Jozef en Juda

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door ineke-kitty »

Veritas

Ja, dat begrijp ik heel goed. Pas in de toekomst zal het Joodse volk de Messias aannemen, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg. DAN pas zal God Zijn plan met Israel weer opnemen, de twee en de 10 stammen met elkaar verenigen, namelijk de twee houten aaneenbinden zoals Ezechiel al profeteerde.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef: Overigens maakt de Bijbel toch echt onderscheid tussen het huis van Juda en het huis van Israel.
Het huis Israëls zijn dus de 10 stammen in de verstrooiing, en worden aangeduid met "nog andere schapen" die niet van "deze stal" zijn.
Ik heb dat duidelijk aangetoond, en je mag daar anders over denken, ik vind het best hoor.

Ezechiel 37:21 is daar duidelijk over. God zal de kinderen Israëls [= de 10 stammen] halen uit het midden der heidenen.
De Joden [= Juda = de 2 stammen] bestaan uit Juda en Benjamin en hooguit nog een beetje uit de stam van Levi.
'
Waarom maar een beetje uit de stam van Levi? Ik heb gehoord dat alle stammen al in Israël vertegenwoordigd zijn. Alleen die van Zebulon en Issaschar nog niet. Op dit moment komen er duizenden Joden Israël binnen. Jesaja die niet wist van het bestaan van vliegtuigen profeteerde dat als volgt:
Jesaja 60:8 Wie zijn dezen, die daar komen aangevlogen als een wolk,
als duiven naar hun til?
Dat zien we vandaag voor onze ogen gebeuren.
Ze moeten ook eerst naar Israël komen, want de Here wil ze daar ontmoeten. Jozef maakte zich ook pas bekend toen alle broers aanwezig waren. Jozef vergaf hun wat ze hem hadden aangedaan, maar hij gunde ze wel eerst het proces om in te zien wat ze gedaan hadden. Ook hierin kunnen we de vergelijking doortrekken.
ineke-kitty schreef: Johannes 1:11
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

De Zijnen kenden Hem namelijk niet. Waren het dan de Zijnen? Ze kenden Hem niet.
Maar Hij zegt: "De Mijnen kennen Mij" .
Wat hier de Zijnen heet, is het Joodse volk. Zij kenden Hem niet en waren dus ook niet de Zijnen.
Want de Heer zegt: "Als het de Mijnen zijn, dan kennen ze Mij en Ik ken hen".
Alles goed beschouwd, zeker in het kader van het Johannes-Evangelie, kunnen dat eigenlijk nooit de Joden zijn.
Wat je citeert tussen aanhalingstekens is geen citaat van Jezus en mag je dan ook niet zo benoemen,
Je zegt dit n.a.v. Joh, 1:11, maar heb je het daarop volgende vers dan niet gelezen?
Joh. 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
ineke-kitty schreef: De Joden begrepen heel goed dat de uitspraken over die ene Herder en die ene kudde ontleend waren aan Messiaanse profetieën in het O.T. En waarschijnlijk hebben ze ook gemerkt dat Hij citeerde uit Ezechiel 37.
Dat klopt, dat is deze tekst en een prachtige belofte:
Ez. 37:24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn. Voor hen allen zal er één Herder zijn. Zij zullen in Mijn bepalingen wandelen en Mijn verordeningen in acht nemen en die houden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_1
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:45
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door Vertrokken user_1 »

ineke-kitty schreef:Veritas

Ja, dat begrijp ik heel goed. Pas in de toekomst zal het Joodse volk de Messias aannemen, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg. DAN pas zal God Zijn plan met Israel weer opnemen, de twee en de 10 stammen met elkaar verenigen, namelijk de twee houten aaneenbinden zoals Ezechiel al profeteerde.
Lukas 22:38c "... Het is voldoende".
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:ericjan: "en de bijbelleraar van zowel Wilsophie als ineke zijn gevonden"

Goed je best gedaan hoor.
Is dat overigens relevant voor wat betreft het onderwerp?
Wel voor de vraag die werd gesteld toch? Of schamen jullie je voor jullie bron Vlichtis? (Omdat jullie zo geheim doen....)
ineke-kitty schreef:Overigens maakt de Bijbel toch echt onderscheid tussen het huis van Juda en het huis van Israel.
Het huis Israëls zijn dus de 10 stammen in de verstrooiing, en worden aangeduid met "nog andere schapen" die niet van "deze stal" zijn.
Ik heb dat duidelijk aangetoond, en je mag daar anders over denken, ik vind het best hoor.
Inderdaad zal en is de Heer nu al bezig alle Joden uit de wereld te verzamelen naar het Heilige Land Israel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Adiomis

