Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:
Gaitema schreef:
Martine schreef:Ik ben het geheel met Zolderworm eens: het is een mysterie.
En omdat wij mensen alles willen verklaren, is het gevaar groot dat we het mysterie kapotverklaren...
Als je het geloof nergens kan verklaren, ben je in het geheel verblind voor Gods waarheid.
De Heilige Geest openbaard immers de waarheid in Gods geheimenissen.
Daarom sprak Jezus ook in gelijkenissen, zodat alleen voor de zijnen het Licht zal dagen en de wijzen van deze wereld het niet zullen kunnen vatten.
Ik ben het zeer grondig met je oneens.
Het is nogal wat, wat je zegt: "geheel verblind voor Gods waarheid."
Er zijn dingen, óók in de Bijbel, die voor ons nietige mensen een mysterie zijn en blijven. En als mensen er toch een verklaring voor willen hebben, maken ze het kapot. Want het zijn heilige dingen.
De Heilige Geest openbaart dingen ja. Maar niet alles. Want er is ook zoiets als Gods geheimenis. Daar mogen we domweg niet aankomen. Het is soms een openbaring (!) voor de mens om dingen niet te willen verklaren - het geeft dan 'zomaar' een grote rust: geloven is vooral ook overgeven aan God, dat het goed is, zoals het is...
Ik doelde op Callista's opmerking dat er niet staat dat de slang uit het hof van Eden de duivel is (!!!).
Daar naar teruggekoppeld las ik ook jouw bericht. Zo komt het op mij over dat het een mysterie is wie de slang uit het hof van Eden is. Maar het is geen mysterie wie de slang uit het hof van Eden is.
Ik zei niet dat de Heilige Geest alles verklaart. Het is gewoon zoals ik het geloof heb leren kennen, dat als je het geloof 'nergens' kunt verklaren, je geheel verblind bent voor Gods waarheid.
Ik zei 'nergens' te kunnen verklaren.. Ik heb niet gezegd dat God alles verklaart voor ons.
Maar één groot mysterie is het evangelie zeker niet.

Zoals we ook lezen in de evangelieën: 'blinden werden de ogen geopend :-) '
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Als klapper op de vuurpijl, de zonde tegen de Heilige Geest:
Mattheüs 9: 32-34

32 Terwijl ze het huis weer verlieten, bracht men iemand bij hem die bezeten was en niet kon spreken. 33 Nadat de demon was uitgedreven, begon de stomme te spreken. De mensenmassa stond versteld, men zei: ‘Zoiets hebben we in Israël nog nooit gezien!’ 34 Maar de farizeeën zeiden: ‘Het is dankzij de vorst der demonen dat hij demonen kan uitdrijven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:Als klapper op de vuurpijl, de zonde tegen de Heilige Geest:
Mattheüs 9: 32-34

32 Terwijl ze het huis weer verlieten, bracht men iemand bij hem die bezeten was en niet kon spreken. 33 Nadat de demon was uitgedreven, begon de stomme te spreken. De mensenmassa stond versteld, men zei: ‘Zoiets hebben we in Israël nog nooit gezien!’ 34 Maar de farizeeën zeiden: ‘Het is dankzij de vorst der demonen dat hij demonen kan uitdrijven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Wegens de gezindheid van hun hart. Omdat zij adderengebroed waren, aldus de Here Jezus, Matt.12:34. ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Hoe bedoel je dat precies, dat ze wisten dat dat niet waar kon zijn?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:Als klapper op de vuurpijl, de zonde tegen de Heilige Geest:
Mattheüs 9: 32-34

32 Terwijl ze het huis weer verlieten, bracht men iemand bij hem die bezeten was en niet kon spreken. 33 Nadat de demon was uitgedreven, begon de stomme te spreken. De mensenmassa stond versteld, men zei: ‘Zoiets hebben we in Israël nog nooit gezien!’ 34 Maar de farizeeën zeiden: ‘Het is dankzij de vorst der demonen dat hij demonen kan uitdrijven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Wegens de gezindheid van hun hart. Omdat zij adderengebroed waren, aldus de Here Jezus, Matt.12:34. ;)
Precies. Ze denken als de duivel..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Hoe bedoel je dat precies, dat ze wisten dat dat niet waar kon zijn?
Ze wisten wel dat Jezus niet handelde door demonen, maar ze wilden koste wat het kost de concurrentie van deze Rabbie bestrijden. De gelovigen waren hun brood en Jezus zat hen daarom in de weg.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:Als klapper op de vuurpijl, de zonde tegen de Heilige Geest:
Mattheüs 9: 32-34

