Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

We raken off-topic. Morgenvroeg ga ik de boeken weer lezen over dit gedeelte.
Ik vind het jammer dat je zo weinig begrip hebt voor mijn volgorde van lezen. Ik wil hierin met Jezus op wandelen. Zijn leven volgen. Leren van Zijn lessen. Jij wilt volgens mij kris kras door het boek, maar dat werkt voor mij niet. Daarom gaf ik aan waar ik zit en wat ik wilde behandelen. Ik ga me niet aanpassen aan de wensen van de ander, als ze te ver afwijken, want dan heb ik aan het einde van de rit nog niet het boek Matteüs zo leren kennen, zoals ik het wilde kennen.

Ik sta nu dus bij de Samaritanen te luisteren naar de Bergrede op de berg van de Samaritanen, waar Jezus beland is na het bezoek aan de Samaritaanse vrouw bij de waterput.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Over de Bergrede is best wel veel te zeggen. Waarom zou Wilsophie hier ook niet mee kunnen doen? We kunnen de zaligsprekingen toch stuk voor stuk behandelen? En Wilsophie kan er zelf wel een andere vertaling bij nemen.
Ik gebruik graag de Herziene Statenvertaling, maar er zijn meer mogelijkheden.

De Bergrede laat ons eigenlijk zien wie Jezus is en wat Hij van ons wil maken. Als we Hem daarin volgen gebeurt er wat in Rom. 8:29 staat dat God ons er van tevoren toe bestemd heeft gelijkvormig te zijn aan het beeld van de Zoon.
Daarmee wordt bevestigd wat Gen. 1:26 vermeldt: God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; Jezus wil ons door zijn onderwijs vormen. In het stukje wat we hiervoor behandelden zei Jezus ook tegen Simon Petrus en Andreas: " Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken. "
De eerste zaligspreking is: Mat. 5:3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen. (In de NBV staat "nederig van hart".) Het lijkt wel of dit een voorwaarde is om in het Koninkrijk der hemelen te komen.
Maar dat is het niet. Het bloed dat Jezus voor ons heeft gegeven, zijn dood, zijn verlossing heeft het Koninkrijk der hemelen voor ons bewerkt. Maar juist door dat werk van Jezus, door onze éénwording met Hem vertonen we de kenmerken van het Koninkrijk der Hemelen. Dat woord " zalig" betekent ook niet dat we deel hebben aan de hemel, maar dat we te feliciteren zijn.
En arme van geest, nederig van hart wil zeggen dat we niet onze eigen wil volgen, maar dat we ons helemaal afhankelijk stellen van Gods leiding. We zijn niet meer op onszelf gericht, maar op God. Dat is een keuze. Als we die keuze gemaakt hebben kan God iets moois in ons uitwerken. Iets wat eeuwigheidswaarde heeft.

Dit is maar één zaligspreking. Zo kunnen we ze allemaal stuk voor stuk bekijken en daarvan leren hoe Jezus ons wil vormen,
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Dank je, hierna zal ik morgen kijken en natuurlijk mag zij meedoen. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Het boek van ds. Visser schrijft:
"Tot het wezen van Christus' nieuwe volk, waarover de zaligsprekingen handelen, behoort het zich-laten-zenden.
Daarover gaat het nu in dit tweede stuk van de inleiding tot de eigenlijke Bergrede: de roeping van dit volk.
Het is namelijk voor de wéreld, reinigend, bederfwerend en smaak gevend als zóut, openbaar makend en verzoenend als lícht en te ene male niet in staat om verborgen te blijven als een stád boven op een berg.
Als we wèl verborgen kunnen blijven en géén invloed oefenen, als de deur naar de wéreld gesloten is, tien tegen een, dat dan de deur naar Gód in het slot zit, dat wij een christendom hebben zonder God, zonder verwondering, zonder vrees, zonder twijfel, zonder honger, zonder kruis. Dat wij alleen maar een moraal hebben of een "standpunt", kort gezegd: een Bergrede zonder Christus. Alleen als Hij er is, zegt Hij: gij "zijt" het licht der wereld; en dan gaat het schijnen; en de mensen prijzen... God!"
Ja, ik geloof dat de kenmerken van de zaligsprekingen inderdaad dat Licht geven.
Hoe je dan die boodschap in Nederland moet brengen vind ik wel lastig.
De dominee geeft aan dat als je het niet zo brengt, dat je dan een christendom krijgt zonder onder andere "vrees, twijfel en honger."
Dat spoort eigenlijk niet helemaal met mijn beeld hiervan. Vrees en twijfel weerhouden je juist ervan om het Licht uit te dragen. Ik zie vrees en twijfel ook als een duistere tegenaanval op de bediening of een teken dat je er nog niet helemaal van overtuigd bent geraakt, dat Jezus je Heer in alles is. Maar eerlijk is het wel toe te geven dat we daar allemaal wel eens last van hebben. Maar om het als een kenmerk te noemen van een uitzending door Jezus vind ik weer wat twijfelachtig :D
Zonder honger, wat zal hij zich daarbij voorstellen?
Letterlijk honger hoeven we hier niet te hebben.. Zou hij het geestelijk opvatten en is het zo bedoeld?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Het is opmerkelijk dat de Here Jezus uit Galilea komt en niet uit Juda , hij gaat een berg op, er staat niet bij welke berg, de mensen uit die andere gebieden waren Hem gevolgd. En pas toen de Heer zag dat Hij gevolg had ging Hij de berg op, dat is heel opmerkelijk, want de berg spreekt altijd over het spreken vanaf een hoge plaats. En er volgt een lange toespraak die lijkt op condities ( te zijn) voor het ingaan in het koninkrijk, en of dat zo is, blijkt uit de inhoud.

