De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 27 sep 2018, 11:02
ericjan schreef: 27 sep 2018, 10:40 LOL, nee hoor, andersom, jij kan niet begrijpen of zelfs maar een voorstelling maken hoe het is om met de Heer te wandelen.
Zoals wanneer ik iemand probeer uit te leggen die doof hoe, hoe prachtig muziek kan zijn.
De dove zal er zich geen voorstelling van kunnen maken en zelfs ervan maken dat anderen zich de muziek verbeelden.
Zo zeggen ook de moslim en de hindoe. En die vinden jou dan weer doof.......
Buiten Jodendom en Christendom bestaat er niet zo een intieme band met vader G'd.
Moslims duiken op hun knieen voor niets naar een andere god en niet G'd. Hun god heet allah.
Idem voor hindoe aanhangers, zij eren en aanbidden dat ding met meerdere armen.

G'd zegt over zulke nepperij:

9 De makers van beelden, allen zijn zij leegheid,
hun geliefde voorwerpen doen geen nut.

Ja, zijzelf zijn hun getuigen: zij zien niet
en zij weten niet. Daarom zullen zij beschaamd worden.
10 Wie maakt er nu een god en giet een beeld
dat geen nut doet?

11 Zie, al hun metgezellen zullen beschaamd worden,
want vaklieden zijn slechts mensen.
Laten zij bijeenkomen, laten zij allen opstaan;
zij zullen angstig zijn, samen zullen zij beschaamd worden.
17 Van de rest ervan maakt hij een god, zijn gesneden beeld.
Hij knielt ervoor neer, buigt zich,
bidt het aan en zegt:
Red mij, want u bent mijn god.
18 Zij weten niet en begrijpen niet,
want hun ogen zijn dichtgesmeerd, zodat zij niet zien,
en hun harten, zodat zij niet begrijpen.

Jesaja 44
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 27 sep 2018, 12:22
Ja, maar je bent niet op een geloofsforum gekomen om alleen maar te getuigen van je geloof en te doen alsof het allemaal zeker is. Maar ook om je te verplaatsen in de mensen die het gesprek met je aangaan, maar een andere mening hebben. Je bijvoorbeeld te verplaatsen in de gedachten van anderen hier, die zeggen dat het allemaal niet werkelijk zo zeker is, en dat je het (op basis van het verleden) voor jezelf tot zekerheid hebt verklaard.
Dat gebeurd toch ook? Ik bijvoorbeeld verplaats mij in jou doofheid en die van JHW en zie welke gevolgen boven jullie hoofd hangen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 13:24 Buiten Jodendom en Christendom bestaat er niet zo een intieme band met vader G'd.
Moslims duiken op hun knieen voor niets naar een andere god en niet G'd. Hun god heet allah.
Idem voor hindoe aanhangers, zij eren en aanbidden dat ding met meerdere armen.
Tunnelvisie: het bezien van alle aanwijzingen vanuit één als juist aangenomen hypothese, waardoor andere verklaringen over het hoofd worden gezien
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 13:29 Dat gebeurd toch ook? Ik bijvoorbeeld verplaats mij in jou doofheid en die van JHW en zie welke gevolgen boven jullie hoofd hangen.
Nee, je beziet onze gedachten vanuit jouw geloofsovertuiging. Dat is diametraal wat anders dan je verplaatsen in de ander.
Blijkbaar begrijp je "verplaatsen in" niet.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

HJW
wie zegt dt er geen wonderen gebeuren vandaag de dag?
hoe iemand een ander kan verwijten voor de dingen die over hemzelf gaan en dat nog wellicht oprecht zegt en gelooft?
echt een wonder.
Mischien omdat er aan het eind van die tunnel geen licht is maar een bord van een meter dik. :lol:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Wonderen zijn soms heel klein. Zo klein dat een mens snel genegen is om eraan te twijfelen of G'd zich met zulke kleine zaken en details bemoeid.

