Vrijgemaakt?

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Tin »

Ik kom BDO tegenwoordig nog alleen tussen de vrijgemaakten tegen.
En omdat ik niet vrijgemaakt ben, kom ik hem niet zo vaak tegen.
Sorry - off topic :oops:
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Tin schreef:Ik kom BDO tegenwoordig nog alleen tussen de vrijgemaakten tegen.
En omdat ik niet vrijgemaakt ben, kom ik hem niet zo vaak tegen.
Sorry - off topic :oops:
ja sorry, ik ben druk, dus ik laat een hoop topics liggen :). Dat dit topic dan wel aan bod komt is een beetje Spreuken 26:11
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Harold schreef:Heb het boek in 1 avond uitgelezen (was natuurlijk als ex-GKV-er erg benieuwd), maar had na het lezen van het boek niet echt het idee dat ik het boek anderen aan moet bevelen.

Beetje moeilijk te verwoorden maar misschien ligt het aan degene die ge-interviewd waren voor het boek. Allemaal wat universitaire taalgebruik. Ik kon me in de meeste verhalen niet zo herkennen.

Misschien het meest in het verhaal van Herman Wegter, maar dat komt misschien omdat we beiden onze tiener ervaringen in het zelfde kerkgebouw hebben opgedaan.
Ja dat vind ik wel ook! Wel erg veel theologen en soms ingewikkeld taalgebruik,
Ik zou ook graag een deel twee zien met de meer jan met de pet als ik.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Ik heb geen last gehad van dat taalgebruik. Ik vond het juist wel leuk, hier en daar schetst het verschil in taal ook de verschillen in personen. Ik zie er ook hier en daar wel de behoefte in om dingen in een eigen taal te gieten, juist in plaats van geeikte Gkv-taal.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Vertrokken user_03 »

BdO schreef:
Riemer schreef:
BdO schreef:Goede bedoelingen van mensen?

Ja, ik geloof daar in.

Nu.

Maar niet echt dankzei de vrijgemaakte zuil.

Vraag 8
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Antwoord 8
Ja....


.....tenzei u uw hersenspoeling completeert en u maximaal laat opsluiten in een secte / parallelle samenleving.
zonder al te diep op de materie in te gaan: dat deel wordt door alle protestantse kerken beleden in de catechismus.
Mogelijk dat jij in een regio woonde waar de GKv er zwaarder aan tilde maar ik herken werkelijk niets van wat je schrijft (zelfs niet vergeleken bij mijn tijd op de Veluwe)
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat jij uit dat boekje nou wel zou herkennen.
Ik moet hem nog steeds lezen, er ligt hier zo langzamerhand een meter aan boeken te wachten.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

BdO schreef:Ik heb geen last gehad van dat taalgebruik. Ik vond het juist wel leuk, hier en daar schetst het verschil in taal ook de verschillen in personen. Ik zie er ook hier en daar wel de behoefte in om dingen in een eigen taal te gieten, juist in plaats van geeikte Gkv-taal.
Ik bedoel niet taalgebruik als in vrijgemaakt taalgebruik maar moeilijke woorden ...ik ben meer bijbel in gewone taal niveau :smile:
Gebruikersavatar
Poempoem
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:52
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Poempoem »

BdO schreef:
Poempoem schreef:
BdO schreef:Tja, het zal natuurlijk schelen als je het vermogen hebt om een constante stroom van verbale terreur van je af te laten glijden en er niet zwaar aan te tillen - ook al "belijd" je het dan wel (was dan in de Gkv al weer snel huichelen, maar goed).
Misschien spelen je ouders meer een bepalende rol. Of was ik in die tijd ook gewoon jonger dan jij.
Nee dat is het niet. Het kan wel zijn dat het klimaat van plaats tot plaats verschillend was, dus dat dit het verschil in ervaringen wat bepaalt.
Ja, dat is nu ook nog zo natuurlijk.
Mijn jeugdvereniging-leidster stapte het jaar daarna over naar een evangelische kerk. Zulke toevalligheden zullen ook wel meespelen. Dat werd nog wel met grote droefheid door de kerkeraad medegedeeld toen.
[Prediker 7:29]
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Poempoem schreef:
BdO schreef:
Poempoem schreef:
BdO schreef:Tja, het zal natuurlijk schelen als je het vermogen hebt om een constante stroom van verbale terreur van je af te laten glijden en er niet zwaar aan te tillen - ook al "belijd" je het dan wel (was dan in de Gkv al weer snel huichelen, maar goed).
Misschien spelen je ouders meer een bepalende rol. Of was ik in die tijd ook gewoon jonger dan jij.
Nee dat is het niet. Het kan wel zijn dat het klimaat van plaats tot plaats verschillend was, dus dat dit het verschil in ervaringen wat bepaalt.
Ja, dat is nu ook nog zo natuurlijk.
Mijn jeugdvereniging-leidster stapte het jaar daarna over naar een evangelische kerk. Zulke toevalligheden zullen ook wel meespelen. Dat werd nog wel met grote droefheid door de kerkeraad medegedeeld toen.
Nog? Zijn ze daar nou dan al eens een keer klaar mee dan, dat meedelen met grote droefheid?

Grootste probleem blijft natuurlijk de prediking als bediening van het woord van God. Je zou eigenlijk eens in 100 willekeurige mp3-preken van afgelopen zondag moeten kunnen grasduinen, dan delf je daar zonder al te veel moeite een leuke hoeveelheid sectarische nonsense uit op. Ik kan me toch niet voorstellen dat als er in 2012 nog gepreekt wordt tegen seks in homofiele relaties met als argument "we mogen allang blij zijn dat we verlost worden, dus hebben homo's dit maar te slikken" het in 2015 opeens allemaal zo anders zou zijn.