Voor veel mensen is deze toespraak een soort van wet maar opmerkelijk gaat deze rede veel verder dan de wet van de Sinai.
Kan een mens dit wel volbrengen als de wet bij de Sinai al niet mogelijk was.
In de bergrede wordt nergens gezegd, doe dit en doe dat en gij zult leven. De bergrede is zeer geliefd als grondwet voor het koninkrijk, omdat de mens nu eenmaal graag wil horen dat hij tot het houden van voorschriften wel in staat is. Het ligt hem wel en men legt het uit als een weg tot zaligheid, en dat klinkt toch mooier dan het oordeel dat we dood zijn in zonden en misdaden en dat er niemand is die goed doet. En toch is dit wat de Schrift leert.

Het eerste vers is al zo veelzeggend als de Heer zag dat men Hem volgde, Hij gaat de berg op, en dan gaat Hij zitten dus de rust gaat HIJ in en dan volgend de discipelen. Ik moet altijd denken aan het boekje van Watchman Nee.: "Zitten, wandelen en standhouden".

De Heer spreekt vanaf de berg in tegenstelling tot de toespraken die Hij hield vanaf een boot op het water, op de volkerenzee.
De berg spreekt over hemelse dingen en hemelse zegeningen. Rome of Roma ( zo heet mijn kleindochter) wil zeggen een hoge plaats.
En als de Heer samenkomt met Zijn discipelen is dat altijd een hoge plaats , een berg, of The Upperroom, in de Opperkamer hield Hij zelfs maaltijd met hen.
Het is de positie van de Gemeente nu. En een Godzaliglijk leven spreekt over die positie.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 22 jul 2014, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Volgens de "Handboek bij de bijbel" zet de zaligsprekingen de wereld van de mensen op zijn kop. Er staat:
In tegenstelling tot de algemene mening zijn het niet de rijken, de wreedaards en machtigen, die het echt 'goed hebben'. De ware gelukkigen zijn zij die erkennen afhankelijk van God te zijn (de armen van geest, vers 3), die op God vertrouwen en niet op hun eigen redmiddelen. De kenmerken van de mensen van God zijn lijden (4), 'zachtmoedigheid'(5), een verlangen naar gerechtigheid (6), barmhartigheid (7), verlangen om God te zien (8) en vredelievendheid (9).
Wat armen van geest zijn wist ik nooit, daarom ben ik blij dat ik het hier lees. Afhankelijk zijn van God, in plaats van eigen redmiddelen.
Zoals het hier beschreven staat herken ik het wel als een zuivel christelijke karakter en kenmerken daarvan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Het is opmerkelijk dat de Here Jezus uit Galilea komt en niet uit Juda , hij gaat een berg op, er staat niet bij welke berg, de mensen uit die andere gebieden waren Hem gevolgd. En pas toen de Heer zag dat Hij gevolg had ging Hij de berg op, dat is heel opmerkelijk, want de berg spreekt altijd over het spreken vanaf een hoge plaats. En er volgt een lange toespraak die lijkt op condities ( te zijn) voor het ingaan in het koninkrijk, en of dat zo is, blijkt uit de inhoud.

