¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Peter79 schreef:
JW88 schreef:Mijn ogen zijn prima, je noemt geen enkel argument voor creationisme of tastbaar feit, je stelt gewoon dingen vast en somt dingen op, prachtig, maar het is nietszeggend...
Pot verwijt ketel?
Je zegt in je betoog toch min of meer dat creationisme gewoon een geloof is
Ja, net als jouw vooruitgangsgeloof
en ver van een absolute waarheid staat, of zijn mijn ogen weer niet goed?
Nee, ik denk dat je dat niet goed leest.
Blijkbaar moet ik alles blijven herhalen totdat het een keer doordringt tot naïeve creationisten.
Pot verwijt ketel?
Verklaren kan een vorm van bewijzen zijn.
Als je zo ziet, dan is alles wat jij zegt bewezen. Prima, dan houdt het op.
Jij zegt dat natuurlijke selectie, soortenvorming, kruisen van dieren etc etc geen discussie punten zijn tussen evo's en creationisten, nou dan zou ik toch echt maar eens goed naar bijvoorbeeld Inktvlam luisteren die heeft daar namelijk nogal problemen mee, maar gelukkig zijn we het op die punten eens dan.
Wel eens van de degeneratietheorie van Peter Scheele gehoord? Ik denk dat Inktvlam ook op dat spoor zit. Het kruisen levert alleen maar een herverdeling op van bestaande variatie, die soms zelfs negatief uitpakt. Kunstmatige selectie levert dieren op die in enkele eigenschappen goed zijn, maar andere eigenschappen verliezen. Zo zijn de gefokte kippen gevoelig voor vogelgriep, omdat ze zijn doorgefokt. In de natuur voorkomt de natuurlijke selectie zulke wangedrochten.
Hoe verloopt volgens jou de werking van natuurlijke selectie dan?
Natuurlijke selectie kan bij soorten met een korte generatietijd snel resultaat opleveren. Dat kan je waarnemen aan bijvoorbeeld bacteriën (bijvoorbeeld het ontstaan van MRSA-bacteriën) en insecten (bijvoorbeeld de berkenvlinder die ik al eerder genoemd heb). Natuurlijke selectie betreft hier een zeer sterke selecterende factor (alle niet-resistente bacterien gaan dood en planten zich dus niet meer voort en alle berkenvlinders die afwijken van de bastkleur van de berk worden opgegeten). Maar de meeste variaties maken niet het verschil tussen leven en dood. Het voordeel voor een afwijkend individu is relatief klein en dan spelen andere factoren ook een rol. Bijvoorbeeld toevalsfactoren: een strenge winter doodt tweederde van je winterkoninkjes (standvogel in Nederland). De kans dat je afwijkende individu daarbij zit, is erg groot, tenzij de afwijking betrekking heeft op overleven in de winter.

De extra moeilijkheid voor een afwijkend individu is, dat de afwijking in de volgende generatie misschien niet eens tot uiting komt. Dat is het geval als de afwijking recessief is. Ik denk dat veel mutaties recessief zijn, omdat ze berusten op een verminderde werking van een goed gen.

Resistentie tegen sikkelcelanemie is gebaseerd op heterozygotie: iemand met beide allelen voor de afwijking heeft bloederziekte. Dan zou je zeggen dat die ziekte verdwijnt, omdat die mensen een nadeel in de overleving hebben. Maar iemand met één afwijkend allel heeft een voordeel als er malaria in de omgeving voorkomt. De malariaparasiet gaat alleen in de gezonde bloedlichaampjes zitten en niet in de afwijkende sikkelvormige bloedlichaampjes zitten (die nog wel een beetje zuurstof kunnen vervoeren). De heterozygoot heeft een voordeel in de aanwezigheid van de selectiefactor malaria.
Maar jij bent niet van mening dat mensen en chimpansees de zelfde voorouders hadden?
Nee, ik kan me dat niet voorstellen, ook al neem je er 5 miljard jaar de tijd voor. Maar de wetenschap mag het van mij aantonen. Ik ben zeer benieuwd.
Gelukkig ben je het ook met me eens dat de mens een dier is daar denken namelijk ook heel veel creationisten anders over o.a. Inktvlam.
Dat de mens meer is dan een dier is een stukje overtuiging. De westerse rijkdom is gebaseerd op de exploitatie van dieren.
65% van Nederland ondersteunt de evolutietheorie, en het wordt wereldwijd ook op scholen geleerd als onderbouwde theorie dus er is helemaal geen minderheid voor de evolutie theorie.
Ik heb ook aangegeven dat de tegenstelling die jij schetst onjuist is. Er zijn genoeg gelovigen die de evolutietheorie voor waar aannemen. Alleen wil jij heel graag die tegenstelling wel zien.
Dat de meeste mensen op de wereld religieus zijn heeft puur te maken met het feit dat, dat in de oorsprong van de mens zit. Denk jij nou echt dat als je in bijvoorbeeld Irak geboren wordt je de keuze hebt of je Moslim bent of niet? nee dan BEN je gewoon moslim! Religie heeft heel vaak geen vrije wil, dat is 1 van de redenen dat de meeste mensen het zijn (mar goed dat is een hele andere discussie)
Net als dat 65% van Nederland de evolutietheorie ondersteunt. Die ondersteuning is niet gebaseerd op kennis, maar op aanleren, misschien in combinatie met een afkeer van religie.
Mijn algemene definitie van creationisme is prima, dat jij daar niks mee kan is jouw probleem.

Ik kan er wel wat mee. Ik heb een uitgebreide reactie gegeven.
Wat is jouw mening dan van jonge aarde creationisten?
Jonge-aardecreationisme, als we dat definiëren als de bijbel letterlijk nemen als wetenschappelijke waarheid, vind ik kortzichtig. De westerse wetenschap die de natuur bestudeert, komt uit dezelfde oorsprong als de wetenschap die taal en cultuur bestudeert. In de Bijbel kan je ook evolutie vinden, bijvoorbeeld van meergodendom naar monotheisme, van mensenoffers naar een afkeer van mensenoffers, etc. In Genesis 1 staat een scheppingsverhaal, in Genesis 2 ook één, in de psalmen staan scheppingsverhalen, in het boek Johannes staat een scheppingsverhaal. Die verhalen zijn niet bedoeld om een natuurwetenschappelijke beschrijving te geven. Jonge-aardecreationisme, volgens de definitie hierboven, laat de bijbel buikspreken.
Er wordt niet veel gedaan in de praktijk met de evolutietheorie????? :? :? :? Wat dacht je van dat het aan vrijwel elk kind in Nederland onderwezen wordt!
Als je Engels leert, dan kan je daar later iets mee bereiken, met wiskunde idem, met biologie idem. Maar wat is de relevantie van de evolutietheorie, anders dan dat het handig is om te weten wat men met evolutie bedoelt?
Dus ik wacht met spanning op tastbare bewijzen voor creationisme..... waarschijnlijk zal je met niks komen....
Dan kan je lang wachten. Ik heb argumenten gegeven en ook gezegd dat God niet te bewijzen is - dus creationisme ook niet.
laat ik positief beginnen, je geeft in elk geval anders op al mijn vragen en argumenten, dat is zeer prettig, daar kan Inktvlam nog veel van leren.
Ook geef je toe dat creationisme niet meer dan slechts een geloof is, ook dat is positief.

Hoe kan een geloof zonder tastbare bewijzen nou een absolute waarheid zijn?

Ik zei dat verklaren een vorm van bewijzen KAN zijn, dat betekent dus dat dat niet altijd het geval is.

Je kan bijvoorbeeld een leeuw met een tijger kruisen dan krijg je een Liger, dat zegt dus dat ze genetisch vrijwel identiek zijn en geeft daarmee ook aan dat ze dus nauw aan elkaar verwant zijn. Daaruit constateer ik dat ze dezelfde voorouders hebben en apart zijn geëvolueerd, klinkt vrij logisch allemaal dacht ik zo.

Jij zegt ''de meeste variaties maken niet het verschil tussen leven en dood'' dat is waar het mis gaat, die variaties zijn juist de essentie tussen leven en dood, tussen overleven en uitsterven. Zo zie je bij heel veel diersoorten ook ondersoorten, zo heb je bijvoorbeeld een aantal verschillende soorten tijgers die speciaal geschikt zijn voor hun leefomgeving en levensstijl, dit is ontstaan door evolutie. Doordat dieren aangepast zijn door variaties overleven ze juist om zo optimaal te renderen in hun omgeving. Andere factoren zoals bijvoorbeeld een strenge winter spelen ook een rol, maar slechts een kleine en ook geen constante.

De wetenschap heeft al aangetoond dat een chimpansee en mens voor meer dan 90% genetisch hetzelfde zijn. Daarmee is de stap naar de zelfde voorouders een kleine.

De mens is inderdaad een dier, we zijn het op een aantal punten gewoon met elkaar eens dus.

Welke tegenstelling die ik schets is onjuist?