Je kunt natuurlijk blijven zitten bij zo'n club onder het motto "als ik er maar geen last van heb". Maar met belijden of gelovig aannemen heeft dat natuurlijk niet zoveel te maken. De een vindt de muziek mooi, de ander de koffie na de dienst gezellig, weer een ander wil graag onderwijs voor de kinderen zonder Marokkaanse medeleerlingen, etc., er zijn natuurlijk heel veel redenen om toch maar te blijven.
De predikheren kunnen er natuurlijk ook niet zo heel veel aan doen. Die doen hun werk en preken gewoon braaf wat de bijbel zegt. De crux is nou eenmaal dat een kerkleer pas moreel zuiver kan zijn als je de bijbel aan je laars lapt. Het is nou eenmaal de bijbel zelf die met onzinnigheden doorspekt is als dat seks in een homofiele relatie fout zou zijn of dat vrouwen geen gezag over mannen zouden mogen hebben. De blues van de vrijgemaakte zuil is dat ze juist door zo hard hun best te doen het leven bijbels vorm te geven des te beter hebben bewezen wat voor een belachelijk boek de bijbel is als je de bijbel echt serieus als Woord wilt God gaat zien.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Poempoem
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:52
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Poempoem »

Die grote droefheid bij een gelovige die overgaat naar een andere kerk heb ik al een hele tijd niet meer gehoord.

Een soortgelijke homo-preek kan ik me nog wel herinneren van een paar jaar geleden. Die zijn er inderdaad nog wel. In onze huidige gemeente kan ik het me gelukkig niet op die manier herinneren.

Wanneer ben jij voor het laatste in een gkv kerkdienst geweest?
[Prediker 7:29]
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

@bdo,
In dat boek (we zitten tenslotte in boekbesprekingen forum onderdeel ) zat ook een stukje daar schreef iemand wat en dat deed me eerlijk gezegd aan jou denken;
Over hoe een ex gkv-er zich wat harder moet afduwen om van de wal weg te komen.
Weet je welk stukje ik bedoel?
(ik kan het niet opzoeken, heb het boek uitgeleend )
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Vertrokken user_03 »

Poempoem schreef:Die grote droefheid bij een gelovige die overgaat naar een andere kerk heb ik al een hele tijd niet meer gehoord.

Een soortgelijke homo-preek kan ik me nog wel herinneren van een paar jaar geleden. Die zijn er inderdaad nog wel. In onze huidige gemeente kan ik het me gelukkig niet op die manier herinneren.

Wanneer ben jij voor het laatste in een gkv kerkdienst geweest?
Die afkondiging bestaat nog wel hoor.
In onze gemeente kondigen we af dat " er met verdriet kennis genomen wordt van de keuze van X om geen lid meer te zijn van onze gemeente".
Het feit dat iemand geen lid van een landelijk kerkverband wil zijn is niet zo interessant namelijk: iemand wil niet meer bij de rest horen of zijn.
Maar: die tekst wordt niet zo vaak gebruikt.
Vaak gaat het om mensen die zich voegen bij bv een PKN en dan kondigen we af dat de kerkenraad meedeelt aan de gemeente dat X zich losgemaakt heeft van de gemeente en zich gevoegd heeft bij de PKN te Y.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

meribel schreef:@bdo,
In dat boek (we zitten tenslotte in boekbesprekingen forum onderdeel ) zat ook een stukje daar schreef iemand wat en dat deed me eerlijk gezegd aan jou denken;
Over hoe een ex gkv-er zich wat harder moet afduwen om van de wal weg te komen.
Weet je welk stukje ik bedoel?
(ik kan het niet opzoeken, heb het boek uitgeleend )
Uhm, nee, eerlijk gezegd komt mij bij die uitspraak niet een bepaald stukje uit dat boekje voor de geest.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Dan sorry, over een paar weken kan ik wellicht verduidelijking geven.. :smile: of in de zomer als we het boek kunnen bespreken
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Ja, als ik weer tijd heb idd. Misschien al wel in mei als het mee zit. :)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door callista »

meribel schreef:Ik heb na een tip van BdO het boek Vrijgemaakt? gekocht van L. Kamphuis, het is werkelijk een aanrader. ( ik heb nu 4 verhalen gelezen ) , eigenlijk niet alleen voor vrijgemaakten...het zijn allemaal individuele verhalen van mensen op zoek naar hun eigen waarheid...de ene komt uit bij geen God, de ander bij een soort universeel iets, en weer een ander blijft kritisch waar die is..

Ik vind het echt een tip!
Afgelopen nacht was o.a. L.Kamphuis te gast bij de uitzending van de EO op Radio 1 ....waar het dit keer over het geloof ging, in al haar aspecten.....en o.a. over zijn boek "Vrijgemaakt"

Helaas kwam ik er te laat achter -----zo rond 4.30 en om 5 uur was het afgelopen ----ik heb dus maar een kort stukje meegekregen van de discussies....helaas.

Heel interessant overigens.
Misschien hebben anderen (nachtbrakers) hier het wel allemaal gevolgd?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Dank voor de tip! Niet gehoord maar ik zal het zeker online nog even terugluisteren
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Wie weet lukt het er tijd voor te maken ;).
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

ik heb het teruggeluisterd maar ging niet echt over het boek, meer wat nachtelijk gefilosofeer.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

meribel schreef:ik heb het teruggeluisterd maar ging niet echt over het boek, meer wat nachtelijk gefilosofeer.
Was het nog een beetje leuk gefilosofeer?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

nou eerlijk gezegd niet...kwam niet door lammert kamphuis, maar de mensen die dan inbellen rond dat tijdstip....die willen meer hun ei kwijt dan echt filosoferen :lol:
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

o jee, nee, als de bellers komen moet je ECHT gaan slapen :lol:
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?