De Naam des HEEREN

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Dit 'Ego eimi' komt diverse keren voor in het Johannesevangelie bijv. in Joh. 4:26, in het gesprek met de Samaritaanse vrouw: " Ik, Ik ben, Die met u spreekt".
In hoofdstuk 8:18 tegen de Joden: " Ik, Ik ben, Die van Mijzelf getuig". En: "...als u niet gelooft, dat Ik, Ik ben, zult u in uw zonden sterven" [vs.24].
Ook in de geschiedenis van de gevangenneming van de Here Jezus in Joh. 18 wordt duidelijk welke kracht er in deze Naam van God schuilt.
Wanneer de Heere Zijn woorden tot de kring van Zijn volgelingen heeft beeindigd en Hij met Zijn discipelen naar de overzijde van de beek Kidron gaat, waar een hof was, en Judas met een afdeling soldaten en dienaars van de overpriesters en farizeeen aankomt met fakkels en wapens , en zeggen Jezus de Nazoreeer te zoeken, zegt de Heere: "Ik, Ik ben....".
In vers 6 zien we dan hun reactie: " Toen Hij dan tegen hen zei: Ik, Ik ben, deinsden zij terug en vielen op de grond".

Ook toen Jona [ die een type is van de Here Jezus Christus] in de buik van de vis was, sprak hij een gebed uit, eindigend met de woorden: "Het heil is van de HEERE" [ Hs. 2:9] .
In het Hebreeuws zit hierin de naam 'Jezus' verborgen: De HEERE redt.
Jona roept dus a.h.w. de Naam van de HEERE aan... en wordt behouden.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:
Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:
Door ten overvloede het woordje "Ik" te gebruiken legt de Here Jezus de nadruk op Zichzelf en geeft aan, dat Hij Dezelfde is als de HEERE in het Oude Testament.
Zie bijv. Jesaja 43, vers 11: "Ik, Ik ben de HEERE, buiten Mij is er geen Heiland".
In deze tekst uit Jesaja, die je noemt, is de Naam van Jezus verborgen: וְאֵין מִבַּלְעָדַי, מוֹשִׁיעַ.
Ook bijvoorbeeld in Genesis 49:18, waar staat: "op Uw heil wacht ik HEERE". In het Hebreeuws staat er gewoon "op uw Yeshua wacht ik JHWH" לִישׁוּעָתְךָ.
Voor wie het wil zien is Yeshua veelvuldig verborgen in het eerste testament aanwezig!
Het gaat er maar om dat de Here Jezus Christus Dezelfde is als de HEERE in het Oude Testament.
Dat wil ik er ook mee zeggen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:
Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:
Door ten overvloede het woordje "Ik" te gebruiken legt de Here Jezus de nadruk op Zichzelf en geeft aan, dat Hij Dezelfde is als de HEERE in het Oude Testament.
Zie bijv. Jesaja 43, vers 11: "Ik, Ik ben de HEERE, buiten Mij is er geen Heiland".
In deze tekst uit Jesaja, die je noemt, is de Naam van Jezus verborgen: וְאֵין מִבַּלְעָדַי, מוֹשִׁיעַ.
Ook bijvoorbeeld in Genesis 49:18, waar staat: "op Uw heil wacht ik HEERE". In het Hebreeuws staat er gewoon "op uw Yeshua wacht ik JHWH" לִישׁוּעָתְךָ.
Voor wie het wil zien is Yeshua veelvuldig verborgen in het eerste testament aanwezig!
Het gaat er maar om dat de Here Jezus Christus Dezelfde is als de HEERE in het Oude Testament.
Dat wil ik er ook mee zeggen.
Ja, dat begreep ik er ook uit.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Ik wil nog eens benadrukken dat de Here Jezus Christus Zichzelf ook " Ik ben....." noemt.
In Johannes 8:58 lezen we: "Jezus zei tegen hen: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: VOOR Abraham geboren was: ben Ik".
Letterlijk staat er dus: Ik, Ik ben.

Verder komt de benaming "Immanuel" alleen voor in Mattheus 1:23 en geeft precies aan Wie de Here Jezus is: "Zie de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: "God met ons". [ vgl. Jes. 7:14 en 8:8].
God met ons.
Het Johannes-evangelie begint met: "In het begin was het Woord en het Woord van bij God en het Woord was God".
En in vers 14: "En het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond ....."
De Ik-ben, oftewel de Aanwezige was op aarde te midden van Zijn volk als de Verlosser, Jezus: de HEERE redt!.