Voor veel mensen is deze toespraak een soort van wet maar opmerkelijk gaat deze rede veel verder dan de wet van de Sinai.
Kan een mens dit wel volbrengen als de wet bij de Sinai al niet mogelijk was.
In de bergrede wordt nergens gezegd, doe dit en doe dat en gij zult leven. De bergrede is zeer geliefd als grondwet voor het koninkrijk, omdat de mens nu eenmaal graag wil horen dat hij tot het houden van voorschriften wel in staat is. Het ligt hem wel en men legt het uit als een weg tot zaligheid, en dat klinkt toch mooier dan het oordeel dat we dood zijn in zonden en misdaden en dat er niemand is die goed doet. En toch is dit wat de Schrift leert.

Het eerste vers is al zo veelzeggend als de Heer zag dat men Hem volgde, Hij gaat de berg op, en dan gaat Hij zitten dus de rust gaat HIJ in en dan volgend de discipelen. Ik moet altijd denken aan het boekje van Watchman Nee.: "Zitten, wandelen en standhouden".

De Heer spreekt vanaf de berg in tegenstelling tot de toespraken die Hij hield vanaf een boot op het water, op de volkerenzee.
De berg spreekt over hemelse dingen en hemelse zegeningen. Rome of Roma ( zo heet mijn kleindochter) wil zeggen een hoge plaats.
En als de Heer samenkomt met Zijn discipelen is dat altijd een hoge plaats , een berg, of The Upperroom, in de Opperkamer hield Hij zelfs maaltijd met hen.
Het is de positie van de Gemeente nu. En een Godzaliglijk leven spreekt over die positie.
Mooi dat je reageert :) Ik hoop dat er nog een aantal de draad weer zullen oppakken.
Ik ben het met je eens dat je het ook kan benaderen als wet om uit eigen kracht te vervolmaken, maar zelf persoonlijk kijk ik er naar om mijzelf te toetsen of ik wel voldoende me laat leiden door de Heilige Geest. Een Christen kenmerkt deze eigenschappen. Daar waar het aan schort moet aan gewerkt worden. Zo heb ik veel agressie gekend in mijn leven en heb mijzelf daarmee zelfs een keer zwaar verwond, waarmee ik mijn arm had open liggen en meer dan 20 hechtingen nodig waren om me te opereren. Op dat soort momenten ga je na denken. Ik wist toen dat er een grondige ommekeer in mijn leven nodig was, omdat satan me anders zou kunnen verwoesten.
Vrede hebben met onvrede is dan geen optie.

Wat de berg betreft, ik las ergens anders dat het na het bezoek aan de vrouw bij de waterput en het verblijf in de Samaritaanse dorp zou zijn geweest toen Jezus deze Bergrede met aanwezigheid van Joden en de Samaritanen uit het dorp hield. Hier staat het inderdaad niet en elders in de bijbel geloof ik ook niet zo benoemd. Doet er in wezen niet zoveel toe, het gaat om de inhoud :)

