Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
Met mensen die alles zogenaamd zo zeker weten kan ik niks. Het komt op mij over als uit-de-duimzuigerij.
Mijn moeder zie altijd: des te zekerder mensen doen, des te verder zijn ze verwijderd van werkelijke kennis.
Dan had je een wijze moeder... :)
Eigenlijk weet een mens niets; een mens kan zich alleen alles verbeelden of inbeelden wat bovennatuurlijke zaken betreft
Kuitert zei het al
Iemand die van alles onderzocht heeft op theologisch gebied en tot de conclusie is gekomen:
"Alle praten over Boven komt van beneden"
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Anja (oud account) »

Zolderworm schreef:
Anja schreef:De menselijke geest kan overigens helemaal niks "scheppen", noch beelden creëren, als de Allerhoogste voor hem staat. Al dat soort flauwekul over wat een mens allemaal wel niet zou 'scheppen', is illusie. Zijn Glorie is zo verschrikkelijk groot, dat je maar 1 ding kunt doen als Hij Verschijnt, en zelfs dat doe je niet, dat gebeurt gewoon en daar heb je niks in te zeggen. Je krimpt innerlijk ineen en als dat doorgaat blijft er helemaal niets van je over. Maar Jezus Christus Onze Heer voorkwam dat door dezelfde eerbiediging in mij te leggen als die in mij voor Hem ontstond. Je kunt als je Hem ziet, als Hij dus verschijnt, niets anders dan Hem eerbiedigen en je kunt niets anders dan innerlijk totaal ineenkrimpen. Dat gaat volautomatisch.
Met mensen die alles zogenaamd zo zeker weten kan ik niks. Het komt op mij over als uit-de-duimzuigerij. Mijn moeder zie altijd: des te zekerder mensen doen, des te verder zijn ze verwijderd van werkelijk inzicht.
Niemand heeft gezegd dat jij (of wie dan ook) 'er iets mee' zou moeten ' kunnen'.... laat staan dat je "met mensen die (etcetera)" "iets" zou moeten "kunnen". Dit is Bijbelgesprek en niet CoF of LB.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Zolderworm schreef:
Met mensen die alles zogenaamd zo zeker weten kan ik niks. Het komt op mij over als uit-de-duimzuigerij.
Mijn moeder zei altijd: des te zekerder mensen doen, des te verder zijn ze verwijderd van werkelijk inzicht.
Dan had je een wijze moeder... :)
Eigenlijk weet een mens niets; een mens kan zich alleen alles verbeelden of inbeelden wat bovennatuurlijke zaken betreft
Kuitert zei het al
Iemand die van alles onderzocht heeft op theologisch gebied en tot de conclusie is gekomen:
"Alle praten over Boven komt van beneden"
Nou ja, dat geloof ik op zich niet. Maar je ziet dat iemand ook eens een keer een astrale ervaring heeft. En dat zo iemand dan zijn of haar bordkartonnen ideeën als een soort decor voor zich geplaatst ziet en denkt dat het ultieme waarheden zijn, met als gevolg dat we een op hol geslagen profeet in ons midden hebben. Nou ja, het is ook wel een gemakkelijke val als je eens bijzondere ervaringen hebt. Ik geef het toe. Maar je moet gewoon altijd jezelf en je inzichten blijven relativeren. Anders kom je compleet vast te zitten in je eigen ideeënwereld.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door pyro »

En na dit astrale intermezzo maar weer verder met het bijbelgesprek - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Ach, nou ja, als je in Planet Earth II die chimpansees op oorlogspad zag. Dat waren toch net mensen. Of, nou ja, de mens is gewoon een soort dier. (Zie de foto hiernaast.) Het schijnt ook een kleine toevalligheid in het DNA geweest te zijn die ervoor gezorgd heeft dat wij zulke grote hersenen hebben. Een heel toevallige mutatie. (Alhoewel je je bij sommige mensen afvraagt of ze die mutatie ooit hebben gehad. Zie foto hiernaast.)
Dus ach, ons gedrag is evenzogoed geworteld in instincten. Wedergeboorte beschouw ik toch als een transformatie waarbij we los komen van onze instincten, waarbij je onze binding aan de instincten de "zondigheid" zou kunnen noemen. Dus los van onze instincten is vrij van zonden. We kunnen zoiets in ons huidige lichaam niet verwerkelijken. Dus moeten we een geheel nieuw mens worden: de wedergeboorte. Ach, nou ja, dat denk ik dus.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:Ach, nou ja, als je in Planet Earth II die chimpansees op oorlogspad zag. Dat waren toch net mensen. Of, nou ja, de mens is gewoon een soort dier. (Zie de foto hiernaast.) Het schijnt ook een kleine toevalligheid in het DNA geweest te zijn die ervoor gezorgd heeft dat wij zulke grote hersenen hebben. Een heel toevallige mutatie. (Alhoewel je je bij sommige mensen afvraagt of ze die mutatie ooit hebben gehad. Zie foto hiernaast.)
Dus ach, ons gedrag is evenzogoed geworteld in instincten. Wedergeboorte beschouw ik toch als een transformatie waarbij we los komen van onze instincten, waarbij je onze binding aan de instincten de "zondigheid" zou kunnen noemen. Dus los van onze instincten is vrij van zonden. We kunnen zoiets in ons huidige lichaam niet verwerkelijken. Dus moeten we een geheel nieuw mens worden: de wedergeboorte. Ach, nou ja, dat denk ik dus.

Inderdaad. Een geheel nieuw ( volmaakt ) mens worden, lukt ( vooreerst ) genetisch niet. Maar volgens de bijbel hoeft daarop ook niet gewacht te worden. De onvolmaakte mens die Jezus volgt, wordt als wedergeboren beschouwd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:Ach, nou ja, als je in Planet Earth II die chimpansees op oorlogspad zag. Dat waren toch net mensen. Of, nou ja, de mens is gewoon een soort dier. (Zie de foto hiernaast.) Het schijnt ook een kleine toevalligheid in het DNA geweest te zijn die ervoor gezorgd heeft dat wij zulke grote hersenen hebben. Een heel toevallige mutatie. (Alhoewel je je bij sommige mensen afvraagt of ze die mutatie ooit hebben gehad. Zie foto hiernaast.)
Dus ach, ons gedrag is evenzogoed geworteld in instincten. Wedergeboorte beschouw ik toch als een transformatie waarbij we los komen van onze instincten, waarbij je onze binding aan de instincten de "zondigheid" zou kunnen noemen. Dus los van onze instincten is vrij van zonden. We kunnen zoiets in ons huidige lichaam niet verwerkelijken. Dus moeten we een geheel nieuw mens worden: de wedergeboorte. Ach, nou ja, dat denk ik dus.
Inderdaad. Een geheel nieuw ( volmaakt ) mens worden, lukt ( vooreerst ) genetisch niet. Maar volgens de bijbel hoeft daarop ook niet gewacht te worden. De onvolmaakte mens die Jezus volgt, wordt als wedergeboren beschouwd.
Nou, zo simpel is het volgens mij niet. Jezus volgen is slechts het begin. Het gaat er vooral om Jezus, of feitelijk Christus, in jezelf werkzaam laten zijn en op basis daarvan een proces van transformatie laten gebeuren. Ik zeg met name "laten", want je kunt het mijns inziens niet zelf, dat wil zeggen: vanuit je individualiteit.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Anja (oud account) »

Een ongelovige in schriftuurlijke zin begrijpt vanzelfsprekend niets van wat het betekent als men zegt dat er waarachtig een profeet in ons schuilt.

In iedere wederomgeboren Christen schuilt een profeet. Onze Heer maakt Woning in alle wederomgeboren Christenen. Behalve de Verlosser was en is Hij ook Profeet. En iedere Christen brengt profetie, namelijk het Evangelie, de noodzaak van bekering en de Wederkomst. In iedere wederomgeboren Christen schuilt dus "een Profeet". De Heilge Geest brengt ons in herinnering wat Jezus heeft gezegd en leidt ons in de volle waarheid. Meer niet, minder ook niet. Bij de een gebeurt dat door eerst de Bijbel te lezen en tijdens het Bijbellezen. En bij de ander ging daar eerst iets anders aan vooraf, zoals een buitengewone ervaring, en werd het daarna in de tekst teruggevonden. Het resultaat is gelijk,namelijk de bekering, de geloofsbelijdenis, en de Kennis van de waarheid van de Heilige Schrift. En daarin zijn wederomgeboren Christenen één. Want wij hebben het geloof niet alleen door maar ook van Jezus Christus.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:Een ongelovige in schriftuurlijke zin begrijpt vanzelfsprekend niets van wat het betekent als men zegt dat er waarachtig een profeet in ons schuilt.

In iedere wederomgeboren Christen schuilt een profeet. Onze Heer maakt Woning in alle wederomgeboren Christenen. Behalve de Verlosser was en is Hij ook Profeet. En iedere Christen brengt profetie, namelijk het Evangelie, de noodzaak van bekering en de Wederkomst. In iedere wederomgeboren Christen schuilt dus "een Profeet". De Heilge Geest brengt ons in herinnering wat Jezus heeft gezegd en leidt ons in de volle waarheid. Meer niet, minder ook niet. Bij de een gebeurt dat door eerst de Bijbel te lezen en tijdens het Bijbellezen. En bij de ander ging daar eerst iets anders aan vooraf, zoals een buitengewone ervaring, en werd het daarna in de tekst teruggevonden. Het resultaat is gelijk,namelijk de bekering, de geloofsbelijdenis, en de Kennis van de waarheid van de Heilige Schrift. En daarin zijn wederomgeboren Christenen één. Want wij hebben het geloof niet alleen door maar ook van Jezus Christus.
In de eerste plaats lijkt het me niet fatsoenlijk om iemand die iets anders gelooft dan degene die de post plaatst een "ongelovige" te noemen. En voorts ook niet dat hij er "uiteraard" niets van begrijpt. Ik heb dit bericht dus maar gemeld.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door pyro »

Wie de ander een 'op hol geslagen profeet' noemt, moet denk ik niet verbaasd zijn als hij op zijn beurt 'ongelovig in schriftuurlijk zin' wordt genoemd.
Hier kan ik verder weinig aan modereren, behalve bijdragen verwijderen die over en weer stekeligheden bevatten. - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:Zolderworm schreef:
Met mensen die alles zogenaamd zo zeker weten kan ik niks. Het komt op mij over als uit-de-duimzuigerij.
Mijn moeder zie altijd: des te zekerder mensen doen, des te verder zijn ze verwijderd van werkelijke kennis.
Dan had je een wijze moeder... :)
Eigenlijk weet een mens niets; een mens kan zich alleen alles verbeelden of inbeelden wat bovennatuurlijke zaken betreft
Kuitert zei het al
Iemand die van alles onderzocht heeft op theologisch gebied en tot de conclusie is gekomen:
"Alle praten over Boven komt van beneden"
Onderzoek alles en behoud het goede. Niet alles weet ik zeker maar wel dat mijn vrienden niet van me stelen. Hierdoor weet ik dat ik ook niet hoef te twijfelen aan mijn mensenkennis. :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:Wie de ander een 'op hol geslagen profeet' noemt, moet denk ik niet verbaasd zijn als hij op zijn beurt 'ongelovig in schriftuurlijk zin' wordt genoemd.
Hier kan ik verder weinig aan modereren, behalve bijdragen verwijderen die over en weer stekeligheden bevatten. - mod pyro
Ik heb inmiddels in de loop der tijd bij elkaar al zes steunbetuigingen gekregen van mensen, die het wat mijn visie op Anja betreft, met mij eens zijn. Vandaag weer twee. Ik wist niet eens dat er hier zoveel mensen meedoen.

Dit gaat zo niet. Het forum is geen roddelrubriek. In het vervolg levert dit een waarschuwing op. - mod pyro
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef:Wie de ander een 'op hol geslagen profeet' noemt, moet denk ik niet verbaasd zijn als hij op zijn beurt 'ongelovig in schriftuurlijk zin' wordt genoemd.
Hier kan ik verder weinig aan modereren, behalve bijdragen verwijderen die over en weer stekeligheden bevatten. - mod pyro
Ik heb inmiddels in de loop der tijd bij elkaar al zes steunbetuigingen gekregen van mensen, die het wat mijn visie op Anja betreft, met mij eens zijn. Vandaag weer twee. Ik wist niet eens dat er hier zoveel mensen meedoen.
Even volledig off-topic. Bij mij heeft Anja helder en duidelijk te kennen gegeven niet meer te willen corresponderen. Niet meer corresponderen betekent tevens dat geen stekeligheden worden uitgewisselt of dat bijdragen moeten worden verwijderd. Zo kan het dus in alle rust ook.
Je bedoelt dat de koningin van Lombardije zich niet meer met het volk wenst te onderhouden.

Je mag het noemen zoals je wilt, maar voor mij is rust in de discussie en concentratie op objektieve argumenten een voornaam punt. Ik wil wat leren van anderen, zonder daarbij zelf, door wie dan ook, op neerbuigende wijze op mijn totaal domme opvattingen gewezen te worden. Wie zo'n discussie parcours niet aanstaat, kan in mijn optiek beter kiezen voor zwijgen en dus voor rust in de tent.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: Je mag het noemen zoals je wilt, maar voor mij is rust in de discussie en concentratie op objektieve argumenten een voornaam punt. Ik wil wat leren van anderen, zonder daarbij zelf, door wie dan ook, op neerbuigende wijze op mijn totaal domme opvattingen gewezen te worden. Wie zo'n discussie parcours niet aanstaat, kan in mijn optiek beter kiezen voor zwijgen en dus voor rust in de tent.
Dat is leuk voor een herensociëteit, maar op een internetforum gaat het nu eenmaal anders. Dat is het wezen van een internetforum. Zo'n forum trekt nu eenmaal eenzame, extreem denkende mensen aan, die graag hun ei kwijt willen, en niet bereid zijn zich in de mening van anderen te verdiepen of met andersdenkenden in gesprek te gaan.
Ik heb geprobeerd hier mijn optiek te geven over wat wedergeboorte is, maar vervolgens zie je dat bijna niemand (uitgezonderd Peda) daarop reageert. Ik denk dat hier gewoon te veel mensen zijn die menen het zeker te weten, en te weinig die beseffen dat wij niets zeker kunnen weten.

Hier op bijbelgesprek is een uitgangspunt dat de bijbel waarheid bevat en dat we daaraan refereren. Jouw uitgangspunten zijn heel anders. Bereidheid je te verdiepen in andere meningen begint daarom met de constatering dat je bootje momenteel niet op de IJssel vaart. - mod pyro
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Dat is leuk voor een herensociëteit, maar op een internetforum gaat het nu eenmaal anders. Dat is het wezen van een internetforum. Zo'n forum trekt nu eenmaal eenzame, extreem denkende mensen aan, die graag hun ei kwijt willen, en niet bereid zijn zich in de mening van anderen te verdiepen of met andersdenkenden in gesprek te gaan.
Ik heb geprobeerd hier mijn optiek te geven over wat wedergeboorte is, maar vervolgens zie je dat bijna niemand (uitgezonderd Peda) daarop reageert. Ik denk dat hier gewoon te veel mensen zijn die menen het zeker te weten, en te weinig die beseffen dat wij niets zeker kunnen weten.

Hallo Zolderworm,

Het is inderdaad jammer dat op dit forum weinig kleuring te vinden is van het pluriforme spirituele landschap. Veel rechts-orthodoxie die onderling ook nog sterk verdeeld zijn in het volgen van de leer op in mijn ogen volstrekt detailniveau. Diegenen die niet tot de rechts-orhodoxie behoren, bezoeken het forum te weinig om tot een vruchtbare gedachtewisseling te komen. Ik heb het bijvoorbeeld vorig jaar met jouw zienswijzen geprobeerd, maar de moed opgegeven omdat antwoord uitbleef. Het is ook niet simpel om na enige tijd van afwezigheid uit tientallen andere correspondenties te gaan schiften of iemand vele dagen geleden contact heeft gezocht.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Anja (oud account) »

Aanwijzing t.b.v. eventuele moderatie: viewtopic.php?f=55&t=3167&p=162200&hilit=helder#p162176

Iemand die willens en wetens een ander woorden in de mond legt die niet zijn gezegd, en mensen die opruiing tegen een persoon proberen op gang te brengen, zijn niet uit op een bijbelgesprek, maar op onrust zaaien binnen de gemeente.

In plaats van iemand anders aan te vallen die in Bijbelgesprek een ervaring deelde met geloofsgenoten en welwillenden, kunnen peda en Zolderworm hier gewoon zelf uitleggen hoe ze tot geloof in de Here Jezus zijn gekomen en hoe ze dit schriftuurlijk onderbouwd zien. Het onderwerp hier in Bijbelgesprek is wederomgeboren worden, en niet de veelkleurigheid van het spirituele landschap. Er is echter heel duidelijk geworden dat de Gemeente geen moeite heeft met verschillen in de aanvliegroute tot Jezus en de Bijbel.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Dat is leuk voor een herensociëteit, maar op een internetforum gaat het nu eenmaal anders. Dat is het wezen van een internetforum. Zo'n forum trekt nu eenmaal eenzame, extreem denkende mensen aan, die graag hun ei kwijt willen, en niet bereid zijn zich in de mening van anderen te verdiepen of met andersdenkenden in gesprek te gaan.
Ik heb geprobeerd hier mijn optiek te geven over wat wedergeboorte is, maar vervolgens zie je dat bijna niemand (uitgezonderd Peda) daarop reageert. Ik denk dat hier gewoon te veel mensen zijn die menen het zeker te weten, en te weinig die beseffen dat wij niets zeker kunnen weten.
Hallo Zolderworm,

Het is inderdaad jammer dat op dit forum weinig kleuring te vinden is van het pluriforme spirituele landschap. Veel rechts-orthodoxie die onderling ook nog sterk verdeeld zijn in het volgen van de leer op in mijn ogen volstrekt detailniveau. Diegenen die niet tot de rechts-orhodoxie behoren, bezoeken het forum te weinig om tot een vruchtbare gedachtewisseling te komen. Ik heb het bijvoorbeeld vorig jaar met jouw zienswijzen geprobeerd, maar de moed opgegeven omdat antwoord uitbleef. Het is ook niet simpel om na enige tijd van afwezigheid uit tientallen andere correspondenties te gaan schiften of iemand vele dagen geleden contact heeft gezocht.
Ik kan me dat helaas niet herinneren. Ik probeer wel altijd antwoord te geven. Maar ik ben hier vanaf vrijdagmiddag plusminus 16:00 uur tot en met maandag, en soms ook dinsdag afwezig. Als ik er dan weer ben, dan lukt het me niet altijd om in de tussentijd geplaatste berichten te lezen. Maar als je aangeeft (als je dat nog weet) waar het precies om ging, dan zal ik nog graag antwoorden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:Aanwijzing t.b.v. eventuele moderatie: viewtopic.php?f=55&t=3167&p=162200&hilit=helder#p162176

Iemand die willens en wetens een ander woorden in de mond legt die niet zijn gezegd, en mensen die opruiing tegen een persoon proberen op gang te brengen, zijn niet uit op een bijbelgesprek, maar op onrust zaaien binnen de gemeente.

In plaats van iemand anders aan te vallen die in Bijbelgesprek een ervaring deelde met geloofsgenoten en welwillenden, kunnen peda en Zolderworm hier gewoon zelf uitleggen hoe ze tot geloof in de Here Jezus zijn gekomen en hoe ze dit schriftuurlijk onderbouwd zien. Het onderwerp hier in Bijbelgesprek is wederomgeboren worden, en niet de veelkleurigheid van het spirituele landschap. Er is echter heel duidelijk geworden dat de Gemeente geen moeite heeft met verschillen in de aanvliegroute tot Jezus en de Bijbel.
Bijbelstudie houdt niet per se in het geloof in de Here Jezus. Zo pleeg ik bijvoorbeeld bijbelstudie vanuit de joodse mystiek. Ik wil best graag ideeën met jou uitwisselen over geloofszaken en de bijbel. Het probleem is echter dat, zodra ik aangeef het met jou niet eens te zijn, een gewoon gesprek met jou niet meer mogelijk is, zonder dat wordt gesuggereerd dat ik degene ben die het vanzelfsprekend niet weet en jij degene die het vanzelfsprekend wel weet. Dus dat heeft niet veel zin.

Het probleem is zo te zien vooral dat je opvatting over de aard van overtuigingen als zodanig niet compatibel is. Dan gaat het gesprek struktureel fout wegens andere grondslagen. Op CoF zou je meer respons kunnen verwachten. - mod pyro
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door pyro »

Enkele off topic berichten verwijderd en commentaren geplaatst waar het gesprek dreigde te ontsporen. - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Is de ziel niet uit de geest geschapen? Maar het portaal des levens is nu eenmaal de moeder.
Waarom zou een ziel zich beperken tot één moeder? Zij is oneindig en schuwt geen ervaring mij dunkt.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Sanne »

In het scheppingsverslag staat dat op het moment dat Adam begon met ademen, hij een levende ziel (nefesj) werd. Er staat niet dat hij een ziel kreeg. Volgens Ezechiel 18:4 leeft de ziel dan ook niet oneindig voort. "De ziel (nefesj) die zondigt, die zal sterven".
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Het gaat om het gebruik van de juiste woorden als het gaat om "geest, ziel en lichaam". De Bijbel spreekt van "
neshamah", "roeach" en "nephesh".

Het NT is geschreven in het Grieks. Geest is dan de vertaling van "pneuma". Ziel is de vertaling van het woord "psuche" of "psyche". Lichaam is "soma".
In het Hebreeuws bestaat er geen woord voor "lichaam".

De mens HEEFT niet een ziel, maar IS een ziel, zoals ook Sanne terecht zegt. De mens WERD een levende ziel. Hij heeft dus niet een onsterfelijke ziel, maar hij IS een sterfelijke ziel.
Waar het om gaat is dat men [over het algemeen] "ziel" en "geest" door elkaar haalt, en denkt dat het hetzelfde is.
Ziel is heel wat anders dan de geest van iemand. Geest is per definitie leven.
Ziel is de mens in zijn aardse verschijning zoals hij hier op aarde leeft.
Roeach is geest, en dus de on-zienlijke mens. De mens bestaat namelijk uit ziel [zienlijk] en geest [ onzienlijk].
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Volgens mijn bijbelstudie heb ik geen ziel. Ik ben stoffelijk en ik zal tot stof weder keren.
Maar ik kan mij geen andere wederopstanding bedenken dan reïncarnatie. Er zijn veel mensen die zich bewust zijn van een vorig leven. Op basis van details vinden ze dan oude familieleden terug. Bizar, niet waar?

Most curious.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -1993.html
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

@fundamenteel

Volgens mijn Bijbelstudie ben je een levende ziel, en heb je een geest, en als men wedergeboren wordt ontvangt men de Heilige Geest, die inwoning komt maken in de gelovige en Die in eeuwigheid bij ons zal zijn.
Ik kan het ook niet helpen dat men niet weet wat "ziel" is en wat "geest" is. Ik heb dat kort uitgelegd, en verder is dat onderwerp hier niet aan de orde. Het gaat in dit topic over wat wedergeboorte inhoudt en HOE men wedergeboren kan worden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door callista »

In het OT wordt de mens een ziel genoemd en in het NT heeft de mens een ziel
Dit onder invloed van het neoplatoons denken.
Matthéüs 10:28:
"En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veelleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel."
In het NT komt ook pas de hel ter sprake....in het OT is het gewoon het graf.