Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
Piebe schreef:

1 Kor 13
De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden, [= tijdelijk toch?]
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie, [Dat deze drie er immer zijn ontkent niemand, vind je dat niet een wonder op zich?]
maar de meeste van deze is de liefde. (1 Kor 13,8-13)
Wanneer het volmaakte is gekomen broeder, dan pas zal het verdwenen zijn. Zo staat het er dik zwart en blauw :)
Precies ! :smile:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef: Klopt, maar nooit tegen Zijn Woord in de bijbel in en daarmee is het dus een toetsmiddel.
Dus wanneer hetgeen gesproken wordt niet conflicteert met hetgeen in onze bijbel staat (Woord va God) dan is het gesprokene afkomstig van de Heilige Geest en dus OOK het Woord van God. Als het niet in lijn is met de bijbel is het NIET het Woord van God en is het niet afkomstig van de Heilige Geest.
Dat is ook wat ik er mee wilde zeggen, dus we zijn eruit :)
Gaitema schreef:Als deze openbaring van een recentere datum is, dan kan het ook zuiverder zijn, omdat de bijbels vol staan met vertaalfouten.
Dit gaat mij persoStel je nu de moslims voor die Jezus in hun dromen zien verschijnen en Hij zegt tot hen dat Hij de Messias is, zou dan de woorden die Hij tot hen zegt ondergeschikt zijn aan de Woorden die Hij tot Paulus sprak en opgeschreven is in Zijn brieven? Het zijn toch woorden van God zelf?
Voor de moslims die door deze dromen tot geloof komen in Jezus, zijn deze woorden gewoon Gods Woorden.
Dit gebeurt dikwijls zoals je weet en is het Woord van God, omdat het in lijn is met de bijbel. ;)
Precies! :D
Laatst gewijzigd door Gaitema op 23 apr 2014, 13:58, 7 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef:
Piebe schreef:

Wanneer het volmaakte is gekomen broeder, dan pas zal het verdwenen zijn. Zo staat het er dik zwart en blauw :)
Precies ! :smile:
;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Zo'n verschijning zoals bijna dood ervaringen zijn niet te verklaren. Het is een verschijning, onverklaarbaar. Wat het kritiek er ook op is, het blijft een verschijning. Dat is wat hij mee gaf.
"

De Heer was geen verschijning en het gaat niet om een bijna dood ervaring! Het gaat om een lichamelijke opstanding, die nog nooit eerder had plaatsgevonden want Hij was de Eersteling van een nieuwe schepping.
De Heer openbaarde Zich niet als een soort Geest aan de beide Maria"s integendeel want juist uit Maria waren 7 boze geesten uitgevaren.

! Kor. 15 leert dat er zonder lichamelijke opstanding geen behoud is.
Dan waren wij nog in onze zonden.
Als men niet gelooft in de lichamelijke opstanding dan is het geloof leeg/ijdel.
Het gaat helemaal niet om een onverklaarbare verschijning.
Het gaat om een realiteit door een Persoon namelijk Jezus Christus de Gezalfde Die onverderfelijkheid aan het Licht heeft gebracht.
Het gaat om Jezus van Nazareth die gesteld werd bij de opstanding tot Jehovah.
Het gaat om een grote uitzondering op de opstandingen die men kende ( JOhannes 11 ) want men wist van een opstanding ten laatste dagen.
Dat heeft niets met verschijningen te maken. Dat wist men heel goed.
Echter er is één uitzondering op de regel en dat zijn wij als Gemeente, want wij die delen in de opstanding gaan niet naar het dodenrijk maar naar de hemel.
Wij wachten ook niet op de jongste dag, wij wachten op dat wat de Here Jezus is overkomen ( niet het juiste woord) namelijk op de verandering van ons lichaam.
Dat gebeurde n.l. bij de opstanding, Zijn lichaam werd niet alleen opgewekt maar ook veranderd, en dat zal ons ook gebeuren.
Lees 2 Thess 2 .

Geen verschijning, maar een veranderd lichaam. Hij is gezien van 500 mensen nà de 12 discipelen die hebben Hem echt gezien, geen spook.
Verschijningen van Jezus Christus komen nog steeds voor, en zijn ook ook in de Bijbel reeds voorgekomen in zijn transcendente - dus niet menselijke - vorm.

(...)
Daniël heeft tijdens zijn slaap een droom waarvan hij de beelden opschrijft. Hij beschrijft God ook summier en geeft net als Jesaja in Dan.7:9-28 een beschrijving.
Zo vat ik het ook op :)
De dominee doelde op dat er staat in het Evangelie: "Jezus 'verscheen' aan Maria"
De ervaringen van mensen in deze tijd met verschijningen was ter vergelijk daarmee.
een verschijning kan van alles van gevonden worden, maar het blijft altijd een verschijning aan deze mensen.
Voor deze mensen doet het commentaar erop er niet toe. Het haalt dat wat ze gezien hebben niet onderuit.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wilsophie »

Zeker niet, Jehovah verscheen onder het Oude Verbond in verschillende "hoedanigheden" dat moest wel, want Hij is Geest dus onzienlijk.
Echter onder het nieuwe verbond zien wij Jezus met eer en Heerlijkheid gekroond en wandelen wij niet in het zien, maar in het geloven.
God openbaart Zich niet meer door profeten of door de Vaderen zegt Hebr. 1 vers 1, maar door de Zoon.
En dat is hoger en meerder en beter. Want het gaat in Hebr. brief over hogere en betere dingen en dus een beter verbond.
Wij moeten niet blijven steken in verschijningen, maar in zeker weten en geloof. Want dat is het bewijs der zake van dingen die men NIET ziet.

Ik heb het boekje van de verschijning van Christus van deze Berthilde v.d. Zwaag ingekeken en ga het halen in de Bieb.
Maar ik vrees dat het allerlei ervaringen van mensen zijn die ik niet kan controleren en dat moet ik gewoon aannemen.
Het tegenstrijdige vind ik altijd dat als je mensen vertelt over de onzienlijke dingen die de Bijbel uitlegt en soms tastbaar maakt in beelden en voorbeelden, kijk naar Zijn schepping, dan wil men dat nauwelijks geloven, men wil belletjes zien rinkelen en wijzertjes zien uitslaan zoals de wetenschap dat wenst.
Maar als het gaat om een verschijning in Lourdes of andere soorten van geestesverschijningen dan worden deze verhalen een bestseller.

Veel schrijvers schrijven de mooiste boeken onder invloed van dranks of drugs en hallucineren is hen niet vreemd. Maar dat zijn de "brood en spelen" voor het volk. En daar heb ik niets op tegen, maar zodra in dit geval een theoloog dat gaat beschrijven, zet ik zo mijn vraagtekens.
De laatste openbaring was nu eenmaal van Jezus Christus aan Johannes. Er is zelfs in dat boek nooit meer een openbaring van een visioen of geestesverschijning aangekondigd of beloofd.

