Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk in.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Peter79 »

Leeuwenhart schreef:Daarnaast heeft hij door de zonden der wereld op zich te nemen, voor ieder individu de situatie gecreëerd dat het mogelijk is om bevrijd te worden van de lasten van in het verleden opgestapelde ballast, waardoor een frisse start in het leven tot de mogelijkheden behoort.
Dat is vaak genoeg voor het voetlicht gebracht door het programma van de EO De verandering. Dan kun je zien wat het met mensen doet, die zwaar in de shit zitten, om ineens bevrijd te worden van al die last uit het verleden, die ze met zich meezeulen en die hen ook verhinderd om zich verder te ontwikkelen. Een vicieuze cirkel.
De sleutel is dan bevrijd te worden van die plunjezak narigheid die iemand neerdrukt en vervolgens te gaan leven volgens de principes die zijn aangereikt.

Dat is naar mijn ervaring de genade, the amazing grace, dat moment dat het Licht alle hoeken en gaten van je wezen langsgaat om alles te verlichten.
Zoals Jezus zei tegen die vrouw - van overspel beschuldigd: ga heen, zondig niet weer. Ze kreeg haar leven terug om opnieuw te mogen beginnen. Het is genade om niet meer levenslang gebrandmerkt te staan om een misstap of misdrijf.
Maar daarna begint het grote avontuur pas, dan moet een mens weer leren leven met die nieuwe kennis en ervaring.
En de eenvoudige basisprincipes, die alle andere principes van wel-levendheid in zich dragen.

Wel of niet als ziel verloren gaan hangt dan af van hoe je je leven na de wedergeboorte in lichaam en geest inricht en niet of je wel of niet wekelijks of dagelijks Jezus aanbidt.
Dat kun je duidelijk afleiden uit de tekst van Mattheus.

Dus dat moment van genade is een momentopname,
daarna moet je er mee om leren gaan in een wereld die hier weinig mee op heeft.
Dat is de weg naar het Koninkrijk, de weg naar de Koninklijke Staat.
Dat is een toestand, waarin de gebeurtenissen in het leven vloeiend in elkaar over gaan,
passend in een groter frame van bestaan.
Het klopt dan als een bus.
De natuurlijke staat, alleen nu Met bewustzijn.
Alles geschiedt op de juiste tijd, op de juiste manier,
dan komt alles op orde.
Wel-levendheid kan je ook levenskunst noemen, toch? In plaats van je druk te maken over ethische wetjes (aren plukken op de sabbat) ga je op weg achter Jezus aan. Het leven brengt steeds weer nieuwe situaties, waarin je als mens niet kunt putten uit een protocollenboek, maar dat je jezelf moet zijn, in vertrouwen dat God je leidt.
Maar aan het bereiken van die staat zijn belangrijke voorwaardes gebonden en Jezus heeft ze de mensheid aangereikt, alleen hebben zich valse profeten en valse leraren zich op de voorgrond gedrongen en er deels een persiflage van gemaakt.

Zo vlak voor het einde van de mensheid, zoals we haar nu kennen, is de tijd gekomen om een aantal misvattingen recht te zetten, die zijn ontstaan in de loop de eeuwen.
Nogal wat misvattingen zijn ontstaan doordat een gehelleniseerde Jood zijn interne worsteling tot een wereldniveau heeft weten op te blazen.
Een voortvarend man, die de basis is gaan vormen van het christelijke gedachtegoed.
Hierdoor zijn nogal wat misvattingen een eigen leven gaan leiden en hebben jarenlang de dienst uitgemaakt op religieus vlak.

We moeten terug naar het oorspronkelijke verhaal van Jezus de Messias en even wat daarna komt zoveel mogelijk buiten beschouwing laten.
Dat is de uitdaging waar ik jullie mee confronteer.
Eerlijk en oprecht, daar gaat het om.
Ik denk dat het niet nodig is om je zo tegen Paulus af te zetten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:We dienen inderdaad ons best te doen uit dankbaarheid voor de Genade die we van G'd in Christus ontvangen als we falen.
Inderdaad, wie Jezus wil volgen, moet dat van harte doen.
Ik zou zeggen: wie Jezus wil volgen, doet dat van harte. Klein maar volgens mij zeer wezenlijk verschil.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Tin »

