Openbaring

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Openbaring

Bericht door Gaitema »

Een moeilijk boek, zo wordt het over het algemeen gezien. Zijn vele visies op mogelijk.
Van wat ik zoals gezien, gevonden en gelezen had, valt er veel op te reageren.
Ik ben van plan daarom iedere keer een stukje te plaatsen en ook bronnen bij aan te halen.
Mijn vraag is: zouden jullie er ook aan mee willen werken?
Alle reacties en citaten wat er mee te maken heeft lijkt me okee.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Je schreef en vroeg:
Een moeilijk boek, zo wordt het over het algemeen gezien. Zijn vele visies op mogelijk.
Van wat ik zoals gezien, gevonden en gelezen had, valt er veel op te reageren.
Ik ben van plan daarom iedere keer een stukje te plaatsen en ook bronnen bij aan te halen.
Mijn vraag is: zouden jullie er ook aan mee willen werken?
Alle reacties en citaten wat er mee te maken heeft lijkt me okee.
Wat mij bereft, het is geen moeilijk boek. Want als de Woorden, die Levend geworden zijn in Christus, en ook tot groei van ons eigen leven 'in Christus' moeten leiden, dan kan het haast niet
zo zijn dat de Allerhoogste God Zijn Zoon heeft gezonden, om het ons moeilijk te maken en ons geheimen voor te hoduen die we juist moeten leren doorzien .
Wat anders is het als mensen "geboden en wetten" veranderen tot eigen vermaak en het misleiden van de (mede-) mens en vooral zichzelf.

Ik denk dat we dus moeten beginnen met Openbaring 1, vanaf het begin. Ook zal het mogelijk zijn dat we terug moeten kijken naar Daniêl, waarin de "sleutel" tot Openbaringen ligt.
Immers Daniël "ziet reeds de troon" in de hemel. Wat Daniël doet is de Allerhoogste God openbaren en verwijzen naar de toekomst;

Daniël 2:26-30
26 De koning vroeg Daniël, die ook Beltesassar genoemd werd: ‘Kunt u me werkelijk vertellen wat ik heb gedroomd en wat die droom betekent?’ 27 Daniël antwoordde de koning: ‘Wijzen, bezweerders, magiërs noch toekomstvoorspellers kunnen het mysterie dat de koning wil begrijpen aan hem onthullen. 28 Maar er is een God in de hemel die mysteries onthult. Hij heeft koning Nebukadnessar laten weten wat er aan het einde van de tijd zal gebeuren. De droom en de visioenen die tijdens uw slaap in u opkwamen, waren deze: 29 Tijdens uw slaap, majesteit, kwamen gedachten bij u op over wat er in de toekomst gebeuren zal; hij die mysteries onthult, heeft u laten weten wat de toekomst zal brengen. 30 Dit mysterie is mij onthuld, niet door enige wijsheid die ik op anderen voor zou hebben, maar opdat ik de uitleg aan de koning zou overbrengen en u zou begrijpen wat er in uw hart omgaat
en

Daniël 12
1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk terzijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’
Ook Johannes op Patmos wordt eerst door de Heilige Geest, in een visioen, de Hemelse Troonzaal binnengeleid. De Allerhoogste God leidt Johannes op Patmos eerst het Bestuurlijke orgaan binnen. (zie Openbaring 4)

De profetieën van Daniël en (en de verbannen) Johannes op Patmos zijn dus beiden van groot belang voor gelovigen in onze tijd.
Dus laten we nu eens de uitspraken van Daniêl in het licht van zijn getuigenis aan Nebukadnessar toetsen aan Openbaring 1, wat zegt Jezus daar, door Johannes aan ons:

Openbaring van Johannes: Hoofdstuk 1
1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.
2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.
3 Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij
.
Wat kunnen we uit die eerste 3 verzen weten en met een gerust hart op vertrouwen:

a.De Openbaring behoort alleen Jezus Christus toe!
b.Zij is bedoeld voor de 'dienstknechten'= de gelovigen (Gods volk heeft het Getuigenis en de Gave der Profetie)
c.De HEMELSE Vader wil dat de mensen, door de 'dienstknechten' er op gewezen wordt dat Hij voornemens is Zijn Zoon 'spoedig te zenden' en dat er een einde komt aan deze wereld. (zie ook Daniël 2)
d.Jezus Christus is opgedragen het 'geheim' van Openbaringen bekend te maken; Openbaringen is dus geen mysterieus boek!
e.De Allerhoogste God zal door Zijn Heilige Geest de mensen zegenen die oprecht en getrouw de Bijbel bestuderen en met name Daniël en Openbaringen (daardoor) leren begrijpen.

De 3 bronnen die ons ter beschikking worden gesteld om Daniël maar zeker ook Openbaringen te begrijpen zijn dus:

1.God de eeuwige Hemelse Vader (zie ook Efeze 3:14)
2.De Heilige Geest (de 7 geesten zie ook Jesaja 11:2)
3.Jezus Christus als beeld van de Hemelse Vader, in het voorbeeld van het onderhouden wat in de Hemel wordt onderhouden;k de grondwet van dàt Rijk!

