De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:De 10 leefregels van het koninkrijk? Het moet niet gekker worden. Ik ben een hemelburger en verlost en vrij gekocht van welke wet danook om de levende God te dienen in vrijheid zonder welk juk dan ook. Maar alles uit genade.
De zonde heerst niet , maar de wet ook niet.
Het is allemaal verkocht onder het bloed van Jezus Christus. Vrij van de wet o vreugde vol leven. Niet meer aan Horeb vrezen of beven.
Niets te vrezen in Christus inderdaad, maar wel kunnen onze werken nog steeds verbranden als stro en hooi waardoor we schade zullen lijden. Maar hebben we deze werken van stro en hooi op het Fundament Jezus gebouwd, dan worden we daardoor behouden maar met geleden schade leert 1 Korinthe 3
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:De 10 leefregels van het koninkrijk? Het moet niet gekker worden. Ik ben een hemelburger en verlost en vrij gekocht van welke wet danook om de levende God te dienen in vrijheid zonder welk juk dan ook. Maar alles uit genade.
De zonde heerst niet , maar de wet ook niet.
Het is allemaal verkocht onder het bloed van Jezus Christus. Vrij van de wet o vreugde vol leven. Niet meer aan Horeb vrezen of beven.
Niets te vrezen in Christus inderdaad, maar wel kunnen onze werken nog steeds verbranden als stro en hooi waardoor we schade zullen lijden. Maar hebben we deze werken van stro en hooi op het Fundament Jezus gebouwd, dan worden we daardoor behouden maar met geleden schade leert 1 Korinthe 3
Onze werken worden eventueel verbrand, maar waar staat dat we schade lijden kun je dat aangeven?
En je laatste zin zegt dat als deze werken van stro en hooi op het fundament Jezus is gebouwd dan worden wij behouden??

Kor. 3 spreekt over werken die aan het licht zullen komen omdat de dag het zal verklaren maar er staat heel duidelijk dat zelfs als dat werk verbrand wordt dan lijdt hij schade ( het doet afbreuk aan zijn loon) maar zelf zal hij behouden blijven , maar niet WORDEN??
Werken worden altijd verbrand Ericjan, maar wat goud en zilver is doorstaat het vuur, en de rest verdwijnt. Lees dat stuk nu eens heel goed Kor. 3 vers 11-15 en het stoort me in hoge mate dat je soms een boodschap poneert in stelligheid en ik weet niet van wie je het geleerd hebt, maar elke keer als ik het nakijk dan staat het er niet.
Ik vind dat best kwalijk. Je poneert dingen alsof het de Waarheid is, maar je verdraait de zaak. Je smeert mensen hun ogen dicht met jouw visie, maar het klopt echt niet.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:
Wilsophie schreef:De 10 leefregels van het koninkrijk? Het moet niet gekker worden. Ik ben een hemelburger en verlost en vrij gekocht van welke wet danook om de levende God te dienen in vrijheid zonder welk juk dan ook. Maar alles uit genade.
De zonde heerst niet , maar de wet ook niet.
Het is allemaal verkocht onder het bloed van Jezus Christus. Vrij van de wet o vreugde vol leven. Niet meer aan Horeb vrezen of beven.
Niets te vrezen in Christus inderdaad, maar wel kunnen onze werken nog steeds verbranden als stro en hooi waardoor we schade zullen lijden. Maar hebben we deze werken van stro en hooi op het Fundament Jezus gebouwd, dan worden we daardoor behouden maar met geleden schade leert 1 Korinthe 3
Onze werken worden eventueel verbrand, maar waar staat dat we schade lijden kun je dat aangeven?
In 1 Korinthe 3:15 staat dat.
Wilsophie schreef:En je laatste zin zegt dat als deze werken van stro en hooi op het fundament Jezus is gebouwd dan worden wij behouden??
Inderdaad, daarvoor is Christus toch gestorven en opgestaan om de schuld over de zonde tov de Wet weg te nemen?
Wilsophie schreef:Kor. 3 spreekt over werken die aan het licht zullen komen omdat de dag het zal verklaren maar er staat heel duidelijk dat zelfs als dat werk verbrand wordt dan lijdt hij schade ( het doet afbreuk aan zijn loon) maar zelf zal hij behouden blijven , maar niet WORDEN??
Wat je wilt, behouden blijven, wat is het verschil volgens jou?

Wilsophie schreef:Werken worden altijd verbrand Ericjan, maar wat goud en zilver is doorstaat het vuur, en de rest verdwijnt.
En wat is goud en zilver? Dat is toch de werken naar de Wet Wilsohie?
En de werken die verbrand worden, zijn toch de werken die de Wet overtreden.