Jaron schreef: Tsja, dat zie ik dus geheel anders. Alles draait om genade. Wij kunnen niets aan onze verlossing toevoegen. Jij maakt er een compleet verdienmodel van. Wat een intrieste ellende zou dat zijn want wij kunnen niets. Dat is juist wat het christendom anders maakt dan elke andere godsdiensten! Jij maakt het echter gelijk aan alle mogelijke religies waarbij je zelf je verlossing moet zien te verdienen. Hopeloze zaak. Ik begrijp uit je beschrijving van Paulus dat je de Bijbel zoals wij die erkennen niet erkent? Dat maakte ik eerder al op uit op erkingen die je maakte. Je gelooft dus iets heel anders dan de meeste christenen, lijkt mij. Op zich goed om te weten: dat maakt discussiëren wat helderder.
Hier inderdaad een grrot verschil met andere godsdiensten.
Maar dat maakt het christendom er niet begrijpelijker op.
De discussie of men nu wèl of niet iets kan is een eindeloze.
Zouden wij niks kunnen, maakt het allemaal niet uit wat we doen.
Zouden we wel iets kunnen wordt het een verdienmodel.
Daar wordt aldoor tussen geschipperd, zoals ik de afgelopen jaren ook hier op dit forum kan lezen in alle mogelijke variaties.
Het ik moet minder worden, het andere wassen. Zoveel lijkt mij wel duidelijk. Wat kan er niks aan de verlossing doen? Het ik. Maar in die zin is er denk ik ook juist bij andere godsdiensten niets te "verdienen".
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Peter79 schreef: Maar ik ervaar het dat ik als korenaar in een distelveldje groei en nog net overeind blijf.
Daar kan ik wel van meepraten, maar weet dan dat beide samengaan tot de oogst, dan worden de korenaren bijeengebracht in het Nieuwe Yerusalem.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Peter79 schreef: Ik denk dat het niet nodig is om je zo tegen Paulus af te zetten.
Ik vind het ook vervelend, al was het alleen al vanwege de rotte tomaten, die daardoor mijn deel worden.
Maar als ik het zie moet ik het zeggen, anders verraad ik mijn opdracht.

Zo is er bijvoorbeeld de discriminatie ten aanzien van vrouwen, die in Paulus zijn optiek minderwaardig waren en buitenspel dienden te staan bij de bijeenkomsten. "De man hoort God toe en de vrouw hoort de man toe"?

En dat terwijl Jezus juist de gelijkwaardigheid tov. van God van alle mensen benadrukte door de titel van geestelijke af te wijzen. Op grond van het inzicht dat ieder mens een eigen relatie met God dient te hebben.
Vrouwen daarvan uitsluiten gaat in tegen de kern en de essentie van de boodschap van Jezus.

Dat alleen al zou voldoende moeten zijn om te constateren dat Paulus deels zijn eigen koers voer, van de opstanding het hoofdpunt te maken en de boodschap van Jezus daaraan ondergeschikt maakte.

En dus een andere boodschap bracht dan Jezus.
Maar er is meer.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Tja, hoor eens, gemiddeld baart een vrouw meer dan 2 kinderen, en dat neemt jaren van je leven in beslag.
Maar ik vind persoonlijk het moederschap het belangrijkste beroep dat er bestaat.
Ik denk dat een vrouw zodoende normaliter anders in het leven staat dan en man.
Dichter bij het aardse, waaronder dus je kinderen...
Tja, ik weet het ook niet, hoe je die hiërarchie tegenwoordig nog moet goedpraten..
Je mag toch al weinig duiden tegenwoordig, en discriminatie is een heel vies woord.
Maar toch is er die Hierarchie: Vader > Zoon > man > vrouw > kind.
Maar dat moet je m.i. niet als 'top down' zien, maar (evengoedals 'bottom up').
Zodat de Vader de Zoon draagt, de Zoon de mens draagt, de man de vrouw draagt en de vrouw het kind draagt.
Ik zie het zelf iig niet als een waardeoordeel.
Desalniettemin, de meeste vrouwen die ik hoor spreken voor een vergadering in Christus' Naam, dat is via youtube, zouden het m.i. beter kunnen laten..
Maar dat geldt ook voor de veel van de heren... :lol:
Maar misschien omdat ik zelf een man ben, denk als een man, begrijp ik mannen beter, kan ik er meer mee.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Biker »

