Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk in.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Begrijpelijk dat iemand met jou standpunt liever een discussie voert met iemand die zelf nadenkt dan met iemand die geleid wordt door de Heilige Geest.
Maar het gaat er juist om dat de Heilige Geest en het Woord van G'd ALTIJD hand in hand gaan, NOOIT zal de Heilige Geest iets openbaren dat niet of anders in G'd ZIjn Woord staat. Daarmee kunnen we toetsen of iets van de Heilige Geest afkomstig is.
Nou de Heilige Geest lijkt nogal grillig...tegen de een zegt hij zus en tegen de ander zo.
Dus ik heb de indruk dat de HG maar te pas en te onpas wordt aangevoerd door Gods grondpersoneel en ge[mis]bruikt wordt......om de eigen mening kracht bij te zetten ten koste van de ander
Misschien is dat wel de zonde tegen de HG.

[modbreak pyro: je weet dat dit een zeer beladen onderwerp is bij Christenen. Je weet tevens dat voor Ericjan de Geest van God Zelf in het geding is. Dit in aanmerking genomen is je opmerking opzettelijk kwetsend. Ik waarschuw je hier niet mee door te gaan.]
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Dirk schreef: Of niet bevatten. Dat is ook een mogelijkheid, ericjan! Wanneer de Bijbel naar de letter gelezen wordt, zal men Paulus niet kunnen begrijpen. Slechts als we geleid door de Heilige Geest de Bijbel lezen, zullen we de Bijbel kunnen begrijpen.
ericjan schreef:Eens, maar velen beroepen zich hierop, toch velen met een andere uitleg.
Terwijl er geen uitleg nodig is, want het is zoals het er woordelijk staat.
Maar om DAT woordelijke te bevatten hebben we inderdaad de Heilige Geest nodig. Maar zo snel de uitleg afwijkt van wat er woordelijk staat, is de Heilige Geest niet aan het uitleggen.
Misschien zouden jullie je ook eens af kunnen vragen: "staat er wel wat er staat"? Oftewel, zou het mogelijk kunnen zijn dat jullie niet kijken of een tekst wellicht een diepere laag heeft? Dat het voor komt dat sommige mensen iets niet letterlijk nemen en desalniettemin, niettegenstaande dat, dicht bij de wezenlijke bedoeling van de tekst komen?
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Misschien zouden jullie je ook eens af kunnen vragen: "staat er wel wat er staat"? Oftewel, zou het mogelijk kunnen zijn dat jullie niet kijken of een tekst wellicht een diepere laag heeft? Dat het voor komt dat sommige mensen iets niet letterlijk nemen en desalniettemin, niettegenstaande dat, dicht bij de wezenlijke bedoeling van de tekst komen?
Waarom denk je dat ik dat niet doe, Martine? Kan je een aantal voorbeelden geven waar ik mogelijk een diepere laag mis? Of kan je een voorbeeld geven waar ik een tekst letterlijk neem en daardoor de wezenlijke bedoeling van de tekst mis? Dan ga ik daar graag op in! Eerder vroeg ik ook om voorbeelden, die kon je niet geven. Ik ben benieuwd of je nu wel concrete voorbeelden hebt, en dat je reactie niet op een "gevoel" gebaseerd is. Misschien heb je gelijk, maar ik ben benieuwd naar voorbeelden.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Alloniempje
Berichten: 512
Lid geworden op: 31 mei 2015, 13:36
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Alloniempje »

Het grote probleem met de bijbel is het volgende,

1] je neemt iedere tekst letterlijk, dan blijft er een inconsistent en onwerkbaar geschrift over.
2] je neemt -niets- letterlijk, dan blijft er alleen een zooitje zweef over.
3] je neemt sommige zaken wel en andere zaken niet letterlijk, ruzie over wat wel en niet letterlijk genomen moet worden.

Het zal geen mens verbazen dat ik opteer voor optie twee, dat is mijn inziens het beste voor de mensheid.


[modbreak pyro: dit bericht is niet alleen off topic, het is ook 100% negatief tegenover iedere vorm van bijbelgesprek. Samen met de loze off - topic reactie 'Hear, hear' in andere draad is dit eigenlijk al genoeg voor een officiële waarschuwing, maar ik laat het hierbij. In het vervolg zal wel een officiële waarschuwing worden gegeven.]
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
Dirk schreef: Of niet bevatten. Dat is ook een mogelijkheid, ericjan! Wanneer de Bijbel naar de letter gelezen wordt, zal men Paulus niet kunnen begrijpen. Slechts als we geleid door de Heilige Geest de Bijbel lezen, zullen we de Bijbel kunnen begrijpen.
ericjan schreef:Eens, maar velen beroepen zich hierop, toch velen met een andere uitleg.
Terwijl er geen uitleg nodig is, want het is zoals het er woordelijk staat.
Maar om DAT woordelijke te bevatten hebben we inderdaad de Heilige Geest nodig. Maar zo snel de uitleg afwijkt van wat er woordelijk staat, is de Heilige Geest niet aan het uitleggen.
Misschien zouden jullie je ook eens af kunnen vragen: "staat er wel wat er staat"? Oftewel, zou het mogelijk kunnen zijn dat jullie niet kijken of een tekst wellicht een diepere laag heeft? Dat het voor komt dat sommige mensen iets niet letterlijk nemen en desalniettemin, niettegenstaande dat, dicht bij de wezenlijke bedoeling van de tekst komen?
LOL :D
Zou G'd dan niet in Zijn Woord hebben laten opnemen dat we op zoek moeten naar de diepere laag?
Enig idee hoeveel verschillen van meningen er zijn tussen mensen die allen op zoek gaan naar de diepere laag? Omdat ze allen een andere diepere laag menen te zien.
En de satan spint er garen bij !

[modaanwijzing pyro: meningsverschillen zijn geen ongewenst verschijnsel op Bijbelgesprek. Het zoeken naar verdiepend inzicht is juist een doelstelling. ]
Laatst gewijzigd door ericjan op 08 dec 2015, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door pyro »

Modbreak pyro: draad weer open. Op kwetsende opmerkingen zal in het vervolg strikter worden gemodereerd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)