Je oproep kan dus tot een interessante, leerzame 'draad' worden!

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Openbaring

Bericht door Adinomis »

Gaitema opende dit topic en wil stukjes uit Openbaring plaatsen.
Nicodemus, zullen we dan niet even afwachten wat hij gaat doen, zodat we het hem niet uit handen nemen?
Ik vind het, net als jij, een goed idee.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Openbaring

Bericht door pyro »

nicodemus schreef: Wat mij bereft, het is geen moeilijk boek. Want als de Woorden, die Levend geworden zijn in Christus, en ook tot groei van ons eigen leven 'in Christus' moeten leiden, dan kan het haast niet zo zijn dat de Allerhoogste God Zijn Zoon heeft gezonden, om het ons moeilijk te maken en ons geheimen voor te houden die we juist moeten leren doorzien.
Deze redenering klopt niet helemaal. Zo wordt in 2 Petrus 3:16 opgemerkt dat in de brieven van Paulus het een en ander moeilijk te verstaan is.
Ik deel overigens wel je optimisme dat we zullen doorzien wat God ons wil bijbrengen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Het bovenstaande zal ik nog gaan bekijken en kijken wat ik daar mee kan doen.

Vandaag heb ik het volgende getypt:

Uit “handboek bij de Bijbel”

De complete titel van dit boek is “De Openbaring van Johannes”

Het is het enige ‘apocalyptische’ geschrift dat is opgenomen in het Nieuwe Testament.
Joodse openbaringen werden in tijden van crisis geschreven. Deze moedigen de lezers aan het grote geheel van de geschiedenis te bezien en hun aandacht te vestigen op het einde van de wereld als God oppermachtig zal heersen in vrede en gerechtigheid. Veel van de dingen die lezers van nu moeilijk te begrijpen vinden zijn kenmerken van deze manier van schrijven – bijvoorbeeld de gebruikmaking van:
• Visioenen
• Symbolen
• ‘weergeven’ uit het Oude Testament (een soort her-beschouwing van de geschriften en de aanpassingen ervan aan deze tijd’)
• getallen die een speciale betekenis hebben.

Over het algemeen wordt aangenomen dat Johannes een andere is dan Johannes van het evangelie en de brieven van Johannes, vanwege het verschil van stijl, maar het verschil van stijl kan te verklaren zijn door dat het apocalyptisch is of dat hij het door een schrijver heeft laten opschrijven.

Kortom, als het aan mij ligt: het is gewoon Johannes.

De verbanning van Johannes naar Patmos, betekent waarschijnlijk zwaar werk in de mijnen van het eiland. Verschillende christenen werden gedood en anderen voor hun geloof gevangen gezet. En het zou nog erger worden, toen de aanbidding van de Romeinse Keizer verplicht werd.

Het geschrift dateert waarschijnlijk uit de regeringsperiode van de vervolgende keizer Domitianus (81-96 n. Chr.)

Thema en doel

Jezus is de hoofdpersoon van Openbaring. Johannes zegt dat zijn boek een verslag is van de gebeurtenissen die Jezus Christus aan Hem heeft geopenbaard.
Zijn eerste visioen (1:11-20) is er één van Christus,
Het is Christus – de Leeuw van Juda, het Offerlam (hoofdstuk 5) – die de zegels van de rol verbreekt die het begin van Gods laatste oordeel markeren

Een commentaar van J.B. Philips:

In dit boek wordt de vertaler verplaatst naar een andere dementie – hij heeft nauwelijks vaste voet in de wereld van tijd-en-ruimte waarmee hij bekend is. Hij wordt niet meegevoerd naar een één of andere niet bestaande fantasieland, maar naar het werkelijke bestaande land van Gods eeuwige waarden en oordelen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Dit was een inleiding

en dat op:
Openbaring1:1-20 (deels al genoemd zie ik :) )



Openbaring 1:1-20



Openbaring van Johannes
1
1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.

3 Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.

Aan de zeven gemeenten

4 Van Johannes, aan de zeven gemeenten in Asia. Genade zij u en vrede van hem die is, die was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon, 5 en van Jezus Christus, de betrouwbare getuige, de eerstgeborene van de doden, de heerser over de vorsten van de aarde. Aan hem die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft bevrijd door zijn bloed, 6 die een koninkrijk uit ons gevormd heeft en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader – aan hem komt de eer toe en de macht, tot in eeuwigheid. Amen.

7 Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien, ook degenen die hem doorstoken hebben. Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen.

8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’

9 Ik, Johannes, uw broeder, die net als u in ellende verkeer, maar ook door Jezus met u deel in het koninkrijk en in standvastigheid – ik was op het eiland Patmos omdat ik over God had gesproken en van Jezus had getuigd. 10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’ 12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk. 19 Schrijf daarom op wat je gezien hebt, wat er nu is en wat hierna zal gebeuren. 20 Dit is de betekenis van de zeven sterren die je in mijn rechterhand zag en van de zeven gouden lampenstandaards: de zeven sterren zijn de engelen van de zeven gemeenten, en de zeven standaards zijn de zeven gemeenten zelf.



Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Andere vertalingen kan je er natuurlijk er bij nemen.
Voor vandaag, tot zo ver :)

Op verzoek van iemand om het niet te lang te maken. Dat lijkt me een ontspannen idee. Iedere keer bekijken we een stukje.

Ook mag hier vast op gereageerd worden voor aanvullingen op het voorwoord. De hoofdstuk zelf gaat behandeld worden.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 27 mar 2013, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Pyro,

Nu lees eens deze passages uit 2 Petrus 3
11 Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht;
12 u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten.
13 Maar wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften
en dan vers 18:
18 maar groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en in eeuwigheid. Amen
We weten dat Jezus de Heer over Openbaringen is, want Hij is de auteur! Inderdaad Johannes op Patmos schrijft het alles op!
Begrijp je nu des te meer, hoe wij de Heilige Geesty nodig hebben om hem te verstaan en dat dagelijkse Bijbelstudie nodig is om voor misleiding behoedt te worden?
En ook, dat de getrouwen vervolgd (zullen) worden! En dat is nu al het geval!

kijk maar:
Overal waar Gods Woord in alle getrouwheid is gepredikt, heeft de verkondiging resultaten opgeleverd die getuigen van de goddelijke oorsprong van het Woord. Gods Geest leidde zijn boodschappers en daarom zat er kracht achter het woord. De zondaren worden zich bewust van hun toestand. "Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld" en is doorgedrongen tot in de meest verborgen plaatsen van het hart. Alles wat in de duisternis verborgen was, kwam aan het licht. Hun geesten en harten werden aangegrepen. Ze werden overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Ze werden zich bewust van de gerechtigheid van God en beseften hoe vreselijk het was om in hun zondige toestand en in hun onreinheid te verschijnen voor Hem die de harten grondig kent. Met grote angst riepen zij uit: "Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" Toen ze het kruis van Golgotha en het oneindige offer voor de zonde van de mensen leerden kennen, drong het tot hen door dat ze alleen door de verdiensten van Christus met God konden worden verzoend. In geloof namen ze „het Lam van God, dat de zonden der wereld wegneemt" aan. Hun zonden werden door het bloed van Christus vergeven.
Maar Pyro, ik ben het met je eens, het wordt interessant en zeker ook wel diepgaand, omdat niet velen Openbaringen bestuderen!

Hartelijk groet
Laatst gewijzigd door Anonymous op 27 mar 2013, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Dank voor je wijze advies! Wellicht dat mijn anthousiaste reactie Gaitema tot een hulp kan zijn, hoop ik dan maar!

Hartelijke groet en dank!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Openbaring

Bericht door Adinomis »

Gaitema, het lijkt nu of we het evangelie van Johannes gaan doornemen i.p.v. de Openbaring.
Of zie ik iets verkeerd?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Graag wil ik reageren op je posting, waarin je Johannes op Patmos schildert als Johannes. We komen zo al een heel stuk verder:

Openbaring 1

Vers 1, 2 . De Beheerder van de goddelijke Openbaring.-- (Openb. 1:1, 2 aangehaald). De gehele Bijbel is een openbaring; want alle openbaringen aan de mensen komen door Christus, en alles vindt zijn middelpunt in Hem. God heeft tot ons gesproken door Zijn Zoon, wiens eigendom wij zijn door schepping en verlossing. Christus kwam naar Johannes die naar het eiland Patmos verbannen was, om aan hem de waarheid voor deze laatste dagen te geven, om hem de dingen te tonen die weldra zouden geschieden. Jezus Christus is de grote Beheerder van de goddelijke openbaring. Door Hem weten wij waarnaar wij moeten uitzien in de laatste gebeurtenissen van deze wereldgeschiedenis. God gaf deze openbaring aan Jezus Christus en Christus gaf deze door aan Johannes.
Johannes, de geliefde discipel, werd gekozen om deze openbaring te ontvangen. Hij was de laatst overlevende van de eerst gekozen discipelen. Onder de nieuwtestamentische bedeling werd hij geëerd zoals de profeet Daniël geëerd werd onder de oudtestamentische bedeling.
NOOT: Vandaar dat ik in mijn eerste posting van deze draad al direct naar Daniël verwees. Daniël is van het zelfde type als Johannes in Christus!
Het onderricht dat aan Johannes moest worden meegedeeld, was zo belangrijk, dat Christus uit de hemel kwam om het aan Zijn dienstknecht te geven en hem zei, het naar de gemeenten te sturen. Dit onderricht moet het onderwerp zijn van onze zorgvuldige studie onder gebed, want wij leven in een tijd, ervaar ik, waarin mensen, die zich niet door de Heilige Geest laten instrueren, verkeerde theorieën naar voren zullen brengen. Deze mensen hebben vooraanstaande posities gekregen en hebben ambitieuze projecten die zij willen uitvoeren. Zij trachten zichzelf te verheffen en de hele gang van zaken tot een ommekeer te brengen. Daarom heeft God ons speciale aanwijzingen gegeven om voor zulke mensen op onze hoede te zijn. Hij gebood Johannes om datgene wat in de laatste dagen van deze wereldgeschiedenis zou plaats vinden, in een boek te schrijven.