In ieder geval is het goed om dat beeld van wat Jezus de Samaritaanse vrouw zei wel voor de geest te halen. Hij had haar onderwezen zelf het levende water te zijn en dat een ieder die van dit water drinkt eeuwig leven zal hebben. De Zaligsprekingen zie ik als kenmerken van een christen die van dat levende water drinkt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: Ja, ik geloof dat de kenmerken van de zaligsprekingen inderdaad dat Licht geven.
Ik krijg de indruk dat het citaat uit het boek betrekking heeft op vers 14 van dit hoofdstuk "de stad op de berg". Dat behoort (nog) niet tot het bijbelgedeelte wat we nu behandelen en wat je geplaatst hebt.
Maar het staat er natuurlijk niet los van.
Hoe je dan die boodschap in Nederland moet brengen vind ik wel lastig.
De dominee geeft aan dat als je het niet zo brengt, dat je dan een christendom krijgt zonder onder andere "vrees, twijfel en honger."
Dat spoort eigenlijk niet helemaal met mijn beeld hiervan. Vrees en twijfel weerhouden je juist ervan om het Licht uit te dragen. Ik zie vrees en twijfel ook als een duistere tegenaanval op de bediening of een teken dat je er nog niet helemaal van overtuigd bent geraakt, dat Jezus je Heer in alles is. Maar eerlijk is het wel toe te geven dat we daar allemaal wel eens last van hebben. Maar om het als een kenmerk te noemen van een uitzending door Jezus vind ik weer wat twijfelachtig :D
Zonder honger, wat zal hij zich daarbij voorstellen?
Letterlijk honger hoeven we hier niet te hebben.. Zou hij het geestelijk opvatten en is het zo bedoeld?
Ik begrijp het ook niet zo goed wat de dominee bedoelt. Het uitdragen van Licht is niet iets wat we uit eigen kracht kunnen doen. Eerst moet er Licht in ons zijn, door de Heilige Geest. Dat licht komt in ons door voortdurend in contact te zijn met de Eeuwige, door Hem te vertrouwen en ons voor Hem open te stellen. Dan zal dat Licht in ons ook zichtbaar worden voor anderen. Eigenlijk komt dit ook ter sprake in Mat. 6:23. En als je die boodschap in Nederland moet brengen dan zal de Here je daarin leiden. Paulus zegt in Efeze 2:10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen. Dat is ook mijn gebed. Dat ik datgene mag doen wat de Here voor mij bestemd heeft. En als ik in Zijn weg ga zal ook Zijn Licht zichtbaar worden op de plaats waar Hij dat wil.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Zonder honger, wat zal hij zich daarbij voorstellen?
Letterlijk honger hoeven we hier niet te hebben.. Zou hij het geestelijk opvatten en is het zo bedoeld?
Daar wordt imo hongeren en dorsten naar gerechtigheid bedoeld maar ik wil toch even opmerken dat er hier in het westen geen honger is maar er zijn 842 miljoen ondervoede mensen in de wereld.. in de tijd dat dat gezegd werd was er ook veel honger en dorst en daarom konden mensen beter verstaan wat er mee bedoeld werd.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Het is opmerkelijk dat de Here Jezus uit Galilea komt en niet uit Juda , hij gaat een berg op, er staat niet bij welke berg, de mensen uit die andere gebieden waren Hem gevolgd. En pas toen de Heer zag dat Hij gevolg had ging Hij de berg op, dat is heel opmerkelijk, want de berg spreekt altijd over het spreken vanaf een hoge plaats. En er volgt een lange toespraak die lijkt op condities ( te zijn) voor het ingaan in het koninkrijk, en of dat zo is, blijkt uit de inhoud.
Zeker Jezus kwam uit Galilea. Maar zijn geboorteplaats was Bethlehem, zoals tevoren geprofeteerd. De Stad van David in Juda. En dat heeft ook betekenis.
Voor veel mensen is deze toespraak een soort van wet maar opmerkelijk gaat deze rede veel verder dan de wet van de Sinai.
Kan een mens dit wel volbrengen als de wet bij de Sinai al niet mogelijk was.
In de bergrede wordt nergens gezegd, doe dit en doe dat en gij zult leven. De bergrede is zeer geliefd als grondwet voor het koninkrijk, omdat de mens nu eenmaal graag wil horen dat hij tot het houden van voorschriften wel in staat is. Het ligt hem wel en men legt het uit als een weg tot zaligheid, en dat klinkt toch mooier dan het oordeel dat we dood zijn in zonden en misdaden en dat er niemand is die goed doet. En toch is dit wat de Schrift leert.
Het woord "wet" is veel meer bedoeld als "onderwijzing" of "instructie". Hiermee wordt aangeraden om die weg te gaan, want anders gaat het mis. Maar wie één met Jezus is en gemeenschap met Hem heeft, wie gehoorzaam is aan Gods Woord heeft deze instructies door de tijd heen opgenomen in zijn gedrag en in zijn denken door de werking van de Heilige Geest, Dan komen we ook niet in conflict met de wet. (Gal.5:23)
Inderdaad gaat de Bergrede veel dieper dan de instructies van het Oude Testament. Ze raken het hart, De norm van Gods Woord bereikt elk terrein van ons leven, zelfs in ons denken. En dat gaat dieper dan "lief zijn voor elkaar". Paulus noemt het "de wet van Christus"
Het eerste vers is al zo veelzeggend als de Heer zag dat men Hem volgde, Hij gaat de berg op, en dan gaat Hij zitten dus de rust gaat HIJ in en dan volgend de discipelen. Ik moet altijd denken aan het boekje van Watchman Nee.: "Zitten, wandelen en standhouden".