Wilsophie schreef:Lees dat stuk nu eens heel goed Kor. 3 vers 11-15 en het stoort me in hoge mate dat je soms een boodschap poneert in stelligheid en ik weet niet van wie je het geleerd hebt, maar elke keer als ik het nakijk dan staat het er niet.
Ik vind dat best kwalijk. Je poneert dingen alsof het de Waarheid is, maar je verdraait de zaak. Je smeert mensen hun ogen dicht met jouw visie, maar het klopt echt niet.
De pot verwijt hier duidelijk de ketel zie ik :lol:
Je bedoelt dat ik hier mijn visie deel die niet de jouwe is :smile: Zoals jou visie heel vaak niet de mijne is. So be it, ik zit er niet mee.
Dat is nu juist de insteek van een of beter dit forum, visies uitwisselen en erover in discussie gaan door argumenten aan te dragen. Die argumenten kan een ieder na controle aannemen of afwijzen, daarin zijn we vrij.

14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.

Het onderstreepte is duidelijk Wilsophie, het werk dat verbrand (overtredingen van de Wet dus) zal tot schade lijden door het vuur heen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wanneer we Matteus 5 bestuderen dan zien we dat Jezus niets aan de Wet wijzigde, maar juist de spreekwoordelijke punt op de i zette aangaande de Wet.
Eigenlijk nog strenger dus, kijk maar:

21 U hebt gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult niet doden; en: Wie doodt, zal door de rechtbank schuldig bevonden worden.
22 Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.

U mag niet doden zegt de Wet, maar Jezus legt uit dat het nog zwaarder is, want zelfs boos zijn op iemand maakt ons evenzo schuldig volgens de Wet.

27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen.
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.

De Wet zegt geen overspel, maar Jezus legt uit dat ook naar een andere vrouw kijken al overspel is volgens de Wet.


31 Er is ook gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een echtscheidingsbrief geven.
32 Maar Ik zeg u dat wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan hoererij, maakt dat zij overspel pleegt; en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.

De Wet zegt dat je je vrouw mag verstoten met een scheidingsbrief, maar Jezus legt uit dat de Wet nog zwaarder is want je vrouw verstoten mag alleen bij overspel van haar. (Geen woord hier over vergeving dus)

33 Verder hebt u gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult de eed niet breken, maar u zult voor de Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet, niet bij de hemel, want dat is de troon van God;
De Wet zegt een eed bij God mogen we niet breken, maar Jezus legt uit dat de Wet leert dat we beter helemaal niet moeten zweren bij God.
35 niet bij de aarde, want dat is de voetbank van Zijn voeten; en ook niet bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote Koning.
36 Ook bij uw hoofd mag u niet zweren, want u kunt niet één haar wit of zwart maken;
37 laat uw woord ja echter ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.

De Wet zegt een eed bij God mogen we niet breken, maar Jezus legt uit dat de Wet leert dat we beter helemaal niet moeten zweren bij God.

38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;

40 en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41 en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
De Wet zegt dat oog om oog tand om tand geldt, maar Jezus legt uit dat we de Wet nog beter doen wanneer we onze andere wang ook keren.

43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;

46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?

De Wet zegt uw naaste liefhebben en uw vijand haten, maar Jezus legt uit dat we de Wet NOG beter doen als we onze vijanden ook liefhebben.

48 Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Hoe volmaakt zijn zoals God? Volmaakt zijn in de Wet te doen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

EricJan schreef:Wat je wilt, behouden blijven, wat is het verschil volgens jou?
Wat het verschil is tussen behouden WORDEN en behouden BLIJVEN?
Weet je dit echt niet?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Wilsophie schreef:
En je laatste zin zegt dat als deze werken van stro en hooi op het fundament Jezus is gebouwd dan worden wij behouden??
Ericjan schreef:Inderdaad, daarvoor is Christus toch gestorven en opgestaan om de schuld over de zonde tov de Wet weg te nemen?
Nee niet inderdaad want je antwoord gaat over de zonden van de hele wereld, de Korinthebrief schrijft over gelovigen.
Goed en nauwkeurigheid is een vereiste EricJan. Je maakt er hutspot van.

