Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Fundamenteel schreef:Zolderworm, Ik nam de bijbel ook nooit serieus. Zo'n godslasterlijk boek zei ik nog.
Maar nu na maanden studie begin ik toch serieus te twijfelen. Ik heb gebeden en mijn gebeden zijn verhoord via bijbelstudie. Ik heb niet zomaar gehoord dat mijn methodes godslasterlijk zijn. Mijn handelen stond haaks op de bijbel en dat diende zich om te draaien om de bijbel te begrijpen. Als ik om antwoorden bid en ik krijg antwoorden, dan dien ik daar toch iets mee te doen? Ook al bevalt het antwoord mij niet.

Denkt U dat de bijbel ontstaan is op een rijke fantasie? Ik denk niet dat dit boek zomaar een boek is. Het is niet per toeval het meest gedistribueerde boek ter aarde.

Als kind kon ik de boodschap van Jezus wel in mij opnemen. Maar de bijbel echt begrijpen kon ik maar pas onder begeleiding.
Wicca, tovenarij, magie, het occulte wordt streng verboden... Het is spelen met kennis waarvan wij de ware oorsprong niet kennen. In de bijbel wordt er ook geschreven over een duivel (Azazel?) die mensen al deze dingen leert. Omdat ze dus een "slechte" afkomst hebben, blijf ik er hedendaags van weg. Er gaan deuren open die het kwade kan gebruiken om binnen te dringen.

Of misschien noem ik het het kwade omdat ik er nog te onbekend met ben en mij dat nu geleerd wordt als het kwade?
De onzichtbare wereld verschilt volgens mij niet wezenlijk van de zichtbare. Terecht sprak Van Rijckenborgh van de Spiegelsfeer. Echter zijn de uitersten wat goed en kwaad betreft in de onzichtbare wereld wat explicieter, hoewel we ook in onze zichtbare wereld zeer kwaadaardige mensen kunnen tegenkomen.
Het contact met de occulte wereld is dus niet verkeerd, als je gewoon een aanleg ervoor hebt om in contact daarmee te treden. Zie bijvoorbeeld de ervaringen van Gijsbert van der Zee. Je hebt bij uittredingen wel bescherming nodig.
Probleem met de occulte wereld is wel dat je er, om te beginnen, zeer veel verloren geesten vindt, die als het ware hunkeren naar contact, en die maar één ding willen: hun frustraties, woede enzovoort uitleven. Of die willen dat je iets voor hen doet. Zij kunnen daarin zo vasthoudend zijn dat ze je te allen tijde lastig vallen, ook midden in de nacht. Sommige mensen die in contact treden met de occulte wereld kunnen dergelijk geesten niet op afstand houden.
Voorts vind je in de occulte wereld wezens die energie van je willen stelen. Als de binding tussen je astrale lichaam en het stoffelijk lichaam los is, zoals tijdens een uittreding, dan biedt hun dat kansen. Of als je een gat in je aura hebt.
Ten derde zijn er occulte wezens die je gewoon simpelweg aanvallen. Die kleven zich aan je vast en veranderen soms razendsnel van uiterlijk.
En ten slotte kun je terecht komen in emotievelden, die zo sterk zijn dat je er geen weerstand tegen hebt. En er zijn veel emotievelden in de occulte wereld.
Dus daarom is contact met de occulte wereld gevaarlijk en wordt contact ermee ontraden. Maar als je een natuurlijk talent ervoor hebt en je wordt begeleid door gidsen, dan is er niets aan de hand.
Overigens worden boeken waarvan je werkelijk iets kunt leren maar mondjesmaat verkocht. De oplage van een boek zegt niet zoveel.
Only dead fish go with the flow
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Jij noemt ze geesten, maar dat is niet zeker. Ik weet niet wat het was. Het voelde eerst zo goed aan, betrouwd terrein, een wereld in werelden waarin alles mogelijk was. Tot mijn omgeving invloed op mij begon uit te oefenen, alles werd zo duister.
Ik denk dat het zich vooral vormt naar hoe je in dat eigenste moment geaard bent. Ik was toen heel negatief geladen en ik speelde echt met vuur in mijn onwetendheid.

Wat jij zegt klinkt wel bekend via mijn moeder.
Maar vandaag stel ik dat toch allemaal danig in vraag. Als kind voelde ik me instinctief aangetrokken tot krachten en bepaalde sferen. Door dat uit te bouwen ben ik soms verbaasd van mezelf geweest.
Als ik me dan onthecht van mijn opvoeding, natuur en cultuur schiet er nog maar één ding over, en dat is God.
Door God te vragen ben ik een dag later in bijbelstudie beland. Ik vind dat best krachtig.

Ik wil de bijbel niet in alles zo letterlijk volgen, maar het voelt wel aan dat de bijbel het goed voor heeft met mij.
Niet overmatig drinken, niet roken, geen drugs, goed zorgen voor elkaar, ....
Alleen vraag ik me af waarom mensen die niet voldoen persé uitgesloten moeten worden. Zoals je zelf al aangaf ben ik in dualen beland en ik zou graag de kleur in mijn religie behouden. Daarmee bedoel ik de relativiteit. Maar daardoor ben ik dus uiteindelijk hier beland met al mijn vragen en twijfel ik aan alles en iedereen.