Veel Alzheimer patiënten hoe triest ook zien dingen die wij niet zien. En ze zijn ervan overtuigd dat bijvoorbeeld die vogels in hun slaapkamer zijn.
Het gaat zover, dat de naaste partner het speel meespeelt en de vogels denkbeeldig gaat verwijderen.
Die fenomenen bestaan, ik ken kindertjes die altijd gedaanten zagen in hun slaapkamer en door streng gelovige ouders zwaar gestraft werden omdat ze bezeten zouden zijn, in één geval mij bekend heeft dat tot zelfmoord geleid.
Ik ben ervan overtuigd dat zo een kindje echt iets ziet.
Maar dat hoeft natuurlijk niet meteen duivels te zijn of occult. Jarenlang deed ik in mijn eentje nachtdienst in een groot bej.tehuis dat heette nog zo en ik mocht slapen, tot iemand mij belde, en soms was ik zo bang, dat ik echt mijn ogen niet durfde open te doen omdat ik zeker wist dat iemand naast mijn bed stond.
Ik wist ook niet of mijn ogen open of dicht waren, dat heb ik nog weleens.
Je kunt je niet losworstelen uit die droom, je wordt a.h.w. vastgehouden en wordt drijfnat van het zweet gelukkig wakker.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef: Ik deel deze visie niet Gaitema, sorry.
Want als we tegenspraken lijken te zien dan zal dat zijn omdat we het niet begrijpen, niet omdat het tegenspraken zijn.
De bijbel zegt immers daarover zelf:

2 Timoteüs 3
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
Heel de Schrift. Dat is met zekerheid dus de Tenach (OT), want die bestond al toen dit werd geschreven. ;)
Het feit dat Jezus ook veelvuldig citeerde uit de Tenach zegt genoeg.
Het NT is een aanname mijnerzijds dat God uiteraard in Zijn Alwijsheid en Almacht wist hoe Hij Zijn Woord tot ons zou brengen en dus deze citaat ook wel voor het NT moet gelden.
Dat dit in de bijbel staat klopt en naar de bron Q gezien is dat helemaal waar. Het probleem is echter hoe christenen in de eerste eeuwen met de bron Q zijn omgegaan.
Hier vertrouw ik geheel op God, dat Hij ervoor heeft zorg gedragen dat Zijn Woord tot ons kwam zoals Hij dat wilde.
Met de Thora en Tenach (OT) is dat uiteindelijk ook gelukt, dus waarom niet met het NT? ;)

In de tijd dat er met de hand gekopieerd werd en handmatig vertaald, was de christelijke kerk nog niet zover dat ze de Geestelijke Gaven hadden afgezworen en afgewezen als niet bestaand, dus die werkten nog volop, zoals we nu weer zijn bij onze evangelische broeders.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wilsophie »

Overigens bij alle verschijningen van de Here Jezus na de opstanding, herkenden men Hem niet, pas nadat Hij Zich bekend maakte of hun de ogen opende , zagen zij Hem. Hoe dat precies ging weten wij niet. Welk Lichaam Hij had weten wij ook niet.
Er is iets gebeurd met de Here Jezus tussen Zijn opstanding en Zijn verschijning in de Opperzaal, diezelfde dag , met een verschil van een paar uur.
Hij moest eerst naar Zijn Vader gaan zei Hij. Er heeft toen blijkbaar een aanstelling plaats gevonden en misschien een verandering van Zijn Lichaam want het graf was leeg.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Overigens bij alle verschijningen van de Here Jezus na de opstanding, herkenden men Hem niet, pas nadat Hij Zich bekend maakte of hun de ogen opende , zagen zij Hem. Hoe dat precies ging weten wij niet. Welk Lichaam Hij had weten wij ook niet.
Er is iets gebeurd met de Here Jezus tussen Zijn opstanding en Zijn verschijning in de Opperzaal, diezelfde dag , met een verschil van een paar uur.
Hij moest eerst naar Zijn Vader gaan zei Hij. Er heeft toen blijkbaar een aanstelling plaats gevonden en misschien een verandering van Zijn Lichaam want het graf was leeg.
Zelf denk ik dat dit het verheerlijkte Lichaam is, welke Adam en Eva ook hadden voor de zondeval en welke Jezus Zijn volgelingen ook krijgen tijdens het 1000 jarig vredesrijk op aarde.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wilsophie »

Adam was uit de aarde aards, dus hij kon geen verheerlijkt lichaam hebben.
Christus was uit de hemel en dus een hemels verheerlijk lichaam na de opstanding.
Eva was uit Adam dus ook uit de aarde aards. Nergens leert de Bijbel dat Adam een verheerlijkt lichaam had. En wij als gelovigen in Christus krijgen een verheerlijkt lichaam bij de opname van de Gemeente dat staat zo in de Bijbel.
In het duizendjarig rijk heeft men geen verheerlijkt lichaam, het is een rijk op aarde met dezelfde zwaartekracht als nu.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

Even uitgebreid
ericjan schreef:

2 Timoteüs 3
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
Heel de Schrift. Dat is met zekerheid dus de Tenach (OT), want die bestond al toen dit werd geschreven. ;)
Het feit dat Jezus ook veelvuldig citeerde uit de Tenach zegt genoeg.
Het NT is een aanname mijnerzijds dat God uiteraard in Zijn Alwijsheid en Almacht wist hoe Hij Zijn Woord tot ons zou brengen en dus deze citaat ook wel voor het NT moet gelden.
Dat dit in de bijbel staat klopt en naar de bron Q gezien is dat helemaal waar. Het probleem is echter hoe christenen in de eerste eeuwen met de bron Q zijn omgegaan. Daarover heb ik het commentaar gelezen van deskundigen die teksten uit de begin jaren van het christendom onderzocht hebben. In 1900 gevonden fragmenten daarvan kwamen niet overeen met de koptische tekst die bij Nag Hammadi gevonden werden. In dit geval de overeenkomstige passages die over het zelfde gaan in het Thomas Evangelie met de fragmenten ter ondersteuning van de 4 evangeliën. Daarover staat het commentaar dat het allemaal niet zo verbazingwekkend is. Men ging volgens het commentaar in de eerste eeuwen, in onze ogen althans, nogal slordig met 'auteursrechten' om. Hij geeft aan dat we het zelfde zien met de bijbelse geschriften. De evangeliën zijn samengesteld uit ouder niet meer bestaand materiaal en zijn ons in zeer verschillende tekst varianten overgeleverd. Ook de brieven van Paulus hebben nogal wat latere redactionele ingrepen ondergaan. Zowel van het Evangelie van Thomas en andere Nag Hammadi-geschriften, als van de nieuw-testamentische geschriften zijn de originelen nooit gevonden. Dat wil aldus de deskundige zeggen: de oorspronkelijke handschriften (autograven) zijn verloren gegaan. Buiten wat fragmentarische papyri uit de derde eeuw ( een enkele uit de tweede eeuw), steunen bijbelvertalers, voor wat het Nieuwe Testament betreft, vooral op uitgebreide handschriftverzamelingen van de vierde eeuw (de Codex Sinaiticus en de codex Vaticanus). Het verschil met de niet-Bijbelse geschriften is echter dat van de Bijbelse varianten zoveel handschriften bewaard zijn gebleven dat onderlinge vergelijkingen goed mogelijk zijn. Een en andere maakt het bijzonder moeilijk om te achterhalen welke uitspraken van Jezus nu uit zijn eigen mond gevloeid zijn of welke later aan Hem werd toegeschreven. Een gezelschap Amerikaanse theologen, verenigd in de zogenaamde Jesus Seminar, kwam op gezette tijd samen om via discussie en daarmee stemming te bepalen wat authentiek was en wat niet. Zij betrokken in dat onderzoek niet alleen de vier bijbelse evangeliën maar ook het Evangelie van Thomas, regelmatig in de literatuur aangeduid met 'het vijfde evangelie'. De score is nogal bedroevend. Slechts 20 procent van alle uitspraken van Jezus in voorgenoemde geschriften zou mogelijk van hemzelf afkomstig zijn. De andere tachtig procent zou hem door latere bewerkers, afschrijvers en kopiisten in de mond gelegd zijn. (ps: het betreft kleine en grotere missers)

Zijn toelichting hoe dit zo gekomen is:
De jonge christelijke gemeentes moesten zichzelf als het ware nog uitvinden. De vroegste christenen hebben gezocht naar vormen om hun Christuservaringen en de overlevering van Jezuswoorden tot uitdrukking te brengen. Er moet een behoefte zijn ontstaan om bepaalde leringen van Jezus, aanvankelijk mondeling doorgegeven, op schrift te stellen. De mondelinge traditie is nog lang blijven bestaan. Kerkvaders uit het einde van de tweede eeuw maakten er gewag van. Dat laatste maakt het ook waarschijnlijk dat we niet van één verzameling kunnen spreken, maar dat er meerderen bestonden. Op een gegeven moment moeten uitspraken van Jezus opgeschreven zijn.

Onderzoekers en een Nederlandse professor vielen het (in 1959 uitgebracht) op het ontbreken van iedere vorm van theologie in het Thomas Evangelie. Ze herkenden direct overeenkomsten met joods-christelijke bronnen. Verder onderzoek van hun leerlingen toonden aan dat sommige uitspraken van Jezus bij "Thomas" oorspronkelijker zijn dan de Bijbelse evangelisten. Dat wordt ook door (voornamelijk) Amerikaanse wetenschappers onderschreven. Deze hellen ook steeds meer over naar de gedachte dat de kern van het Thomas Evangelie al rond het jaar 50 moet zijn ontstaan en wel in de Jeruzalemse gemeente. Dat wil zeggen, de zelfde tijd dat Q zou zijn 'genoteerd'. Ongeveer de helft van de Thomas Evangelie komt meer of minder overeen met de Bijbelse uitspraken van Jezus. Het meeste met Mattheüs en Lucas, minder met Marcus en nog minder met Johannes.

bron: De Nag Hammadigeschriften van Jacob Slavenberg Willem Glaudemans, een integrale vertaling van alle teksten uit de Nag Hammadi Codices en de Berlijnse Codex.
blz 258-259 (inleiding op het Thomasevangelie)

voorbeeld: wat zei Jezus in de Bergrede precies? Het is allemaal in eigen woorden op verschillende manieren opgeschreven.
De vijf broden en de twee vissen:

Markus 6:37

37 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hen: Geeft gij hun te eten. En zij zeiden tot Hem: Zullen wij heengaan, en kopen voor tweehonderd penningen brood, en hun te eten geven?

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)

Johannes 6:5

5 Jezus dan, de ogen opheffende, en ziende, dat een grote schare tot Hem kwam, zeide tot Filippus: Van waar zullen wij broden kopen, opdat dezen eten mogen?

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)

Vraag: wat had Jezus nu gezegd?

Ik "vermoed" zo "ongeveer" het eerste.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Anja

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Anja »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Zo'n verschijning zoals bijna dood ervaringen zijn niet te verklaren. Het is een verschijning, onverklaarbaar. Wat het kritiek er ook op is, het blijft een verschijning. Dat is wat hij mee gaf.
"

De Heer was geen verschijning en het gaat niet om een bijna dood ervaring! Het gaat om een lichamelijke opstanding, die nog nooit eerder had plaatsgevonden want Hij was de Eersteling van een nieuwe schepping.
De Heer openbaarde Zich niet als een soort Geest aan de beide Maria"s integendeel want juist uit Maria waren 7 boze geesten uitgevaren.

! Kor. 15 leert dat er zonder lichamelijke opstanding geen behoud is.
Dan waren wij nog in onze zonden.
Als men niet gelooft in de lichamelijke opstanding dan is het geloof leeg/ijdel.
Het gaat helemaal niet om een onverklaarbare verschijning.
Het gaat om een realiteit door een Persoon namelijk Jezus Christus de Gezalfde Die onverderfelijkheid aan het Licht heeft gebracht.
Het gaat om Jezus van Nazareth die gesteld werd bij de opstanding tot Jehovah.
Het gaat om een grote uitzondering op de opstandingen die men kende ( JOhannes 11 ) want men wist van een opstanding ten laatste dagen.
Dat heeft niets met verschijningen te maken. Dat wist men heel goed.
Echter er is één uitzondering op de regel en dat zijn wij als Gemeente, want wij die delen in de opstanding gaan niet naar het dodenrijk maar naar de hemel.
Wij wachten ook niet op de jongste dag, wij wachten op dat wat de Here Jezus is overkomen ( niet het juiste woord) namelijk op de verandering van ons lichaam.
Dat gebeurde n.l. bij de opstanding, Zijn lichaam werd niet alleen opgewekt maar ook veranderd, en dat zal ons ook gebeuren.
Lees 2 Thess 2 .

Geen verschijning, maar een veranderd lichaam. Hij is gezien van 500 mensen nà de 12 discipelen die hebben Hem echt gezien, geen spook.
Verschijningen van Jezus Christus komen nog steeds voor, en zijn ook ook in de Bijbel reeds voorgekomen in zijn transcendente - dus niet menselijke - vorm.

