Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:In het OT wordt de mens een ziel genoemd en in het NT heeft de mens een ziel
Dit onder invloed van het neoplatoons denken.
Matthéüs 10:28:
"En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veelleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel."
In het NT komt ook pas de hel ter sprake....in het OT is het gewoon het graf.
Dat verklaart het verschil niet, maar het helleniseren van het jodendom veelmeer. De hel in het NT is een Grieks concept. In Makkabeeën lezen we over joden die hun besnijdenis operatief ongedaan lieten maken, een getuigenis van oprukkend voorchristelijk hellenisme.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

callista schreef:In het OT wordt de mens een ziel genoemd en in het NT heeft de mens een ziel
Dit onder invloed van het neoplatoons denken.
Matthéüs 10:28:
"En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veelleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel."
In het NT komt ook pas de hel ter sprake....in het OT is het gewoon het graf.
Ik volg bij de driedeling Geest, Ziel en Lichaam alsmede de bijzondere Werking van de H Geest ( Wedergeboorte ) de zienswijze van Watchman Nee, die dit vraagstuk voortdurend toetsend aan de specifieke bijbel teksten, goed onderbouwd heeft behandeld. Ook over dit vraagstuk bestaat in christelijk geloofsland geen consensus in opvatting. Het is dus persoonlijk kiezen geblazen.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

ineke-kitty schreef:@fundamenteel

Volgens mijn Bijbelstudie ben je een levende ziel, en heb je een geest, en als men wedergeboren wordt ontvangt men de Heilige Geest, die inwoning komt maken in de gelovige en Die in eeuwigheid bij ons zal zijn.
Ik kan het ook niet helpen dat men niet weet wat "ziel" is en wat "geest" is. Ik heb dat kort uitgelegd, en verder is dat onderwerp hier niet aan de orde. Het gaat in dit topic over wat wedergeboorte inhoudt en HOE men wedergeboren kan worden.
Hoe kan men dan wedergeboren worden?
Terug uit dezelfde moeder?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Piebe Paulusma »

Fundamenteel schreef: Hoe kan men dan wedergeboren worden?
Terug uit dezelfde moeder?
Vraag Nicodemus maar. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Nee, niet "vraag Nicodemus maar" want die begreep er ook niks van. De Here Jezus moest hem uitgebreid uitleggen wat wedergeboren worden betekent.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

ineke-kitty schreef:Nee, niet "vraag Nicodemus maar" want die begreep er ook niks van. De Here Jezus moest hem uitgebreid uitleggen wat wedergeboren worden betekent.
Wat houdt jou dan tegen het opnieuw uit te leggen?
Hoe wordt één wedergeboren ? Daarvoor is reïncarnatie hedendaags toch het beste antwoord voor?
Of denk je dat Jezus jou terug uit klei gaat kneden? Just asking.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

@fundamenteel

Ik wil het best opnieuw uitleggen, maar misschien moet je eerst het hele topic eens doorlezen, want het kan best zijn dat ik het al eerder heb uitgelegd. Er zijn al zoveel pagina's voorbij gekomen, dat ik het echt niet meer weet.
Dit onderwerp heeft ook lang stilgelegen, en is door o.a. jou weer "nieuw leven" ingeblazen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Piebe Paulusma »

Fundamenteel schreef: Of denk je dat Jezus jou terug uit klei gaat kneden? Just asking.
Dat is minder pijnlijk voor je moeder. :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Sanne »

callista schreef:In het OT wordt de mens een ziel genoemd en in het NT heeft de mens een ziel
Dit onder invloed van het neoplatoons denken.
Het klopt dat de filosofie van Plato invloed kreeg op het denken van christenen. Maar net als in het OT kan het woord "ziel" verschillende betekenissen hebben. Mensen kunnen wel je lichaam doden, maar je toekomstige eeuwige leven kunnen ze niet doden volgens Matth.10:28. In Gods herinnering leven personen verder. En hij zal ze in de toekomst een opstanding geven. Zie Luk.20:37,38 en Joh.5:28,29.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

ineke-kitty schreef:@fundamenteel

Ik wil het best opnieuw uitleggen, maar misschien moet je eerst het hele topic eens doorlezen, want het kan best zijn dat ik het al eerder heb uitgelegd. Er zijn al zoveel pagina's voorbij gekomen, dat ik het echt niet meer weet.
Dit onderwerp heeft ook lang stilgelegen, en is door o.a. jou weer "nieuw leven" ingeblazen.
Ik heb gelezen en gevonden dat je voornamelijk denkt dat de wedergeboorte te maken heeft met geloven in God.
Wie het woord erkend wordt wedergeboren. Ook dat gelovigen na de wederopstanding via het heilige water opnieuw tot leven zullen rijzen in het nieuwe rijk van Jezus? Heb ik dat goed?

