Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door callista »

carramba schreef:
callista schreef:
carramba schreef:[
Ik heb niet gezegd "ALLE" maar als ik die indruk gewekt heb bij deze een correctie.
Goed zo.. ;)
Leuke avatar heb je carramba....ik kan dat wel waarderen... :D
De jouwe is wel wat onkuis moet ik zeggen.... :)
Daar heb je wel gelijk in... :oops:
Ik heb vanuit christelijke hoek nog geen commentaar gehoord... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Goed en kwaad

Bericht door Piebe Paulusma »

carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef: Dus de tien geboden gelden alleen voor joden?
De 613 mitswot (geboden) gelden volgens Joden alleen voor Joden.
De tien geboden... gelden die wel of niet?
Hangt er van af wie je vraagt. Volgens de Joden zijn het niet 10 maar 613 mitswot (geboden) die alleen voor Joden gelden en de rest van de mensheid heeft zeven Noachidische geboden. En volgens gereformeerden zijn het niet 613 maar10 geboden en gelden zij voor joden en christenen. Dus, het antwoord is meestal ja, maar afhankelijk van wie je voor je hebt zal moeten blijken voor wie ze gelden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Peter79 »

carramba schreef:De tien geboden... gelden die wel of niet?
Pilatus (volgens Johannes 18) schreef:Wat is waarheid?
Onverschilligheid?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
carramba schreef: Ik heb niet gezegd "ALLE" maar als ik die indruk gewekt heb bij deze een correctie.
Goed zo.. ;)
Leuke avatar heb je carramba....ik kan dat wel waarderen... :D
Misschien herken je jezelf erin, toen je voor de gein die kunstbaard had opgedaan.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:
carramba schreef: Ik heb niet gezegd "ALLE" maar als ik die indruk gewekt heb bij deze een correctie.
Goed zo.. ;)
Leuke avatar heb je carramba....ik kan dat wel waarderen... :D
Misschien herken je jezelf erin, toen je voor de gein die kunstbaard had opgedaan.
Oh, je bedoelt toen ik 1 liter jonge jenever achterover had geslagen...?
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Nu zitten we met iemand die beweert dat alle christenen haat zaaien. Dat is van hetzelfde niveau als bij de mensen die beweren dat alle moslims haat zaaien. Dus zo zitten we met de pot en de ketel.
Ik verbaas me er zeker over dat de meeste christenen zoveel waarde hechten aan een boek dat zozeer vol staat van meedogenloos goddelijk geweld. Maar ik zou niet willen beweren dat alle christenen haat zaaien.
Hallo Zolderworm,

Daarbij staat ook nog niet vast wat de definitie van christen precies inhoudt. Zolang christenen onderling de bijvoeglijke naamwoorden hanteren van "' kaf '' en "' naam "' wordt dat er zeker niet duidelijker op. Is een zich vrijzinnig noemende christen of een midden-orthodoxe gelovige nog wel een christen in de ogen van de rechts-orthodoxie. Kortom het is mijn ervaring dat de interpretatie van de bijbel bij christenen onderling enorme verschillen oplevert. Hoe in percentages uitgedrukt, deze inzichten in Nederland tussen christenen onderling worden weerspiegelt, is mij althans niet bekend. Dat op dit forum een representatieve vertegenwoording van de totale community niet aanwezig is, staat voor mij wel vast.
De christenen die elkaars doop erkennen zien elkaar als volwaardige christenen. Dat is ongeveer de richtlijn die je kan hanteren.
Hallo Piebe,

Zonder gekheid, maar ik dacht altijd dat de scheidslijn liep tussen de wedergeborenen ( volwaardig ) en de niet wedergeborenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Goed en kwaad

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef: De christenen die elkaars doop erkennen zien elkaar als volwaardige christenen. Dat is ongeveer de richtlijn die je kan hanteren.
Hallo Piebe,

Zonder gekheid, maar ik dacht altijd dat de scheidslijn liep tussen de wedergeborenen ( volwaardig ) en de niet wedergeborenen.
Misschien bij sommige evangelische gemeenten, echter geldt voor katholieken en protestanten dat de doop bepaalt of je naar de hel gaat of niet. Daarom dopen ze ook zuigelingen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Goed en kwaad