En of ik fysiek afstam van een van de 10 stammen, is niet zo belangrijk,
Tenzij je Joods bloed hebt zul je nooit van de 10 stammen zijn. De 10 stammen zijn de Joden verspreid over de hele wereld welke de Heer nu aan het terughalen is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Veritas

Het moge duidelijk zijn dat in de Gemeente geen onderscheid is tussen Jood en heiden.
Er gaat dus niemand het Koninkrijk van Christus binnen zonder wedergeboren te zijn, of het nu een Jood of een Griek betreft.
Daarvoor heeft Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig gemaakt, zoals we kunnen lezen in Matteus 1.
Jezus heeft dus met Zijn kruisoffer heel Israel (alle stammen) de schuld van de zonde weg genomen. Daarin mogen wij heidenen slechts delen,.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Veritas: " wil je zo vriendelijk zijn, daar dan ook jouw antwoord op te baseren?"

Jij zegt: " echter sommigen hebben Hem niet aangenomen"

Dat is niet juist. De meerderheid van het Joodse volk heeft Hem niet aangenomen, en daarmee zijn het NIET de "Zijnen", tot op de dag van vandaag.

Dit heeft niets met "vriendelijkheid" te maken, maar met hetgeen door de Heer Zelf gezegd wordt van het Joodse volk, dat Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen Hem niet hebben aangenomen.
Daarom zegt Romeinen 11 ook dit:
7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Veritas

Ja, dat begrijp ik heel goed. Pas in de toekomst zal het Joodse volk de Messias aannemen, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg. DAN pas zal God Zijn plan met Israel weer opnemen, de twee en de 10 stammen met elkaar verenigen, namelijk de twee houten aaneenbinden zoals Ezechiel al profeteerde.
Juist en dan pas zal Ezechiel 37 in vervulling gaan, GOD zal dan heel Israel doen opstaan uit de dood en hen de Geest van geloof geven, zodat allen Jezus zullen herkennen en erkennen als de langverwachte Messias.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door ineke-kitty »

ericjan: " De 10 stammen zijn de Joden verspreid over de hele wereld"


De 10 stammen zijn geen Joden. Ik heb aangetoond dat de 2 stammen Juda/Benjamin het Joodse volk is, en de 10 stammen Israel is.
Er is dus onderscheid, en dat wordt meerdere malen in de Schrift bevestigd.

Ik ga daar niet verder over in discussie, dat is al eerder breed uitgemeten.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door ineke-kitty »

Johannes 11:52 zegt het volgende: " En niet alleen voor dat volk [= het joodse] , maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren [= de 10 stammen] , tot EEN zou vergaderen.

Een ongelovige, namelijk Kajafas, doet hier een volstrekt geinspireerde uitspraak.
Kajafas had het over het Joodse volk. Het Sanhedrin was het hoofd van het Joodse volk.
Maar Jezus zou niet alleen voor het Joodse volk sterven, Hij zou ook de kinderen Gods tot EEN vergaderen.
Het gaat dus over ALLE 12 stammen.
"Tot EEN vergaderen" is ook de uitdrukking uit Ezechiel 37.
De Heer zou niet alleen sterven voor de 2, maar ook voor de 10 stammen, want aan alle 12 was de belofte gedaan.

De Bijbel spreekt over Juda en Israel, over Juda en Efraïm of over Juda en Jozef.
Het 10-stammenrijk werd [ na de scheuring van het rijk, NA Salomo] werd weggevoerd in Assyrische ballingschap en is daar officieel NOOIT uit teruggekeerd.
Wat overbleef was het rijk van Juda,
Na de wegvoering van de 10 stammen maakte dat rijk dan ook aanspraak op de titel "Israel" .
In het verleden echter, bij de uittocht uit Egypte, is niet alleen het Joodse volk uitgeleid, maar het hele volk Israel.
Juda maakte daar slechts onderdeel van uit.