NOOT: Volgens mij is dit mogelijk een antwoord op je vraag aangaande Johannes
1-3. De Openbaring een geopend boek. -- Velen hebben de gedachte gekoesterd dat de Openbaring een verzegeld boek is en willen geen tijd besteden aan de studie van de verborgenheden daarin. Zij zeggen dat ze moeten zien naar de heerlijkheid van de verlossing en achten de verborgenheden, aan Johannes op het eiland Patmos geopenbaard, minder de moeite van het overdenken waard. Maar God beschouwt dit boek niet op deze wijze.... De Openbaring maakt aan de wereld bekend wat er geweest is, wat er is en wat er komen zal; het is bedoeld als onderricht voor ons, op wie de einden der eeuwen gekomen zijn. Dit boek moet met eerbiedig ontzag worden bestudeerd. Wij zijn bevoorrecht te weten wat tot onze lering dient....

NOOT: Ik denk dat we hiermee een aardig eind komen als we begrijpen waarom Openbaringen geschreven is onder de directe leiding van Jezus. Bovendien was Johannes verbannen, en dat maakte hem juist geschikt voor het dienstwerk dat Jezus aan hem kon toevertrouwen.

Want:
De Here zelf openbaarde aan Zijn dienstknecht Johannes de verborgenheden van de Openbaring en het is Zijn bedoeling dat deze open zullen zijn tot studie van een ieder. In dit boek worden tonelen geschilderd die nu tot het verleden behoren, terwijl sommige van eeuwigheidsbelang zijn die nu om ons heen plaatsvinden; andere profetieën zullen pas in het einde van de tijd volledig in vervulling gaan, als de laatste grote strijd tussen de machten van het kwaad en de Vorst des hemels zal plaats vinden.
NOOT: Als we dus nu een vergelijk maken met het Beeld dat Daniêl schetst in hoofdstuk 2 Daniêl, dan weten we ook waar we "staan" als het om dat beeld gaat. De tenen van dat beeld!

Nog eens de benadrukking van de taak en positie van Johannes:

Metgezellen van Johannes op Patmos.-- Johannes werd naar het eiland Patmos gezonden waar hij, gescheiden van zijn metgezellen in het geloof, volgens de mening van zijn vijanden zou sterven door ontbering en veronachtzaming. Maar zelfs hier maakte Johannes vrienden en bekeerlingen. Zij meenden dat zij de getrouwe getuige eindelijk daar hadden gebracht, waar hij Israel of de goddeloze heersers van de wereld niet langer kon verontrusten.

Waar kwam nu dan Zijn heil vandaan

Maar het gehele hemelse universum zag de gevolgen van de strijd met de bejaarde discipel en zijn scheiding van zijn metgezellen in het geloof. God, Christus en de hemelse heerscharen waren de metgezellen van Johannes op het eiland Patmos. Van hen kreeg hij onderricht dat hij meedeelde aan degenen die evenals hij, van de wereld afgezonderd. Daar schreef hij de visioenen en openbaringen op, die hij van God ontving en die spraken over de dingen die zouden plaatsvinden in de slotperiode van deze wereldgeschiedenis. Als zijn stem niet langer van de waarheid zou getuigen, als hij niet langer kon getuigen van Hem, die hij liefhad en diende, zouden de boodschappen die hij op die rotsachtige, woeste kust kreeg, schijnen als een brandende lamp.

NOOT: Het is dus duidelijk dat wellicht ook voor ons gelijk diezelfde boodschap nodig is, om een getuigen van Christus te (kunnen) zijn in deze wereld. het is dus trouwens goed van je, dat je Johannes duidelijk het profiel meegegeven hebt, zoals het ook is. Dat geeft aan dat mensen om hun Getuigenis en trouw aan Christus "verbannen" kunnen worden, want die tijd zal terug komen; ook voor onze tijd!

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:Gaitema, het lijkt nu of we het evangelie van Johannes gaan doornemen i.p.v. de Openbaring.
Of zie ik iets verkeerd?
Goed gezien, ik raakte even in de was. Direct maar even weer gewijzigd :mrgreen:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Waar ging je nu "mis" inzake Johannes?
Volgens mij ga je v.w.b. "Johannes" m.b.t. Openbaringen 1:1-20 niet echt verkeerd!

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Nicodemus: bedankt voor je toelichting. Ik heb denk ik alleen wel één probleempje. Ik doe dit meer als een idee dat ik opperde aan Wim en hem leek dat wel interessant, maar het moest niet te langdradig worden. Ik had me daarom bewust voorgenomen om speciaal iedere dag een stukje verder te lezen en daarop er bij te kijken met mijn twee boeken (en wat ik zo weet of meer vind) wat God hierin tot ons zegt. Ik kies bewust wel voor de mogelijkheid van enkele interpretaties. Ik dacht: vooral de gereformeerde en evangelische kijk zou ik er uit kunnen vissen. Vooral dat eerste, omdat evangelischen zo veel ideeën hebben, dat het wat lastiger zou worden. Toch probeer ik daar wel iets aannemelijks er bij in te krijgen. De kunst dus, ook nog in het kort.

