Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door BdO »

De grondteksten van Jerommel zijn nog niet zo gemakkelijk te vertalen. Elke vertaling komt niet verder dan de zoveelste ambigueuze conjectuur.

Ik heb ook wel eens zo'n visioen, dat eensch, als al onze geloofsgeheimen geopenbaard zullen worden, deze openbaring zal worden afgesloten met een tussen haakjes geplaatst "dacht ik". Dat zou god toch meer maken als 1 van ons, als in Joan Osbornes liedje One of us.

Hoe dan ook, die tijd is nog niet gekomen, en op dit moment is een ding 300% zeker, Jerommel is 1 van ons, dat staat als een paal boven water.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Allie »

Dessa schreef:
Trajecto schreef:
callista schreef:
Trajecto schreef:Dit is een opvolgerdraad van het topic Geeft God opdracht tot doodslag?

Hier staat moraal centraal: hoe gaan we om met andersdenkenden en andersgelovigen?
Hoe "oordelen" we over hen?

Wat voor uitspraken doen we tegenover hen of dringen we hun misschien wel op?
ik begrijp niet goed wat de bedoeling is van dit topic.

is het een vraag specifiek aan christenen?
of gaat het over de betekenis van "moraal" ?
hoe christenen daartegen aankijken en andersdenkenden?
De korte vragen zoals ik ze geformuleerd heb zijn inderdaad vooral gericht aan christenen, maar het is het oppikken van een idee dat ik zag aan het eind van het topic Geeft God opdracht tot doodslag? in wat Zolderworm schreef.
De twee eerste reacties hier zijn eigenlijk geen reacties op de opening die ik heb toegevoegd maar die stonden in dat oude topic. Dat was zover afgedwaald dat het gesloten is maar uit het genoemde idee kon wel een nieuwe draad worden gemaakt voor een vervolgdiscussie.
Om toch iets als een topicstart te hebben, heb ik er een heel korte start aan toegevoegd.
Ik vind het jammer dat het hier zo stil blijft eigenlijk, het schijnt moeilijk te zijn dus hoe we met andersgelovigen om "moeten" gaan?

Jezus heeft de christen de opdracht gegeven om liefde, geduld en vriendelijkheid uit te stralen. Zo moet je dus iedereen benaderen. Hoe moeilijk dat ook af en toe is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door callista »

Allie schreef:
Jezus heeft de christen de opdracht gegeven om liefde, geduld en vriendelijkheid uit te stralen.
Zo moet je dus iedereen benaderen.
Hoe moeilijk dat ook af en toe is.
Ik moet niets.
Ik doe dat liever vanuit mijzelf en niet om dat het een opdracht is...dat lijkt mij veel eerlijker en echter; anders kan het al gauw hypocriet worden.
Dat betekent dus ook dat ik af en toe niet vriendelijk ben en mijn geduld weleens verlies...
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:
Jezus heeft de christen de opdracht gegeven om liefde, geduld en vriendelijkheid uit te stralen.
Zo moet je dus iedereen benaderen.
Hoe moeilijk dat ook af en toe is.
Ik moet niets.
Ik doe dat liever vanuit mijzelf en niet om dat het een opdracht is...dat lijkt mij veel eerlijker en echter; anders kan het al gauw hypocriet worden.
Dat betekent dus ook dat ik af en toe niet vriendelijk ben en mijn geduld weleens verlies...
Je snapt niet wat ik bedoel met "opdracht". Het feit dat het een "opdracht" is zegt niet dat je het verplicht bent als mens. Als je christen(volger van Jezus Christus) wilt zijn, wordt er verwacht dat je je zo gedraagt. Lijkt me trouwens geen verkeerde opdracht, maar goed. Een mens kan slechtere opdrachten krijgen. De mens is van nature slecht, dus ik snap je opmerking.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door callista »

Allie schreef:
callista schreef:
Allie schreef:
Jezus heeft de christen de opdracht gegeven om liefde, geduld en vriendelijkheid uit te stralen.
Zo moet je dus iedereen benaderen.
Hoe moeilijk dat ook af en toe is.
Ik moet niets.
Ik doe dat liever vanuit mijzelf en niet om dat het een opdracht is...dat lijkt mij veel eerlijker en echter; anders kan het al gauw hypocriet worden.
Dat betekent dus ook dat ik af en toe niet vriendelijk ben en mijn geduld weleens verlies...
Je snapt niet wat ik bedoel met "opdracht". Het feit dat het een "opdracht" is zegt niet dat je het verplicht bent als mens. Als je christen(volger van Jezus Christus) wilt zijn, wordt er verwacht dat je je zo gedraagt. Lijkt me trouwens geen verkeerde opdracht, maar goed. Een mens kan slechtere opdrachten krijgen.