[modbreak Trajecto] Code gecorrigeerd
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Wilsophie schreef:Onze werken worden eventueel verbrand, maar waar staat dat we schade lijden kun je dat aangeven?
Ericjan schreef:In 1 Korinthe 3:15 staat dat.
Lees even goed want er staat een tegenstelling. In vers 14 staat: "zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft die zal loon ontvangen, dat is dus die iemand die bouwt op Christus.
Dan zegt vers 15 : "Zo iemands werk verbrand zal worden,( dus dat zijn de hout, hooi en stoppelen, ) die zal schade lijden maar zelf zal hij behouden worden doch alzo als door vuur.
Kortom het gaat hier over gelovigen waarvan de ene groep werken doet die niets waard zijn en dus het vuur niet doorstaan, maar het doet niets af aan zijn behoud.
De andere groep heeft werken gedaan gebouwd op Christus dat is dus goud en kostelijke edelstenen en dat doorstaat het vuur. Hij is ook behouden, maar ontvangt zelfs nog loon.
De schadepost zit dus in het loon en niet in behoud.

[modbreak Trajecto] Code gecorrigeerd
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

EricJan schreef:En wat is goud en zilver? Dat is toch de werken naar de Wet Wilsohie?
En de werken die verbrand worden, zijn toch de werken die de Wet overtreden.
Waar staat in dit gedeelte dat goud en zilver de werken der wet zijn.
Het antwoord is dat goud en zilver en kostelijke stenen geen werken der wet zijn. Ik lees het nergens in de Bijbel.
Dus de werken die verbrand zijn hebben ook niets met een wet te maken.
Je schrijft je eigen Bijbel Ericjan.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

EricJan schreef:De pot verwijt hier duidelijk de ketel zie ik :lol:
Je bedoelt dat ik hier mijn visie deel die niet de jouwe is :smile: Zoals jou visie heel vaak niet de mijne is. So be it, ik zit er niet mee.
Dat is nu juist de insteek van een of beter dit forum, visies uitwisselen en erover in discussie gaan door argumenten aan te dragen. Die argumenten kan een ieder na controle aannemen of afwijzen, daarin zijn we vrij.
Dat lijkt heel grappig, maar het is best ernstig want het gaat niet om mijn visie en jouw visie, het gaat erom dat je de Bijbel niet goed citeert. Of je begrijpt het echt niet. Daar ben ik niet goed achter, en gelukkig kan iedereen dat controleren.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Misschien is het nuttig het woordje " onprofijtelijkheid" eens op te zoeken in het woordenboek, hoewel ik betwijfel of het er überhaupt in staat.

Toch maar even Hebreeen 7:18, 19 aanhalen dan:
Want de VERNIETIGING [ wel, das duidelijk] , van het voorgaande GEBOD [ = de WET, das ook duidelijk] , geschiedt om deszelfs zwakheid en..... onprofijtelijkheids wil; [ = GEEN NUT] , want de WET heeft GEEN DING volmaakt, maar de aanleiding van een betere hope, door welke wij tot God genaken [= naderen].

Ik geef het toe, e.e.a. is 'moeilijk te verstaan' zoals de apostel Petrus al zei over de zendbrieven van Paulus , maar ik hoop echt dat degenen die zo graag de wet willen onderhouden, bovenstaande begrijpen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:We benaderen Gods heilige wet vanuit Gods Geest. We staan er niet alleen voor want we vormen een span met Christus. Samen met Hem is het juk zacht en de last licht. Want Hij trekt de kar of de ploeg. Het juk van Christus maakt ons vrij, geleid door de liefde van God die door de Heilige Geest in ons is uitgestort.

Dan is dat toch Gods onderwijs? Zijn Woord? Dat gaan we toch niet versmallen tot de nederlandse wetgeving?
Allleen gelovigen vormen toch een span met Christus?

De Heilige Geest doet een werk in elke gelovige afgestemd op die gelovige, dat is toch geen Aviertje met de 10 geboden?
Er staat toch dat de wet een tuchtmeester is geweest totop Christus?

De wet is toch voor mij geen tuchtmeester?
Ik begrijp je uitleg wel en ik ben het er mee eens, maar jij weet toch ook dat men doorgaans alleen de 10 geboden bedoelt.
Die worden toch voorgelezen in de kerken?

Welke wet is dan gelegd op het vlees volgens jou?
Welke wet is een bediening des doods?
Welk wet doet de zonde kennen?