Jonge aarde creationisten geven alleen maar aan dan het blijkbaar heel goed mogelijk is om in iets ridicuuls en volledig fictiefs te geloven.

Ja wat is de relevantie van geschiedenis of aardrijkskunde? Dat is precies dezelfde vraag...

Nee precies God is niet te bewijzen, zijn we het alweer eens met elkaar, harstikke goed. Vaak staat religie daarom ook boven kritiek. nogmaals het bekende ''ja maar ik geloof het omdat ik het geloof'' zonder argumenten of tastbare feiten, ja dan zijn we snel uitgepraat, ik geloof ook in vliegende varkens, maar ik heb er geen argumenten voor en kan het niet bewijzen maar ze zijn er wel hoor want ik heb ze gezien, dus geloof me maar.... :shock:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:
callista schreef:Als jij diegenen die de evolutietheorie aannemen schamper "evo's " of "evolutionisten" noemt
Wat is daar schamper aan? Het zijn toch evolutionisten. Evo's is de verkorte vorm.
Nou volgens mij noem je ze zo, omdat je hen als de grote vijand ziet van je gemoedsrust, die je geloof je geeft.
Waar gaat dit over? Ik begrijp het probleem niet. Evolutionist is een neutraal woord. Hoe moet ik ze anders noemen? Darwinisten? Larry Moran scheldt ID'ers voortdurend uit voor IDiots. Dat schelden op de tegenstander vind je ook steeds bij evolutionisten als P.Z.Myers en Jerry Coyne. Ik heb hier wel 's iemand voor gek verklaard, maar voor de rest toch behoorlijk ingehouden.

Zolderworm schreef:Dat soorten alleen veranderen als de omgeving ingrijpend verandert, lijkt me een logische gedachte. Er komen dan immers weer nieuwe niches vrij, omdat onaangepaste soorten zullen uitsterven. Gould zal ook van mening zijn dat de grote overeenkomst tussen de matkopmees en de glanskopmees wijst op een gemeenschappelijke voorouder. Dus op het ontstaan van nieuwe soorten uit voorgaande soorten. Een feit waarvoor ook jij nog geen alternatieve verklaring hebt kunnen geven.
Jouw visie overigens past op de achterkant van een postzegel. Dus ik zou het ook een postzegelvisie kunnen noemen. Wat ik jou vraag is buiten de postzegel te treden en er echt een theorie van te maken, in plaats van enkel een leuze op een protestbord. Bewijzen kun je ID uiteraard niet, evenals je niet kunt bewijzen dat er een God bestaat.
Wat betreft die mezen, ik heb niet gezegd dat ze geen gemeenschappelijke voorouders kunnen hebben. Ik heb alleen gezegd dat ik het niet interessant vond. Dat de ene groep niet meer kan paren met de andere groep en daardoor een nieuwe soort ontstaan is (een definitie voor soortvorming) is niet alleszeggend. Men heeft wel eens een geval waargenomen dat paring op een gegeven moment weer wel mogelijk was. Ik vind het niet interessant omdat die zogenaamd verschillende soorten precies op elkaar lijken. Echt interessant zijn natuurlijk geheel nieuwe functies en echt nieuwe soorten.

Dat mijn visie op de achterkant van een postzegel past is weer denigrerend. Ik heb wel degelijk argumenten gegeven voor ID. Wat is er toch met jullie geheugens aan de hand? Daar gaat ie dan maar weer. Van geleidelijkheid is niets te bespeuren. Cambrische explosie en Avalon explosie passen niet in een darwinistisch scenario. Men ziet zelfs een vis-explosie, een plant-explosie, een vogel-explosie, ook een zoogdier-explosie. De evolutionaire stamboom is gevallen door vergelijkend DNA-onderzoek. Men vindt overal verweesde genen (orphan genes), dit zijn genen die maar in één soort voorkomen. Convergenties komen veel voor en is ook bewijs voor ID. Moleculaire machientjes, ik heb het voorbeeld van ATP synthase gegeven, de energieleverancier van de cel
Laten evo's maar uitleggen hoe je zonder vooropgezet doel precies zo'n wieltje, as en dynamo kunt maken die zodanig functioneert dat die de cel van de benodigde energie voorziet. En hoe zou je kunnen overleven als dat nog niet volledig geëvolueerd is? Alle moleculaire machientjes zoals de bacteriële zweepstaart (bacterial flagellum) en de biologische klok zijn prachtige voorbeelden van design. Maar ook het complexe bloedstolling- en immuun-systeem zijn bewijs voor design. De DNA-codering, de moleculaire controle en reparatiesystemen in de cel. Alleen een intelligente bron kan een coderingssysteem bedenken. Niet te vergeten DNA's fenomenale capaciteit van informatie-opslag van twee petabytes per gram, genoeg voor drie miljoen CD's ! Een half miljoen DVD's in ons DNA, kopte Science. Waar zou al die informatie toch vandaan komen?

Bewustzijn en denkvermogen reken ik daar ook toe, dat zijn geestelijke zaken die niet materieel verklaarbaar zijn. Biomimicry is ook bewijs. Biomimicry is de wetenschap van het nabootsen van de beste biologische ideeën in de natuur waardoor allerlei producten en systemen ontworpen of verbeterd kunnen worden. Bijzonder waardevol voor de industrie, medische wereld, sport, enzovoort. De toepassingen zijn vrijwel eindeloos. Milieuvriendelijke spuitbussen geïnspireerd door bombardeerkevers, zwemkleding en scheepsrompen geïnspireerd door haaienhuid, kleefband geïnspireerd door gekko's, energie-efficiënte gebouwen geïnspireerd door termietenheuvels, dunne fotocamera's gebaseerd op facetogen.
Past het op een postzegel, denk je?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Peter79 »

JW88 schreef:laat ik positief beginnen, je geeft in elk geval anders op al mijn vragen en argumenten, dat is zeer prettig,
Ja, ik ervaar van jouw kant ook positiviteit.
Hoe kan een geloof zonder tastbare bewijzen nou een absolute waarheid zijn?
Ik heb niet beweerd dat creationisme ver van de absolute waarheid staat, noch dat het creationisme een absolute waarheid is. Als ik zou geloven dat het creationisme ver van de absolute waarheid staat, kan ik het beste mijn geloof opgeven. Het creationisme is voor mij het dichtste bij de absolute waarheid. De evolutietheorie kan het plaatje verder invullen.
Je kan bijvoorbeeld een leeuw met een tijger kruisen dan krijg je een Liger, dat zegt dus dat ze genetisch vrijwel identiek zijn en geeft daarmee ook aan dat ze dus nauw aan elkaar verwant zijn. Daaruit constateer ik dat ze dezelfde voorouders hebben en apart zijn geëvolueerd, klinkt vrij logisch allemaal dacht ik zo.
Ik denk ook dat leeuw en tijger een gemeenschappelijke voorouder hebben. Ik denk dat mens en chimpansee niets oplevert, maar misschien wil jij zo'n experiment laten uitvoeren?

Ik denk dat leeuw en tijger, gezien hun geografische verspreiding ontstaan zijn door genetic drift: de variatie in de oorspronkelijke populatie omvatte zowel specifieke leeuwen- als tijgerallelen. In de populaties die van elkaar gescheiden raakten, verschilden de allelfrequenties op basis van toevalligheid. Het zou interessant zijn om te weten of ze puur verschillen op basis van allelen (varianten van hetzelfde gen) of ook qua genen: zijn er genen verdwenen of bij gekomen.
Jij zegt ''de meeste variaties maken niet het verschil tussen leven en dood'' dat is waar het mis gaat, die variaties zijn juist de essentie tussen leven en dood, tussen overleven en uitsterven.
Het is essentieel voor de theorie, maar het wordt niet waargenomen in de praktijk.
Zo zie je bij heel veel diersoorten ook ondersoorten, zo heb je bijvoorbeeld een aantal verschillende soorten tijgers die speciaal geschikt zijn voor hun leefomgeving en levensstijl, dit is ontstaan door evolutie. Doordat dieren aangepast zijn door variaties overleven ze juist om zo optimaal te renderen in hun omgeving. Andere factoren zoals bijvoorbeeld een strenge winter spelen ook een rol, maar slechts een kleine en ook geen constante.
Zoals ik hierboven al zei, is het waarschijnlijk genetic drift. Dat zou in elk geval de 0-hypothese moeten zijn: kunnen toevalsfactoren de bestaande variatie verklaren? Als de 0-hypothese moet worden verworpen, kan je gaan denken aan selectie.
De wetenschap heeft al aangetoond dat een chimpansee en mens voor meer dan 90% genetisch hetzelfde zijn. Daarmee is de stap naar de zelfde voorouders een kleine.
We komen ook voor 98% overeen met een varken. En als ik de bron mag geloven, is dat eigenlijk met alle zoogdieren zo. Het zegt niet zoveel. Het is wel handig bij transplantaties.
Welke tegenstelling die ik schets is onjuist?
Dat je een wetenschappelijke theorie afzet tegen een levensbeschouwelijke overtuiging. Wetenschap bedient zich van bewijs. Levensbeschouwing is veel breder. Liefde hoef je bijvoorbeeld niet te bewijzen met statistiek ofzo en je vriendin wordt ook niet blij als je in biochemische termen uitleggen wat haar bestaan in je lichaam teweeg brengt.
Ja wat is de relevantie van geschiedenis of aardrijkskunde? Dat is precies dezelfde vraag...
Iemand vond het zinvol om het in het onderwijs op te nemen. Ik denk ook dat het vakken zijn die mensen helpen wat breder de wereld in te kijken dan alleen hun neus lang is. Daarom is het ook goed kennis te nemen van de evolutietheorie.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Tin »

