Cherubs en Serafs

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Vertrokken user_2 »

Wilsophie schreef:... En gesneden beelden zijn daarom niet van belang.
Dat mag jij uiteraard vinden.
Als het God het blijkbaar wél van belang vind, dan voel ik er niet veel voor om God tegen te spreken...
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Wilsophie »

Loyola schreef:
Wilsophie schreef:... En gesneden beelden zijn daarom niet van belang.
Dat mag jij uiteraard vinden.
Als het God het blijkbaar wél van belang vind, dan voel ik er niet veel voor om God tegen te spreken...
Mijn bericht aangepast, maar wij bepalen niet wat God van belang vind, het gaat om relevantie in dit topic aangegeven door de TS en ik denk dat we dat moeten respecteren.
Piebe

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Piebe »

ineke-kitty schreef:
Loyola schreef:
Wilsophie schreef:Ja dat is altijd als je op het verkeerde been wordt gezet en zo lijkt het heidens, maar dat is niet waar natuurlijk . Loyoals legt iets uit aan de hand van Wikepedia over de letterlijke betekenis van het woord,..
:naughty:

Nee, ik gebruikte de Jewish Encyclopedia. Maar, ik zie dat de wiki tekst daar o.a. óók op is gebaseerd. Volgens de joodse encyclopedie komt het dus weldegelijk uit het heidense akkadisch/babylonisch....
Het is in ieder geval zo dat ook encyclopedieën en woordenboeken hierover nogal vaag zijn en soms niet veel verder komen dan "engelachtige wezens".
Dat valt mee, er wordt uitgebreid over geschreven. Heb je de links niet aangeklikt die in dit topic voorbij zijn gekomen? Niks vaags aan hoor.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Wilsophie »

Dat vond ik wel Piebe en dat mag ik vinden.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door ineke-kitty »

Piebe schreef:
ineke-kitty schreef:
Loyola schreef:
Wilsophie schreef:Ja dat is altijd als je op het verkeerde been wordt gezet en zo lijkt het heidens, maar dat is niet waar natuurlijk . Loyoals legt iets uit aan de hand van Wikepedia over de letterlijke betekenis van het woord,..
:naughty:

Nee, ik gebruikte de Jewish Encyclopedia. Maar, ik zie dat de wiki tekst daar o.a. óók op is gebaseerd. Volgens de joodse encyclopedie komt het dus weldegelijk uit het heidense akkadisch/babylonisch....
Het is in ieder geval zo dat ook encyclopedieën en woordenboeken hierover nogal vaag zijn en soms niet veel verder komen dan "engelachtige wezens".
Dat valt mee, er wordt uitgebreid over geschreven. Heb je de links niet aangeklikt die in dit topic voorbij zijn gekomen? Niks vaags aan hoor.
Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Titus »

En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Laatst gewijzigd door Titus op 17 nov 2014, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Vertrokken user_2 »

ineke-kitty schreef:Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.
Oh, in het 'Jozef en Juda' topic, en in het 'Naam des Heren' topic, kom je wel aan met de Talmoed en met wat 'joodse bijbelgeleerden' ervan vinden. Maar als joodse bijbelgeleerden iets zeggen over de cherubs dan is het opeens niet juist?
Piebe

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Piebe »

ineke-kitty schreef:
Piebe schreef: Dat valt mee, er wordt uitgebreid over geschreven. Heb je de links niet aangeklikt die in dit topic voorbij zijn gekomen? Niks vaags aan hoor.
Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.
Cherubs komen uit een andere cultuur en we lezen in de bijbel helemaal niets over de herkomst er van. Het is best interessant wat er in de Talmoed over Cherubs staat en daarom adviseer ik je de artikelen toch even te lezen.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door HarryK »

Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door coby »

HarryK schreef:Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
De Joden kunnen best wat overnemen, maar als je gaat stellen dat de Bijbel het over heeft genomen is het eind zoek.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door ineke-kitty »

Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Jij mag het zeggen.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Titus »

ineke-kitty schreef:
Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Jij mag het zeggen.
Niets.

