De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Zolderworm »

Wilsophie schreef:Ja, ik begrijp het.
Ik heb altijd heel veel last ( van huisuit) oudste van een groot gezin en veel verantwoordelijkheid moeten dragen, van schuldgevoelens en dat was zo ernstig dat daar toch wat hulp bij moest komen, dus ik probeer juist allerlei, niet bestaande stemmetjes niet de overhand te laten krijgen, anders ga ik daar aan onderdoor.
Ik zie de Heilige Geest juist als een bescherming die mij omarmt wanneer juist de tegenstander komt om mij te wijzen op mijn zonden.
De Bijbel leert ook dat hij de verklager der broederen is en dat wordt vaak aan de Heilige Geest toegeschreven.
Het is juist de Hogepriester die pleit voor mij bij de Vader.
Dus daarin verschillen wij van mening.
Het lied zegt: "Als de satan mij wijst op mijn schuld, zeg ik: "Ja,
maar tis alles genageld aan 't kruis,
'k zie niet meer op mijn zonden'
'k volg Jezus slechts na
Die m'een plaats bood in
't Vaderlijk Huis.

Ja genageld aan ´t kruis,
heeft de Heiland gedragen mijn schuld.
En het bloed uit Zijn zij
Spreekt van zonden mij vrij.
Hij heeft d´ eis van Gods wet
Gans vervuld.
Ik ken mensen die al schuldgevoelens hebben als ze vergeten zijn een takje van het fietspad te verwijderen, zodat wellicht iemand erover zou kunnen vallen. En anderen, die miljoenen mensen hebben vermoord, zoals Heinrich Himmler, hebben er helemaal geen last van. Daarom zie ik het schuldgevoel toch meer als een psychologisch verschijnsel en is het mijns inziens niet terecht het in kosmisch-religieus perspectief te plaatsen. Ik denk niet dat er iemand je komt wijzen op je zonden, maar dat je vanuit je jeugd ingepeperd, zelf op de gedachte komt dat het zonden zijn. Je hoort dan feitelijk alleen maar de stem van jezelf vanuit je onbewuste.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 20 mar 2014, 23:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Ja, ik begrijp het.
Ik heb altijd heel veel last ( van huisuit) oudste van een groot gezin en veel verantwoordelijkheid moeten dragen , van schuldgevoelens en dat was zo ernstig dat daar toch wat hulp bij moest komen, dus ik probeer juist allerlei , niet bestaande stemmetjes niet de overhand te laten krijgen, anders ga ik daar aan onderdoor.
Ik ben ook de oudste van een groot gezin. :)
Ik zie de Heilige Geest juist als een bescherming die mij omarmt wanneer juist de tegenstander komt om mij te wijzen op mijn zonden.
De Bijbel leert ook dat hij de verklager der broederen is en dat wordt vaak aan de Heilige Geest toegeschreven.
Het is juist de Hogepriester die pleit voor mij bij de Vader.
Dus daarin verschillen wij van mening.
Ik zie niet dat wij daarin van mening verschillen. Of bedoel je iemand anders?
Als de Heilige Geest je wijst op zonde is dat niet om je een schuldgevoel aan te praten.
Hij doet dat zacht en liefdevol en probeert je ertoe te bewegen om ermee naar God te gaan.
Bij satan is dat anders. Die praat je zeker een schuldgevoel aan, zodat je gaat twijfelen of God dat wel zal vergeven.
Je wordt door satan gewoon schuldig verklaard.
Het lied zegt: "Als de satan mij wijst op mijn schuld, zeg ik: "Ja,
maar tis alles genageld aan 't kruis,
'k zie niet meer op mijn zonden'
'k volg Jezus slechts na
Die m'een plaats bood in
't Vaderlijk Huis.

Ja genageld aan ´t kruis,
heeft de Heiland gedragen mijn schuld.
En het bloed uit Zijn zij
Spreekt van zonden mij vrij.
Hij heeft d´ eis van Gods wet
Gans vervuld.
Ja, dat is het goede antwoord. Stuur hem weg.
Jak.4:6 biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden

En als je twijfelt of het van de satan komt of van de Heilige Geest, leg het dan in ieder geval bij God neer in het geloof dat je nooit de Heilige Geest wilt bedroeven.
Dat is het beste adres voor zoiets. Als we open staan voor correctie kan de Heilige Geest zijn werk doen vanuit de liefde van Christus.
Sterkte!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

Als je de focus op de wet hebt ervaar je steeds strijd, want de wet wekt de begeerte juist op zegt Paulus.
Paulus roept op om door de Geest te leven: Gal.5: 16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen .... 18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.