Peter79 schreef:
JW88 schreef:laat ik positief beginnen, je geeft in elk geval anders op al mijn vragen en argumenten, dat is zeer prettig,
Ja, ik ervaar van jouw kant ook positiviteit.
Fijn dat een discussie waar de moderator een beetje naar kijkt van "wordt dat niet wat stekelig" zo op de rails kan blijven :)

Peter: dank voor het aandragen van zoveel nieuwe overdenk stof vandaag. :flower1:
De reacties vliegen snel in het hoofd, maar komen niet zo snel uit de pen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Peter79 schreef:
JW88 schreef:laat ik positief beginnen, je geeft in elk geval anders op al mijn vragen en argumenten, dat is zeer prettig,
Ja, ik ervaar van jouw kant ook positiviteit.
Hoe kan een geloof zonder tastbare bewijzen nou een absolute waarheid zijn?
Ik heb niet beweerd dat creationisme ver van de absolute waarheid staat, noch dat het creationisme een absolute waarheid is. Als ik zou geloven dat het creationisme ver van de absolute waarheid staat, kan ik het beste mijn geloof opgeven. Het creationisme is voor mij het dichtste bij de absolute waarheid. De evolutietheorie kan het plaatje verder invullen.
Je kan bijvoorbeeld een leeuw met een tijger kruisen dan krijg je een Liger, dat zegt dus dat ze genetisch vrijwel identiek zijn en geeft daarmee ook aan dat ze dus nauw aan elkaar verwant zijn. Daaruit constateer ik dat ze dezelfde voorouders hebben en apart zijn geëvolueerd, klinkt vrij logisch allemaal dacht ik zo.
Ik denk ook dat leeuw en tijger een gemeenschappelijke voorouder hebben. Ik denk dat mens en chimpansee niets oplevert, maar misschien wil jij zo'n experiment laten uitvoeren?

Ik denk dat leeuw en tijger, gezien hun geografische verspreiding ontstaan zijn door genetic drift: de variatie in de oorspronkelijke populatie omvatte zowel specifieke leeuwen- als tijgerallelen. In de populaties die van elkaar gescheiden raakten, verschilden de allelfrequenties op basis van toevalligheid. Het zou interessant zijn om te weten of ze puur verschillen op basis van allelen (varianten van hetzelfde gen) of ook qua genen: zijn er genen verdwenen of bij gekomen.
Jij zegt ''de meeste variaties maken niet het verschil tussen leven en dood'' dat is waar het mis gaat, die variaties zijn juist de essentie tussen leven en dood, tussen overleven en uitsterven.
Het is essentieel voor de theorie, maar het wordt niet waargenomen in de praktijk.
Zo zie je bij heel veel diersoorten ook ondersoorten, zo heb je bijvoorbeeld een aantal verschillende soorten tijgers die speciaal geschikt zijn voor hun leefomgeving en levensstijl, dit is ontstaan door evolutie. Doordat dieren aangepast zijn door variaties overleven ze juist om zo optimaal te renderen in hun omgeving. Andere factoren zoals bijvoorbeeld een strenge winter spelen ook een rol, maar slechts een kleine en ook geen constante.
Zoals ik hierboven al zei, is het waarschijnlijk genetic drift. Dat zou in elk geval de 0-hypothese moeten zijn: kunnen toevalsfactoren de bestaande variatie verklaren? Als de 0-hypothese moet worden verworpen, kan je gaan denken aan selectie.
De wetenschap heeft al aangetoond dat een chimpansee en mens voor meer dan 90% genetisch hetzelfde zijn. Daarmee is de stap naar de zelfde voorouders een kleine.
We komen ook voor 98% overeen met een varken. En als ik de bron mag geloven, is dat eigenlijk met alle zoogdieren zo. Het zegt niet zoveel. Het is wel handig bij transplantaties.
Welke tegenstelling die ik schets is onjuist?
Dat je een wetenschappelijke theorie afzet tegen een levensbeschouwelijke overtuiging. Wetenschap bedient zich van bewijs. Levensbeschouwing is veel breder. Liefde hoef je bijvoorbeeld niet te bewijzen met statistiek ofzo en je vriendin wordt ook niet blij als je in biochemische termen uitleggen wat haar bestaan in je lichaam teweeg brengt.
Ja wat is de relevantie van geschiedenis of aardrijkskunde? Dat is precies dezelfde vraag...
Iemand vond het zinvol om het in het onderwijs op te nemen. Ik denk ook dat het vakken zijn die mensen helpen wat breder de wereld in te kijken dan alleen hun neus lang is. Daarom is het ook goed kennis te nemen van de evolutietheorie.
Jij zegt dat creationisme niet meer dan een geloof is en dat zeg ik ook, zijn we het weer met elkaar eens.

Ook over die leeuw en tijger zijn we het eens, alweer bingo.
De mens is door de biologie geclassificeerd als mensaap, samen met de chimpansee, bonobo, gorilla en orang-oetan, volkomen terecht in mijn ogen. De reden hiervoor is dan ook dan ze heel veel overeenkomsten met elkaar hebben, bijvoorbeeld de opbouw van het skelet of genetische overeenkomsten, precies hetzelfde als een leeuw en tijger dus. Als evolutie geldt voor dieren en de mens is een dier waarom geldt dat dan niet voor de mens?

Natuurlijk worden aanpassingen bij diersoorten en variaties wel waargenomen in de praktijk, ontelbaar veel zelfs! Zo eet een Panda bijvoorbeeld alleen maar bamboe, omdat daar in zijn leefomgeving een overvloed aan is, dat is aanpassen. Zo heeft een ijsbeer net zoals een eend vliezen tussen zijn poten zodat hij beter kan zwemmen en zo op zoek kan gaan naar prooi, aangepast aan de leefomgeving. Als een kameel drinkt, drinkt hij bijzonder veel, meer dan 100 liter achter elkaar, tot 60 liter per minuut. In de bulten wordt vet opgeslagen, dat dient als energiereserve bij voedselgebrek, aanpassen aan in dit geval de woestijn. Zo zijn er nog talloze voorbeelden, als deze dieren door evolutie niet aangepast waren voor hun leefomgeving zouden ze ook niet overleven.
Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat dat niet wordt waargenomen in de praktijk? :o

Maar als er verschillende soorten tijgers bestaan, dan is dat toch een vorm van evolutie? dan bestaat evolutie dus.

Genetische overeenkomsten zeggen juist heel veel! Dat wil zeggen dat er dus gelijkenissen zijn. Evolutie kan tevens ook zorgen voor diversiteit, dieren die ooit 99% identiek waren kunnen door middel van evolutie verder uit elkaar groeien, maar als je steeds weer een stapje terug gaat zie je de percentages stijgen.

Het probleem met een levensbeschouwing is, dat het niet openstaat voor kritiek omdat het geen bewijs kan leveren, dingen die niet openstaan voor kritiek of boven kritiek staan zijn niet goed.
Als jij gelooft in creationisme vind ik dat prima, maar als je daarvoor geen enkele bewijzen heb dan krijg je vanzelf mensen die dat in twijfel trekken, wat natuurlijk ook volkomen terecht is. Zeggen dat iets zo is omdat je er in gelooft vind ik te makkelijk, precies wat ik eerder noemde, ik geloof in vliegende varkens en ik heb ze ook gezien, bewijs dan maar eens dat ze niet bestaan.

De evolutie theorie wordt in het onderwijs als waarheid beschouwd, wat maar goed is ook.

Maar hoe stel jij je dan concreet het begin van de mens voor? en van de dieren?

