De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ik las ergens een stukje van ene André en die gaf nog wat meer info waar ik geen verstand van heb t.a.v. de joodse wetten. Ik lees het ook altijd als "onderwijzing" en vanochtend dacht ik nog hoe ouderwets het woord ook is, dat wij als gelovigen staan onder "Jehovah's Keeping" Jehovah's hoede en dan ga ik het zingen, want het is het bekende : "Veilig in Jezus'armen" en dat vat onze postings ook samen dat we hoe dan ook staan onder Zijn hoede en dat we zitten aan Zijn voeten voor onderwijzing, zoals Maria die het beste deel koos en dat wij daarom wandelen in het Licht met Jezus" en ik denk dat we samen bedoelen dat we dus ook schuilen in de schuilplaats van de Allerhoogste. En ik denk ook dat Martine dat bedoelde met het voorbeeld van de Arend.
"Nooit val ik uit Zijn hand".
Maar ik probeer vanuit de grond van mijn hart altijd heel eenvoudig en echt in alle bescheidenheid aan de orde te stellen dat wij een Hogepriester hebben die voor ons bidt en pleit en die ons reinigt en heiligt dat is Zijn Werk aan de gelovigen.
Ik weet dat sommige groeperingen Hem niet als Hogepriester erkennen, maar dan moeten ze Hebr.brief maar uit hun Bijbel scheuren.
En het Werk van de Hogepriester staat voor mij hoger dan het lage " werk" wat de tegenstander probeert te veroorzaken.


Nu zet ik een gepikt stukje neer van André van een ander forum.


Wet is vaak de vertaling van het Hebreeuwse woord Torah. Een betere vertaling dan "wet" is volgens Joodse schrijvers "Onderwijzing of Lering". Oa Rabbijn de Vries in "Joodse riten en symbolen". Of in de Talmoed: Sabbath 31a voetnoot 6 (http://halakhah.com/shabbath/shabbath_31.html)
Die onderwijzing is de openbaring van God aan Mozes en begint in Genesis 1: 1 en omvat de eerste vijf boeken van het OT. Dan snap je wat David bedoelt met: "Hoe lief heb ik uw Onderwijzing" en ook dat Jezus zegt dat er geen tittel of jota van de Onderwijzing zal verdwijnen, Mat. 5: 18. Dan blijft deze wereld beginnen in Genesis 1:1 met de prachtige schepping. Maar ook de zondeval, waardoor regels voor ons nodig werden om te weten wat goed en wat kwaad is. Daarom staan er in die onderwijzing veel geboden en inzettingen. Naar Joodse telling 613, te weten 248 positieve en 365 negatieve geboden. Veel daarvan konden alleen worden uitgevoerd onder het Oude Verbond, denk maar aan de offerwetten.
Zie voor een lijst met een volgorde op tekst: http://www.hebrew4christians.com/Articl ... aryag.html
Voor de Joden onder het Oude Verbond gold heel duidelijk: Doe Mijn geboden zodat je leeft, bijv. Dt 8:1 . Alle geboden, die ik u heden gebiede, zult gij waarnemen om te doen, opdat gij leeft, ... of Deut. 30 vnl vers 10-15
En dan Galaten 5:14: Want de gehele Torah / Onderwijzing wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven. (Volgens de Talmoed de Gouden Regel van Lev 19:18, Sabbath 31a voetnoot 13). En vers 16: En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Dat is nu mogelijk door de vervulling van Jer 31:33 "Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn Torah in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; ..."
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
De Bijbel, een product van de Heilige Geest, helpt ons ook om correcties aan te brengen. In 2 Timotheus 3:16,17 staat: "Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust".

Een hele vriendelijke manier van corrigeren, vind ik. Als je in de Bijbel leest, bijvoorbeeld Efeziers 4:25-32, kun je jezelf voornemen om niet te liegen, vriendelijker te worden, niet zo snel boos te worden of bedenk je dat het nodig is iemand je excuus aan te bieden of kies je ervoor andermans fout te vergeven.
God corrigeert iedereen die Hij liefheeft. Als we ons op deze manier laten corrigeren, kunnen we het vermijden dat een ander ons op onze woorden en gedrag aanspreekt. Dat is vaak al weer een iets pijnlijker manier van correctie. Maar als dat met goede bedoelingen wordt gedaan, dan nog is het als "olie op het hoofd". -Psalm 141:5.

Reageren we niet goed op correctie dan geven we plaats aan Satan, volgens Ef.4:27.
Ik heb even het door jou genoemde bijbelgedeelte erbij gezocht. Een prachtig hoofdstuk! Wat daarin de nadruk krijgt is het "afleggen" van de "oude mens". Het is nodig dat we ons totaal overgeven aan Jezus Christus, zodat onze eigen wil en verlangens verbroken worden. Die overgave is dan wel een keuze van onze wil bewerkt door de Heilige Geest.