Ook in Johannes 1:1b wordt het karakter, het wezen van God, benadrukt: ".... en het Woord was GOD".
Bovendien is in de grondtekst de woordvolgorde anders dan in onze vertalingen.
De oorspronkelijke woordvolgorde van vers 1b is:
"... en GOD was het Woord".
Natuurlijk kunnen we zeggen dat het, zoals het meestal vertaald is, taalkundig correct is.
Anderzijds mogen we ook aannemen dat de door de Heilige Geest gebruikte volgorde niet voor niets is.
Zie hoe opmerkelijk de structuur van vers 1 en 2 oorspronkelijk is:

A. In het begin was het Woord
B . en het Woord was bij
C. God
C. en GOD was
B . het Woord.
A. Dit was in het begin bij God.

De volgorde is simpelweg:
Begin - Woord - God - God- Woord - Begin.

Het laatste zinsdeel [ GOD was het Woord] van vers 1 begint dus met het Woord GOD zonder dat dit voorafgegaan wordt door het lidwoord "een" of "de" .

[modbreak Trajecto] bron is: http://www.amen.nl/artikel/923/in-het-b ... -het-woord
Het is gedeeltelijk ontleend eraan, in ieder geval het lijstje. Bronvermeldingen moeten gegeven worden.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Enkele voorbeelden:
- "GOD is het, Die rechtvaardigt" [ Rom. 8:33b];
- "GOD was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende..." [ 2 Kor. 5:19];
- "Dwaalt niet, GOD laat niet met Zich spotten" [ Gal. 6:7] en
- "GOD is Getuige!" [ 1 Thess. 2:5].

Het zou absurd zijn hier telkens met "een God" te vertalen.

Johannes 1:1b is in de gangbare vertalingen terecht vertaald met:
".... en het Woord was God". Wel had het handhaven van de originele volgorde meer duidelijkheid verschaft.
Dit vers bevestigt dus de Godheid van Christus, wat ook in andere teksten naar voren komt, zoals eerder aangehaald, namelijk in Jesaja 9:5 [ men noemt Zijn Naam....Sterke God]; en in Johannes 20:28 [ mijn Heere en mijn God]; en in Kolossenzen 2:9 [ in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk]; en in Hebr. 1:8 en 9 [ maar tegen de Zoon: UW, troon, o God] en in 1 Joh. 5:20 [ Zijn Zoon Jezus Christus, Die is de waarachtige God].
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

God, zo blijkt, is de Eeuwige, God is de Enige, God is de "Ik Ben en zal altijd zijn".

Jesaja 41:4
Wie heeft [dit] gewrocht en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde.
Aan het slot van Gods Woord wordt dit nogmaals bevestigd en benadrukt. Openbaring 22:13 : "Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
Die Alfa en die Omega, die Eerste en die Laatste, is Christus.
Christus is God!

Jezus Christus blijkt te zijn de "Gestalte Gods" , zienlijk als "de Mensenzoon" [ de hoogste vertegenwoordiger van alle mensen] tijdens Zijn omwandeling op aarde.
"Het Beeld Gods" na Zijn opstanding uit de dood.

Kolossenzen 1:15
Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller creaturen.
Hij is gezien, dus [ was tijdens Zijn omwandeling hier op aarde] de mens Jezus, ook "zienlijk" als "de Zoon Gods" , de Erfgenaam Gods" , voor zijn discipelen en vele gelovigen gedurende vele dagen. [ 1 Korinthe 15:5-8].

Hij heeft, hoewel in de Gestaltenis Gods zijnde, Zichzelf de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen, en is de mensen gelijk geworden. [ Filippenzen 2:2,7].
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

In Exodus 20:3 staat
Gij zult geen andere goden [of: namen van andere goden] voor mijn aangezicht hebben.
Wij, als gelovigen, hebben en kennen geen andere goden ; wij hebben en kennen maar EEN God.

Hij wordt ook de HEERE der heirscharen genoemd, en dat betekent dat Hij niet alleen de God van Israel is, maar van ALLE mensen . Hij wordt de Eerste, en de Laatste genoemd, en behalve Hem IS er geen God. [ Jesaja 44:6-8].