En wat was eigenlijk het nut van dinosaurussen? waarom waren zij er voor de mens? welk gedachte had God daarbij? en waarom zijn ze uitgestorven? dat zou ik zo graag nog eens willen weten.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Interessant artikel


Menselijke spraak en het gezang van vogels worden aangestuurd door dezelfde genen, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Mensen en vogels beschikken over zeker 55 vergelijkbare genen die betrokken zijn bij spraak of gezang.
De genen komen min of meer op dezelfde manier tot uiting in de hersenen.
Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Apen

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door genen te onderzoeken in de hersenen van verschillende soorten zangvogels en enkele overleden mensen die hun hersenen ter beschikking hadden gesteld aan de wetenschap.
Ter vergelijking werd er ook genetisch onderzoek verricht op het brein van enkele overleden apen, omdat deze dieren geen vermogen tot spraak of zang hebben.
De wetenschappers vonden een overeenkomstig genetisch patroon in de hersenen van zangvogels en mensen dat hun vocale prestaties kan verklaren.

http://www.nu.nl/wetenschap/3951614/spr ... genen.html

Weer een overeenkomst tussen dieren en mensen, hierdoor wordt het dus ook extra duidelijk dat mensen gewoon dieren zijn, mocht daar nog enige twijfel over bestaan bij bepaalde lieden...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:Interessant artikel


Menselijke spraak en het gezang van vogels worden aangestuurd door dezelfde genen, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Mensen en vogels beschikken over zeker 55 vergelijkbare genen die betrokken zijn bij spraak of gezang.
De genen komen min of meer op dezelfde manier tot uiting in de hersenen.
Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Apen

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door genen te onderzoeken in de hersenen van verschillende soorten zangvogels en enkele overleden mensen die hun hersenen ter beschikking hadden gesteld aan de wetenschap.
Ter vergelijking werd er ook genetisch onderzoek verricht op het brein van enkele overleden apen, omdat deze dieren geen vermogen tot spraak of zang hebben.
De wetenschappers vonden een overeenkomstig genetisch patroon in de hersenen van zangvogels en mensen dat hun vocale prestaties kan verklaren.

http://www.nu.nl/wetenschap/3951614/spr ... genen.html

Weer een overeenkomst tussen dieren en mensen, hierdoor wordt het dus ook extra duidelijk dat mensen gewoon dieren zijn, mocht daar nog enige twijfel over bestaan bij bepaalde lieden...
Ja, dat zijn leuke dingen voor de dieren. :w
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

Mensen en vogels beschikken over zeker 55 vergelijkbare genen die betrokken zijn bij spraak of gezang.
De genen komen min of meer op dezelfde manier tot uiting in de hersenen.
Logisch, want het gaat om dezelfde functionaliteit. Weer een geval van convergentie. Nog meer bewijs voor ID. Hoera !

Ter vergelijking werd er ook genetisch onderzoek verricht op het brein van enkele overleden apen, omdat deze dieren geen vermogen tot spraak of zang hebben.
De mens was toch een intelligente aap(achtige), volgens de evo's. Nog meer bewijs tegen evolutie. Hoera !
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Inktvlam schreef:
Mensen en vogels beschikken over zeker 55 vergelijkbare genen die betrokken zijn bij spraak of gezang.
De genen komen min of meer op dezelfde manier tot uiting in de hersenen.
Logisch, want het gaat om dezelfde functionaliteit. Weer een geval van convergentie. Nog meer bewijs voor ID. Hoera !

Ter vergelijking werd er ook genetisch onderzoek verricht op het brein van enkele overleden apen, omdat deze dieren geen vermogen tot spraak of zang hebben.
De mens was toch een intelligente aap(achtige), volgens de evo's. Nog meer bewijs tegen evolutie. Hoera !
convergentie bestaat toch alleen maar bij dieren volgens jou? :o Goed dat je eindelijk toegeeft dat mensen gewoon dieren zijn.

Volgens mij lees jij gewoon wat je wilt lezen :shock: De mens is ook een intelligente aapachtige, daar ontkracht dit artikel helemaal niks aan, zet aub ff je goede bril op.

Tevens zou ik je willen adviseren om eens goed naar de commentaren van Peter79 te kijken, daar kun je zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om gewoon antwoord te geven op vragen ook al ben je het oneens met elkaar, je kunt nog veel van hem leren!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Peter79 »

JW88 schreef:De mens is door de biologie geclassificeerd als mensaap, samen met de chimpansee, bonobo, gorilla en orang-oetan, volkomen terecht in mijn ogen. De reden hiervoor is dan ook dan ze heel veel overeenkomsten met elkaar hebben, bijvoorbeeld de opbouw van het skelet of genetische overeenkomsten, precies hetzelfde als een leeuw en tijger dus. Als evolutie geldt voor dieren en de mens is een dier waarom geldt dat dan niet voor de mens?
Met evolutie van de mens komen we ook een heel eind. De verschillende mensenrassen – Luigi Luca Cavalli-Sforza onderscheidt er acht, komen voort uiteindelijk voort uit één of enkele oermensen.

Hoe is dan de mens ontstaan? Interessant is dat de mens een hybride zou zijn van chimpansee en varken. Maar zo'n verhaal heeft wel een hoog broodje-aap gehalte. Interessant is ook de wateraaphypothese. Deze hypotheses gaan ervan uit dat de mens uit de aap moet zijn ontstaan.

Vanuit mijn christelijke achtergrond is de veronderstelling dat de mens uit een aap is ontstaan niet zo voor de hand liggend. Ik ben daar sceptisch over. Ik heb geen vooropgezet idee dat dat wel gebeurd moet zijn. Het is een wetenschappelijke hypothese, die vrij logisch is. Voor de wetenschap is er geen andere optie, want de wetenschap kan alleen maar extrapoleren vanuit het heden. De overgang tussen mens en aap zou je kunnen zien als een extrapolatie van de kleine overgangen die we vandaag de dag waarnemen. Maar een variatie op een gen is van een andere orde dan het ontstaan van nieuwe genen. Dus eigenlijk praat je dan over verschillende dingen en is het geen extrapolatie.
Natuurlijk worden aanpassingen bij diersoorten en variaties wel waargenomen in de praktijk, ontelbaar veel zelfs! Zo eet een Panda bijvoorbeeld alleen maar bamboe, omdat daar in zijn leefomgeving een overvloed aan is, dat is aanpassen. Zo heeft een ijsbeer net zoals een eend vliezen tussen zijn poten zodat hij beter kan zwemmen en zo op zoek kan gaan naar prooi, aangepast aan de leefomgeving. Als een kameel drinkt, drinkt hij bijzonder veel, meer dan 100 liter achter elkaar, tot 60 liter per minuut. In de bulten wordt vet opgeslagen, dat dient als energiereserve bij voedselgebrek, aanpassen aan in dit geval de woestijn. Zo zijn er nog talloze voorbeelden, als deze dieren door evolutie niet aangepast waren voor hun leefomgeving zouden ze ook niet overleven.
Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat dat niet wordt waargenomen in de praktijk? :o
We zien alleen maar dat ze zijn aangepast. De enige aanpassing die we waarnemen, is dat soorten door klimaatverandering naar het noorden opschuiven en dat er soorten uitsterven waarvan het leefgebied minder geschikt wordt.
Maar als er verschillende soorten tijgers bestaan, dan is dat toch een vorm van evolutie? dan bestaat evolutie dus.
Dat klopt, die evolutie bestaat.
Genetische overeenkomsten zeggen juist heel veel! Dat wil zeggen dat er dus gelijkenissen zijn. Evolutie kan tevens ook zorgen voor diversiteit, dieren die ooit 99% identiek waren kunnen door middel van evolutie verder uit elkaar groeien, maar als je steeds weer een stapje terug gaat zie je de percentages stijgen.
Een genetische overeenkomst van 99% zegt niet zoveel, omdat de vraag uiteindelijk is of de 1% verschil te overbruggen is. Het is die 1 of 2% die nog miljoenen verschillen bevat.
Het probleem met een levensbeschouwing is, dat het niet openstaat voor kritiek omdat het geen bewijs kan leveren, dingen die niet openstaan voor kritiek of boven kritiek staan zijn niet goed.
Als jij gelooft in creationisme vind ik dat prima, maar als je daarvoor geen enkele bewijzen heb dan krijg je vanzelf mensen die dat in twijfel trekken, wat natuurlijk ook volkomen terecht is. Zeggen dat iets zo is omdat je er in gelooft vind ik te makkelijk, precies wat ik eerder noemde, ik geloof in vliegende varkens en ik heb ze ook gezien, bewijs dan maar eens dat ze niet bestaan.
Ja levensbeschouwing ligt redelijk vast. Verandering van levensbeschouwing vindt vaak plaats als er ingrijpende dingen in iemands leven gebeuren, zoals gaan studeren in de stad, een scheiding, een ongeluk, etc. Dan gaan mensen over hun leven nadenken en wat echt voor ze van waarde is.
De evolutie theorie wordt in het onderwijs als waarheid beschouwd, wat maar goed is ook.

Maar hoe stel jij je dan concreet het begin van de mens voor? en van de dieren?
Ik weet het niet. Zou ik me dat moeten voorstellen? Daarom vind ik het een goeie vraag. Ik maak er geen voorstelling van, maar misschien is dat wel een zwaktebod.