Maar ik ken mensen die genezen zijn door G'd van depressie, ziekte van Meniere, Borderline en dwangstoornissen.
Ook heb ik mensen genezen zien worden na gebed door dat ze plots nehoefte hadden aan een bepalde voeding, die ervoor nooit geweest was.
Soms zelfs tevoren een afkeer die omslaat in behoefte en wat ziektes weer heeft genezen.
Maar altijd de kans open om het als toeval af tedoen.
Want de mens die niet geloofd in Zijn wonderen zal ze ook niet ontvangen).
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 27 sep 2018, 13:37 HJW
wie zegt dt er geen wonderen gebeuren vandaag de dag?
Ik niet.
Mischien omdat er aan het eind van die tunnel geen licht is maar een bord van een meter dik.
Zou zomaar kunnen........het is jouw tunnel.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 13:49 Wonderen zijn soms heel klein. Zo klein dat een mens snel genegen is om eraan te twijfelen of G'd zich met zulke kleine zaken en details bemoeid.

Maar ik ken mensen die genezen zijn door G'd van depressie, ziekte van Meniere, Borderline en dwangstoornissen.
Ook heb ik mensen genezen zien worden na gebed door dat ze plots nehoefte hadden aan een bepalde voeding, die ervoor nooit geweest was.
Soms zelfs tevoren een afkeer die omslaat in behoefte en wat ziektes weer heeft genezen.
Maar altijd de kans open om het als toeval af tedoen.
Want de mens die niet geloofd in Zijn wonderen zal ze ook niet ontvangen).
Tja, zo zijn die verhalen er ook vanuit moslim en hindoekant.
En dan is het ineens de duivel........tunnelvisie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 27 sep 2018, 14:00
ericjan schreef: 27 sep 2018, 13:49 Wonderen zijn soms heel klein. Zo klein dat een mens snel genegen is om eraan te twijfelen of G'd zich met zulke kleine zaken en details bemoeid.

Maar ik ken mensen die genezen zijn door G'd van depressie, ziekte van Meniere, Borderline en dwangstoornissen.
Ook heb ik mensen genezen zien worden na gebed door dat ze plots nehoefte hadden aan een bepalde voeding, die ervoor nooit geweest was.
Soms zelfs tevoren een afkeer die omslaat in behoefte en wat ziektes weer heeft genezen.
Maar altijd de kans open om het als toeval af tedoen.
Want de mens die niet geloofd in Zijn wonderen zal ze ook niet ontvangen).
Tja, zo zijn die verhalen er ook vanuit moslim en hindoekant.
En dan is het ineens de duivel........tunnelvisie.
LOL nee joh hahahah :lol:

Kijk, wanneer iemand in faith to G'd bidt in Naam van Yeshua voor een wonder, dan zal satan daartussen nooit kunnen komen en al helemaal niet het wonder doen waardoor de faith in G'd van die persoon groeien zal.

Maar wanneer een islamiet of hindoestaan naar de verkeerde (af)god bidt ipv de G'd van Israel, dan zal G'd niets ondernemen.
Dat is voor de satan bij uitstek ideaal om wel in actie te gaan komen om het geloof in de afgod te versterken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 14:05
LOL nee joh hahahah :lol:

Maar wanneer een islamiet of hindoestaan naar de verkeerde (af)god bidt ipv de G'd van Israel, dan zal G'd niets ondernemen.
Dat is voor de satan bij uitstek ideaal om wel in actie te gaan komen om het geloof in de afgod te versterken.
Eerst "nee joh" zeggen op de stelling dat het dan wel de duivel zou zijn.
Om vervolgens uit te leggen dat het de duivel is die het doet.
Tja........heb je het zelf door ?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 27 sep 2018, 14:08
ericjan schreef: 27 sep 2018, 14:05
LOL nee joh hahahah :lol:

Maar wanneer een islamiet of hindoestaan naar de verkeerde (af)god bidt ipv de G'd van Israel, dan zal G'd niets ondernemen.
Dat is voor de satan bij uitstek ideaal om wel in actie te gaan komen om het geloof in de afgod te versterken.
Eerst "nee joh" zeggen op de stelling dat het dan wel de duivel zou zijn.
Om vervolgens uit te leggen dat het de duivel is die het doet.
Tja........heb je het zelf door ?
Dyslectie? kan je ook niets aan doen..... ik zal het kort en bondig voor je samenvatten:
-Gebed naar G'd waar satan akteert --> Nee joh.
-gebed naar afgod waar satan op akteert --> Ja joh.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 14:10 Dyslectie? kan je ook niets aan doen..... ik zal het kort en bondig voor je samenvatten:
-Gebed naar G'd waar satan akteert --> Nee joh.
-gebed naar afgod waar satan op akteert --> Ja joh.
Het begint van een bedenkelijk niveau te worden.
Ik doe de stelling:
Tja, zo zijn die verhalen er ook vanuit moslim en hindoekant.
En dan is het ineens de duivel........tunnelvisie.

Daarop reageer jij met:
LOL nee joh hahahah :lol:

En dan zeg je dat ik gesteld zou hebben:
-Gebed naar G'd waar satan akteert --> Nee joh.
Maar dit stel ik dus nergens.
Begrijpend lezen is niet aan jou besteed blijkbaar.

Ik stel dat er ook die verhalen zijn vanuit hindoe en moslimkant.
Je moet wel heel erg verschrikkelijk dom zijn als je dan denkt dat ik stel dat die hindoes en moslims naar de God van Israel zouden bidden.
Maar goed......dat ben je dus blijkbaar.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

HJW
Ik denk dat Ericjan bedoeld dat Hindoes of islam of .. denken dat ze tot een god bidden maar dat deze zg goden door de tegenstander van JHWH zijn gemaakt. (Ik hoop dat ik het zo goed formuleer Ericjan)
De duivel is een Nederlandse invulling voor de Bijbels messias tachat bij ons beter bekend als duivel of antichrist.
Ter aanvulling; want antichrist komt weer uit het Grieks, tachat betekend zoiets als een stand in, iemand die precies doet wie hij wilt voorstellen.
hij is hetzelfde gekleed, heeft dezelfde woorden, en gedraagd zich hetzelfde maar is niet hetzelfde.
14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.
15 Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid;
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Raymond B schreef: 27 sep 2018, 14:34 HJW
Ik denk dat Ericjan bedoeld dat Hindoes of islam of .. denken dat ze tot een god bidden maar dat deze zg goden door de tegenstander van JHWH zijn gemaakt. (Ik hoop dat ik het zo goed formuleer Ericjan)
Precies !
Helaas verplichten de moderatie regels hier om een en ander uiterst voorzichtig te formuleren, waardoor men niet rechtstreeks zaken kan benoemen en dat veroorzaakt dan weer verwarring.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 27 sep 2018, 14:34 HJW
Ik denk dat Ericjan bedoeld dat Hindoes of islam of .. denken dat ze tot een god bidden maar dat deze zg goden door de tegenstander van JHWH zijn gemaakt. (Ik hoop dat ik het zo goed formuleer Ericjan)
Leuk geprobeerd, maar natuurlijk flauwekul.
Dat stond er helemaal niet, en dat was de stelling ook helemaal niet.
Draaikonterij.
Maar goed.......het niveau is helder.

