Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Wedergeboorte begint toch echt altijd met geloof.
Het enige verband is, dat gelovigen mensen zijn die het Woord van God aanvaarden en ongelovigen degenen zijn die het niet aanvaarden. Daarbij laat ik in het midden of ze het afgewezen of nooit gehoord hebben.
Als iemand niet eerst wedergeboren is, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Hij gaat erin door wedergeboorte.
De vraag is dus niet of iemand wedergeboren is - op het juiste tijdstip - om dan de eeuwigheidspositie in te gaan, maar de vraag is of hij een gelovige is, want dan zal hij wedergeboren worden en deze positie ingaan.
Strikt genomen is het zo, dat als wij wedergeboren zijn, die positie dus al bereikt hebben.
Een mens wordt behouden op grond van geloof en er is geen leeftijd of tijdstip waarop iemand tot geloof kan komen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef: Jij zegt: dat de mens een groeiproces tot wedergeboorte nodig heeft. Ik zeg: dat als men wedergeboren wordt door geloof, men groeit van kind tot volwassene in geestelijke zin. Dat is heel wat anders .
O sorry, niet goed gelezen. Het komt omdat ik wedergeboren worden zie als de geboorte van een nieuwe gestalte, of (min of meer) een nieuwe lichaam, dat kan existeren in het Koninkrijk der Hemelen. Dat is de groei die ik op het oog heb. Dat nieuwe lichaam groeit volgens mij op de achtergrond tot het moment waarop we, als het ware, kunnen overstappen van oud naar nieuw lichaam. Geloof, of liever de juiste gerichtheid, brengt mijns inzien het proces alleen maar op gang. Wedergeboren zijn we, volgens mij, dan nog lang niet.
Wedergeboorte is inderdaad een "vervanging" van een oude schepping naar een nieuwe schepping, d.w.z. je hebt het oude leven afgelegd, en bent een nieuw leven begonnen.
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door jaapo »

Mijn eerdere posting over op het water lopen door Jezus wordt nu gekoppeld aan de discussie over de wedergeboorte. Daar ben ik het niet mee eens. Het zijn twee verschillende geloofsvraagstukken. Verder: nogmaals stel ik hier, dat mijn mening is, dat wedergeboorte geestelijk gezien moet worden als een term van bekering. Wie Jezus heeft leren kennen, werpt de oude mens af en wordt als het ware opnieuw geboren, om als een ander, gelovig mens HIER OP AARDE verder te leven. De discussie over hoe lichamelijk je nog bent, als je in de hemel bent, is hier ook al losstaand van. Er worden hier op bizarre wijze allerlei geloofszaken door elkaar geroerd. Voor min of meer buitenstaanders, die hier ook lezen, wordt het er niet duidelijker op. Voor mij persoonlijk is het geloof niet zo heel ingewikkeld (zie ook mijn motto), vandaar dat ik bij dit soort topics me langzamerhand een beetje naar de achterhoede ga verplaatsen. Discussies over bijv. sterrenkunde kunnen zo uitdijen, maar over het geloof moet je op een gegeven moment toch wat meer respect tonen voor de eigenheid van een ieders persoonlijke opvatting en accepteren, dat vele geloofszaken zo emotioneel zijn, dat ze moeilijk in forumteksten te verwoorden zijn.
Mijn motto: Lied 316 NLB
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