Naast een spontane, min of meer geleidelijke ontwikkeling vanuit dode materie zijn er niet zoveel alternatieven. Als het een onmogelijkheid blijkt om van aap naar mens te komen, dan zou je moeten concluderen dat de mens, en ook de dieren, op een andere manier zijn ontstaan. Het begin is dan dat de eerste mens of het eerste dier er vanaf het ene op het andere moment was.
En wat was eigenlijk het nut van dinosaurussen? waarom waren zij er voor de mens? welk gedachte had God daarbij? en waarom zijn ze uitgestorven? dat zou ik zo graag nog eens willen weten.
Waarom zou een dinosaurus nut moeten hebben voor de mens? Het zou wel indrukwekkend zijn om een grote dinosaurus te zien. Ik vind Jurassic Park en aanverwante films interessant om te kijken.

Een gedachte van God zou kunnen zijn dat Hij er plezier in had om een hele gevarieerde natuur te maken. De biodiversiteit van nu is een schaduw van wat hij was.

De laatste resten van dinosaurussen zijn gevonden in aardlagen die waarschijnlijk door catastrofes zijn ontstaan. Die catastrofes kunnen de oorzaak van uitsterven zijn, het kan ook zijn dat het klimaat veranderde na dergelijke catastrofes, waardoor het kouder werd en jonge dino's minder goed ontwikkelden en meer blootgesteld waren aan predatie.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

Waar heb ik gezegd dat convergenties alleen bij dieren voorkomen? Nergens.
Waar geef ik toe dat mensen gewoon dieren zijn? Nergens.
Je snapt er zoals gewoonlijk weer niks van. Je bent een relibeet. Een mens bestaat uit lichaam, ziel en geest. Lichaam en ziel van de mens zijn vergelijkbaar met lichaam en ziel van dieren. Sterker nog de ziel ontwikkelt zich via het mineralen- en planten- en dierenrijk tot de mens.
Dat is al heel oude kennis. De Perzische mysticus Rumi wist dat al:
Ik stierf als mineraal en werd een plant.
Ik stierf als plant en werd een dier.
Ik stierf ook als dier om mens te worden.
Waarom zou ik bang zijn voor de dood,
als ik er nooit iets door verloor,
doch enkel erdoor won?
Begrijp je het nog? Of gaat het te ver? De ziel legt dus een lange weg af door de materiële wereld, de reden is zuivering. Uiteindelijk wordt de menselijke ziel gevormd door samenvoeging van diverse dierenzielen. Dat is ook de reden waarom er überhaupt dieren op aarde zijn. Tot zijn zevende jaar is de mensenziel nog meer dierlijk dan menselijk. In sommige culturen heeft die zevende verjaardag nog een bijzondere betekenis. Dat zijn zielen van beneden, je hebt ook zielen van boven.
Maar nu komt het, het is de geest die ons onderscheidt van dieren. De geest is de goddelijke vonk, een kleine weergave van God in de mens.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

Een nieuwe studie bevestigt nog eens dat er ooit een vogel-explosie heeft plaatsgevonden. Niet dat vogels ooit geëxplodeerd zijn :smile: , maar het ontstaan was een explosieve gebeurtenis. ScienceDaily kopte “Big Bang of Bird evolution”. Met evolutie en “rapid evolution” heeft het natuurlijk niks te maken. Dit is weer bevestiging voor ID. Ook het woord convergentie valt weer vaak.
Eerdere studies waarbij vastgesteld werd dat vogels tegelijkertijd of zelfs eerder dan dino's in het fossielenbestand verschenen worden nu tegengesproken.
Nog een interessant oud artikel.
http://www.evolutionnews.org/2014/12/ma ... 92001.html
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Inktvlam schreef:
JW88 schreef:convergentie bestaat toch alleen maar bij dieren volgens jou? :o Goed dat je eindelijk toegeeft dat mensen gewoon dieren zijn.
Waar heb ik gezegd dat convergenties alleen bij dieren voorkomen? Nergens.
Waar geef ik toe dat mensen gewoon dieren zijn? Nergens.
Je snapt er zoals gewoonlijk weer niks van. Je bent een relibeet. Een mens bestaat uit lichaam, ziel en geest. Lichaam en ziel van de mens zijn vergelijkbaar met lichaam en ziel van dieren. Sterker nog de ziel ontwikkelt zich via het mineralen- en planten- en dierenrijk tot de mens.
Dat is al heel oude kennis. De Perzische mysticus Rumi wist dat al:
Ik stierf als mineraal en werd een plant.
Ik stierf als plant en werd een dier.
Ik stierf ook als dier om mens te worden.
Waarom zou ik bang zijn voor de dood,
als ik er nooit iets door verloor,
doch enkel erdoor won?
Begrijp je het nog? Of gaat het te ver? De ziel legt dus een lange weg af door de materiële wereld, de reden is zuivering. Uiteindelijk wordt de menselijke ziel gevormd door samenvoeging van diverse dierenzielen. Dat is ook de reden waarom er überhaupt dieren op aarde zijn. Tot zijn zevende jaar is de mensenziel nog meer dierlijk dan menselijk. In sommige culturen heeft die zevende verjaardag nog een bijzondere betekenis. Dat zijn zielen van beneden, je hebt ook zielen van boven.
Maar nu komt het, het is de geest die ons onderscheidt van dieren. De geest is de goddelijke vonk, een kleine weergave van God in de mens.
Hier een uitleg over ziel en geest.
viewtopic.php?f=25&t=1210&&start=301

JW88 schreef:Volgens mij lees jij gewoon wat je wilt lezen :shock: De mens is ook een intelligente aapachtige, daar ontkracht dit artikel helemaal niks aan, zet aub ff je goede bril op.
Er zijn 55 genen bij betrokken. Dat is heel erg veel genetische informatie, die bij de aap ontbreken. Weer een prachtig voorbeeld van convergentie, nu bij mens en vogel. Dus het probleem is jouw bril, niet mijn bril.
Een mens heeft helemaal geen ziel, dat is de zoveelste illusie die jij ondersteund. Jij roept heel veel maar zegt eigenlijk niks, wederom heb je voor een ziel, nul komma nul bewijs, jij GELOOFT dat mensen een ziel hebben, niet meer en niet minder, maar je kunt het voor geen meter onderbouwen net zoals ID.

Geef nou gewoon een keer toe dat ID niet meer dan een geloof is en stop te beweren dat het de absolute waarheid is, is dat nou zo moeilijk....

Convergentie ontkracht evolutie totaal niet, dat heb ik je ook al meerdere keren uitgelegd. Een bekend voorbeeld van convergente evolutie is dat vergelijkbare lichaamsvormen worden aangetroffen bij haaien, dolfijnen en ichthyosaurussen (uitgestorven zeereptielen uit het Krijt). Dit komt doordat met deze vorm een optimale stroomlijn wordt verkregen. Sommige dieren hebben gewoon baat bij dezelfde eigenschappen om te overleven.

En geef nou ook gewoon toe dat de mens een dier is, alles duidt daar toch op man! Ik wordt soms zo moe van jou heh....
Hoe kan een mens nou overleven met een varkenshart als het geen dier is? Hoe kan een mens nou zoveel gelijkenissen met een chimpansee hebben als het geen dier is? Hoe kan het nou dat de basis van alle zoogdieren (inclusief een mens dus) precies hetzelfde is? Conclusie: de mens is dus gewoon een dier, alle biologen erkennen dat.

Er is je hier al meerdere keren verweten dat je ID helemaal niet onderbouwd met bewijzen door meerdere mensen, dat je niet antwoord op vragen, ik ben niet de enige die dat constateert. Je argumenten zijn nietszeggend, je doet niet meer dan hier vertellen wat jij gelooft en waarom je daar in gelooft, meer is het niet. Het is echt precies het zelfde als ik hier kom verkondigen dat ik in vliegende varkens geloof, ik kan dat ook totaal niet onderbouwen...
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Peter79 schreef:
JW88 schreef:De mens is door de biologie geclassificeerd als mensaap, samen met de chimpansee, bonobo, gorilla en orang-oetan, volkomen terecht in mijn ogen. De reden hiervoor is dan ook dan ze heel veel overeenkomsten met elkaar hebben, bijvoorbeeld de opbouw van het skelet of genetische overeenkomsten, precies hetzelfde als een leeuw en tijger dus. Als evolutie geldt voor dieren en de mens is een dier waarom geldt dat dan niet voor de mens?
Met evolutie van de mens komen we ook een heel eind. De verschillende mensenrassen – Luigi Luca Cavalli-Sforza onderscheidt er acht, komen voort uiteindelijk voort uit één of enkele oermensen.

Hoe is dan de mens ontstaan? Interessant is dat de mens een hybride zou zijn van chimpansee en varken. Maar zo'n verhaal heeft wel een hoog broodje-aap gehalte. Interessant is ook de wateraaphypothese. Deze hypotheses gaan ervan uit dat de mens uit de aap moet zijn ontstaan.

