Zwarte hekserij

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Dag,

Hierin zie ik dat er serieus naar gekeken is en daarmee heb ik het gevoel dat dit topic wel geslaagd is.
Niet dat we het zelfde geloven en dat verwachte ik zelf hier ook niet van.
Het was puur bedoeld om antwoord te geven op de vraag wat zij verteld had.
Het is ook haar verhaal.
Ik heb alleen dat verhaal gehoord in de kerk en een deel van het interview met Andries Knevel op de radio.
In dat interview had ze het over dat niet alle heksen zich bezig hielden met de satanische leer. Ze noemde daarin het onderscheid tussen zwarte heksen die zich bezig hielden met de satanische leer en de witte heksen, de Wicca's die dat niet doen.
In de dienst zei ze dus dat het woord heks om zijn negatieve lading tegenwoordig niet graag gebruikt wordt en dat daarom over Wicca gesproken wordt. Uit het interview met Andries begrijp ik dat de term Wicca puur gebruikt wordt bij witte hekserij, maar misschien begreep ik dat verkeerd.
Zelf ben ik geen kenner ervan. Ik moet het net zo goed van het aangeleverde hebben en mijn beeld er bij vormen.

Wat dat betreft is het hier ook wel mee gezegd.
Iedereen kan er natuurlijk verder over hebben, maar overtuigen gaan we elkaar niet.
Daar is een ieder ook vrij in.
Ik wil alleen gewoon eerlijk zeggen hoe ik er over denk en dat heb ik ook gedaan.
Bedankt voor het respect,

Groeten,

Gait :)
Laatst gewijzigd door Gaitema op 10 apr 2013, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Tin »

grondig christelijk schreef:ik heb besloten toch niet verder aan dit topic mee te doen....denk dat ik Gait nu toch begrijp. Wat mij betreft ook een slotje...daarbij...laten we ons met de Waarheid bezig houden en niet de leugen....
Nou, ik hoop dat er geen slotje komt, want als we ons met de Waarheid willen bezighouden ( waar overigens al een apart topic over bestaat) hoeven we toch niet fobisch te gedragen wanneer de discussie even gaat over mensen die al dan niet andere mensen met wat rituelen en geheimzinnigdoenerij uit hun evenwicht willen brengen. Dat kan ook in zich christelijk noemende sektes gebeuren. Het hoort juist bij een forum als dit.
De waarheid proberen te benaderen is prima, maar te zeggen hem te kennen is naar mijn persoonlijke mening een leugen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zo Hee - oud account »

Gappig, we hebben dus niet "zo nu en dan" een vergelijkbaar verhaal, maar één dame die al heel lang hetzelfde verhaal vertelt. Één persoon, één verhaal.

Heeft ze er belang bij haar verhaal wat aan te dikken, het "spannend" te maken? Ja. Het levert haar blijkbaar al heel lang heel veel aandacht op, warm welkom als reizend "bekeringscircus".

Zijn er redenen haar niet gewoon te geloven? Zodra ze aan haar ervaringen autoriteit ontleent, bijvoorbeeld over wat voor boeken kinderen mogen lezen, zeker op een terrein dat gezien haar achtergrond vast boeiend voor haar is maar waar ze geen enkele serieuze kwalificatie heeft, roept dat wel wat vragen op. Maar de voornaamste reden zou het gebrek aan heldere, aanwijsbare feiten zijn.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Zwarte hekserij

Bericht door grondig christelijk »