Het onnaspeurlijke en ondoorgrondelijke uit einde van Rom 11 is duidelijk niet aan gereformeerden besteed.
Die hebben "het is volbracht" helemaal naar hun vervangingsleer gezet, lijkt het.
Lees maar:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_937541

Is de "scheidingsmuur" en het voorhangsel hetzelfde?
Hebben beide begrippen dezelfde (zinnebeeldige) betekenis en funktie?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Jaron schreef:
Leeuwenhart schreef: Dus dat moment van genade is een momentopname,

Nogal wat misvattingen zijn ontstaan doordat een gehelleniseerde Jood zijn interne worsteling tot een wereldniveau heeft weten op te blazen.
Tsja, dat zie ik dus geheel anders. Alles draait om genade. Wij kunnen niets aan onze verlossing toevoegen.
Inderdaad, de Genade komt volledig toe aan Yeshua en wij mensen kunnen DAT alleen maar ontvangen en reuze dankbaar zijn.
Bij de JG doet men dit ook sterk, men meent zo bij de 144.000 overlevenden van de eindtijd te kunnen komen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Leeuwenhart schreef:
Peter79 schreef: Ik denk dat het niet nodig is om je zo tegen Paulus af te zetten.
Ik vind het ook vervelend, al was het alleen al vanwege de rotte tomaten, die daardoor mijn deel worden.
Maar als ik het zie moet ik het zeggen, anders verraad ik mijn opdracht.

Zo is er bijvoorbeeld de discriminatie ten aanzien van vrouwen, die in Paulus zijn optiek minderwaardig waren en buitenspel dienden te staan bij de bijeenkomsten. "De man hoort God toe en de vrouw hoort de man toe"?

En dat terwijl Jezus juist de gelijkwaardigheid tov. van God van alle mensen benadrukte door de titel van geestelijke af te wijzen. Op grond van het inzicht dat ieder mens een eigen relatie met God dient te hebben.
Vrouwen daarvan uitsluiten gaat in tegen de kern en de essentie van de boodschap van Jezus.

Dat alleen al zou voldoende moeten zijn om te constateren dat Paulus deels zijn eigen koers voer, van de opstanding het hoofdpunt te maken en de boodschap van Jezus daaraan ondergeschikt maakte.

En dus een andere boodschap bracht dan Jezus.
Maar er is meer.
En zo zet men het hele evangelie op zijn kop ! Puur omdat G'd Paulus zaken heeft laten opschrijven die sommigen niet bevallen.... :?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanne »

ericjan schreef:Bij de JG doet men dit ook sterk, men meent zo bij de 144.000 overlevenden van de eindtijd te kunnen komen.
:o :naughty:

Wat ik geloof staat in Ef.2:8,9: "Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf; het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme".
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Peter79 »

Jaron schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:We dienen inderdaad ons best te doen uit dankbaarheid voor de Genade die we van G'd in Christus ontvangen als we falen.
Inderdaad, wie Jezus wil volgen, moet dat van harte doen.
Ik zou zeggen: wie Jezus wil volgen, doet dat van harte. Klein maar volgens mij zeer wezenlijk verschil.
In het kader van dit topic ben ik het met je oneens 8-)
In het Nederlands gebruiken we het woord moeten in verschillende betekenissen. Het werkwoord dienen geeft voor mij eenzelfde soort onduidelijkheid. In het Duits heb je voor moeten twee werkwoorden, namelijk müssen en sollen.
KU Leuven schreef:Het Duitse müssen heeft drie betekenissen:
aanbeveling(1), logische gevolgtrekking (2) en noodzakelijkheid (3):
(1) Diesen Film muss man gesehen haben!
(2) Es ist nass draußen; es muss also geregnet haben.
(3) Wenn die Ampel auf Rot steht, muss man anhalten.

Bij Sollen daarentegen is er normaal gezien sprake van een verplichting die haar oorsprong vindt in de uitdrukkelijke en vaak arbitraire wil van een persoon (4), ook eventueel van de aangesproken persoon, en bij uitbreiding van de hele gemeenschap (5):
(4) Du sollst sofort hier kommen!/Soll ich dich morgen in die Schule begleiten?
(5) So was soll man nicht sagen, das ist höchst unhöflich./Du sollst nicht töten, steht in der Bibel.
Bij sollen wordt dus een gebod en (met negatie) een verbod tot uitdrukking gebracht.
Wie Jezus wil volgen, moet noodzakelijkerwijs (müsst) dat van harte doen. Dus niet alleen horen, maar toch op het zand bouwen, maar horen en doen de wil van de hemelse Vader. Elders zegt Jezus dat je niet twee heren kan dienen. Het is dus, als je Jezus wil volgen, noodzakelijk dat met volle toewijding te doen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Leeuwenhart schreef: Dus dat moment van genade is een momentopname,