Volgens anderen gelovigen is de wederopstanding dan weer letterlijk te nemen. Zoals Jezus Lazarus uit de dood opwekt bv.
Ik kan er met mijn hoofd niet goed bij, ik mis dat inlevingsvermogen. Ik ben ook niet de beste in topics samenvatten. Maar iemand haalde aan dat de wedergeboorte geestelijk is. Dat wij sterven en ons stoffelijk lichaam achterlaten om naar de geestelijke wereld te keren. Ik geloof dat ook zo. Ik geloof ook dat mensen kunnen wedergeboren worden in een nieuw lichaam. Via hypnose regressies zijn er onnoemelijk veel mensen terug kunnen keren naar een vorig leven.

Ik geloof niet dat mijn lichaam eens het dood gaat terug zal opstaan indien ik een goed Christen ben.
Veel gelovigen geloven in zo'n wederopstanding en laten zich daarom niet cremeren.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Anja (oud account) »

Fundamenteel schreef:
Maar iemand haalde aan dat de wedergeboorte geestelijk is. Dat wij sterven en ons stoffelijk lichaam achterlaten om naar de geestelijke wereld te keren. Ik geloof dat ook zo.
De vraag is naar welk domein..... Het domein waar de rijke man leeft of het domein waar Lazarus vertoeft..... (en nee, dat verhaal neem ik niet letterlijk, maar wel als betekenisvol).
Fundamenteel schreef:Ik geloof ook dat mensen kunnen wedergeboren worden in een nieuw lichaam. Via hypnose regressies zijn er onnoemelijk veel mensen terug kunnen keren naar een vorig leven.
Dat is een wedergeboren worden opnieuw in sterfelijk vlees en bloed, opnieuw ziekte en dood. Eigenlijk een soort tweede dood dus..... Als het je aantrekkelijk lijkt om alles wat het sterfelijke leven kenmerkt, opnieuw te ondergaan, tsja dan kun je dat ook een soort wedegeboren noemen, maar dat is niet waar de wedergeboorte uit water en geest over gaat.
Fundamenteel schreef:Ik geloof niet dat mijn lichaam eens het dood gaat terug zal opstaan indien ik een goed Christen ben. Veel gelovigen geloven in zo'n wederopstanding en laten zich daarom niet cremeren.
Ik neem aan dat je met "mijn lichaam" je grofstoffelijke, dus fysieke lichaam bedoelt. Dit geloof ik ook niet, en de meeste mensen die enige kennis hebben van het fijnstoffelijk lichaam (waaronder ook Paulus dat had) geloven dit ook niet. In onze familie laten wij ons allemaal cremeren. Het belast de aarde minder, we zadelen niemand op met de zorg voor een graf en ook niet voor de kosten, en een graf wordt na verloop van jaren sowieso geruimd. En de plek waar wij herdenken is in ons hart en dat gaat overal met ons mee, waar we ook zijn. Daar hoeven wij niet voor naar een kerkhof.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Fundamenteel schreef:
ineke-kitty schreef:@fundamenteel

Ik wil het best opnieuw uitleggen, maar misschien moet je eerst het hele topic eens doorlezen, want het kan best zijn dat ik het al eerder heb uitgelegd. Er zijn al zoveel pagina's voorbij gekomen, dat ik het echt niet meer weet.
Dit onderwerp heeft ook lang stilgelegen, en is door o.a. jou weer "nieuw leven" ingeblazen.
Ik heb gelezen en gevonden dat je voornamelijk denkt dat de wedergeboorte te maken heeft met geloven in God.
Wie het woord erkend wordt wedergeboren. Ook dat gelovigen na de wederopstanding via het heilige water opnieuw tot leven zullen rijzen in het nieuwe rijk van Jezus? Heb ik dat goed?

Volgens anderen gelovigen is de wederopstanding dan weer letterlijk te nemen. Zoals Jezus Lazarus uit de dood opwekt bv.
Ik kan er met mijn hoofd niet goed bij, ik mis dat inlevingsvermogen. Ik ben ook niet de beste in topics samenvatten. Maar iemand haalde aan dat de wedergeboorte geestelijk is. Dat wij sterven en ons stoffelijk lichaam achterlaten om naar de geestelijke wereld te keren. Ik geloof dat ook zo. Ik geloof ook dat mensen kunnen wedergeboren worden in een nieuw lichaam. Via hypnose regressies zijn er onnoemelijk veel mensen terug kunnen keren naar een vorig leven.

