwam de genezing (alsnog).
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Waarom plaats je dit nog een keer en lees je de post niet van Adinomis en van mij?
Dit is toch een discussieforum? Er staan nogal wat vragen open? Is niet verplicht om te reageren, maar dan laat ik het hierbij.
Om nogmaals te laten zien dat de Wet allemaal regels van liefde zijn, wat hier steeds ontkent wordt door velen.
Waar is de wet opgelegd? Toch op het vlees? Of heb jij het over de wet die gelegd is op de Geest?
De Wet is ingegeven door de Heilige Geest, daardoor weet een christen zonder de Wet na te pluizen wat zonde is en wat niet, maar ook dat de gedane zonden vergeven zullen worden in Christus door God.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Wet

Bericht door nicodemus zda »

Waar spreekt Johannes 15 over:

De wijnstok en de ranken
15
1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer.

Noot: Als Jezus de wijnstok is, wie zijn dan de ranken!

2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt.

Noot: Wat is 'vrucht dragen'.

3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb.


Noot: Wat betekent 'in Jezus' zijn!

4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Noot: Over welke wetmatigheid spreekt Jezus hier? lees eens vers 8, dan weten we uit welke Geest de wet voorkomt die Jezus feitelijk omschrijft en uitbeeld![/i]
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 17 Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.

Robert 75 legt dus volkomen juist uit, dat door Johannes ( ja, die van Patmos) dat uitlegt dat Jezus hem zegt, te verkondigen!
Johannes spreekt over de wet, de 10 leefregels over het Hemels Koninkrijk!

Hartelijk gegroet
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

De 10 leefregels van het koninkrijk? Het moet niet gekker worden. Ik ben een hemelburger en verlost en vrij gekocht van welke wet danook om de levende God te dienen in vrijheid zonder welk juk dan ook. Maar alles uit genade.
De zonde heerst niet , maar de wet ook niet.
Het is allemaal verkocht onder het bloed van Jezus Christus. Vrij van de wet o vreugde vol leven. Niet meer aan Horeb vrezen of beven.

Wat is het toch onnozel dat Christenen maar blijven denken dat het in de Bijbel over te hard rijden gaat tegen alle verkeerswetten in.
Mensen het gaat niet om de nederlandse wetgeving, daar moeten alle mensen zich aan houden, zelfs de moslims, de marokkanen, de hindoestanen, de refo's en de amsterammers.
Daar gààt het toch niet om.
Iedereen wordt zelfs geacht de wet te kennen. Deze wet heeft niets met geloof te maken.
Het heeft niets maar dan ook niets met het geloof en de wet in de Bijbel te maken. Paulus heeft het tegen de Galatiërs echt niet over te hard rijden of over overspel of over stelen.
Alsof als je vrij van de wet bent en ik ben dat want ik leef uit genade dan doe ik dit allemaal lekker toch. Wat een vreemd en hardnekkige dwaling.
Als ik samen met Zolderworm een rit ga maken op de fiets dan houden wij ons toch allebei als burgers van dit land aan de wet?
Als ik met Callista ga winkelen dan gaan wij toch netjes bij de kassa betalen en ik heb ik aan het einde niet een gejat horloge in mijn tas? Haha ik ben vrij van de wet Callista en ik mag alles!!
Ja heus ik ben vrij van de geboden en verboden hoor!

Het gaat om de wet des geloofs!!! Het gaat om Gods onderwijzing. Het gaat om het ondergeschikt zijn aan de leiding van de Heilige Geest niet om Koning Alexander te dienen, maar om de levende God te dienen.
Waarom is het zo moeilijk om dat te begrijpen? Om het koninkrijk in te gaan is er geen leefregel laat staan tien. Daar is geloof voor nodig en niets meer. En geloof ontvangen we op grond van genade, dus geheel gratis.
Dat kost alleen je oude leven. En dat oude leven is je vlees en op het vlees wordt de geboden en verboden gelegd want een dood mens kan niet door het rode verkeerslicht rijden. Een dood mens kan niet stelen. Dus de wet ligt op dat vlees.
Maar voor God geldt dat vlees niet meer als iemand wedergeboren is. God rekent met de nieuwe mens. God ziet mijn hart aan.
En het heeft geen enkele zin om 10 regels neer te pennen want als ik er één van overtreed ben ik de dood schuldig, voor de wet dus. ....
Ik heb dan een schuld tegenover de wet en zou ik gestenigd moeten worden.
Nicodemus en Robert en Eric-Jan hebben jullie 2 keukens thuis? Breng je offers zoals de Heer dat bevolen heeft in Leviticus?
Nee je houdt de sabbath, mij helemaal best. Maar daarmee houd jij toch niet de hele wet?