Het is mogelijk dat we al die goede dingen willen doen zonder overgave (wedergeboorte). Dit doen we omdat we onszelf willen handhaven. Maar dan kan Gods werk in ons niet tot volheid komen. Dan doen we het uit eigen kracht. Dan zijn onze werken onvolkomen en zonder eeuwigheidswaarde. Dan vallen we onder de wetmatigheid van de zonde die tot de dood leidt. Maar voor die wet zijn we samen met Christus aan het kruis gestorven als we ons aan Hem hebben overgegeven.
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
21 Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.
Nu vallen we onder de wetmatigheid van de genade die tot het leven leidt! Zo staat de wet van
zonde tot de dood tegenover de wet genade die tot het leven leidt.
Deze wetmatigheden zijn wat anders dan de "wet van God" en de "wet van Christus".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Nu vallen we onder de wetmatigheid van de genade die tot het leven leidt! Zo staat de wet van
zonde tot de dood tegenover de wet genade die tot het leven leidt.
Deze wetmatigheden zijn wat anders dan de "wet van God" en de "wet van Christus".
Beste Adinomis, kun je uitleggen wat de wetmatigeden van de genade zijn die tot het leven leiden en welk leven?
En kun je mij uitleggen wat de wet van de zonde is, want ik ken alleen de bezoldiging op de zonde en dat is de dood en die staat tegenover de genade Gods die leidt tot het eeuwige leven.
Verder ken ik de wet die een bediening des doods is, dus op zichzelf staand. Juist op zichzelf omdat de wet de zonde doet toenemen en de wet die de zonde doet kennen. Wat wat is dan de wet van God of de wet van Christus anders dan Zijn onderwijzing? Ik begrijp je niet helemaal.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Nu vallen we onder de wetmatigheid van de genade die tot het leven leidt! Zo staat de wet van
zonde tot de dood tegenover de wet genade die tot het leven leidt.
Deze wetmatigheden zijn wat anders dan de "wet van God" en de "wet van Christus".
Beste Adinomis, kun je uitleggen wat de wetmatigeden van de genade zijn die tot het leven leiden en welk leven?
Ik denk dat dit goed omschreven wordt in Rom. 8:2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. (Vanuit deze tekst zou je het ook "de wet van de Geest" kunnen noemen.)
en in Rom. 6:23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
En welk leven..... dat is het eeuwige leven.
En kun je mij uitleggen wat de wet van de zonde is, want ik ken alleen de bezoldiging op de zonde en dat is de dood en die staat tegenover de genade Gods die leidt tot het eeuwige leven.
Je omschrijft het hier al prima! Ik kan het niet duidelijker omschrijven.
Verder ken ik de wet die een bediening des doods is, dus op zichzelf staand. Juist op zichzelf omdat de wet de zonde doet toenemen en de wet die de zonde doet kennen. Wat wat is dan de wet van God of de wet van Christus anders dan Zijn onderwijzing? Ik begrijp je niet helemaal.
De uitdrukking "bediening des doods" komt uit het volgende bijbelgedeelte:

2 Kor.3:6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift, in heerlijkheid was, zodat de Israëlieten hun ogen niet op het gezicht van Mozes gericht konden houden vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden,
8 hoeveel te meer zal dan de bediening van de Geest in heerlijkheid zijn?
9 Want als de bediening van de verdoemenis al heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening van de gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid.


Je moet dit dus even in zijn verband lezen. Het gaat hier om de "letter van de wet". Die letter doodt en dat is dus de bediening van de dood. Dus ook de letters op de tafels geschreven worden dodelijk als je ze zonder de levendmakende Geest hanteert. Bij David zie je de vreugde van de wet omdat hij gebruik maakte van Woord èn Geest.
Paulus schrijft nergens dat "de bediening van het woord" nu is vervangen door "de bediening van de Geest". Zowel Paulus als Jezus leggen altijd de nadruk op wat geschreven staat. Woord en Geest gaan samen. Als één van beide begrippen een zelfstandig leven gaat leiden verval je in dwaalleer. Dat is de bedoeling van dat gedeelte uit 2 Korinthe.

Woord en Geest gaan altijd samen:
1 Tess. 5:19 Blus de Geest niet uit. 20 Veracht de profetieën niet.
Joh.16:13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 23 mar 2014, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Zie ook hier Jacobus 1

We moeten dader van het Woord zijn en niet alleen maar hoorders van het Woord. Eigenlijk niet anders dan in het OT tegen de Joden is gezegd.
22 En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.

Wie als christen de Wet doet en dus dader van de Wet is zal zalig zijn. De Wet is (nog steeds) volmaakt.
25 Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Ook Romeinen 2 laat zien dat die de Wet doet, dus dader is van de Wet, rechtvaardig is voor God.
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

ericjan schreef:Zie ook hier Jacobus 1

We moeten dader van het Woord zijn en niet alleen maar hoorders van het Woord. Eigenlijk niet anders dan in het OT tegen de Joden is gezegd.
22 En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.

Wie als christen de Wet doet en dus dader van de Wet is zal zalig zijn. De Wet is (nog steeds) volmaakt.
25 Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Ook Romeinen 2 laat zien dat die de Wet doet, dus dader is van de Wet, rechtvaardig is voor God.
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
Jacobus schreef natuurlijk wel aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn.
Niet dat het ons niets te zeggen heeft, maar een christen (wedergeboren gelovige) die geen goede werken doet, al zijn werken zullen verbrand worden. 1 Kor. 3:15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
En in Romeinen 2 gaat het niet over gelovigen.