Nogal wat misvattingen zijn ontstaan doordat een gehelleniseerde Jood zijn interne worsteling tot een wereldniveau heeft weten op te blazen.
Jaron schreef:Tsja, dat zie ik dus geheel anders. Alles draait om genade. Wij kunnen niets aan onze verlossing toevoegen.
ericjan schreef:Inderdaad, de Genade komt volledig toe aan Yeshua en wij mensen kunnen DAT alleen maar ontvangen en reuze dankbaar zijn.
Bij de JG doet men dit ook sterk, men meent zo bij de 144.000 overlevenden van de eindtijd te kunnen komen.
De genade door de Heilige Geest is inderdaad een passief proces, maar daarna volgt een actief proces, niet om de genade te verkrijgen, maar wel om haar te behouden.

Daarom hamerde Jezus er zoveel op, dat om in het Koninkrijk binnen te gaan, je ook inderdaad moest doen wat Hij gezegd heeft. Ten uitvoer brengen wat Hij heeft aangereikt.

Anders kun je wel bidden en smeken tot je een ons weegt,
Hem aanbidden als ware Hij God zelf, terwijl Hij zich als Zoon van God zag,
dan nog zal de Poort van het Koninkrijk voor je gesloten blijven,
want je bracht niet in de praktijk wat je met de lippen beleed
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Jerommel schreef:Tja, hoor eens, gemiddeld baart een vrouw meer dan 2 kinderen, en dat neemt jaren van je leven in beslag.
Maar ik vind persoonlijk het moederschap het belangrijkste beroep dat er bestaat.
Ik denk dat een vrouw zodoende normaliter anders in het leven staat dan en man.
Dichter bij het aardse, waaronder dus je kinderen...
Tja, ik weet het ook niet, hoe je die hiërarchie tegenwoordig nog moet goedpraten..
Je mag toch al weinig duiden tegenwoordig, en discriminatie is een heel vies woord.
Maar toch is er die Hierarchie: Vader > Zoon > man > vrouw > kind.
Maar dat moet je m.i. niet als 'top down' zien, maar (evengoedals 'bottom up').
Zodat de Vader de Zoon draagt, de Zoon de mens draagt, de man de vrouw draagt en de vrouw het kind draagt.
Ik zie het zelf iig niet als een waardeoordeel.
Desalniettemin, de meeste vrouwen die ik hoor spreken voor een vergadering in Christus' Naam, dat is via youtube, zouden het m.i. beter kunnen laten..
Maar dat geldt ook voor de veel van de heren... :lol:
Maar misschien omdat ik zelf een man ben, denk als een man, begrijp ik mannen beter, kan ik er meer mee.
Het moederschap kan en mag niet als belemmering worden gesteld om de vrouw mee te laten beslissen bij belangrijke gelegenheden. De vrouw heeft instinctmatig meer rentmeesterschaps qualiteiten dan de man.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

ericjan schreef:
Leeuwenhart schreef:
Peter79 schreef: Ik denk dat het niet nodig is om je zo tegen Paulus af te zetten.
Ik vind het ook vervelend, al was het alleen al vanwege de rotte tomaten, die daardoor mijn deel worden.
Maar als ik het zie moet ik het zeggen, anders verraad ik mijn opdracht.

Zo is er bijvoorbeeld de discriminatie ten aanzien van vrouwen, die in Paulus zijn optiek minderwaardig waren en buitenspel dienden te staan bij de bijeenkomsten. "De man hoort God toe en de vrouw hoort de man toe"?

En dat terwijl Jezus juist de gelijkwaardigheid tov. van God van alle mensen benadrukte door de titel van geestelijke af te wijzen. Op grond van het inzicht dat ieder mens een eigen relatie met God dient te hebben.
Vrouwen daarvan uitsluiten gaat in tegen de kern en de essentie van de boodschap van Jezus.

Dat alleen al zou voldoende moeten zijn om te constateren dat Paulus deels zijn eigen koers voer, van de opstanding het hoofdpunt te maken en de boodschap van Jezus daaraan ondergeschikt maakte.

