Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:Wat is eigenlijk goed en kwaad? Is dit niet eenvoudigweg... voordeel en nadeel?
Bs'd

Nee. "Goed" is het naleven van Gods geboden, "kwaad" is het overtreden daarvan.


Is het in je voordeel of in je nadeel om gods geboden na te leven? Is het in je voordeel of in je nadeel om gods wet te overtreden?
Eliyahu schreef:
carramba schreef:Als iets een nadeel is dan is het kwaad of zonde.....

Fout.
Als iets kwaad is wat is het dan voor je? Een voordeel of een nadeel?
Eliyahu schreef:
carramba schreef: hoe bepalen we wat goed/voordeel en kwaad/nadeel is? komt het van een bron buiten ons zelf of zijn wij genetisch geprogrammeerd om voor en nadeel te herkennen?
Het komt van God.
Is het moreel om een kind dat verkracht wordt niet te beschermen terwijl je wel de mogelijkheid hebt om het te verhinderen?
Eliyahu schreef:
carramba schreef:Hoe bepalen andere levensvormen wat in hun voordeel of nadeel is?
Alleen de mens heeft een besef van goed en kwaad, dieren hebben dat niet.
Nee want Dieren hebben geen grammatica zoals wij dat hebben maar wel besef (je mag het ook instinkt noemen) van voordeel en nadeel en dat is waar het om gaat.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

BELANGELOOSHEID ;)

o, ik was weg he? :?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef:
Jerommel schreef: Wet is een bediening des doods, omdat het focust op onze gebreken en ons schuldig verklaart.
Bs'd

"Ja, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor leven: Ik ben J-H-W-H."
Lev 18:5

Lees Psalm 119 eens.
Wat grappig..... iedereen wil blijven leven (iedereen die ik ken dan).... doe wat ik zeg dan zal je leven......is dat een nadeel of een voordeel?? Wat denk je?

Lijkt verdacht veel op de verkoper die een pasklare oplossing heeft voor zijn klant..... ketjing... kassa!!!
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:BELANGELOOSHEID ;)

o, ik was weg he? :?
Je mag wel terugkomen hoor je hoeft niet op te hoepelen..... :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Nee, dat weet ik wel, maar ik verzand anders in negativiteit, en daar heeft niemand wat aan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Nee, dat weet ik wel, maar ik verzand anders in negativiteit, en daar heeft niemand wat aan.
Hangt er van af. Als het in je voordeel werkt... waarom niet??
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:Nee, dat weet ik wel, maar ik verzand anders in negativiteit, en daar heeft niemand wat aan.
Hangt er van af. Als het in je voordeel werkt... waarom niet??
...ik zat er op te wachten... :lol:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jaron »

Volgens mij hadden we het nog niet gehad over noodzakelijk kwaad. Noodzakelijk kwaad levert over het algemeen uiteindelijk een voordeel op maar is alsnog kwaad. Is dit dan een uitzondering op de regel goed=voordeel en kwaad=nadeel? Of vind je echt ALLES dat voordeel oplevert gewoon goed, ook al vindt men het feit op zich over het algemeen kwaad?
Dit is een onderschrift.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Tja, maar het is toch ook zo dat het doel niet alle middelen heiligt...

Het is bij nader inzien een moeilijker onderwerp dan ik dacht...
Ik moet er meer tijd in gaan steken om beter te verwoorden dat Agape goed is, en niet relatief.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Goed en kwaad

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef:
Eliyahu schreef:
Jerommel schreef: Wet is een bediening des doods, omdat het focust op onze gebreken en ons schuldig verklaart.
Bs'd

"Ja, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor leven: Ik ben J-H-W-H."
Lev 18:5

Lees Psalm 119 eens.
Wat grappig..... iedereen wil blijven leven (iedereen die ik ken dan).... doe wat ik zeg dan zal je leven......is dat een nadeel of een voordeel?? Wat denk je?

Lijkt verdacht veel op de verkoper die een pasklare oplossing heeft voor zijn klant..... ketjing... kassa!!!
Bs'd

Je hoeft mij niet te betalen hoor om religieus te zijn. Ik wordt er geen cent wijzer van. Mijn kassa gaat er echt niet van rinkelen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jaron schreef:Volgens mij hadden we het nog niet gehad over noodzakelijk kwaad. Noodzakelijk kwaad levert over het algemeen uiteindelijk een voordeel op maar is alsnog kwaad. Is dit dan een uitzondering op de regel goed=voordeel en kwaad=nadeel? Of vind je echt ALLES dat voordeel oplevert gewoon goed, ook al vindt men het feit op zich over het algemeen kwaad?