Kortom, als wij willen weten of het een heidense herkomst heeft of niet dan zullen we onze neus even uit de bijbel moeten halen en geschiedkundige bronnen gaan raadplegen. Dat weiger je echter te accepteren.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Titus »

coby schreef:
HarryK schreef:Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
De Joden kunnen best wat overnemen, maar als je gaat stellen dat de Bijbel het over heeft genomen is het eind zoek.
Idd want de bijbel is een verzameling geschreven boeken. Boeken kunnen uit zichzelf niets overnemen. Het zijn nogal inactieve voorwerpen.

In de bijbel staan wel degelijk dingen (oa dit) over joodse gebruiken en wij weten dat in ieder geval enkele van die gebruiken een heidense oorsprong hebben. Volgens mij doen de joden daar zelf ook niet zo heel moeilijk over net zoals christenen over het algemeen geen enkele moeite hebben met de heidense oorsprong van de datum van ons kerstfeest.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door ineke-kitty »

Loyola schreef:
ineke-kitty schreef:Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.
Oh, in het 'Jozef en Juda' topic, en in het 'Naam des Heren' topic, kom je wel aan met de Talmoed en met wat 'joodse bijbelgeleerden' ervan vinden. Maar als joodse bijbelgeleerden iets zeggen over de cherubs dan is het opeens niet juist?
Ik "kom aan" met de Schrift, en dat is inclusief het Oude Testament, en wat mij betreft heeft dat niets te maken met wat Joodse bijbelgeleerden daarvan vinden. Ik heb niets met de Talmoed, wat een Joods geschrift is wat vol staat met eigengemaakte wetjes en regeltjes.
Ik ga dus uit van wat de Bijbel leert over bovenstaand onderwerp, en niet wat joodse bijbelgeleerden daarover beweren.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door ineke-kitty »

Titus schreef:
ineke-kitty schreef:
Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Jij mag het zeggen.
Niets.

Kortom, als wij willen weten of het een heidense herkomst heeft of niet dan zullen we onze neus even uit de bijbel moeten halen en geschiedkundige bronnen gaan raadplegen. Dat weiger je echter te accepteren.
Dan spijt me dat voor jou, want ik haal mijn neus in elk geval niet uit de Bijbel , hoewel geschiedkundige bronnen buiten de Bijbel interessant kunnen zijn. Echter stel ik Gods Woord altijd, voor welk Bijbels onderwerp dan ook, op de eerste plaats, en neem de Bijbel als norm.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Titus »

ineke-kitty schreef:
Titus schreef:
ineke-kitty schreef:
Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Jij mag het zeggen.
Niets.

Kortom, als wij willen weten of het een heidense herkomst heeft of niet dan zullen we onze neus even uit de bijbel moeten halen en geschiedkundige bronnen gaan raadplegen. Dat weiger je echter te accepteren.
Dan spijt me dat voor jou, want ik haal mijn neus in elk geval niet uit de Bijbel , hoewel geschiedkundige bronnen buiten de Bijbel interessant kunnen zijn. Echter stel ik Gods Woord altijd, voor welk Bijbels onderwerp dan ook, op de eerste plaats, en neem de Bijbel als norm.
Ik vind het eigenlijk voornamelijk heel spijtig voor jou. Door je weigering in deze om even in geschiedkundige bronnen te duiken aangezien de bijbel geen verdere informatie geeft zal je niet (geestelijk) groeien in kennis. Sterker nog het heeft er alle schijn van dat je je bewust afsluit voor bronnen die je meer inzicht kunnen geven.

Neem God als norm en gebruik de bijbel daarbij als hulpmiddel maar zeker ook geschiedkundige informatie (en andere) indien dat nodig is om tot een beter verstaan van God en Zijn Waarheid te komen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door ineke-kitty »

Ik vind het spijtig dat deze discussie afwijkt van de oorspronkelijke bedoeling van dit topic, en dat is heel eenvoudig wat de betekenis is van het begrip cherub en seraf. en wat de Schrift daarover zegt.
Ik zal dan ook uitsluitend uitgaan van wat de Bijbel daarover leert, en niet meer ingaan op allerlei "alternatieven" die hier geopperd worden buiten de Bijbel om.
Piebe