Ik geloof niet dat mijn lichaam eens het dood gaat terug zal opstaan indien ik een goed Christen ben.
Veel gelovigen geloven in zo'n wederopstanding en laten zich daarom niet cremeren.
Hallo Fundamenteel,

Je kunt het wedergeboren worden invullen met reincarnatie of met de orthodoxe christelijke visie ( Jezus- Nicodemus, zie het begin van Johannes 3). Volgens Watchman Nee is de christelijke visie op de wedergeboorte die waarbij in de mens in dit leven de Geest de leiding volledig overneemt en dus ziel-lichaam aanstuurt met als gevolg dat de gelovige vanaf dat moment volledig toegewend is naar/tot Christus/God. Bij de niet wedergeboren mens heeft de ziel volledig de leiding, de mens is stoffelijk gericht en de Geest, die volledig Godgericht is, staat buiten werking. Ik heb reeds opgemerkt dat in christelijk geloofsland er geen consensus is over Geest, Ziel en Lichaam. Zo zijn er gelovigen die Geest en Ziel ten diepste als aan elkaar gelijk zien. Je moet dus primair de gelovige naar zijn visie vragen ter zake, anders praat je snel langs elkaar heen. Als jij reincarnatie een hoge score geeft, zie ik jou eerder als ( christelijke ) gnosist/ vrijzinnig gelovige dan passend binnen de ( rechts ) orthodoxie. Ook kun je nog de visie volgen dat na het sterven de gedachte aan het individu bewaard wordt/ opgeslagen wordt in de herinnering van God en vanuit die herinnering al of niet ooit weer eens zal worden opgewekt om te leven onder andere omstandigheden. Ik noem dat evenwel geen reincarnatie of wedergeboren worden, maar een ander misschien weer wel. Het leven is veelkleurig.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Anja schreef: De vraag is naar welk domein..... Het domein waar de rijke man leeft of het domein waar Lazarus vertoeft..... (en nee, dat verhaal neem ik niet letterlijk, maar wel als betekenisvol).
Niet goed duidelijk wat je hier bedoelt met domein. Volgens de bijbel is dood dood. Als de kaars uitgaat is ze weg. Je gaat nergens naartoe. Jezus dient terug te komen om de doden weer tot leven te wekken. Lazarus was zich tijdens zijn dood nergens van bewust.
Dat is toch wat ik uit mijn bijbelstudie geleerd heb.
Dat is een wedergeboren worden opnieuw in sterfelijk vlees en bloed, opnieuw ziekte en dood. Eigenlijk een soort tweede dood dus..... Als het je aantrekkelijk lijkt om alles wat het sterfelijke leven kenmerkt, opnieuw te ondergaan, tsja dan kun je dat ook een soort wedegeboren noemen, maar dat is niet waar de wedergeboorte uit water en geest over gaat.
Ik zei mensen, al zei ik beter zielen. Ik kan me dan ook niets voorstellen bij een wedergeboorte uit water en geest.
Daar vorige levens in alle culturen onder de mensheid voorvalt. Overal ter wereld heb je wel een verhaal.
Ik neem aan dat je met "mijn lichaam" je grofstoffelijke, dus fysieke lichaam bedoelt. Dit geloof ik ook niet, en de meeste mensen die enige kennis hebben van het fijnstoffelijk lichaam (waaronder ook Paulus dat had) geloven dit ook niet. In onze familie laten wij ons allemaal cremeren. Het belast de aarde minder, we zadelen niemand op met de zorg voor een graf en ook niet voor de kosten, en een graf wordt na verloop van jaren sowieso geruimd. En de plek waar wij herdenken is in ons hart en dat gaat overal met ons mee, waar we ook zijn. Daar hoeven wij niet voor naar een kerkhof.
Zo is dat. Lang heb ik me daar over bekommerd. Laat ik me nu cremeren of begraven. Maar dan daagde het me dat nabestaanden voor je ligplaats moeten betalen. Ze cremeren je stoffelijk overschot later toch en dus heeft het geen zin.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