In beginsel is noodzakelijk kwaad voor jezelf een voordeel. Het maakt daarbij niet uit of het kwaad aan jezelf gericht is of niet. Het feit dat het noodzakelijk is moet leiden tot een uiteindelijk voordeel. Dwz. in een normale(nou ja normaal) situatie niet bij zaken als zelfdoding of zo. Neem bijv. Indiaanse rituelen waar je mieren met verschrikkelijk pijnlijke beten op je blote huid moet nemen. Dat is geen voordeel.... toch wel want dan verhoog je je status van kind naar man.

In de tweede instantie kan wat voor jou goed is negatief uitvallen voor de ander. Maar het gaat om het principe dat je geen beslissingen wil nemen die per definitie in je nadeel zal uitvallen ook al lijkt dat in de eerste instantie wel zo. Je begint dus bij eerste persoon enkelvoud en dan kan je pas verder kijken.

Alles wat voordeel oplevert is goed in beginsel voor jezelf. Ook al is betekent het dat je iemand moet neerknallen als je geen andere uitweg hebt. Zomaar of met een onvoldoende geldende rede is niet in je voordeel juist omdat je geen geldige rede hebt. Het is wel in het nadeel van de groep want anders zouden we elkaar zomaar zitten afknallen en dat willen we niet.
Laatst gewijzigd door carramba op 20 sep 2015, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Tja, maar het is toch ook zo dat het doel niet alle middelen heiligt...

Het is bij nader inzien een moeilijker onderwerp dan ik dacht...
Ik moet er meer tijd in gaan steken om beter te verwoorden dat Agape goed is, en niet relatief.
Nee natuurlijk niet... Ik bedoel eigenlijk ja dat is zo (HET DOEL HEILIGT NIET ALLE MIDDELEN) dat is ook waarom je eerst de voordelen en nadelen overdenkt. En als de voordelen niet opwegen tegen de nadelen dan valt de beslissing om het niet te doen omdat de nadelen groter zijn dan de voordelen. Als je op jacht ben naar de allernieuwste Iphone maar je moet er iemand voor omleggen dan laat je die Iphone gaan. Toch?? of niet??
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef:Nee, dat weet ik wel, maar ik verzand anders in negativiteit, en daar heeft niemand wat aan.
Hangt er van af. Als het in je voordeel werkt... waarom niet??
...ik zat er op te wachten... :lol:
Duhh was ook een schot voor open doel.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef:
carramba schreef:
Zolderworm schreef: Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe je goed en kwaad definieert.
Mijn definitie is dus voordeel en nadeel in beginsel voor jezelf. Daarna komen je kinderen en je naasten, vervolgens je vrienden, buren, etc.
Voordeel voor je kinderen, je naasten, je vrienden enzovoort, is feitelijk ook voordeel voor jezelf. Maar ik vind je definitie wel goed. Blijkbaar zijn goed en kwaad altijd relatief. Een absoluut goed en kwaad bestaat niet.
Ik verbaas mij eigenlijk dat jij deze uitspraak doet.
Hebben we het hier alleen over goed en kwaad in termen van de levenssfeer der relativiteit?
Onze levenssfeer waarin alles om het voordeel of nadeel van het ego draait, om het een beetje in de terminologie van dit topic te houden?
Bestaat "goed" eigenlijk überhaupt wel, wanneer het in absolute zin niet zou bestaat?


Ik ben doorgaans niet zo "van de citaten", maar in dit geval wil ik graag een uitzondering maken:


Krishnamurti schreef: The good is not the opposite of the evil.
The good is not the opposite of the evil. It has never been touched by that which is evil, though it is surrounded by it. Evil cannot hurt the good but the good may appear to do harm and so evil gets more cunning, more mischievous. It can be cultivated, sharpened, expansively violent; it is born within the movement of time, nurtured and skilfully used. But goodness is not of time; it can in no way be cultivated or nurtured by thought; its action is not visible; it has no cause and so no effect. Evil cannot become good for that which is good is not the product of thought; it lies beyond thought, like beauty. The thing that thought produces, thought can undo but it is not the good; as it is not of time, the good has no abiding place. Where the good is, there is order, not the order of authority, punishment and reward; this order is essential, for otherwise society destroys itself and man becomes evil, murderous, corrupt and degenerate. For man is society; they are inseparable. The law of the good is everlasting, unchanging and timeless. Stability is its nature and so it is utterly secure. There is no other security.