Ik leef toch door de Geest, mijn vlees is toch dood voor God?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Misschien is het nuttig het woordje " onprofijtelijkheid" eens op te zoeken in het woordenboek, hoewel ik betwijfel of het er überhaupt in staat.
In welk woordenboek wil je dat opzoeken? Het Nederlandse, het Hebreeuwse. Je schrijft zelf er al bij "geen nut". Dat lijkt me een goede omschrijving.
Toch maar even Hebreeen 7:18, 19 aanhalen dan:
Want de VERNIETIGING [ wel, das duidelijk] , van het voorgaande GEBOD [ = de WET, das ook duidelijk] , geschiedt om deszelfs zwakheid en..... onprofijtelijkheids wil; [ = GEEN NUT] , want de WET heeft GEEN DING volmaakt, maar de aanleiding van een betere hope, door welke wij tot God genaken [= naderen].
In dit bijbelgedeelte gaat het over de wet op het priesterschap. Het is duidelijk dat het Levitische priesterschap niet de definitieve oplossing voor de zonden kon brengen. Dat kon alleen de Hogepriester die heilig, onschuldig, onbesmet, afgescheiden was van de zondaars en boven de hemelen verheven. (vers 26). De offerdienst van het Levitische priesterschap werd uitgevoerd door zondige mensen die zich eerst moesten reinigen van hun eigen zonden. Ook het bloed van offerdieren kon geen verzoening bewerken. Deze wet op het priesterschap is inderdaad vervallen voor wie in Christus zijn. En nee, Gods wet heeft geen verlossing gebracht, die kunnen we alleen vinden in het bloed van onze Heer en Zaligmaker Jezus Christus. Maar vanuit die verlossing krijgt Christus, die de wet heeft vervuld, steeds meer gestalte in ons. We benaderen de wet vanuit een andere positie, namelijk in Christus. Vanuit die positie doen we wat God wil en zijn daaraan te herkennen.
1 Joh. 2:3 En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen.
4 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet.
5 Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn.
6 Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft.

1 Joh. 3:24 En wie Zijn geboden in acht neemt, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft.

1 Joh. 5:2 Hieraan weten wij dat wij de kinderen van God liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Volgens mij kunnen wij de nieuwe mens niet in actie brengen, dat is het werk van de Heilige Geest.
Dat is een leven vanuit de rust, juist omda genade en vrede wordt vermenigvuldigt door de kennis van God en van Jezus Christus.
Het is God die in mij werkt zowel het willen en het werken. Dat is toch geen inspanning van mijn vlees? Want daar is de wet opgelegd zegt de Bijbel.
De Thessalonicenzen waren echt een voorbeeld over de werken des geloofs. 2 Tim 4 vers 7 spreekt over die loopbaan die we zouden lopen, maar dat is geen wettisch lopen toch?
Het OT spreekt toch ook altijd over de "vreze des Heeren", en het NT spreekt altijd over de wandel in de Geest en de wandel in geloof.

De Galaten waren weer teruggegaan naar de onvrijheid van de wet, naar het vlees dus.
Galaten 4 zegt juist hoe vijandig de wet staat tegenover de genade zoals Ismaël vijandig stond t.o. Izak.
Want de zoon van de slavin zal geenszins erven en dan is er een triomfuitroep: "Wij zijn geen kinderen ener slavin, maar van de vrije".

Indien de bediening ( der wet) die veroordeling brengt , heerlijkheid was, veel meer is de bediening ( der genade) die rechtvaardigheid uit het geloof van Christus brengt overvloedig in heerlijkheid.

Romeinen 10 vers 4: " Want het einde der wet is Christus tot rechtvaardigheid een ieder die gelooft".
De wet is door Mozes gegeven maar de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen Joh. 1 vers 17.

Een Israëliet moest zonde ervaren opdat hij door het geloof zou komen tot de genade zegt Romeinen, maar de NT gelovige moet geloven een zondaar te zijn om de genade te ervaren. Een Israëliet kende zijn verdorven toestand doordat hij de wet overtrad.
De kerkregels zeggen meen ik, uit de wet leert gij uw ellende kennen.
Die Israëliet offerde en kwam tot rust betr. zijn overtreding van de wet. Maar de heidenen hadden helemaal geen wet.
Ik begrijp er echt niets van dat men maar een wet wil houden.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Deze wet op het priesterschap is inderdaad vervallen voor wie in Christus zijn. En nee, Gods wet heeft geen verlossing gebracht, die kunnen we alleen vinden in het bloed van onze Heer en Zaligmaker Jezus Christus. Maar vanuit die verlossing krijgt Christus, die de wet heeft vervuld, steeds meer gestalte in ons. We benaderen de wet vanuit een andere positie, namelijk in Christus. Vanuit die positie doen we wat God wil en zijn daaraan te herkennen.
Ok dat is mij duidelijk, dank je wel. Wij hebben de Hogepriester die onze voeten wast en die ons dagelijks heiligt en reinigt.
En Christus krijgt gestalte in ons. We hebben het over gelovigen. Maar dan zou ik niet weten welke wet ik vanuit een andere positie moet benaderen.
De positie begrijp ik, maar welk wet want ik was een heiden en ik had geen wet. Ik ben geen Jood. Ik ben geen moslim. Dus leg me dat nu eens uit.
En niet de 10 geboden want dat heb ik tot in den treure uitgelegd t.a.v. mijn staatsburgerschap in een democratie.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Onprofijtelijk is dus nutteloos , en vanwege de VERNIETIGING, de aanleiding van een BETERE hope, is geworden.