Vers 8 zegt: ......" is er ook een God behalve Mij? Immers, er is geen [andere] rotssteen: Ik ken er geen".

Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel, de HEERE, onze God is een enig HEERE!.
Wanneer er maar EEN God is, moeten ook de heidenen, niet alleen de Joden, deel krijgen aan de zegeningen van Israel. iedereen moet gezegend worden door dezelfde God, want er is er maar EEN!

1 Korinthe 8: 6
Nochtans hebben wij [maar] EEN God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en [maar] EEN Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

Als er dan al af-goden zijn, dan zijn zij door mensen zelf gecreeerd, door de mens zelf bedacht, vanuit zijn eigen behoefte aan eigengerechtigheid en zelfverheffing.
Er bestaat echter wel degelijk ook "een boze" , de tegenstander.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

In Exodus 20:7 staat: "Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdelijk gebruiken...."

Men gebruikt de Naam des HEEREN wanneer men Zijn Naam wel noemt, maar niet aanroept!
Wie de Naam des HEEREN niet aanroept, d.w.z. wie in Hem niet gelooft, heeft ook niet het recht die Naam te gebruiken.
Wie niet gelooft, maar toch de Naam des HEEREN gebruikt, gebruikt die Naam ijdelijk en dus ten onrechte.
De Naam des HEEREN ijdelijk gebruiken heeft dan geen enkele zin.

Een voorbeeld van ijdel gebruik van des HEEREN Naam vinden we in:
Mattheus 7:21-23.

Vele Joden, heidenen en zelfs christenen beroepen zich op Adonai YAHUAH, de God van Israel, maar zij gebruiken die Naam ijdel, omdat zij niet in Hem geloven.

Hebreeen 11:6
Maar zonder geloof is het onmogelijk [ Gode] te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Joel 2:32
En het zal geschieden, al wie de NAAM des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden.
Deze tekst wordt vervolgens in het N.T. meerdere malen aangehaald.

Romeinen 10:13,14
Want een ieder, die den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan [Hem] aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt?

Aanroepen wil zeggen dat men iemand "te hulp" roept, dat men iemand om bijstand vraagt.
Wie niet vraagt, wie niet gelooft, roept ook niet waarlijk de Naam des HEEREN aan.
Zonder die Naam kan je wel over "een" God spreken, maar zonder Zijn Naam kan je Hem niet aanroepen.
De HEERE maakte aan Abraham, Mozes en Israel Zijn Naam bekend, opdat zij Hem zouden aanroepen.
Wie verlost wenst te worden en verlossing van God verwacht en daarin gelooft, weet welke Naam hij of zij mag en moet aanroepen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Wanneer Zijn Naam wel wordt gebruikt, maar zonder geloof, is dat ijdel gebruik.
Uit angst de Wet te overtreden hebben de Joden ervoor gekozen die Naam nooit uit te spreken, omdat men zegt te vrezen die Naam ijdel te gebruiken.
Als reden wordt aangevoerd dat men officieel niet meer weet hoe je de Naam correct moet uitspreken en men wil niet het risico lopen die Naam verkeerd uit te spreken.

Wie echter de Naam die bedoeld is om aan te roepen niet [meer] aanroept, wordt dus, [vgl. Joel 2:32] niet behouden.
Velen denken bij dit gebod vooral aan een verbod om te "vloeken".
Die uitleg is wel heel eenzijdig.
Inderdaad, vloeken is ijdel gebruik van Gods Naam.
Velen die vloeken zijn zich niet of nauwelijks bewust van het feit dat zij feitelijk de Naam des HEEREN aanroepen.
Ijdelijk gebruik is dus oneigenlijk gebruik van de Naam des HEEREN.
"De Here zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdelijk gebruikt".
Dat wil zeggen dat wie in Zijn Naam van alles doet, daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden.

De Here ziet het hart aan.
1 Samuel 16:7b
....want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.

Wie in geloof Zijn Naam aanroept, doet alles ook daadwerkelijk in Zijn Naam en tot Zijn eer.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Jesaja 55:6
Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is;.....roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.

Wij mogen de Here Jezus Christus, de Opgestane, de Levende Heer, de Eerstgeborene als Hoofd van Zijn Lichaam, aanroepen, wij mogen vrijmoedig naderen tot Zijn troon van genade.
Hij is het Hoofd des Lichaams, [namelijk] der Gemeente.
Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn. [Kol. 1:18].