Zalig worden is uit genade alleen, niet door de wet of door de wet en de genade. Paulus is daar heel duidelijk over als hij in de Galatenbrief de plaats van de wet bespreekt.
Dat een christen te herkennen is aan de vruchten is waar, maar dat draagt niet bij aan zijn behoud.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
ericjan schreef:Zie ook hier Jacobus 1

We moeten dader van het Woord zijn en niet alleen maar hoorders van het Woord. Eigenlijk niet anders dan in het OT tegen de Joden is gezegd.
22 En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.

Wie als christen de Wet doet en dus dader van de Wet is zal zalig zijn. De Wet is (nog steeds) volmaakt.
25 Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Ook Romeinen 2 laat zien dat die de Wet doet, dus dader is van de Wet, rechtvaardig is voor God.
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
Jacobus schreef natuurlijk wel aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn.
Niet dat het ons niets te zeggen heeft, maar een christen (wedergeboren gelovige) die geen goede werken doet, al zijn werken zullen verbrand worden. 1 Kor. 3:15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
En in Romeinen 2 gaat het niet over gelovigen.

Zalig worden is uit genade alleen, niet door de wet of door de wet en de genade. Paulus is daar heel duidelijk over als hij in de Galatenbrief de plaats van de wet bespreekt.
Dat een christen te herkennen is aan de vruchten is waar, maar dat draagt niet bij aan zijn behoud.
Precies, het gaat om het schade lijden.
De ziel wordt gered, maar in ons leven lijden we schade door het niet doen van de Wet, daar gaat het om !

Want er komt dus een oordeel naar onze werken, alleen geen veroordeling staat in 1 Kor 3.
En waar denk je langs welke maat staaf we geoordeeld zullen worden? .............. precies de Wet.
Alleen de veroordeling tot eeuwige verdoemenis blijft uit dankzij Jezus Christus Zijn Offer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Hier ook geldt wat in Romeinen 7 staat.

Ten eerste is de Wet heilig en goed.
12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

Als christenen zondigen we nog steeds tov de Wet. We doen wat we haten, we doen wat we niet willen doen
14 Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik.


Maar we zouden niet moeten zeggen: De Wet is niet meer, of erger dat de Wet zou zijn afgeschaft:
16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.

De zonden die we als christen nog steeds doen komt niet van ons maar van de zonde die in ons woont. (zondeval)
Want uit ons mensen komt niets goeds voort. We willen het wel, maar we doen en kunnen het niet.
17 Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbreng, maar de zonde die in mij woont.
18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.


Het goede dat we willen doen, doen we niet, maar just het kwade dat we niet willen doen we wel.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont.


Wanneer we het goede willen doen is juist het kwaad dichtbij ons, in ons.
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij.

Geestelijk zouden we als christenen ons moeten verblijden in de Wet van God (ook al kunnen we ons er niet aan houden)
22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.


Het gaat om het oprecht verlangen in ons om de Wet te doen, dan zal God ons in Jezus Christus Genade schenken.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde.


Daarmee is de Wet voor ons christenen dus ook nog steeds geldig, het is de Wet die onze en de zonde openbaart.
Zonder de Wet zou er ook geen Genade meer nodig zijn, want zonder Wet bestaat er ook geen zonde.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

EricJan, (goed dat je er weer bent) maar de wet is toch niets meer dan heel het Woord van God. Het is toch Zijn onderwijzing. Wij hebben toch geen wet van Mozes gekregen. Johannes 7 zegt zo duidelijk dat de Here Jezus Zelf een man genas op de Sabbath en dat zij de wet niet hielden (de wet van Mozes) en dat ze de besnijdenis op de sabbath deden, de Here Jezus zou de wet voltooien. Welke wet bedoel je dan?
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

ericjan schreef:Precies, het gaat om het schade lijden.De ziel wordt gered, maar in ons leven lijden we schade door het niet doen van de Wet, daar gaat het om !
Jij zei dat de dader van de wet zalig zal zijn, maar iedereen die gelooft zal zalig zijn.
Het schade lijden uit 1 Kor. 3 gaat niet over dit tijdelijke leven, dat is juist vaak andersom.
Als je het niet zo nauw neemt met het volgen van Jezus, gaat het je uiterlijk juist vaak voor de wind.
Je kruis opnemen en Hem volgen brengt lijden mee, en het kan je wat of veel kosten. Zelfs je leven.
ericjan schreef:En waar denk je langs welke maat staaf we geoordeeld zullen worden? .............. precies de Wet.Alleen de veroordeling tot eeuwige verdoemenis blijft uit dankzij Jezus Christus Zijn Offer.
Naar mijn mening is dit gebod de maatstaaf waarnaar God oordeelt: Joh. 13: Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Hij ziet namelijk het hart aan, en roept ons op onze gezindheid te vernieuwen, wat zich dan uit in de vrucht van de Geest uit Gal. 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Amen Marianne, maar ik blijf me toch afvragen (waarom gelovigen van na de opstanding) (levend uit genade want ook door genade zijn wij zalig geworden opdat niemand roeme. En die genade is verschenen aan alle mensen) waarom men zo graag die wet wil houden. Sommigen zeggen "uit dankbaarheid" anderen zeggen dat ze geestelijk Israël zijn geworden en dan nog de groeiende Messiaanse gemeenten waar heidenen op een Joodse wijze gaan leven.
Dus de sabbath houden en koosjer gaan eten enz...
Waar komt dat verlangen vandaan?