Vanuit mijn christelijke achtergrond is de veronderstelling dat de mens uit een aap is ontstaan niet zo voor de hand liggend. Ik ben daar sceptisch over. Ik heb geen vooropgezet idee dat dat wel gebeurd moet zijn. Het is een wetenschappelijke hypothese, die vrij logisch is. Voor de wetenschap is er geen andere optie, want de wetenschap kan alleen maar extrapoleren vanuit het heden. De overgang tussen mens en aap zou je kunnen zien als een extrapolatie van de kleine overgangen die we vandaag de dag waarnemen. Maar een variatie op een gen is van een andere orde dan het ontstaan van nieuwe genen. Dus eigenlijk praat je dan over verschillende dingen en is het geen extrapolatie.
Natuurlijk worden aanpassingen bij diersoorten en variaties wel waargenomen in de praktijk, ontelbaar veel zelfs! Zo eet een Panda bijvoorbeeld alleen maar bamboe, omdat daar in zijn leefomgeving een overvloed aan is, dat is aanpassen. Zo heeft een ijsbeer net zoals een eend vliezen tussen zijn poten zodat hij beter kan zwemmen en zo op zoek kan gaan naar prooi, aangepast aan de leefomgeving. Als een kameel drinkt, drinkt hij bijzonder veel, meer dan 100 liter achter elkaar, tot 60 liter per minuut. In de bulten wordt vet opgeslagen, dat dient als energiereserve bij voedselgebrek, aanpassen aan in dit geval de woestijn. Zo zijn er nog talloze voorbeelden, als deze dieren door evolutie niet aangepast waren voor hun leefomgeving zouden ze ook niet overleven.
Hoe kun je in vredesnaam zeggen dat dat niet wordt waargenomen in de praktijk? :o
We zien alleen maar dat ze zijn aangepast. De enige aanpassing die we waarnemen, is dat soorten door klimaatverandering naar het noorden opschuiven en dat er soorten uitsterven waarvan het leefgebied minder geschikt wordt.
Maar als er verschillende soorten tijgers bestaan, dan is dat toch een vorm van evolutie? dan bestaat evolutie dus.
Dat klopt, die evolutie bestaat.
Genetische overeenkomsten zeggen juist heel veel! Dat wil zeggen dat er dus gelijkenissen zijn. Evolutie kan tevens ook zorgen voor diversiteit, dieren die ooit 99% identiek waren kunnen door middel van evolutie verder uit elkaar groeien, maar als je steeds weer een stapje terug gaat zie je de percentages stijgen.
Een genetische overeenkomst van 99% zegt niet zoveel, omdat de vraag uiteindelijk is of de 1% verschil te overbruggen is. Het is die 1 of 2% die nog miljoenen verschillen bevat.
Het probleem met een levensbeschouwing is, dat het niet openstaat voor kritiek omdat het geen bewijs kan leveren, dingen die niet openstaan voor kritiek of boven kritiek staan zijn niet goed.
Als jij gelooft in creationisme vind ik dat prima, maar als je daarvoor geen enkele bewijzen heb dan krijg je vanzelf mensen die dat in twijfel trekken, wat natuurlijk ook volkomen terecht is. Zeggen dat iets zo is omdat je er in gelooft vind ik te makkelijk, precies wat ik eerder noemde, ik geloof in vliegende varkens en ik heb ze ook gezien, bewijs dan maar eens dat ze niet bestaan.
Ja levensbeschouwing ligt redelijk vast. Verandering van levensbeschouwing vindt vaak plaats als er ingrijpende dingen in iemands leven gebeuren, zoals gaan studeren in de stad, een scheiding, een ongeluk, etc. Dan gaan mensen over hun leven nadenken en wat echt voor ze van waarde is.
De evolutie theorie wordt in het onderwijs als waarheid beschouwd, wat maar goed is ook.

Maar hoe stel jij je dan concreet het begin van de mens voor? en van de dieren?
Ik weet het niet. Zou ik me dat moeten voorstellen? Daarom vind ik het een goeie vraag. Ik maak er geen voorstelling van, maar misschien is dat wel een zwaktebod.

Naast een spontane, min of meer geleidelijke ontwikkeling vanuit dode materie zijn er niet zoveel alternatieven. Als het een onmogelijkheid blijkt om van aap naar mens te komen, dan zou je moeten concluderen dat de mens, en ook de dieren, op een andere manier zijn ontstaan. Het begin is dan dat de eerste mens of het eerste dier er vanaf het ene op het andere moment was.
En wat was eigenlijk het nut van dinosaurussen? waarom waren zij er voor de mens? welk gedachte had God daarbij? en waarom zijn ze uitgestorven? dat zou ik zo graag nog eens willen weten.
Waarom zou een dinosaurus nut moeten hebben voor de mens? Het zou wel indrukwekkend zijn om een grote dinosaurus te zien. Ik vind Jurassic Park en aanverwante films interessant om te kijken.

Een gedachte van God zou kunnen zijn dat Hij er plezier in had om een hele gevarieerde natuur te maken. De biodiversiteit van nu is een schaduw van wat hij was.

De laatste resten van dinosaurussen zijn gevonden in aardlagen die waarschijnlijk door catastrofes zijn ontstaan. Die catastrofes kunnen de oorzaak van uitsterven zijn, het kan ook zijn dat het klimaat veranderde na dergelijke catastrofes, waardoor het kouder werd en jonge dino's minder goed ontwikkelden en meer blootgesteld waren aan predatie.
Jij zegt ''we zien alleen maar dat ze zijn aangepast'' en vervolgens zeg je ''De enige aanpassing die we waarnemen, is dat soorten door klimaatverandering naar het noorden opschuiven en dat er soorten uitsterven waarvan het leefgebied minder geschikt wordt.'' Dit snap ik niet helemaal? Dat is toch tegenstrijdig. Iedereen kan toch constateren dat overal ter wereld dieren zijn aangepast aan hun leefomgeving om zo optimaal te renderen.

Fijn dat je toegeeft dat evolutie bestaat, kun je niet een keer met Inktvlam om de tafel in een soort mentor rol? Ik denk dat hij daar dringend behoefte aan heeft.

Precies een levensbeschouwing staat niet open voor discussie en vaak ook niet voor kritiek, dingen die boven kritiek staan zijn niet goed zoals ik eerder al zei.

Ik heb er verder niet zoveel aan toe te voegen, wij denken er helemaal niet zo anders over naar mijn mening, alleen denk jij dat God ook een rol had in dit hele proces en denk ik dat, dat niet zo is. Dat is ieder zijn eigen mening uiteraard. Jij ziet in elk geval in dat een geloof niet te onderbouwen valt met tastbare bewijzen omdat het een geloof is.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

JW88 schreef:Een mens heeft helemaal geen ziel …
Zielig voor je.

JW88 schreef:meerdere keren verweten dat je ID helemaal niet onderbouwd met bewijzen …
Geen ziel en nog blind ook.
Hier een hele berg bewijzen:
viewtopic.php?f=12&t=1919&start=326
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Peter79 »

JW88 schreef:Jij zegt ''we zien alleen maar dat ze zijn aangepast'' en vervolgens zeg je ''De enige aanpassing die we waarnemen, is dat soorten door klimaatverandering naar het noorden opschuiven en dat er soorten uitsterven waarvan het leefgebied minder geschikt wordt.'' Dit snap ik niet helemaal? Dat is toch tegenstrijdig. Iedereen kan toch constateren dat overal ter wereld dieren zijn aangepast aan hun leefomgeving om zo optimaal te renderen.
Soorten zijn goed aangepast aan hun natuurlijke leefgebied.
Het natuurlijke leefgebied schuift op onder invloed van klimaatsverandering. Soorten blijven niet op het plekje zitten waar ze zaten, maar schuiven mee. Ze blijven dus aangepast aan het leefgebied, dat nu wat noordelijker ligt. Het feit dat ze opschuiven betreft geen genetische aanpassing, maar is gebaseerd op de flexibiliteit in de soort zelf.
Fijn dat je toegeeft dat evolutie bestaat, kun je niet een keer met Inktvlam om de tafel in een soort mentor rol? Ik denk dat hij daar dringend behoefte aan heeft.
Waarschijnlijk noemt Inktvlam dit micro-evolutie. Daarover verschillen evolutionisten en creationisten over het algemeen niet van mening.
Ik heb er verder niet zoveel aan toe te voegen, wij denken er helemaal niet zo anders over naar mijn mening, alleen denk jij dat God ook een rol had in dit hele proces en denk ik dat, dat niet zo is. Dat is ieder zijn eigen mening uiteraard. Jij ziet in elk geval in dat een geloof niet te onderbouwen valt met tastbare bewijzen omdat het een geloof is.
Dat klopt. Ik heb het niet zo op godsbewijzen. Naast dat ze kennistheoretisch niet houdbaar zijn, heb ik er een vervelend gevoel bij, een soort oneigenlijke manier om het geloof aan de man te brengen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Inktvlam schreef:
JW88 schreef:Een mens heeft helemaal geen ziel …
Zielig voor je.