De Gemeente is Gods volk, namelijk een volk voor Zijn Naam [ Hand. 15:14]

Sinds Christus Jezus is verheerlijkt na Zijn opstanding en is opgevaren tot Zijn Vader en "verenigd", c.q. EEN geworden is met Hem, zit Hij op de troon aan de rechter[hand] Gods.
Aan iemands rechterhand zitten betekent " EEN zijn met" .
Voor de opstanding was de Heilige Geest op Hem. In de opstanding wordt Hij de Heilige Geest.
Hij wordt God, Hij krijgt deel aan de Godheid.

Gods Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. [ Rom.8:16].
Hij leert ons roepen: "Abba Vader" [ Rom. 8:15].
Christus, aan Gods rechter[hand], is onze voorspraak, onze "nachaam" [ Hebreeuws voor onze "Trooster"].

Als Christus zal wederkomen in heerlijkheid, samen met de Gemeente voor Israel op de Olijfberg, zal Israel de Naam des HEEREN, Adonai YAHUAH aanroepen.

Zacharia 13:9b"........ het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: ..........De HEERE is mijn God......!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:
Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:
Door ten overvloede het woordje "Ik" te gebruiken legt de Here Jezus de nadruk op Zichzelf en geeft aan, dat Hij Dezelfde is als de HEERE in het Oude Testament.
Zie bijv. Jesaja 43, vers 11: "Ik, Ik ben de HEERE, buiten Mij is er geen Heiland".
In deze tekst uit Jesaja, die je noemt, is de Naam van Jezus verborgen: וְאֵין מִבַּלְעָדַי, מוֹשִׁיעַ.
Ook bijvoorbeeld in Genesis 49:18, waar staat: "op Uw heil wacht ik HEERE". In het Hebreeuws staat er gewoon "op uw Yeshua wacht ik JHWH" לִישׁוּעָתְךָ.
Voor wie het wil zien is Yeshua veelvuldig verborgen in het eerste testament aanwezig!
Het gaat er maar om dat de Here Jezus Christus Dezelfde is als de HEERE in het Oude Testament.
Dat wil ik er ook mee zeggen.
Jammer dat er zoveel mooie goede opbouwende bijbelstudietopics op slot zitten en het bijbelstudiegedeelte verdwenen is. De Here Jezus Christus is inderdaad Dezelfde als de HEERE in het Oude Testament. En de Engel des Heren. (ik weet niet of dat ook met twee ee's zou staat en hoe dat ook alweer zat met Here en Heere).

Een mooi boekje waarin besproken wordt dat de Engel des Heren in het OT ook Jezus Christus is, is van Bert de Haan: Engelen, Gods elitetroepen. En dan daarin deel 1, hoofdstuk 5. Ik heb met toestemming van dhr. de Haan dat hoofdstukje een keer op het andere forum (geloofsforum) geplaatst, maar dat is er niet meer helaas. Mooie onderwerpen, maar ze zijn hier jammer genoeg allemaal dood of dicht. Jammer. :cry:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Anja

Ja, dat is een mooi boekje en duidelijk uitgelegd.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

Anja schreef:(ik weet niet .... hoe dat ook alweer zat met Here en Heere).
Daar waar in het Hebreeuws JHWH staat, zie ik in een oude Statenvertaling "Heere" staan en bijvoorbeeld in de NBG "Here" ; Te beginnen bij Gen.2:7.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Ik weet niet of ik al eerder in dit topic heb aangegeven dat de allerhoogste Naam aan ons is gegeven : JHWH, YAHUAH, de enige God , die Geest is, de onzienlijke God, of zoals de SV Hem noemt: De Here HEERE, Adonai YAHUAH betekent.
Overigens wordt de Naam des Heeren op verschillende plaatsen in de Bijbel van diverse "toevoegingen" voorzien. Ik moet even teruglezen in dit topic of die al vermeld zijn.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

In Gen.15:2 vind je een voorbeeld. In de SV staat: "Toen zei Abram: "Heere, HEERE". In de grondtekst volgt Gods naam JHWH op de titel adhonai.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Sanne

Elohim is trouwens het Hebreeuwse woord voor God. Mozes vroeg naar de Naam van God, en in Exodus 3:14 maakt God Zijn Naam aan Mozes bekend met: Ik zal zijn, Die Ik zijn zal. Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: Ik zal zijn heeft mij tot ulieden gezonden.