Krishnamurti Journal Ojai 14th April 1975
Zie ook: http://www.jkrishnamurti.org/krishnamurti-teachings/view-daily-quote/20100713.php?t=Good%20and%20Evil
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:Hmm... Okee, maar dan staan liefde en haat daar boven als morele wet, waar iedereen het eigenlijk mee eens is, dat liefde goed is en haat fout, dat liefde nooit fout is en haat nooit goed.

Desalniettemin, verdraaid lastig te verwoorden dit... :?
Laat je niet van de wijs brengen deze keer :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door pyro »

Tin schreef: Ik ben doorgaans niet zo "van de citaten", maar in dit geval wil ik graag een uitzondering maken:
Krishnamurti schreef: The good is not the opposite of the evil.
The good is not the opposite of the evil. It has never been touched by that which is evil, though it is surrounded by it. Evil cannot hurt the good but the good may appear to do harm and so evil gets more cunning, more mischievous. It can be cultivated, sharpened, expansively violent; it is born within the movement of time, nurtured and skilfully used. But goodness is not of time; it can in no way be cultivated or nurtured by thought; its action is not visible; it has no cause and so no effect. Evil cannot become good for that which is good is not the product of thought; it lies beyond thought, like beauty. The thing that thought produces, thought can undo but it is not the good; as it is not of time, the good has no abiding place. Where the good is, there is order, not the order of authority, punishment and reward; this order is essential, for otherwise society destroys itself and man becomes evil, murderous, corrupt and degenerate. For man is society; they are inseparable. The law of the good is everlasting, unchanging and timeless. Stability is its nature and so it is utterly secure. There is no other security.

Krishnamurti Journal Ojai 14th April 1975
Zie ook: http://www.jkrishnamurti.org/krishnamur ... and%20Evil
Hier ben ik het wel mee eens. Overigens met de kanttekening dat K hier, vanuit christelijke optiek gezien, 'gewoon' de goedheid van God beschrijft.
Maar enfin, ik weet dat K het daarmee nooit eens zou zijn geweest omdat die in zijn filosofie nu eenmaal een andere invulling geeft aan het begrip 'god'.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:Hmm... Okee, maar dan staan liefde en haat daar boven als morele wet, waar iedereen het eigenlijk mee eens is, dat liefde goed is en haat fout, dat liefde nooit fout is en haat nooit goed.

Desalniettemin, verdraaid lastig te verwoorden dit... :?
Laat je niet van de wijs brengen deze keer :)
Hoezo deze keer?? :shock:
...nee laat ook maar... :D
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Tin schreef: Ik ben doorgaans niet zo "van de citaten", maar in dit geval wil ik graag een uitzondering maken:


Krishnamurti schreef: The good is not the opposite of the evil.
The good is not the opposite of the evil. It has never been touched by that which is evil, though it is surrounded by it. Evil cannot hurt the good but the good may appear to do harm and so evil gets more cunning, more mischievous. It can be cultivated, sharpened, expansively violent; it is born within the movement of time, nurtured and skilfully used. But goodness is not of time; it can in no way be cultivated or nurtured by thought; its action is not visible; it has no cause and so no effect. Evil cannot become good for that which is good is not the product of thought; it lies beyond thought, like beauty. The thing that thought produces, thought can undo but it is not the good; as it is not of time, the good has no abiding place. Where the good is, there is order, not the order of authority, punishment and reward; this order is essential, for otherwise society destroys itself and man becomes evil, murderous, corrupt and degenerate. For man is society; they are inseparable. The law of the good is everlasting, unchanging and timeless. Stability is its nature and so it is utterly secure. There is no other security.