De hulp vraag ik daarom ook, omdat ieder mee kan kijken vanuit zijn eigen achtergrond op het bijbelstukje wat ik aandraag.
Het lijkt me het beste dat ik dit in deze volgorde doe, om het allemaal geordend te houden en volgbaar te houden. Jouw achtergrond lijkt me hierin ook wel interessant.

Vandaag was vooral de inleidende woorden, en daarom kan deze hele bijdragen vandaag best wel, vind ik, ter inleiding. Op zich zie ik ook sterke overeenkomsten en dat vond ik wel toepasselijk.

Wat ik vandaag bewust deed is eindigen met de bijbelgedeelte, die nu juist geciteerd staat.

Deze bijbelgedeelte ga ik morgen op in, dan kan je daarna er ook op reageren.

Mijn doel is dus om het voor een ieder overzichtelijk te volgen te laten zijn. Daarom iedere dag een tekst van de dag met een korte toelichting, alsof we een bijbelrooster behandelen.

Dat leek me praktisch
Laatst gewijzigd door Gaitema op 27 mar 2013, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

nicodemus schreef:Hallo Gaitema,

Waar ging je nu "mis" inzake Johannes?
Volgens mij ga je v.w.b. "Johannes" m.b.t. Openbaringen 1:1-20 niet echt verkeerd!

Hartelijke groet
Het staat er nu goed, maar ik plaatste eerst de verkeerde tekst. Dat is nu verholpen ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Je schreef o.a.:
Ik doe dit meer als een idee dat ik opperde aan Wim en hem leek dat wel interessant
Zeker, maar ik weet niet of Openbaringen van Johannes nu voor meerdere uitleggingen vatbaar is, want Openbaringen 1 begint toch duidelijk met de stelling dat het Jezus
is die Openbaart wat Zijn Dienstknechten nog moeten weten, voordat Hij komt.

Bovendien is het nodig dat zij die Openbaringen willen bestuderen en begrijpen, dagelijkse Bijbelstudie doen. Want de Bijbel zegt een aantal dingen die ons nopen
die Bijbel ook als fundament voor onze beweringen te gebruiken en dat de Heilige Geest (dan) daarbij onlosmakelijk mee verbonden is.
Met andere woorden, de Heilige Geest kan de 'waarheid' Christus, allen in harmonie met Hem én het Evangelie (de Schift) openbaren aan het hart van een ieder persoonlijk.

Interessante bewijslast hier omtrent zijn:
Ezechiël 26 /Jeremia 25/Deuteronomium 18./Johannes 5/1 Kor. 15
Christus zegt over de Bijbel het volgenden:

"En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hen uit, wat in de Schriften op hem betrekking had. (Lucas 24:27)

En dat dus de Bijbel het fundament voor ons moet zijn om de Profeten te kunnen begrijpen, blijkt wel uti het volgende:

"Uw Woord is een lamp voormijn voet en een micht op mijn pad" Psalm 119

De Thora (wet) en het "or" (licht) zijn dus beiden verbonden met elkaar. Zonder Schrift geen begrip -juist-van het Evangelie; het Licht is Christus.
Sommigen menen dat de Schrift onbelangrijk is, en afhanelijk moeten zijn van de Heilige Geest. maar Jezus bevestigd datv inzicht nergens.
Eerder dus het omgekeerde.
Doordat bijvoorbeeld Daniël de Schriften bestudeerden, kon hij bedauwd worden met de Heilige Geest en "zag hij" in visioenen wat er te gebeuren stond
met Jeruzalem (Dan. 9:2 / Jeremia 25:11/29:10 en 2 Kron 36:21)
Interepetatie van menselijke oorsprong kan en, volgens mijn ervariçng, dan ook niet de enige maatstaf zijn voor de bestudering van Openbaringen, denk ik!

Het feit dat Jezus gekruisigd werd, kwam doordat de mensen van die tijd de Schriften slecht lazen en zich door zelfzucht lieten leiden.
Zelfs door de Bijbel onjuist te interepeteren en blijvend dat te doen op menselijke oevrwegingen, kan leiden tot onheilige de vorming van onheilige gedachten.

De Bijbel geeft enkele richtlijnen om te bestuderen en te weerleggen:

-gebed (Dan. 9:3-23)
-Oprechtheid (Dan. 8:26-28)
-Vragen om de Heilige Geest


Want de Bijbel is méér dan een gewoon boek; het is een boek tot een medicijn van het mernslijk hart Genesis 1:29 en Spreuken 17:30

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

[modbreak RL: Gaitema is helder in wat hij in deze draad wil: geen lange referaten etc was de wens. Daar graag rekening mee houden, dat noemen we ook wel "respect". Als laatste het verzoek om niet een scala aan kleurtjes te gebruiken, we maken hier geen kleurplaten namelijk (het is onprettig om te lezen omdat het onrustig overkomt)]

Nicodemus:

Ik ga het op mijn manier doen en bovendien is Wim nu even druk. Dus het heeft geen drukte.
Ik zal wel zeggen hoe ik het lees, maar je weet nu al: dat we niet precies denken als jij.