Ericjan had ook gewoon eerlijk kunnen zeggen dat hij het even verkeerd gelezen had of verkeerd interpreteerde, maar dat is hem blijkbaar niet gegeven.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 13:29
Zolderworm schreef: 27 sep 2018, 12:22
Ja, maar je bent niet op een geloofsforum gekomen om alleen maar te getuigen van je geloof en te doen alsof het allemaal zeker is. Maar ook om je te verplaatsen in de mensen die het gesprek met je aangaan, maar een andere mening hebben. Je bijvoorbeeld te verplaatsen in de gedachten van anderen hier, die zeggen dat het allemaal niet werkelijk zo zeker is, en dat je het (op basis van het verleden) voor jezelf tot zekerheid hebt verklaard.
Dat gebeurd toch ook? Ik bijvoorbeeld verplaats mij in jou doofheid en die van JHW en zie welke gevolgen boven jullie hoofd hangen.
Dat bedoel ik dus. Met jou is geen normaal gesprek mogelijk. Je weet best wat ik bedoel met verplaatsen in. (Of misschien niet, maar dan zou je wel heel dom zijn.) Dus zit je nu alleen maar een beetje te zieken. Dat maakt dan meteen duidelijk waarom je hier bent gekomen. Niet om een gesprek te hebben met anderen, maar alleen maar om je ego tentoon te stellen en te zieken.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 27 sep 2018, 15:11 Dat bedoel ik dus. Met jou is geen normaal gesprek mogelijk. Je weet best wat ik bedoel met verplaatsen in. (Of misschien niet, maar dan zou je wel heel dom zijn.) Dus zit je nu alleen maar een beetje te zieken. Dat maakt dan meteen duidelijk waarom je hier bent gekomen. Niet om een gesprek te hebben met anderen, maar alleen maar om je ego tentoon te stellen en te zieken.
Je hebt gelijk. Het niveau is helder en de intenties zijn helder.
En wij blijven er maar in trappen. Onze denkfout.

Op een ander forum kreeg ik vorig jaar de volgende opmerking:
Waarom zou je ook een dergelijke volmaakt ongelijkwaardige discussie willen voeren? Probeer eens aan een kleuter met argumenten te bewijzen dat er geen monster onder zijn bed woont. Dan ontdek je exact wat er mis gaat in jouw discussie met een gelovige. JIJ maakt de denkfout, door te doen alsof je op gelijk niveau praat
Dit zei een gelovige, dus het gaat niet over alle gelovigen, maar over een bepaalde groep. Ericjan valt daarbinnen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 27 sep 2018, 15:23
Zolderworm schreef: 27 sep 2018, 15:11 Dat bedoel ik dus. Met jou is geen normaal gesprek mogelijk. Je weet best wat ik bedoel met verplaatsen in. (Of misschien niet, maar dan zou je wel heel dom zijn.) Dus zit je nu alleen maar een beetje te zieken. Dat maakt dan meteen duidelijk waarom je hier bent gekomen. Niet om een gesprek te hebben met anderen, maar alleen maar om je ego tentoon te stellen en te zieken.
Je hebt gelijk. Het niveau is helder en de intenties zijn helder.
En wij blijven er maar in trappen. Onze denkfout.

Op een ander forum kreeg ik vorig jaar de volgende opmerking:
Waarom zou je ook een dergelijke volmaakt ongelijkwaardige discussie willen voeren? Probeer eens aan een kleuter met argumenten te bewijzen dat er geen monster onder zijn bed woont. Dan ontdek je exact wat er mis gaat in jouw discussie met een gelovige. JIJ maakt de denkfout, door te doen alsof je op gelijk niveau praat
Dit zei een gelovige, dus het gaat niet over alle gelovigen, maar over een bepaalde groep. Ericjan valt daarbinnen.
Nou, deze mensen missen een stukje hersenontwikkeling, waardoor ze niet in staat zijn om in te zien dat de dingendie zij geloven alleen maar hun persoonlijke overtuiging is, en niet per se echt waar behoeft te zijn. Op zich is het ontwikkelingspsychologisch beschouwd wel een interessant fenomeen. Alleen ik vind dat het niet geslaagd is als deze mensen zo prominent op het forum aanwezig zijn. Juist zij, heb ik de indruk. Meestal ook, omdat zij zichzelf geweldig vinden. Je krijgt dan namelijk geen interessante gesprekken. Je bent dan steeds maar weer als een soort kleuterjuf bezig met deze lui. Het is feitelijk zonde van de tijd en de energie. Maar ik vind dat de moderatie hier ook eens iets aan zou moeten doen. Het haalt het niveau van het forum omlaag.
Only dead fish go with the flow
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door coby »

Ja ericjan, doe nou eens een beetje aardig en respectvol naar andere geloven en goden die God drekgoden noemt.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

coby schreef: 27 sep 2018, 16:37 Ja ericjan, doe nou eens een beetje aardig en respectvol naar andere geloven en goden die God drekgoden noemt.
De in de ogen van God, gruwelijke Afgoderij vriendelijk tegemoet treden :?: Je staat dan reeds in dit leven met beide benen in een afschuwelijke toekomst na de dood. :!:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door coby »

Ik zag een keer een filmpje van Richard Dawkins, waar ie brieven voorlas van christenen aan hem. Het was echt bij de konijnen af, dus ik dacht: nou laat ik nu eens een ander christelijk geluid laten horen en ik schreef 'm een mail dat ik respect had voor z'n ideeen.
Daarna keek ik pas wat z'n ideeen waren. God was een monster en weet ik wat allemaal. Oh. Oeps. Nou ja.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

coby schreef: 27 sep 2018, 17:08 Ik zag een keer een filmpje van Richard Dawkins, waar ie brieven voorlas van christenen aan hem. Het was echt bij de konijnen af, dus ik dacht: nou laat ik nu eens een ander christelijk geluid laten horen en ik schreef 'm een mail dat ik respect had voor z'n ideeen.
Daarna keek ik pas wat z'n ideeen waren. God was een monster en weet ik wat allemaal. Oh. Oeps. Nou ja.
Als vriend der wetenschap waardeer ik Dawkins als een uitstekend bioloog. Ook zijn kijk op de evolutie getuigt van grote professionele klasse.
Maar wanneer Dawkins spirituele Godsuitspraken gaat doen, staat hij net als ieder ander gewoon in zijn blote kont. Hij weet op spiritueel gebied ook geen fluit.
Deftig heet zoiets het spreken met valse autoriteit.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

coby schreef: 27 sep 2018, 17:08 Ik zag een keer een filmpje van Richard Dawkins, waar ie brieven voorlas van christenen aan hem. Het was echt bij de konijnen af, dus ik dacht: nou laat ik nu eens een ander christelijk geluid laten horen en ik schreef 'm een mail dat ik respect had voor z'n ideeen.
Daarna keek ik pas wat z'n ideeen waren. God was een monster en weet ik wat allemaal. Oh. Oeps. Nou ja.
Ik heb getracht wat van hem te lezen. Ik kwam er niet doorheen. Zoveel agressie, onbegrip en vooroordelen over en tegen gelovigen en geloof........ik heb er niets mee. Ik houd er niet van als anderen neergesabeld worden. Of dat uit christelijke of atheïstische kring komt, dat is mij daarbij om het even.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Het lijkt hier tijdens mijn afwezigheid wel een sociale werkplaats geworden... 8-)
Nog behoefte aan hulpverleners?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Tin »

ericjan schreef: 27 sep 2018, 13:29
Dat gebeurd toch ook? Ik bijvoorbeeld verplaats mij in jou doofheid en die van JHW en zie welke gevolgen boven jullie hoofd hangen.
Je ziet je eigen helderheid, in vergelijking waarmee alles dat daarvan afwijkt, gezien de aard van wat je als helderheid ziet, onontkoombaar als doofheid gezien wordt.
Die ervaring kan een Hindoe of Moslim natuurlijk ook hebben. Inclusief het idee dat wanneer een niet Hindoe of Moslim, een Christen bijvoorbeeld, die ervaring heeft dat nooit dat absolute onwrikbare waarheid kan zijn die men zelf ervaart.
Het probleem hier is dat zolang we individuen zijn en ons niet werkelijk in een ander kunnen verplaatsen we altijd kunnen menen dat ons eigen ervaren verschilt van dat van de ander.
Op zich is het denk ik niet zo moeilijk je te verplaatsen in een bepaald gedachtenbeeld, zoals het 'ik ken de waarheid en de ander niet'. Maar als je dit zelf normaal gesproken als een beperkende visie ziet, zal je jezelf er niet in onderdompelen en toch weer de betrekkelijkheid ervan inzien.
Uiteindelijk is het uiteraard zo dat alles zijn onontkoombaar gevolg heeft.
Daar hoeven we niet over te dreigen noch te twisten.
Wat mij, jouw en ons " boven het hoofd hangt"', is uiteindelijk niet anders dan het moet zijn.
Misschien zijn we het daar dan ieder geval over eens.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.