Het moge duidelijk zijn dat er verschil bestaat tussen het Huis Israëls, en het Huis van Juda.
Vertrokken user_1
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:45
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door Vertrokken user_1 »

ericjan schreef:Daarvoor heeft Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig gemaakt, zoals we kunnen lezen in Matteus 1.
Jezus heeft dus met Zijn kruisoffer heel Israel (alle stammen) de schuld van de zonde weg genomen. Daarin mogen wij heidenen slechts delen,.
Kun je dat nader toelichten? Dat "Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig heeft gemaakt" Ik lees dat niet in Mattheüs 1.

Kun je dit óók nader toelichten? Dat "Jezus heeft dus met Zijn kruisoffer heel Israel (alle stammen) de schuld van de zonde weg genomen".

Dit laatste is, naar mijn bescheiden mening, volkomen in tegenspraak met wat we lezen in Johannes 1.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:ericjan: " De 10 stammen zijn de Joden verspreid over de hele wereld"


De 10 stammen zijn geen Joden. Ik heb aangetoond dat de 2 stammen Juda/Benjamin het Joodse volk is, en de 10 stammen Israel is.
Er is dus onderscheid, en dat wordt meerdere malen in de Schrift bevestigd.

Ik ga daar niet verder over in discussie, dat is al eerder breed uitgemeten.
Joden en Israel zijn door GOD eeuwig met elkaar verbonden. Je hebt wel van alles geschreven maar helaas niets aangetoond, slechts jou mening erover gedeeld.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:Daarvoor heeft Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig gemaakt, zoals we kunnen lezen in Matteus 1.
Jezus heeft dus met Zijn kruisoffer heel Israel (alle stammen) de schuld van de zonde weg genomen. Daarin mogen wij heidenen slechts delen,.
Kun je dat nader toelichten? Dat "Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig heeft gemaakt" Ik lees dat niet in Mattheüs 1.

Kun je dit óók nader toelichten? Dat "Jezus heeft dus met Zijn kruisoffer heel Israel (alle stammen) de schuld van de zonde weg genomen".

Dit laatste is, naar mijn bescheiden mening, volkomen in tegenspraak met wat we lezen in Johannes 1.
Matteus 1
20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
22 Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei:
23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.


In vers 21 staat woordelijk dat Jezus Zijn Volk (wat Israël en de Joden is) zalig ZAL maken.
Er staat niet probeert te maken, een kans geven, een keuze geven, maar ZAL maken.
In vers 22 staat dan GOD met ons, ons is hier wederom het volk Israel, de Joden.

Daarom heeft Jezus Zijn Kruisoffer in beginsel gedaan voor de Joden, omdat zij worstelden met de Wet van GOD via Mozes aan hen geschonken.
Wij uit de heidenen hadden nog geen Wet van GOD, wij waren ver weg van GOD, zelfs zonder GOD.
Door Jezus Zijn Kruisoffer is Israel zalig geworden, dus rekent GOD hen de zonden tov de Wet niet meer toe. Daarom kon de Joodse tempel ook weg, want Jezus had voor hen het Offer al gebracht. Nieuwe dierenoffers zijn dus voor Israël en de Joden onnodig.

Die Genade heeft GOD daarna dus OOK aan ons uit de heidenen gegeven.

Andere citaten die dit ondersteunen zijn:
Lucas 1
67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

* Naar Zijn volk (Israël) omgezien.

Jesaja 53
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.

* Mijn volk is hier het volk Israel, zij overtraden de Wet van GOD, wij heidenen waren toen nog zonder GOD.

Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

* Heel het volk Israel
Laatst gewijzigd door ericjan op 02 okt 2014, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Johannes 11:52 zegt het volgende: " En niet alleen voor dat volk [= het joodse] , maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren [= de 10 stammen] , tot EEN zou vergaderen.

Een ongelovige, namelijk Kajafas, doet hier een volstrekt geinspireerde uitspraak.
Kajafas had het over het Joodse volk. Het Sanhedrin was het hoofd van het Joodse volk.
Maar Jezus zou niet alleen voor het Joodse volk sterven, Hij zou ook de kinderen Gods tot EEN vergaderen.
Als je Johannes 11 bedoelt:
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

* Hier wordt dus wederom gesproken over heel het volk Israel, de Joden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door ineke-kitty »

ericjan

Je blijft maar zeggen " heel het volk Israel, de Joden".