Ik denk dat de Heilige Geest niet zozeer op de zonde wijst, maar positief: Hij wijst op Christus.
Op die manier wordt ook duidelijk waarin we nog moeten veranderen om aan Zijn Beeld gelijkvormig te worden.
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:Ja, ik begrijp het.
Ik heb altijd heel veel last ( van huisuit) oudste van een groot gezin en veel verantwoordelijkheid moeten dragen , van schuldgevoelens en dat was zo ernstig dat daar toch wat hulp bij moest komen, dus ik probeer juist allerlei , niet bestaande stemmetjes niet de overhand te laten krijgen, anders ga ik daar aan onderdoor.
Ik zie de Heilige Geest juist als een bescherming die mij omarmt wanneer juist de tegenstander komt om mij te wijzen op mijn zonden.
De Bijbel leert ook dat hij de verklager der broederen is en dat wordt vaak aan de Heilige Geest toegeschreven.
Het is juist de Hogepriester die pleit voor mij bij de Vader.
Dus daarin verschillen wij van mening.
Het lied zegt: "Als de satan mij wijst op mijn schuld, zeg ik: "Ja,
maar tis alles genageld aan 't kruis,
'k zie niet meer op mijn zonden'
'k volg Jezus slechts na
Die m'een plaats bood in
't Vaderlijk Huis.

Ja genageld aan ´t kruis,
heeft de Heiland gedragen mijn schuld.
En het bloed uit Zijn zij
Spreekt van zonden mij vrij.
Hij heeft d´ eis van Gods wet
Gans vervuld.
Zoals ik het heb ervaren, is: de Heilige Geest overtuigt wel degelijk van zonden, doch de tegenstander is daar als de kippen bij om die mens te veroordelen en te beschuldigen. In mijn eigen proces is het belangrijk geweest om die twee dingen te leren onderscheiden, en om te ontdekken dat het Kruis van Golgotha daar als het ware "tussen" staat, want anders ga je inderdaad onderdoor aan de schuldgevoelens en gedachten die de tegenstander in je probeert te planten in je in probeert te prenten.

In de Bijbel zegt de Here Jezus dit zo:
Joh.16:8
7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: 9 zonde – dat ze niet in mij geloven, 10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien, 11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.
Het is nodig dat de Heilige Geest de mens van zonden overtuigt, omdat een mens eerst moet beseffen dat hij het Evangelie nodig heeft. Iemand die heel goed kan zwemmen, die gooit de reddingsband terug. Iemand die dreigt te verdrinken is maar wat blij met de reddingsband. Iemand die niet vindt dat hij een zondaar is en die ook niet gelooft dat hij verloren gaat, die heeft echt geen redding nodig, althans, dat vindt ie zelf. Maar iemand die overtuigd is, "ik ben een zondaar, ik val onder het oordeel van God", voor zulke mensen is de blijde boodschap.
Hand.26:18: "bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden ontvangen door het geloof in Jezus Christus."
Hand.20:21: "zich bekeren tot God en geloven in onze Here Jezus".
Geloven doe je met je hart, dat ziet niemand, dat hoort niemand, dat merkt niemand. Dat merkt alleen God en de Here Jezus. Maar bekering betekent actie, dat is iets doen of nou juist iets niet doen. Die actie van de bekering volgt op het geloof in Jezus Christus.
Fil.13: 18-19: "Velen wandelen als vijanden van het kruis van Christus. Hun einde is het verderf." Ez.33:9: "Als gij een goddeloze waarschuwt om zich van zijn weg te bekeren, doch hij bekeert zich daarvan niet, dan zal hij in zijn eigen ongerechtigheid sterven."
God verkondigt (Hand.17:30-31) aan alle mensen, dat zij zich moeten bekeren, omdat Hij een dag heeft bepaald, waarop hij de aardbodem zal oordelen. Als een mens zich omkeert, is er geen verderf, is er geen oordeel, maar de hemel.
Fil.3:20: "Wij zijn burgers van de hemel, waaruit wij de Here Jezus Christus verwachten."
Joh.3 legt uit dat een mens opnieuw geboren moet worden uit water en geest. Het eeuwige leven ontstaat door het samenkomen van water (de reinigende kracht van het Woord van God) en geest. Door het Woord van God te prediken, komt de Heilige Geest erbij, wordt iemand aangeraakt door de Heilige Geest. De Heilige Geest overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel. Veroordelen doet echter de tegestander, indien men het Offer van Christus niet aanvaardt. En dit omdat de heerser van deze wereld reeds is veroordeeld. Indien men die heerser wil blijven dienen, valt men onder het oordeel.

En als dat Woord van God en de Heilige Geest samenkomen, ontstaat het nieuwe, eeuwige leven.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

marianne schreef:Als je de focus op de wet hebt ervaar je steeds strijd, want de wet wekt de begeerte juist op zegt Paulus.
Paulus roept op om door de Geest te leven: Gal.5: 16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen .... 18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.

Ik denk dat de Heilige Geest niet zozeer op de zonde wijst, maar positief: Hij wijst op Christus.
Op die manier wordt ook duidelijk waarin we nog moeten veranderen om aan Zijn Beeld gelijkvormig te worden.
Helemaal eens!
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

@ Anja er staat wel en ik denk dat je dat ook bedoelt dat de Heilige Geest de WERELD overtuigt van zonde, er staat niet "de gelovige".