peda schreef: Hallo Fundamenteel,

Je kunt het wedergeboren worden invullen met reincarnatie of met de orthodoxe christelijke visie ( Jezus- Nicodemus, zie het begin van Johannes 3). Volgens Watchman Nee is de christelijke visie op de wedergeboorte die waarbij in de mens in dit leven de Geest de leiding volledig overneemt en dus ziel-lichaam aanstuurt met als gevolg dat de gelovige vanaf dat moment volledig toegewend is naar/tot Christus/God. Bij de niet wedergeboren mens heeft de ziel volledig de leiding, de mens is stoffelijk gericht en de Geest, die volledig Godgericht is, staat buiten werking. Ik heb reeds opgemerkt dat in christelijk geloofsland er geen consensus is over Geest, Ziel en Lichaam. Zo zijn er gelovigen die Geest en Ziel ten diepste als aan elkaar gelijk zien. Je moet dus primair de gelovige naar zijn visie vragen ter zake, anders praat je snel langs elkaar heen. Als jij reincarnatie een hoge score geeft, zie ik jou eerder als ( christelijke ) gnosist/ vrijzinnig gelovige dan passend binnen de ( rechts ) orthodoxie. Ook kun je nog de visie volgen dat na het sterven de gedachte aan het individu bewaard wordt/ opgeslagen wordt in de herinnering van God en vanuit die herinnering al of niet ooit weer eens zal worden opgewekt om te leven onder andere omstandigheden. Ik noem dat evenwel geen reincarnatie of wedergeboren worden, maar een ander misschien weer wel. Het leven is veelkleurig.
Dag Peda,

Voor mij is de ziel het ontastbare. De levensenergie die het lichaam stuwt, de wil, en die is vrij.
Wanneer de levensenergie het lichaam verlaat weet ik niet waar ze naartoe gaat. Maar daar ze vrij is, is ze zo vrij een wedergeboorte te kiezen denk ik. Uiteraard twijfel ik hier aan en ben ik daar niet zeker van.

Gnosist lijkt me wel wat. En of ik bewaard blijf in herinnering van God lijkt me een mooie gedachte. God is voor mij een breed begrip, het oneindige. Dat wat altijd was, is en zal zijn. Het alles en het niets, beide werelden verzoend in eenheid. Ik heb moeite met de hel als straf. Toch geloof ik in negatieve energie en dat je hier en nu uw hiernamaals schept. Slechte mensen ontwerpen voor zichzelf misschien een negatief geladen hiernamaals, maar het is niet zo dat ik geloof dat ze daar eeuwig in gestraft blijven hangen.
Mensen met een BDE ervaring hebben 2 ervaringen. De ene hemels, de andere hels. Maar dat zijn chemische stoffen die je brein uitpompen tijdens de laatste levensmomenten. Het is als een nachtmerrie of een droom, het is maar hoe je op dat moment geaard bent. Vecht je er tegen of laat je je opnemen in de eenheid van het zijn?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Fundamenteel schreef:
Dag Peda,

Voor mij is de ziel het ontastbare. De levensenergie die het lichaam stuwt, de wil, en die is vrij.
Wanneer de levensenergie het lichaam verlaat weet ik niet waar ze naartoe gaat. Maar daar ze vrij is, is ze zo vrij een wedergeboorte te kiezen denk ik. Uiteraard twijfel ik hier aan en ben ik daar niet zeker van.

Gnosist lijkt me wel wat. En of ik bewaard blijf in herinnering van God lijkt me een mooie gedachte. God is voor mij een breed begrip, het oneindige. Dat wat altijd was, is en zal zijn. Het alles en het niets, beide werelden verzoend in eenheid. Ik heb moeite met de hel als straf. Toch geloof ik in negatieve energie en dat je hier en nu uw hiernamaals schept. Slechte mensen ontwerpen voor zichzelf misschien een negatief geladen hiernamaals, maar het is niet zo dat ik geloof dat ze daar eeuwig in gestraft blijven hangen.
Mensen met een BDE ervaring hebben 2 ervaringen. De ene hemels, de andere hels. Maar dat zijn chemische stoffen die je brein uitpompen tijdens de laatste levensmomenten. Het is als een nachtmerrie of een droom, het is maar hoe je op dat moment geaard bent. Vecht je er tegen of laat je je opnemen in de eenheid van het zijn?
Hallo Fundamenteel,