(...)
Daniël heeft tijdens zijn slaap een droom waarvan hij de beelden opschrijft. Hij beschrijft God ook summier en geeft net als Jesaja in Dan.7:9-28 een beschrijving.
Zo vat ik het ook op :)
De dominee doelde op dat er staat in het Evangelie: "Jezus 'verscheen' aan Maria"
De ervaringen van mensen in deze tijd met verschijningen was ter vergelijk daarmee.
een verschijning kan van alles van gevonden worden, maar het blijft altijd een verschijning aan deze mensen.
Voor deze mensen doet het commentaar erop er niet toe. Het haalt dat wat ze gezien hebben niet onderuit.
Dat is juist hoor. Sterker nog zelfs. Christus Jezus geeft bij Zijn Verschijning als het ware zo'n diepe afdruk in je hele wezen, het is álles doordringend, en zó vol Respect en Liefde, dat je die nimmer meer vergeet, en je het jezelf alleen nog maar hoeft te herinneren om in elke vezel van je wezen te Weten. En zelfs het herinneren doe ik niet zelf, dat gebeurt gewoon.

Toen het gebeurde was mijn reactie er een van intense nederigheid, en nietigheid. De Allerhoogste staat voor je, en of je nu van Christus weet of niet (ik ben in retrospectief altijd gelovig geweest, maar in God, Jezus kende ik niet, ja, vaag, zoals ieder mens wel eens van Hem heeft gehoord), je weet op slag dat de Allerhoogste voor je staat, dat er niets is, geen filosofie, geen wezen, helemaal N-I-E-T-S is dat meer verheven is, dan Hij. En dat brengt automatisch de eerste reactie van het voelen van je nietigheid, van de neiging tot inkrimping, en een enorme , onbeschrijflijke Hoogachting voor Hem. Maar voordat die neiging tot inkrimping door kan zetten, geeft Hij je exact hetzelfde terug. Van Respect, Liefde, Achting, op gelijkwaardig niveau. Dat is echt onvoorstelbaar, gewoon écht Hetzelfde geeft Hij je terug. En dat je door Hem geliefd bent en gerespecteerd en helemaal aanvaard, dat wordt als het ware in je afgedrukt. Dat is op slag weten. En dat kan niemand je roven. Dat is geheel onmogelijk zelfs. Werkelijk uitgesloten.

De Verschijning kwam als een antwoord op een voor mij heel belangrijke levensvraag. En ik geloofde destijds wel in God, maar kende Jezus nog niet. Ik worstelde ergens mee, stond voor een keuze, en stelde innerlijk aan God de vraag of iets nou eigenlijk wel Zijn bedoeling was voor mijn leven, omdat ik het gevoel had dat het dat niet was, maar dit kwam niet overeen met wat algemeen gebruikelijk is in deze wereld. Ik wil hier beslist niet geheimzinnig doen, alleen mijn hele levensgeschiedenis hangt hiermee samen, en dat wil ik niet op een forum of wat dan ook zetten. Veel te vermoeiend, hoe mensen andermans privé leven door het slijk halen met hun eigengerechtige oordelen, en de oorlog die daaromtrent dan ontstaat. Heb ik helemaal geen zin in.

Ook nadat ik mijn ervaring heb beschreven aan een paar wetenschappers (overigens niet aan de mevrouw die dat boek schreef; dat boek kwam per "toeval" op mijn pad ;) ) heb ik lange tijd er niet over gesproken, want ik wist niet hoe het dan zat met mensen die Hem niet hadden gezien. Ik was bang dat ik mensen ongerust zou maken, en ik was zelf ook ongerust over die mensen en de mogelijke betekenis als mensen Hem niet hadden gezien. Op een gegeven moment gaf God mij antwoord. Ik werd geleid naar een tekst uit de Bijbel (niet in de bijbel zelf, maar een boekje met voor elke dag een Bijbeltekst). Namelijk "zalig zij die niet gezien hebben en toch zullen geloofd hebben". Dus daarom weet ik dat het geen voorwaarde is dat men Hem gezien zou moeten hebben. En ook dat het geen voorwaarde is dat men Hem NIET heeft gezien (wat ik hier bij een enkeling zie gebeuren). Het sluit elkaar niet uit.

Paulus schrijft in de Korinthebrief dat Petrus een individuele ontmoeting had met Jezus. Lucas verhaalt daar ook van. Ook haalt Paulus Zijn Verschijning aan 500 mensen aan. Lucas doet dat niet, maar heeft het wel over Zijn Verschijning aan "metgezellen" (niet hoeveel).

De christelijke traditie vanaf de tweede eeuw na Christus maakt ook gewag van Verschijningen. De Verschijningservaringen zijn gewoon doorgegaan, ook nadat de Bijbel formeel afgesloten en vastgesteld was. In de gehele christelijke traditie komen mensen voor die Christus op bijzondere wijze hebben ontmoet. Denk maar aan Franciscus, Hadewijch, Theresia van Avilla, maar ook Emanuel Swedenborg, en bijvoorbeeld William James (grondlegger van de godsdienstpsychologie) doet verslag van een man in Oxford aan wie de Zoon verscheen. En in de moderne tijd zijn er ook mensen met een Christuservaring, sommige zien Hem, anderen hebben een anderssoortige ontmoeting met hem: Rudolf Steiner (ik ben het met zijn antroposofische visie niet eens, maar dat doet aan zijn genade-ervaring niets af), Albert Schweizer (die zag weliswaar geen Verschijning, maar had wel een Christuservaring, waarna hij zichzelf aan Christus overgaf), Dag Hammarskjöld.

En Henri Nouwen (was priester van het aartsbisdom Utrecht en hoogleraar pastorale theologie) heeft een BDE (bijnadoodervaring) gehad waarin hij Christus heeft ontmoet.