32 Terwijl ze het huis weer verlieten, bracht men iemand bij hem die bezeten was en niet kon spreken. 33 Nadat de demon was uitgedreven, begon de stomme te spreken. De mensenmassa stond versteld, men zei: ‘Zoiets hebben we in Israël nog nooit gezien!’ 34 Maar de farizeeën zeiden: ‘Het is dankzij de vorst der demonen dat hij demonen kan uitdrijven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Wegens de gezindheid van hun hart. Omdat zij adderengebroed waren, aldus de Here Jezus, Matt.12:34. ;)
Precies. Ze denken als de duivel..
Inderdaad. Dat is de identitieit van de slang -->adderengebroed.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

Gaitema schreef:Als klapper op de vuurpijl, de zonde tegen de Heilige Geest:
Mattheüs 9: 32-34

32 Terwijl ze het huis weer verlieten, bracht men iemand bij hem die bezeten was en niet kon spreken. 33 Nadat de demon was uitgedreven, begon de stomme te spreken. De mensenmassa stond versteld, men zei: ‘Zoiets hebben we in Israël nog nooit gezien!’ 34 Maar de farizeeën zeiden: ‘Het is dankzij de vorst der demonen dat hij demonen kan uitdrijven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Denk je echt dat die farizeers daarvan overtuigd waren?
Toen Paulus nog Saulus heette, dacht hij ook God een dienst te bewijzen door de christengemeente te vervolgen.
Volgens mij waren ze net zo zeker van hun gelijk als de GBS (gereformeerde Bijbelstichting) die folders uitdeelde ,waarin de vertalers van de Herziene Statenvertaling van duivelswerk werden beschuldigd.
Frappante gelijkenis dat ook zij de deur zo gesloten mogelijk houden voor hen die in willen gaan, want zij leren dat, hoewel Jezus klopt, de schaapjes niet zomaar zelf open kunnen en/of mogen doen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Als klapper op de vuurpijl, de zonde tegen de Heilige Geest:
Mattheüs 9: 32-34

32 Terwijl ze het huis weer verlieten, bracht men iemand bij hem die bezeten was en niet kon spreken. 33 Nadat de demon was uitgedreven, begon de stomme te spreken. De mensenmassa stond versteld, men zei: ‘Zoiets hebben we in Israël nog nooit gezien!’ 34 Maar de farizeeën zeiden: ‘Het is dankzij de vorst der demonen dat hij demonen kan uitdrijven.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Deze farizeeërs wisten heel goed dat het niet waar kon zijn wat ze zeiden.
Waarom zeiden ze dat dan?
Je benoemt wat er hier gebeurt als “zonde tegen de Heilige Geest”. Inderdaad wordt een dergelijke geschiedenis beschreven in Matheüs 12 vanaf vers 22. Daar wordt de afwijzing van Gods daden “zonde tegen de Heilige Geest” genoemd (vs. 31). We zijn nog niet aan dat hoofdstuk toe. Maar het is duidelijk dat er een overeenkomst is met dit bijbelgedeelte.

Ik denk ook dat de Farizeeën hadden kunnen weten dat God hier aan het werk was als zij een oprechte relatie met God hadden. Maar ze waren zo vervuld van hun eigen waardigheid en macht, dat ze de waarheid niet toelieten in hun hart. Als je zelf in het middelpunt van je leven staat en dan min of meer de godsdienst gebruikt voor dat doel, zal die boodschap ook niet binnen kunnen komen. Je houdt de deur van je hart automatisch dicht uit zelfbehoud. Met dat zelfbehoud bedoel ik dan het behoud van de zondige “ik” dat moet sterven. Je bent dan verblind. Zoiets bedoelt Paulus ook in Romeinen 1. Ze houden de waarheid ten onder!

Rom. 1:18 (SV) Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.