Als agnost ben je iemand die gewoon persoonlijk weet dat hij/zij Over/ Van God niets weet omdat het niet te weten is. Niet weten omdat ik de dogmatische geloofsuitspraak "" Zo is het "' van welke overtuiging ook, niet volg. Natuurlijk maak ook ik mij ontzettend veel diepzinnige gedachten en daarbij loop ik dan voor het verkrijgen van inspiratie langs de vele "' beliefs '' ( geloofsleren ) die de verschilende (religieuze) stromingen aanhouden. Maar tot een definitieve keuze/ overtuiging ( faith ) kom ik niet. Wederom geboren worden, onder welke benoeming dan ook, lukt mij niet. Maar het is wel reuze interessant, althans voor mij, rond te kijken wat er in een enorm lang tijdbestek allemaal is "'uitgedacht'' Over God en Zijn wereld. De Christelijke religie met haar vele stromingen, de Hindoe met de vele stromingen, de Boeddhist met de vele stromingen, de Gnosist met de vele stromingen, de Pychisch Monist met de vele stromingen, de A-theist, de Pan-theist, de Esoterie-volger en nog heel veel meer en achter elke hoofdgroep volgt "' met de vele stromingen "'. Jou kan ik niet helpen bij het vinden van de positie die het best bij jou past. Je zult dan moeten kiezen uit de vele dogma's die ter beschikking staan en ander denken verlaten. Dat moet je zelf uitvinden en misschien lukt het jou ook niet; dan zijn er op dit forum twee niet-weters en dat is dan een 100 % toename. Welke religie kan voor zich zo'n toename in procenten op zo'n korte tijd lat claimen?
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Echt weten kan je nooit, dus ik denk dat iedereen op een zeker niveau agnost is.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Fundamenteel schreef: Voor mij is de ziel het ontastbare. De levensenergie die het lichaam stuwt, de wil, en die is vrij.
Wanneer de levensenergie het lichaam verlaat weet ik niet waar ze naartoe gaat. Maar daar ze vrij is, is ze zo vrij een wedergeboorte te kiezen denk ik. Uiteraard twijfel ik hier aan en ben ik daar niet zeker van.
Ik zou het geen levensenergie noemen, omdat levensenergie toch te veel verbonden is met het stoffelijke lichaam. Het is eerder een andere soort lichamelijkheid, die je vorm kunt geven naar je gedachte. Bij mijn uittredingen bevond ik me ook wel eens in een lichaam dat eruit zag als een soort amoebe van kwikzilver, maar dan heel soepel en snel bewegend. Ik zag ook wezens zeer snel van gedaante veranderen.
Gnosis lijkt me wel wat.
Gnosis is vooral een soort tweegodendom. Een God die liefde is tegenover de God van de natuur. Alle gnostieke groepen die ik heb gekend, gaan op in hun eigen-geschapen waarheid. Ik hecht er niet veel waarde aan.
En of ik bewaard blijf in herinnering van God lijkt me een mooie gedachte. God is voor mij een breed begrip, het oneindige.
Als God het oneindige is, dan heeft Hij geen herinnering. Dan is hij simpelweg het feit los van ruimte en tijd.
Dat wat altijd was, is en zal zijn.
Dat wat altijd was, is en zal zijn is niet het oneindige/eeuwige, omdat het eeuwige niet hetzelfde is als altijd voortdurende tijd.
Het alles en het niets, beide werelden verzoend in eenheid.
Mijns inziens is er alleen het alles en niet het niets.
Ik heb moeite met de hel als straf. Toch geloof ik in negatieve energie en dat je hier en nu uw hiernamaals schept. Slechte mensen ontwerpen voor zichzelf misschien een negatief geladen hiernamaals, maar het is niet zo dat ik geloof dat ze daar eeuwig in gestraft blijven hangen.
Mensen scheppen na de dood zeker hun eigen hiernamaals en slechte mensen zeker hun eigen negatieve hiernamaals. Dit niet zozeer omdat zij slecht zijn, maar omdat zij egoïstisch zijn. Zij leven dan in de cocon van hun eigen egoïsme. Maar ik ben er zeker van overtuigd dat iedereen na de dood een tijdje in een persoonlijk hiernamaals leeft, en zeker degenen die aan de Aarde gebonden blijven. Die blijven een hele tijd in hun eigen aardse omgeving, maar leven ook in een soort eigen geschapen kader.
Mensen met een BDE ervaring hebben 2 ervaringen. De ene hemels, de andere hels.