De Jakobusbrief is voor ons geschreven zoals de hele Bijbel maar gaat niet over ons. Het is een brief voor de volgende bedeling waar inderdaad weer doden zullen worden opgewekt.
En zieken zullen genezen om gezond het aardse koninkrijk binnen te gaan, dat is nu niet aan de orde. Wij zijn hemelburgers en zijn gezet in de hemel waar we gezegend zijn met elke geestelijke zegening in Christus. Heel de Efezebrief spreekt over onze positie nu.
En heel de Romeinenbrief was geschreven aan de gelovige Joden in Rome en zij worstelden met de wet.
Vandaar dat er 3 hoofdstukken zijn ingelast door Paulus a.h.w. om hen te wijze op wat hen nog te wachten staat als 12 stammen. De hoofdstukken 1-8 en dan ga je verder in hoofdstuk 12, als het om de gelovigen gaat en niet over de natie.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Daarmee is de Wet voor ons christenen dus ook nog steeds geldig, het is de Wet die onze en de zonde openbaart.
Zonder de Wet zou er ook geen Genade meer nodig zijn, want zonder Wet bestaat er ook geen zonde.
Psalm 122:6
Leg me nu eens uit wat ik er aan heb dat iets of iemand of een systeem mijn zonden openbaart ( want je bedoelt meervoud)
En waarom zegt Paulus tegen Titus dat de genade is verschenen aan alle mensen. Hebben die een wet dan? Want jij zegt dat we genade nodig hebben vanwege een wet die we zouden overtreden.
En geloof je nu echt dat er zonder wet geen zonde bestaat?

En wat moet ik dan met de tekst dat door dood en opstanding alle zonden in de dood zijn gebracht.
Welke zonden zijn dat dan volgens jou?

En waar staat dat wij uit dankbaarheid de wet moeten houden en welke wet dan?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

De wet is goed en heilig, maar de Kolossenzenbrief leert heel duidelijk dat het een handschrift is wat tegen ons was en dat handschrift is uitgewist.
Is het dan nog rechtsgeldig of niet?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
En waar staat dat wij uit dankbaarheid de wet moeten houden en welke wet dan?
We zijn zelfs niet in staat om uit dankbaarheid de wet te houden.
Het is Jezus die de wet volmaakt heeft gehouden en vervuld en wij mogen - als wij in Christus zijn - ook delen in alles wat Christus stand heeft gebracht.
Ik vind altijd deze tekst daarin zo duidelijk:
Rom. 8:2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet (wetmatigheid Adinomis) van de zonde en van de dood.
3 Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
In bovenstaande tekst gaat het over drie verschillende wetten:
wet van de Geest tot leven (=wetmatigheid)
wet van de zonde tot de dood (=wetmatigheid)
de rechtvaardige eis van de wet van God (Gods Woord en geboden)

En even verder in het hoofdstuk staat:
32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

Ook de volbrenging van de wet wordt ons geschonken. Vanuit deze gave gaan we doen wat God in Zijn Woord vraagt, door de leiding van de Heilige Geest.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:EricJan, (goed dat je er weer bent) maar de wet is toch niets meer dan heel het Woord van God. Het is toch Zijn onderwijzing. Wij hebben toch geen wet van Mozes gekregen. Johannes 7 zegt zo duidelijk dat de Here Jezus Zelf een man genas op de Sabbath en dat zij de wet niet hielden (de wet van Mozes) en dat ze de besnijdenis op de sabbath deden, de Here Jezus zou de wet voltooien. Welke wet bedoel je dan?
Jezus heeft ook de 10 geboden niet ter zijde geschoven Wilsohie, Jezus heeft ze samen gevat in 2 geboden.
Onderstaand een uitleg die ik eens heb bewaard daarover, dus niet mijn eigen werk.

[Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.” (Matt.22:37,38)]

De eerste tafel toont ons de liefde tot God;
1e Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 2e Gij zult u geen gesneden beeld maken ...
3e Gij zult Mijn Naam niet ijdel gebruiken ...
4e Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt ...

[Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet (Gods Verbond) en de profeten.” (Matt.22:39,40)]

De tweede tafel toont ons de liefde tot de naaste; 5e Eer uw vader en uw moeder.
6e Gij zult niet doodslaan.
7e Gij zult niet echtbreken.
8e Gij zult niet stelen.
9e Gij zult geen valse getuigenis spreken. 10e Gij zult niet begeren.

Daarin passen alle andere Wetten, die als de Wet in de bijbel staan en gegeven zijn door God aan Zijn uitverkoren volk Israel.

Ook met name offer wetten en spijswetten die specifiek zijn ter bekrachtiging van het Verbond tussen God en Zijn uitverkoren volk Israel.
Omdat wij NIET Israel zijn en DAT eerste Verbond niet met ons uit de heidenen is, gelden deze wetten dus ook NIET voor ons.

De Sabbat echter staat genoemd in de 10 geboden.
En in de samenvatting gegeven door Jezus valt het onder Zijn eerste gebod, namelijk
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.” (Matt.22:37,38)
Het gebod 4e Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt ...
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
ericjan schreef:Precies, het gaat om het schade lijden.De ziel wordt gered, maar in ons leven lijden we schade door het niet doen van de Wet, daar gaat het om !
Jij zei dat de dader van de wet zalig zal zijn, maar iedereen die gelooft zal zalig zijn.
Voor mij zegt de bijbel dat, daarom schrijf ik het Marianne.
Uiteraard maakt geloof zalig, maar geloof wordt geschonken door God Zelf, we kunnen zelf immers niet tot geloof in Jezus komen. Geloof in Jezus is een gevolg van Zijn aanraking waardoor genade geschonken wordt en niet een oorzaak voor de geschonken genade.

Maar het doen van de Wet maakt dus OOK zalig. Ook al kunnen we de Wet dus niet doen, Paulus laat dat zien in Romeinen 7 waarnaar ik eerder verwees.
Maar de Wet kan zalig maken, alleen wij mensen kunnen de wet niet, daarom heeft God Hem aan de Joden en ons gegeven.
marianne schreef:Als je het niet zo nauw neemt met het volgen van Jezus, gaat het je uiterlijk juist vaak voor de wind.
Je kruis opnemen en Hem volgen brengt lijden mee, en het kan je wat of veel kosten. Zelfs je leven.
Als God je leven zegent dan zet dat niets over het voor de wind gaan of niet.
Zegende God niet het leven van Job. Jozef, Mozes, David en de Joodse profeten, de discipelen en Paulus en zelfs Jezus? Volgens mij is het antwoord ja.
Was dat een leven dat (altijd) voor de wind ging? Volgens mij is het antwoord daarop inderdaad nee.
ericjan schreef:En waar denk je langs welke maat staaf we geoordeeld zullen worden? .............. precies de Wet.Alleen de veroordeling tot eeuwige verdoemenis blijft uit dankzij Jezus Christus Zijn Offer.
Naar mijn mening is dit gebod de maatstaaf waarnaar God oordeelt: Joh. 13: Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Hij ziet namelijk het hart aan, en roept ons op onze gezindheid te vernieuwen, wat zich dan uit in de vrucht van de Geest uit Gal. 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.[/quote]
De vrucht van de Geest past dus precies in de Wet Marianne. Er is niets uit de vrucht van de Geest dat niet in de Wet zou passen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:Daarmee is de Wet voor ons christenen dus ook nog steeds geldig, het is de Wet die onze en de zonde openbaart.
Zonder de Wet zou er ook geen Genade meer nodig zijn, want zonder Wet bestaat er ook geen zonde.
Psalm 122:6
Leg me nu eens uit wat ik er aan heb dat iets of iemand of een systeem mijn zonden openbaart ( want je bedoelt meervoud)
En waarom zegt Paulus tegen Titus dat de genade is verschenen aan alle mensen. Hebben die een wet dan? Want jij zegt dat we genade nodig hebben vanwege een wet die we zouden overtreden.
En geloof je nu echt dat er zonder wet geen zonde bestaat?
Absoluut Wilsophie,
Als we in Nederland geen wetten zouden kennen dan zijn er ook geen overtredingen.
Pas wanneer we beschikken over een wet kunnen we de wet overtreden. Wat zouden we zonder wet anders moeten overtreden?

Zo ook met God Zijn Wet.
Jezus zegt dat hij de Wet niet heeft weggedaan of gewijzigd, maar heeft vervuld. Dus Jezus heeft als enige de Wet van God geheel gedaan.
Daarom was Jezus ook zondeloos.

Wie de Wet niet had ging gewoon zonder de Wet verloren leert Romeinen 2, met toetsing aan de Wet door God, zonder dat deze mensen die Wet kenden.
12 Want zij die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan, en zij die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden.
Wilsophie schreef:En wat moet ik dan met de tekst dat door dood en opstanding alle zonden in de dood zijn gebracht.
Welke zonden zijn dat dan volgens jou?
Alle zonden die wij christenen doen tov de Wet, worden ter dood gebracht en dus ons niet aangerekend.
Dezelfde Belofte die God talloze malen doet aan het volk Israel om hen bij jezus Zijn wederkomst de zonden tov dezelfde Wet niet aan te rekenen en te vergeven, die genade krijgen wij uit de heidenen ook. Daarin zijn wij christenen deelgenoten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Wilsophie »

Mijn vraag blijft nog staan dat de Kolossenzenbrief zegt dat : "het handschrift wat tegen ons is, is uitgewist" . Hoe lees jij dat Ericjan?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Mijn vraag blijft nog staan dat de Kolossenzenbrief zegt dat : "het handschrift wat tegen ons is, is uitgewist" . Hoe lees jij dat Ericjan?
Mag ik hier ook iets over zeggen?

In de NBG vertaling staat het woord "bewijsstuk". In het Grieks staat er: cheirographon.
Dit woord betekent "schuldbekentenis" of "schuldigverklaring".
Het was niet de wet die aan het kruis werd genageld, maar de overtreding van de wet. De lijst van zonden die tegen ons getuigde.
Zo'n schuldigverklaring werd teniet gedaan als de schuld was betaald. Daarom is het handschrift der zonde uitgewist.
Dit wordt heel duidelijk uitgelegd op deze site.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Mijn vraag blijft nog staan dat de Kolossenzenbrief zegt dat : "het handschrift wat tegen ons is, is uitgewist" . Hoe lees jij dat Ericjan?
Zoals het er staat lees ik dat Wilsofie, het handschrift waar al onze zonden ten opzichte van de Wet in staan, is uitgewist. God zal bij christenen er niet meer naar kijken, het ons niet meer aanrekenen en ons er niet om veroordelen. In Openbaring zien we dat dergelijke boeken ook worden opengeslagen.
Vergeet niet dat de satan ons dag en nacht aanklaagt bij God (Openbaring 12:10). Waarmee aanklagen? Onze zonden tov de Wet.

Alleen zal Jezus als ons Fundament de veroordeling over onze zonden wegnemen; 1 Korinthe 3
12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro,
Hoe wordt bepaald hoe iemand zijn/haar werken zijn? Door ze te meten volgens de Wet

13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.
Hoe iemand zijn/haar werk is wordt bepaald aan de wijze van het doen van de Wet.

14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
Twee voorwaarden om loon te ontvangen:
1 - werken bouwen op het Fundament van Christus
2 - onze werken (naar de Wet) moeten standhouden,

15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
Wanneer verbrandt iemand zijn/haar werk? Ook als de op het Fundament Jezus hebben gebouwd, als ons werk tov de Wet ondermaats is.
We zullen zelfs schade lijden, maar uit Genade worden behouden doordat we op het Fundament hebben gebouwd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

ericjan schreef:Voor mij zegt de bijbel dat, daarom schrijf ik het Marianne.Uiteraard maakt geloof zalig, maar geloof wordt geschonken door God Zelf, we kunnen zelf immers niet tot geloof in Jezus komen. Geloof in Jezus is een gevolg van Zijn aanraking waardoor genade geschonken wordt en niet een oorzaak voor de geschonken genade.Maar het doen van de Wet maakt dus OOK zalig. Ook al kunnen we de Wet dus niet doen, Paulus laat dat zien in Romeinen 7 waarnaar ik eerder verwees.Maar de Wet kan zalig maken, alleen wij mensen kunnen de wet niet, daarom heeft God Hem aan de Joden en ons gegeven.
Jezus is het die uit genade zalig maakt, door het geloof. Zonder de werken van de wet. Gal. 2: Wij weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd .... 21 want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.

Rom. 7 beschrijft de ervaring van een gelovige die in eigen kracht het goede wil doen. Gelukkig volgt Rom. 8 waarin staat dat we het niet alleen hoeven doen.
Door de Geest die we ontvangen hebben, zijn we wel in staat het goede te doen.

En waar staat dat de wet aan ons heidenen gegeven is?
ericjan schreef:Als God je leven zegent dan zet dat niets over het voor de wind gaan of niet.Zegende God niet het leven van Job. Jozef, Mozes, David en de Joodse profeten, de discipelen en Paulus en zelfs Jezus? Volgens mij is het antwoord ja.Was dat een leven dat (altijd) voor de wind ging? Volgens mij is het antwoord daarop inderdaad nee.
Tja, hangt ervan af wat voor zegen je bedoelt. Gaat een beetje of topic, dus laat maar even.
ericjan schreef:En waar denk je langs welke maat staaf we geoordeeld zullen worden? .............. precies de Wet.Alleen de veroordeling tot eeuwige verdoemenis blijft uit dankzij Jezus Christus Zijn Offer.
marianne schreef:Naar mijn mening is dit gebod de maatstaaf waarnaar God oordeelt: Joh. 13: Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Hij ziet namelijk het hart aan, en roept ons op onze gezindheid te vernieuwen, wat zich dan uit in de vrucht van de Geest uit Gal. 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
ericjan schreef:De vrucht van de Geest past dus precies in de Wet Marianne. Er is niets uit de vrucht van de Geest dat niet in de Wet zou passen.
Dat klopt, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Je kunt naar de letter van de wet leven zonder de liefde, zie de farizeeers.
Gal.5: 14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

marianne schreef: Rom. 7 beschrijft de ervaring van een gelovige die in eigen kracht het goede wil doen. Gelukkig volgt Rom. 8 waarin staat dat we het niet alleen hoeven doen. Door de Geest die we ontvangen hebben, zijn we wel in staat het goede te doen.
Romeinen 7 beschrijft gewoon de worsteling die elke mens in Christus door de Heilige Geest strijdt.
Want de Heilige Geest maakt ons attent op de zonden die we doen (Romeinen 7), maar OOK dat we ons gered weten door Christus (Romeinen 8)
En waar staat dat de wet aan ons heidenen gegeven is?
Matteus 10
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.


en ook

Lucas 16:17
17 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.

De Wet blijft dus gewoon van kracht tot het einde der tijden, ook voor de heidenen.

Jezus heeft geen nieuwe wet gegeven, Hij heeft slechts de 10 geboden samen gevat als 2 geboden. Met die 2 geboden doen we dus de 10 geboden:
[Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.” (Matt.22:37,38)]

De eerste tafel toont ons de liefde tot God;
1e Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 2e Gij zult u geen gesneden beeld maken ...
3e Gij zult Mijn Naam niet ijdel gebruiken ...
4e Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt ...


[Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet (Gods Verbond) en de profeten.” (Matt.22:39,40)]

De tweede tafel toont ons de liefde tot de naaste; 5e Eer uw vader en uw moeder.
6e Gij zult niet doodslaan.
7e Gij zult niet echtbreken.
8e Gij zult niet stelen.
9e Gij zult geen valse getuigenis spreken. 10e Gij zult niet begeren.
ericjan schreef:En waar denk je langs welke maat staaf we geoordeeld zullen worden? .............. precies de Wet.Alleen de veroordeling tot eeuwige verdoemenis blijft uit dankzij Jezus Christus Zijn Offer.
marianne schreef:Naar mijn mening is dit gebod de maatstaaf waarnaar God oordeelt: Joh. 13: Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
Zie boven, het is niet meer dan een samenvatting, ook de 10 geboden staan bol van liefde.
marianne schreef:Hij ziet namelijk het hart aan, en roept ons op onze gezindheid te vernieuwen, wat zich dan uit in de vrucht van de Geest uit Gal. 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
ericjan schreef:De vrucht van de Geest past dus precies in de Wet Marianne. Er is niets uit de vrucht van de Geest dat niet in de Wet zou passen.
marianne schreef:Dat klopt, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Je kunt naar de letter van de wet leven zonder de liefde, zie de farizeeers.
Gal.5: 14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Dit is voor mij een veel gemaakte fout.
De farizeeërs en sadduceeërs leefden ook wel uit liefde, waar Jezus hen op aan sprak was dat ze juist zelf niet de geboden leefden en wel anderen de maat namen, let wel, rechtspraken over anderen. Ze spraken recht over anderen (dat is dus oordelen, want het heeft gevolgen) terwijl ze het zelf ook absoluut niet deden. Dat was het grootste verwijt van Jezus aan hen. Nooit heeft Jezus de Wet genegeerd of ter zijde gelegd, Hij heeft immers de Wet vervuld, helemaal !
marianne schreef:Galaten 5:18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
Precies, de Wet kan ons in Christus niet meer veroordelen, er staat namelijk NIET
Als u echter door de Geest geleid wordt, geldt de wet niet meer voor u OF
Als u echter door de Geest geleid wordt, is de Wet terzijde geschoven.

Zelf zie ik het zo:
Voor Jezus het offer bracht, was de Wet een set regels die men bewust diende na te leven. Wanneer men iets wilde doen of gedaan had moest men de Wet checken of het kon of niet.
Nu in Christus is die kennis in ons gelegd met (als het goed is) het verlangen om de Wet te doen.
Daar ontstaat dan weer de worsteling uit met de zonde, omdat de Heilige Geest ons laat voelen wanneer we zondigen, maar ook dat we in Christus gered en vergeven zijn als we om vergeving bidden en onze zonde belijden aan Hem. De Heilige Geest maakt dat we de Wet kennen en toont ons/laat ons voelen, wanneer we er fout gaan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
marianne
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 dec 2013, 02:32
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door marianne »

ericjan schreef:Romeinen 7 beschrijft gewoon de worsteling die elke mens in Christus door de Heilige Geest strijdt.Want de Heilige Geest maakt ons attent op de zonden die we doen (Romeinen 7), maar OOK dat we ons gered weten door Christus (Romeinen 8)
Lees maar eens hoe vaak er IK staat in Rom. 7. En lees dan Rom. 8 waar de Heilige Geest 'in beeld' komt. Als je dat eenmaal hebt ontdekt 'hang' je niet constant in Rom. 7.
ericjan schreef:Matteus 1017 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.en ookLucas 16:1717 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.De Wet blijft dus gewoon van kracht tot het einde der tijden, ook voor de heidenen.Jezus heeft geen nieuwe wet gegeven, Hij heeft slechts de 10 geboden samen gevat als 2 geboden. Met die 2 geboden doen we dus de 10 geboden:
Jezus had het tegen de Joden, en het ging over de wet die aan hen gegeven was.
Bovendien ging het niet alleen om de 10 woorden maar om de hele thora: 17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen.... enz.

Verder zijn de sabbatswetten zijn voor Israël: Ex.31: 16 Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond. 17 Hij (=de sabbat) zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn... enz.
Paulus zegt daar ook nog één en ander over:
- Rom. 14:5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laar ieder zin zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
- Gal. 4:10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
- Kol. 2:16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.
Zie verder ook Hand. 15 en 21 waar staat dat de gelovige heidenen geen ander last opgelegd mag worden dan het zich onthouden van hoererij, afgodenoffers, bloed, het verstikte.
marianne schreef:Dat klopt, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Je kunt naar de letter van de wet leven zonder de liefde, zie de farizeeers!
Gal.5: 14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
ericjan schreef:Dit is voor mij een veel gemaakte fout.De farizeeërs en sadduceeërs leefden ook wel uit liefde, waar Jezus hen op aan sprak was dat ze juist zelf niet de geboden leefden en wel anderen de maat namen, let wel, rechtspraken over anderen. Ze spraken recht over anderen (dat is dus oordelen, want het heeft gevolgen) terwijl ze het zelf ook absoluut niet deden. Dat was het grootste verwijt van Jezus aan hen. Nooit heeft Jezus de Wet genegeerd of ter zijde gelegd, Hij heeft immers de Wet vervuld, helemaal !
Ahum, ik wil ze niet allemaal over één kam scheren, maar Jezus noemde ze niet voor niets 'geveinsden, adderengebroed, witgepleisterde graven'.
En denk eens aan die overspelige vrouw die ze bij Jezus brachten.
Maar goed, je mag ook andere voorbeelden bedenken als dit je niet overtuigt.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Wet