De hele wet is toch vervat in het liefhebben van de Naaste, en de huisgenoten Gods?
Nou ik zal je vertellen, dat is al voor menig Christen moeilijk genoeg. Daar hebben wij onze handen vol aan.
Daar zijn wij niet eens toe in staat, want daarvoor hebben we hulp nodig.
Als je die ene wet houdt dus die van de Sabbath als wedergeboren mens en ik acht een andere dag daarvoor geschikt, de zondag, heb jij dan een streepje voor bij God?
In welk opzicht dan?
Is God alleen aanwezig op de zaterdag bij de joden en de 7e dag adventisten? Stel dat men in China om welke reden danook op dinsdagavond samenkomt , heeft dat dan minder waarde voor God?

Die chinees die voor de overheid zijn Bijbel ver weg verstopt in het boek van Randy Alcorn en uiteindelijk toch gepakt wordt en in de gevangenis beland, heeft die terecht zijn straf omdat hij de chineesche wet overtrad? Staat deze man ook schuldig tegenover God.
Mijn man die de wet overtrad om Bijbels te smokkelen naar OostEuropa is hij strafbaar? Voor God? Jawel voor de overheid, toch?

Als ik morgen lieg tegen de politie en zeg dat ik wel voorrang heb verleend maar....welke wet heb ik dan overtreden?

Je kunt lappen Bijbeltekst neerzetten in blauw, groen en paars en onderstrepen en wijzen naar mij of die ander en toespreken enz...
Maar als je niet verstaat wat het betekent , en wat de wet precies is in de Bijbel, dan heeft een discussie geen enkele zin, want jullie praten over die ene appel en ik praat over een muilpeer. :w
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Ik ben een hemelburger en verlost en vrij gekocht van welke wet danook om de levende God te dienen in vrijheid zonder welk juk dan ook. Maar alles uit genade.
Ik wil nog even ingaan op het begrip "juk", dat ik je ook al eerder heb zien gebruiken.
De zonen van Elia werden Belials-kinderen genoemd. Het Hebreeuwse woord בְלִיָּעַל betekent waardeloosheid, maar letterlijk vertaald is het: “zonder juk”. Ook zit de naam Eli erin. Eli had zijn zonen niet het “juk” van Gods wet voorgehouden. God heeft de wet, ook niet in het Oude testament, bedoeld als een slavendrijver. Dat maakten de mensen ervan. Een juk dragen is niet verkeerd. "Goed is het voor een man, als hij een juk draagt in zijn jeugd"(Klaagl.3:27)] Maar als het een ondragelijke last wordt is dat niet Gods bedoeling. Dat benadrukt Jezus dan ook in Lukas 11:46 Wee ook u, wetgeleerden, want u legt de mensen lasten op die moeilijk zijn om te dragen, en zelf raakt u die lasten niet met één van uw vingers aan.

Een juk is in Nederland vanouds een plank op je schouders met emmers aan weerszijden. Maar in de bijbel heeft het meestal betrekking op de last die door een span ossen (Luk.14:19) werd getrokken. De vergelijking met het dragen van een juk heeft dus te maken met trekdieren voor een ploeg.
De combinatie van zo’n juk met Belial, in tegenstelling tot Christus, vinden we in onderstaande tekst uit het Nieuwe Testament:

2 Kor.6: 14 Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis?
15 En welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Of wat deelt een gelovige met een ongelovige?

Maar nu Galaten 5: 1 Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.

Hier refereert Paulus aan het feit dat rabbijnen en farizeeën de mensen een zwaar juk oplegden van allerlei menselijke wetten en regeltjes. Deze regels ontkrachtten zelfs de wet van God en brachten de bediening van de dood. Deze regels vonden hun oorsprong in de grote slavendrijver satan. Steeds weer proberen mensen ons wetten en regels op te leggen die niet uit God zijn. Zoiets dreigde ook te gebeuren in de gemeente van de Galaten.

Die vrijheid in Christus wordt ook genoemd in 1 Petrus 2:16
als vrije mensen, maar niet alsof u de vrijheid hebt als een dekmantel voor slechtheid, maar als dienstknechten van God.

Dus wel als dienstknechten van God. Dat vraagt gehoorzaamheid vanuit de liefde die door God zelf in de Heilige Geest in ons is uitgestort. ( omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons gegeven is Rom.5:5).

Dan vallen we niet onder een slavenjuk.

Wat is dan de vrijheid in Christus? Vrijheid is geen ongebondenheid.
Math. 11: 28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
We benaderen Gods heilige wet vanuit Gods Geest. We staan er niet alleen voor want we vormen een span met Christus. Samen met Hem is het juk zacht en de last licht. Want Hij trekt de kar of de ploeg. Het juk van Christus maakt ons vrij, geleid door de liefde van God die door de Heilige Geest in ons is uitgestort.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

@ Adonimus, Mooie uitleg :smile:

De Wet is voor een christen geen juk, want de Heilige Geest legt in ons een verlangen om de Wet te willen doen, niet te moeten doen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.