Ik heb toch uitgelegd dat Juda [ = de Joden] wel deel uitmaken van het HELE volk van Israel, maar dat tot op de dag van vandaag het Joodse volk Hem afwijst, en pas in de toekomst tot bekering zal komen.
Dat is nu NIET het geval. Slechts een klein deel van de Joden is tot geloof gekomen in de Messias, vandaar dat zij zich "Messias belijdende Joden" noemen.
Maar van een GEHEEL volk, dat tot bekering is gekomen is toch echt geen sprake.

De 10 stammen [= Israel] zijn verstrooid onder de heidenen en hebben zich gevestigd in Europa en Amerika.
Het is zelfs geschiedkundig aan te tonen waar zij zich precies bevinden, maar dat is een ander onderwerp.
Vertrokken user_1
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:45
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door Vertrokken user_1 »

ericjan schreef:
Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:Daarvoor heeft Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig gemaakt, zoals we kunnen lezen in Matteus
Kun je dat nader toelichten? Dat "Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig heeft gemaakt" Ik lees dat niet in Mattheüs 1.
Matteus 1:21-23 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei: Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.

In vers 21 staat woordelijk dat Jezus Zijn Volk (wat Israël en de Joden is) zalig ZAL maken. Er staat niet probeert te maken, een kans geven, een keuze geven, maar ZAL maken.
Jawel, maar jij schreef "al zalig gemaakt". En dat is niet wat er staat.
Door Jezus Zijn Kruisoffer is Israel zalig geworden, dus rekent GOD hen de zonden tov de Wet niet meer toe. Daarom kon de Joodse tempel ook weg, want Jezus had voor hen het Offer al gebracht. Nieuwe dierenoffers zijn dus voor Israël en de Joden onnodig.
Je kunt alleen maar zalig worden als je het offer van Jezus aan het kruis accepteert. Dat geldt ook voor de Joden. Als je het offer van Christus NIET accepteert, blijf je in je zonden. Ook dat geldt voor de Joden.
Die Genade heeft GOD daarna dus OOK aan ons uit de heidenen gegeven.
Je zegt terecht dat de genade van het offer ook aan de heidenen is gegeven. Maar ook voor hen geldt, dat ze het wel moeten aannemen. Ze zijn niet per definitie zonder zonden en gered. Net zoals de Joden niet per definitie zonder zonden en gered zijn.
Andere citaten die dit ondersteunen zijn:
Lucas 1
67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

* Naar Zijn volk (Israël) omgezien.

Jesaja 53
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.

* Mijn volk is hier het volk Israel, zij overtraden de Wet van GOD, wij heidenen waren toen nog zonder GOD.

Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

* Heel het volk Israel
Jouw teksten ondersteunen inderdaad dat God heeft omgezien naar heel het volk, maar niet dat ze vervolgens automatisch zonder zonden en gered zijn. Het komt overeen met dat wat Johannes zegt: Johannes 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe". De gave van de Zoon is voor heel de wereld, maar enkel die in Hem gelooft heeft eeuwig leven" En dat geldt voor iedereen, dus ook voor het volk Israël.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Veritas

Ja, dat begrijp ik heel goed. Pas in de toekomst zal het Joodse volk de Messias aannemen, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg.
Juist !
ineke-kitty schreef: DAN pas zal God Zijn plan met Israel weer opnemen, de twee en de 10 stammen met elkaar verenigen, namelijk de twee houten aaneenbinden zoals Ezechiel al profeteerde.
Onjuist, dan zal GOD Zijn Plan dat Hij nu al aan het uitvoeren is voleindigen en zullen alle nog niet vervulde profetieën worden vervuld.
Maar daarvoor moeten wel eerst de Joden allemaal in Israel zijn.
Jezus richt immers Israel niet op, maar zal naar Israel (dat dan al bestaat) terugkeren als de Messias om Zijn volk te bevrijden van de aarde vijanden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:ericjan

Je blijft maar zeggen " heel het volk Israel, de Joden".
Omdat het de waarheid is.
ineke-kitty schreef:Ik heb toch uitgelegd
Op de website van de Jehova Getuigen, of de islam, of Vlichtus of waar dan ook (op internet) kan ik heel veel soorten uitleggingen vinden over de bijbel, maar dat staat nog steeds geheel los van de waarheid helaas.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:
Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:Daarvoor heeft Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig gemaakt, zoals we kunnen lezen in Matteus
Kun je dat nader toelichten? Dat "Jezus Zijn Uitverkoren Volk toch al zalig heeft gemaakt" Ik lees dat niet in Mattheüs 1.
Matteus 1:21-23 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei: Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.