"vernietiging" betekent in Bijbelse zin tot NIETS maken = geen uitwerking meer heeft.

Het priesterschap onder het Oude verbond is VERNIETIGD, en heeft plaats gemaakt voor het Hogepriesterschap van Christus Jezus onder het Nieuwe Verbond.
Want de WET stelde tot hogepriesters mensen, die zwakheid hebben; maar het woord der eedzwering, die NA de WET is gevolgd, stelt den Zoon, Die in der eeuwigheid geheiligd is. [vs.28].

Want, van een zoveel BETER verbond [= het Nieuwe Verbond] is Jezus Borg geworden, en heeft een onvergankelijk priesterschap ontvangen. [ vs.22].

Als Hij zegt: Een NIEUW Verbond, zo heeft Hij het eerste OUD GEMAAKT; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de VERDWIJNING. [vs.13].

Wij zijn gelovigen van het Nieuwe Verbond, en mogen vrijmoedig ingaan in het heiligdom op een versen en levende weg , namelijk onze hemelse positie innemen, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees.

Maar de rechtvaardige zal uit het GELOOF leven zegt vers 38 van Hoofdstuk 10 en DUS niet uit de WET.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
EricJan schreef:De pot verwijt hier duidelijk de ketel zie ik :lol:
Je bedoelt dat ik hier mijn visie deel die niet de jouwe is :smile: Zoals jou visie heel vaak niet de mijne is. So be it, ik zit er niet mee.
Dat is nu juist de insteek van een of beter dit forum, visies uitwisselen en erover in discussie gaan door argumenten aan te dragen. Die argumenten kan een ieder na controle aannemen of afwijzen, daarin zijn we vrij.
Dat lijkt heel grappig, maar het is best ernstig want het gaat niet om mijn visie en jouw visie, het gaat erom dat je de Bijbel niet goed citeert. Of je begrijpt het echt niet. Daar ben ik niet goed achter, en gelukkig kan iedereen dat controleren.
Dat gevoel is nu bij ons op vele vlak wederzijds, voor mij speel je met bijbel-versen om je theorie te staven ipv woordelijk te lezen in de bijbel. Je betrekt er numerologie in, je betrekt er filosofie in, allemaal met als doel om jou theologie in de bijbel te kunnen lezen. En dat vind ik heel gevaarlijk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
EricJan schreef:Wat je wilt, behouden blijven, wat is het verschil volgens jou?
Wat het verschil is tussen behouden WORDEN en behouden BLIJVEN?
Weet je dit echt niet?
Dat schrijf ik niet, ik wil jou visie daarin weten Wilsophie, misschien had ik de vraag duidelijk moeten stellen inderdaad met wat versta jij onder:
behouden WORDEN?
behouden BLIJVEN?
Maar probeer nu eens gewoon antwoord te geven Wilsohie ipv er op deze manier met een wedervraag het onderwerp te omzeilen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Wilsophie schreef:
En je laatste zin zegt dat als deze werken van stro en hooi op het fundament Jezus is gebouwd dan worden wij behouden??
Ericjan schreef:Inderdaad, daarvoor is Christus toch gestorven en opgestaan om de schuld over de zonde tov de Wet weg te nemen?
Nee niet inderdaad want je antwoord gaat over de zonden van de hele wereld, de Korinthebrief schrijft over gelovigen.
Goed en nauwkeurigheid is een vereiste EricJan. Je maakt er hutspot van.
Dat jij dat zo ziet begrijp ik :lol:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Wilsophie schreef:Onze werken worden eventueel verbrand, maar waar staat dat we schade lijden kun je dat aangeven?
Ericjan schreef:In 1 Korinthe 3:15 staat dat.
Lees even goed want er staat een tegenstelling. In vers 14 staat: "zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft die zal loon ontvangen, dat is dus die iemand die bouwt op Christus.
Dan zegt vers 15 : "Zo iemands werk verbrand zal worden,( dus dat zijn de hout, hooi en stoppelen, ) die zal schade lijden maar zelf zal hij behouden worden doch alzo als door vuur.
Kortom het gaat hier over gelovigen waarvan de ene groep werken doet die niets waard zijn en dus het vuur niet doorstaan, maar het doet niets af aan zijn behoud.
Je verwijt mij niet juist te lezen Wilsophie, maar ik adviseer je nu toch dringend om wat meer afstand te nemen en eerst je kokende bloed te laten afkoelen, want je reageert op zaken die ik nergens schrijf.
Nergens schrijf ik dat iemand in Christus niet behouden wordt, misschien lees jij dat eruit, maar ik schrijf het niet. Kan ook niet want de vers die ik citeerde vermeldt immers duidelijk dat we behouden blijven, toch?
Dan kom je met deze zin: Kortom het gaat hier over gelovigen waarvan de ene groep werken doet die niets waard zijn en dus het vuur niet doorstaan
Heel krampachtig geformuleerd om maar niet toe te hoeven geven dat het hier werken betreft die tegen de Wet zijn. ;)
Daarbij vermijdt je bewust te Kortom het gaat hier over gelovigen bouwend op het Fundament van Christus
Want in beide voorbeelden gaat het om Christenen die hun werken hebben gebouwd op hooi stro of zilver en goud, gemeten naar de Wet van God.
Met een loon voor zilver en gouden werken en een straf, schade voor werken van hooi en stro. Maar Inderdaad wel behouden blijven.
Wilsophie schreef:De andere groep heeft werken gedaan gebouwd op Christus dat is dus goud en kostelijke edelstenen en dat doorstaat het vuur. Hij is ook behouden, maar ontvangt zelfs nog loon. De schadepost zit dus in het loon en niet in behoud.