De Heer spreekt vanaf de berg in tegenstelling tot de toespraken die Hij hield vanaf een boot op het water, op de volkerenzee.
De berg spreekt over hemelse dingen en hemelse zegeningen. Rome of Roma ( zo heet mijn kleindochter) wil zeggen een hoge plaats.
En als de Heer samenkomt met Zijn discipelen is dat altijd een hoge plaats , een berg, of The Upperroom, in de Opperkamer hield Hij zelfs maaltijd met hen.
Het is de positie van de Gemeente nu. En een Godzaliglijk leven spreekt over die positie.
Bergen spelen een grote rol in de bijbel. In Israël vond je die ook veel meer dan bij ons in de Lage Landen. :) Welke berg bedoeld wordt lezen we niet in Mattheüs. Er staat dat Jezus de berg op ging, niet dat Hij een berg op ging. Het was waarschijnlijk voor Hem een bekende plek waar Hij vaker kwam. Hij bad ook vaak op een berg. Opvallend is dat de wet van Sinaï ook op een berg gegeven werd. In de bijbel wordt gesproken over "de berg des Heren". Het gaat hier over de Moria (waar Abraham Isaäk offerde) (Genesis 22:14, 2 Kronieken 3:1). Ook de Sinaï wordt de berg des Heren genoemd (Exodus 24:13, Numeri 10:33). De bijbel spreekt ook over de berg Sion als de woonplaats van God (Jes.8:18) En Sion is van God begeerd als woonplaats.
Het klopt dat de gemeente van Christus, als het Lichaam van Christus een hemelse positie heeft. Het Hoofd van dat Lichaam is in het Hemels Heiligdom en wij - als gemeente - zijn daarmee verbonden.
(de boeken van Watchman Nee hebben mij ook aangesproken! :smile: )
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Ik bedoelde niets in relatie tot Bethlehem , maar wel dat de Heer vaak naar het Galilea der heidenen ging omdat Hij in eigen land niet werd gehoord.
Galilea staat dus voor de heidenen en dat was mijn link naar de hemelse dingen en het spreken vanaf de berg over de hemelse zegeningen uit Efeze.
Misschien kun je ook stellen dat het niet om Juda ging maar om de 10 stammen. Het huis van Israël dus.
En dat is wat anders dan het "joodse volk".
Gallië of Galilea kennen wij als de Galaten. Het is het Galilea der heidenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Er staat dat Jezus de berg op ging, niet dat Hij een berg op ging. Het was waarschijnlijk voor Hem een bekende plek waar Hij vaker kwam. Hij bad ook vaak op een berg.
In mijn BIjbel staat "een" berg. Al vind ik jouw conclusie gerechtvaardigd en denk ik dat het een voor Hem bekende plek was.
De mensen kwamen uit Galilea , Dékapolis en Jeruzalem en Judea en van het overjordaanse.
Ik hoop nog terug te komen op welke berg dit zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Dessa schreef: Daar wordt imo hongeren en dorsten naar gerechtigheid bedoeld maar ik wil toch even opmerken dat er hier in het westen geen honger is maar er zijn 842 miljoen ondervoede mensen in de wereld.. in de tijd dat dat gezegd werd was er ook veel honger en dorst en daarom konden mensen beter verstaan wat er mee bedoeld werd.
Ja Dessa dat is het wat bedoeld werd in het boek. Het is een verwijzing naar Matt.5:6/. Dan wordt met honger een heel groot verlangen uitgedrukt. Hongeren naar gerechtigheid. We hebben onlangs gezien (Martt.3) dat Jezus bij zijn doop zei: dat zo alle gerechtigheid vervuld moest worden. in Jer. 33:15 en16 staat 15 In die dagen en in die tijd zal Ik voor David een SPRUIT van gerechtigheid doen opkomen. Hij zal recht en gerechtigheid doen op aarde. In die dagen zal Juda verlost worden en zal Jeruzalem onbezorgd wonen. Dit is hoe men de stad noemen zal: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID."
Jezus is die SPRUIT van gerechtigheid. Dit is een profetie die nog in vervulling moet gaan. En wie weet hoe gauw al.
Hij zal in gerechtigheid handelen omdat Hijzelf gerechtigheid is. In dit woord zit het woordje "recht", dat betekent: eerlijk, rechtuit, billijk, recht door zee, zuiver oprecht. Het is het tegenovergestelde van "krom". Wat hebben we dat nodig in ons persoonlijk leven en in het wereldgebeuren. Als je ziet wat er allemaal gebeurt in de wereld dat voel je die honger. Maar die honger kunnen we stillen door Gods beloften tot ons te nemen en op Hem te vertrouwen.
We nemen tijd voor onze lichamelijke honger en dorst. Zo moeten we ook tijd nemen voor onze geestelijke honger en ons vullen met Gods Woord en gevuld worden met de Heilige Geest. Dan zullen we verzadigd worden! Wat een belofte!