Misschien in eerste instantie door de heftigheid van het moment. Maar bij uittredingen uit het lichaam in het algemeen niet. De meeste ervaringen zijn dan noch hemels noch hels, maar gewoon in de dagelijkse omgeving, maar dan waargenomen los van het lichaam. Of in persoonlijke fijnstoffelijke werelden.
Maar dat zijn chemische stoffen die je brein uitpompen tijdens de laatste levensmomenten.
Dat denk ik niet. In ieder geval had ik bij mijn uittredingen niet mijn laatste levensmomenten. En ik denk dat er principieel geen verschil is tussen een BDE en een uittreding. Het was meer dat de verbinding tussen mijn stoffelijke lichaam en mijn stelsel van fijnstoffelijke lichamen voor een tijdje werd verbroken. Dat is een subtiele overgang, die je heel duidelijk voelt. Je zweeft vervolgens weg van je stoffelijk lichaam en ziet het soms gewoon op bed of op de bank liggen. Van een afstandje waargenomen. Wat het met chemische stoffen te maken heeft, weet ik niet. Maar niet echt veel, zou ik denken. Wel gaan je hersenen, volgens mij, over naar een andere stand, tussen waken en slapen in. Dus in die zin misschien toch wel een beetje.
Het is als een nachtmerrie of een droom, het is maar hoe je op dat moment geaard bent. Vecht je er tegen of laat je je opnemen in de eenheid van het zijn?
Als het om uittredingen gaat, dan is het beslist geen nachtmerrie en helemaal geen droom. Het is werkelijkheid net zoals je de werkelijkheid ervaart als je wakker bent. Alleen ben je dan buiten je lichaam. Maar BDE's zijn vaak heftiger dan uittredingen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
Fundamenteel schreef: En of ik bewaard blijf in herinnering van God lijkt me een mooie gedachte. God is voor mij een breed begrip, het oneindige.
Als God het oneindige is, dan heeft Hij geen herinnering. Dan is hij simpelweg het feit los van ruimte en tijd.
Dat is nu precies het verschil tussen God als Persoonsachtig "' Wezen "' en een Onpersoonlijke God. De Persoonsachtige God wil een relatie met de mens ook voortgaand na de dood, maakt zich aan de mens kenbaar, heeft een herkenbare Wil en Bedoeling, heeft herinnering, geeft een Oordeel na de dood etc. Bij de Onpersoonlijke God ontbreekt dat alles, of het is door het ontbreken van Openbaring volkomen onbekend. Totaal verschillende Godsbeelden.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
Fundamenteel schreef: En of ik bewaard blijf in herinnering van God lijkt me een mooie gedachte. God is voor mij een breed begrip, het oneindige.
Als God het oneindige is, dan heeft Hij geen herinnering. Dan is hij simpelweg het feit los van ruimte en tijd.
Dat is nu precies het verschil tussen God als Persoonsachtig "' Wezen "' en een Onpersoonlijke God. De Persoonsachtige God wil een relatie met de mens ook voortgaand na de dood, maakt zich aan de mens kenbaar, heeft een herkenbare Wil en Bedoeling, heeft herinnering, geeft een Oordeel na de dood etc. Bij de Onpersoonlijke God ontbreekt dat alles, of het is door het ontbreken van Openbaring volkomen onbekend. Totaal verschillende Godsbeelden.
Het kan ook zijn dat een onpersoonlijk wezen zich manifesteert als persoonlijk wezen in communicatie met de mens, waarbij de mens vanuit zijn gedachtebeelden de onpersoonlijke God een vorm verleent.
Only dead fish go with the flow
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Zolderworm, U bent ongetwijfeld een astraal reiziger. Ik herken veel van die wereld, waar ik mijn eigen ervaringen heb gehad.
Mijn laatste reis heb ik niet voldoende in perspectief. Ik heb jaren daarna gebeden en nog geen dag erna had ik al bijbelstudie.
Via de synchroniciteit kwam ik in contact met een Jehova getuige, alsof deze opgestuurd was door The Big Chief Himself.
"Je hebt erom gevraagd, hier ben ik..." Dat kreeg ik door toen mijn bel ging en ik nog niet wist dat het een getuige was. Ik had hem vooraf al eens aan de deur, maar ik stuurde hem weg. Dat kon ik na mijn gebed dus niet meer doen.