En dus een andere boodschap bracht dan Jezus.
Maar er is meer.
En zo zet men het hele evangelie op zijn kop ! Puur omdat G'd Paulus zaken heeft laten opschrijven die sommigen niet bevallen.... :?
Het evangelie van Jezus Christus spreekt voldoende duidelijk door de 4 evangeliën heen om hoe dan ook niet over de kop te gaan.
En wees niet bang dat je eigen leven op zijn kop zou komen te staan, wanneer je dat aspect van mannelijke superioriteit zou moeten laten varen. Er zal alleen wel eea. veranderen, mogelijkerwijs ten goede.

Paulus heeft het trouwens niet laten opschrijven,
hij heeft het allemaal zelf geschreven.
Vergelijkbaar met hoe de Koran is ontstaan.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door ericjan »

Leeuwenhart schreef:
ericjan schreef:
Leeuwenhart schreef:
Peter79 schreef: Ik denk dat het niet nodig is om je zo tegen Paulus af te zetten.
Ik vind het ook vervelend, al was het alleen al vanwege de rotte tomaten, die daardoor mijn deel worden.
Maar als ik het zie moet ik het zeggen, anders verraad ik mijn opdracht.

Zo is er bijvoorbeeld de discriminatie ten aanzien van vrouwen, die in Paulus zijn optiek minderwaardig waren en buitenspel dienden te staan bij de bijeenkomsten. "De man hoort God toe en de vrouw hoort de man toe"?

En dat terwijl Jezus juist de gelijkwaardigheid tov. van God van alle mensen benadrukte door de titel van geestelijke af te wijzen. Op grond van het inzicht dat ieder mens een eigen relatie met God dient te hebben.
Vrouwen daarvan uitsluiten gaat in tegen de kern en de essentie van de boodschap van Jezus.

Dat alleen al zou voldoende moeten zijn om te constateren dat Paulus deels zijn eigen koers voer, van de opstanding het hoofdpunt te maken en de boodschap van Jezus daaraan ondergeschikt maakte.

En dus een andere boodschap bracht dan Jezus.
Maar er is meer.
En zo zet men het hele evangelie op zijn kop ! Puur omdat G'd Paulus zaken heeft laten opschrijven die sommigen niet bevallen.... :?
Het evangelie van Jezus Christus spreekt voldoende duidelijk door de 4 evangeliën heen om hoe dan ook niet over de kop te gaan.
En wees niet bang dat je eigen leven op zijn kop zou komen te staan, wanneer je dat aspect van mannelijke superioriteit zou moeten laten varen. Er zal alleen wel eea. veranderen, mogelijkerwijs ten goede.

Paulus heeft het trouwens niet laten opschrijven,
hij heeft het allemaal zelf geschreven.
Vergelijkbaar met hoe de Koran is ontstaan.
G'd heeft Paulus (net als andere auteurs) Zijn Woord laten opschrijven in de bijbel, daarom heet het ook het Woord van G'd ! Dat is ook wat ik geschreven heb.
De koran is ingegeven door een demon die zich voordeed als engel, je kunt de koran NIET vergelijken met de bijbel, dan stel je G'd Zijn Woord gelijk aan de leugens van satan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2015, 15:52
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Leeuwenhart »

Leeuwenhart schreef:
Paulus heeft het trouwens niet laten opschrijven,
hij heeft het allemaal zelf geschreven.
Vergelijkbaar met hoe de Koran is ontstaan.
ericjan schreef:G'd heeft Paulus (net als andere auteurs) Zijn Woord laten opschrijven in de bijbel, daarom heet het ook het Woord van G'd ! Dat is ook wat ik geschreven heb.
De koran is ingegeven door een demon die zich voordeed als engel, je kunt de koran NIET vergelijken met de bijbel, dan stel je G'd Zijn Woord gelijk aan de leugens van satan.
Oh ja, nu zie ik de letters G'd er inderdaad voor staan, daar had ik overheen gelezen.

Het is een oud trucje wat je daar hanteert, trouwens: Wanneer ik de vergelijking maak vanwege het mechanisme van totstandkoming, dan heb ik het niet over de inhoud.
En dat begrijp je dan zogenaamd verkeerd om luidkeels de schande en godslastering te brandmerken.

Overigens beweerde Mohammed ook het woord van God doorgekregen te hebben.