Daarom doe ik een tandje terug en ga ik gewoon meer voorbereidingswerk doen.
Daarom post ik toch maar niet iedere dag.
Ik voel me nu op deze manier onder druk gezet en dan kan ik ook zo stoppen met het onderwerp.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gaitema,

Je schreef:
Ik zal wel zeggen hoe ik het lees, maar je weet nu al: dat we niet precies denken als jij.
Dat is ook niet mogelijk, denk ik; denken zoals ik.Dat kan ook niet en dat is dus zeker niet de bedoeling van mijn deelname.
Wie zegt dat trouwens, ik niet! Maar het blijkt dus wel, dat het vragen oproept, hetgeen ik heb gepubliceerd.
Jezus Christus is nooit een of hét voorbeeld geweest van slaafse navolging, want Hij maakt de mens (juist) vrij daar van.

Daniël en Openbaringen zijn echter ook geen 'boeken' die zo maar even beschreven of bestudeerd kunnen worden.
Uit mijn persoonlijke ervaring, kan daar best een hele tijd over heen gaan, omdat er ook steeds nieuwe inzichten ontstaan, waarbij de boodschap
echter niet veranderd.
Bovendien moeten we, uitgaande van dat zichtspunt, rekening houden met ons beperkt menselijk denken,
en is dus geen enkele theologische uitspraak alomvattend . We staan immers niet allemaal op hetzelfde punt van Geloof
en het behoort ons niet toe, het is niet ons bezit!

De profetie van Openbaringen strekt zich dan ook uit tot aan de wederkomst, in welke fase wa nu ook zitten!
Politieke en maatschappelijke zaken en ontwikkelingen op burger- en religieus geestelijk vlak spelen een zeer grote
rol om bepaalde zaken vanuit Daniël en Openbaring (beter) te kunnen begrijpen en doorgronden.

Advies: Begin gewoon vooraan bij Openbaring 1:1 en probeer zélf aan te geven wat je bezig houdt, als je die
teksten leest! Bidt voor Openbaring, want alleen:

De Geest brengt vertroosting, leiding en berisping. Johannes 16:7-14

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Ik ben het met je eens dat Openbaring altijd leerzaam blijft. Het is ook een dik boek, dus ik zit er aan te denken om wel voorin te beginnen, maar kan wezen dat ik poog om sommige delen samen te nemen en het één en ander er uit behandel. Niet dat wat ik op dat moment even niet behandel nou helemaal over sla of zo, want op alles kan een vervolg komen.
Het advies neem ik zeker wel ter harte en het is goed er voor te bidden.

Ik ga me eerst even in het begin verdiepen. Het al genoemde vers en ik zat aan de 7 gemeentes te denken. Iemand zei me: dat in al die 7 gemeentes zaken voorgesteld worden die ons allen eigen kunnen zijn in onze kerken. Dus niet gericht op een bepaalde denominatie, maar een waarschuwing en een bemoediging voor een ieder van ons, vanuit onze eigen gemeentes. Ik denk dat hier best veel interessante dingen over gezegd kunnen worden.
Zeker: we vertrouwen op wijsheid van boven. Eerst ga ik me even inlezen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Openbaring

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gait,

Prima, ik wacht eerst wel even af. Mocht ik je op weg kunnen helpen, of heb je wat te vragen, ook aangaande de 7 gemeenten, dan geef maar een seintje!

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Openbaring

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Gaitema,
Gaitema schreef:Uit “handboek bij de Bijbel”
“De Openbaring van Johannes” [...] is het enige ‘apocalyptische’ geschrift dat is opgenomen in het Nieuwe Testament.
Joodse openbaringen werden in tijden van crisis geschreven. Deze moedigen de lezers aan het grote geheel van de geschiedenis te bezien en hun aandacht te vestigen op het einde van de wereld als God oppermachtig zal heersen in vrede en gerechtigheid.
Gaitema schreef:
Openbaring 1:1 schreef:[...] om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet.
Ik ben op grond hiervan vooralsnog geneigd Openbaringen op te vatten als alleen bedoeld voor Joden en eerste christenen en niet voor mij.
Ik leef tenslotte véél later dan het 'binnenkort' van Johannes.
Ik lees echter mee en als ik iets tegenkom waar ik tóch wat mee kan in mijn tijd en (bepaald niet crisis)situatie (naar de maatstaven van vervolgde christenen in de 1e eeuw), meld ik me wel.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Okido. Ik hoop trouwens de conclusies uit de teksten te halen.
Door de betekenissen boven water te halen en te behandelen,
kunnen we daaruit onze persoonlijke conclusies trekken en dus meenemen in het geheel.
Natuurlijk, ieder vanuit de persoonlijke overtuiging, zoals Jezus het zou weer gegeven hebben.