Overigens zijn er ook farizeeën geweest die daar anders in stonden en die later tot inzicht zijn gekomen. Bij zulke mensen kun je niet spreken van zonde tegen de Heilige Geest. Wij kunnen niet beoordelen wanneer de maat vol is en er sprake is van zonde tegen de Heilige Geest. God kent de harten en heeft geduld met mensen. Er moet vaak een heel proces plaatsvinden voordat iemand tot erkentenis van de waarheid komt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Martine »

Het is al eens eerder ter sprake geweest.
Toevallig ( ;) ) ging de Verdiepingscatechese in mijn kerk afgelopen week over Marcus 3: 20- 39.
Zelfs zijn moeder en broers verdachten Jezus ervan dat Hij zijn verstand had verloren (Marcus 3: 21).
Toen de Farizeeën en Schriftgeleerden zeiden dat Hij dingen deed met behulp van Beëlzebub riep Hij hen bij zich en gaat Jezus gelijkenissen vertellen. "hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; als een gemeenschap tegen zichzelf in opstand is gekomen en verdeeld is, kan hij ook niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet. Bovendien kan niemand het huis van een sterkere binnengaan om zijn inboedel te roven, als hij die sterkere niet eerst vastgebonden heeft; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen vergeven worden, maar wie lastertaal spraak tegen de Heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp. Dit, omdat ze gezegd hadden: "Hij is bezeten door een onreine geest."(Marc. 3: 23b - 30)
Moeder en broers willen Hem meenemen, maar Jezus geeft als antwoord: "Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer, zuster en moeder" (Marc. 3:39)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:Het is al eens eerder ter sprake geweest.
Toevallig ( ;) ) ging de Verdiepingscatechese in mijn kerk afgelopen week over Marcus 3: 20- 39.
Zelfs zijn moeder en broers verdachten Jezus ervan dat Hij zijn verstand had verloren (Marcus 3: 21).
Toen de Farizeeën en Schriftgeleerden zeiden dat Hij dingen deed met behulp van Beëlzebub riep Hij hen bij zich en gaat Jezus gelijkenissen vertellen. "hoe kan Satan zichzelf uitdrijven? Als een koninkrijk innerlijk verdeeld is, kan dat koninkrijk niet standhouden; als een gemeenschap tegen zichzelf in opstand is gekomen en verdeeld is, kan hij ook niet standhouden, maar gaat hij zijn einde tegemoet. Bovendien kan niemand het huis van een sterkere binnengaan om zijn inboedel te roven, als hij die sterkere niet eerst vastgebonden heeft; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen vergeven worden, maar wie lastertaal spraak tegen de Heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp. Dit, omdat ze gezegd hadden: "Hij is bezeten door een onreine geest."(Marc. 3: 23b - 30)
Moeder en broers willen Hem meenemen, maar Jezus geeft als antwoord: "Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer, zuster en moeder" (Marc. 3:39)
Inderdaad, het is het doelbewust toeschrijven van wat God doet, aan de satan, waarvoor geen vergeving bestaat. Dat is dan ook echt een keuze van de wil.
Ik lees in Markus 3 niet dat moeder Maria en de broers van Jezus hem willen meenemen. Er staat wel dat ze Hem zochten en dat was misschien wel om Hem mee te nemen. De uitspraken van Jezus waren behoorlijk heftig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Martine »

Adinomis schreef:k lees in Markus 3 niet dat moeder Maria en de broers van Jezus hem willen meenemen
Marcus 3: 20-21:
Hij ging terug naar huis en weer verzamelde zich een menigte, zodat ze zelfs niet de kans kregen om te gaan eten. 21. Toen zijn verwanten hiervan hoorden, gingen ze op weg om hem, desnoods onder dwang, mee te nemen, want volgens hen had hij zijn verstand verloren.
De pericoop begint er dus mee...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:
Adinomis schreef:k lees in Markus 3 niet dat moeder Maria en de broers van Jezus hem willen meenemen
Marcus 3: 20-21:
Hij ging terug naar huis en weer verzamelde zich een menigte, zodat ze zelfs niet de kans kregen om te gaan eten. 21. Toen zijn verwanten hiervan hoorden, gingen ze op weg om hem, desnoods onder dwang, mee te nemen, want volgens hen had hij zijn verstand verloren.
De pericoop begint er dus mee...
Je hebt gelijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