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
Nee, de Joden hebben het van de Assyriërs en niet andersom.
coby schreef: De Joden kunnen best wat overnemen, maar als je gaat stellen dat de Bijbel het over heeft genomen is het eind zoek.
Veel succes dan met het terugvinden van je einde! :clown:
Piebe

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Piebe »

Titus schreef:Neem God als norm en gebruik de bijbel daarbij als hulpmiddel maar zeker ook geschiedkundige informatie (en andere) indien dat nodig is om tot een beter verstaan van God en Zijn Waarheid te komen.
Exact!
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door pyro »

ineke-kitty schreef:[...]wat de betekenis is van het begrip cherub en seraf. en wat de Schrift daarover zegt.[...]
niet veel.
het is om die reden niet zo raar dat er buitenbijbelse bronnen ter sprake komen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door ineke-kitty »

pyro schreef:
ineke-kitty schreef:[...]wat de betekenis is van het begrip cherub en seraf. en wat de Schrift daarover zegt.[...]
niet veel.
het is om die reden niet zo raar dat er buitenbijbelse bronnen ter sprake komen.
De Bijbel zegt daar genoeg over. Dat dat niet algemeen bekend is, is van geheel andere orde.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Titus »

ineke-kitty schreef:Heren. Als het zo moet, met dergelijke opmerkingen, ben ik genoodzaakt Trajecto te verzoeken dit topic te sluiten, hoe spijtig dat ook is.
Dat zou in der daad ontzettend spijtig zijn. Bovendien overbodig. Ik hoor graag wat jij er allemaal vanuit de bijbel over te vertellen hebt.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Wilsophie »

De Bijbel geeft dusdanig informatie dat het goed is om dat zoals dat heet "tekst met tekst" te vergelijken.

Jesaja 6 : 2
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugels; met twee bedekte
ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog
hij.
In dit schriftgedeelte wordt over "serafs" gesproken. Zij hadden zes vleugels. In Jesaja 6 : 3 staat:
Jesaja 6 : 3
3 En de een riep tot den ander (= zij riepen tot elkaar), Heilig, heilig, heilig is de
HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!
Dus zij riepen, wat wij noemen "het driemaal heilig": "Heilig, heilig, heilig is de Heere".
Dezelfde uitspraak komt voor uit de mond van de "cherubs" in:
Openbaring 4 : 8
8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en
waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende:
Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was en Die is en Die
komen zal.
Het anagram van cherub is "bechur " en bechur heeft alles te maken met het eerstgeboorterecht".
Een andere anagram is baruch, een naam die in de Bijbel staat "zegenen", interessant genoeg om dat verder te bestuderen.
Bijbelse waarheden, want er zijn meerdere anagrammen in de Bijbel.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 17 nov 2014, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Piebe

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Piebe »

Dergelijk gegoochel met woorden komt uit de kabbala, wat ietsje te occult voor mij is.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Cherubs en Serafs

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:De Bijbel geeft dusdanig informatie dat het goed is om dat zoals dat heet "tekst met tekst" te vergelijken.

Jesaja 6 : 2
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugels; met twee bedekte
ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog
hij.
In dit schriftgedeelte wordt over "serafs" gesproken. Zij hadden zes vleugels. In Jesaja 6 : 3 staat:
Jesaja 6 : 3
3 En de een riep tot den ander (= zij riepen tot elkaar), Heilig, heilig, heilig is de
HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!
Dus zij riepen, wat wij noemen "het driemaal heilig": "Heilig, heilig, heilig is de Heere".
Dezelfde uitspraak komt voor uit de mond van de "cherubs" in:
Openbaring 4 : 8
8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en
waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende:
Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was en Die is en Die
komen zal.
Het anagram van cherub is "bechur " en bechur heeft alles te maken met het eerstgeboorterecht".
Een andere anagram is baruch, een naam die in de Bijbel staat "zegenen", interessant genoeg om dat verder te bestuderen.
Pssst: welke teksten vergelijk je nu dan? Wat je nu doet is duiding van de losse teksten namelijk.
Ik zal even zoeken naar een preek die ik een tijd geleden over dit thema heb gehoord. Mocht dat zoeken overgaan in vinden dan plaats ik een link.