Krishnamurti Journal Ojai 14th April 1975
Ik ben niet zo van Krishnamurti, maar in dit geval wil ik wel een uitzondering maken. :D
pyro schreef:Overigens met de kanttekening dat K hier, vanuit christelijke optiek gezien, 'gewoon' de goedheid van God beschrijft.
We hebben toch als mens kennis van goed en kwaad, dus wie hier een beetje over nadenkt, komt tot de conclusie dat belangeloze liefde, vergeving, ontferming en altruïsme (wat in de Bijbel Agape wordt genoemd) "altijd (ten) goed(e)" is, en i.t.t. haat en nijd enzo, opbouwt tot stabiliteit en ook blijdschap, en haat en nijd zelfvernietigend zijn.

Het Boeddhisme (en dergelijke) probeert dit op te lossen door te onthechten van het vergankelijke (non abiding), en op het spirituele te richten, maar dan blijft er van je wandel in "Agape" bijgevolg vaak weinig over, omdat je afstand neemt van de wereld en je omgeving, anders ze brengen je "uit resonantie" met hun kleingeestige bezigheden...

Ook is het toch bekend dat nederigheid en bescheidenheid een 'sleutel' is in de liefdevolle handel en wandel.
Zo stellen mensen zich dan onder wetten en leefregels, om de tekenen van nederigheid, bescheidenheid en o ja, dat woord: naastenliefde te vertonen.
En dat moet dan de weg zijn naar geestelijke groei, wat je dus in feite moet "verdienen", door "goed te doen en slecht te laten".
(ik laat de spirituele aspecten even buiten beschouwing)

De mens faalt, en zelfs werkt het averechts. (hoe vromer de geest, hoe groter het beest)
Want het is niet nederig, bescheiden of altruïstisch om jezelf een (potentiële) god-status aan te meten.
Het is itt naastenliefde gewoon zelf-liefde, egocentrisch, omdat het een persoonlijke ambitie is, om beter van te worden.
IJdelheid, zoals Prediker zou zeggen.

En misschien faalt het niet direct in de vruchten, maar dan wel in "the mind", de psyche.
Dit zijn geen geheimen, het is de tragedie van de mens.
Wel goed weten, maar niet goed doen (of denken dus).
Het probleem zit 'm in het "hart", dat moreel corrupt is.
We zijn tenslotte hormonale zoogdieren, met alle instincten van dien.
Maar we weten beter.

...en daarom wordt ik gefrustreerd van naturalisten die dat allemaal wel even te kunnen reduceren tot voordeel en nadeel voor de individuele ontvanger...

Want het is HET levensvraagstuk.
Daar zal Krishnamurti het toch ook mee eens zijn.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 20 sep 2015, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Rechtuit »

Kwaad is kwaad ook met het zwarte grijs.Goed is goed wit en in alle zuiverheid. :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jerommel schreef: We hebben toch als mens kennis van goed en kwaad, dus wie hier een beetje over nadenkt, komt tot de conclusie dat belangeloze liefde, vergeving, ontferming en altruïsme (wat in de Bijbel Agape wordt genoemd) "altijd (ten) goed(e)" is
En is dat dan een voordeel of een nadeel?

Jerommel schreef: en i.t.t. haat en nijd enzo, opbouwt tot stabiliteit en ook blijdschap, en haat en nijd zelfvernietigend zijn.
Dezelfde vraag is het nou een voordeel of een nadeel uitgaande van jezelf?

En die vraag kan je door je hele tekst stellen....
Gebruikersavatar
Pompoen
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 aug 2015, 17:12
Man/Vrouw: M
Locatie: Lembeek

Re: Goed en kwaad

Bericht door Pompoen »

Ik denk dat veel christenen hun bijbel beter moeten lezen want er zit totaal geen logica in wat goed en kwaad is. Het komt er steeds op neer dat Jehova het recht heeft om boosaardige dingen te doen, boosaardiger dan de ochtendster. Maar christenen accepteren al die duistere praktijken die hij deed en oplegt waarbij Hitler een kinderdagverblijf is vergeleken met Jehova.
De bijbel...zeker het originele oude testament, is gevuld met dingen die erg slecht zijn en meestal uitgevoerd door Jawee zelf. Het verblind de gelovigen wel om de betekenis te kennen van goed en kwaad in ruil voor alles wat het geloof beloofd of afdreigt.
Ook dieren weten vaak beter de betekenis van goed en kwaad zoals mijn hond, die weet dat bijten iets heel slecht is en pijn doet, daarom doet ze dit ook niet. Wanneer er een onbekende mijn huis binnen gaat zal ze wel aanvallen want ze beseft dat het goed is om het huis te beschermen. Maar als christenen zeggen dat drie beren op kinderen afsturen iets goed is...hoe blind kan je zijn om daar niets boosaardig/slecht in te zien? Ik ken de bijbel van sinds kinds af en kan enkel zeggen dat Jehova een gewetenloos monster is. Moorden, verkrachters en slavernij goedkeuren.
Kinderen doden is volgens mij iets dat nooit mag gebeuren ten alle tijden, no matter hoe machtig je bent. Eigenlijk zouden christenen zich moeten schamen om te knielen voor dat.