We zijn het aardig met elkaar eens :-)

Biker: de vergelijking van de gereformeerde wereld en de joodse is mij ook eens opgevallen toen ik voor het eerst heel bewust de brieven van Paulus aan de Romeinen aan het lezen was.
Als ik hoor wat er aan de ene kant in de bevindelijke hoek gepreekt wordt en aan de andere kant aan de vrijzinnige kant, dan geloof ik echt dat er behoorlijk wat valse profeten tussen zitten.
Dat is niet voor niets. Ik hoorde eens van wiggelroedes die in Nederland lopen. Het zijn lijnen waar hele heidense natuurgodsdiensten hier hun krachten aan ontleenden. Grafheuvels zijn ook vaak belaste gebieden. Zo bleek een wiggelroedelijn over de Veluwe te lopen waar ongelofelijk veel middeleeuwse kerken op gebouwd zijn en hoe "toevallig" ook, allemaal vrijzinnige kerken.
De grote vraag rijst dan, wie het bedacht heeft om daar die kerken op te gaan bouwen.

Je kan gerust stellen dat satan zijn geestelijken heeft en velen van hen weten heel goed waar ze tegen strijden. Maar je hebt ze ook zoals Saulus en Nikodemus, die gewoon hun tijd nodig hadden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Matteüs 9: 35-10: 4

35 Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

1 Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
2 Dit zijn de namen van de twaalf apostelen: als eerste Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes, 3 Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Taddeüs, 4 en ten slotte Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die hem zou uitleveren.
Hebben wij die macht dan ook?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Matteüs 9: 35-10: 4

35 Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

1 Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
2 Dit zijn de namen van de twaalf apostelen: als eerste Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes, 3 Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Taddeüs, 4 en ten slotte Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die hem zou uitleveren.
We zien hier dat Jezus iedere zieke en elke kwaal genas. Maar dat was gekoppeld aan het Koninkrijk waarvan Hij de Koning is. Genezingen zijn tekenen van dat komende Koninkrijk. Dat is een vervulling van wat de profeet Jesaja (NGB) al had voorzegd:
Jesaja 29:18 Te dien dage zullen de doven Schriftwoorden horen, en van donkerheid en duisternis verlost, zullen de ogen der blinden zien.
19 En ootmoedigen zullen steeds meer vreugde hebben in de Here, en de armsten onder de mensen zullen juichen in de Heilige Israels.
Jesaja 35:5 Dan zullen de ogen der blinden geopend en de
oren der doven ontsloten worden;
6 Dan zal de lamme springen als een hert en de tong van de stomme zal jubelen; want in de woestijn zullen wateren ontspringen en beken in de steppe,
Jesaja 61:1 De Geest des Heren Heren is op mij, omdat de Here mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis;
Maar, omdat Jezus niet werd aanvaard, is de komst van dat Koninkrijk uitgesteld. Dit is dus niet volledig in vervulling gegaan. Maar het komt zeker. En daar waar gelovigen Jezus als hun Koning aanvaarden kunnen deze tekenen zich ook nu manifesteren. Maar als dat gebeurt is het ook een heenwijzing naar dat komende Koninkrijk en een bekrachtiging van de prediking van Gods Woord. Maar we weten dat in onze tijd niet ieder wordt genezen, ondanks vele gebeden. Toch kan God ook een ziekbed zegenen en daardoor mensen dichter naar Hem toe trekken.