God is de Eeuwige, Hij is de God Die was, Die is, en Die zijn zal. God heeft geen begin en geen einde. Hij is eeuwig.
En aan het slot van de Bijbel wordt dit nog eens bevestigd. Openbaring 22:13 zegt: " Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste".

Die Engel uit Openb. 22:6 is de Here Jezus Christus. Christus is Die Alfa en Omega, de Eerste en de Laatste. Christus is God.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef:@Sanne

Elohim is trouwens het Hebreeuwse woord voor God. Mozes vroeg naar de Naam van God, en in Exodus 3:14 maakt God Zijn Naam aan Mozes bekend met: Ik zal zijn, Die Ik zijn zal. Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: Ik zal zijn heeft mij tot ulieden gezonden.
Het topic gaat hier over Gods Naam. Nadat God de betekenis van zijn Naam Jehovah heeft gegeven, zegt Hij verder in Ex.3:15: "dit is mijn naam voor eeuwig en zo wil Ik aangeroepen worden van geslacht tot geslacht". - NBG
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Beste Sanne, velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn. Anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is. De uitspraak "Jehova" bijv. was onbekend tot het jaar 1520, toen deze wijze van uitspreken werd geintroduceerd door Galatinus. De uitspraak van Gods Naam als "Jahweh" is altijd al, door de eeuwen heen door het Joodse Rabbinaat als de enig juiste gepropageerd en is daarom, gezien de langere geschiedenis op grote schaal door christenen overgenomen en wordt dientengevolge waarschijnlijk vandaag de dag het meest gehanteerd. Orthodoxe Joden echter hanteren de Talmoed, niet de gehele Bijbel als norm.

Zij geloven en beweren op grond van "een geschrift" dat niet tot de Bijbel behoort, zelfs niet tot het O.T., dat het uitspreken van de Naam des HEEREN verboden is, of straffe van steniging.

Als je God aanroept, Adonai YAHUAH wel te verstaan, en je noemt Hem "Jahweh" of "Jehova" , weet Hij echt wel dat je hart HEM zoekt, en als je Jezus gewoon Jezus noemt en niet "Yeshua" of "Yahsushua" begrijpt Hij ook wel Wie je bedoelt.

Ik ga daar in elk geval niet over 'strijden'.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Peter79 »

ineke-kitty schreef:Beste Sanne, velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn. Anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is. De uitspraak "Jehova" bijv. was onbekend tot het jaar 1520, toen deze wijze van uitspreken werd geintroduceerd door Galatinus. De uitspraak van Gods Naam als "Jahweh" is altijd al, door de eeuwen heen door het Joodse Rabbinaat als de enig juiste gepropageerd en is daarom, gezien de langere geschiedenis op grote schaal door christenen overgenomen en wordt dientengevolge waarschijnlijk vandaag de dag het meest gehanteerd. Orthodoxe Joden echter hanteren de Talmoed, niet de gehele Bijbel als norm.

Zij geloven en beweren op grond van "een geschrift" dat niet tot de Bijbel behoort, zelfs niet tot het O.T., dat het uitspreken van de Naam des HEEREN verboden is, of straffe van steniging.

Als je God aanroept, Adonai YAHUAH wel te verstaan, en je noemt Hem "Jahweh" of "Jehova" , weet Hij echt wel dat je hart HEM zoekt, en als je Jezus gewoon Jezus noemt en niet "Yeshua" of "Yahsushua" begrijpt Hij ook wel Wie je bedoelt.

Ik ga daar in elk geval niet over 'strijden'.
:like: :flower1:
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

ineke-kitty schreef:@Sanne

Elohim is trouwens het Hebreeuwse woord voor God. Mozes vroeg naar de Naam van God, en in Exodus 3:14 maakt God Zijn Naam aan Mozes bekend met: Ik zal zijn, Die Ik zijn zal. Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: Ik zal zijn heeft mij tot ulieden gezonden.

God is de Eeuwige, Hij is de God Die was, Die is, en Die zijn zal. God heeft geen begin en geen einde. Hij is eeuwig.
En aan het slot van de Bijbel wordt dit nog eens bevestigd. Openbaring 22:13 zegt: " Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste".