Ik doelde eigenlijk met mijn reactie op het feit dat de evangeliën op massale mondelinge doorgifte berusten binnen de volkscultuur, terwijl Paulus het allemaal zelf heeft opgeschreven.
Dat is de overeenkomst. De inhoud van de Koran is een volstrekt ander verhaal, een discussie daarover kan maar beter vermeden worden.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Peter'79 schreef:n het Nederlands gebruiken we het woord moeten in verschillende betekenissen. Het werkwoord dienen geeft voor mij eenzelfde soort onduidelijkheid. In het Duits heb je voor moeten twee werkwoorden, namelijk müssen en sollen.

KU Leuven schreef:
Het Duitse müssen heeft drie betekenissen:
aanbeveling(1), logische gevolgtrekking (2) en noodzakelijkheid (3):
(1) Diesen Film muss man gesehen haben!
(2) Es ist nass draußen; es muss also geregnet haben.
(3) Wenn die Ampel auf Rot steht, muss man anhalten.

Bij Sollen daarentegen is er normaal gezien sprake van een verplichting die haar oorsprong vindt in de uitdrukkelijke en vaak arbitraire wil van een persoon (4), ook eventueel van de aangesproken persoon, en bij uitbreiding van de hele gemeenschap (5):
(4) Du sollst sofort hier kommen!/Soll ich dich morgen in die Schule begleiten?
(5) So was soll man nicht sagen, das ist höchst unhöflich./Du sollst nicht töten, steht in der Bibel.
Bij sollen wordt dus een gebod en (met negatie) een verbod tot uitdrukking gebracht.



Wie Jezus wil volgen, moet noodzakelijkerwijs (müsst) dat van harte doen. Dus niet alleen horen, maar toch op het zand bouwen, maar horen en doen de wil van de hemelse Vader. Elders zegt Jezus dat je niet twee heren kan dienen. Het is dus, als je Jezus wil volgen, noodzakelijk dat met volle toewijding te doen.
Dat is mij uit het hart gegrepen.
Toen de Tien Geboden aan de orde kwamen in een volwassenencatechese is mij dat al veertig jaar geleden uitgelegd.
Het "gij zult" is niet: dat moet je doen, want wee je gebeente...
Maar: als je van God houdt dan zul je toch bepaalde dingen niet doen en andere dingen wel?
Je bent je bewust dat het volgen van Christus een bepaalde levensstijl noodzakelijk is, maar ook, dat je daaraan vaak niet voldoet/kan voldoen. Maar alles niet vanuit een "(on-)heilig" moeten, maar vanuit een heilig mogen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Sanne »

Tin schreef:De discussie of men nu wèl of niet iets kan is een eindeloze.
Zouden wij niks kunnen, maakt het allemaal niet uit wat we doen.
Zouden we wel iets kunnen wordt het een verdienmodel.
Waar het echt om gaat is gehoorzaamheid. Dat vraagt wel dat we de Vader goed leren kennen. Dan pas weet je namelijk wat zijn wil is en wat niet zijn wil is. Het gedeelte van Matth.7 laat zien dat het erkennen van Jezus als Heer niet voldoende is en ook niet het doen van krachtige werken.

Het is net als met een aardse vader die bijvoorbeeld aan zijn kinderen vraagt om hun kamer op te ruimen. En hij belooft dat degene die gehoorzaam is bijvoorbeeld een ijsje krijgt. Die beloning is niet iets waar het kind recht op heeft. Een vader heeft toch het recht huisregels op te stellen. En dan gaat de één gehoorzaam zijn kamer opruimen, maar de ander gaat heel ijverig het gras maaien en de vuilniszakken buiten zetten. Allebei hebben ze goed werk verzet, maar er is er maar één die gedaan heeft wat de vader opdroeg.

Jezus zei over de mensen in zijn tijd dat ze wel een vorm van aanbidding hadden, maar dat ze "geboden van mensen" opvolgden. - Mark.7:6,7. En ook Paulus schreef over mensen die wel "ijver voor God" hadden, maar zonder kennis waren. Ze waren "onbekend met Gods gerechtigheid". - Rom.10:2,3.