Jezus heeft medelijden met de mensen die van hun leiders/herders niet het Woord van Leven te horen krijgen. Deze klacht horen we ook in Ezechiël (NBG):
Ezechiël 34:1 Het woord des Heren kwam tot mij:
2 Mensenkind, profeteer tegen de herders van Israel, profeteer en zeg tot hen, tot die herders: zo zegt de Here Here: wee de herders van Israel, die zichzelf weiden! Moeten de herders niet de schapen weiden?
3 Het vet eet gij, met de wol kleedt gij u, het gemeste slacht gij, maar de schapen weidt gij niet;
4 Zwakke versterkt gij niet, zieke geneest gij niet, gewonde verbindt gij niet, afgedwaalde haalt gij niet terug, verlorene zoekt gij niet, maar gij heerst over hen met hardheid en geweldenarij.
5 Zij raken verstrooid, omdat er geen herder is, en worden tot voedsel voor al het gedierte des velds; zo raken zij verstrooid.
6 Mijn schapen dwalen rond op alle bergen en op elke hoge heuvel; over de gehele aarde zijn mijn schapen verstrooid zonder dat er iemand is die naar hen vraagt of ze zoekt.
........
11 Want zo zegt de Here Here: Zie, Ik zal zelf naar mijn schapen vragen en naar hen omzien;
Dat hele hoofdstuk zou je eigenlijk moeten lezen. Wat er in vers 11 staat gebeurt in Mattheüs 9. Jezus is gekomen om de verloren schapen van Israël te zoeken en te weiden. (Math. 15:24)
Dat was Zijn opdracht! Zijn missie! Eigenlijk was dat de taak van de Farizeeën. Er waren te weinig arbeiders voor de oogst. En ook dat is van alle tijden.
Al denk ik wel eens dat we de harten van velen niet meer kunnen bereiken. De mensen worden zo in beslag genomen door carrière, door amusement, tv., door de social media dat de stem van God daar haast niet tussen kan komen.
Maar Jezus vraagt ons om te bidden om arbeiders voor de oogst. En dan denk ik in de eerste plaats voor die verloren schapen van Israël.
Gaitema schreef: Hebben wij die macht dan ook?
Je bedoelt hier waarschijnlijk ook het uitdrijven van onreine geesten. Ik denk dat iemand in wie Christus woont niet zelf die macht heeft, maar Christus in hem. Wij mogen heersen over de satan. Lukas 10:19 Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen
Maar ik denk wel dat iemand een gave daarvoor krijgt. Volgens 1 Kor. 12 (NBG) hebben we allemaal verschillende gaven van de Geest.
1 Kor. 12:7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11 Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Matteüs 9: 35-10: 4

35 Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

Jezus genas de kwalen van de mensen die bij hem kwamen. Maar hij had vooral medelijden met hen vanwege hun geestelijke toestand; uitgeput. Ze waren verwaarloosd door hun "herders". Jezus gaf ze wat ze het meeste nodig hadden; goed nieuws en hoop. Hij stond vooral bekend als leraar omdat hij overal waar hij kwam het goede nieuws van het Koninkrijk verkondigde.

Als wij net als Jezus ook medegevoel hebben voor onze naaste, dan zal ons dat motiveren om hen ook te troosten met het vertroostende nieuws van het Koninkrijk. Natuurlijk hebben mensen ook behoefte aan praktische hulp. Steeds meer. Maar wat mensen van binnenuit weer kracht geeft, is een doel in het leven en een hoop voor de toekomst.

"De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders".
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:
Matteüs 9: 35-10: 4