In vers 21 staat woordelijk dat Jezus Zijn Volk (wat Israël en de Joden is) zalig ZAL maken. Er staat niet probeert te maken, een kans geven, een keuze geven, maar ZAL maken.
Jawel, maar jij schreef "al zalig gemaakt". En dat is niet wat er staat.
Omdat Jezus op dat moment van de profetie nog niet zalig maakte, dat is pas bij Zijn Kruisoffer gebeurd. De voorwaarde is gereed, de uitvoering zal zijn bij Zijn Wederkomst als de langverwachte Messias van de Joden.
Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:Door Jezus Zijn Kruisoffer is Israel zalig geworden, dus rekent GOD hen de zonden tov de Wet niet meer toe. Daarom kon de Joodse tempel ook weg, want Jezus had voor hen het Offer al gebracht. Nieuwe dierenoffers zijn dus voor Israël en de Joden onnodig.
Je kunt alleen maar zalig worden als je het offer van Jezus aan het kruis accepteert. Dat geldt ook voor de Joden. Als je het offer van Christus NIET accepteert, blijf je in je zonden. Ook dat geldt voor de Joden.
Nee het vers in Matteus 1 en vele anderen in OT en NT reppen niet over deze voorwaarde.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.

Heel Israël zal zalig worden, de verlosser (voor heel Israël) zal uit Sion komen en van Jacob (Israël) de goddeloosheid afwenden.
GOD zal Zelf de zonden van Israël wegnemen, daarvoor is Jezus dus in beginsel geofferd aan het kruis.
Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:Die Genade heeft GOD daarna dus OOK aan ons uit de heidenen gegeven.
Je zegt terecht dat de genade van het offer ook aan de heidenen is gegeven. Maar ook voor hen geldt, dat ze het wel moeten aannemen. Ze zijn niet per definitie zonder zonden en gered. Net zoals de Joden niet per definitie zonder zonden en gered zijn.
Die voorwaarden staan niet in de vele profetieën in het OT en ook niet in Romeinen 11.
Niemand komt immers uit zichzelf tot geloof, tenzij GOD hen dat geloof schenkt. Zelfs de mate van geloof bepaalt GOD.
Dat aannemen zullen ze doen wanneer Jezus wederkomt naar Israel als de Messias van de Joden. Waarom zou Jezus anders terugkeren naar Israël en niet naar bijvoorbeeld Rome? Of waarom zou GOD niet alle christenen opnemen met de opname en erna de wereld vernietigen?

Wanneer Jezus wederkomt zal Ezechiel 37 in vervulling gaan, GOD zal heel Israel laten opstaan uit de dood en hen dan de geest van geloof geven en hun zonden vergeven. Omdat te kunnen doen in alle oprechtheid is Jezus gestorven aan het kruis in beginsel.

Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:Andere citaten die dit ondersteunen zijn:
Lucas 1
67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:
68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
69 En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht,

* Naar Zijn volk (Israël) omgezien.

Jesaja 53
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.

* Mijn volk is hier het volk Israel, zij overtraden de Wet van GOD, wij heidenen waren toen nog zonder GOD.

Johannes 11
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,

* Heel het volk Israel
Jouw teksten ondersteunen inderdaad dat God heeft omgezien naar heel het volk, maar niet dat ze vervolgens automatisch zonder zonden en gered zijn. Het komt overeen met dat wat Johannes zegt: Johannes 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe". De gave van de Zoon is voor heel de wereld, maar enkel die in Hem gelooft heeft eeuwig leven" En dat geldt voor iedereen, dus ook voor het volk Israël.
Zie Romeinen 11, GEEN woord over Jezus aannemen.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.


GOD maakt heel Israel zalig zonder voorwaarden, maar vanwege de beloften aan de voorvaderen in Israel van de Joden.
GOD zal Zelf alle zonden van Israel en de Joden wegnemen, dat is uiteindelijk zalig worden, dat GOD de zonden niet meer toerekent.
GOD zal Zich ontfermen over Israel en de Joden met DEZELFDE ontferming als ons christenen bewezen is.