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Romeinen 7 beschrijft gewoon de worsteling die elke mens in Christus door de Heilige Geest strijdt.
Want de Heilige Geest maakt ons attent op de zonden die we doen (Romeinen 7), maar OOK dat we ons gered weten door Christus (Romeinen 8)
Ik heb een keer een lezing van ds. Henk Poot gehoord die over Romeinen 7 een bijzondere uitleg had. Ik heb hier de audio-opname ervan.

Maar ik heb toen ook aantekeningen gemaakt. Die laat ik onderstaand volgen:
Paulus was een goed onderlegd man. Hij had geleerd hoe hij zijn gedachten volgens de regels van die tijd op schrift moest stellen. Zie het boek van Stowers “Rereading the bible”. (ook Kümmel) Men maakte daarbij vaak gebruik van een fictief persoon.

Dat zien we in Romeinen 7. Paulus laat hier een fictief persoon opdraven, die spreekt in de ik-vorm.
Het stelt een Jodengenoot voor die er bij wil horen. Hij hoorde van alles over de wet en werd wanhopig. Deze persoon zegt in Rom.7:9: “voorheen leefde ik zonder wet”.

Was Paulus dan zonder wet? Hij noemt zich in Hand. 22:3 en Gal. 1:14 een ijveraar van de wet en in Fil 3:6 wat de rechtvaardigheid betreft die in de wet is, onberispelijk.

Rom.7:9 gaat verder: “maar toen het gebod kwam, is de zonde weer levend geworden”. Daar had Paulus nooit last van gehad. In vers 10 roept hij uit dat het gebod hem tot wanhoop had gebracht. En dan in vs. 24:
“ik ellendig mens, wie zal me verlossen.” En het goede dat ik wil … "

Paulus is echt niet overleden aan de wet, hij heeft het over jodengenoten. Mensen die onder de wet willen staan, maar dan moet je ook alles doen. Paulus identificeert zich met de doelgroep.
Rom. 7:23 die mij tot krijgsgevangene maakt. Jullie zijn allen zonen van God, eerst niet. De erfgenaam van de wet heeft jullie ingehaald, vastgezet. Nu ben je zoon en erfgenaam. Hunner is de aanneming tot zonen, maar ze voelden zich dienstknechten. Ze hoorden er helemaal niet bij. Het evangelie heeft de wet niet afgeschaft. Ze wilden erbij horen, maar het lukte niet.
Paulus is bang dat die Jodengenoten het weer van die wet gaan verwachten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door ericjan »

marianne schreef:Dat klopt, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Je kunt naar de letter van de wet leven zonder de liefde, zie de farizeeers!
Gal.5: 14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
ericjan schreef:Dit is voor mij een veel gemaakte fout.De farizeeërs en sadduceeërs leefden ook wel uit liefde, waar Jezus hen op aan sprak was dat ze juist zelf niet de geboden leefden en wel anderen de maat namen, let wel, rechtspraken over anderen. Ze spraken recht over anderen (dat is dus oordelen, want het heeft gevolgen) terwijl ze het zelf ook absoluut niet deden. Dat was het grootste verwijt van Jezus aan hen. Nooit heeft Jezus de Wet genegeerd of ter zijde gelegd, Hij heeft immers de Wet vervuld, helemaal !
marianne schreef:Ahum, ik wil ze niet allemaal over één kam scheren, maar Jezus noemde ze niet voor niets 'geveinsden, adderengebroed, witgepleisterde graven'. En denk eens aan die overspelige vrouw die ze bij Jezus brachten.
Maar goed, je mag ook andere voorbeelden bedenken als dit je niet overtuigt.
Precies, Jezus noemde de farizeeërs en sadduceeërs zo omdat ze de Wet niet deden maar er anderen wel op veroordeelden met bijbehorende straf. Had niets te maken met liefdeloosheid.
Maar Jezus hekelde hun schijnheiligheid, hun nep status als zondeloos persoon vanwege de functie, te vergelijken met wat er nu in sommige christelijke kerken weer gebeurd. Titels van aanzien vliegen je om de oren.
Wat denk je hoe Jezus bepaalde kerkleiders heden ten dage zou noemen? Niet anders hoor, met het verschil dat kerkleiders niet meer kunnen oordelen, althans niet meer dan een toegang tot een nietszeggend kerkgebouw ontzeggen.
Dus de Wet was goed en heilig, alleen de geestelijke leiding maakte als mens er een potje van, zoals we ook nu weer zien gebeuren in onze kerken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.