In die studie word ik gewaarschuwd voor mijn voorgaande methodes. Ik werd bijbelteksten geciteerd die mijn wegen verboden.
Ik was (denk ik) ver gevorderd maar dat blijkt dus faliekant tegen de bijbel in te gaan.

Als het als een droom bij jou beleefd wordt, des te beter. Maar mijn omgeving begon zoveel invloed op mij uit te oefenen dat mijn droom een nachtmerrie werd. Alles werd op zijn kop gezet en mijn leven is sedert dien drastisch veranderd.
Van auto piloot naar een zeer zelfbewust wezen die voor een grote angst gestaan heeft. Een angst die ik met geen woorden beschrijven kan.
Een nachtmerrie die mij een "waarheid" liet zien waar ik jaren geleden niet klaar voor was. Door mijn bijbelstudie verwerf ik daarop meer perspectief. Ik kan op de dag des oordeels niet tegen God zeggen, ik heb het niet geweten.
Voor mij is er geen tussenweg meer.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Fundamenteel schreef:Zolderworm, U bent ongetwijfeld een astraal reiziger. Ik herken veel van die wereld, waar ik mijn eigen ervaringen heb gehad.
Mijn laatste reis heb ik niet voldoende in perspectief. Ik heb jaren daarna gebeden en nog geen dag erna had ik al bijbelstudie.
Via de synchroniciteit kwam ik in contact met een Jehova getuige, alsof deze opgestuurd was door The Big Chief Himself.
"Je hebt erom gevraagd, hier ben ik..." Dat kreeg ik door toen mijn bel ging en ik nog niet wist dat het een getuige was. Ik had hem vooraf al eens aan de deur, maar ik stuurde hem weg. Dat kon ik na mijn gebed dus niet meer doen.

In die studie word ik gewaarschuwd voor mijn voorgaande methodes. Ik werd bijbelteksten geciteerd die mijn wegen verboden.
Ik was (denk ik) ver gevorderd maar dat blijkt dus faliekant tegen de bijbel in te gaan.

Als het als een droom bij jou beleefd wordt, des te beter. Maar mijn omgeving begon zoveel invloed op mij uit te oefenen dat mijn droom een nachtmerrie werd. Alles werd op zijn kop gezet en mijn leven is sedert dien drastisch veranderd.
Van auto piloot naar een zeer zelfbewust wezen die voor een grote angst gestaan heeft. Een angst die ik met geen woorden beschrijven kan.
Een nachtmerrie die mij een "waarheid" liet zien waar ik jaren geleden niet klaar voor was. Door mijn bijbelstudie verwerf ik daarop meer perspectief. Ik kan op de dag des oordeels niet tegen God zeggen, ik heb het niet geweten.
Voor mij is er geen tussenweg meer.
Ik zie vooral in jouw bericht een grote dualiteit: uittredingen versus de Bijbel. Zo groot is die dualiteiten mijns inziens niet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel waarde hecht aan wat de Bijbel allemaal zegt, omdat ik denk dat die gewoon door mensen geschreven is in een tijd dat die mensen nog niet zoveel wisten en vooral een rijke fantasie hadden.
Mijn uittredingen waren (ik heb ze nu niet meer) juist geen droom. Ze waren geheel anders dan een droom. Ze waren net zo reëel als de wereld nu, terwijl ik wakker ben. Het enige is dat je tijdens een uittreding wel bescherming moet hebben van goede geesten, die je stoffelijk lichaam tijdens de uittreding bewaken. Want in de astrale sfeer zijn er inderdaad ook uiterst slechte wezens. Zonder bescherming kan een uittreding inderdaad een zeer angstige ervaring zijn.
Als je zulke angsten ervaart, dan is het beter ermee te stoppen. Maar dat kan gewoon in alle rust, zonder dat je je nou per se op de Bijbel moet storten. Er ben er uiteindelijk ook mij gestopt omdat ik toch wel een paar keer ben aangevallen door astrale wezens. Maar ik ben er gewoon mee gestopt. Meer niet. Een Bijbel heb ik niet ervoor nodig gehad. Je hebt wat dat betreft meer aan boeken van mensen die over hun uittredingservaringen hebben geschreven, zoals Gijsbert van der Zeeuw en Sten Oomen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Anja (oud account) »

Fundamenteel schreef:Zolderworm, U bent ongetwijfeld een astraal reiziger. Ik herken veel van die wereld, waar ik mijn eigen ervaringen heb gehad.
Mijn laatste reis heb ik niet voldoende in perspectief. Ik heb jaren daarna gebeden en nog geen dag erna had ik al bijbelstudie.
Via de synchroniciteit kwam ik in contact met een Jehova getuige, alsof deze opgestuurd was door The Big Chief Himself.
Jawel, maar verwar de boodschap niet met de boodschapper. Ook een JG kan je ergens op wijzen dat een boodschap van God is. Dat betekent echter niet dat die JG en het WTG in Christus zijn. Onze Vader doet alle dingen medewerken voor hen die Hem liefhebben. Ook de kwade dingen...... (waaronder de leer van het WTG).

Loop niet in de netten van het WTG.... :( De wegen van het WTG lopen net zo hard dood als uittredingen :!:

Laat je alsjeblieft niet tegen je eigen ouders opzetten. God gaf jou een vader die je op de gevaren van religie wees en een spirituele moeder. En vertrouw alsjeblieft niet alles wat "bijbelstudie" genoemd wordt.