We zijn als mensen in staat kennis van God tot ons te nemen. En we kunnen ervoor kiezen hem gehoorzaam te zijn of niet. Dat we daarbij niet perfect zijn, staat daar los van. Een kind dat gehoorzaam zijn kamer opruimt, heeft dat wellicht ook niet perfect gedaan. Maar hij heeft zijn best gedaan en daarom krijgt hij een beloning.
En zo besluit God zijn gehoorzame aanbidders een beloning te geven. Niet dat de mens dat verdient. Een onvolmaakt mens verdient namelijk de dood. En onze hemelse Vader heeft het recht huisregels op te stellen. Maar hij wil graag een onverdiende beloning geven aan degenen die gehoorzaam zijn.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Als ik jouw verhaal lees Sanne, dan kan ik wel inpakken om het platweg te zeggen.
Dan ben ik reddeloos.
Sanne schreef:Waar het echt om gaat is gehoorzaamheid. Dat vraagt wel dat we de Vader goed leren kennen. Dan pas weet je namelijk wat zijn wil is en wat niet zijn wil is. Het gedeelte van Matth.7 laat zien dat het erkennen van Jezus als Heer niet voldoende is en ook niet het doen van krachtige werken.
Ik ken de Vader niet goed. Een heel goede - inmiddels overleden - vriend van mij zei altijd: "Hoe meer ik me verdiep in God, in Christus, hoe minder ik weet".
Ik ken de Vader niet goed, net zomin als ik mijn aardse vader goed heb gekend.
Wat ik van de Vader weet, is dat Hij rechtvaardig is, maar vooral ook barmhartig en dat Hij het oordeel in de handen van Jezus heeft gelegd. "Dat is mijn enige troost, beide in leven en in sterven..." om het met de "Heidelbergsche Catechismus" te zeggen.
Ik kom veel te veel tegen dat we van alles moeten doen, want anders...
Liefde dreigt niet..
Misschien kort door de bocht, maar alles verzet zich in mij tegen die God die alles maar met ons afrekent als wij van het pad afwijken.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:Als ik jouw verhaal lees Sanne, dan kan ik wel inpakken om het platweg te zeggen.
Dan ben ik reddeloos.
Ik ook... :cry:
Misschien kort door de bocht, maar alles verzet zich in mij tegen die God die alles maar met ons afrekent als wij van het pad afwijken.
Idem dito.
Maar ik geloof wel dat Hij ons tegen de lamp laat lopen, ter richting.
Maar het zijn wij zelf die tegen de lamp lopen, Hij gooit ons geen lampen naar het hoofd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:Maar het zijn wij zelf die tegen de lamp lopen, Hij gooit ons geen lampen naar het hoofd.
en zeker niet voor de eeuwigheid!
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Zodra we voor onze verlossing ook maar een duizendste millimeter afhankelijk zouden zijn van wat wij doen, dan zouden we verloren zijn. Wat wij doen bepaalt niet onze verlossing maar laat zien dat wij verlost zijn. Wat wij doen is niet de basis voor redding, maar het bewijs ervan.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Hmm...
Ik kan allen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik ben meer een bewijs dat een mens zonder redding kansloos is...
...maar, okee, de moeizame groei in het geloof begint wel wat vrucht te dragen... ..dus in die zin zitten we op de goede Weg..
(maar het houdt niet over...)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jaron »

Jerommel schreef:Hmm...
Ik kan allen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik ben meer een bewijs dat een mens zonder redding kansloos is...
...maar, okee, de moeizame groei in het geloof begint wel wat vrucht te dragen... ..dus in die zin zitten we op de goede Weg..
(maar het houdt niet over...)
Ik weet niet of dat Hmm... op mijn post sloeg, maar ik geloof ook dat een mens zonder redding kansloos is. Ik weet niet helemaal wat je precies in mijn post leest waar je het niet mee eens lijkt te zijn...? Het feit alleen al dat je inziet dat je zonder redding kansloos bent, is trouwens heel positief. Veel christenen denken dat ze het nog steeds ook zelf wel kunnen redden en doen van alles om maar gered te worden... Triest.
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Niet elkeen, die tot Mij zegt: Here, komt het Koninkrijk

Bericht door Jerommel »

Ja, dat "Hmmm..." sloeg hier op:
Jaron schreef: Wat wij doen is niet de basis voor redding, maar het bewijs ervan.
want:
Jerommel schreef:ik ben meer een bewijs dat een mens zonder redding kansloos is...
Jaron schreef:Het feit alleen al dat je inziet dat je zonder redding kansloos bent, is trouwens heel positief.
Het is heel dubbel, eerlijk gezegd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W