Die Engel uit Openb. 22:6 is de Here Jezus Christus. Christus is Die Alfa en Omega, de Eerste en de Laatste. Christus is God.
Amen ;) .

En:
ineke-kitty schreef:Beste Sanne, velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn. Anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is. De uitspraak "Jehova" bijv. was onbekend tot het jaar 1520, toen deze wijze van uitspreken werd geintroduceerd door Galatinus. De uitspraak van Gods Naam als "Jahweh" is altijd al, door de eeuwen heen door het Joodse Rabbinaat als de enig juiste gepropageerd en is daarom, gezien de langere geschiedenis op grote schaal door christenen overgenomen en wordt dientengevolge waarschijnlijk vandaag de dag het meest gehanteerd. Orthodoxe Joden echter hanteren de Talmoed, niet de gehele Bijbel als norm.

Zij geloven en beweren op grond van "een geschrift" dat niet tot de Bijbel behoort, zelfs niet tot het O.T., dat het uitspreken van de Naam des HEEREN verboden is, of straffe van steniging.

Als je God aanroept, Adonai YAHUAH wel te verstaan, en je noemt Hem "Jahweh" of "Jehova" , weet Hij echt wel dat je hart HEM zoekt, en als je Jezus gewoon Jezus noemt en niet "Yeshua" of "Yahsushua" begrijpt Hij ook wel Wie je bedoelt.

Ik ga daar in elk geval niet over 'strijden'.
Like 2 :) . Voor mij is God 'gewoon' God en Jezus is Jezus. Al die andere woorden zouden voor mij persoonlijk, dus als ik ze zou gebruiken, in mijn hart en gevoel, schijnreligiositeit zijn. Mijn maag draait daarvan om. Ook het weglaten van de klinker in God, gruw ik persoonlijk van.

Ook het gebruik van "Here Jezus" is voor mij niet altijd gepast. Soms is gewoon Jezus of Jezus (de) Christus beter passend in wat ik wil zeggen en soms is Here Jezus beter passend. Dat hangt ervanaf wat ik op dat moment wil overbrengen in mijn verhaal. De simpele naam Jezus is voor mij vaak veel intiemer. Je zegt tegen je partner ook niet of niet meer "meneer X". Als ik aan de ander wil overbrengen, wil benadrukken hoe dicht Hij gewoon bij de mensen staat, dan noem ik Hem ook gewoon Jezus. Maar als ik een bepaald Aspect (hoofdletter, dus een stukje waarin het hierarchische aspect een rol speelt) in die relatie wil accentueren, dan kan op dat moment Here Jezus beter passend zijn in mijn woordgebruik en dan pas ik dát toe. Waar het voor mij om gaat, en wat ik in al mijn relaties het allerbelangrijkste vind, is oprechtheid en authenticiteit. Mensen die een ander willen gaan vertellen wat ze voor woorden zouden moeten gebruiken, dat gedrag ervaar ik als religieus, in de verkeerde betekenis van het woord.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Anja (oud account) »

Sanne schreef:
Anja schreef:(ik weet niet .... hoe dat ook alweer zat met Here en Heere).
Daar waar in het Hebreeuws JHWH staat, zie ik in een oude Statenvertaling "Heere" staan en bijvoorbeeld in de NBG "Here" ; Te beginnen bij Gen.2:7.
Sanne schreef:In Gen.15:2 vind je een voorbeeld. In de SV staat: "Toen zei Abram: "Heere, HEERE". In de grondtekst volgt Gods naam JHWH op de titel adhonai.

Super. Bedankt voor de informatieve aanwijzingen. Dit ga ik eens op het gemak allemaal nalezen. :) Ben net pas thuis, was de hele middag afwezig. Het verhaal over de reden achter de hoeveelheid e's is me eigenlijk nooit goed uitgelegd. Telkens als ik er iemand naar vroeg, zou men er later wel een keer op terugkomen, maar dat gebeurde nooit. Het is ook niet echt heel belangrijk, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Trajecto »

Wat betreft de spelling Heere:
Voor zover ik weet is een belangrijke overweging om voor "Heere" te zijn dat dit al reeds lang hier de functie van de naam van God heeft; een soort van equivalent van JHVH.
Bestaande namen past men meestal niet aan, aan een nieuwe spelling. En in dit geval is er dus zeker wat voor te zeggen om dat hier ook niet te doen. Alhoewel het eigenlijk een soort functieomschrijving is, is er dan veel voor te zeggen om een behandelen als naam te hanteren en de spelling zo te houden als die vanouds al was.
Nulla aetas ad discendum sera
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef:Beste Sanne, velen beweren dat de juiste uitspraak van de Naam boven alle namen "Jahweh" moet zijn. Anderen beweren dat de juiste uitspraak "Jehova" is. De uitspraak "Jehova" bijv. was onbekend tot het jaar 1520, toen deze wijze van uitspreken werd geintroduceerd door Galatinus. De uitspraak van Gods Naam als "Jahweh" is altijd al, door de eeuwen heen door het Joodse Rabbinaat als de enig juiste gepropageerd en is daarom, gezien de langere geschiedenis op grote schaal door christenen overgenomen en wordt dientengevolge waarschijnlijk vandaag de dag het meest gehanteerd. Orthodoxe Joden echter hanteren de Talmoed, niet de gehele Bijbel als norm.

Zij geloven en beweren op grond van "een geschrift" dat niet tot de Bijbel behoort, zelfs niet tot het O.T., dat het uitspreken van de Naam des HEEREN verboden is, of straffe van steniging.

Als je God aanroept, Adonai YAHUAH wel te verstaan, en je noemt Hem "Jahweh" of "Jehova" , weet Hij echt wel dat je hart HEM zoekt, en als je Jezus gewoon Jezus noemt en niet "Yeshua" of "Yahsushua" begrijpt Hij ook wel Wie je bedoelt.

Ik ga daar in elk geval niet over 'strijden'.
Het is ook niet mijn bedoeling om te strijden over de uitspraak van de Goddelijke Naam. Ik weet natuurlijk ook wel dat er verschillende meningen bestaan over hoe die Naam uitgesproken zou moeten worden. Er zijn namen die in verschillende talen, heel verschillend worden uitgesproken. Neem nu het Nederlandse "Jakobus". In het Engels is dat "James". Hoewel dit een groot verschil is, is dat toch zeker geen reden om die naam niet meer te gebruiken of uit een vertaling te schrappen.
Hoe zouden we het zelf vinden als we ons paspoort zouden ophalen en er alleen nog maar mevrouw of meneer zou staan?!

De namen van andere goden worden nog wel genoemd in vertalingen. Maar de Naam van de Almachtige God wordt weggelaten! God zei via Jeremia over de profeten in zijn tijd: "die erop bedacht zijn mijn volk mijn naam te doen vergeten door hun dromen ...., evenals hun vaderen mijn naam hebben vergeten door de Baäl". - Jer.23:27. Baäl betekent trouwens "Heer".
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

@Sanne

Het gaat er maar om dat het niet uitmaakt HOE je de Naam van God uitspreekt. Jij mag Hem "Jehova" noemen, ik mag Hem met de Naam "Jezus" noemen, of "Jahweh" . God ziet ons hart aan en weet Wie wij bedoelen als we Hem aanroepen.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Sanne »

ineke-kitty schreef:@Sanne

Het gaat er maar om dat het niet uitmaakt HOE je de Naam van God uitspreekt. Jij mag Hem "Jehova" noemen, ik mag Hem met de Naam "Jezus" noemen, of "Jahweh" . God ziet ons hart aan en weet Wie wij bedoelen als we Hem aanroepen.
Het wordt JG nogal eens verweten dat ze de naam Jehovah gebruiken terwijl het niet zeker is wat de precieze uitspraak is. Sommige denken dat Jahweh waarschijnlijker is namelijk. Maar wij vinden het inderdaad ook gewoon belangrijk dat de naam gebruikt wordt. God heeft zichzelf deze Naam gegeven en deze naam heeft een hele diepe betekenis.
Toen Jezus zijn volgelingen leerde bidden, begon hij het gebed wel met "UW Naam worde geheiligd". Hij kwam niet om zijn eigen naam te heiligen. Hoe zouden we het zelf vinden als iemand ons steeds met een verkeerde naam aansprak? Zo had ik een leraar op school die mij maar steeds aansprak met de naam van mijn zus. Hoewel ik wist dat hij mij bedoelde, vond ik het op een gegeven moment toch een beetje vervelend worden.