jaapo schreef:Mijn eerdere posting over op het water lopen door Jezus wordt nu gekoppeld aan de discussie over de wedergeboorte. Daar ben ik het niet mee eens. Het zijn twee verschillende geloofsvraagstukken.
Uiteraard is er maar één geloof; en er zijn verschillende aspecten van dat geloof. Maar er zijn feitelijk geen aparte geloofsvraagstukken. Op het water lopen zouden we kunnen zien als de heerschappij hebben over de emotionele aspecten van onze binding aan de natuur of de Aarde, een eerste voorwaarde voor wedergeboorte. Maar dat is natuurlijk mijn geloofsinhoud.
Verder: nogmaals stel ik hier, dat mijn mening is, dat wedergeboorte geestelijk gezien moet worden als een term van bekering.
Ja, dat is jouw mening. Maar, dat is het volgens mijn mening niet. Zo heeft ieder zijn mening. Bekering is, mijns inziens, aardig, maar kan, volgens mij, op z'n best een subtiel begin zijn van een proces tot wedergeboorte. Meer niet.
Wie Jezus heeft leren kennen, werpt de oude mens af en wordt als het ware opnieuw geboren, om als een ander, gelovig mens HIER OP AARDE verder te leven.
Was het maar zo simpel. Dat is, volgens mij, de verstoffelijkte visie van iemand die zich geen beeld kan vormen van wat een geestelijk bestaan, of het Koninkrijk der Hemelen, inhoudt. En die alles beperkt binnen het smalle kader van zijn stofgeloof.
De discussie over hoe lichamelijk je nog bent, als je in de hemel bent, is hier ook al losstaand van.
Volgens mij niet, want een ingang in het Koninkrijk der Hemelen vraagt een andere gestalte, die is aangepast voor een leven binnen het Koninkrijk.
Er worden hier op bizarre wijze allerlei geloofszaken door elkaar geroerd.
Voor jou persoonlijk bizar, maar feitelijk helder. Het verhaal is niet ingewikkelder dan de rups die vlinder wordt (al is dat biologisch beschouwd natuurlijk wel complex).
Voor min of meer buitenstaanders, die hier ook lezen, wordt het er niet duidelijker op.
Ik denk dat sommigen het heel goed zullen begrijpen. Dat het voor jou persoonlijk troebel is, betekent nog niet dat dat voor iedereen zo is.
Voor mij persoonlijk is het geloof niet zo heel ingewikkeld (zie ook mijn motto), vandaar dat ik bij dit soort topics me langzamerhand een beetje naar de achterhoede ga verplaatsen. Discussies over bijvoorbeeld sterrenkunde kunnen zo uitdijen, maar over het geloof moet je op een gegeven moment toch wat meer respect tonen voor de eigenheid van een ieders persoonlijke opvatting en accepteren, dat vele geloofszaken zo emotioneel zijn, dat ze moeilijk in forumteksten te verwoorden zijn.
Je bedoelt dat je niet zoveel moeite hebt met je eigen denkbeelden. Die zijn voor jou persoonlijk niet ingewikkeld. Of geloof op zich al of niet ingewikkeld is, is een ander verhaal. Waarom zouden geloofszaken zo emotioneel zijn? We kunnen hier toch gewoon een praktische discussie of een praktisch gesprek houden over de vraag wat wedergeboorte precies inhoudt. Ik zie het probleem niet zo.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:Wedergeboorte begint toch echt altijd met geloof.
Begint ja. (Maar ik zie het meer als de juiste instelling.)
Het enige verband is, dat gelovigen mensen zijn die het Woord van God aanvaarden en ongelovigen degenen zijn die het niet aanvaarden. Daarbij laat ik in het midden of ze het afgewezen of nooit gehoord hebben.
Nou ja, zo zie ik het niet. Voor mij gaat het niet om het aanvaarden van het Woord van God, maar om het op de grens staan van het Aardse leven, en het hunkeren naar verandering.
Als iemand niet eerst wedergeboren is, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Hij gaat erin door wedergeboorte.
Ja, dat ben ik met je eens. Omdat hij een nieuwe gestalte heeft verkregen.
De vraag is dus niet of iemand wedergeboren is - op het juiste tijdstip - om dan de eeuwigheidspositie in te gaan, maar de vraag is of hij een gelovige is, want dan zal hij wedergeboren worden en deze positie ingaan.
Nou, zo simpel is het volgens mij niet. Dat zou te gemakkelijk zijn.
Strikt genomen is het zo, dat als wij wedergeboren zijn, die positie dus al bereikt hebben.
Een mens wordt behouden op grond van geloof en er is geen leeftijd of tijdstip waarop iemand tot geloof kan komen.
Nou ja, niet mee eens dus. Bovendien is iedereen sowieso behouden, want tijd bestaat niet, en is een illusie. Het feit dat je nu bestaat, bewijst dat. Je hebt altijd al bestaan en zult altijd bestaan, omdat je feitelijk in de oneindigheid leeft, omdat er feitelijk geen eindigheid is. Er is alleen maar ervaring van eindigheid.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Adinomis »

jaapo schreef:Mijn eerdere posting over op het water lopen door Jezus wordt nu gekoppeld aan de discussie over de wedergeboorte. Daar ben ik het niet mee eens. Het zijn twee verschillende geloofsvraagstukken.
Lees de post van de topicstarter! De koppeling aan over het water lopen (dus andersom) maakte jij op 30 januari om 23.17.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