En er zijn dus ook hedendaags behoorlijk wat mensen die de Verschijning van Christus-Jezus meemaken. Daar is onderzoek naar gedaan. En ik denk dat dit fenomeen alleen maar zal toenemen. Uiteindelijk zal het voor iedereen bewezen worden.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Adam was uit de aarde aards, dus hij kon geen verheerlijkt lichaam hebben.
Christus was uit de hemel en dus een hemels verheerlijk lichaam na de opstanding.
Eva was uit Adam dus ook uit de aarde aards. Nergens leert de Bijbel dat Adam een verheerlijkt lichaam had. En wij als gelovigen in Christus krijgen een verheerlijkt lichaam bij de opname van de Gemeente dat staat zo in de Bijbel.
In het duizendjarig rijk heeft men geen verheerlijkt lichaam, het is een rijk op aarde met dezelfde zwaartekracht als nu.
Dat van het duizend jarig vredesrijk zie ik wel als anders. Het is immers een vernieuwde aarde in een verdere ontwikkeling, wat vernieuwde omstandigheden met zich mee brengt. Roofdieren zie je er niet meer als roofdieren, dus moet de spijsvertering anders zijn.
Natuurrampen zie je er niet. Verdrinken zal je er volgens mij niet, net als verwonden. Het is immers het rijk van Christus in een vervolmaakte wereld. De wereld zoals die nu is zit vol dood een roof in de schepping zelf. Satan is er heer en meester over vanwege de zondeval en dat zie je in heel deze schepping weer in al het wrede en het geweld wat niet alleen van de kant van de mensen komt. Echter de nieuwe wereld heeft satan en de demonen geen enkele zeggenschap over. Het is een herstelde werkelijkheid naar Gods ordening zoals Hij het meer voor ogen heeft.
Onder de huidige wereld heeft de mensheid in de zondeval satan als heer er over gesteld, maar in de nieuwe wereld staat Jezus als Heer er over gesteld en dat heeft zijn uitwerking op heel de wereld. Daarom moet het ook een nieuwe aarde worden.
Hoe het met Genesis zit vind ik niet goed te duiden. Het is een verhaal apart.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: Dat is juist hoor. Sterker nog zelfs. Christus Jezus geeft bij Zijn Verschijning als het ware zo'n diepe afdruk in je hele wezen, het is álles doordringend, en zó vol Respect en Liefde, dat je die nimmer meer vergeet, en je het jezelf alleen nog maar hoeft te herinneren om in elke vezel van je wezen te Weten. En zelfs het herinneren doe ik niet zelf, dat gebeurt gewoon.
(...)
En er zijn dus ook hedendaags behoorlijk wat mensen die de Verschijning van Christus-Jezus meemaken. Daar is onderzoek naar gedaan. En ik denk dat dit fenomeen alleen maar zal toenemen. Uiteindelijk zal het voor iedereen bewezen worden.
Mooie getuigenis en uitleg :)
Ik ken zelf ook iemand die Hem zag, afgelopen jaar nog.
Het beurde hem op uit een moeilijke worsteling, een storm waar hij in zat.
Hij voelde zich daardoor gesterkt en erdoor niet alleen staan in zijn strijd.
Ik kan het niet zo na vertellen hoe het precies was, maar zoals jij het verwoord heeft hij het ook ervaren en gezien.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Piebe

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Piebe »

Zeg ken je dat tijdelijke fenomeen?
Een ieder die loopt er mee heen.
Onverstaanbaar gepraat,
het bleek zelfs plagiaat
een Chinees kwam en snapte 't meteen.

En wat was daarvan nou de gein?
de taal bleek gewoon Mandarijn.
Klinkklaar voor een Aziaat,
die het duidelijk verstaat.
Het zal wel niet sensationeel genoeg zijn! :mrgreen: :clown:
Anja

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Anja »

Gaitema schreef:
Anja schreef: Dat is juist hoor. Sterker nog zelfs. Christus Jezus geeft bij Zijn Verschijning als het ware zo'n diepe afdruk in je hele wezen, het is álles doordringend, en zó vol Respect en Liefde, dat je die nimmer meer vergeet, en je het jezelf alleen nog maar hoeft te herinneren om in elke vezel van je wezen te Weten. En zelfs het herinneren doe ik niet zelf, dat gebeurt gewoon.
(...)
En er zijn dus ook hedendaags behoorlijk wat mensen die de Verschijning van Christus-Jezus meemaken. Daar is onderzoek naar gedaan. En ik denk dat dit fenomeen alleen maar zal toenemen. Uiteindelijk zal het voor iedereen bewezen worden.
Mooie getuigenis en uitleg :)
Dankjewel. Ik weet dat klanktaal ook bestaat. Daar twijfel ik dus ook niet aan. Het enige waar ik - wellicht wat te nadrukkelijk - eerder tegen ageerde was de manier waarop ermee soms wordt omgegaan. Ik zou het zo jammer vinden als men zich blindstaart op één soort ervaring, en dat dit andere ervaringen die je gegeven kunnen worden in de weg zou kunnen gaan staan. Maar het fenomeen klanktaal op zichzelf, dat dat bestaat, en dat dat ook nu nog voorkomt, daar heb ik geen twijfel aan.

Ik was destijds (het is elf jaar geleden dat dit gebeurde) bepaald niet aan het hengelen naar ervaringen of zo. Ik zat met een levensvraag. En ik stelde die innerlijk aan God. En prompt (of het tien minuten later was, of een kwartier, of een uur, dat weet ik niet meer) verscheen het antwoord, letterlijk verscheen Hij. En hij gaf ook het antwoord. En daar heb ik me daarna ook naar gericht, ik heb me geen zorgen meer gemaakt om de vraag waarom het ging, en het heeft zich allemaal uitgekristalliseerd, precies naar het antwoord. Het heeft mijn hele verdere leven bepaald.
Ik ken zelf ook iemand die Hem zag, afgelopen jaar nog.
Het beurde hem op uit een moeilijke worsteling, een storm waar hij in zat.
Hij voelde zich daardoor gesterkt en erdoor niet alleen staan in zijn strijd.
Ik kan het niet zo na vertellen hoe het precies was, maar zoals jij het verwoord heeft hij het ook ervaren en gezien.
Dat is ook een mooie ervaring. Bijzonder dat die persoon dat aan jou heeft verteld. Dat mag je best als een compliment beschouwen trouwens, want het is bekend dat de mensen dit meestal niet doen.
Anja

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Anja »

Piebe schreef:Zeg ken je dat tijdelijke fenomeen?
Een ieder die loopt er mee heen.
Onverstaanbaar gepraat,
het bleek zelfs plagiaat
een Chinees kwam en snapte 't meteen.