Verder helemaal eens hoor.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 20 mar 2014, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:@ Anja er staat wel en ik denk dat je dat ook bedoelt dat de Heilige Geest de WERELD overtuigt van zonde, er staat niet "de gelovige".
De Heilige Geest overtuigt m.i. juist, de gelovige, want "de wereld", zoals jij dat verwoordt, luistert naar Hem NIET. Juist iemand die de Here Jezus aanneemt, krijgt ook inzicht in zonde(n). Anders was het hele Offer immers voor niets geweest. En juist de mensen die tot geloof komen zijn een gewilde 'prooi' voor de tegenstander, die meteen de gelegenheid te baat neemt om te gaan beschuldigen. Dat gebeurt bij "de wereld", zoals jij dat noemt, NIET, want die heeft de tegenstander al, zij luisteren niet naar de Heilige Geest.

Iemand die naar de Heilige Geest gaat luisteren, is niet meer van deze wereld, maar groeit m.i. in Geloof naar zekerheid toe, en dat is m.i. onmogelijk zonder zondebesef. Zie mijn vorige antwoord over de reddingsboei.

Joh.3:16 zegt "Jezus sprak, Een ieder die in Mijn gelooft, gaat niet verloren, maar heeft eeuwig leven." Dit is zekerheid.

Er zitten stadia tussen, Wilsophie, tussen geloof en geloofszekerheid, die stadia zijn m.i. vertrouwen en weten. Geloof moet doorgroeien naar vertrouwen en vertrouwen naar weten, naar zekerheid.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ik moet het even opzoeken, maar er staat echt: "De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde, ongerechtigheid en oordeel."
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

En juist een gelovige krijgt met contrastervaringen te maken.

O.a. de persoonlijke God is wat het christendom onderscheidt van alle andere religies, en het element dat het sterkst door bv. de islamitische godsdienst wordt bestreden.

Gods Geest, de Geest, schakelt de mens in. Hij depersonaliseert de mens niet maar personaliseert juist. De Geest is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Door het werk van de Geest wordt de mens mede-subject.

Wat Christus gedaan heeft in zijn kruis en opstanding heeft Hij buiten ons, in onze plaats en ten bate van ons gedaan. Eens voor altijd. Wij mensen hebben daaraan niets bijgedragen en daar hoeft ook niets aan te worden toegevoegd. De Geest die het geloof wekt en ons met Christus verenigt, wil nu dat wij meedoen. Hij geeft ons deel aan Christus en zijn schatten en gaven, opdat wij zelf gaan deelnemen. Hij eigent ons het heil van Christus toe, met de bedoeling dat wij het ons gaan toe-eigenen.

De Geest komt in ons wonen en in ons werken, ontsluit in ons hart zin voor het evangelie om daar te werven voor onze instemming. Die instemming is voluit een acte van de mens. Het is een gewekte acte, waartoe de Geest de mens uitnodigt, aanzet, wint. Het geloof dat door de Geest gewekt wordt, neemt gestalte aan. Het komt in de mens tot uitdrukking.

De Geest sticht gemeenschap met Christus. Hij wil ons deel laten hebben aan Zijn schatten en gaven, en doet ons participeren in kruis én opstanding. Dat wil zeggen de Geest wil ons gelijkvormig aan Christus maken.

De verwerving van het heil is in en door Christus eens voor altijd tot stand gebracht. Dát is het fundament. Waarop de Geest uit is, is dat wij dit waar laten zijn in ons leven en handelen. Het komt door de Geest in ons leven tot een zekere analogie, tot conformiteit met het sterven en opstaan van Christus. In 2Kor.4:10-11 verwoordt Paulus dit zo: "We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt."

Het gaat dus om het gelijkvormig worden aan het beeld van de Zoon van God. Dat levert die contrastervaringen op.

(voor de verwoording van dit stukje heb ik gebruik gemaakt van het boek "Om het geheim van het leven- over spiritualiteit en geestelijke begeleiding" van H.C. van der Meulen, bovenstaande is een samenvattinkje van een aantal stukjes van verschillende pagina's uit dat boek).
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:Ik moet het even opzoeken, maar er staat echt: "De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde, ongerechtigheid en oordeel."
Geloof zonder bekering is dood..... Ik heb het idee dat je soms het woord "de wereld" af en toe eventjes te zwart-wit ziet.

As je bekend bent met het bekeringsproces, dan weet je gewoon dat de Heilige Geest je van zonden overtuigt.
Laatst gewijzigd door Anja op 20 mar 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Verder begrijp ik je helemaal omdat je dat voorbeeld van die reddingsboei aanhaalde dus dat begrijp ik wel.
Toch kom ik even met deze tekst om de hoek kijken. Waarschijnlijk bedoelen we het zelfde, maar ik neem even zoals het staat geschreven, naar ik meen in Mattheus of Johannes.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Misschien is dit een uitleg?

n Joh. 16:8 wordt van de Heilige Geest gezegd, dat die de wereld zal overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel. Deze tekst wordt dikwijls als volgt uitgelegd: De Heilige Geest overtuigt de mens dat hij een zondaar is die gerechtvaardigd wordt door het geloof in Jezus Christus en daardoor gevrijwaard is van het oordeel. Het is dan als het ware een miniatuur evangelie. Deze uitleg kom je ook in de kring van de vergadering nogal eens tegen en dat ondanks het feit dat men de Telosvertaling bezit want deze uitleg klopt niet zoals uit de voetnoot die deze vertaling bij de betreffende tekst geeft, blijkt. Daarover later meer.