Maar wat me ook nieuwschierig maakt, wat de "Handboek bij de bijbel" zal weergeven.
Dit boek heb ik op mijn 19de gekregen van mijn ouders na het doen van mijn geloofsbelijdenis en
het gedeelte over Openbaring heb ik nog niet gelezen. Dus, ik ben zelf ook nieuwsgierig..

Het andere boek heb ik trouwens wel uit en een dominee bij ons heeft over Openbaring gepreekt.
Hij betrok het naar een ieder persoonlijk in iedere tijd. Toen, heden en in de toekomst.
Maar, dat komt..

Gezegende Pasen al vast. ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Openbaring 1:1-20

Deze Bijbelgedeelte, die hiervoor al door me geciteerd is, is met de inleiding al aardig verklaard. We zien hier Jezus aan het Woord, die gericht is aan de gemeentes.

Zelf viel me op bij het lezen van dit stuk in vers 6: “en ons heeft gemaakt tot priesters voor God”
Je zou er haast over heen lezen, maar een priester mocht het heilige en het heilige der heilige binnen gaan in de tempel. De gewone joden konden daar niet komen. Dat wij priesters voor God zijn betekend dus dat wij het heilige en het heilige der heilige van Gods tempel mogen binnen gaan. We zijn dan letterlijk binnen in het huis van God. Je bent van Hem, staat in een hersteld contact met Hem. De breuk die er was door de zonde tussen jou en God is weg, want je bent geheiligd. Geheiligd betekent ook: “van God.” Dat is dus fantastisch!

Verder valt er veel te zeggen over de zeven gemeentes, waarvan we dan gewoon eerst de gemeentes gaan behandelen en kijken hoe relevant dit voor ons kan zijn.
Nu ik dit zo zeg vanwege wat Wim aan geeft, de gemeentes alleen al sluit iedere keer af met een verrassende zin. Blader voor de aardigheid maar door de gedeeltes aan de gemeentes heen en je treft iedere keer de zelfde slotzin:
“wie oor heeft, hore wat de Geest tot de ‘vergaderingen' zegt!”(uit de Naardense Bijbelvertaling)”

Een oudere broeder van me die veel clubwerk gedaan heeft wees me er op.
De vergaderingen, dat zijn wij allemaal! Hoewel hier dan iedere keer één van de 7 gemeentes gepresenteerd wordt, zegt Jezus dit letterlijk aan alle vergaderingen.
Dat deed God ook met het Joodse volk, die Hij ook zijn gemeente noemt in het Oude Testament. Hij gebruikt het als voorbeeld en waarschuwing voor de hele wereld. Zo gebruikt Jezus hier een gemeente als voorbeeld en waarschuwing voor ons allemaal.
Het komt er op neer dat we deze situatie ons dus eigen maken. Betrekken naar onze eigen vergaderingen (dus gemeenschappen) toe.

Heen en weer lezende in de twee boeken kom ik op dit moment heel veel voer tegen, wat ook weer voer voor discussie is. Overeenkomsten ook tussen de twee boeken.

Kort samen gevat eerst, lijkt me verder beter er verder later op in te gaan:
De beelden waren erg herkenbaar voor de eerste christenen waar dit aan geschreven is. De verwachting leefde sterk dat Jezus terug zou komen, maar omdat het allemaal zo lang duurde en de vervolging steeds heftiger werd, begonnen velen te twijfelen. Dus bood Openbaring daar antwoord op. Dit is een verslag die Johannes heeft gemaakt van wat Jezus hem openbaarde en het is niet op chronologische volgorde, volgens beide boeken. Het is een reeks van Openbaringen. Maar dat laten we eerst maar rusten. Eén boek begint er pas mee bij hoofdstuk 20, daar zijn we nog lang niet.

Dus de eerste gemeente presenteert Jezus aan ons uit alle vergaderingen, heel belangrijk dus dat we goed horen. De gemeente aan Efeze.

Het is een heel stuk om te lezen. Dus een aanrader dat thuis even te doen. Ik citeer er wat verzen uit om het hier overzichtelijk te houden.

Openbaring 2:1-7


2
1 Schrijf aan de engel van de gemeente in Efeze: “Dit zegt hij die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt en tussen de zeven gouden lampenstandaards verblijft: 2 Ik weet wat u doet, hoe u zich inzet en standhoudt, en dat u boosdoeners niet verdraagt. Zo hebt u mensen die beweren dat ze apostelen zijn, op de proef gesteld en als leugenaars ontmaskerd. 3 U bent standvastig en hebt veel verdragen omwille van mijn naam, zonder te verslappen. 4 Maar dit heb ik tegen u: u hebt de liefde van weleer opgegeven. 5 Bedenk van welke hoogte u gevallen bent. Breek met het leven dat u nu leidt en doe weer als vroeger. Anders kom ik naar u toe en neem ik, als u geen berouw toont, uw lampenstandaard van zijn plaats. 6 Het pleit echter voor u dat u net als ik de praktijken van de Nikolaïeten verafschuwt.
7 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat.” [/i]

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap



Bij dit stukje laat ik het voor vandaag.