In mijn geloof is elk leven belangrijk, bij het doden vernietig je de wereld van een wezen die enkel wil leven. Jong leven afnemen is compleet rood licht. Mijn heer is dan wel niet menselijk maar ik heb het gevoel dat hij menselijker is dan jehova...gelukkig ...voor mij althans...bestaat zo boosaardig wezen niet.
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Pompoen schreef:Ik denk dat veel christenen hun bijbel beter moeten lezen want er zit totaal geen logica in wat goed en kwaad is. Het komt er steeds op neer dat Jehova het recht heeft om boosaardige dingen te doen, boosaardiger dan de ochtendster. Maar christenen accepteren al die duistere praktijken die hij deed en oplegt waarbij Hitler een kinderdagverblijf is vergeleken met Jehova.
De bijbel...zeker het originele oude testament, is gevuld met dingen die erg slecht zijn en meestal uitgevoerd door Jawee zelf. Het verblind de gelovigen wel om de betekenis te kennen van goed en kwaad in ruil voor alles wat het geloof beloofd of afdreigt.
Ook dieren weten vaak beter de betekenis van goed en kwaad zoals mijn hond, die weet dat bijten iets heel slecht is en pijn doet, daarom doet ze dit ook niet. Wanneer er een onbekende mijn huis binnen gaat zal ze wel aanvallen want ze beseft dat het goed is om het huis te beschermen. Maar als christenen zeggen dat drie beren op kinderen afsturen iets goed is...hoe blind kan je zijn om daar niets boosaardig/slecht in te zien? Ik ken de bijbel van sinds kinds af en kan enkel zeggen dat Jehova een gewetenloos monster is. Moorden, verkrachters en slavernij goedkeuren.
Kinderen doden is volgens mij iets dat nooit mag gebeuren ten alle tijden, no matter hoe machtig je bent. Eigenlijk zouden christenen zich moeten schamen om te knielen voor dat.

In mijn geloof is elk leven belangrijk, bij het doden vernietig je de wereld van een wezen die enkel wil leven. Jong leven afnemen is compleet rood licht. Mijn heer is dan wel niet menselijk maar ik heb het gevoel dat hij menselijker is dan jehova...gelukkig ...voor mij althans...bestaat zo boosaardig wezen niet.
Wow...... respect.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Pompoen heeft net een boos Dawkins filmpje op youtube gezien, denk ik...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef:Nee, dat weet ik wel, maar ik verzand anders in negativiteit, en daar heeft niemand wat aan.
Hangt er van af. Als het in je voordeel werkt... waarom niet??
...ik zat er op te wachten... :lol:
Duhh was ook een schot voor open doel.
Lekker een open deur intrappen....
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Pompoen heeft net een boos Dawkins filmpje op youtube gezien, denk ik...
Denkt nou echt dat er een boos Dawkins filmpje noodzakelijk is om het bizarre van dit soort kleuterklas theologie te zien?

Ik denk dat pompoen het nog vrij zacht verwoord en je zou daar dankbaar voor moeten zijn. Wat voor moralistische leermeester zit daarboven die zijn vermeende zoon naar de aarde stuurt om vreselijk gemarteld en vervolgens op gruwelijke wijze vermoord te worden? "t is eigenlijk te ziek voor woorden. Om maar te zwijgen over een kinderverkrachter die rustig zijn gang kan gaan terwijl hij toekijkt en het meest bizarre is nog wel dat diezelfde kinderverkrachter absolutie kan krijgen via een ontsnappings clausule om toch naar de hemel te gaan terwijl een goed mens die niets kwaads heeft gedaan in de hel gesmeten wordt omdat hij niet in een onzichtbare toveropa in de hemel geloofd. Hoe ziek kan het nog worden.

t'is net een dief die ons leert at we niet mogen stelen......