35 Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

1 Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
2 Dit zijn de namen van de twaalf apostelen: als eerste Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes, 3 Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Taddeüs, 4 en ten slotte Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die hem zou uitleveren.
We zien hier dat Jezus iedere zieke en elke kwaal genas. Maar dat was gekoppeld aan het Koninkrijk waarvan Hij de Koning is. Genezingen zijn tekenen van dat komende Koninkrijk. Dat is een vervulling van wat de profeet Jesaja (NGB) al had voorzegd:
Jesaja 29:18 Te dien dage zullen de doven Schriftwoorden horen, en van donkerheid en duisternis verlost, zullen de ogen der blinden zien.
19 En ootmoedigen zullen steeds meer vreugde hebben in de Here, en de armsten onder de mensen zullen juichen in de Heilige Israels.
Jesaja 35:5 Dan zullen de ogen der blinden geopend en de
oren der doven ontsloten worden;
6 Dan zal de lamme springen als een hert en de tong van de stomme zal jubelen; want in de woestijn zullen wateren ontspringen en beken in de steppe,
Jesaja 61:1 De Geest des Heren Heren is op mij, omdat de Here mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis;
Maar, omdat Jezus niet werd aanvaard, is de komst van dat Koninkrijk uitgesteld. Dit is dus niet volledig in vervulling gegaan. Maar het komt zeker. En daar waar gelovigen Jezus als hun Koning aanvaarden kunnen deze tekenen zich ook nu manifesteren. Maar als dat gebeurt is het ook een heenwijzing naar dat komende Koninkrijk en een bekrachtiging van de prediking van Gods Woord. Maar we weten dat in onze tijd niet ieder wordt genezen, ondanks vele gebeden. Toch kan God ook een ziekbed zegenen en daardoor mensen dichter naar Hem toe trekken.
Zelf denk ik dat dit gedeelte echt slaat op Jezus' bediening hier op aarde, al is het waar dat God met de Joden nog een plan heeft.
Jezus heeft medelijden met de mensen die van hun leiders/herders niet het Woord van Leven te horen krijgen. Deze klacht horen we ook in Ezechiël (NBG):
Ezechiël 34:1 Het woord des Heren kwam tot mij:
2 Mensenkind, profeteer tegen de herders van Israel, profeteer en zeg tot hen, tot die herders: zo zegt de Here Here: wee de herders van Israel, die zichzelf weiden! Moeten de herders niet de schapen weiden?
3 Het vet eet gij, met de wol kleedt gij u, het gemeste slacht gij, maar de schapen weidt gij niet;
4 Zwakke versterkt gij niet, zieke geneest gij niet, gewonde verbindt gij niet, afgedwaalde haalt gij niet terug, verlorene zoekt gij niet, maar gij heerst over hen met hardheid en geweldenarij.
5 Zij raken verstrooid, omdat er geen herder is, en worden tot voedsel voor al het gedierte des velds; zo raken zij verstrooid.
6 Mijn schapen dwalen rond op alle bergen en op elke hoge heuvel; over de gehele aarde zijn mijn schapen verstrooid zonder dat er iemand is die naar hen vraagt of ze zoekt.
........
11 Want zo zegt de Here Here: Zie, Ik zal zelf naar mijn schapen vragen en naar hen omzien;
Dat hele hoofdstuk zou je eigenlijk moeten lezen. Wat er in vers 11 staat gebeurt in Mattheüs 9. Jezus is gekomen om de verloren schapen van Israël te zoeken en te weiden. (Math. 15:24)
Dat was Zijn opdracht! Zijn missie! Eigenlijk was dat de taak van de Farizeeën. Er waren te weinig arbeiders voor de oogst. En ook dat is van alle tijden.
Al denk ik wel eens dat we de harten van velen niet meer kunnen bereiken. De mensen worden zo in beslag genomen door carrière, door amusement, tv., door de social media dat de stem van God daar haast niet tussen kan komen.
Maar Jezus vraagt ons om te bidden om arbeiders voor de oogst. En dan denk ik in de eerste plaats voor die verloren schapen van Israël.
Gaitema schreef: Hebben wij die macht dan ook?
Je bedoelt hier waarschijnlijk ook het uitdrijven van onreine geesten. Ik denk dat iemand in wie Christus woont niet zelf die macht heeft, maar Christus in hem. Wij mogen heersen over de satan. Lukas 10:19 Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen
Maar ik denk wel dat iemand een gave daarvoor krijgt. Volgens 1 Kor. 12 (NBG) hebben we allemaal verschillende gaven van de Geest.
1 Kor. 12:7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11 Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Wel viel het me op dat er echt staat dat Jezus de apostelen de macht gaf.
Het is echt een geschenk. Een bevoegdheid denk ik om autoritair hierin op te kunnen treden.
Dat het hier weinig uitwerkeling heeft door de luxe van deze tijd denk ik ook.
Het sukkelt de menigte in slaap en de wederkomst van Jezus zal daardoor ook velen overvallen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:
Matteüs 9: 35-10: 4

35 Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

Jezus genas de kwalen van de mensen die bij hem kwamen. Maar hij had vooral medelijden met hen vanwege hun geestelijke toestand; uitgeput. Ze waren verwaarloosd door hun "herders". Jezus gaf ze wat ze het meeste nodig hadden; goed nieuws en hoop. Hij stond vooral bekend als leraar omdat hij overal waar hij kwam het goede nieuws van het Koninkrijk verkondigde.