Adinomis schreef:
jaapo schreef:Mijn eerdere posting over op het water lopen door Jezus wordt nu gekoppeld aan de discussie over de wedergeboorte. Daar ben ik het niet mee eens. Het zijn twee verschillende geloofsvraagstukken.
Lees de post van de topicstarter! De koppeling aan over het water lopen (dus andersom) maakte jij op 30 januari om 23.17.
Ja, en met goed recht.
Only dead fish go with the flow
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door jaapo »

Ik maakte op 30 jan.23.17 geen omgekeerde koppeling. Ik ga het niet allemaal teruglezen, maar volgens mij trachtte ik toen ook al aan te geven, dat wedergeboorte in mijn geloofsgevoel iets anders is dan het water als symbool van de dood in het NT. En dat vind ik nog steeds. Beide zijn elementen van het christelijk geloof, maar niet zomaar aan elkaar te lijmen. Wedergeboren worden heeft alles met de mens te maken en over het water lopen en in de Jordaan gedoopt worden heeft alles met Christus te maken. Maar dat is mijn mening, een ander kan het heel anders interpreteren.
Mijn motto: Lied 316 NLB
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

jaapo schreef:Ik maakte op 30 jan.23.17 geen omgekeerde koppeling. Ik ga het niet allemaal teruglezen, maar volgens mij trachtte ik toen ook al aan te geven, dat wedergeboorte in mijn geloofsgevoel iets anders is dan het water als symbool van de dood in het NT. En dat vind ik nog steeds. Beide zijn elementen van het christelijk geloof, maar niet zomaar aan elkaar te lijmen. Wedergeboren worden heeft alles met de mens te maken en over het water lopen en in de Jordaan gedoopt worden heeft alles met Christus te maken. Maar dat is mijn mening, een ander kan het heel anders interpreteren.
Ja, ik ben het ook helemaal met je eens dat water iets anders is dan symbool van de dood. Ik zie het als symbool van onze natuurinstinctieve gebondenheid, of als gebondenheid aan de zonde. Wij moeten afdalen in onze eigen zee van emoties en verlangens om te kunnen transformeren, en wedergeboren te kunnen worden. Bij de transformatie nemen we immers het natuur-instinctieve op in onszelf, of in het grotere geheel. We kunnen het niet afstoten maar moeten het transformeren. Maar ook dat is een persoonlijke visie. Maar het is wel zo dat daarnaast water in dromen water vaak optreedt als symbool voor het onbewuste, en dat lopen op water dan weer betekent het beheersen van het onbewuste. Dan zit je in de Jungiaanse psychologie. Maar goed, ik geef het toe, daar hebben we het hier niet over.
Only dead fish go with the flow
jaapo
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 dec 2014, 15:55
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door jaapo »

Sorry, maar ik word toch niet goed begrepen. Volgens mijn opvatting is WATER in het NT veelal het symbool van de dood. Jezus, die op het water liep is een opstandingsverhaal. Kijk ook eens naar de storm op zee (hier het Meer van Galilea) Jezus spreekt de storm bestraffend toe en doet de golven verdwijnen. Dan nog de Samaritaanse vrouw, die water put (water uit de put is in de bijbel geen doodssymbool, maar gewoon water, wat plant en dier en mens nodig hebben), maar Jezus zegt, dat Hij degene is, die het echte levende water te bieden heeft. Ik noem een paar voorbeelden, er zijn er meer in de bijbel, ook wel in het OT.
Mijn motto: Lied 316 NLB
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Water is een beeld van leven, en zoals het natuurlijke water leven in stand houdt, zo komt het geestelijke leven, nieuw leven tot stand door het geboren worden van boven . Dat wat uit de Geest geboren is, keert uiteraard ook tot God weder, omdat het van Hem afkomstig is.
De oude mens is uit de aarde en aards, en hij keert tot de aarde weder, omdat hij daaruit genomen is.
Degene die uit God geboren is, keert niet tot de aarde, maar tot God. Wat de Schrift over de Geest leert, is dat Hij terugkeert tot God. Dat is het verschil tussen een oude en een nieuwe schepping.

Johannes 7:38 zegt dan ook: Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des - levenden - waters zullen uit zijnen buik vloeien. De Here Jezus zei dit van de Geest, welke degenen zouden ontvangen die in Hem geloven. [vs.39].