En wat was daarvan nou de gein?
de taal bleek gewoon Mandarijn.
Klinkklaar voor een Aziaat,
die het duidelijk verstaat.
Het zal wel niet sensationeel genoeg zijn! :mrgreen: :clown:
Het zou wel heel gaaf zijn geweest, als - tijdens het voorval met de twee mohammedaanse meisjes/vrouwen (eentje was naar schatting een jaar of 16, de andere naar schatting een jaar of 19) die die oude mevrouw bedreigden - ik (of iemand, wie dan ook) in het Berbers of Arabisch iets Bijbels had kunnen zeggen dat voor Mohammedanen ook verstaanbaar was geweest. Vooral omdat die mensen zelf vaak in hun moedertaal gaan praten zodat de Nederlander het niet verstaat. Lijkt me heel goed voor de mentaliteitsverandering van deze andersgelovigen. Maar dát is mij dan weer niet gegeven. Ik zou me ook met geen mogelijkheid kunnen voorstellen dat mijn strottehoofd en keelbouw geschikt zou zijn voor de Arabische en Berberse taal. Ook al is het van de Heilige Geest, die moet dan toch mijn strottehoofd gebruiken. Dat wordt níks :lol:

Chinees kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat zijn ook echt klanken, Chinees is een toontaal, weliswaar van veel verschillende toonhoogten, maar toch zijn het klinkerachtige klanken. Maar bij Berbers en Arabisch gaat het meer om plofklanken (dat heet letterlijk zo), dat klinkt voor mij meer alsof je keel wordt dichtgeknepen. :?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:Zeg ken je dat tijdelijke fenomeen?
Een ieder die loopt er mee heen.
Onverstaanbaar gepraat,
het bleek zelfs plagiaat
een Chinees kwam en snapte 't meteen.

En wat was daarvan nou de gein?
de taal bleek gewoon Mandarijn.
Klinkklaar voor een Aziaat,
die het duidelijk verstaat.
Het zal wel niet sensationeel genoeg zijn! :mrgreen: :clown:
Hahawat leuk Piebe. :kiss1:
Wat is de bron?
Ook je eigen naam is verplicht heb ik begrepen. \0-- ;)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door coby »

Piebe schreef: Als je niet weet wat te bidden waarom zou je dan bidden? Als je geen inspiratie hebt schrijf je toch ook geen gedicht?
Oh ik dacht dat er stond als je niet weet wat te bidden dan schrijf je toch een gedicht. :lol:
Ik bedoelde dat je niet precies weet wat te bidden, je weet wel voor iemand, maar niet wat exact en soms gaat het je ook niks aan, dan laat je de Heer door je heen voorbede doen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef: Dat is juist hoor. Sterker nog zelfs. Christus Jezus geeft bij Zijn Verschijning als het ware zo'n diepe afdruk in je hele wezen, het is álles doordringend, en zó vol Respect en Liefde, dat je die nimmer meer vergeet, en je het jezelf alleen nog maar hoeft te herinneren om in elke vezel van je wezen te Weten. En zelfs het herinneren doe ik niet zelf, dat gebeurt gewoon.
(...)
En er zijn dus ook hedendaags behoorlijk wat mensen die de Verschijning van Christus-Jezus meemaken. Daar is onderzoek naar gedaan. En ik denk dat dit fenomeen alleen maar zal toenemen. Uiteindelijk zal het voor iedereen bewezen worden.
Mooie getuigenis en uitleg :)
Dankjewel. Ik weet dat klanktaal ook bestaat. Daar twijfel ik dus ook niet aan. Het enige waar ik - wellicht wat te nadrukkelijk - eerder tegen ageerde was de manier waarop ermee soms wordt omgegaan. Ik zou het zo jammer vinden als men zich blindstaart op één soort ervaring, en dat dit andere ervaringen die je gegeven kunnen worden in de weg zou kunnen gaan staan. Maar het fenomeen klanktaal op zichzelf, dat dat bestaat, en dat dat ook nu nog voorkomt, daar heb ik geen twijfel aan.
Ik snap wat je bedoelt. Wat dat betreft kan ik er ook niet helemaal vat op krijgen. In wat nu bijvoorbeeld echt van God is en wat niet.
Hoe God hiermee omgaat is mij evengoed een raadsel. Hoe kan het bijvoorbeeld dat een gave van God verkeerd wordt toegepast in de gemeente?
Daar maakt Paulus gewag op. Laat God dan de uitvoeringspraktijk aan ons over? Verwacht Hij een bepaalde verantwoordelijkheidsbesef van onze kant? Dat lijkt me wel heel interessant.
Ik was destijds (het is elf jaar geleden dat dit gebeurde) bepaald niet aan het hengelen naar ervaringen of zo. Ik zat met een levensvraag. En ik stelde die innerlijk aan God. En prompt (of het tien minuten later was, of een kwartier, of een uur, dat weet ik niet meer) verscheen het antwoord, letterlijk verscheen Hij. En hij gaf ook het antwoord. En daar heb ik me daarna ook naar gericht, ik heb me geen zorgen meer gemaakt om de vraag waarom het ging, en het heeft zich allemaal uitgekristalliseerd, precies naar het antwoord. Het heeft mijn hele verdere leven bepaald.
Zo'n ervaring geeft je geloof wel kracht. Dat is ook wat ik met de hier onderstaande man zag. Lijkt me echt een genadegave om mee te maken.
Toen hij me dat vertelde in een tijd van een paar weken dat een andere vriend met me een bijzondere droom deelde (allemaal vorige maand dus, zeer actueel :) ) begon ik me af te vragen of de mensen met wie ik omging niet christelijker en dichter bij God leven dan ik en of God nog wel bij mij zou zijn. Maar al snel viel mijn oog weer op de voorzienigheid waarmee God voor me zorgde. Iedere keer als ik te korten ervoer (en ik bad er niet eens om) dan kwam juist dat wat ik tekort had op mijn pad. Ik verlangde naar een paar boekenplanken om mijn boeken kwijt te kunnen en piekerde over wanneer ik aan zo iets zou kunnen komen. Immers zit ik de laatste tijd regelmatig werkloos thuis en dan houd ik mijn hand op de knip. En ja hoor, mijn buurvrouw had nog een paar boekenplanken voor me over. Kwam ze spontaan mee. Ze vroeg of ik nog wat boekenplanken kon gebruiken. Die heb ik vorige week gemonteerd in mijn logeerkamer. Zo kwam ik via mensen aan benodigde kleding (die ik voor een deel kon weggeven aan één van deze twee kameraden die ook een tekort had, want ik had genoeg), kast voor in mijn schuur en toen ik laatst werk zocht en ervoor naar Almelo wilde fietsen, viel mijn oog op een bedrijf waar ik langs fietste. Daar was ik eerder geweest. Ik was dus Nijverdal nog niet eens uit en ben daar dan spontaan naar binnen gestapt. Ja hoor, ze waren net bezig met een planning een uitzendkracht in te zetten, vanwege veel zieken. Direct die dag erop kon ik er voor een maand aan de slag. Nu ben ik net weer een anderhalve week bij huis en heb die boekenplanken vorige week gemonteerd. Het is ook Gods voorzienigheid dat ik zulke vrienden heb die zo dicht bij Jezus leven. Ik heb er met de hier onderstaande man er ook wel eens over gehad waarom we nu eigenlijk elkaar moeten kennen. Wat is Gods reden daarvoor, vroeg ik me dan hardop af. Hij zei daarop lachend: "Je moet gewoon mijn maatje zijn :D "
Hij vertelde me eens eerder tot God gebeden te hebben om een maatje om zijn geloof mee te delen.
Hij zag mij als zijn gebedsverhoring. Dat is ook wel bijzonder hoor. Iemands gebedsverhoring te zijn :D
Hij is net getrouwd en daardoor zie ik hem iets minder vaak, maar ach.. het is hem gegund :)
Ik ken zelf ook iemand die Hem zag, afgelopen jaar nog.
Het beurde hem op uit een moeilijke worsteling, een storm waar hij in zat.
Hij voelde zich daardoor gesterkt en erdoor niet alleen staan in zijn strijd.
Ik kan het niet zo na vertellen hoe het precies was, maar zoals jij het verwoord heeft hij het ook ervaren en gezien.
Dat is ook een mooie ervaring. Bijzonder dat die persoon dat aan jou heeft verteld. Dat mag je best als een compliment beschouwen trouwens, want het is bekend dat de mensen dit meestal niet doen.
Ja, hij is een oud collega van me met wie ik een beetje bevriend ben geraakt.
We kennen elkaar goed. Toen ik bij het bedrijf toen kwam werken, regelde mijn chef vrij spontaan autovervoer voor me, met wie ik wel mee kon rijden naar het werk. Hij kwam met iemand anders me ophalen. Twee vol evangelische christenen destijds. Hoewel ze nu beide bij een andere gemeente zitten door samenwonen bij haar en trouwen bij hem. Hij was hoe dan ook nogal open over zijn geloof en sprak er opvallend veel over op het werk met anderen. Vooral sommige katholieken die er wel oor naar hadden, vanuit de katholieke omgeving. Zo raakte ik ook automatisch met hem aan de praat. Zo bouwden we een band op. Hij woont ook vlak achter me.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof dat de klanktaal in de Bijbel niet veel te maken heeft met allerlei "gezichten" of visioenen van allerlei mensen, eenvoudigweg omdat het niet controleerbaar is wat uit de mens zelf komt en uit eigen fantasie en we kunnen de mooiste ervaringen opschrijven die we voelen, maar voor mij persoonlijk staan ze haaks op het gedicht wat ik heb genoteerd op dit forum over "zeker weten", het is opmerkelijk hoe vaak Paulus de term gebruikt aan de broeders: "Weet gij niet,, weet gij niet". Nergens zegt hij , droomde u niet, of "zag u niet" of voelde u niet, of "heeft u al ervaren dat..." en dat vind ik een prima uitgangspunt en een vast fundament dat wij mogen "weten" de dingen die ons van God geschonken zijn, want zo staat het geschreven.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door ericjan »

Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef: Dat is juist hoor. Sterker nog zelfs. Christus Jezus geeft bij Zijn Verschijning als het ware zo'n diepe afdruk in je hele wezen, het is álles doordringend, en zó vol Respect en Liefde, dat je die nimmer meer vergeet, en je het jezelf alleen nog maar hoeft te herinneren om in elke vezel van je wezen te Weten. En zelfs het herinneren doe ik niet zelf, dat gebeurt gewoon.
(...)
En er zijn dus ook hedendaags behoorlijk wat mensen die de Verschijning van Christus-Jezus meemaken. Daar is onderzoek naar gedaan. En ik denk dat dit fenomeen alleen maar zal toenemen. Uiteindelijk zal het voor iedereen bewezen worden.
Mooie getuigenis en uitleg :)
Dankjewel. Ik weet dat klanktaal ook bestaat. Daar twijfel ik dus ook niet aan. Het enige waar ik - wellicht wat te nadrukkelijk - eerder tegen ageerde was de manier waarop ermee soms wordt omgegaan. Ik zou het zo jammer vinden als men zich blindstaart op één soort ervaring, en dat dit andere ervaringen die je gegeven kunnen worden in de weg zou kunnen gaan staan. Maar het fenomeen klanktaal op zichzelf, dat dat bestaat, en dat dat ook nu nog voorkomt, daar heb ik geen twijfel aan.

Ik was destijds (het is elf jaar geleden dat dit gebeurde) bepaald niet aan het hengelen naar ervaringen of zo. Ik zat met een levensvraag. En ik stelde die innerlijk aan God. En prompt (of het tien minuten later was, of een kwartier, of een uur, dat weet ik niet meer) verscheen het antwoord, letterlijk verscheen Hij. En hij gaf ook het antwoord. En daar heb ik me daarna ook naar gericht, ik heb me geen zorgen meer gemaakt om de vraag waarom het ging, en het heeft zich allemaal uitgekristalliseerd, precies naar het antwoord. Het heeft mijn hele verdere leven bepaald.
Dergelijke voorbeelden gebeuren inderdaad veel meer.
De broeders en zusters met een "dood" geloof zouden zich eens moeten afvragen waarom zij door God worden buitengesloten in deze wonderen ipv het als van de duivel afkomstig te bestempelen, omdat zij ervaringsloos zijn. Mensen die dergelijke ervaringen hebben zijn juist veel vaster in hun geloof en eren en prijzen God meer dan ooit. Niet echt iets waar de satan belang bij heeft. ;)

In plaats van te leven in vol vertrouwen met Hem en in Zijn Kracht, leven deze broeders in angst voor de satan en zijn boze streken. :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Anja

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Anja »

ericjan schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef: Dat is juist hoor. Sterker nog zelfs. Christus Jezus geeft bij Zijn Verschijning als het ware zo'n diepe afdruk in je hele wezen, het is álles doordringend, en zó vol Respect en Liefde, dat je die nimmer meer vergeet, en je het jezelf alleen nog maar hoeft te herinneren om in elke vezel van je wezen te Weten. En zelfs het herinneren doe ik niet zelf, dat gebeurt gewoon.
(...)
En er zijn dus ook hedendaags behoorlijk wat mensen die de Verschijning van Christus-Jezus meemaken. Daar is onderzoek naar gedaan. En ik denk dat dit fenomeen alleen maar zal toenemen. Uiteindelijk zal het voor iedereen bewezen worden.
Mooie getuigenis en uitleg :)
Dankjewel. Ik weet dat klanktaal ook bestaat. Daar twijfel ik dus ook niet aan. Het enige waar ik - wellicht wat te nadrukkelijk - eerder tegen ageerde was de manier waarop ermee soms wordt omgegaan. Ik zou het zo jammer vinden als men zich blindstaart op één soort ervaring, en dat dit andere ervaringen die je gegeven kunnen worden in de weg zou kunnen gaan staan. Maar het fenomeen klanktaal op zichzelf, dat dat bestaat, en dat dat ook nu nog voorkomt, daar heb ik geen twijfel aan.