Als wij net als Jezus ook medegevoel hebben voor onze naaste, dan zal ons dat motiveren om hen ook te troosten met het vertroostende nieuws van het Koninkrijk. Natuurlijk hebben mensen ook behoefte aan praktische hulp. Steeds meer. Maar wat mensen van binnenuit weer kracht geeft, is een doel in het leven en een hoop voor de toekomst.

"De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders".
Ja, dat is waar. Ik denk dat daarom ook relaties heel belangrijk zijn.
Op het werk en met vrienden. In de familie. Gewoon ook in de kerk.
Overal zijn er mensen met verdrietige verhalen, die knokken in het leven.
Ik hoor van mannelijke collega's over dat ze een vrouw verloren door ziekte, verkeerde karakters, overspel en gewoon vanwege een emigratieplan naar het land van herkomst en geen vertrouwen heeft in het geluk van haar man in die voor hem nieuwe omgeving.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door pyro »

Gaitema schreef:
Sanne schreef: Jezus genas de kwalen van de mensen die bij hem kwamen. Maar hij had vooral medelijden met hen vanwege hun geestelijke toestand; uitgeput. Ze waren verwaarloosd door hun "herders". Jezus gaf ze wat ze het meeste nodig hadden; goed nieuws en hoop. Hij stond vooral bekend als leraar omdat hij overal waar hij kwam het goede nieuws van het Koninkrijk verkondigde.

Als wij net als Jezus ook medegevoel hebben voor onze naaste, dan zal ons dat motiveren om hen ook te troosten met het vertroostende nieuws van het Koninkrijk. Natuurlijk hebben mensen ook behoefte aan praktische hulp. Steeds meer. Maar wat mensen van binnenuit weer kracht geeft, is een doel in het leven en een hoop voor de toekomst.

"De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders".
Ja, dat is waar. Ik denk dat daarom ook relaties heel belangrijk zijn.
Op het werk en met vrienden. In de familie. Gewoon ook in de kerk.
Overal zijn er mensen met verdrietige verhalen, die knokken in het leven.
Ik hoor van mannelijke collega's over dat ze een vrouw verloren door ziekte, verkeerde karakters, overspel en gewoon vanwege een emigratieplan naar het land van herkomst en geen vertrouwen heeft in het geluk van haar man in die voor hem nieuwe omgeving.
Dit is nu eens een goede sleutel om de bijbel te interpreteren. Een grote oproep tot naastenliefde (verankerd in de liefde voor de Ene) en van daaruit sociaal met elkaar omgaan.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Mooi dat we hier op uitkomen Pyro,
Want dat had ik bij deze tekst nog niet gedacht :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Het boek "Van Mattheüs tot Openbaring" behandeld nu twee delen:
Mattheüs 10: 5-10, 40-42

5 Deze twaalf zond Jezus uit, en hij gaf hun de volgende instructies: ‘Sla niet de weg naar de heidenen in en bezoek geen Samaritaanse stad. 6 Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël. 7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” 8 Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! 9 Neem in je beurs geen gouden, zilveren of koperen munten mee, 10 schaf je voor onderweg geen reistas aan, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want een arbeider is het waard dat er in zijn onderhoud wordt voorzien.

(...)

40 Wie jullie ontvangt ontvangt mij, en wie mij ontvangt ontvangt hem die mij gezonden heeft. 41 Wie een profeet ontvangt omdat het een profeet is, zal als een profeet beloond worden, en wie een rechtvaardige ontvangt omdat het een rechtvaardige is, zal als een rechtvaardige beloond worden. 42 En wie een van deze geringe mensen een beker koel water te drinken geeft alleen omdat het een leerling van mij is, ik verzeker jullie: die zal zeker beloond worden.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap


Het boek benadrukt de twee flanken van het verhaal, vandaar dat het nu van tekstgedeelte verspringt.
Aan de ene flank de genen die gezonden worden, die zijn loon waard is, en aan de andere kant de genen die hem ontvangen, wat een enorme zegen is.

Het is niet eenvoudig, voor beide kanten. Het met lege handen op pad gaan en het ontvangen van dezen gaat gepaard met giften.
In de warme culturen vanzelfsprekender om iemand onderdak te kunnen bieden misschien.
Hier is het toch sneller misschien: "onbekend maakt onbemind."
Tijden veranderen. De aanpak ook, maar de principes van dit Bijbelgedeelte kunnen we van leren.