De mens is van nature slecht, dus ik snap je opmerking.
Ik snap je prima.
Een opdracht is bedoeld om die uit te voeren als christen....dat zeg je zelf nl.....Je MOET
Ik ben geen christen, dus voor mij geldt die opdracht niet.

Ik denk dat je mij niet snapt...dat de mens van nature slecht is deel ik niet nl...dat is een dogma; afkomstig voor het overgrote deel van Augustinus.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:
callista schreef:
Allie schreef:
Jezus heeft de christen de opdracht gegeven om liefde, geduld en vriendelijkheid uit te stralen.
Zo moet je dus iedereen benaderen.
Hoe moeilijk dat ook af en toe is.
Ik moet niets.
Ik doe dat liever vanuit mijzelf en niet om dat het een opdracht is...dat lijkt mij veel eerlijker en echter; anders kan het al gauw hypocriet worden.
Dat betekent dus ook dat ik af en toe niet vriendelijk ben en mijn geduld weleens verlies...
Je snapt niet wat ik bedoel met "opdracht". Het feit dat het een "opdracht" is zegt niet dat je het verplicht bent als mens. Als je christen(volger van Jezus Christus) wilt zijn, wordt er verwacht dat je je zo gedraagt. Lijkt me trouwens geen verkeerde opdracht, maar goed. Een mens kan slechtere opdrachten krijgen.

De mens is van nature slecht, dus ik snap je opmerking.
Ik snap je prima.
Een opdracht is bedoeld om die uit te voeren als christen....dat zeg je zelf nl.....Je MOET
Ik ben geen christen, dus voor mij geldt die opdracht niet.

Ik denk dat je mij niet snapt...dat de mens van nature slecht is deel ik niet nl...dat is een dogma; afkomstig voor het overgrote deel van Augustinus.
Ik moest wel lachen van een voorbeeld wat ik eens hoorde. Het was een debat over dit onderwerp, ik weet alleen even niet meer hoe het heette. De ene vroeg de andere, dat als de mens niet van nature slecht is waarom luisteren kinderen dan zo slecht. Ik vond het wel een komisch voorbeeld.

Maar goed, ik zei ook dat het niet voor alle mensen geldt, alleen als je een christen wilt zijn. Dus ik snap je niet helemaal.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door callista »

Allie schreef:[
Ik moest wel lachen van een voorbeeld wat ik eens hoorde. Het was een debat over dit onderwerp, ik weet alleen even niet meer hoe het heette. De ene vroeg de andere, dat als de mens niet van nature slecht is waarom luisteren kinderen dan zo slecht. Ik vond het wel een komisch voorbeeld.
Ik begrijp niet wat daar komisch aan is...het komt op mij nogal dom over.
Het zou vreemd zijn als dat niet zo is...kinderen zijn bezig zichzelf te ontdekken en dat is alleen maar goed en nuttig
Als kinderen altijd zouden luisteren zou ik me pas ongerust maken.
Maar goed, ik zei ook dat het niet voor alle mensen geldt, alleen als je een christen wilt zijn. Dus ik snap je niet helemaal.
Dat was me duidelijk...
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:[
Ik moest wel lachen van een voorbeeld wat ik eens hoorde. Het was een debat over dit onderwerp, ik weet alleen even niet meer hoe het heette. De ene vroeg de andere, dat als de mens niet van nature slecht is waarom luisteren kinderen dan zo slecht. Ik vond het wel een komisch voorbeeld.
Ik begrijp niet wat daar komisch aan is...het komt op mij nogal dom over.
Het zou vreemd zijn als dat niet zo is...kinderen zijn bezig zichzelf te ontdekken en dat is alleen maar goed en nuttig
Als kinderen altijd zouden luisteren zou ik me pas ongerust maken.
Maar goed, ik zei ook dat het niet voor alle mensen geldt, alleen als je een christen wilt zijn. Dus ik snap je niet helemaal.
Dat was me duidelijk...
Ik heb het idee dat je de pik op mij hebt. LOL... Dat je daar de humor niet van in ziet, tja... Dan heb ik een ander soort humor.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Martine »

