De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Adinomis schreef:
Peter79 schreef: Als Christus tegenover de wet staat, dan is Hij Leven en Geest tegenover de letter die doodt. Hoe doodt die letter? Doordat de letter haarscherp de mens in staat der beschuldiging stelt. Met de letter is het mogelijk om je eigen daden en andere daden af te meten. En ieder die de wet zo gebruikt, als maatstaf voor zichzelf en voor anderen, stelt zich bloot aan de dodende werking van de wet.
Ik ben het ook eens met het meeste wat Peter schrijft, waarbij ik enkele aantekeningen wil maken. In bovenstaande zin wordt met het woordje "als" de mogelijkheid open gelaten dat Christus tegenover de wet staat, terwijl Hij juist de volbrenger van de wet is. Als we uit Hem leven, door Zijn Geest, bevestigen wij de wet! Rom. 3:31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet. Maar Peter vervolgt terecht dat het verkeerde gebruik van de wet dodelijk is.
Ik geloof dat de wet in mijn hart geschreven is. De Heilige Geest leidt mij. Als ik in de Bijbel (het Woord, de Thora) lees, dan opent Hij mijn hart. Het houden van de wet is het houden van alles wat uit zijn mond uitgaat. De iota en de tittel zijn er tot het einde, zodat elke weg buiten Christus doodloopt. Maar in Christus zijn die dodende letters er niet maar is de Geest en die maakt levend.
Hier zou ik liever zeggen: in Christus zijn die letters niet meer dodelijk. Verder kan ik wel meegaan in wat Peter zegt. Het ligt heel dicht bij elkaar.
Dank, Adinomis en ook Peter. Voor de heldere verwoording en toelichting. Met name het dikgedrukte. Ik heb het graag gelezen. (kan er niets aan toevoegen, en ben hier ook even niet meer zoveel, maar wilde even aangeven dat het in dankbaarheid is gelezen).
Laatst gewijzigd door Anja op 15 apr 2014, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:Het is volbracht!

Gelovigen, ontvangen door de dood en opstanding van de Heere Jezus Christus niet alleen vergeving van zonden, maar zijn ook bevrijd van de heerschappij van de zonde, de wet en de dood.

Het vlees kruisigen (zoals sommigen zeggen) klinkt welliswaar vroom maar doorstaat de toets van Godswoord niet omdat het oordeel over (alle) het vlees van Godswege reeds op Golgotha heeft plaats gevonden.
De mensheid is daar ter plekke door God voor dood verklaard!

De Schrift leert in 2 Cor 5:15 onmiskenbaar dat, indien Een (Jezus Christus) voor allen (alle mensen komende in deze wereld - Joh 1:9) gestorven is, zij dan ALLEN gestorven zijn. Mors dood dus! Althans voor God!

Vervolgens staat er:
En Hij is voor allen gestorven, opdat DEGENEN, DIE LEVEN, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is. Gal 2:20.

Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik NU in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. Want GIJ ZIJT GESTORVEN, en uw leven is met Christus verborgen in God.

Een gelovige is dus reeds met Christus gestorven (gekruisigt). Col 3:3.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Gal 5:24.
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. 2Kor.5:15-17.
Het is volbracht!
Dat is de blijde boodschap- de boodschap van OPSTANDING, bekeert u dan want
Het is kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die gelooft. 1Rom.1:16.
Amen! Jij ook bedankt, Wilsophie, voor jouw bovenstaande bijdrage, want dit is zó waar! Ik ga me niet meer vermoeien dit in woorden te gaan vervatten. Mensen die menen te moeten strijden tegen hun vlees, die moeten denk ik nog strijden tegen hun vlees. Niets menselijks is mij vreemd hoor, maar de ervaring heeft bovenstaande waarheid volledig uitgewezen. Waar men tegen strijdt, wordt groter. Geeft men zich over aan Hem, dan lost Hij het op. Op Zijn manier. Maar ik denk dat dat een proces is en dat ieder daar zelf individueel op eigen manier achter moet komen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Het is volbracht!
De Schrift leert in 2 Cor 5:15 onmiskenbaar dat, indien Een (Jezus Christus) voor allen (alle mensen komende in deze wereld - Joh 1:9) gestorven is, zij dan ALLEN gestorven zijn. Mors dood dus! Althans voor God!
Hiermee zegt de bijbel dus dat Jezus voor allen gestorven is en omdat we als Zijn volgeling na de doop door onderdompeling symbolisch met Hem sterven en met Hem opstaan uit de dood. De de zonden tov de Wet in of door ons vlees worden ons niet meer toegerekend door God, dat is zalig gemaakt ofwel genade ontvangen.
Maar de Wet is er nog steeds, overtredingen worden ons in Christus alleen niet toegerekend. De schuld over onze zonden in het vlees is weggenomen.
Wilsophie schreef:Vervolgens staat er:
En Hij is voor allen gestorven, opdat DEGENEN, DIE LEVEN, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is. Gal 2:20.
De verzen eraan voorafgaand brengen dit eigenlijk goed in beeld.
18 Want als ik dat wat ik afgebroken heb, weer opbouw, dan bewijs ik daarmee dat ik zelf een overtreder ben.
Wat hebben we afgebroken? De Wet, want die maakt de mens ten schande. We mogen dus niet op eigen kracht de Wet doen om rechtvaardig te worden zonder Christus Zijn Genade, want daarmee zouden we zelf opbouwen wat we al hebben afgebroken.

19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
Paulus geeft aan voor en door de Wet gestorven te zijn, dus die Wet bestaat nog, want hij is ervoor en erdoor gestorven, door de Wet.

20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
We leven nog steeds in ons zondig vlees, maar wel in Christus uiteraard. Daardoor zondigen we nog steeds voor de Wet, maar het wordt ons in Christus niet aangerekend, de schuld heeft Jezus voor ons weggenomen. Ook de zonden uit het verleden zal God ons niet meer toerekenen, onze oude ik is dus gestorven en een nieuwe ik is opgestaan waardoor God ons ook de toekomende zonden tov de Wet in Genade niet meer zal toerekenen.

Wilsophie schreef:Een gelovige is dus reeds met Christus gestorven (gekruisigt). Col 3:3.
Iets verderop wordt het onjuist gebruik van dit bijbel citaat duidelijk, want de bijbel gaat verder
5 Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is.
* Dood uw vlees aangaande ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht. Dit zijn zonden verboden bij de Wet van God.

6 Door deze dingen komt de toorn van God over de ongehoorzamen.
En deze zonden die in de Wet van God verboden zijn wekken nog steeds de toorn van God op, alleen zal God ons in genade niet meer veroordelen.

Wilsophie schreef:Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Gal 5:24.
Even ervoor staat weet dat de Wet er nog is, want de Wet richt zicht daartegen niet..... waartegen niet tegen de vruchten van de Geest.
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.

Waartegen dan wel? tegen de zonden die de Wet van God nog steeds verbiedt ! haat, droefheid, oorlog, ongeduld, onvriendelijkheid, slechtheid, ongeloof, gevoelloosheid, opvliegendheid. Allemaal zonden die we als christen nog steeds in ons vlees meedragen, daartegen is de Wet van God nog steeds.

Wilsophie schreef:Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. 2Kor.5:15-17.
17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
Dus het oude waar de God middels de Wet keihard veroordeelde is voorbij, nu in Christus is die veroordeling weggenomen, een nieuwe schepping, want tot op dat moment oordeelde God middels de Wet en de overtredingen erop, maar nu in Christus niet meer.
Wilsophie schreef:Het is volbracht!
Dat is de blijde boodschap- de boodschap van OPSTANDING, bekeert u dan want
Het is kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die gelooft. 1Rom.1:16.
Inderdaad, op eigen kracht de Wet willen doen en zo rechtvaardig voor God worden is onmogelijk, alleen door geloof in Christus en Zijn Genade tav de zonden beschreven in de Wet, zal God ons deze niet toerekenen en dus zalig maken in Zijn Genade.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef: Hiermee zegt de bijbel dus dat Jezus voor allen gestorven is en omdat we als Zijn volgeling na de doop door onderdompeling symbolisch met Hem sterven en met Hem opstaan uit de dood. De de zonden tov de Wet in of door ons vlees worden ons niet meer toegerekend door God, dat is zalig gemaakt ofwel genade ontvangen.
Maar de Wet is er nog steeds, overtredingen worden ons in Christus alleen niet toegerekend. De schuld over onze zonden in het vlees is weggenomen.


Het gaat niet over de doop door onderdompeling, daar gaat het nooit over want dan zou je ongedoopte mensen beschouwen als niet wedergeboren. Nee niks is zalig gemaakt en zonden ontvangen geen genade. Zonden worden voor dood gehouden omdat het vlees gedood is. De wet is krachteloos geworden zegt de Bijbel.. Schuld is er wel degelijk en daarom is het goed dat we onze zonden mogen belijden, dat heeft niet met vergeving te maken, maar van de bevrijding van ons geweten.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ik doe het even in stukjes Ericjan, anders quote ik niet goed. Het gaat nu over Galaten 2 vers 18 begrijp ik.
Ëricjan schreef:De verzen eraan voorafgaand brengen dit eigenlijk goed in beeld.
18 Want als ik dat wat ik afgebroken heb, weer opbouw, dan bewijs ik daarmee dat ik zelf een overtreder ben.
Wat hebben we afgebroken? De Wet, want die maakt de mens ten schande. We mogen dus niet op eigen kracht de Wet doen om rechtvaardig te worden zonder Christus Zijn Genade, want daarmee zouden we zelf opbouwen wat we al hebben afgebroken.
Ja dat is een moeilijke zin, Paulus spreekt als Jood van nature volgens vers 15 en zegt duidelijk dat het niet gaat om zondaars uit de heidenen volgens vers 15 en past het daarom toe op het geloof in Jezus Christus en niet op de wet. En volgens mij heeft hij de wet naar de joodse normen afgebroken omdat hij voor en door de wet gestorven is en wat hij door het vlees leeft dat leeft hij door de Zoon van God en verwijst hij naar Galaten 1 vers 4 en dat gaat over de tegenwoordige positie in Christus. De wet zal best nog bestaan, maar is krachteloos geworden.

Daardoor zondigen we nog steeds voor de Wet, maar het wordt ons in Christus niet aangerekend, de schuld heeft Jezus voor ons weggenomen. Ook de zonden uit het verleden zal God ons niet meer toerekenen, onze oude ik is dus gestorven en een nieuwe ik is opgestaan waardoor God ons ook de toekomende zonden tov de Wet in Genade niet meer zal toerekenen.
Of we t.a.v. de wet nog zondigen is niet relevant want de zonde heerst niet meer in ons, maar de genade heerst.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Iets verderop wordt het onjuist gebruik van dit bijbel citaat duidelijk, want de bijbel gaat verder
5 Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is.
* Dood uw vlees aangaande ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht. Dit zijn zonden verboden bij de Wet van God.

6 Door deze dingen komt de toorn van God over de ongehoorzamen.
En deze zonden die in de Wet van God verboden zijn wekken nog steeds de toorn van God op, alleen zal God ons in genade niet meer veroordelen.
Je noemt Col. 3 vers 3 een onjuist gebruik van de Bijbel? Dat is mijn dooptekst en een prachtige belofte van Gods wege: "Gij zijt gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God"
Dat gaat over de ongehoorzamen en dat zijn in de BIJBEL ongelovigen over wie de toorn van God zal komen , het gaat hier niet over de wet en het gaat helemaal niet om niet veroordelen door genade. De combinatie van genade en veroordelen begrijp ik niet binnen die verband. Wij zijn reeds geoordeeld want het gaat volgens vers 10 over de nieuwe mens die aangedaan is zodat de vrede van God heerst in de harten van gelovigen. Ook in deze brief stelt Paulus aan de gelovigen in Kolosse hen de tegenstelling voor tussen de oude en de nieuwe mens.
Elders staat dat hij graag wilde dat deze brief ook aan de gelovigen in Laodicea zou worden voorgelezen. Het is een brief aan gelovigen aan wie God via Paulus de verborgenheid van Zijn wil wilde bekend maken. Immers in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk en wij zijn Zijn Lichaam.
Daarom staat er : "Gij zijt in Hem volmaakt" In Hem gedoopt, in Christus gedoopt , met Hem verbonden en één geworden.

En het mooiste is wat Adinomis eens heeft uitgelegd dat het handschrift dat tegen ons was is uitgewist, want die bestond uit inzettingen en die is weggedaan en zelfs aan het kruis genageld.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

In de Bijbel staat dat zelfs een verbond van mensen rechtsgeldig is, en niemand stelt daarvan iets terzijde of voegt daar iets aan toe. Galaten 3:15 Hoeveel temeer dan Gods verbonden!
In Galaten 3 gaat het verder over het verbond van God met Abraham, maar het geldt natuurlijk evengoed voor het Sinaïtische verbond wat God met Israël heeft gemaakt. Zie o.a. Ex. 24.
De (gelovige) heidenen worden later niet in dat verbond ingevoegd (dat is toevoegen aan het verbond), dus de hele thora is niet op hen van toepassing.
Dat neemt niet weg dat Jezus de morele principes uit de wet ook aan ons gelovige heidenen leert, dus wat dat betreft is er helemaal geen probleem.
Als wij, gelovige uit de volken, ons nou gewoon houden aan wat Jezus ons leert (in de kracht van de Geest uiteraard) dan is het probleem van het vierde gebod ook opgelost.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef: Hiermee zegt de bijbel dus dat Jezus voor allen gestorven is en omdat we als Zijn volgeling na de doop door onderdompeling symbolisch met Hem sterven en met Hem opstaan uit de dood. De de zonden tov de Wet in of door ons vlees worden ons niet meer toegerekend door God, dat is zalig gemaakt ofwel genade ontvangen.
Maar de Wet is er nog steeds, overtredingen worden ons in Christus alleen niet toegerekend. De schuld over onze zonden in het vlees is weggenomen.


Het gaat niet over de doop door onderdompeling,
Goed dat is inderdaad een andere discussie.
Wilsophie schreef:Zonden worden voor dood gehouden omdat het vlees gedood is. De wet is krachteloos geworden zegt de Bijbel..
Krachteloos inderdaad maar niet weggedaan. Wij zijn gestorven voor de Wet - De Wet is niet gestorven.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Ëricjan schreef:Ik doe het even in stukjes Ericjan, anders quote ik niet goed. Het gaat nu over Galaten 2 vers 18 begrijp ik.
Ëricjan schreef:De verzen eraan voorafgaand brengen dit eigenlijk goed in beeld.
18 Want als ik dat wat ik afgebroken heb, weer opbouw, dan bewijs ik daarmee dat ik zelf een overtreder ben.
Wat hebben we afgebroken? De Wet, want die maakt de mens ten schande. We mogen dus niet op eigen kracht de Wet doen om rechtvaardig te worden zonder Christus Zijn Genade, want daarmee zouden we zelf opbouwen wat we al hebben afgebroken.
Ja dat is een moeilijke zin, Paulus spreekt als Jood van nature volgens vers 15 en zegt duidelijk dat het niet gaat om zondaars uit de heidenen volgens vers 15 en past het daarom toe op het geloof in Jezus Christus en niet op de wet. En volgens mij heeft hij de wet naar de joodse normen afgebroken omdat hij voor en door de wet gestorven is
Nee de Wet is niet gestorven noch afgebroken Wilsohie, de Wet was afgebroken door de mens doordat deze de Wet (die goed is volgens de bijbel) niet door de mensen kon worden gedaan. Welke mensen? De Joden, want de heidenen kenden de wet nog niet. Daarom is het offer van Christus in beginsel ook gebracht voor Israel om hen genade te brengen en die genade is OOK naar ons heidenen gekomen.
Ëricjan schreef:en wat hij door het vlees leeft dat leeft hij door de Zoon van God en verwijst hij naar Galaten 1 vers 4 en dat gaat over de tegenwoordige positie in Christus. De wet zal best nog bestaan, maar is krachteloos geworden.
Kijk hier komen we dichter tot elkaar :) De Wet is in Christus inderdaad krachteloos geworden daar God ons niet meer veroordeeld in Christus, maar bestaat inderdaad nog wel degelijk. Ons loon kunnen we met de Wet verdienen.

Ëricjan schreef: Daardoor zondigen we nog steeds voor de Wet, maar het wordt ons in Christus niet aangerekend, de schuld heeft Jezus voor ons weggenomen. Ook de zonden uit het verleden zal God ons niet meer toerekenen, onze oude ik is dus gestorven en een nieuwe ik is opgestaan waardoor God ons ook de toekomende zonden tov de Wet in Genade niet meer zal toerekenen.
Ëricjan schreef:Of we t.a.v. de wet nog zondigen is niet relevant want de zonde heerst niet meer in ons, maar de genade heerst.
Natuurlijk wel, want om Vader God en Yoshua niet teleur te stellen en verdriet te doen met onze zonden, is het verlangen in ons gelegd om de Wet te doen als resultaat van leven in Genade door Christus en NIET als doel om rechtvaardig te worden voor God.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Zonden worden voor dood gehouden omdat het vlees gedood is. De wet is krachteloos geworden zegt de Bijbel..
Krachteloos inderdaad maar niet weggedaan. Wij zijn gestorven voor de Wet - De Wet is niet gestorven.
Degenen die het van de wet verwachten worden wel door de wet veroordeeld. Want ieder zondigt en zonde leidt tot de dood.
Wat dat betreft is de wet niet krachteloos.
Wie het van Christus verwachten zijn met Hem gestorven voor de wet van zonde die tot de dood leidt. In Christus is het Leven!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

marianne schreef:In de Bijbel staat dat zelfs een verbond van mensen rechtsgeldig is, en niemand stelt daarvan iets terzijde of voegt daar iets aan toe. Galaten 3:15 Hoeveel temeer dan Gods verbonden!
In Galaten 3 gaat het verder over het verbond van God met Abraham, maar het geldt natuurlijk evengoed voor het Sinaïtische verbond wat God met Israël heeft gemaakt. Zie o.a. Ex. 24.
De (gelovige) heidenen worden later niet in dat verbond ingevoegd (dat is toevoegen aan het verbond), dus de hele thora is niet op hen van toepassing.
Dat neemt niet weg dat Jezus de morele principes uit de wet ook aan ons gelovige heidenen leert, dus wat dat betreft is er helemaal geen probleem.
Als wij, gelovige uit de volken, ons nou gewoon houden aan wat Jezus ons leert (in de kracht van de Geest uiteraard) dan is het probleem van het vierde gebod ook opgelost.

Zeker Marianne, maar ik geloof zo dat we leven van nà de opstanding en dat het voorhang gescheurd is en de muur des afscheids is afgebroken, dat ik als gelovige uit de heidenen mij zeer verbonden weet in Christus en ik ben nooit opgevoed of opgegroeid met de wet zoals in de kerken en ik heb een aardig Joods boekje gelezen over een chassidisch gezin en dat heette : 'de vreugde der wet" en het was heel komisch, maar ook zo herkenbaar nu ik op Urk woon.
Wij zijn nergens in gevoegd, wij zijn gevoegd in Christus en als je hem een Olijfboom noemt vind ik dat best, maar voor mij is Hij de Boom des Levens en daar ben ik niet ingeprikt ofzoiets , maar daar eet ik van...Natuurlijk ken ik ethische principes maar dat kent mijn ongelovige buurvrouw ook toch?
Ik begrijp het vierde gebod ook niet. Maar vooruit...
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ik wil graag nog antwoorden op een post van Adi, maar heb even tijd nodig.
Marianne spreekt over het verbond en dat is heel belangrijk in deze.



In Galaten 3 worden wij door Paulus geconfronteerd met het feit, dat Gods
verbond met Abraham reeds vierhonderd en dertig jaar van kracht was, voordat de
wet gegeven werd.

Abraham werd gerechtvaardigd uit het geloof, zonder de werken der wet, eenvoudig omdat hij vele eeuwen voor de komst van de wet leefde. (Vgl.
Rom. 4: 3 en 3: 28) Hij is dus ook niet in staat geweest om, nadat hij door God
gerechtvaardigd geworden was, "uit dankbaarheid" te gaan leven in
overeenstemming met de wet. Let hier goed op. Abraham was een verdorven Syriër.

Dit verbond met Abraham werd gesloten met "Abraham en zijn Zaad", waarbij verklaard wordt, dat dit zaad niemand anders dan Christus is.

Wanneer Paulus deze waarheid uiteen zet, geeft hij overigens tevens een prachtige demonstratie van hoe letterlijk men de Bijbel behoort te lezen: “Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van één: En uw zaad; hetwelk is Christus" (Gal. 3 : 16).

Over deze beloften aan Abraham en Christus zegt Paulus vervolgens, dat zij niet werden ingetrokken, toen God vierhonderd en dertig jaren later het verbond van de wet sloot op de Sinai.

"En dit zeg ik; het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door
de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen" (Gal. 3 : 17) Ondanks de wet, en buiten
haar om, blijven de beloften aan Abraham en Christus geldig, en blijft het waar, dat geloof gerekend wordt tot gerechtigheid. “Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend” (Gal. 3: 6; Rom. 4: 3) “Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet" (Rom. 3: 21)
De wet, die zoveel eeuwen later pas gegeven werd, doet dus niets toe of af aan de beloften aan Abraham en zijn Zaad.

De wet is geen aanvulling op de beloften, maar is gesteld naast de beloften'. “Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil
daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn .(Gal. 3 : 19)

Waar is de wet bij gesteld?

Zoals uit vers 18 blijkt, is de wet gesteld bij, of naast de beloften.

Dat zij volkomen los daarvan staat, blijkt uit vers 15: “Broeders, ik spreek naar de mens: zelfs eens mensen verbond, dat bevestigd is, doet niemand te niet.
Het verbond met Abraham en zijn Zaad is een eeuwig verbond.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Zonden worden voor dood gehouden omdat het vlees gedood is. De wet is krachteloos geworden zegt de Bijbel..
Krachteloos inderdaad maar niet weggedaan. Wij zijn gestorven voor de Wet - De Wet is niet gestorven.
Degenen die het van de wet verwachten worden wel door de wet veroordeeld. Want ieder zondigt en zonde leidt tot de dood.
Wat dat betreft is de wet niet krachteloos.
Wie het van Christus verwachten zijn met Hem gestorven voor de wet van zonde die tot de dood leidt. In Christus is het Leven!
Inderdaad, goede aanvulling, in ons betoog ging het wel specifiek om hen die in Christus zijn.

Zoals Romeinen 2 zegt
12 Want zij die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan, en zij die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden.
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.

! Theoretisch zou dus iemand nog steeds door de Wet van God rechtvaardig kunnen worden.

Maar ook Christus kijkt er nog steeds na tav ons loon zien we ook in 2 Korinthe 2
10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Wij zijn nergens in gevoegd, wij zijn gevoegd in Christus en als je hem een Olijfboom noemt vind ik dat best, maar voor mij is Hij de Boom des Levens en daar ben ik niet ingeprikt ofzoiets , maar daar eet ik van...
Je kunt ook in de Olijfboom zijn geprikt en er tegelijkertijd van eten, ;) Het ervan eten sluit het erin geprikt zijn niet uit. Zeker niet omdat de bijbel ons laat zien dat we zijn geënt op de Olijfboom.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Dat is nog maar de vraag of de heidenen geënt zijn op een boom als de Bijbel leert dat wij één lichaam zijn met de Boom des Levens.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Klopt Peter, nergens schrijf ik ook dat de Joden Jezus niet zouden nodig hebben immers, sterker nog Jezus heeft voor Israel in beginsel Zijn Offer voor Israel gebracht en die Genade is ook aan ons uit de heidenen geschonken.
Maar hier gaat het inderdaad al over Joden in Christus en zij hebben gewoon nog de Wet leert de bijbel. Niet om Rechtvaardig te worden door het doen van de Wet, uiteraard niet, maar dat schrijf ik ook nergens.
Net als bij Handelingen 18 laat je hier voor mijn gevoel andere teksten domineren over de uitleg van deze tekst. Deze tekst leert niet dat ze nog gewoon de Wet hebben.
Dat leert de tekst wel degelijk, anders zou het er niet in hebben gestaan. Maar goed dit verschil ontstaat omdat de bijbel voor mij het Woord van God is waar elke jota door de heilige Geest is ingegeven en dus geen eigen menselijke feilbare inbreng bevat.
De tekst leert: Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. En aangezien Paulus hier spreekt als Jood en zegt: wij, Joden in Christus, geldt dit voor de Joden in Christus. De wet is er nog wel, maar ze leven er niet meer voor.
Peter79 schreef:Welke andere functie heeft de Wet dan, als de functie niet is om rechtvaardig te worden?
De Wet van God is Eeuwig en in Christus bevestigen we de Wet van God, we schaffen de Wet van God NIET af.
Een andere functie is er dus ook niet te noemen. De enige functie van de wet is dat de wereld strafwaardig is voor God, want ook degenen die het goed bedoelen en zich richten naar de wet, zullen blijken strafwaardig te zijn, terwijl de heidenen zonder wet verloren gaan.
Peter79 schreef:
ericjan schreef: De Wet en Christus staan niet tegenover elkaar, daar gaan veel christenen juist fout. Christus heeft de Wet bevestigd en volbracht, zodat de Wet ons in Hem niet meer kan veroordelen, maar de Wet is er nog steeds. Want zonder de Wet van God zou zonde ook niet meer bestaan en die is er nog steeds. Het wordt ons in Christus alleen niet toegerekend en DAT is de Genade.
Maar verklaar dan eens welke tegenstelling er in Galaten 2: 15-21 dan wel gegeven wordt? Ook in de SV worden de woorden “doch” en “maar” gebruikt. Dat zijn toch woorden die een tegenstelling aanduiden?
15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
* Wij zijn hier de Joden die geen zondaars zijn uit de heidenen, er is dus onderscheid tussen de Jood in Christus en de heiden christen.

16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.
De Wet van God is geen middel meer om Rechtvaardig te worden voor God, maar het is een resultaat van in Christus zijn en daarmee de Wet te bevestigen. Het betekent niet meer dan dat we niet op de Wet als middel mogen vertrouwen om rechtvaardig te worden, maar dat we ALLEEN op de Genade van God in Jezus mogen vertrouwen om door God rechtvaardig te worden gemaakt (al zijn we het nog steeds niet). Daarmee is niet gezegd dat we Wet van God terzijde is geworpen, maar dat we de Wet bevestigen.

17 Maar als wij, die in Christus verlangen gerechtvaardigd te worden, ook zelf zondaars blijken te zijn, is Christus dan een dienaar van de zonde? Volstrekt niet!
Hier wordt aangegeven dat we ook in Christus nog steeds zondig zijn in het vlees. Waarop zondigen? Tov de Wet van God, iets anders meet de zonde namelijk niet.

18 Want als ik dat wat ik afgebroken heb, weer opbouw, dan bewijs ik daarmee dat ik zelf een overtreder ben.
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
21 Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.

Vers 21, niemand kan en mag op eigen kracht de Wet van God doen om daarmee rechtvaardig te willen worden voor God. Het onderstreepte is cruciaal !
Want dan zou Jezus inderdaad voor niets Zijn offer hebben gebracht.
Dank voor je uitleg.
Het is mij nu duidelijk hoe je bij het verschil tussen christenen uit de Joden en christenen uit de heidenen komt. Ik zelf zie daarin de afkomst, de oude mens die het verschil maakt, terwijl in Christus Joden en heidenen tot één nieuwe mens zijn gemaakt.

Ook bij vers 17 zie ik een verschil: naast de wet als maatlat zie ik ook Christus als maatlat. Het verlangen om in Christus gerechtvaardigd te worden (vers 17) staat tegenover rechtvaardiging uit de werken der wet. Juist in dat verlangen naar Christus, blijkt dat we zondaars zijn. Dit verlangen betekent dat we het leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken en dat alles buiten Christus heeft afgedaan.
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Hoe kan Jezus opdragen de Wet van Zijn Vader God te verwerpen? Jezus zegt immers Zelf dat Hij niet is gekomen om de Wet weg te doen in Matteüs 5, en dat de Wet blijft bestaan totdat Jezus wederkomen zal als de Messias van de Joden in Israel.
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Het is ook niet het verwerpen van de Wet om de Wet, maar het verwerpen van de Wet als middel om goed te doen.
Niet helemaal, niet goed te doen, daar is niets mis mee, Jezus roept ons er zelfs toe op om goed te doen.
Maar het gaat om de Wet doe doen om daarmee rechtvaardig te willen worden voor God. Dat is iets anders dan goed willen doen.
Goed doen kan je alleen als je rechtvaardig bent: vaardig om recht (=goed) te doen. We zijn het erover eens dat de Geest ons de wet in het hart schrijft, het verschil is dat jij ook de geschreven regel essentieel vindt.
Peter79 schreef:Wie goed wil doen volgens de Wet, die verwerpt Christus die de Weg is.
Nee wie door de Wet te doen rechtvaardig wil worden voor God verwerpt Jezus, dat is iets anders dan goed willen doen, want daartoe roept Jezus ons juist op.
Jezus leert dat een mens opnieuw geboren moet worden om het Koninkrijk in te gaan (Evangelie naar Johannes). Dat lijkt wel eens een tegenstelling met het aanscherpen van de wet zoals bijv. t.a.v. de rijke jongeling (Evangelie naar Matteüs). Maar volgens mij is het geen tegenstelling, maar ligt het in elkaars verlengde. Door de wet is de wereld geoordeeld en haar ondergang besloten. Maar wedergeboren worden is dat er na de dood van de wereld nieuw leven is. De rijke jongeling was een rechtschapen en onberispelijke man. Daardoor was het voor hem zo moeilijk om zijn leven buiten zichzelf in Jezus Christus te zoeken. Jezus vroeg hem meer dan hij kon geven, waardoor hij bedroefd werd. Zo riep Jezus zijn volksgenoten op de wet te doen. Ook al is je alles gegeven, ook de wet waarin je je dag en nacht verheugt, voor God sta je met lege handen.
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Ik heb ook nergens anders gesteld, het ging in de discussie over Joden in Christus voor wie de Wet van God dus nog geheel geldt, daar waar voor de heidenen een aanpassing is gemaakt om het hen (de heidenen) niet te moeilijk te maken.
Als de Wet nog geldt, dan maak je jezelf weer tot overtreder. Je kunt immers de wet niet houden,
De Wet geldt nog steeds, Jezus heeft de Wet samengevat voor ons en 2 geboden die de hele Wet afdekken.
Maar de Wet doen om rechtvaardig te worden voor God mag niet, want daarmee vervalt de Genade van Christus.
Paulus kent dat onderscheid niet. Als je feitelijk één gebod gaat houden, (het motief wordt niet genoemd,) bijvoorbeeld de besnijdenis, dan zegt Paulus: dan zal Christus je geen nut doen.
Galaten 5: 1-12 schreef:1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. 3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. 4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.
7 Gij liept goed. Wie is u in de weg gekomen, dat gij aan de waarheid niet meer gehoorzaamt? 8 Die overreding kwam niet van Hem, die u roept. 9 Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur. 10 Ik voor mij ben van u overtuigd in de Here, dat gij geen andere mening zult hebben. Maar wie u in verwarring brengt, zal zijn straf hebben te dragen, wie hij ook zij.
11 Wat mij echter betreft, broeders, indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het aanstotelijke van het kruis van kracht beroofd. 12 Zij moesten zich maar laten snijden, die u verontrusten!
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Peter79 »

Adinomis schreef:
Peter79 schreef: Als Christus tegenover de wet staat, dan is Hij Leven en Geest tegenover de letter die doodt. Hoe doodt die letter? Doordat de letter haarscherp de mens in staat der beschuldiging stelt. Met de letter is het mogelijk om je eigen daden en andere daden af te meten. En ieder die de wet zo gebruikt, als maatstaf voor zichzelf en voor anderen, stelt zich bloot aan de dodende werking van de wet.
Ik ben het ook eens met het meeste wat Peter schrijft, waarbij ik enkele aantekeningen wil maken. In bovenstaande zin wordt met het woordje "als" de mogelijkheid open gelaten dat Christus tegenover de wet staat, terwijl Hij juist de volbrenger van de wet is. Als we uit Hem leven, door Zijn Geest, bevestigen wij de wet! Rom. 3:31 Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet. Maar Peter vervolgt terecht dat het verkeerde gebruik van de wet dodelijk is.
Ja, en met "als" bedoelde ik eigenlijk ook nog "wanneer". Christus en de wet worden tegenover elkaar gesteld, maar de bedoeling daarvan is om het verkeerde gebruik van de wet aan te wijzen. Galaten 4 zet de wet en Christus tegenover elkaar als de Sinaï tegenover het hemelse Jeruzalem. Door het gebruik van een tegenstelling kan je laten zien dat de wet en Christus niet helemaal samenvallen, maar op bepaalde aspecten verschillen.
Ik geloof dat de wet in mijn hart geschreven is. De Heilige Geest leidt mij. Als ik in de Bijbel (het Woord, de Thora) lees, dan opent Hij mijn hart. Het houden van de wet is het houden van alles wat uit zijn mond uitgaat. De iota en de tittel zijn er tot het einde, zodat elke weg buiten Christus doodloopt. Maar in Christus zijn die dodende letters er niet maar is de Geest en die maakt levend.
Hier zou ik liever zeggen: in Christus zijn die letters niet meer dodelijk. Verder kan ik wel meegaan in wat Peter zegt. Het ligt heel dicht bij elkaar.
Het ligt heel dicht bij elkaar en ik neem je tekstvoorstel over: die letters zijn in Christus niet meer dodelijk.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Klopt Peter, nergens schrijf ik ook dat de Joden Jezus niet zouden nodig hebben immers, sterker nog Jezus heeft voor Israel in beginsel Zijn Offer voor Israel gebracht en die Genade is ook aan ons uit de heidenen geschonken.
Maar hier gaat het inderdaad al over Joden in Christus en zij hebben gewoon nog de Wet leert de bijbel. Niet om Rechtvaardig te worden door het doen van de Wet, uiteraard niet, maar dat schrijf ik ook nergens.
Net als bij Handelingen 18 laat je hier voor mijn gevoel andere teksten domineren over de uitleg van deze tekst. Deze tekst leert niet dat ze nog gewoon de Wet hebben.
Dat leert de tekst wel degelijk, anders zou het er niet in hebben gestaan. Maar goed dit verschil ontstaat omdat de bijbel voor mij het Woord van God is waar elke jota door de heilige Geest is ingegeven en dus geen eigen menselijke feilbare inbreng bevat.
De tekst leert: Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. En aangezien Paulus hier spreekt als Jood en zegt: wij, Joden in Christus, geldt dit voor de Joden in Christus. De wet is er nog wel, maar ze leven er niet meer voor.
Precies, ook Joodse christenen proberen niet meer middels de Wet (die er nog steeds is) rechtvaardig te worden voor God, Maar vertrouwen op de genade van God in Christus. De christen uit de heiden krijgt een minder uitgebreide Wet, omdat veel wetregels voor Joden bestemd zijn om het Eeuwige Verbond tussen God en Israel te bekrachtigen.

Peter79 schreef:
ericjan schreef:Welke andere functie heeft de Wet dan, als de functie niet is om rechtvaardig te worden?
De Wet van God is Eeuwig en in Christus bevestigen we de Wet van God, we schaffen de Wet van God NIET af.
Een andere functie is er dus ook niet te noemen. De enige functie van de wet is dat de wereld strafwaardig is voor God, want ook degenen die het goed bedoelen en zich richten naar de wet, zullen blijken strafwaardig te zijn, terwijl de heidenen zonder wet verloren gaan. [/quote]
Ook eens, degenen die de Wet doen om rechtvaardig te worden voor God zullen veroordeeld worden door de Wet. Niet omdat de Wet niet deugt maar niemand de Wet kan vervullen.
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef: De Wet en Christus staan niet tegenover elkaar, daar gaan veel christenen juist fout. Christus heeft de Wet bevestigd en volbracht, zodat de Wet ons in Hem niet meer kan veroordelen, maar de Wet is er nog steeds. Want zonder de Wet van God zou zonde ook niet meer bestaan en die is er nog steeds. Het wordt ons in Christus alleen niet toegerekend en DAT is de Genade.
Maar verklaar dan eens welke tegenstelling er in Galaten 2: 15-21 dan wel gegeven wordt? Ook in de SV worden de woorden “doch” en “maar” gebruikt. Dat zijn toch woorden die een tegenstelling aanduiden?
15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
* Wij zijn hier de Joden die geen zondaars zijn uit de heidenen, er is dus onderscheid tussen de Jood in Christus en de heiden christen.