Beide voorbeelden hebben hun goede en slechte werken gebouwd op het Fundament Christus.
Nergens heb ik het behoudt in Christus maar in twijfel getrokken Wilsohie, lees maar eens rustig terug. Je legt mij woorden in mijn wond die niet van mij afkomstig zijn. Het gaat er hier om dat de werken worden gemeten naar de Wet van God Wilsophie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
EricJan schreef:En wat is goud en zilver? Dat is toch de werken naar de Wet Wilsohie?
En de werken die verbrand worden, zijn toch de werken die de Wet overtreden.
Waar staat in dit gedeelte dat goud en zilver de werken der wet zijn.
Het antwoord is dat goud en zilver en kostelijke stenen geen werken der wet zijn. Ik lees het nergens in de Bijbel.
Dus de werken die verbrand zijn hebben ook niets met een wet te maken.
Je schrijft je eigen Bijbel Ericjan.[/quote]
Welke werken betreft het dan Wilsophie? Hoe wordt dan volgens jou gemeten of werken van goud of zilver zijn of van hooi en stro?

Ik wil je toch deze waarschuwing meegeven Wilsophie met goede bedoelingen:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.


Jezus zegt dat de Wet tot het einde der dagen van kracht zal zijn en dat Hij de Wet niet heeft afgeschaft. Met de waarschuwing dat wie wel de Wet van God afschaft en zo leeft en ook nog eens zo anderen leer de kleinste genoemd zal worden in het Koninkrijk. O fte wel terugkomend op het Fundament, dat zijn werken van hooi en stro Wilsohie. Brandt je daaraan toch niet zuster !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Helaas bemerk ik vaker bij broeder en zuster christenen dat ze de Wet van God zien als een last, iets wat lastig is. Terwijl de Wet van God juist een zegen is waar we dankbaar voor zouden moeten zijn. De Heilige Geest legt in ons christenen juist het verlangen om de Wet te doen en zou Zich er nooit tegen verzetten dan wel het bestaan ervan ontkennen. Want de Heilige Geest zal nooit Jezus of God weerspreken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ik denk dat ik heel vaak eigenlijk niet begrijp wat je bedoelt, en probeer om goed te lezen wat er staat en dan probeer ik te begrijpen wat je bedoelt, ik ervaar je geschreven tekst niet altijd als duidelijk en warrig.
Ik lees nu dingen terug inclusief je waarschuwing die totaal niet teruggrijpen op mijn post en mijn denken en mijn uitleg vanuit de Bijbel.

Eigenlijk zocht ik naar een mogelijkheid om een onderscheid aan te geven tussen de wet onder het oude verbond en de genade van het nieuwe verbond.

Het OT legt veel "plaatjes" neer die a.h.w. in het NT gestalte of vorm krijgen.
Bij de wet is het eigenijk andersom want het letterlijke plaatje in steen met sancties e.d. van 2x5 en dan nog een kapot stel en een hersteld stel die in de ark werd gelegd krijgt in het NT geen gestalte maar wordt overdrachtelijk gemaakt vanwege de krachteloosheid door de vervulling via het offer van Christus.

Normaliter is eigenlijk het Oude Verbond een voorafschaduwing van de dingen die komen gaan inclusief de wet.
En hoewel wij denken dat ook onze huidige toestand in de wereld een eeuw met wijsheid is zoals de Grieken wensten is dat toch een contrast met de Joden die een teken zouden willen zien.
Nog steeds zie je in bepaalde gemeenschappen dat men een teken wil zien.
Terwijl de Grieken wijsheid wensten, maar dat is nu hier niet aan de orde.