Daarom heeft GOD Israel met een doel verblindt voor et evangelie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door ineke-kitty »

ericjan

Het spijt me, maar ik haal op geen enkele website mijn informatie over Jozef en Juda vandaan, maar uitsluitend vanuit de Bijbel, en dat mag jij "onjuist" vinden.
Ik vind het juist, dus zullen we het niet eens worden daarover.

Nogmaals, de 10 stammen zijn Israel, en de 2 stammen zijn Juda/Benjamin.
Geen enkele poging van jouw kant om dit te ontkennen, brengt mij van mijn overtuiging af.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Jozef en Juda

Bericht door Wilsophie »

Ik heb ook geen enkele site gebruikt anders had ik de bron geplaatst. Gewoon vanuit jaren de Bijbel te bestuderen ontstaan heel wat visies en als dat niet juist is, wil ik het graag onderbouwd zien vanuit de Bijbel want dat was en is mijn enige bron.
Vertrokken user_1
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:45
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door Vertrokken user_1 »

ericjan schreef:
GOD maakt heel Israel zalig zonder voorwaarden, maar vanwege de beloften aan de voorvaderen in Israel van de Joden.
GOD zal Zelf alle zonden van Israel en de Joden wegnemen, dat is uiteindelijk zalig worden, dat GOD de zonden niet meer toerekent.
GOD zal Zich ontfermen over Israel en de Joden met DEZELFDE ontferming als ons christenen bewezen is.

Daarom heeft GOD Israel met een doel verblindt voor et evangelie.
Goed, ericjan, we zullen het wel zien. Ik weet niet wat ik hier op moet zeggen, zonder opnieuw het evangelie uit te leggen. We hebben het hier namelijk niet slechts over een visie op Israël, maar over de kern van waar het in het evangelie om draait. I rest my case.

NB: Ik heb nog even vet gemaakt, waar je jezelf ook hier tegenspreekt.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:ericjan

Het spijt me, maar ik haal op geen enkele website mijn informatie over Jozef en Juda vandaan, maar uitsluitend vanuit de Bijbel,
Ik snap dat je dat denkt Ineke, maar ik zie dat dit statement onjuist is en herken 90% van jou en Wilsophie haar leer in die van Vlichtus namelijk.
Dus als je dat zo leert bij Vlichthus hoe zij dat in de bijbel lezen, dan klopt het dat jij meent het uit de bijbel te halen, terwijl het van Vlichtus afkomt.

Een ieder hier op het forum hoeft de artikelen op Vlichthus maar te lezen en ze zullen dezelfde conclusie trekken als ik dat doe.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ik heb ook geen enkele site gebruikt anders had ik de bron geplaatst. Gewoon vanuit jaren de Bijbel te bestuderen ontstaan heel wat visies en als dat niet juist is, wil ik het graag onderbouwd zien vanuit de Bijbel want dat was en is mijn enige bron.
Misschien niet letterlijk gekopieerd, maar de Vlichthus leer druipt ervan af....
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door ericjan »

Veritas Illustrat schreef:
ericjan schreef:
GOD maakt heel Israel zalig zonder voorwaarden, maar vanwege de beloften aan de voorvaderen in Israel van de Joden.
GOD zal Zelf alle zonden van Israel en de Joden wegnemen, dat is uiteindelijk zalig worden, dat GOD de zonden niet meer toerekent.
GOD zal Zich ontfermen over Israel en de Joden met DEZELFDE ontferming als ons christenen bewezen is.

Daarom heeft GOD Israel met een doel verblindt voor et evangelie.
Goed, ericjan, we zullen het wel zien. Ik weet niet wat ik hier op moet zeggen, zonder opnieuw het evangelie uit te leggen. We hebben het hier namelijk niet slechts over een visie op Israël, maar over de kern van waar het in het evangelie om draait. I rest my case.

NB: Ik heb nog even vet gemaakt, waar je jezelf ook hier tegenspreekt.
GOD zal Zich ontfermen over Israel en de Joden met DEZELFDE ontferming als ons christenen bewezen is.
Niet in tegenspraak, Zie Romeinen 11
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.


De kern van het evangelie is wellicht niet zo als de kerkleer doet voorkomen maar zoals in de bijbel staat.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.