Joh.6:27 Werk niet om het voedsel dat vergaat, maar om het voedsel dat blijft tot in het eeuwige leven, dat de Zoon des mensen u geven zal; want Hem heeft God de Vader verzegeld.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Er staat dat Jezus de berg op ging, niet dat Hij een berg op ging. Het was waarschijnlijk voor Hem een bekende plek waar Hij vaker kwam. Hij bad ook vaak op een berg.
In mijn BIjbel staat "een" berg. Al vind ik jouw conclusie gerechtvaardigd en denk ik dat het een voor Hem bekende plek was.
De mensen kwamen uit Galilea , Dékapolis en Jeruzalem en Judea en van het overjordaanse.
Ik hoop nog terug te komen op welke berg dit zou kunnen zijn.
Dan lees jij de Statenvertaling. Ik heb nog even gekeken bij de Griekse woord-voor-woord vertaling. Daar staat het woordje "to" met "the" vertaald. Maar eigenlijk is het niet zo belangrijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Dessa schreef:in de tijd dat dat gezegd werd was er ook veel honger en dorst en daarom konden mensen beter verstaan wat er mee bedoeld werd.
Zou dat echt zo zijn? Er was hongersnood in Israël dus ging men naar Egypte en of er dorst was weet ik niet.
Ik weet wel dat er nu ook veel hongersnood is en dat was m.i. niet erger dan destijds, maar zeker weet ik het niet.
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Dessa »

Adinomis schreef:
Dessa schreef: Daar wordt imo hongeren en dorsten naar gerechtigheid bedoeld maar ik wil toch even opmerken dat er hier in het westen geen honger is maar er zijn 842 miljoen ondervoede mensen in de wereld.. in de tijd dat dat gezegd werd was er ook veel honger en dorst en daarom konden mensen beter verstaan wat er mee bedoeld werd.
Ja Dessa dat is het wat bedoeld werd in het boek. Het is een verwijzing naar Matt.5:6/. Dan wordt met honger een heel groot verlangen uitgedrukt. Hongeren naar gerechtigheid. We hebben onlangs gezien (Martt.3) dat Jezus bij zijn doop zei: dat zo alle gerechtigheid vervuld moest worden. in Jer. 33:15 en16 staat 15 In die dagen en in die tijd zal Ik voor David een SPRUIT van gerechtigheid doen opkomen. Hij zal recht en gerechtigheid doen op aarde. In die dagen zal Juda verlost worden en zal Jeruzalem onbezorgd wonen. Dit is hoe men de stad noemen zal: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID."
Jezus is die SPRUIT van gerechtigheid. Dit is een profetie die nog in vervulling moet gaan. En wie weet hoe gauw al.
Hij zal in gerechtigheid handelen omdat Hijzelf gerechtigheid is. In dit woord zit het woordje "recht", dat betekent: eerlijk, rechtuit, billijk, recht door zee, zuiver oprecht. Het is het tegenovergestelde van "krom". Wat hebben we dat nodig in ons persoonlijk leven en in het wereldgebeuren. Als je ziet wat er allemaal gebeurt in de wereld dat voel je die honger. Maar die honger kunnen we stillen door Gods beloften tot ons te nemen en op Hem te vertrouwen.
We nemen tijd voor onze lichamelijke honger en dorst. Zo moeten we ook tijd nemen voor onze geestelijke honger en ons vullen met Gods Woord en gevuld worden met de Heilige Geest. Dan zullen we verzadigd worden! Wat een belofte!