De Here Jezus zegt ook dat Hij het Brood des levens is, en degenen die tot Hem komen, zullen nimmermeer hongeren, en die in Hem geloven zullen nimmermeer dorsten. [Joh. 6:35].
In Johannes 1:12,13 staat: "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijnen Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn".
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:Water is een beeld van leven, en zoals het natuurlijke water leven in stand houdt, zo komt het geestelijke leven, nieuw leven tot stand door het geboren worden van boven . Dat wat uit de Geest geboren is, keert uiteraard ook tot God weder, omdat het van Hem afkomstig is.
De oude mens is uit de aarde en aards, en hij keert tot de aarde weder, omdat hij daaruit genomen is.
Degene die uit God geboren is, keert niet tot de aarde, maar tot God. Wat de Schrift over de Geest leert, is dat Hij terugkeert tot God. Dat is het verschil tussen een oude en een nieuwe schepping.

Johannes 7:38 zegt dan ook: Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des - levenden - waters zullen uit zijnen buik vloeien. De Here Jezus zei dit van de Geest, welke degenen zouden ontvangen die in Hem geloven. [vs.39].

De Here Jezus zegt ook dat Hij het Brood des levens is, en degenen die tot Hem komen, zullen nimmermeer hongeren, en die in Hem geloven zullen nimmermeer dorsten. [Joh. 6:35].
In Johannes 1:12,13 staat: "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijnen Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn".
Maar het blijft erom gaan hoe je dit in de praktijk ziet. Zolang je dit niet echt uitlegt kun je er alle kanten mee op.
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

@Zolderworm

Hoe mijn leven als wedergeboren kind van God eruit ziet in de praktijk, is dat Gods Geest in mijn hart woont en door Die Geest mag ik het nieuwe leven leiden, zodat dit nieuwe leven alleen door Zijn Geest geleefd kan worden.
Gods Geest wil mij door het Woord van God opvoeden, zodat ik Hem meer en beter leer kennen en zodat ik weet wat Hem welbehagelijk is.
Hij doet Zijn "werk" in mij door Hem lief te hebben boven alle dingen , en Hem te dienen in elk facet van mijn leven.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Adinomis »

Ik begrijp dat Zolderworm wil horen welke invloed het "wedergeboren" zijn op je leven heeft. Ik heb ervaren dat als we naar Gods wil willen leven dat Hij dan zorgt dat Hij in al onze noden voorziet. Je ziet dan dat leden van het Lichaam van Christus elkaar ook aanvullen en op verrassende wijze meewerken aan Gods doel.
Enkele voorbeelden van Gods bemoeienis met je leven staan beschreven op mijn weblog.
Een ander verhaal. Als je dat op prijs stelt kan ik nog wel meer van die getuigenissen geven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Wat betekent het nu eigenlijk: "leven in gemeenschap met God de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus?"

Volgens mij, kunnen alleen zij zulk een leven beleven, die met het hart geloven in Christus als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker.
Volgens Gods Woord zijn wij, kinderen Gods, in Christus gestorven, begraven en opgewekt tot nieuw leven.
Door de Heilige Geest is Gods liefde in ons hart uitgestort en nu kunnen wij Hem liefhebben met Zijn eigen liefde. [Rom. 5:5].
Ik geloof dat we deze waarheden tot ons persoonlijk bezit mogen maken, eenvoudig door te geloven wat God zegt.
Wij mogen met Hem omgaan als een kind met zijn vader en onze hand in de Zijne leggen.
Gods Geest, Die in ons woont, wil Zijn vrucht in ons bewerken. [Galaten 5:22].
Let wel: niet wijzelf kunnen dat bewerken, maar God Zelf doet dat.
Dit heeft niet te maken met gevoel, maar heeft te maken met geestelijk leven, leven door geloof.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

De Bijbel maakt dus onderscheid tussen de natuurlijke [= vleselijke ] mens, en de geestelijke [= wedergeboren] mens.
De apostel Paulus zegt dan ook in 1 Kor. 2:14,15: "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid en hij kan ze niet verstaan, omdat ze geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hijzelf wordt van niemand onderscheiden".

Zoals ook Johannes 3:6 zegt: "Hetgeen uit het vlees geboren is [= de natuurlijke geboorte van een mens], dat is vlees, en hetgeen uit den Geest geboren is [= de wederom geboren mens] , dat is geest.

Als Nicodemus het eindelijk begrepen heeft, rekent hij af met het jodendom, met alle misleiding en hij erkent dat de oude [vleselijke] mens, gestorven en begraven is, en in de nieuwheid van het "bad der wedergeboorte" is opgestaan.
De essentie van de doop is dan ook niet dat men er in ondergaat, maar dat men uit het water opstaat, en dat de wateren breken, en daaruit tevoorschijn komen, als het ware "gebaard", geboren zouden worden in nieuwheid des levens.
In de Bijbel is het zo dat als iemand tot geloof komt in de Here Jezus, hij zich ter plekke laat dopen, sterker nog, hij betuigt zijn geloof ten opzichte van de Heer door zich te laten dopen.
Daar is de kamerling uit Handelingen 8:27-39 o.a. een voorbeeld van.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Adinomis »

Dessa schreef:
Het is pas negeren als iemand zelf inziet/gelooft dat het waarde heeft denk ik..
Volgens mij kan dat ook als je iets niet gelooft.
Jezus zegt bijv. in Lukas 19:44 dat er nu erge dingen gaan gebeuren, waarom? "Omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat God naar u omzag."
Men schonk geen aandacht aan de boodschap die tot hen kwam. Het had voor hen geen waarde, daarom negeerden ze de boodschap. Maar de boodschap blijkt wel waarde te hebben gehad.
En dan komt er een tijd dat je het betreurt dat je er geen aandacht aan hebt geschonken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door Trajecto »

Dit topic is verplaatst naar Bijbelstudie.
Berichten die daarin niet goed pasten zijn naar een ander subforum overgeheveld.

LINK
Nulla aetas ad discendum sera
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Volgens mij is wedergeboren worden een kwestie van ons toevertrouwen aan Christus en hem aanvaarden als onze Heiland en Verlosser, eerst dan worden wij geboren uit water en Geest, of anders gezegd, geboren uit Geestelijk water - namelijk uit God Zelf - en door het geloof in Zijn Woord.

Gods Geest heeft ons door het Woord van God ervan overtuigd dat wij verloren zondaars waren en niet heilig voor God konden staan. Hij heeft ons gewezen op Jezus Christus als Redder, Die op het kruis onze schuld betaalde en door Zijn dood ons verloste van zonde en dood, en zijn daardoor nieuw geboren kinderen geworden.
God ziet ons in Christus gestorven en in Hem opgestaan tot nieuw leven.
Ik ben ervan overtuigd dat deze heerlijke feiten alleen maar geestelijk verstaan kunnen worden door geloof.
Het heeft mijns inziens ook niets te maken met vroom zijn of met een [godsdienstig] gevoel.
Het is: geloven wat Gods Geest ons leert in Zijn Woord, dat ons onderwijst en opvoedt en ons Jezus Christus doet kennen, onze dierbare Heiland en Heer.
Alleen door geloof in Hem kan het nieuwe leven in ons openbaar worden.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Bij wedergeboren worden gaat het ook om de ontwikkeling van het nieuwe leven in ons, en dat wij groeien tot een volkomen man, tot de mannelijke rijpheid.
Dat nieuwe leven hebben wij ontvangen uit het Woord van God, en vindt daaruit zijn oorsprong..
De bron van ons leven is dat Woord. " Het zaad der wedergeboorte", zoals de apostel Petrus het noemde.
Het is tevens het voedsel, het Brood des Levens, dat wij nodig hebben, en als je wilt groeien, dan kan dat alleen wanneer je eet van dat Woord van God, wanneer je dus dat voedsel tot je neemt.
Kinderen worden geboren om op te groeien en volwassen te worden. Zo hoort het met het geestelijk leven ook, dat hoort toe te nemen, dat hoort zich te ontwikkelen, dat hoort op te groeien tot zoonschap.
In 1 Petrus 1 staat: "We zijn wedergeboren tot een onvergankelijke, onverwerkelijke erfenis, die in de hemel bewaard wordt".
Het is onvergankelijk leven, dat leven vergaat niet.
Als je bent wedergeboren, blijf je wedergeboren.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door robert75 »

Zolderworm schreef:
jaapo schreef:Ik maakte op 30 jan.23.17 geen omgekeerde koppeling. Ik ga het niet allemaal teruglezen, maar volgens mij trachtte ik toen ook al aan te geven, dat wedergeboorte in mijn geloofsgevoel iets anders is dan het water als symbool van de dood in het NT. En dat vind ik nog steeds. Beide zijn elementen van het christelijk geloof, maar niet zomaar aan elkaar te lijmen. Wedergeboren worden heeft alles met de mens te maken en over het water lopen en in de Jordaan gedoopt worden heeft alles met Christus te maken. Maar dat is mijn mening, een ander kan het heel anders interpreteren.
Ja, ik ben het ook helemaal met je eens dat water iets anders is dan symbool van de dood. Ik zie het als symbool van onze natuurinstinctieve gebondenheid, of als gebondenheid aan de zonde. Wij moeten afdalen in onze eigen zee van emoties en verlangens om te kunnen transformeren, en wedergeboren te kunnen worden. Bij de transformatie nemen we immers het natuur-instinctieve op in onszelf, of in het grotere geheel. We kunnen het niet afstoten maar moeten het transformeren. Maar ook dat is een persoonlijke visie. Maar het is wel zo dat daarnaast water in dromen water vaak optreedt als symbool voor het onbewuste, en dat lopen op water dan weer betekent het beheersen van het onbewuste. Dan zit je in de Jungiaanse psychologie. Maar goed, ik geef het toe, daar hebben we het hier niet over.
Water is het symbool van het eeuwige leven en niet van de dood. Zover ik weet komt in het NT geen symbool van de dood voor. Het meest dichtbij komt denk ik nog de slang. Dat was het symbool van de satan, van de zonde en van de dood. De doop daarentegen is een teken van wedergeboorte, je ontvangt de Heilige Geest bv ook pas na de doop en niet ervoor. Zelfs Jezus ontving de Heilige Geest pas na zijn doop als teken dat hij het eeuwige leven had ontvangen, door middel van water. Zo was de splijting van de Rode zee ook een symbool van wedergeboorte en ze moesten door het water om ook toegang te krijgen tot het beloofde land.

En waarom Jezus over water liep, dat deed hij niet voor zichzelf of om te laten zien dat hij dat kon. Hij deed dat voornamelijk om zijn apostelen te testen of zij geloof en vertrouwen hadden. Toen Petrus over het water na Jezus toe liep werd hij bevreesd door de storm en verloor indirect het vertrouwen in Christus waardoor hij door het water zakte. Oftewel hij faalde in zijn test. O jij Kleingelovige! Zei Jezus.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

Het is een misverstand dat je de Heilige Geest pas ontvangt NA de doop .
De doop in water is uitsluitend een beeld van leven. De doop heeft geen enkel praktisch nut en doet niets toe aan onze zaligheid.
De doop is een teken waarop wij rechtstreeks antwoord geven aan de Heer, de wedergeboren mens betuigt daardoor zijn geloof ten opzichte van de Heer door zich te laten dopen.
Nogmaals: wedergeboorte betekent dat de oude mens wordt afgelegd en dat een nieuw mens de plaats van de oude inneemt. Als de Here Jezus tot Zijn discipelen zegt: "wanneer gij Mij gevolgd zult zijn in de wedergeboorte", blijkt daaruit dat de Here Jezus Zelf die weg is gegaan door dood en opstanding en bestemd was voor ieder ander die gelooft.
De doop is dus alleen een beeld van dood en opstanding, maar een ieder die tot geloof in de Here Jezus komt wordt wedergeboren en ontvangt de Heilige Geest.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

In Johannes 3:7,8 staat:
"Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
De wind blaast, waarheen hij wil , en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een ieder, die uit den Geest geboren is".

De Heer legt uit dat de Geest niet gezien kan worden. Je weet niet waar Hij vandaan komt, je weet niet waar Hij heen gaat. Waarom niet? Omdat het een uitbeelding is van de werkelijke geestelijke dingen.
Het enige wat wij weten, is dat wij Hem horen, door het Woord uiteraard. Je neemt Hem waar, en je weet alleen dat wat het doet. De Heer zegt dat is de Geest en zo is ook eenieder die uit de Geest geboren is.
Van de natuurlijke mens weten we dat hij zijn oorsprong vindt in deze aarde, dat hij tot deze aarde wederkeert.
Je weet niet alleen waar hij vandaan komt, maar ook waar hij naartoe gaat en onderweg horen wij zijn geluid.
Wat de geestelijke dingen aangaat, kennen we de oorsprong niet. Die is niet waarneembaar en daarom heet het ook geest. Het is onzienlijk en heeft een onzienlijke bestemming, maar juist daarom is het onvergankelijk.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door BdO »

een sluitende exegese op basis van symboliek is altijd lastig
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Wederom geboren worden (Bijbelstudie)

Bericht door ineke-kitty »

BdO schreef:een sluitende exegese op basis van symboliek is altijd lastig
Wat , en waarom is dat lastig?