Tin schreef:
grondig christelijk schreef:ik heb besloten toch niet verder aan dit topic mee te doen....denk dat ik Gait nu toch begrijp. Wat mij betreft ook een slotje...daarbij...laten we ons met de Waarheid bezig houden en niet de leugen....
Nou, ik hoop dat er geen slotje komt, want als we ons met de Waarheid willen bezighouden ( waar overigens al een apart topic over bestaat) hoeven we toch niet fobisch te gedragen wanneer de discussie even gaat over mensen die al dan niet andere mensen met wat rituelen en geheimzinnigdoenerij uit hun evenwicht willen brengen. Dat kan ook in zich christelijk noemende sektes gebeuren. Het hoort juist bij een forum als dit.
De waarheid proberen te benaderen is prima, maar te zeggen hem te kennen is naar mijn persoonlijke mening een leugen.
de leugen is satan en zijn duistere rijk.geef dat maar niet te veel ruimte. De reden mijnerzijds omtrent dit onderwerp....zie mij oproep eerder aan callista.....je kunt heel eenvoudig de discussie dicht timmeren door op geen enkele manier het gesprek te willen voeren....
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Daar is nu wel inmiddels beter naar gekeken en dat leverde direct wat meer begrip op. Anders kletsen we inderdaad langs elkaar heen.
Wij geloven dus in satans macht. Daarvan kunnen we anderen niet overtuigen. Dat verwacht ik ook niet.
God gaat met een ieder zijn of haar weg. Als de info voor handen ligt, dan kan een ieder ook weer verder..
Hoe vurig ik ook trouwens verlang naar dat we met elkaar (met ons allen) gewoon de volle waarheid gaan zien..
een ander kunnen we niet overtuigen. We kunnen getuigen.. overtuigen is het werk van de Heilige Geest en van een ieder persoonlijk voor zichzelf.
De deur open zetten voor de waarheid, een levensles ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zo Hee - oud account »

Toch nog een poging, in de hoop dat er niet meteen weer inhoudsloze agressie komt:

Als deze mevrouw liegt, is dat dan niet het werk van de satan? Is het voor een christen niet minimaal de opdracht alles te onderzoeken, en alleen het goede te behouden? Zou je niet ENIGE mate van scepsis mogen hebben voordat je alles maar meteen aanneemt als waarheid?
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Titus »

Zo Hee schreef:Toch nog een poging, in de hoop dat er niet meteen weer inhoudsloze agressie komt:

Als deze mevrouw liegt, is dat dan niet het werk van de satan? Is het voor een christen niet minimaal de opdracht alles te onderzoeken, en alleen het goede te behouden? Zou je niet ENIGE mate van scepsis mogen hebben voordat je alles maar meteen aanneemt als waarheid?
Wat mij betreft mag dat. Waarheidsbevinding is een groot goed.
Deze mevrouw ken ik niet, ook nooit wat over gelezen. Maar ik ken wel claims over bepaalde genezingen/bekeringsverhalen/wonderen die achteraf gewoon niet overeenkomstig de waarheid waren. Wij als christenen moeten de Waarheid dienen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Tin »

grondig christelijk schreef:
de leugen is satan en zijn duistere rijk..

OK, leugen in die zin.
Leugen, als duisternis = onwetendheid ; en dus geen Waarheid.
Deze duisternis = onwetendheid te pesonificeren als satan zet in mijn visie het kwade echter alleen maar op een voetstuk. Het kwade als zelfstandige entiteit. Daar geloof ik niet in. Maar dit wordt teveel off- topic
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Wat we moeten scheiden is verhalen van mensen die zich voordoen als doen ze aan zwarte magie, en mensen die werkelijk aan zwarte magie doen. De eersten zijn mensen met een saai leven en een groot minderaardigheidscomplex. En ze trachten zichzelf op te dikken door te suggereren dat ze zwarte magiërs zijn. Zij komen met hun dikdoenerige verhaal voor de dag.
De laatsten, zij die echt aan zwarte magie doen, zul je op straat niet herkennen als zwarte magiërs. Zij zullen nooit en te nimmer over hun zwarte magie spreken. Ze doen zich zo normaal en opvallend mogelijk voor. Ze zwijgen als het graf.
De schijn-zwarte-magiërs kunnen en doen niets. Ze doen alleen maar mee met een soort macaber spel, waarvan ze zelf denken dat het heel serieus is. De echte, verborgen zwarte magiërs daarentegen zijn zeer gevaarlijk.
Ik heb de nodige contacten gehad me de Wicca hekserij. En mijn indruk is dat het hierbij niet om werkelijke hekserij gaat. Alleen al het feit dat ze cursussen hekserij hebben, alsof het om het halen van het rijbewijs gaat, is volkomen belachelijk.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:Wat we moeten scheiden is verhalen van mensen die zich voordoen als doen ze aan zwarte magie, en mensen die werkelijk aan zwarte magie doen. De eersten zijn mensen met een saai leven en een groot minderaardigheidscomplex. En ze trachten zichzelf op te dikken door te suggereren dat ze zwarte magiërs zijn. Zij komen met hun dikdoenerige verhaal voor de dag.
De laatsten, zij die echt aan zwarte magie doen, zul je op straat niet herkennen als zwarte magiërs. Zij zullen nooit en te nimmer over hun zwarte magie spreken. Ze doen zich zo normaal en opvallend mogelijk voor. Ze zwijgen als het graf.
De schijn-zwarte-magiërs kunnen en doen niets. Ze doen alleen maar mee met een soort macaber spel, waarvan ze zelf denken dat het heel serieus is. De echte, verborgen zwarte magiërs daarentegen zijn zeer gevaarlijk.
Ik heb de nodige contacten gehad me de Wicca hekserij. En mijn indruk is dat het hierbij niet om werkelijke hekserij gaat. Alleen al het feit dat ze cursussen hekserij hebben, alsof het om het halen van het rijbewijs gaat, is volkomen belachelijk.

Je zou toch eens meer moeten lezen van James Randi.
Hier bijvoorbelld: http://nl.wikipedia.org/wiki/James_Randi

Die ruimt op met zulke sprookjes.
Randi tegen de charlatans

Randi schreef verschillende boeken waarin hij het geloof in en de claims van paranormale verschijnselen aanviel. Hij is altijd strijdbaar gebleven in het onthullen van bedriegers en charlatans die hier misbruik van maken ten behoeve van eigen gewin. Zijn Project Alpha toonde de manco's van veel universitaire paranormale onderzoeksprojecten aan.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef:zij die echt aan zwarte magie doen, zul je op straat niet herkennen als zwarte magiërs. Zij zullen nooit en te nimmer over hun zwarte magie spreken. Ze doen zich zo normaal en opvallend mogelijk voor. Ze zwijgen als het graf. [...] De echte, verborgen zwarte magiërs [...] zijn zeer gevaarlijk.
Oeps, Zolderworm, dat klinkt overtuigend.
Je hebt kennelijk inside kennis, dat je dat zo stellig durft te beweren. :shock: ;)

Ik heb overigens een 'cursus in wonderen' in mijn boekenkast staan (slechts deels gelezen).
De kernboodschap daarvan is dezelfde die paus Franciscus vandaag twitterde: laat Christus je leven overnemen en handel als kind van God.

Dit topic over zwarte hekserij doet me terugdenken aan de Wereldconferentie van Quakers in Nederland in 1991.
Daar raakte ik in gesprek met Pamela uit Kenya die zich zorgen maakte over de hekserij die in haar omgeving veel gepraktiseerd wordt.
Ze wilde van mij de bevestiging dat je daar niet bang voor hoeft te zijn als je in Christus gelooft.
Die bevestiging heb ik haar gegeven.

Een ander boek in mijn boekenkast heet "Companions in spirit", met een handgeschreven aanbeveling van de schrijfster er in.
Dat gaat over goedaardige geesten die ons na hun overlijden graag blijven helpen.
Daar heb ik nog minder in gelezen; ik voel me niet aangetrokken tot contact zoeken daarmee.
Goddelijke inspiratie is voor mij genoeg.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Zoals ik het hier lees, zie ik verschillende opvattingen en allemaal houden ze meningen over anderen in.
Geloof dus.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

grondig christelijk schreef:ik heb besloten toch niet verder aan dit topic mee te doen....denk dat ik Gait nu toch begrijp. Wat mij betreft ook een slotje...daarbij...laten we ons met de Waarheid bezig houden en niet de leugen....
Hmm, ik had toch wat over het hoofd gezien. Ik snap waarom je zo reageerde.
Ik zie verschillende reacties. Verschillende insteken.

Afbeelding
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef: Je zou toch eens meer moeten lezen van James Randi.
Hier bijvoorbelld: http://nl.wikipedia.org/wiki/James_Randi

Die ruimt op met zulke sprookjes.
Randi tegen de charlatans

Randi schreef verschillende boeken waarin hij het geloof in en de claims van paranormale verschijnselen aanviel. Hij is altijd strijdbaar gebleven in het onthullen van bedriegers en charlatans die hier misbruik van maken ten behoeve van eigen gewin. Zijn Project Alpha toonde de manco's van veel universitaire paranormale onderzoeksprojecten aan.
Ik ken het werk van Randi wel. Als er iemand sjoemelt om zijn gelijk te krijgen dan is het Randi wel. Parapsychologische onderzoekers, zoals Dick Bierman, waarvan Randi vreest dat zij wel eens de prijs van miljoen dollars zouden kunnen winnen, worden simpelweg uitgesloten van de strijd. Zijn commissie vindt altijd wel een smoes om ervoor te zorgen zij niet mogen meedoen. Zo krijgt hij altijd gelijk.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 11 apr 2013, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Vertrokken user_2 »

Tin schreef:
grondig christelijk schreef:ik heb besloten toch niet verder aan dit topic mee te doen....denk dat ik Gait nu toch begrijp. Wat mij betreft ook een slotje...daarbij...laten we ons met de Waarheid bezig houden en niet de leugen....
Nou, ik hoop dat er geen slotje komt, want als we ons met de Waarheid willen bezighouden ( waar overigens al een apart topic over bestaat) hoeven we toch niet fobisch te gedragen wanneer de discussie even gaat over mensen die al dan niet andere mensen met wat rituelen en geheimzinnigdoenerij uit hun evenwicht willen brengen. Dat kan ook in zich christelijk noemende sektes gebeuren. Het hoort juist bij een forum als dit.
De waarheid proberen te benaderen is prima, maar te zeggen hem te kennen is naar mijn persoonlijke mening een leugen.

Helemaal mee eens!

Ik snap overigens dat vragen om slotjes ook niet... als het topic niet boeit, dan negeer je het toch gewoon? Niemand is verplicht deel te nemen. Maar goed, meer ontopic: ik schaar dit soort verhalenvertellers ook onder de 'charlatans'. Iemand kan best ervaring met hekserij o.i.d. hebben. Maar als je twee totaal verschillende dingen als Wicca en satanisme al niet uit elkaar kan houden, dan maak het de rest van het verhaal ook alleen maar zeer dubieus.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Loyola schreef:
Tin schreef:
grondig christelijk schreef:ik heb besloten toch niet verder aan dit topic mee te doen....denk dat ik Gait nu toch begrijp. Wat mij betreft ook een slotje...daarbij...laten we ons met de Waarheid bezig houden en niet de leugen....
Nou, ik hoop dat er geen slotje komt, want als we ons met de Waarheid willen bezighouden ( waar overigens al een apart topic over bestaat) hoeven we toch niet fobisch te gedragen wanneer de discussie even gaat over mensen die al dan niet andere mensen met wat rituelen en geheimzinnigdoenerij uit hun evenwicht willen brengen. Dat kan ook in zich christelijk noemende sektes gebeuren. Het hoort juist bij een forum als dit.
De waarheid proberen te benaderen is prima, maar te zeggen hem te kennen is naar mijn persoonlijke mening een leugen.
Helemaal mee eens!

Ik snap overigens dat vragen om slotjes ook niet... als het topic niet boeit, dan negeer je het toch gewoon? Niemand is verplicht deel te nemen. Maar goed, meer ontopic: ik schaar dit soort verhalenvertellers ook onder de 'charlatans'. Iemand kan best ervaring met hekserij o.i.d. hebben. Maar als je twee totaal verschillende dingen als Wicca en satanisme al niet uit elkaar kan houden, dan maak het de rest van het verhaal ook alleen maar zeer dubieus.
Mee eens. Degenen die het het best menen te weten, en de meeste kritiek hebben (op hekserij), zijn altijd degenen die er zich het minst in verdiept hebben.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:
Zolderworm schreef:zij die echt aan zwarte magie doen, zul je op straat niet herkennen als zwarte magiërs. Zij zullen nooit en te nimmer over hun zwarte magie spreken. Ze doen zich zo normaal en opvallend mogelijk voor. Ze zwijgen als het graf. [...] De echte, verborgen zwarte magiërs [...] zijn zeer gevaarlijk.
Oeps, Zolderworm, dat klinkt overtuigend.
Je hebt kennelijk inside kennis, dat je dat zo stellig durft te beweren. :shock: ;)

Ik heb overigens een 'cursus in wonderen' in mijn boekenkast staan (slechts deels gelezen).
De kernboodschap daarvan is dezelfde die paus Franciscus vandaag twitterde: laat Christus je leven overnemen en handel als kind van God.

Dit topic over zwarte hekserij doet me terugdenken aan de Wereldconferentie van Quakers in Nederland in 1991.
Daar raakte ik in gesprek met Pamela uit Kenya die zich zorgen maakte over de hekserij die in haar omgeving veel gepraktiseerd wordt.
Ze wilde van mij de bevestiging dat je daar niet bang voor hoeft te zijn als je in Christus gelooft.
Die bevestiging heb ik haar gegeven.
Dat had je beter niet kunnen doen. Je kunt ook iemand die met z'n zeilboot op de oceaan in een orkaan is terecht gekomen, ervan verzekeren dat hij niet vergaat omdat hij in Christus gelooft. Maar zo werkt het helaas niet. Echte zwarte magie kun je niet stoppen alleen maar door in Christus te geloven, net zo min als je een aanstormende sneltrein kunt stoppen door in Christus te geloven. Misschien dat een bovenmentale kracht de zwarte magie kan stoppen. Maar je moet vooral de door de zwarte magiër geschapen astrale entiteiten, die de magie ten uitvoer brengen, bestrijden.
Een ander boek in mijn boekenkast heet "Companions in spirit", met een handgeschreven aanbeveling van de schrijfster er in.
Dat gaat over goedaardige geesten die ons na hun overlijden graag blijven helpen.
Daar heb ik nog minder in gelezen; ik voel me niet aangetrokken tot contact zoeken daarmee.
Goddelijke inspiratie is voor mij genoeg.
Ja, maar deze goedaardige geesten spelen inderdaad een belangrijke rol bij het begeleiden van overledenen. Vaak weten ze zelfs dat iemand gaat overlijden, voordat wij dat weten. Zo werd mijn tante Stijn al enkele weken voordat mijn moeder zou overlijden aan mijn moeders bed gezien. Ze was er bij wijze van spreken al klaar voor om mijn moeder te begeleiden, zodra ze overleden zou zijn. Ik snap niet zo goed wat de weerzin is om je met dit soort zaken bezig te houden. Op een of ander manier rust hier bij christenen over het algemeen een taboe op. Waarom? Ik snap het echt niet.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: Ja, maar deze goedaardige geesten spelen inderdaad een belangrijke rol bij het begeleiden van overledenen. Vaak weten ze zelfs dat iemand gaat overlijden, voordat wij dat weten. Zo werd mijn tante Stijn al enkele weken voordat mijn moeder zou overlijden aan mijn moeders bed gezien. Ze was er bij wijze van spreken al klaar voor om mijn moeder te begeleiden, zodra ze overleden zou zijn. Ik snap niet zo goed wat de weerzin is om je met dit soort zaken bezig te houden.

Op een of ander manier rust hier bij christenen over het algemeen een taboe op. Waarom? Ik snap het echt niet.
waarschijnlijk door teksten uit de Bijbel [OT] te lezen zoals deze o.a..:
:evil: .... :cry:

L e v i t i c u s 1 9 (NBG)
31 Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet zoeken, om u met hen te verontreinigen: Ik ben de Here, uw God.

L e v i t i c u s 1 9 (SV)
31 Gij zult u niet keren tot de waarzeggers, en tot de duivelskunstenaars; zoekt hen niet, u met hen verontreinigende; Ik ben de HEERE, uw God!


L e v i t i c u s 2 0 (NBG)
6 En iemand, die zich tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten wendt, om die overspelig na te lopen; tegen zo iemand zal Ik mijn aangezicht keren en hem uit het midden van zijn volk uitroeien.

L e v i t i c u s 2 0 (SV)
6 Wanneer er een ziel is, die zich tot de waarzeggers en tot de duivelskunstenaars zal gekeerd hebben, om die na te hoereren, zo zal Ik Mijn aangezicht tegen die ziel zetten, en zal ze uit het midden haars volks uitroeien.

D e u t e r o n o m i u m 1 8 (NBG)
10 Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, 11 Geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. 12 Want ieder die deze dingen doet, is de Here een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de Here, uw God, hen voor u weg.

D e u t e r o n o m i u m 1 8 (SV)
10 Onder u zal niet gevonden worden, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet doorgaan, die met waarzeggerijen omgaat, een guichelaar, of die op vogelgeschrei acht geeft, of tovenaar. 11 Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt, of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt. 12 Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht uit de bezitting.

en zo zijn er nog wel meer... :geek:
teksten van meer dan 2500 jaar oud, toen het Jodendom net bezig was monotheïstisch te worden.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Dit alles heeft nog steeds met geloof te maken.
Enkel de bijdragen van Zolderworm vind ik zelf persoonlijk interessant.
Zelfs dat heeft echter gewoon met geloof te maken.
Ik zie ook ongelovelijk veel tegenspraak en ongeloof, vooral.
Maar zelfs ongeloof heeft met geloof te maken.

Wat kennelijk niet bij jullie opgekomen is, dat dominee's in onze kerk die dit toe lieten en met elkaar bespraken ( 6 predikanten) en daarnaast nog een emerituspredikant, plus een predikant uit een wijkgemeente bij ons die zich er mee mengt (8 in totaal- allen van PKN uit Nijverdal) het dus allemaal met hun kennis van zaken wel geloven + de EO. Kennelijk is niet iedereen met "de kennis van zaken" het met elkaar eens.
Ik ken ze goed genoeg om te weten dat ze wel degelijk kennis van zaken hebben en niet bepaald slecht geïnformeerd zijn.

Kennelijk heeft het met geloof te maken.
Zoals ik al citeerde van Elly uit de radioprogramme: het betrof heksen die de satanische leer volgen. Dat doen niet alle heksen, zei ze.
Allerlei gedachtes over dat ze het allemaal uit haar dikke teen zuigt en een grote bedrieger is, het zal allemaal wel..
Ik zit niet zo achterdochtig naar mensen toe in elkaar om dat zo te zien.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 11 apr 2013, 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Adinomis »

Callista, je bent goed op de hoogte!

Ik wil deze uit het nieuwe testament er nog aan toevoegen:

Hand.13:6 En na het gehele eiland doorgetrokken te zijn tot aan Pafos, troffen zij een zekere tovenaar aan, een valse profeet, een Jood, wiens naam was Barjezus; 7 hij hield zich op bij de landvoogd Sergius Paulus, een verstandig man. Deze begeerde het woord Gods te horen en liet Barnabas en Saulus tot zich roepen. 8 Maar Elymas, de tovenaar, want zo wordt zijn naam vertaald, verzette zich tegen hen en trachtte de landvoogd van het geloof afkerig te maken. 9 Doch Saulus, anders gezegd Paulus, vervuld met de heilige Geest, zag hem scherp aan, en zeide: 10 Zoon des duivels, vol van allerlei list en streken, vijand van alle gerechtigheid, zult gij niet ophouden de rechte wegen des Heren te verdraaien? 11 En nu, zie, de hand des Heren keert zich tegen u, en gij zult een tijd lang blind zijn en de zon niet zien. En terstond viel op hem donkerheid en duisternis, en rondtastende zocht hij iemand om hem bij de hand te leiden. 12 Toen de landvoogd zag, wat er gebeurd was, kwam hij tot geloof, zeer getroffen door de leer des Heren.

Hand.16:16 En het geschiedde, toen wij naar de gebedsplaats gingen, dat een zekere slavin, die een waarzeggende geest had, ons tegenkwam, welke aan haar eigenaars met waarzeggen veel voordeel aanbracht. 17 Deze liep Paulus en ons achterna, luid roepende: Deze mensen zijn dienstknechten van de allerhoogste God, die u de weg tot behoudenis boodschappen. 18 En dit deed zij vele dagen lang. Maar toen dit Paulus verdroot, wendde hij zich tot de geest en zeide: Ik gelast u in de naam van Jezus Christus van haar uit te gaan. En hij ging uit op datzelfde uur.


En om het bericht niet al te lang te maken, deze link!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Vertrokken user_2 »

Gaitema schreef:...
Allerlei gedachtes over dat ze het allemaal uit haar dikke teen zuigt en een grote bedrieger is, het zal allemaal wel..
Ik zit niet zo achterdochtig in elkaar om dat zo te zien.
Anders gezegd: je vind historische feiten niet belangrijk en gelooft liever alles wat mensen zeggen?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Loyola schreef:
Gaitema schreef:...
Allerlei gedachtes over dat ze het allemaal uit haar dikke teen zuigt en een grote bedrieger is, het zal allemaal wel..
Ik zit niet zo achterdochtig in elkaar om dat zo te zien.
Anders gezegd: je vind historische feiten niet belangrijk en gelooft liever alles wat mensen zeggen?
Zullen 8 dominee's historische feiten niet belangrijk vinden en liever alles geloven wat mensen zeggen?
Waarom zou ik jullie wel geloven? Ik heb niets staafbaars gezien, alleen maar "geloof en verdachtmakingen"

Linken heb ik voldoende gegeven. Staafbaar materiaal heb ik wel gevonden. Uche uche :lol:

Ooo, nou ben ik zeker weer agressief en intollerant enzo :?
Pfff.. ik lach er om. Iedereen weet het hier allemaal zo goed.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

@Gaitema

toen je het verhaal van Elly Loos hoorde heb je dat onmiddellijk voor waar aangenomen - ook al gaf zijzelf niet duidelijk aan bij welke sekte, covern etc. zij gezeten had?
ben je toen ook serieus gaan zoeken naar wat Wicca inhoudt, wat oud en modern Satanisme inhoudt etc..
over Wicca zijn ook genoeg filmpjes en sites te vinden - en dan niet vanuit christelijk perspectief, die afkeuring en beschuldigingen inhouden.
daar word je niet veel wijzer van.
ik ken een paar mensen die bekend zijn met Wicca en deze zijn alleen maar positief en zeer vredelievend.
vieren feesten - Samhain [Halloween] en Beltane etc...

vaak ligt het ook aan de mensen zelf hoe ze iets ervaren en niet aan de beweging waar ze zich in bevinden.
zo krijgt die beweging - als de persoonlijke ervaring b.v. negatief is -] de zwarte piet toegespeeld en dat kan ook ten onrechte zijn....zwartmakerij is het gevolg, om maar in dezelfde spreektrant te blijven.

Onderzoekt alles en behoudt het goede...... :D
dat lijkt me ook een duidelijke boodschap.

jij hebt geen kinderen, maar stel dat je ze krijgt, mogen ze dan van jou ook geen boeken over heksen e.d. lezen---Hans en Grietje, Harry Potter etc.
want daarvoor waarschuwt Elly Loos ook -

ben je het daar dan ook mee eens?
m.a.w. heeft ze je angst aangejaagd?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

[modbreak HarryK]

Bericht van Gaitema verwijderd.

Het bericht eindigde met zijn vraag "Het zal me benieuwen hoe hier weer negatief op gereageerd wordt."
Zo dus.
Ik zet tot ongeveer vanavond 21.00 uur dit item op slot.
En daarna graag een normaal gesprek of geen gesprek, maar niet meer zo.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

slotje!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.