Ach... :)
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Fundamenteel schreef:Jij noemt ze geesten, maar dat is niet zeker. Ik weet niet wat het was. Het voelde eerst zo goed aan, betrouwd terrein, een wereld in werelden waarin alles mogelijk was. Tot mijn omgeving invloed op mij begon uit te oefenen, alles werd zo duister.
Ik denk dat het zich vooral vormt naar hoe je in dat eigenste moment geaard bent. Ik was toen heel negatief geladen en ik speelde echt met vuur in mijn onwetendheid.
Ik heb het inderdaad zeer beslist over geesten, dat wil zeggen: overleden mensen. Soms waren ze nog niet klaar met het leven, en willen nog wat. Of ze zijn zich zelfs er niet van bewust dood te zijn. Ze zijn blijven hangen op Aarde en gaan vooralsnog niet door naar een hemelgebied. Ze hebben hier nog iets af te handelen.
Bij een uittreding kun je zeker in een zwart gebied terecht komen, als je dat bedoelt. En volgens mij heeft dat niet zoveel met je stemming te maken. Althans zelf heb ik daar niets van gemerkt. Maar duister is het zeker en zeer beangstigend. Als ik daar kwam, dan ging ik altijd weer zo snel mogelijk terug 'm'n lichaam in.
Wat jij zegt klinkt wel bekend via mijn moeder.
Maar vandaag stel ik dat toch allemaal danig in vraag. Als kind voelde ik me instinctief aangetrokken tot krachten en bepaalde sferen. Door dat uit te bouwen ben ik soms verbaasd van mezelf geweest.
Dan heb je zeker een paranormaal gevoelige aanleg, net als ik.
Als ik me dan onthecht van mijn opvoeding, natuur en cultuur schiet er nog maar één ding over, en dat is God.
Door God te vragen ben ik een dag later in bijbelstudie beland. Ik vind dat best krachtig.
Op zich goed. Maar God, of de Bijbel, geeft zo weinig informatie over dit soort ervaringen. Dan lees ik liever de boeken van de mensen die er persoonlijke ervaring mee hebben.
Ik wil de bijbel niet in alles zo letterlijk volgen, maar het voelt wel aan dat de bijbel het goed voor heeft met mij.
Niet overmatig drinken, niet roken, geen drugs, goed zorgen voor elkaar, ....
Alleen vraag ik me af waarom mensen die niet voldoen per sé uitgesloten moeten worden. Zoals je zelf al aangaf ben ik in dualen beland en ik zou graag de kleur in mijn religie behouden. Daarmee bedoel ik de relativiteit. Maar daardoor ben ik dus uiteindelijk hier beland met al mijn vragen en twijfel ik aan alles en iedereen.
Je bedoelt dat de Bijbel nogal erg uitgaat van een grote tegenstelling tussen goed en kwaad? In de occulte wereld kun je die tegenstelling zeker ervaren, waarbij het criterium is: egocentrisch of niet-egocentrisch. In de hogere occulte werelden speelt de persoonlijkheid minder een rol, en is er minder die tegenstelling. Uiteindelijk is die er helemaal niet meer. Vandaar dat de Bijbel vooral een boek is dat zich richt op de lagere occulte wereld, met uitzondering wellicht van het NT.
Only dead fish go with the flow
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Fundamenteel »

Zolderworm schreef: Ik heb het inderdaad zeer beslist over geesten, dat wil zeggen: overleden mensen. Soms waren ze nog niet klaar met het leven, en willen nog wat. Of ze zijn zich zelfs er niet van bewust dood te zijn. Ze zijn blijven hangen op Aarde en gaan vooralsnog niet door naar een hemelgebied. Ze hebben hier nog iets af te handelen.
Bij een uittreding kun je zeker in een zwart gebied terecht komen, als je dat bedoelt. En volgens mij heeft dat niet zoveel met je stemming te maken. Althans zelf heb ik daar niets van gemerkt. Maar duister is het zeker en zeer beangstigend. Als ik daar kwam, dan ging ik altijd weer zo snel mogelijk terug 'm'n lichaam in.

Dan heb je zeker een paranormaal gevoelige aanleg, net als ik.
Allereerst, ik ervaar mezelf zeker niet als paranormaal. Ik heb gewoon ervaringen gehad. Eerst subtiel, maar dan toen ik heel negatief geladen was kreeg het een hele duistere rand. Ik denk niet met geesten of overleden personen te maken hebben gehad.
Eerder met een ruimte/dimensie waarin alle kennis van alle tijden opgeslagen is. Want het is dat wat was, altijd is en altijd zal zijn. Maar als de waarheid overstegen wordt en je beseft dat alles gelogen is rondom je heen, dan stort alles letterlijk in en komt het gelijktijdig op je af en was er geen ontkomen meer aan.
Al de dingen waar ik ooit zoveel liefde en passie voor kon prediken verdween over een nacht.
Het had geen waarde meer.
Op zich goed. Maar God, of de Bijbel, geeft zo weinig informatie over dit soort ervaringen. Dan lees ik liever de boeken van de mensen die er persoonlijke ervaring mee hebben.
Nou, de bijbel staat toch vol met profetieën . Zelfs de komst van Jezus is er in voorspeld. Ook zegt het dat mensen die bezeten zijn door slechte demonen in staat zijn tot magie.

Je bedoelt dat de Bijbel nogal erg uitgaat van een grote tegenstelling tussen goed en kwaad? In de occulte wereld kun je die tegenstelling zeker ervaren, waarbij het criterium is: egocentrisch of niet-egocentrisch. In de hogere occulte werelden speelt de persoonlijkheid minder een rol, en is er minder die tegenstelling. Uiteindelijk is die er helemaal niet meer. Vandaar dat de Bijbel vooral een boek is dat zich richt op de lagere occulte wereld, met uitzondering wellicht van het NT.
Dat ervaar ik ook, het "ik" lost zichzelf op in de "occulte wereld". Al heb ik mezelf nooit echt uit mijn lichaam ervaren.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

@fundamenteel en @ Zolderworm

Dit topic "leent" zich niet om over occulte zaken te gaan praten. Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel, en het thema is "wedergeboorte".

Open zelf maar een apart topic over occulte zaken.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:@fundamenteel en @ Zolderworm

Dit topic "leent" zich niet om over occulte zaken te gaan praten. Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel, en het thema is "wedergeboorte".

Open zelf maar een apart topic over occulte zaken.
Je hebt gelijk. Ik zal een nieuw topic hierover openen.
Only dead fish go with the flow
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door GeertN »

Anja schreef:
ineke-kitty schreef:Zoals de Schrift leert: "Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees, en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: gijlieden moet wederom geboren worden".

Volgens Gen. 1:26,27 schiep God de mens naar Zijn beeld.
Wij, mensen, kunnen wel Zijn beeld gelijkvormig worden, maar daar is toch tenminste wedergeboorte voor nodig.
De natuurlijke mens lijkt in de verste verte niet op God en op Christus.
Christus Jezus is het afschijnsel en het uitgedrukte Beeld van Zijn Zelfstandigheid, Zijn Wezen, Zijn Ziel.
God drukt Zich dus uit door Christus , en alleen door wedergeboorte kunnen wij aan Zijn Beeld gelijkvormig worden.

Wie is dan die Nieuwe Mens?
Hij is de Eerstgeborene aller creatuur: de Eerstgeborene van de Nieuwe Schepping.
Niet de eerste Adam, maar de tweede Adam, namelijk Christus Jezus, de beloofde Verlosser, de Messias, de Gezalfde, Hij, Die door de dood is heengegaan, is het Beeld van de onzienlijke God.
Toen Jezus Christus aan het kruis hing, toen dus die Tweede Adam aan het kruis hing, werd met een speer Zijn zijde geopend en daaruit werd genomen: Water, dat is Woord van God, en Bloed, dat is Leven, eeuwig, onvergankelijk Leven.
1 Johannes 5:8 zegt dan ook: En drie zijn er, die getuigen de Geest, en het Water, en het Bloed; en die drie zijn tot EEN.
Zij getuigen eendrachtig van Gods Zoon, van Christus Jezus.

Het begint met de eerste getuige, de Heilige Geest, waardoor de tweede getuige, Gods Woord, van water tot wijn en dus tot die derde getuige, nieuw leven, wordt. Ze zijn samen EEN. Ze getuigen in eenheid van Jezus Christus.
Zeer hartelijk dank voor deze duidelijke verhelderende uiteenzetting!
In het verlengde van de andere discussie in het onderdeel levensbeschouwing is dit inderdaad een zeer duidelijke verhelderende uiteenzetting, en zeker de moeite waard om nog eens naar voren te halen. Een visie die naar mijn mening tijdloos is. De tweede Adam is inderdaad Jezus Christus. Op basis van de Bijbel kan ik daarmee instemmen. Ik begrijp dat er andere visies zijn. Ik respecteer die, maar deel die niet.

Ik kan hier dan ook mee instemmen. De wedergeboorte leidt inderdaad tot de Nieuwe Mens, dat is dan ook mijn mening.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Etnik
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 apr 2017, 18:16
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Etnik »

Alle mensen maken in zeker zin een "wedergeboorte" door. Immers worden we allemaal in het vlees geboren met een vermogen tot leren en sociale impulsen. De biologie drijft. Door de tijd heen vind er een bepaalde mate van vergeestelijking plaats. Soms gaat dit versneld of krijgt het een boost door een bepaalde ervaring. Dus elke mens heeft hier in bepaalde mate mee te maken, zonder er hier ter plaatse al te ver op in te gaan. Ik heb het idee dat Nicodemus en andere geleerden farizeeën en dergelijke, dermate verstrikt zaten in de geschriften en regeltjescultuur dat dat gewoon even moeilijk te grijpen was. Een beetje een andere denkrichting.

In dat opzicht vind ik de opmerking: "Je noemt jezelf een leraar des volks en je weet deze dingen niet" niet zo'n hele gekke opmerking.