Je zegt dat je merkt dat broeders en zusters de wet van God zien als een last en ik ga er dan maar vanuit dat het weer om de 10 geboden gaat.
Want dat kan heel lastig zijn.
Dan haal je weer de Heilige Geest erbij die dus een verlangen in ons hart zou leggen om de 10 geboden na te volgen?
Of bedoel je dat niet.

De Heilige Geest zou niet van Zichzelf spreken dus het is in mijn leven de Geest van Christus.
Het is ook Christus Zelf die woning heeft gemaakt en gekregen in mijn leven en moeilijk zou ik het niet willen maken, want Zijn last is licht en Zijn juk is zacht.
Dus ik ervaar geen druk of last.
Maar nogmaals leg het maar uit als ik je niet begrijp.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ik denk dat ik heel vaak eigenlijk niet begrijp wat je bedoelt, en probeer om goed te lezen wat er staat en dan probeer ik te begrijpen wat je bedoelt, ik ervaar je geschreven tekst niet altijd als duidelijk en warrig.
Het staat je vrij om te vragen aan mij of ik het anders voor je kan verwoorden. Soms lukt me dat, soms is dat moeilijk, soms krijg ik "spontaan" hulp op dit forum na gebed waardoor ik de juiste woorden aangereikt krijg van broeders en zusters, zoals nu al een paar keer gebeurd is. :smile:
Wilsophie schreef:Het OT legt veel "plaatjes" neer die a.h.w. in het NT gestalte of vorm krijgen.
Bij de wet is het eigenijk andersom want het letterlijke plaatje in steen met sancties e.d. van 2x5 en dan nog een kapot stel en een hersteld stel die in de ark werd gelegd krijgt in het NT geen gestalte maar wordt overdrachtelijk gemaakt vanwege de krachteloosheid door de vervulling via het offer van Christus.
Niet de Wet is krachteloos geworden maar de veroordeling door de Wet is weggenomen in Christus.
Wilsophie schreef:Je zegt dat je merkt dat broeders en zusters de wet van God zien als een last en ik ga er dan maar vanuit dat het weer om de 10 geboden gaat. Want dat kan heel lastig zijn.
Ik heb vaker getracht uit te leggen dat de 10 geboden het frame werk is waaraan de hele Wet van God is opgehangen, de hele Wet past in die 10 geboden en de hele Wet van God past in de samenvatting die Jezus gaf: (1) Heb uw Vader God lief boven alles (2) Heb uw naaste lief als uzelf.
Dus het gaat uiteindelijk over heel de Wet. Wanneer we in de bijbel zoeken op de Wet dat zien de dat alle regels als de Wet staan vernoemd.
Wilsophie schreef:Dan haal je weer de Heilige Geest erbij die dus een verlangen in ons hart zou leggen om de 10 geboden na te volgen?
Of bedoel je dat niet.
Absoluut, een verlangen, geen moeten met angst voor straf.
Wilsophie schreef:De Heilige Geest zou niet van Zichzelf spreken dus het is in mijn leven de Geest van Christus.
Absoluut
Wilsophie schreef:Het is ook Christus Zelf die woning heeft gemaakt en gekregen in mijn leven en moeilijk zou ik het niet willen maken, want Zijn last is licht en Zijn juk is zacht. Dus ik ervaar geen druk of last.
Dat is precies wat ik bedoel Wilsophie, de Heilige Geest legt in jou dan (onbewust) het verlangen om de Wet te doen. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Gisteren sprak ik een Messiaanse vriend van me en hij wees me op het volgende:

In Handelingen 18 zien we dat er verschil is tussen Joden en de Wet en wij uit de heidenen. De Joden dienen de Wet te doen zoals voorheen ook al was, wij uit de heidenen worden daarin wat ontzien leert Handelingen 18

18 De volgende dag ging Paulus met ons naar Jakobus. En al de ouderlingen waren daar gekomen.
19 En nadat hij hen gegroet had, verhaalde hij tot in bijzonderheden wat God door zijn bediening onder de heidenen gedaan had.
20 En toen zij dat gehoord hadden, prezen zij de Heere en zeiden tegen hem: U ziet, broeder, hoeveel duizenden Joden er zijn die geloven; en zij zijn allemaal ijveraars voor de wet.

De Joden waren dus nog steeds ijveraars van de Wet, deden de Wet nauwkeurig !