De Enige Echte Visser kan ons ergens op wijzen, ook door een tekst die langskomt, desnoods een keer door een JG. De grote tegenstander (ook wel eens duivel genoemd) is daar echter als de kippen bij om je te binden. De tegenstander is niet alleen actief bij uittredingen, maar ook in religieuze instituten. En naar mijn mening en ervaring niet in geringe mate ook in het WTG en hun leer.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 01 feb 2017, 13:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20636
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef:
Fundamenteel schreef: En of ik bewaard blijf in herinnering van God lijkt me een mooie gedachte. God is voor mij een breed begrip, het oneindige.
Als God het oneindige is, dan heeft Hij geen herinnering. Dan is hij simpelweg het feit los van ruimte en tijd.
Dat is nu precies het verschil tussen God als Persoonsachtig "' Wezen "' en een Onpersoonlijke God. De Persoonsachtige God wil een relatie met de mens ook voortgaand na de dood, maakt zich aan de mens kenbaar, heeft een herkenbare Wil en Bedoeling, heeft herinnering, geeft een Oordeel na de dood etc. Bij de Onpersoonlijke God ontbreekt dat alles, of het is door het ontbreken van Openbaring volkomen onbekend. Totaal verschillende Godsbeelden.
Het kan ook zijn dat een onpersoonlijk wezen zich manifesteert als persoonlijk wezen in communicatie met de mens, waarbij de mens vanuit zijn gedachtebeelden de onpersoonlijke God een vorm verleent.
Hallo Zolderworm,

Het is interessant dat jij de mogelijkkheid open houdt voor het "''existeren "' van het Ultieme in Persoonsachtige vorm. Dat de mens het Ultieme een persoonsachtige vorm geeft is duidelijk, daarvoor hoef je maar te kijken hoe vele Hindoes aankijken tegen het Onkenbare Brahman. Maar daarmede is in mijn optiek nog totaal niets gezegd over een status Van het Ultieme Zelve. Ik geloof in een Overstijging waarover de mens door het ontbreken van Openbaring Niets weet te vermelden. Daarom voel ik mij ook goed thuis bij het agnosticisme.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Zolderworm, Ik nam de bijbel ook nooit serieus. Zo'n godslasterlijk boek zei ik nog.
Maar nu na maanden studie begin ik toch serieus te twijfelen. Ik heb gebeden en mijn gebeden zijn verhoord via bijbelstudie. Ik heb niet zomaar gehoord dat mijn methodes godslasterlijk zijn. Mijn handelen stond haaks op de bijbel en dat diende zich om te draaien om de bijbel te begrijpen. Als ik om antwoorden bid en ik krijg antwoorden, dan dien ik daar toch iets mee te doen? Ook al bevalt het antwoord mij niet.

Denkt U dat de bijbel ontstaan is op een rijke fantasie? Ik denk niet dat dit boek zomaar een boek is. Het is niet per toeval het meest gedistribueerde boek ter aarde.

Als kind kon ik de boodschap van Jezus wel in mij opnemen. Maar de bijbel echt begrijpen kon ik maar pas onder begeleiding.
Wicca, tovenarij, magie, het occulte wordt streng verboden... Het is spelen met kennis waarvan wij de ware oorsprong niet kennen. In de bijbel wordt er ook geschreven over een duivel (Azazel?) die mensen al deze dingen leert. Omdat ze dus een "slechte" afkomst hebben, blijf ik er hedendaags van weg. Er gaan deuren open die het kwade kan gebruiken om binnen te dringen.

Of misschien noem ik het het kwade omdat ik er nog te onbekend met ben en mij dat nu geleerd wordt als het kwade?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Anja schreef: Jawel, maar verwar de boodschap niet met de boodschapper. Ook een JG kan je ergens op wijzen dat een boodschap van God is. Dat betekent echter niet dat die JG en het WTG in Christus zijn. Onze Vader doet alle dingen medewerken vood hen die Hem liefhebben. Ook de kwade dingen......

Loop niet in de netten van het WTG.... :!: De wegen van het WTG lopen net zo hard dood als uittredingen :!:
Zo is dat. Ik ben heel behoedzaam en ik stel me open voor datgene wat echt tegen me spreekt.
Ik zag getuigen als een sekte, het was mij zo geleerd. Maar nu weet ik het niet meer zo zeker.
Volgens mij bedoelen ze het werkelijk goed en zijn ze overtuigd van het goede nieuws in de bijbel.

Echter, is dat geen makkelijk pad op te bewandelen gezien mijn erfzonde. Ik ben van natuur iemand die heel hard aangetrokken is tot krachten die tegen de leer van Jehova in gaan.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten