Anja schreef:Ik denk eerder dat het -helaas - een deel van de katholieken is, die de betekenis van een ritueel niet begrijpen. Met afgodisch ( overigens jouw woorden, die ik aanhaalde, ik vergat de aanhalingstekens) bedoel ik in deze context het claimen van de gave van het ontvangen van het Lichaam van Christus door een instituut, door een ritueel als voorwaarde in te stellen. In het genoemde boek ( als ik me de juiste titel herinner) deed de paus dat, als ik het goed heb, ook. Als ik dat verkeerd heb gelezen, dan corrigeer het maar.
Ik vermoed van wel, vandaar mijn vraag in mijn vorige post. Overigens terecht dat de paus dat doet in dat betreffende boek. Het is exact wat de apostelen en hun opvolgers deden, omdat dat HET teken is van deelname aan het Nieuwe Verbond. Het apostelen-college (ook na de vervanging van Judas) zou men kunnen zien als het zaadje van het instituut, met de Kerk als uitloper daarvan...
Dat die rituelen, sacramenten zoals men die wil noemen, een belangrijke plaats innemen van een gelovig lid van de RKK, daar doe ik niets aan af. Maar als een instituut werkelijk zo ver gaat dat het die rituelen als voorwaarde gaat stellen die zou bepalen wie er tot De Gemeente ( van Christus dus, niet van het Vaticaan of de Synode), tot het Lichaam van Christus, zou behoren, dan gaat dat instituut naar mijn mening en ervaring veel te ver. Dat het instellen van zo'n ritueel een belangrijke peiler is van de Rooms Katholieke weg tot Christus, en zinvol en betekenisvol is, wordt daar niet door ontkend. En op dit punt viel mij op en valt mij wederom op dat protestanten meestal liefdevoller zijn jegens de RKK, dan leden van de RKK tegenover protestanten.
Dat laatste deel ik zeker niet... ik zie katholieken nooit protestanten uitmaken voor 'volgelingen van de Hoer van Babylon', de Antichrist of beoefenaars van vervloekte afgoderij. Ook zie ik hen niet equivalente termen als papen of roomsen etc. bezigen. Andersom zie ik dat regelmatig, lees bijvoorbeeld eens op refoweb of buitenlandse protestantse fora... En aangezien je 'op dit punt' schuin schrijft, zie ik ook katholieken nooit het protestantse Avondmaal beledigen, waar dat andersom wel veelvuldig gebeurd.
Maar het is goed dat je vermeld dat het 'naar jouw mening' en 'jouws inziens' allemaal niet deugt, dat brengt het weer allemaal binnen perspectief.
Dat vind ik jammer. In het hart van Onze Lieve Heer is plek voor Bodar èn Knevel namelijk.
Inderdaad. Alhoewel ik liever Bodar hoor spreken dan Knevel.
Ik vind het verdrietig dat er leden van de RKK zijn, en - als ik het goed heb gelezen - dus ook ambtsdragers, die het sacrament van de Eucharistie niet gewoon simpel als een middel ter nagedachtenis maar in wezen als ter vervanging van het werkelijke Lichaam van Christus beschouwen, als voorwaarde dus.
En nogmaals, als dat niet zo is, en ik het verkeerd heb opgevat, of de RKK zou daarin inmiddels zijn veranderd, dan laat ik mijn visie graag corrigeren.
Je hebt het inderdaad verkeerd opgevat (het is nl. niet 'simpel een middel ter nagedachtenis' en ook geen 'vervanging van het lichaam van Christus' ) en dat is verder ook helemaal niet erg, maar valt wel buiten dit topic.