Twee fouten
Wat is er dan fout aan de bewoordingen waarin men bovengenoemde uitleg geeft? Met die bewoordingen is niets mis, alleen is het niet de uitleg van Joh. 16:8. Men maakt namelijk twee fouten. De eerste is dat men de uitspraak: 'Hij zal de wereld overtuigen' leest alsof er staat: 'Hij zal de zondaar overtuigen'. Een vergelijking met Joh. 3:16 is hier wel op zijn plaats. In dat vers staat dat God de wereld zo liefgehad heeft, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Dat is een geweldig en onomstotelijk feit, maar dan volgt er niet 'opdat de wereld die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.' Nee, de Schrift gaat over op de mens individueel en stelt dat 'een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft'. Deze overgang missen we hier in Joh. 16:8 totaal. Er volgt niet dat de Geest de mens persoonlijk zal overtuigen van zonde.

De tweede fout
Men gaat ervan uit dat het 'overtuigen' betekent dat de mens innerlijk tot zondebewustzijn komt, dus dat hij in zijn geweten overtuigd wordt een zondaar te zijn. Dat komt omdat men een tweede fout maakt en het vervolg van de tekst er niet of onvoldoende bij betrekt. Dat vervolg bevat namelijk de volgende drievoudige verklaring:
Van zonde...................... omdat ze in mij niet geloven;
Van gerechtigheid.......... omdat Ik naar de Vader heenga en u Mij niet meer aanschouwt;
Van oordeel.................... omdat de overste van deze wereld geoordeeld is.
Hoe we deze verklaring nu ook uitleggen - wat nog niet zo eenvoudig is - één ding is duidelijk dat het hier niet gaat om een gewetensovertuiging bij de mens, maar om het constateren van een drietal feiten.

Het overtuigend bewijs leveren.
Het woord 'overtuigen' slaat dus niet op het innerlijk overtuigen van een mens, maar op iets waarvan het overtuigend bewijs geleverd wordt. Nu kom ik terug op de voetnoot in de Telosweergave. Die voetnoot verwijst naar Joh. 3:20 waar hetzelfde woord dat in Joh. 16 met 'overtuigen' is vertaald weergegeven is met 'bestraffen' en geeft als toelichting dat het betekent 'het ware karakter van iets aan het licht brengen' of 'aan de kaak stellen'. Ook worden in de voetnoot een aantal teksten vermeld waar hetzelfde woord voorkomt. Eén ervan is sprekend, nl. Joh. 8:46. In die tekst staat dat Jezus vraagt: 'Wie van u overtuigt mij van zonde?'. De bedoeling is dan niet dat Jezus innerlijk van zonde overtuigd zal worden door de Joden, maar dat ze het bewijs zullen leveren van het feit dat hij gezondigd heeft. Een Engelse Interlinear vertaling heeft in de letterlijke weergave van de Griekse tekst steeds het woord 'reprove' dat is 'berispen' of 'bestraffen' gebruikt. Het NBV heeft in Joh. 3:20 'bekend worden', in Joh. 8:46 'beschuldigen' en in Joh. 16:8 'duidelijk maken' in al die gevallen gaat het dus niet om innerlijk overtuigen, maar het duidelijk aantonen van iets.

De uitleg
Dat is allemaal goed en wel, maar we blijven zitten met de vraag wat dan de juiste uitleg is. Zoals gezegd is dat niet zo eenvoudig aan te geven, maar ik doe de volgende poging:
'Omdat ze in mij niet geloven': het feit dat de mensen niet in Jezus geloven maar Hem naar het kruis verwijzen (vgl. Joh. 1:10, 11) geeft overtuigend aan dat ze zondaars zijn;
'Omdat ik naar de Vader heenga en u Mij niet meer aanschouwt': deze uitspraak geeft aan dat Hij die hing te midden van misdadigers aan het kruis geen misdadiger was, ja dat Hij totaal niet gezondigd had. Hij was rechtvaardig en zijn hemelvaart bewees dat;
'Omdat de overste van deze wereld is geoordeeld': dat wil zeggen dat de wereld het oordeel wacht, want voor de baas van de wereld hield het werk van Jezus in, dat zijn oordeel, veroordeling al een feit was (vgl. 12:31). Als de overste al veroordeeld is dan gaat de wereld waar hij de baas van is haar oordeel tegemoet.

Deze uitleg heeft dus niet te maken met een evangelieverkondiging, maar die kunnen we wel aan vastknopen door de mens erop te wijzen dat God hem persoonlijk in zijn geweten wil overtuigen van zonde en dat hij door wel te geloven in Jezus Christus gerechtvaardigd wordt en het oordeel hem niet treft. Dat is dan niet de uitleg van de bedoeld tekst, maar die gedachte mag wel in contrast met deze tekst naar voren gebracht worden. Een geweldige boodschap is dat!
© Copyright Jaap Fijnvandraat
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:Verder begrijp ik je helemaal omdat je dat voorbeeld van die reddingsboei aanhaalde dus dat begrijp ik wel.
Toch kom ik even met deze tekst om de hoek kijken. Waarschijnlijk bedoelen we het zelfde, maar ik neem even zoals het staat geschreven, naar ik meen in Mattheus of Johannes.
Ik weet vrijwel zeker dat we hetzelfde bedoelen. Christenen die zeggen dat ze zondaars zijn, die hebben het m.i. niet begrepen. Wij zijn geen zondaars meer, hoewel wij zonde kunnen doen. Indien dat gebeurt - en dat is onopzettelijk - dan brengen wij dat bij het kruis. Dat is naar mijn ervaring geen holle frase, misschien is het kerktaal, maar die verwoordt een buitengewoon diepe waarheid.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

Ik denk ook dat het over de wereld gaat, want er wordt juist bij gezegd '' omdat zij in Mij niet geloven''.
Joh. 16: 8 En als Die (Heilige Geest) gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Mee eens. Anja....We zijn geen zondaren meer al zondigen wij nog wel, dat is een mooie....
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 20 mar 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

marianne schreef:Ik denk ook dat het over de wereld gaat, want er wordt juist bij gezegd '' omdat zij in Mij niet geloven''.
Joh. 16: 8 En als Die (Heilige Geest) gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
Ik kom er nooit uit, maar misschien is de uitleg van Jaap Fijnvandraat wel verhelderend Marianne.
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

Met het artikel van Jaap Fijnvandraat ben ik het niet helemaal eens, Wilsophie. Voor nu laat ik het even rusten, want ik moet nog even wat andere dingen doen. Later wellicht verder.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Ik kom er nooit uit, maar misschien is de uitleg van Jaap Fijnvandraat wel verhelderend Marianne.
De tekst dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde, mag dan in een andere context staan, maar ik geloof zeker dat de Heilige Geest die rol ook in ons persoonlijk leven vervult. Hij leidt ons in alle waarheid en daar moet alle leugen verdwijnen.
Het gaat dan om deze teksten uit Joh. 14 en 16, (die begint met een zin die on topic is :) )
15 Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.
16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,
17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
Joh. 16:13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.
De tekst uit Efeze 4:30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing. staat tussen allemaal zonden in. En zeker, de Heilige Geest leidt naar Jezus Christus.

Als ik spreek uit ervaring weet ik dat als ik iets verkeerds heb gedaan, ik me helemaal niet lekker voel. Dat kun je mijn geweten noemen. Maar ik geloof dat mijn geweten de plaats is waar God tot me kan spreken. Dat doet Hij door de Heilige Geest die in mij woont. Ik weet dan ook dat ik die zonde moet belijden en zo nodig ook iets met mijn naaste in orde moet maken. Het is een hele opluchting als ik dat gedaan heb. Ik ervaar dat als het werk van Gods Geest. Dat is de heiliging door de Geest uit 2 Tess.2: in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.
1 Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, die in de verstrooiing zijn in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bitynië, 2 de uitverkorenen naar de voorkennis van God, de Vader, in heiliging door de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenging met het bloed van Jezus Christus: genade en vrede worde u vermenigvuldigd.
Ik geloof dat vage schuldgevoelens vaak van satan komen. Als de Heilige Geest ons overtuigt is het duidelijk en omlijnd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

Adinomis schreef:De tekst dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde, mag dan in een andere context staan, maar ik geloof zeker dat de Heilige Geest die rol ook in ons persoonlijk leven vervult. Hij leidt ons in alle waarheid en daar moet alle leugen verdwijnen.
Ik geloof dat de Heilige Geest de positieve methode gebruikt, dus niet 'dit deed je fout, en daar deugde niets van'.
Maar Hij wijst ons altijd op Christus, die ons een voorbeeld heeft nagelaten. Dat is ook zo bij de teksten die je aanhaalt.
Hij komt met de waarheid, het licht. En licht verdrijft altijd de duisternis.
Als iemand je steeds verteld wat je allemaal fout doet, dan zie je alleen je zonden.
Maar als je hem/haar duidelijk maakt hoe het allemaal beter kan door hem het prachtige voorbeeld voor te houden, dan wordt je positief gemotiveerd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

="Adinomis"]Ik geloof dat vage schuldgevoelens vaak van satan komen. Als de Heilige Geest ons overtuigt is het duidelijk en omlijnd.
Dit mag je geloven, je bent er vrij in, maar dat geloof ik niet. Het is juist de wet die ons de zonden doet kennen en juist het hanteren van wetten heeft als effect dat vaak juist vanaf de kansel het prediken van de wet leidt tot schuldgevoelens, en je kunt toch niet zeggen dat daar de satan staat, maar je kunt ook niet zeggen dat het Bijbels is.