21 Men heeft hun over u verteld dat u alle Joden die onder de heidenen wonen, leert afvallig te worden van Mozes, doordat u zegt dat zij de kinderen niet moeten besnijden en ook niet moeten wandelen overeenkomstig de gebruiken van de wet.
Het valse gerucht ging in de ronde dat de Joden in Christus zich niet meer hoefden te besnijden en niet hoefden te wandelen volgens de Wet van God.

22 Wat staat ons nu te doen? Het is beslist noodzakelijk dat heel de menigte samenkomt, want zij zullen horen dat u gekomen bent.
23 Doe daarom wat wij u zeggen. Wij hebben vier mannen die een gelofte gedaan hebben.


24 Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt.
25 Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.

Paulus geeft aan dat het een leugen is dat Joden in Christus de Wet niet meer zouden hoeven doen. De Jood Die in Christus is dient dus nog steeds te besnijden en de Wet te doen.

Kan je nagaan hoe de Jood in Christus zich voelde toen christenen uit de heidenen meenden (nog steeds) het beter te weten dan Zijn uitverkoren volk, hoe te handelen?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:Gisteren sprak ik een Messiaanse vriend van me en hij wees me op het volgende:

In Handelingen 18 zien we dat er verschil is tussen Joden en de Wet en wij uit de heidenen. De Joden dienen de Wet te doen zoals voorheen ook al was, wij uit de heidenen worden daarin wat ontzien leert Handelingen 18

18 De volgende dag ging Paulus met ons naar Jakobus. En al de ouderlingen waren daar gekomen.
19 En nadat hij hen gegroet had, verhaalde hij tot in bijzonderheden wat God door zijn bediening onder de heidenen gedaan had.
20 En toen zij dat gehoord hadden, prezen zij de Heere en zeiden tegen hem: U ziet, broeder, hoeveel duizenden Joden er zijn die geloven; en zij zijn allemaal ijveraars voor de wet.

De Joden waren dus nog steeds ijveraars van de Wet, deden de Wet nauwkeurig !

21 Men heeft hun over u verteld dat u alle Joden die onder de heidenen wonen, leert afvallig te worden van Mozes, doordat u zegt dat zij de kinderen niet moeten besnijden en ook niet moeten wandelen overeenkomstig de gebruiken van de wet.
Het valse gerucht ging in de ronde dat de Joden in Christus zich niet meer hoefden te besnijden en niet hoefden te wandelen volgens de Wet van God.

22 Wat staat ons nu te doen? Het is beslist noodzakelijk dat heel de menigte samenkomt, want zij zullen horen dat u gekomen bent.
23 Doe daarom wat wij u zeggen. Wij hebben vier mannen die een gelofte gedaan hebben.


24 Neem die bij u, reinig u samen met hen en betaal voor hen de kosten van de offers, zodat zij zich het hoofd kunnen laten scheren en allen kunnen weten dat er niets waar is van wat hun over u verteld is, maar dat u zo wandelt dat u ook zelf de wet in acht neemt.
25 Maar wat de heidenen betreft die geloven, hebben wij geschreven en goedgevonden dat zij niets dergelijks in acht hoeven te nemen, behalve dat zij zich moeten wachten voor afgodenoffers, voor bloed, voor het verstikte en voor ontucht.

Paulus geeft aan dat het een leugen is dat Joden in Christus de Wet niet meer zouden hoeven doen. De Jood Die in Christus is dient dus nog steeds te besnijden en de Wet te doen.

Kan je nagaan hoe de Jood in Christus zich voelde toen christenen uit de heidenen meenden (nog steeds) het beter te weten dan Zijn uitverkoren volk, hoe te handelen?
Een vraagje Ericjan, is een Messiaanse vriend iemand die gelooft in de Here Jezus als de Messias?
En is dit een Jood in Christus, dan is er toch geen probleem en behoort deze vriend tot de Gemeente?
Geen heiden meent het beter te weten hoor, maar het is een ander volk dan het volk wat uitverkozen was, maar de Here Jezus heeft afgewezen en als jouw vriend de Here Jezus aanvaart als Zijn Verlosser dan behoort hij tot die 2e zoon.
Hij moet weten als geen ander dat God in de Bijbel vaak de eerste zoon, neem Ezau en Jacob, en Ismaël en Izak, de gekruisde handen van Vader Jacob, dat in het OT al werd geïllustreerd dat het nooit de eerste was, maar de tweede.
Als het fenomeen bestaat zoals jij zegt een Jood in Christus dan onderscheid hem dat niets van mij als Hollander in Christus. want door geloof zijn wij in Christus en niet door afkomst.
Dat was wel de bedoeling EricJan, maar dat is niet meer aan de orde.
Begrijp dat toch eens.