Ik was destijds (het is elf jaar geleden dat dit gebeurde) bepaald niet aan het hengelen naar ervaringen of zo. Ik zat met een levensvraag. En ik stelde die innerlijk aan God. En prompt (of het tien minuten later was, of een kwartier, of een uur, dat weet ik niet meer) verscheen het antwoord, letterlijk verscheen Hij. En hij gaf ook het antwoord. En daar heb ik me daarna ook naar gericht, ik heb me geen zorgen meer gemaakt om de vraag waarom het ging, en het heeft zich allemaal uitgekristalliseerd, precies naar het antwoord. Het heeft mijn hele verdere leven bepaald.
Dergelijke voorbeelden gebeuren inderdaad veel meer.
De broeders en zusters met een "dood" geloof zouden zich eens moeten afvragen waarom zij door God worden buitengesloten in deze wonderen ipv het als van de duivel afkomstig te bestempelen, omdat zij ervaringsloos zijn. Mensen die dergelijke ervaringen hebben zijn juist veel vaster in hun geloof en eren en prijzen God meer dan ooit. Niet echt iets waar de satan belang bij heeft. ;)

Amen! Ik denk niet dat God hen buitensluit, maar dat mensen zichzelf van ervaringen buitensluiten. Vasthouden aan de slachtofferrol ( en er is geen mens ter wereld die die rol niet heeft gehad), gewijs naar andere mensen, en laster over Goddelijke ervaringen die wel degelijk controleerbaar zijn en geverifieerd zijn ( door de juiste, deskundige, daartoe opgeleide mensen) staat ervaren in de weg. Dat is gewoon waarheid. De Here Jezus is gestorven voor onze zonden. Dat houdt niet in dat een mens zijn kruis niet op hoeft te pakken. Zo werkt het gewoon niet.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door ericjan »

Anja schreef:
ericjan schreef:
Anja schreef:
Ik was destijds (het is elf jaar geleden dat dit gebeurde) bepaald niet aan het hengelen naar ervaringen of zo. Ik zat met een levensvraag. En ik stelde die innerlijk aan God. En prompt (of het tien minuten later was, of een kwartier, of een uur, dat weet ik niet meer) verscheen het antwoord, letterlijk verscheen Hij. En hij gaf ook het antwoord. En daar heb ik me daarna ook naar gericht, ik heb me geen zorgen meer gemaakt om de vraag waarom het ging, en het heeft zich allemaal uitgekristalliseerd, precies naar het antwoord. Het heeft mijn hele verdere leven bepaald.
Dergelijke voorbeelden gebeuren inderdaad veel meer.
De broeders en zusters met een "dood" geloof zouden zich eens moeten afvragen waarom zij door God worden buitengesloten in deze wonderen ipv het als van de duivel afkomstig te bestempelen, omdat zij ervaringsloos zijn. Mensen die dergelijke ervaringen hebben zijn juist veel vaster in hun geloof en eren en prijzen God meer dan ooit. Niet echt iets waar de satan belang bij heeft. ;)

Amen! Ik denk niet dat God hen buitensluit, maar dat mensen zichzelf van ervaringen buitensluiten. .
Wie de wonderlijke gaven van de Heilige Geest afwijst zal ze dus niet ontvangen en ook niet ervaren. Ook hier dringt God Zich niet op., het zijn gaven en is geen verplichting.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wilsophie »

De Bijbel leert dat het niet gaat om de gaven van de Geest, maar de vruchten van de Geest. Verder staan de laatste postings weer bol van oordelen en normen die men zich aanmeet, nergens spreekt de Bijbel over ervaringen en gevoel, maar over zeker weten. Maar ik val in herhalingen, de boodschap komt niet over, het zij zo.
Het is tamelijk aanmatigend als men zijn eigen norm en ook het oordeel omvat als : "het is gewoon de waarheid", want dat is maar de vraag. Efeze 1 leert dat elke gelovige is gezegend met alle zegeningen in Christus en voor mij persoonlijk is dat meer dan voldoende om ook van uit te delen. Het hebben van eigen ervaringen en gevoelens is op de ego gericht en men koestert dat graag als eigendomsrecht van God gegeven, maar zo lees ik dat nergens. De Here Jezus is niet gestorven voor "onze" zonden dat is ook geen eigendomsrecht, Hij stierf voor de zonden van de hele wereld.
Het kruis opnemen om Hem te volgen is nergens een voorwaarde, ik ken de cliché uitdrukking en je kunt prima stellen "dat het zo niet werkt" maar dat is mensenpraat. God rekent en handelt anders. De Heer zegt: "Volg Mij in de wedergeboorte" en dat is toch echt 3 dagen nà het kruis. Misschien hebben wij iets te "dragen" in de wereld onder het mom : "Elk huisje heeft zijn kruisje", maar dat heeft niets met vergeving van de zonden van de hele wereld te maken, het is de arrogantie van de mens om zichzelf op deze wijze tot slachtoffer te maken.
De Bijbel zegt dat "wij meer dan overwinnaars zijn met Hem". Persoonlijke belevenissen zoals zonder werk zijn of andere tegenslagen zijn heel vervelend, maar staan niet model voor wat de Bijbel schrijft t.a.v. de kenmerken van een gelovigen als koningskinderen door de Vader bemind. Ik doe niet mee aan deze zelfverheffing alsof wij beoordelen wat en wie mensen zijn met een zogenaamd "dood geloof", op grond van menselijke waarnemingen en metingen zoals nu gedaan wordt.
En dat is mijn grote bezwaar tegen charismatische kenmerken zoals , voelen, ervaren, klanktaal, wonderen zien enz...want zij blijken dus een maatstaf te zijn van dien aard dat er een veroordeling in ligt als je niet aan deze normen voldoet.

PS. @ Anja Jammer dat ik je geen pb bericht kan sturen Anja, omdat je dat hebt afgesloten, want ik had een privacy vraag die ik nu niet kan stellen.
Andermaal het zij zo. Aan de vrucht herkent men de boom.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,
Wilsophie schreef:De Bijbel leert dat het niet gaat om de gaven van de Geest, maar de vruchten van de Geest. Verder staan de laatste postings weer bol van oordelen en normen die men zich aanmeet, nergens spreekt de Bijbel over ervaringen en gevoel, maar over zeker weten.
Zou dat niet gewoon de taal en denkwereld kunnen zijn van de tijd waarin de Bijbel werd geschreven die we kunnen en mogen 'vertalen' naar de taal en denkwereld van deze tijd (waarin bijv. 'zeker weten' wetenschappelijk onderbouwd geacht wordt te moeten kunnen worden en waarin 'ervaring' en 'gevoel' voor 'authenticiteit' en voor 'dat wat je echt raakt' staan)?

Met v&Vriendengroet,

Wim