In Efeze zei men ook: "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is" Al hadden ze Hem ontvangen dan wisten zij dat niet.
Het scheppen van een rein hart is wedergeboorte en dan heb je Gods wet in je binnenste. Het schuldgevoel is ook een kwestie van aanleg en faalangst en mijn dochter en kleindochter hebben daar heel veel last van er is tegenwoordig heel goede schooltherapie voor en het is heel verdrietig als je altijd hard leert en altijd op examens het nèt niet haalt door deze faalangst en schuldgevoelens en beiden zijn kinderen van de Heer, dus ik zou nooit durven zeggen dat dit van doen heeft met hun zonden of met satan.

Een vaste geest is een geest die eeuwig is en niet verdwijnt. God zou Zijn Geest niet van de de Zone David wegnemen zoals bij Saul gebeurd was. 2 Samuël 7.
Psalm 51 spreekt er ook over en dat is het leven van Jezus Christus sinds Zijn opstanding. Hij is eenmaal der zonde gestorven. zegt Romeinen 6.

"Neem Uw Heilgen Geest niet van mij" heeft dezelfde gedachte als "verwerp mij niet van Uw aangezicht. De Heer zou in de dood blijven als de Geest blijven van Hem zou zijn weggenomen en daarom stond Hij op uit de doden.
Ik denk ook altijd aan de tekst in het kader van schuldgevoel en andere aanvallen naast de wapenrusting aan de oproep om met vrijmoedigheid te gaan tot de troon der genade opdat wij barmhartigheid mogen krijgen, en genade vinden om geholpen te worden ter bekwame tijd. Hebr 4 vers 16. Wij zouden als broeders vijrmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus op een levendige verse weg welke Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel dat is door Zijn vlees".

Johannes 14 spreekt over de Vader en de Zoon die één zijn, en het citaat van 15-17 gaat over een Trooster Die niet bij hen zou blijven in der eeuwigheid en de Trooster die bij hen zou blijven in der eeuwigheid is de Geest der Waarheid en daarom kunnen wij alle dingen die ons van God geschonken zijn te leren kennen 1 Kor.2 12-14 .
Ik kom weder tot U slaat ook niet op Zijn wederkomst in Joh 14 vers 18 maar op de uitstorting van de Heilige Geest danwel het sturen van de andere Trooster. Het is de vertroosting Israëls die Simeon verwachtte.

Daar hadden de Joden moeiste mee, zie Johannes 12 vers 34. Het gaat niet om de Geest Gods onder het NIeuwe Verbond, maar om de Geest van Christus. De Heer is in andere Gedaante teruggekeerd en niet zichtbaar. Het is de "belofte des Vaders" en het is het opstandingsleven in een gelovige die wedergeboren is.

En als wij de Heilige Geest bedroeven dan is dat niets anders dan dat wij Christus zouden kunnen bedroeven en of dat mogelijk is, laat ik even nu buiten beschouwing.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

marianne schreef:
Adinomis schreef:De tekst dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde, mag dan in een andere context staan, maar ik geloof zeker dat de Heilige Geest die rol ook in ons persoonlijk leven vervult. Hij leidt ons in alle waarheid en daar moet alle leugen verdwijnen.
Ik geloof dat de Heilige Geest de positieve methode gebruikt, dus niet 'dit deed je fout, en daar deugde niets van'.
Dat geloof ik ook. De Heilige Geest werkt op een positieve manier. Als we zijn heiligheid ervaren "weten" we wat er fout is in ons leven. En dan willen we niets anders dan ons laten reinigen.
Maar Hij wijst ons altijd op Christus, die ons een voorbeeld heeft nagelaten. Dat is ook zo bij de teksten die je aanhaalt.
Hij komt met de waarheid, het licht. En licht verdrijft altijd de duisternis.
Als iemand je steeds verteld wat je allemaal fout doet, dan zie je alleen je zonden.
Maar als je hem/haar duidelijk maakt hoe het allemaal beter kan door hem het prachtige voorbeeld voor te houden, dan wordt je positief gemotiveerd.
Het is goed dat je terecht de nadruk legt op de positieve invloed van de Heilige Geest.
Ik denk dat je het merkt als de je de Heilige Geest bedroeft. Dat bedoel ik ook - als ik er over nadenk - met het je ongelukkig voelen als je iets verkeerds hebt gedaan. Dat gaat gepaard met het verlangen ermee naar Christus te gaan.
Toch zie ik in de bijbel ook aanwijzingen voor een corrigerende invloed van de Heilige Geest:
Hand.16:6 En zij gingen door het Frygisch-Galatische land, maar werden door de heilige Geest verhinderd het woord in Asia te spreken; 7 en bij Mysië gekomen, poogden zij naar Bitynië te reizen, maar de Geest van Jezus liet het hun niet toe;

Heb. 4: 7 Daarom, gelijk de heilige Geest zegt: Heden, indien gij zijn stem hoort, 8 verhardt uw harten niet, zoals bij de verbittering,