JW88 schreef:meerdere keren verweten dat je ID helemaal niet onderbouwd met bewijzen …
Geen ziel en nog blind ook.
Hier een hele berg bewijzen:
viewtopic.php?f=12&t=1919&start=326
Jij hebt echt zo'n enorm bord voor je kop, dat is niet normaal! :o :shock:

Dat je na deze hele discussie nog steeds niet gewoon toegeeft dat ID niet meer is dan een geloof van jou (en een paar anderen) is echt verbazingwekkend.
Die zogenaamde bewijzen van je zijn helemaal geen bewijzen, dat heb ik en meerdere mensen hier je al verscheiden keren uitgelegd, maar je wil gewoon niet luisteren.
Jij constateert gewoon bepaalde dingen en verbind daar je eigen conclusies aan, meer doe je niet! Jij zegt kijk eens de mens en natuur zijn zo mooi en complex dat kan evolutie (wat jij toeval noemt) nooit hebben gedaan dan moet God wel hebben geschapen, dat is dus een constatering gevolgd door een eigen ingevulde conclusie, totaal nul komma nul bewijs, dat is wat je tijdens deze hele draad doet.

Vervolgens laat je vragen en argumenten waar je geen zinnig antwoord op kan verzinnen links liggen, zo is er totaal geen discussie te voeren.
Ik zou je nogmaals willen adviseren om naar Peter te kijken, zo hoort het! Neem aub een voorbeeld aan die beste man!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Peter79 »

Het ging hier net heel goed zonder jou.

modbreak Tin: Deze opmerking slaat op een overbodige mogelijk megadiscussie uitlokkende off topic opmerking van Wilsophie, die inmiddels verwijderd is.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

JW88 schreef:Die zogenaamde bewijzen van je zijn helemaal geen bewijzen, dat heb ik en meerdere mensen hier je al verscheiden keren uitgelegd, maar je wil gewoon niet luisteren.
Nee, dat heeft nog niemand uitgelegd. En jij zeker niet. Ik heb alleen maar van jou gehoord dat het doelgericht is en “absoluut intelligent”. Daarmee bevestig je dat het om ID gaat.
Maar laat maar horen waarom het geen bewijzen zijn.

Graag antwoord op de volgende vraagstukken.
1) Moleculaire machientjes zoals ATP synthase. Vertel maar hoe je zonder vooropgezet doel precies zo'n wieltje, as en dynamo kunt maken die zodanig functioneert dat die de cel van de benodigde energie voorziet. En hoe zou je kunnen overleven als dat nog niet volledig geëvolueerd is?
http://www.rug.nl/sciencelinx/proteincity/atpsynthase
2) Verklaar maar hoe precies dezelfde genen kunnen opduiken bij mens en vogel inzake spraak en gezang. Een geval van convergentie. Het betreft heel veel overeenkomstige genetische informatie.
3) Verklaar maar hoe de explosie van vogelsoorten mogelijk is. En de cambrische explosie. Als evolutie waar is zou je talloze overgangsvormen moeten hebben. Maar die zijn er niet.
4) Verklaar maar seksuele reproductie. Je hebt een mannelijk en vrouwelijk exemplaar nodig met volledig functionerende geslachtsorganen. Tot nu toe ben je niet verder gekomen dan dat het doel overleven is. Maar evolutie heeft geen doel.

Met verklaringen als het doel is overleven neem ik geen genoegen. Want dat is geen evolutionaire verklaring. En geen antwoorden als "dat weet niemand”, want dat is geen weerlegging. Ik ben benieuwd.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Inktvlam schreef:
JW88 schreef:Die zogenaamde bewijzen van je zijn helemaal geen bewijzen, dat heb ik en meerdere mensen hier je al verscheiden keren uitgelegd, maar je wil gewoon niet luisteren.
Nee, dat heeft nog niemand uitgelegd. En jij zeker niet. Ik heb alleen maar van jou gehoord dat het doelgericht is en “absoluut intelligent”. Daarmee bevestig je dat het om ID gaat.
Maar laat maar horen waarom het geen bewijzen zijn.

Graag antwoord op de volgende vraagstukken.
1) Moleculaire machientjes zoals ATP synthase. Vertel maar hoe je zonder vooropgezet doel precies zo'n wieltje, as en dynamo kunt maken die zodanig functioneert dat die de cel van de benodigde energie voorziet. En hoe zou je kunnen overleven als dat nog niet volledig geëvolueerd is?
http://www.rug.nl/sciencelinx/proteincity/atpsynthase
2) Verklaar maar hoe precies dezelfde genen kunnen opduiken bij mens en vogel inzake spraak en gezang. Een geval van convergentie. Het betreft heel veel overeenkomstige genetische informatie.
3) Verklaar maar hoe de explosie van vogelsoorten mogelijk is. En de cambrische explosie. Als evolutie waar is zou je talloze overgangsvormen moeten hebben. Maar die zijn er niet.
4) Verklaar maar seksuele reproductie. Je hebt een mannelijk en vrouwelijk exemplaar nodig met volledig functionerende geslachtsorganen. Tot nu toe ben je niet verder gekomen dan dat het doel overleven is. Maar evolutie heeft geen doel.

Met verklaringen als het doel is overleven neem ik geen genoegen. Want dat is geen evolutionaire verklaring. En geen antwoorden als "dat weet niemand”, want dat is geen weerlegging. Ik ben benieuwd.
Ik heb je ook al meerdere keren uitgelegd dat mijn uitleg van ''doel'' en ''intelligent'' heel anders is dan die van jou, dus het is nogal kinderachtig dat je daar steeds op terug komt.
Waarom zou ik jouw vragen moeten beantwoorden als je vrijwel geen enkele van mijn vragen beantwoord???

Dus beantwoord eerst mijn vragen maar en pas daarna gaan we verder, veel succes!
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

JW88 schreef:Ik heb je ook al meerdere keren uitgelegd dat mijn uitleg van ''doel'' en ''intelligent'' heel anders is dan die van jou, dus het is nogal kinderachtig dat je daar steeds op terug komt.
Waarom zou ik jouw vragen moeten beantwoorden als je vrijwel geen enkele van mijn vragen beantwoord???

Dus beantwoord eerst mijn vragen maar en pas daarna gaan we verder, veel succes!
Je laat het dus volledig afweten. Wat een afgang. ID staat nog volledig overeind. Het is alleen maar grootspraak dat jij iets weerlegd zou hebben. Maar dat was allang duidelijk. Ook heb je nog nooit kunnen uitleggen wat je bedoelt met “doel” en “absoluut intelligent”. Blijkbaar moeten we het anders begrijpen. Maar hoe dan? Verder heb je op alle essentiële vragen antwoord gekregen. Je presteert het zelfs om een half uur nadat je antwoord hebt gekregen, weer precies dezelfde vraag te stellen. Zonde om daar nog verder tijd aan te verspillen. Met onwillige honden is het slecht kersen eten.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Inktvlam schreef:
JW88 schreef:Ik heb je ook al meerdere keren uitgelegd dat mijn uitleg van ''doel'' en ''intelligent'' heel anders is dan die van jou, dus het is nogal kinderachtig dat je daar steeds op terug komt.
Waarom zou ik jouw vragen moeten beantwoorden als je vrijwel geen enkele van mijn vragen beantwoord???

Dus beantwoord eerst mijn vragen maar en pas daarna gaan we verder, veel succes!
Je laat het dus volledig afweten. Wat een afgang. ID staat nog volledig overeind. Het is alleen maar grootspraak dat jij iets weerlegd zou hebben. Maar dat was allang duidelijk. Ook heb je nog nooit kunnen uitleggen wat je bedoelt met “doel” en “absoluut intelligent”. Blijkbaar moeten we het anders begrijpen. Maar hoe dan? Verder heb je op alle essentiële vragen antwoord gekregen. Je presteert het zelfs om een half uur nadat je antwoord hebt gekregen, weer precies dezelfde vraag te stellen. Zonde om daar nog verder tijd aan te verspillen. Met onwillige honden is het slecht kersen eten.
Ik laat helemaal niks afweten, maar met jou valt niet te discussiëren aangezien je geen antwoord geeft op de meeste van mijn vragen en argumenten.
''Verder heb je op alle essentiële vragen antwoord gekregen'' Is echt de grootste grap die ik ooit heb gehoord haha :o hou toch op man je geeft 1 op de 10 keer antwoord op mijn vragen of gaat in op mijn argumenten.

Ik heb je al meerder keren uitgelegd wat ik met een ''doel'' bedoel, dat jij dat niet snapt kan ik ook niet helpen. ''Absoluut intelligent'' heb ik 1x in een bepaalde context gezegd, dat is helemaal niet relevant in deze discussie.