Wat lezen we hier? Allerlei goede dingen. Ze hielden vol, ondanks alle stormen waar ze door moesten. Echt een stevig huis. Maar de liefde van het begin (of het nu voor elkaar, de mensheid of Christus gold) is het niet meer wat het geweest is. Dat is gewoon ook wat de “Handboek bij de bijbel” er van zegt.

Ook bij de brief aan Efeze staat in de laatste zin:
“wie oor heeft, hore wat de Geest tot de ‘vergaderingen' zegt!”
Jezus wil ons dit voorhouden. Herken je jou zelf er in? Heb je dit nu ook als een sluipende gevaar? In het begin nog met liefde aan de slag gegaan, maar gaandewijs is dat eigenlijk niet meer wat het geweest was?

Pak het weer op! Zegt Jezus. Houd er weer van!

Dat lijkt me een mooie afsluiter voor vandaag.

Wat dunkt jullie, is dit niet het kloppende hart van dit gedeelte?
Kunnen we trouwens ook niet warm worden van die passie waarmee Efeze bezig is?

Morgen kijk ik weer verder in het Woord van Jezus aan Efeze.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Openbaring

Bericht door Vertrokken user_2 »

Gaitema schreef:Openbaring 1:1-20

Deze Bijbelgedeelte, die hiervoor al door me geciteerd is, is met de inleiding al aardig verklaard. We zien hier Jezus aan het Woord, die gericht is aan de gemeentes.

Zelf viel me op bij het lezen van dit stuk in vers 6: “en ons heeft gemaakt tot priesters voor God”
Je zou er haast over heen lezen, maar een priester mocht het heilige en het heilige der heilige binnen gaan in de tempel. De gewone joden konden daar niet komen. Dat wij priesters voor God zijn betekend dus dat wij het heilige en het heilige der heilige van Gods tempel mogen binnen gaan. We zijn dan letterlijk binnen in het huis van God. Je bent van Hem, staat in een hersteld contact met Hem. De breuk die er was door de zonde tussen jou en God is weg, want je bent geheiligd. Geheiligd betekent ook: “van God.” Dat is dus fantastisch!
Wooooow, vlieg je hier nu niet heeeel erg uit de bocht? :shock:
Lees nu eerst eens heel goed de eerste 6 verzen van Openbaring 1 en kijk dan nog eens wat hierboven staat. Begin anders eerst gewoon met de eerste twee verzen....
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Twee verhelderingen bij de laatste schrijflezing:

Nikolaëten (6): Behalve in dit boek verder onbekend. Hun weerzinwekkende gedrag werd ingegeven door de dwaalleer (15), die was doorgedrongen in de gemeente van Pergamum

De Boom des levens (7) De ban van Genesis 3:22-24 wordt opgeheven voor allen die trouw zijn aan Christus. Hij kan het eeuwige leven geven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Openbaring

Bericht door Gaitema »

Loyola schreef:
Gaitema schreef:Openbaring 1:1-20

Deze Bijbelgedeelte, die hiervoor al door me geciteerd is, is met de inleiding al aardig verklaard. We zien hier Jezus aan het Woord, die gericht is aan de gemeentes.

Zelf viel me op bij het lezen van dit stuk in vers 6: “en ons heeft gemaakt tot priesters voor God”
Je zou er haast over heen lezen, maar een priester mocht het heilige en het heilige der heilige binnen gaan in de tempel. De gewone joden konden daar niet komen. Dat wij priesters voor God zijn betekend dus dat wij het heilige en het heilige der heilige van Gods tempel mogen binnen gaan. We zijn dan letterlijk binnen in het huis van God. Je bent van Hem, staat in een hersteld contact met Hem. De breuk die er was door de zonde tussen jou en God is weg, want je bent geheiligd. Geheiligd betekent ook: “van God.” Dat is dus fantastisch!
Wooooow, vlieg je hier nu niet heeeel erg uit de bocht? :shock:
Lees nu eerst eens heel goed de eerste 6 verzen van Openbaring 1 en kijk dan nog eens wat hierboven staat. Begin anders eerst gewoon met de eerste twee verzen....
Ik vermoed dat het hier een leesverschil betreft, want in protestantse kringen lezen we hierin het priesterambt van alle gelovigen. Maar dat is wat anders dan dat iedereen de ambt van een priester bekleed in een samenkomst. Daarover preekte ook eens een dominee bij ons. Bij ons wil dat zeggen dat de gaven van de Heilige Geest uit gaan naar alle gelovigen. Allen staan in de dienst van de Heer en vervullen hun taak.

Maar nu je dit aan geeft: in mijn aanhef stelde ik ruimte voor meerdere visies. Je kan dit eventueel toelichting op de wijze zoals je dat ziet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.