En dan dat mooie beeld van de "verloren schapen van het huis Israël".
Ik geloof dat wij als christenen onder de heidenen daar toe gerekend worden, omdat de tien verloren stammen met ons vermengt zijn geraakt en ook heidens geworden zijn. Daardoor zijn wij één daarin geworden en één in deze genadegave om het evangelie te mogen ontvangen. Wij hoorden er niet bij, en zij niet meer. Nu mogen we er samen er bij zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: En dan dat mooie beeld van de "verloren schapen van het huis Israël".
Ik geloof dat wij als christenen onder de heidenen daar toe gerekend worden, omdat de tien verloren stammen met ons vermengt zijn geraakt en ook heidens geworden zijn. Daardoor zijn wij één daarin geworden en één in deze genadegave om het evangelie te mogen ontvangen. Wij hoorden er niet bij, en zij niet meer. Nu mogen we er samen er bij zijn.
Je gaat hierbij in op het geciteerde gedeelte NBG

5 Deze twaalf zond Jezus uit, en hij gaf hun de volgende instructies: ‘Sla niet de weg naar de heidenen in en bezoek geen Samaritaanse stad. 6 Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël. 7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” 8 Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! 9 Neem in je beurs geen gouden, zilveren of koperen munten mee, 10 schaf je voor onderweg geen reistas aan, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want een arbeider is het waard dat er in zijn onderhoud wordt voorzien.

De Here Jezus stuurt hier zijn discipelen op pad en die gingen toen (nog) niet naar Europa. Vlak voor het sterven van Jezus zei hij tot Zijn discipelen:
Lukas 22 (NBG 51)
35 En Hij zeide tot hen: Toen Ik u uitzond zonder beurs of reiszak of sandalen hebt gij toen aan iets gebrek gehad? Zij zeiden: Aan niets.
36 Hij zeide tot hen: Maar nu, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard.
Ik geloof dat het merendeel van de Joden in de diaspora zijn identiteit heeft behouden. In zijn boek "Het kleine Heiligdom" schrijft de Joodse Shlomo Hizak:
De belangrijkste reden van het overleven van de Joodse identiteit, na de vernietiging van de Tweede Tempel, was het feit dat de synagoge was voorbereid om deze rol over te nemen. Zo diende de
synagoge het Joodse volk over de hele wereld als een “klein heiligdom”, een geestelijk, onderwijzend en cultureel centrum, overal waar zich Joden bevonden.

De synagoge zorgde ervoor dat het Jodendom werd doorgegeven aan komende generaties. De Joodse natie heeft niet alleen kunnen overleven door de synagoge als geestelijk centrum, maar de synagoge heeft ook, zowel de kerk als de
moskee van de basispatronen voorzien voor hun eredienst. Waarschijnlijk heeft geen andere menselijke instelling een zo lang voortdurende geschiedenis.

De synagoge had niet alleen een veelbetekenende rol voor de instandhouding van de Joodse natie, maar heeft ook beduidend bijgedragen aan de ontwikkeling van het menselijk ras.
En dat ze zo vermengd zijn.....? De Duitsers wisten ze feilloos op te sporen tussen de bevolking.
Maar er zit wel iets in wat je schrijft. Want wij mogen erbij horen door Christus. Alleen als we Christus aangenomen hebben zijn we "zaad van Abraham" en naar de belofte erfgenamen. (Gal.3:29)
Maar zonder Christus niet. We worden door Christus geënt op de "edele olijf". (Rom. 11)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Ja, nou je het zegt, waarschijnlijk las ik het wat met een gekleurde bril.
Maar goed, hadden de Duitsers niet de joden eruit gepikt?
Dat de tien verloren stammen allemaal gelovig zijn gebleven, heb ik geen verstand van.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Het volgende gedeelte voor vandaag, wat door het boek aangehouden wordt:
Mattheüs 10:11-15,32-39

11 In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. 12 Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. 13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten. 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad

32 Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33 Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.

34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
Het is heldere taal. Het valt mij in één oogopslag op dat er dus steden en dorpen zijn waar Gods woord dus niet landen wil en die dus ernstiger er aan toe zijn dan Sodom en Gemorra.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.