Joh.6:27 Werk niet om het voedsel dat vergaat, maar om het voedsel dat blijft tot in het eeuwige leven, dat de Zoon des mensen u geven zal; want Hem heeft God de Vader verzegeld.
Ja dat is een geweldige belofte :)
Ik denk wel dat mensen die echt honger kennen nog beter kunnen "verstaan" wat die vergelijking inhoudt.
Wilsophie schreef:
Dessa schreef:in de tijd dat dat gezegd werd was er ook veel honger en dorst en daarom konden mensen beter verstaan wat er mee bedoeld werd.
Zou dat echt zo zijn? Er was hongersnood in Israël dus ging men naar Egypte en of er dorst was weet ik niet.
Ik weet wel dat er nu ook veel hongersnood is en dat was m.i. niet erger dan destijds, maar zeker weet ik het niet.
Er waren in ieder geval geen kranen overal en men moest einden lopen naar de waterput en men reisde toen lange tijden dus in dat opzicht alleen al is er een enorm verschil met nu
maar dan heb ik het wel weer over het westen. In ieder geval geloof ik wel dat mensen die zelf honger en dorst kennen beter begrijpen wat die tekst inhoudt.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Voor veel mensen is deze toespraak een soort van wet maar opmerkelijk gaat deze rede veel verder dan de wet van de Sinai.
Kan een mens dit wel volbrengen als de wet bij de Sinai al niet mogelijk was.
In de bergrede wordt nergens gezegd, doe dit en doe dat en gij zult leven.
Houd deze gedachte maar even vast tot aan het einde van de Bergrede.
Die tekst over bouwen op rots of op zand zou wel eens erop kunnen wijzen dat dit laatste niet klopt.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Ik bedoelde niets in relatie tot Bethlehem , maar wel dat de Heer vaak naar het Galilea der heidenen ging omdat Hij in eigen land niet werd gehoord.
Galilea staat dus voor de heidenen ...
Mag ik vragen hoe je hier bij komt?
Galilea is volgens mij gewoon een landstreek van Israël waar Israëlieten wonen.
Nazareth ligt meen ik ook in Galilea.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Ik bedoelde niets in relatie tot Bethlehem , maar wel dat de Heer vaak naar het Galilea der heidenen ging omdat Hij in eigen land niet werd gehoord.
Galilea staat dus voor de heidenen ...
Mag ik vragen hoe je hier bij komt?
Galilea is volgens mij gewoon een landstreek van Israël waar Israëlieten wonen.
Nazareth ligt meen ik ook in Galilea.
De Here Jezus noemde het Zelf zo. Ik kan even de teksten niet vinden.
Galilea staat voor Gallië en Gallië staat voor Galaten.
De Heer was tijdens Zijn rondwandeling het meest in dit Galilea der heidenen.
Gal;ilea der heidenen
Jezus noemde deze regio Galilea der heidenen, net als Jesaja.
Er woonden in Galilea namelijk ook in Jezus'dagen heel veel niet-Joden, heidenen zogezegd. Het was al spoedig – in tegenstelling tot Judea – overspoeld door het heidendom.
Bron. http://www.christipedia.nl/Artikelen/G/Galilea

Ik meen dat alle discipelen daar vandaan kwamen behalve Judas.


[modbreak Trajecto] De vermelde bron klopt niet. De link die gegeven wordt leidt ook naar een pagina over Galilea, maar de bron van hetgeen hier geciteerd wordt is deze webpagina:
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen ... Jezus/455/

Het citaat heb ik in een quote geplaatst. Voortaan dat zelf doen, s.v.p.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Ik lees een misverstand op 2 plaatsen van mijn hand.
Het ging mij er niet om dat de Heer in Bethlehem is geboren , maar in het pericoopje ervoor staat dat hij uit Galilea kwam en van over de Jordaan en zo was ik op zoek naar welke berg er bedoeld zou kunnen worden.
Dus met "De Heer kwam uit Galilea bedoelde ik in dit hoofdstuk qua route waarin hij ook de discipelen opriep om Hem te volgen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Zeker Jezus kwam uit Galilea. Maar zijn geboorteplaats was Bethlehem, zoals tevoren geprofeteerd. De Stad van David in Juda. En dat heeft ook betekenis.