Ik kan je nu zo 10 vragen opsommen waar je nog nooit een antwoord hebt gegeven:

1: Waarom kun je niet gewoon toegeven dat ID slechts een geloof is en niet meer dan jouw bescheiden mening en absoluut geen absolute waarheid is aangezien je geen enkele tastbaar bewijs hebt?
2: Waarom heeft God organismen niet perfect geschapen en is micro-evolutie nodig?
3: Waarom erken je niet dat de mens niet voor de aarde is aangepast maar de aarde voor de mens is aangepast, zo was de atmosfeer miljoenen jaren geleden bijvoorbeeld heel anders
4: Waarom kun je niet accepteren dat om sommige vragen simpelweg nog geen antwoord is?
5: Welke gedachte had God bij de dinosaurussen?
6: Wat is het concrete doel van creationisme?
7: Als God de mens naar zijn evenbeeld heeft geschapen en God perfect is hoe kan het dan dat de mens niet perfect is?
8: Waarom wil een mens ten koste van alles overleven, zelfs in een uitzichtloze situatie? Het gaat toch om het leven hierna?
9: Waarom heeft een mens zoveel gedeelde eigenschappen (zowel genetisch als qua uiterlijk) met een chimpansee?
10: Waarom is evolutie een algemeen geaccepteerd iets in Nederland als het totaal niet klopt? Is 65% van Nederland dan gewoon dom?

En de bonusvraag: Wat was er nou eerder? de kip of het ei?


Lees ook dit nog maar eens goed door aub:

God is het product van de menselijke geest
Hierdoor ontstaat een grote variëteit aan godsbeelden. Als er maar één ware god bestaat, hoe komen mensen dan aan zo gigantisch veel verschillende godsbeelden, variërend van volledig onkenbaar tot volledig antropomorf (op mens lijkend)? Waarom is de één voor vrede en de ander voor oorlog? Waarom bestaat de een uit drie personen (de christelijke drie-eenheid) en de ander uit slechts één? Het godsbeeld is dus zeer ambigu. Het is niet logisch dat al deze (onderling tegenstrijdige) verschillende godsbeelden van één god komen. De atheïst meent dan ook dat ze ontsprongen zijn uit de menselijke geest.

Ook is het zo dat het godsbeeld in de loop der tijd verandert, het evolueert. Meestal is dit het gevolg van veranderende menselijke verlangens en behoeften of dwingt de cultuur of wetenschap daartoe. Karen Armstrong bijvoorbeeld, geeft dit in haar boek "Een geschiedenis van God" mooi weer. Vooral de aanpassing aan wetenschappelijke bevindingen en de veranderende moraal is goed terug te zien. Vroeger had bijvoorbeeld de joods-christelijke god alles in zes dagen geschapen, maar toen de wetenschap leerde dat dit onjuist was, werd god teruggedrongen tot de man achter de knoppen van de evolutie. De God uit het Oude Testament is wreed en strijdlustig, die van het Nieuwe Testament liefde en vrede. Waar vroeger nog de hel een prominente en afschrikwekkende rol speelde, is tegenwoordig alleen de hemel nog overgebleven. Veel 'goddelijke' wetten worden tegenwoordig (gelukkig!) niet meer nageleefd en toegepast. Hoe is het mogelijk dat het godsbeeld van de 'enige ware' god steeds verandert?

Op grond van het bovenstaande mogen we verwachten dat atheïstische verklaringen voor geloof in goden altijd beter zijn dan theïstische verklaringen. De gelovige zal moeten verklaren waarom zoveel mensen in zoveel verschillende goden geloven als er maar één ware god is. De christen zal zijn geloof kunnen verklaren vanuit de wil van zijn God, zijn geloof is een genadegeschenk van God. Maar hoe is dan het geloof in andere goden, met al hun verschillende eigenschappen, dan te verklaren? Zorgt de christelijke God en dan ook voor dat moslims in Allah geloven en dat de oude Grieken in Zeus en de oude Noren in Thor geloofden? Dit zou betekenen dat de christelijke God andere gelovigen misleidt (die goden bestaan immers niet), wat volgens mij geen enkele christen zou accepteren. Zou het geloof van elke gelovige dan verklaard kunnen worden door zijn eigen god? Voor deze verklaring zouden we het bestaan van gigantisch veel goden moeten aannemen, niet alleen die waarin nu wordt geloofd, maar ook de vele waarin in het verleden is geloofd. Deze goden sluiten het bestaan van andere goden echter meestal weer uit, zeker in monotheïstisch religies als het jodendom, christendom en de islam.

Theïstische verklaringen gaan dus niet op. Een atheïstische verklaring is dan ook veel eleganter, kan meer verklaren en verdient daarom de voorkeur. Er zijn meerdere atheïstische verklaringen die (deels) met elkaar overeenstemmen. Religie kan verklaard worden vanuit een evolutionair perspectief: religie kan een volk hecht binden en laten samenwerken, wat een evolutionair voordeel oplevert. Religie kan ook gezien worden als een poging van de wereld van de primitieve mens om de wereld (met al haar problemen) te verklaren. Ook de projectietheorie van Freud geeft een antwoord op deze vraag. Tevens kan godsdienst mensen troost bieden, gelovigen zoeken een vaderfiguur dat hen troost, steunt, enzovoort en vinden dit in god(en). Het voert echter hier te ver om deze uitgebreid te bespreken. Het mooie van deze verklaringen is dat ze alle godsdiensten in één keer verklaren. Gelovigen zullen moeten uitleggen waarom zoveel mensen in zoveel verschillende goden geloven als er maar één ware god is. De atheïst heeft dit probleem niet.
http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... &Itemid=10

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Inktvlam »

JW88 schreef:2: Waarom heeft God organismen niet perfect geschapen en is micro-evolutie nodig?
Dit is toch een heel domme vraag. Flexibele wezens creëren is juist bewijs voor goed ontwerp. Als wezens zich niet zouden kunnen aanpassen en bij de minste of geringste verandering zouden omvallen dan zou het echt heel slecht ontwerp zijn.
Moet ik nou ook al gaan beantwoorden wat God denkt? :smile:
In het werk van Lorber (Groot Johannes evangelie (10 delen)) kun je wel vinden waarom de dino geschapen is. Dus als je 't echt wilt weten kun je 't vinden. Maar je wilt 't helemaal niet weten. Op vrijwel al je vragen heb ik allang een keer antwoorden gegeven, voor de rest zijn het domme vragen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door JW88 »

Inktvlam schreef:
JW88 schreef:2: Waarom heeft God organismen niet perfect geschapen en is micro-evolutie nodig?
Dit is toch een heel domme vraag. Flexibele wezens creëren is juist bewijs voor goed ontwerp. Als wezens zich niet zouden kunnen aanpassen en bij de minste of geringste verandering zouden omvallen dan zou het echt heel slecht ontwerp zijn.
Moet ik nou ook al gaan beantwoorden wat God denkt? :smile:
In het werk van Lorber (Groot Johannes evangelie (10 delen)) kun je wel vinden waarom de dino geschapen is. Dus als je 't echt wilt weten kun je 't vinden. Maar je wilt 't helemaal niet weten. Op vrijwel al je vragen heb ik allang een keer antwoorden gegeven, voor de rest zijn het domme vragen.
Kijk nu val je aantoonbaar door de mand, het is precies zoals ik zeg je geeft gemiddeld maar op 1 van de 10 vragen antwoord! Dit is nou echt een prachtige reflectie van de werkelijkheid.

Jij hebt toch op alle vragen een antwoord? Het is precies wat ik eerder ook al zei, als ik je vraag; Welke dag is het? antwoord je; Het is twee uur JW, het interesseert me helemaal niet hoe laat het is ik wil weten wat voor dag het is! Of nog erger je ontwijkt de vraag en geeft helemaal geen antwoord.

Dus ik zou zeggen veel succes verder met je illusie die ID heet en vooral niet toegeven dat het niet meer is dan slechts een geloof wat jij deelt met een select groepje, zo kom je er wel jongen... :?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Schepping en/of Evolutie

Bericht door Tin »

JW88 schreef:
Dus ik zou zeggen veel succes verder met je illusie die ID heet en vooral niet toegeven dat het niet meer is dan slechts een geloof wat jij deelt met een select groepje, zo kom je er wel jongen... :?
Wat te prijzen is (in mijn opinie - ik ben het daar volledig met je eens) is dat je vaak toegeeft dat we (de mens) niet alles kunnen weten. Doordat je echter nauwelijks de moeite neemt om maar enigszins buiten je eigen werkelijkheid te treden, verhef je die alsnog weer tot een soort absolutie waarheid. Niet beseffend dat deze vanuit ander perspectief ook eveneens een illussie zou kunnen blijken te zijn.
Waarom zouden wij, stumpers in de alwetendheid, elkaar zo denigrerend bejegenen?
Als je het wereldwijd bekijkt dan zie je (zoals Peter ook al zei), dat hoe jij het bekijkt eerder volgens een select groepje is, dan hoe de in God gelovige het bekijkt.
En, JW, dat verbaast ook mij menigmaal. Een reden om me te verdiepen in het hoe en waarom.
Vind ik veel interessanter dan altijd alleen het eigen smalle straatje volgen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.