Daniël 12: 9 Doch hij zeide: Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd. 10 Velen zullen zich laten reinigen en zuiveren en louteren, maar de goddelozen zullen goddeloos handelen; en geen der goddelozen zal het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.
In het Licht van de Heilige Geest ga je juist steeds verfijnder ook de zog. kleine zonden zien. Dat gebeurt in de stilte met Hem. Maar dat drukt je niet naar beneden, je wilt je laten reinigen en heiligen. God is je Vader, die laat je nooit los.
2 Tess.2:13 Maar wij moeten God altijd voor u danken, broeders, die geliefd bent door de Heere, dat God u van het begin verkoren heeft tot zaligheid, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Dit mag je geloven, je bent er vrij in, maar dat geloof ik niet. Het is juist de wet die ons de zonden doet kennen en juist het hanteren van wetten heeft als effect dat vaak juist vanaf de kansel het prediken van de wet leidt tot schuldgevoelens, en je kunt toch niet zeggen dat daar de satan staat, maar je kunt ook niet zeggen dat het Bijbels is.
Het is maar net hoe je ermee omgaat. Je kunt als predikant je gehoor onbarmhartig en veroordelend met de wet om de oren slaan. Maar als je de wet bekijkt als onderwijzing, als een samenstel van leefregels leer je daardoor het karakter van God kennen. Zijn gedachten zijn anders dan onze gedachten. We moeten de geboden niet zien als iets waardoor we gerechtvaardigd worden of als iets wat wordt toegevoegd aan de genade. Maar de gave van de Heilige Geest staat niet los van de geboden:

Joh.14:15 Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht. 16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, 17 namelijk de Geest van de waarheid,
In Efeze zei men ook: "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is" Al hadden ze Hem ontvangen dan wisten zij dat niet.
Het scheppen van een rein hart is wedergeboorte en dan heb je Gods wet in je binnenste. Het schuldgevoel is ook een kwestie van aanleg en faalangst en mijn dochter en kleindochter hebben daar heel veel last van er is tegenwoordig heel goede schooltherapie voor en het is heel verdrietig als je altijd hard leert en altijd op examens het nèt niet haalt door deze faalangst en schuldgevoelens en beiden zijn kinderen van de Heer, dus ik zou nooit durven zeggen dat dit van doen heeft met hun zonden of met satan.
Er bestaat zeker een natuurlijke aanleg voor faalangst. Dat is het gevolg van de zondeval, waardoor we in een gebroken bestaan leven. Dat behoort tot de natuurlijke mens. De angst deed zijn intrede meteen na de zondeval in Gen. 3. Maar ook daarin kunnen we groeien en in de overwinning gaan staan. Maar het kan een moeilijk en langdurig proces zijn. Daarvoor is het nodig om de positieve invloed van de Heilige Geest in ons alle ruimte te geven. Ik bid jou als moeder dan ook alle fijngevoeligheid toe om daar in je gezin mee om te gaan en om zelf daarin genezing te ontvangen. Best moeilijk als je ziet dat je kinderen daarmee worstelen.
Psalm 107:6 Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen, redde Hij hen uit hun angsten.
13 Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen, verloste Hij hen uit hun angsten.
19 Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen, verloste Hij hen uit hun angsten.
28 Maar toen zij in hun benauwdheid tot de HEERE riepen, leidde Hij hen uit hun angsten.

1 Joh.418 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.
Als je de geboden ziet als maatstaf waaraan je moet voldoen, ben je bang voor straf. Maar Jezus heeft het al voor je gedaan opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Rom. 8:4. Daardoor mag je ontspannen leven. Door de Heilige Geest worden we geleid naar het evenbeeld van de Zoon van God.

Ik zie ook uit het vervolg van wat je schreef dat je je daarnaar uitstrekt.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 21 mar 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Toch zie ik in de bijbel ook aanwijzingen voor een corrigerende invloed van de Heilige Geest:
De Bijbel, een product van de Heilige Geest, helpt ons ook om correcties aan te brengen. In 2 Timotheus 3:16,17 staat: "Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust".

Een hele vriendelijke manier van corrigeren, vind ik. Als je in de Bijbel leest, bijvoorbeeld Efeziers 4:25-32, kun je jezelf voornemen om niet te liegen, vriendelijker te worden, niet zo snel boos te worden of bedenk je dat het nodig is iemand je excuus aan te bieden of kies je ervoor andermans fout te vergeven.
God corrigeert iedereen die Hij liefheeft. Als we ons op deze manier laten corrigeren, kunnen we het vermijden dat een ander ons op onze woorden en gedrag aanspreekt. Dat is vaak al weer een iets pijnlijker manier van correctie. Maar als dat met goede bedoelingen wordt gedaan, dan nog is het als "olie op het hoofd". -Psalm 141:5.

Reageren we niet goed op correctie dan geven we plaats aan Satan, volgens Ef.4:27.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ja mooi weergegeven allebei. Het is best moeilijk om het onder woorden te brengen.

Ik moest nog even denken aan Hur, die samen met Mozes en Aäron hielpen om Amelek te bestrijden, Amelek de grootste vijand van Israël is een beeld van onze oude zondige natuur.
Het bijzondere is dat het volk uit Egypte is bevrijd, maar nooit in Kanaän zijn aangekomen behalve Jehoshua en Kaleb. Kaleb betekent "hond" en is een beeld van de heiden. De anderen kwamen om in de woestijn. Een mensenleven lang n.l. 40 jaar, zwoegen en murmeren enz..
2 van de 600.000 kwamen maar aan.

Dit spreekt uiteraard over Gods handelen met deze schepping en ook met ons vandaag aan de dag.
Wij leven imho in een herstelde wereld die oorspronkelijk ooit gevallen is en geoordeeld volgens Genesis 1 en alles is tijdelijk en vergangelijk, maar wij zijn op weg naar die beloofde nieuwe schepping.
Een beeld is Egypte van de wereld die toen was uit de Petrus brief en de huidige wereld komt overeen met de woestijn.

Even terugkomend op de dominee die de wet predikt. Sinds de Here Jezus stierf was dat i.p.v. de schepping die geacht wordt dood te zijn. Dood door misdaden en zonden,
Maar de dominee zou nieuw leven prediken in Christus zoals Paulus deed. Het oude heeft hij achter zich gelaten en men is er ook van verlost.
De vruchtbaarheid in Egypte kwam uit de aarde en in Kanaän kwam het uit de hemel ( vroege en spade regen) In Sin moest het water van beneden komen en wij wachten op de regen uit de hemel.

Amalek stamt af van Ezau en de lijn gaat verder naar Agag in de dagen van koning Saul en Haman in Esther was ook een Amalekiet , "lek" is gewoon ons woord likken zoals honden ook iets oplikken en Amalek is een beeld van het vlees dat afgelegd moet worden.

Dus naar Hur waarover niet gezegd wordt waar hij vandaan kwam maar hij kwam er ineens bij en wij weten dat dat de "verborgen" Christus is.
In deze bedeling weliswaar want Mozes vertegenwoordigt de wet onder het oude verbond en Aäron is de Hogepriester naar het oude verbond en dan gebeurt er het wonderlijk dat Hur, of Chur erbij komt.

Je spreekt het uit als Choer en het is een anagram van Roeach en dat betekent "Geest"< voor hen die in getallensymboliek geloven heeft het dezelfde getalswaarde en is het een type van de Heilige Geest.

Mozes is de man die het volk verloste en is een uitbeelding van de koning , de Zoon van God en de Hogepriester is de verbeelding van de Zoon van God in Zijn geestelijk ambt nu als Hogepriester,en Chur of Hur is de verborgen Christus en zo krijgen we een beeld van wat ik eerder de Geest van Christus noem onder het nieuwe verbond.

We zien dat KOran, DAthan en Abiram in grote opstand kwamen en misschien kennen jullie de bloeiend staf van Aaron.
Mozes was geen Hogepriester en Aaron wel maar hij was weer geen koning en zo treden zij samen op om de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek uit te beelden en dan komt HUR>

Zij klommen ook op de hoogte des heuvels ( ik denk dan altijd aan de opperkamer) en zij beelden als geen ander een soort van Drieheid uit.
En dan zien wij op bijzondere wijze de positie van Hur, als een beeld van de Heilige Geest en zien wij de functie van de paraklétos dus advocatus en ik ben ervan overtuigd dat de Hogepriester dagelijks mijn voeten wast zodat ik rein voor God kan staan dus ik laat mij geen zonden aanpraten.
Ik ben gereinigd.

En let op,,Mozes wordt moe en wat legden zij eronder??? Een steen en ik denk dat dat dezelfde steen is waarop Jacob zijn hoofd legde.
Beiden rustten op de steen en dat ga ik ook doen.
Dus ik vraag niet om de overwinning op Amalek als beeld van de zonde, maar ik dank voor de overwinning op Amalek.
Anja

Re: De Wet

Bericht door Anja »

@Wilsophie, ik ben het met je eens. Maar ook met Adinomis ben ik het eens. Ik zie het zo:

Naar mijn ervaring betreft het allemaal verschillende stadia van geloof en bekering, die elkaar deels overlappen. Maar als iemand tot geloof komt, dan hoort daar ook bekering bij en overtuiging van zonden. Dit is m.i. een van de belangrijkste redenen waarom mensen zich tegen de Heilige Geest verzetten, want men erkent geen God boven zich, en men wenst zich van zonde(n) niet bewust te zijn. Daar komt alle weerstand vandaan. Men heeft geen reddingsboei nodig, men redt zichzelf wel.

Geloof zonder bekering is dood, is lippendienst. Maar wat jij beschrijft, dat is m.i. het stadium waarin men zich bewust is van zijn en haar identiteit in Christus. En daarin laten wij ons inderdaad geen zonden meer aanpraten.

bedankt voor jouw bespiegeling op Mozes e.d. We zijn het volkomen eens.