Uiteraard is dat heel belangrijk dat Hij daar geboren is, (zie mijn vorige post. )
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

@ Harry in de SV staat het "Galilea der volken" met een verwijzing naar Jesaja 9 vers 1.
Verder zit het woord Gojiem erin of Gajus en dat zijn de heidenen.

Galilea (Hebreeuws ‏הגליל, haGalil, wat een afkorting is van galil ha-gojiem, "district der heidenen"; Grieks: Γαλιλαία Galilaía; Latijn: Galileia) is een uitgestrekte landstreek.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Adinomis »

Over Galilea vond ik dit op internet:

Jezus noemde deze regio Galilea der heidenen, net als Jesaja.

Er woonden in Galilea namelijk ook in Jezus'dagen heel veel niet-Joden, heidenen zogezegd. Het was al spoedig – in tegenstelling tot Judea – overspoeld door het heidendom. Jozef en Maria waren na hun vlucht uit Egypte ook veel liever in Judea gaan wonen, maar na de dood van Herodes was zijn zoon koning over Judea geworden [6]en die was geen haar beter dan zijn vader. Daarom hebben ze eigenlijk tegen hun oorspronkelijk plan in toch maar Galilea gekozen als woonplaats.

Daar in Galilea houdt de Opgestane ook weer appèl.

Na zijn verrijzenis verschijnt Hij dus eerst bij het graf aan Maria, daarna in Jeruzalem in de kring der discipelen en tenslotte weer in Galilea bij de zee van Tiberias.[7] Johannes vermeldt er ook bij dat dit de derde keer was dat Jezus zich na zijn opwekking aan zijn discipelen had geopenbaard. [8]

Op een berg in Galilea bij het meer van Tiberias had Jezus zijn Bergrede gehouden. Dat was het begin van zijn optreden (Matth. 5). Opnieuw op een berg in Galilea (ik vermoed dat het dezelfde berg geweest is) hield Jezus als de Opgestane zijn appèl. De Bergrede zonder opstanding is Galilea zonder licht.

Galilea was een symboolwoord voor een volk dat in duisternis gezeten is (Matth. 4:16),
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:
HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Ik bedoelde niets in relatie tot Bethlehem , maar wel dat de Heer vaak naar het Galilea der heidenen ging omdat Hij in eigen land niet werd gehoord.
Galilea staat dus voor de heidenen ...
Mag ik vragen hoe je hier bij komt?
Galilea is volgens mij gewoon een landstreek van Israël waar Israëlieten wonen.
Nazareth ligt meen ik ook in Galilea.
De Here Jezus noemde het Zelf zo. Ik kan even de teksten niet vinden.
Galilea staat voor Gallië en Gallië staat voor Galaten.
De Heer was tijdens Zijn rondwandeling het meest in dit Galilea der heidenen.

Gal;ilea der heidenen
Jezus noemde deze regio Galilea der heidenen, net als Jesaja.
Er woonden in Galilea namelijk ook in Jezus'dagen heel veel niet-Joden, heidenen zogezegd. Het was al spoedig – in tegenstelling tot Judea – overspoeld door het heidendom.
Bron. http://www.christipedia.nl/Artikelen/G/Galilea

Ik meen dat alle discipelen daar vandaan kwamen behalve Judas.
De verklaring op Wikipedia vertrouw ik voor geen cent.
Zijn er betrouwbare bronnen die deze betekenis van de term "Gallilea" zo verklaren?

De term "Galilea der volken":
"Volken" is de vertaling van de term "ethnos".
Deze term zien we bijv. ook in Lucas 7:5 "want hij heeft ons volk lief." in het woord "volk".
Of het om "heidenen" gaat, wordt bepaald door de context, niet door het woord zelf.

Bovendien staat een groot deel van Jezus' werk in het teken van redding van "Zijn volk", Israël.
Dan zou het wel vreemd zijn dat Hij dat deed in een heidens gebied.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Galilea staat voor de 10 stammen , maar dat zul je ook niet geloven, vrees ik.