16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.
De Wet van God is geen middel meer om Rechtvaardig te worden voor God, maar het is een resultaat van in Christus zijn en daarmee de Wet te bevestigen. Het betekent niet meer dan dat we niet op de Wet als middel mogen vertrouwen om rechtvaardig te worden, maar dat we ALLEEN op de Genade van God in Jezus mogen vertrouwen om door God rechtvaardig te worden gemaakt (al zijn we het nog steeds niet). Daarmee is niet gezegd dat we Wet van God terzijde is geworpen, maar dat we de Wet bevestigen.

17 Maar als wij, die in Christus verlangen gerechtvaardigd te worden, ook zelf zondaars blijken te zijn, is Christus dan een dienaar van de zonde? Volstrekt niet!
Hier wordt aangegeven dat we ook in Christus nog steeds zondig zijn in het vlees. Waarop zondigen? Tov de Wet van God, iets anders meet de zonde namelijk niet.

18 Want als ik dat wat ik afgebroken heb, weer opbouw, dan bewijs ik daarmee dat ik zelf een overtreder ben.
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
21 Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.

Vers 21, niemand kan en mag op eigen kracht de Wet van God doen om daarmee rechtvaardig te willen worden voor God. Het onderstreepte is cruciaal !
Want dan zou Jezus inderdaad voor niets Zijn offer hebben gebracht.
Peter79 schreef:Dank voor je uitleg.
Het is mij nu duidelijk hoe je bij het verschil tussen christenen uit de Joden en christenen uit de heidenen komt. Ik zelf zie daarin de afkomst, de oude mens die het verschil maakt, terwijl in Christus Joden en heidenen tot één nieuwe mens zijn gemaakt.
Inderdaad in de manier hoe we genade ontvangen van God in Christus is er geen verschil tussen de Joden en heidenen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:Ook bij vers 17 zie ik een verschil: naast de wet als maatlat zie ik ook Christus als maatlat. Het verlangen om in Christus gerechtvaardigd te worden (vers 17) staat tegenover rechtvaardiging uit de werken der wet. Juist in dat verlangen naar Christus, blijkt dat we zondaars zijn. Dit verlangen betekent dat we het leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken en dat alles buiten Christus heeft afgedaan.
Hoezo tegenover elkaar? Het verlangen om in Christus rechtvaardig te worden doordat Hij de veroordeling over onze zonden tav van de Wet wegneemt is toch geen tegenstelling? Het is juist een vervulling ervan. En waarmee meet Jezus dan volgens jou als Meetlat? Met de Wet dan toch?
Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef: Hoe kan Jezus opdragen de Wet van Zijn Vader God te verwerpen? Jezus zegt immers Zelf dat Hij niet is gekomen om de Wet weg te doen in Matteüs 5, en dat de Wet blijft bestaan totdat Jezus wederkomen zal als de Messias van de Joden in Israel.
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Het is ook niet het verwerpen van de Wet om de Wet, maar het verwerpen van de Wet als middel om goed te doen.
Niet helemaal, niet goed te doen, daar is niets mis mee, Jezus roept ons er zelfs toe op om goed te doen.
Maar het gaat om de Wet doe doen om daarmee rechtvaardig te willen worden voor God. Dat is iets anders dan goed willen doen.
Goed doen kan je alleen als je rechtvaardig bent: vaardig om recht (=goed) te doen. We zijn het erover eens dat de Geest ons de wet in het hart schrijft, het verschil is dat jij ook de geschreven regel essentieel vindt.
Rechtvaardig zijn is hier voor mij dus Rechtvaardig zijn voor God. Als ik in de wereld kijk dan zie ik talloze niet christenen die zeer goede dingen doen met de beste bedoelingen, maar ze zijn dus voor God daarmee nog niet rechtvaardig. Dus kan een mens die niet in Christus is en niet rechtvaardig voor God toch goed doen. (goede dingen doen).
Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Wie goed wil doen volgens de Wet, die verwerpt Christus die de Weg is.
Nee wie door de Wet te doen rechtvaardig wil worden voor God verwerpt Jezus, dat is iets anders dan goed willen doen, want daartoe roept Jezus ons juist op.
Jezus leert dat een mens opnieuw geboren moet worden om het Koninkrijk in te gaan (Evangelie naar Johannes). Dat lijkt wel eens een tegenstelling met het aanscherpen van de wet zoals bijv. t.a.v. de rijke jongeling (Evangelie naar Matteüs). Maar volgens mij is het geen tegenstelling, maar ligt het in elkaars verlengde. Door de wet is de wereld geoordeeld en haar ondergang besloten. Maar wedergeboren worden is dat er na de dood van de wereld nieuw leven is. De rijke jongeling was een rechtschapen en onberispelijke man. Daardoor was het voor hem zo moeilijk om zijn leven buiten zichzelf in Jezus Christus te zoeken. Jezus vroeg hem meer dan hij kon geven, waardoor hij bedroefd werd. Zo riep Jezus zijn volksgenoten op de wet te doen. Ook al is je alles gegeven, ook de wet waarin je je dag en nacht verheugt, voor God sta je met lege handen.
Volgens mij liet Jezus alleen maar zien hiermee dat we de Wet niet zelf kunnen volbrengen, maar ook dat wie de Wet wel zou doen rechtvaardig zou zijn voor God. Immers de rijkeling hoefde alleen nog maar alles weg te geven aan de armen om rechtvaardig te zijn, maar kon dat begrijpelijk niet.
ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef: Ik heb ook nergens anders gesteld, het ging in de discussie over Joden in Christus voor wie de Wet van God dus nog geheel geldt, daar waar voor de heidenen een aanpassing is gemaakt om het hen (de heidenen) niet te moeilijk te maken.
Als de Wet nog geldt, dan maak je jezelf weer tot overtreder. Je kunt immers de wet niet houden,
De Wet geldt nog steeds, Jezus heeft de Wet samengevat voor ons en 2 geboden die de hele Wet afdekken.
Maar de Wet doen om rechtvaardig te worden voor God mag niet, want daarmee vervalt de Genade van Christus.
Paulus kent dat onderscheid niet. Als je feitelijk één gebod gaat houden, (het motief wordt niet genoemd,) bijvoorbeeld de besnijdenis, dan zegt Paulus: dan zal Christus je geen nut doen.
Galaten 5: 1-12 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen
.
* Hier wordt aangegeven dat Jezus geen onderscheid maakt in genade tussen hen die besneden zijne n zij die dat niet zijn.

3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen.
Hier weer de bevestiging dat:
-1. Het besnijden van Joden nog steeds hoort, maar dat wij uit de heidenen dat NIET moeten doen. Besnijdenis is een teken van het Verbond tussen God en de Joden en wij zijn immers uit de heidenen en hebben en hadden geen deel aan dat Verbond.
-2. De Wet nog steeds bestaat, want wie zich als heiden zal laten besnijden zal dan ook de hele Wet moeten doen.

4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.
* Wie als heiden zich laat besnijden zal loskomen van de Genade van Yeshua en dus buiten de Genade komen te staan.

5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.
* Nogmaals de bevestiging dat voor Jezus Genade het wel of niet besneden zijn geen verschil maakt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:Ook bij vers 17 zie ik een verschil: naast de wet als maatlat zie ik ook Christus als maatlat. Het verlangen om in Christus gerechtvaardigd te worden (vers 17) staat tegenover rechtvaardiging uit de werken der wet. Juist in dat verlangen naar Christus, blijkt dat we zondaars zijn. Dit verlangen betekent dat we het leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken en dat alles buiten Christus heeft afgedaan.
Hoezo tegenover elkaar? Het verlangen om in Christus rechtvaardig te worden doordat Hij de veroordeling over onze zonden tav van de Wet wegneemt is toch geen tegenstelling? Het is juist een vervulling ervan. En waarmee meet Jezus dan volgens jou als Meetlat? Met de Wet dan toch?
Als je verlangt door Christus gerechtvaardigd te worden, dan verlang je die rechtvaardiging niet meer uit werken der wet, zoals vers 16 zegt:
wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus
En op de manier die jij die benoemt, is er inderdaad geen tegenstelling maar de Galatentekst benoemt het hier in vers 16 dus wel als een tegenstelling.