Allie schreef:Ik moest wel lachen van een voorbeeld wat ik eens hoorde. Het was een debat over dit onderwerp, ik weet alleen even niet meer hoe het heette. De ene vroeg de andere, dat als de mens niet van nature slecht is waarom luisteren kinderen dan zo slecht. Ik vond het wel een komisch voorbeeld.

Maar goed, ik zei ook dat het niet voor alle mensen geldt, alleen als je een christen wilt zijn. Dus ik snap je niet helemaal.
Ook als je christen bent moet niet alles, je mag.
Zoals je het nu stelt, is de christen beter dan de niet-christen en dat is een van die dingen die mij tegenstaan (net als in het tpic over humanisme en christendom.
Een christen is niet beter dan een niet-christen.
We moeten (jawel: moeten) ons niet zoveel verbeelden. Dát schrikt pas mensen af.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door callista »

Martine schreef: We moeten (jawel: moeten) ons niet zoveel verbeelden.
Dát schrikt pas mensen af.
Juist..dan is het woord "moeten" op zijn plaats.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Allie »

Martine schreef:
Allie schreef:Ik moest wel lachen van een voorbeeld wat ik eens hoorde. Het was een debat over dit onderwerp, ik weet alleen even niet meer hoe het heette. De ene vroeg de andere, dat als de mens niet van nature slecht is waarom luisteren kinderen dan zo slecht. Ik vond het wel een komisch voorbeeld.

Maar goed, ik zei ook dat het niet voor alle mensen geldt, alleen als je een christen wilt zijn. Dus ik snap je niet helemaal.
Ook als je christen bent moet niet alles, je mag.
Zoals je het nu stelt, is de christen beter dan de niet-christen en dat is een van die dingen die mij tegenstaan (net als in het tpic over humanisme en christendom.
Een christen is niet beter dan een niet-christen.
We moeten (jawel: moeten) ons niet zoveel verbeelden. Dát schrikt pas mensen af.
Oh nee, dat is niet wat ik bedoel. En heb ik ook helemaal niet gezegd. Ik heb alleen gezegd hoe een christen zich hoort te gedragen, meer niet. Dat dat moeilijk is en met vallen en opstaan gaat is een ander gesprek.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Martine »

Allie schreef:Oh nee, dat is niet wat ik bedoel. En heb ik ook helemaal niet gezegd. Ik heb alleen gezegd hoe een christen zich hoort te gedragen, meer niet. Dat dat moeilijk is en met vallen en opstaan gaat is een ander gesprek.
Dat is aanzienlijk genuanceerder dan wat je eerder schreef.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Allie »

Martine schreef:
Allie schreef:Oh nee, dat is niet wat ik bedoel. En heb ik ook helemaal niet gezegd. Ik heb alleen gezegd hoe een christen zich hoort te gedragen, meer niet. Dat dat moeilijk is en met vallen en opstaan gaat is een ander gesprek.
Dat is aanzienlijk genuanceerder dan wat je eerder schreef.
OK point taken. ;)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Rechtuit »

Wat is een niet Christelijke visie in een Christelijke Cultuur.Wil men in discussie met personen die een niet Christelijke visie hebben zou men met een Hindoe moeten praten of een figuur die een of andere natuurgodsdienst aan hangt.
Moraliteit is een gegeven van innerlijke beschaving wat weinigen gegeven is.Dat mensen zich aan een moraal houden en zich gedragen is altijd op gelegd maar daar vragen ze dan ook om.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Wat is een niet Christelijke visie in een Christelijke Cultuur.Wil men in discussie met personen die een niet Christelijke visie hebben zou men met een Hindoe moeten praten of een figuur die een of andere natuurgodsdienst aan hangt.
Moraliteit is een gegeven van innerlijke beschaving wat weinigen gegeven is.Dat mensen zich aan een moraal houden en zich gedragen is altijd op gelegd maar daar vragen ze dan ook om.
Amen :!:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)