Jezus is Meetlat op een manier zoals in Hebreeën 11 te vinden:
Hebreën 11: 13-16 schreef:In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.
Door simpelweg te belijden dat je bijwoner en vreemdeling bent op deze aarde, geef je te kennen dat je verlangt naar een beter, hemels vaderland.
Zo is wie Christus belijdt iemand die te kennen geeft dat de wereld en haar begeren voorbij gaan en omdat je zelf tot die wereld behoort, een zondaar bent.
ericjan schreef:Rechtvaardig zijn is hier voor mij dus Rechtvaardig zijn voor God. Als ik in de wereld kijk dan zie ik talloze niet christenen die zeer goede dingen doen met de beste bedoelingen, maar ze zijn dus voor God daarmee nog niet rechtvaardig. Dus kan een mens die niet in Christus is en niet rechtvaardig voor God toch goed doen. (goede dingen doen).
Voor God schiet elke menselijke rechtvaardigheid tekort. Maar daarom is Jezus gekomen.
ericjan schreef:Volgens mij liet Jezus alleen maar zien hiermee dat we de Wet niet zelf kunnen volbrengen, maar ook dat wie de Wet wel zou doen rechtvaardig zou zijn voor God. Immers de rijkeling hoefde alleen nog maar alles weg te geven aan de armen om rechtvaardig te zijn, maar kon dat begrijpelijk niet.
Ik ben het met je eens als je de wet, geleid door de Geest, uitlegt, dus zonder de bedekking die er bij de Joden over het hart lag bij het voorlezen van de wet:
2 Kor 3 schreef: 1 Gaan wij weder onszelf aanprijzen? Of hebben wij soms, gelijk sommigen, aanbevelingsbrieven bij u of van u nodig? 2 Onze brief zijt gij, geschreven in onze harten, kenbaar en leesbaar voor alle mensen, 3 daar gij toont een brief van Christus te zijn, door onze dienst opgesteld, niet met inkt geschreven, maar met de Geest van de levende God, niet op tafelen van steen, maar op tafelen van vlees in de harten.
4 Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God. 5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, 6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Indien nu de bediening des doods, met letters op stenen gegrift, gepaard ging met zulk een heerlijkheid, dat de kinderen Israëls de blik niet op het aangezicht van Mozes konden vestigen om de heerlijkheid van zijn aangezicht, die toch verdwijnen moest, 8 hoe zal niet nog meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn? 9 Want indien de bediening, die veroordeling brengt, heerlijkheid was, veel meer is de bediening, die rechtvaardigheid brengt, overvloedig in heerlijkheid. 10 Immers, zelfs hetgeen verheerlijkt was, is in zoverre niet verheerlijkt, als déze heerlijkheid het te boven gaat. 11 Want als het verdwijnende met heerlijkheid gepaard ging, veel meer is dan het blijvende in heerlijkheid.
12 Nu wij zulk een verwachting hebben, treden wij met volle vrijmoedigheid op, 13 geheel anders dan Mozes, die een bedekking voor zijn gelaat deed, opdat de kinderen Israëls geen blik zouden slaan op het einde van hetgeen moest verdwijnen. 14 Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. 15 Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, 16 maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen. 17 De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. 18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
ericjan schreef:Galaten 5: 1-12 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen
.
* Hier wordt aangegeven dat Jezus geen onderscheid maakt in genade tussen hen die besneden zijne n zij die dat niet zijn.

3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen.
Hier weer de bevestiging dat:
-1. Het besnijden van Joden nog steeds hoort, maar dat wij uit de heidenen dat NIET moeten doen. Besnijdenis is een teken van het Verbond tussen God en de Joden en wij zijn immers uit de heidenen en hebben en hadden geen deel aan dat Verbond.
-2. De Wet nog steeds bestaat, want wie zich als heiden zal laten besnijden zal dan ook de hele Wet moeten doen.
Paulus predikt de besnijdenis niet (vers 11) en hij predikt dus ook niet het Sinaï-verbond.
4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.
* Wie als heiden zich laat besnijden zal loskomen van de Genade van Yeshua en dus buiten de Genade komen te staan.

5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.
* Nogmaals de bevestiging dat voor Jezus Genade het wel of niet besneden zijn geen verschil maakt.
Klopt, het maakt geen enkel verschil. Wie uit liefde zich toch wil besnijden, wordt daar niet om veroordeeld. Paulus stelt het hier alleen heel scherp, omdat mensen datgene wat zij voor zichzelf belangrijk achten ook aan anderen willen opdringen. Doordat Paulus het zo scherp stelt, worden de overwegingen openbaar van mensen die zich, ondanks Paulus' woorden, toch willen laten besnijden.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:Ook bij vers 17 zie ik een verschil: naast de wet als maatlat zie ik ook Christus als maatlat. Het verlangen om in Christus gerechtvaardigd te worden (vers 17) staat tegenover rechtvaardiging uit de werken der wet. Juist in dat verlangen naar Christus, blijkt dat we zondaars zijn. Dit verlangen betekent dat we het leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken en dat alles buiten Christus heeft afgedaan.
Hoezo tegenover elkaar? Het verlangen om in Christus rechtvaardig te worden doordat Hij de veroordeling over onze zonden tav van de Wet wegneemt is toch geen tegenstelling? Het is juist een vervulling ervan. En waarmee meet Jezus dan volgens jou als Meetlat? Met de Wet dan toch?
Als je verlangt door Christus gerechtvaardigd te worden, dan verlang je die rechtvaardiging niet meer uit werken der wet, zoals vers 16 zegt:
wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus
En op de manier die jij die benoemt, is er inderdaad geen tegenstelling maar de Galatentekst benoemt het hier in vers 16 dus wel als een tegenstelling.
Het woordje maar is voor mij geen tegenstelling, zie voorbeelden.
Meneer X is hier geweest, maar heel kort.
Ik wil het graag ontvangen, maar dan wel vandaag.

Voor mij is het woord maar hier meer als in mijn voorbeelden.
Maar het komt er op neer dat de Wet nog steeds bestaat en niet meer een doel is tot rechtvaardiging voor God maar en resultaat van Zijn rechtvaardiging in Christus.


Peter79 schreef:Jezus is Meetlat op een manier zoals in Hebreeën 11 te vinden:
Hebreën 11: 13-16 In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.

Door simpelweg te belijden dat je bijwoner en vreemdeling bent op deze aarde, geef je te kennen dat je verlangt naar een beter, hemels vaderland.
Zo is wie Christus belijdt iemand die te kennen geeft dat de wereld en haar begeren voorbij gaan en omdat je zelf tot die wereld behoort, een zondaar bent.
Sorry Peter, maar hierin zie ik niet de Meetlat terug. Tenzij je als Meetlat hanteert dat wie in Christus Zijn genade geloof heeft zalig zal worden natuurlijk. Zelf zie ik dat niet als meetlat maar als criteria.

Peter79 schreef:
ericjan schreef:Galaten 5: 1-12 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen
.
* Hier wordt aangegeven dat Jezus geen onderscheid maakt in genade tussen hen die besneden zijne n zij die dat niet zijn.

3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen.
Hier weer de bevestiging dat:
-1. Het besnijden van Joden nog steeds hoort, maar dat wij uit de heidenen dat NIET moeten doen. Besnijdenis is een teken van het Verbond tussen God en de Joden en wij zijn immers uit de heidenen en hebben en hadden geen deel aan dat Verbond.
-2. De Wet nog steeds bestaat, want wie zich als heiden zal laten besnijden zal dan ook de hele Wet moeten doen.
Paulus predikt de besnijdenis niet (vers 11) en hij predikt dus ook niet het Sinaï-verbond.
Paulus zegt dus heel duidelijk NIET dat de Wet is weggedaan, want wie zich als heiden laat besnijden moet de hele Wet nakomen.
Elders predikt de bijbel in Handelingen 21 over de Wet en het onderscheid voor de Joden mbt de besnijdenis voor de Joden. Wetende dat jij dit anders leest, uit een eerdere discussie. Uiteraard predikt Paulus hier niet voor christenen uit de heidenen voor besnijdenis. Hij zegt juist dat et niet voor hen is. (want het is een uiting van het Eeuwige Verbond tussen God de Vader en uitverkoren volk Israël.
Peter79 schreef:
ericjan schreef:4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.
* Wie als heiden zich laat besnijden zal loskomen van de Genade van Yeshua en dus buiten de Genade komen te staan.

5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.
* Nogmaals de bevestiging dat voor Jezus Genade het wel of niet besneden zijn geen verschil maakt.
Klopt, het maakt geen enkel verschil. Wie uit liefde zich toch wil besnijden, wordt daar niet om veroordeeld. Paulus stelt het hier alleen heel scherp, omdat mensen datgene wat zij voor zichzelf belangrijk achten ook aan anderen willen opdringen. Doordat Paulus het zo scherp stelt, worden de overwegingen openbaar van mensen die zich, ondanks Paulus' woorden, toch willen laten besnijden.
Ik zie hierin toch meer een verschil tussen de Joodse christen en de christen uit de heidenen. Een heiden (in Christus) heeft geen enkele reden om zich te laten besnijden, want hij hoort niet bij het Uitverkoren volk Israel immers, waarmee God Zijn Eeuwige Verbond maakte.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Wet

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Peter èç

Je schreef: [Modbreak Peter79: je bedoelt ericjan]
Een heiden (in Christus) heeft geen enkele reden om zich te laten besnijden, want hij hoort niet bij het Uitverkoren volk Israel immers, waarmee God Zijn Eeuwige Verbond maakte.
Als ik de essentie van 'besnijden' onderzoek in de Bijbel, dan leert Jezus NERGENS dat het om een fysiek besnijdenis (meer) gaat, maar om een Geestelijke besnijdenis!

Als dus het Koninkrijk voor de Jood en de Griek gaat, dan bedoelt Jezus dat je hart besneden is. Je handelen en het inzicht van de wet, aan je hart openbaart.


Romeinen 2:17–29
“Zie, gij wordt een Jood genaamd en rust op de wet; en roemt op God, En gij weet Zijn wil, en beproeft de dingen, die daarvan verschillen, zijnde onderwezen uit de wet; En gij betrouwt uzelven te zijn een leidsman der blinden, een licht dergenen, die in duisternis zijn; Een onderrichter der onwijzen, en een leermeester der onwetenden, hebbende de gedaante der kennis en der waarheid in de wet. Die dan een anderen leert, leert gij uzelven niet? Die predikt, dat men niet stelen zal, steelt gij? Die zegt, dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige? Die op de wet roemt, onteert gij God door de overtreding der wet? Want de Naam van God wordt om uwentwil gelasterd onder de heidenen, gelijk geschreven is. Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.”
Besnijdenis des harten.” We zijn gered als we met ons hart geloven. We moeten in het hart gered worden. God zegt, “de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God” (Romeinen 2:29). We moeten de verlossing van de zonden in ons hart hebben. Als we niet de vergeving van de zonden in ons hart hebben, is het ongeldig. De mens heeft altijd een “innerlijke en een uiterlijke ik”, en iedereen moet de verlossing van de zonde innerlijk ontvangen.

Dus we moeten als 'evangelie verkondigers" ook weten wat we zeggen, doen en beweren. Immers het volk van de Allerhoogste heeft de Gave der Profetie?

Dus Peter 79:
God kijkt naar het hart
Wij geloven rechtvaardig in ons hart te worden. Het is puur gescheiden van het uiterlijke vlees en het heeft niets te maken met onze daden. Zaligheid zelf heeft niets te maken met onze daden. Bent u opgelucht nadat u geleerd heeft dat al uw zonden uitgewist zijn? Wilt u de Heer met vreugde dienen? Preekt u het evangelie met vreugde? Wilt u zichzelf in Zijn prachtige dienst verbinden? Het hart wordt genadig en vreugdevol omdat God ons geloof goedkeurt als we met ons hart geloven. Daarom is het hart erg belangrijk voor God.


De Apostel Paulus zegt tegen de Joden, “Besnijdenis des harten.” Wat besneden de Joden dan? Zij besneden een deel van het vlees. De Apostel Paulus zegt echter, “Besnijdenis des harten.” De Joden besneden uitwendig, maar Paulus zegt dat de besnijdenis van het hart is. God verteld ons in onze harten wanneer we Zijn kinderen worden.
Paulus praat niet over de uitwendige besnijdenis, maar de besnijdenis en de verlossing van de zonde in het hart. Toen hij dus zei, “Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest?” (Romeinen 3:3), bedoelde hij, “Als iemand niet in het hart geloofde.” Hij praat niet over het openlijke geloof, maar zegt, “Geloof in het hart.” We moeten begrijpen wat de Apostel Paulus bedoelde en wat de verlossing van de zonde is. We moeten ook leren hoe we, door God’s woord, de verlossing van de zonde in ons hart verkrijgen.
Hier is de bron: http://www.bjnewlife.org/dutch/bstudy/sermons_14.php en/of http://www.bjnewlife.org/dutch/printedb ... WN=&bid=97

Ik zou trouwens de diverse presentaties op http://www.adventmedia.nl/ om je inzicht in diverse denominaties eens te begrijpen.
Je mag gerust bijdragen van mij 'wegpoetsen' als ze naar jou mening 'beledigend' zijn. Maar vraag je eens af, als we naar de uitspraken van zowel Rome als Washington luisteren, is de Nieuwe Wereld Orde al een feit, of een kwestie van dagen! Als je kerken wil verenigen in deze wereld, dan slaag je daarin, zeker! Maar dat is NIET de boodschap van Christus! Hij haalt Zijn schapen uit alle volk, stam, natie en atal. En WAARSCHUWT om mee te lopen in wereldse denominaties, omdat die ALLEMAAL ten onder gaan.

Ik heb regelmatig contact met EU gerelateerde personen en hoor aan hun uitspraken dat de EU meewerkt aan een Nieuwe (Wereld)Orde waar een Hemelse vader, geen plaats heeft. Wel een aardse!
Dat is ook de reden dat ik het gesprek en de uitleg van Doug Batchelor aan je heb voorgehouden waarin hij aantoont dat 'rome' handlangers gebruikt om het Evangelie te gebruiken als boodschapper van de NWO, waarbij zij de morele wetgever van zullen worden.
De Bijbel waarschuwt voor die ontwikkeling: Gaat uit van haar, Mijn volk....[Modbreak Peter79: Op dit forum zijn we met elkaar in het gesprek over het geloof. Je vindt het vaak nodig om "Rome" in een negatief daglicht te stellen, maar als moderatoren vinden we dat je daarmee gelovigen schoffeert. Als je het echt over de RKK wil hebben, start dan een topic in het subforum Katholiek Leven.]

Wanneer alle religies zich verenigen
http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie32.html

Dus inderdaad ook de joodse Staat zal zich verenigen met het Grote Babylon, de stad: een volk!

Ik heb trouwens een nieuw E-mail maar kan het helaas niet (meer) aanpassen in mijn profiel pagina![Modbreak Peter79: stuur een pb naar Trajecto]

Jezus zegt aan ons hart: "Zijt gij een leraar Israëls" (Geestelijk dus en niet natuurlijk)

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Het woordje maar is voor mij geen tegenstelling, zie voorbeelden.
Meneer X is hier geweest, maar heel kort.
Ik wil het graag ontvangen, maar dan wel vandaag.

Voor mij is het woord maar hier meer als in mijn voorbeelden.
Maar het komt er op neer dat de Wet nog steeds bestaat en niet meer een doel is tot rechtvaardiging voor God maar en resultaat van Zijn rechtvaardiging in Christus.
Dan zou het handig zijn om er wat Duitse vertalingen voor te hebben. Het Nederlandse woord maar kan in het Duits vertaald worden als:
nur in de betekenis van ‘slechts’ en ‘alleen’
aber in de betekenis van ‘echter’ en ‘maar wel’
sondern als er een tegenstelling wordt gebruikt (bron)
Het maar dat jij noemt, is in het Duits nur en aber.

Biblija heeft helaas alleen de Luthervertaling van 1545. Daarin wordt het woord sondern gebruikt.
Maar beter nog dan andere Duitse vertalingen zou zijn als iemand opheldering zou kunnen geven vanuit de grondtekst.
Peter79 schreef:Jezus is Meetlat op een manier zoals in Hebreeën 11 te vinden:
Hebreën 11: 13-16 In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.

Door simpelweg te belijden dat je bijwoner en vreemdeling bent op deze aarde, geef je te kennen dat je verlangt naar een beter, hemels vaderland.
Zo is wie Christus belijdt iemand die te kennen geeft dat de wereld en haar begeren voorbij gaan en omdat je zelf tot die wereld behoort, een zondaar bent.
Sorry Peter, maar hierin zie ik niet de Meetlat terug. Tenzij je als Meetlat hanteert dat wie in Christus Zijn genade geloof heeft zalig zal worden natuurlijk. Zelf zie ik dat niet als meetlat maar als criteria.
Als Christus de Meetlat is, dan is dat een hele andere omgang met het idee van een meetlat. Ik kan me voorstellen dat je jouw idee van meetlat niet in Hem terug ziet.
ericjan schreef: Paulus zegt dus heel duidelijk NIET dat de Wet is weggedaan, want wie zich als heiden laat besnijden moet de hele Wet nakomen.
Elders predikt de bijbel in Handelingen 21 over de Wet en het onderscheid voor de Joden mbt de besnijdenis voor de Joden. Wetende dat jij dit anders leest, uit een eerdere discussie. Uiteraard predikt Paulus hier niet voor christenen uit de heidenen voor besnijdenis. Hij zegt juist dat et niet voor hen is. (want het is een uiting van het Eeuwige Verbond tussen God de Vader en uitverkoren volk Israël.
Paulus (van wie het Jood-zijn uit andere teksten duidelijk is) zegt in Galaten 1:13 dat hij vroeger als jood geleefd heeft in grenzeloze ijver.
Petrus (Kefas, van wie het Jood-zijn uit andere teksten duidelijk is) wordt door Paulus aangesproken: als jij, een geboren jood, leeft als een heiden en niet als een jood ... (Galaten 2: 14).
Paulus en Petrus, Joden van geboorte en gelovigen in Christus, leven wat de wet betreft als heidenen. Aan Petrus was de verkondiging onder de besnedenen was toevertrouwd (Galaten 2:7), wat hij dus deed, levend als een heiden.
ericjan schreef:Ik zie hierin toch meer een verschil tussen de Joodse christen en de christen uit de heidenen. Een heiden (in Christus) heeft geen enkele reden om zich te laten besnijden, want hij hoort niet bij het Uitverkoren volk Israel immers, waarmee God Zijn Eeuwige Verbond maakte.
In Galaten 3 kan je lezen dat de belofte aan Abraham en de weg van het geloof de doorgaande lijn zijn - het eeuwig verbond. De wet is er pas later bij gekomen, tot het moment dat Christus kwam. De wet is het die onderscheid maakt tussen Jood en Griek. Dat onderscheid is vervallen (Galaten 3:28). Iedereen die aan Christus toebehoort, is nakomeling van Abraham en erfgenaam volgens de belofte (Galaten 3: 29).
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Wet

Bericht door nicodemus zda »

Aangaande wet, kunnen we ons het volgende afvrage!

Zijn wij daadwerkelijk inwoners van het Rijk van jet licht!

1 Petrus 2 zegt dit over de wet:

De goede levenswandel
11 Geliefde broeders en zusters, u bent als vreemdelingen die ver van huis zijn; ik vraag u dringend niet toe te geven aan zelfzuchtige verlangens, die uw ziel in gevaar brengen.
Noot: Blijkbaar heeft dat Rijk, waar we als Christen deel van uit maken, een andere wetgeving.
Anders dan het rijk van de duisternis, die deze wereld is.

Hebreeën 1:13 zegt er dit over:
13 Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?
De Allerhoogste god zegt, voor hen die Gerechterlijk deel uitmaken van dat Hemels Rijk, dat Hij hen beschermd en zelfs een voetbank zal maken van (onze) de vijand. Dat wil zeggen zij die in deze wereld, de ware Christen (deelgenoot aan het Hemels Rijk) probeert te vervolgen of probeert de mond te snoeren.

Zie ook: Deut. 30:19 en Mattheus 6:24

Als we deze Bijbelpassages nader bestuderen dan moeten we tot de slotsom komen dat Openbaring 14:12 onze extra aandacht verdiend:
12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.

Als wij dus deel hebben aan de maatschappij van Jezus Christus met een andere Rechtsorde en dus wetgeving, dan zijn de wetten en geboden van een heel andere orde.
We vinden ze gewoon in de 10 leefregels. Niet van een eigen maaksel, maar gewoon zoals ze altijd gegolden hebben.

De vraag is dan, welk loon ontvangen wij, naar onze werken?

Johannes 12:31
31 Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buitengeworpen worden. (zie in relatie hiermee Openbaring 14)

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: De Wet

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Peter,

Dank voor je reactie! Ik begrijp je beweegredenen! Geen probleem mee!

Je schreef:
In Galaten 3 kan je lezen dat de belofte aan Abraham en de weg van het geloof de doorgaande lijn zijn - het eeuwig verbond. De wet is er pas later bij gekomen, tot het moment dat Christus kwam. De wet is het die onderscheid maakt tussen Jood en Griek. Dat onderscheid is vervallen (Galaten 3:28). Iedereen die aan Christus toebehoort, is nakomeling van Abraham en erfgenaam volgens de belofte (Galaten 3: 29).
Het ligt er maar aan! Ook hier is de wet hét uitgangspunt. De wet is er altijd geweest.
En dat kan ook niet anders, want het hemels Koninkrijk kent geen andere wet, dan de 10 leefregels.

Overdenk dit eens:
Mattheus 7

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. 14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Dus 'de Wet' speelt de belangrijkste rol. En dat is in de wereld ook zo. iemand die de Grondwet van Nederland niet wil accepteren, kan geen Nederlander zijn. Dat geldt in alle landen zo!
Daarom worden wij geacht 'de wet te kennen'. Maar omdat niemand de wet kent, is er een Advocaat en rechter.
Toch worden we in vele gevallen altijd aan de wet gehouden en in veel gevallen worden we gewoon geacht die te kennen.
En zo is het met Christus ook! Daar gaan de meeste waarschuwingen ook over. Als laatste in Openbaring 14. En vooral dat we aan die wet en de geboden niets mogen veranderen Openbaring 22.
Maar de wereld doet niet anders!

Wat nu met Abraham, waarom was Abraham een 'voorbeeld' van Geloof. En waarom ontstonden er vanuit zijn geslacht 'vele volkeren'.

Hij verliet zijn land (wij zijn hier bijwoners)

Omdat Abraham trouxw was aan de (geestelijke-) invulling van de belofte, kon de Allerhoogste hem als voorbeeld stellen.
En zo onstondern er dus trouwe 'navolgers' van Gods wet, door het voorbeeld van Abraham. Een anti-type van Christus dus!

De Allerhoogste god doet grote beloftes aan Abraham, maar daarvoor moest hij wel pijnlijke offers brengen. Zijn leeftijd was nog niet zo’n probleem, omdat de mensen in die tijd nog veel ouder werden dan in onze tijd (zie Genesis 11).
Dus de oproep van Jezus is dus gelijk aan die van de Hemelse vader: ga naar het land dat Ik je wijzen zal.
Het laatste punt lijkt minder moeilijk dan de vorige, maar Abraham had geen idee waar hij terecht zou komen. Alles en iedereen verlaten, en waarheen? Maar Abraham vertrouwde erop dat God Zijn beloftes zou waarmaken:
Juist daarom kan de Allerhoogste god vanuit het geslacht Abraham: tot een groot volk maken En kan Hij ook ons vanuit die ene wet zal kunnen zegenen
Wat de Heer ook dan kan doen is je inzichten en kennis tot k zal je aanzien geven
Je zult vanuit dat fundament een bron van zegen zijn.
Dat rotsvaste vertrouwen op God dat noemen wij geloof. Daarbij moeten we bedenken dat Sarai onvruchtbaar was, terwijl God zei: ik zal je tot een groot volk maken. Hoe dan? Abram heeft erop vertrouwd dat ook dit probleem voor God oplosbaar was.

Als dus niet iedereen uit de Heer is of kan zijn, geldt dat ook voor Abraham.
Als de Joden al niet naar Mozes wilden luisteren en de geboden op eigen wijze invulling gaven i.p.v. naar de Geest, volgden zij daarmee ook de wijze raad van de Geest Gods niet op, door Mozes.
Ergo men maakte afgodsbeelden (zelfs) gemaakt door Aäron de broer van Mozes op aanwijzing van Datan, de mee gevluchte adviseur van de Farao. Ook hier dus weer; wie zich bind aan een ander land onderhoudt dus andere wetten.
Ook Datan was niet meer welkom bij Farao, omdat hij zich ophield (bij) met de Joden!

Ieder Christen meent wel dat hij 'uit' Abraham is, maar de Bijbel leert anders. Want niet iedere Christen kan uit Abraham zijn, omdat hij of zij de belofte niet kan of wil accepteren.
(Dat is iets anders dan het oordeel van Christus)

Johannes 8 is duidelijk, daar waar Jezus uitlegt:
[31] En tegen de Joden die in hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. [32] U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’ [33] Ze zeiden: ‘Wij zijn nakomelingen van Abraham en we zijn nooit iemands slaaf geweest – hoe kunt u dan zeggen dat wij bevrijd zullen worden?’ [34] Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde. [35] Nu blijft een slaaf niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft wel voor eeuwig. [36] Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn.
[37] Ik weet wel dat u nakomelingen van Abraham bent. Toch wilt u mij doden, omdat er in u geen ruimte is voor wat ik zeg. [38] Ik spreek over wat ik gezien heb bij de Vader, u doet wat u gehoord hebt van uw Vader.’ [39] ‘Onze vader is Abraham,’ zeiden ze. Maar Jezus zei: ‘Als u echt kinderen van Abraham bent, zou u moeten doen wat Abraham deed. [40] Maar nee, u wilt mij, iemand die u de waarheid heeft gezegd die hij van God gehoord heeft, doden – zoiets heeft Abraham niet gedaan. [41] Maar u doet inderdaad wat úw vader deed!’ Ze zeiden: ‘Wij zijn geen bastaardkinderen! We hebben maar één Vader: God.’ [42] ‘Als God uw Vader was,’ zei Jezus tegen hen, ‘zou u mij liefhebben, want ik ben bij God vandaan gekomen toen ik hiernaartoe kwam. Ik ben niet namens mezelf gekomen, maar hij heeft mij gezonden. [43] Waarom begrijpt u niet wat ik zeg? Omdat u mijn woorden niet kunt aanhoren. [44] Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil. Hij is vanaf het begin een moordenaar geweest. Hij hoort niet bij de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij liegt, spreekt hij zoals hij is: een aartsleugenaar, de vader van de leugen. [45] Maar mij gelooft u niet, want ik spreek de waarheid. [46] Kan een van u mij van zonde beschuldigen? Als ik de waarheid spreek, waarom gelooft u me dan niet? [47] Wie van God is, luistert naar de woorden van God. U luistert niet, omdat u niet van God bent.


Hartelijke groet

[modbreak Trajecto] Code gecorrigeerd