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:Ben jij wel in staat tot een normaal gesprek met andersdenkenden? :roll:
Zeker wel, probeer het eens zou ik zeggen ...
callista schreef:En je eigen uitleggingen betreffende de Bijbel eerlijk onder de loep te nemen en je gedrag?
Het OT telt niet meer mee?
Of gedeeltelijk?
En welke gedeeltes dan wel?
Wil je hier serieus over praten?
Open er een topic over, dan doe ik vast mee.
callista schreef:Anders kan ik de crew ook vragen stellen over jouw lidmaatschap, aangezien je hier in LB post.
Vragen stellen staat altijd vrij, heb ik begrepen.
Maar wat is het probleem met posten in LB?
callista schreef:Maar ja, zo kinderachtig ben ik gelukkig niet...
Lijkt me toch een zwaktebod.
O?
Ik heb anders gehoord.
Maar vooruit, ik geef je dan het voordeel van de twijfel...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:
carramba schreef: Ik heb niet gezegd "ALLE" maar als ik die indruk gewekt heb bij deze een correctie.
Goed zo.. ;)
Leuke avatar heb je carramba....ik kan dat wel waarderen... :D
Misschien herken je jezelf erin, toen je voor de gein die kunstbaard had opgedaan.
Oh, je bedoelt toen ik 1 liter jonge jenever achterover had geslagen...?
Om bij te komen van de schrik, toen je in de spiegel keek.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef:
Zolderworm schreef:Alsof dat wat jij hier allemaal uit wel een normaal gesprek is.
Ach, wat "normaal" is, daar kun je over discussiëren.

Als mensen gewone opmerkingen maken en gewone vragen stellen, ga ik daar gewoon op in.

Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen" en meer van dat soort op-de-persoon bullshit, of opmerkingen van mij gaan verdraaien, dan reageer ik daar op.
En dan heb ik er geen enkel probleem mee om gekaatste ballen terug te kaatsen ...
Misschien kun je je eens afvragen waarom je hier met zoveel mensen ruzie hebt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef: Dus de tien geboden gelden alleen voor joden?
De 613 mitswot (geboden) gelden volgens Joden alleen voor Joden.
De tien geboden... gelden die wel of niet?
Hangt er van af wie je vraagt. Volgens de Joden zijn het niet 10 maar 613 mitswot (geboden) die alleen voor Joden gelden en de rest van de mensheid heeft zeven Noachidische geboden. En volgens gereformeerden zijn het niet 613 maar10 geboden en gelden zij voor joden en christenen. Dus, het antwoord is meestal ja, maar afhankelijk van wie je voor je hebt zal moeten blijken voor wie ze gelden.
Lekker duidelijk. T'is dus uitpikken en kiezen wat je aanstaat en wat niet zoals ik dus heb kunnen vaststellen. Maar dat mag ik dan weer niet zeggen want dan krijg ik weer de mods op mijn dak. Het punt is dat je dit soort inconsistentie eigenlijk niet mag bekritiseren en er wordt meteen al vanuit gegaan dat het kritiek op ALLE gelovigen is. Het is dus niet alleen het geloof aan zich dat bekritiseert wordt maar ook "het iedereen vult maar wat in".

Beetje raar van god dat hij eerst zegt zus en zo en dan komt later zijn zoon en die zegt weer wat anders. Vervolgens heeft elke geloofsgroep daar weer zijn eigen idee over. Hoe kun je nou van een atheïst verwachten hier iets van te snappen als gelovigen het zelf niet snappen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef: Dus de tien geboden gelden alleen voor joden?
De 613 mitswot (geboden) gelden volgens Joden alleen voor Joden.
De tien geboden... gelden die wel of niet?
Hangt er van af wie je vraagt. Volgens de Joden zijn het niet 10 maar 613 mitswot (geboden) die alleen voor Joden gelden en de rest van de mensheid heeft zeven Noachidische geboden. En volgens gereformeerden zijn het niet 613 maar10 geboden en gelden zij voor joden en christenen. Dus, het antwoord is meestal ja, maar afhankelijk van wie je voor je hebt zal moeten blijken voor wie ze gelden.
Lekker duidelijk. T'is dus uitpikken en kiezen wat je aanstaat en wat niet zoals ik dus heb kunnen vaststellen. Maar dat mag ik dan weer niet zeggen want dan krijg ik weer de mods op mijn dak. Het punt is dat je dit soort inconsistentie eigenlijk niet mag bekritiseren en er wordt meteen al vanuit gegaan dat het kritiek op ALLE gelovigen is. Het is dus niet alleen het geloof aan zich dat bekritiseert wordt maar ook "het iedereen vult maar wat in".
Waarom zou je dit soort inconsistentie niet mogen bekritiseren en zou je alle mods op je dak krijgen? Volgens mij gaat dat helemaal niet gebeuren. Het lijkt me best lastig te moeten leven met zo'n overdreven hang naar dramatiek. Rustig nou maar, vertel nou maar gewoon je ding. Het is uiteraard logisch dat iedereen maar wat invult, omdat elke cultuur zijn eigen leef- en gedragsregels kent, en al deze regels aan hun vermeende god of goden worden toegekend, om ze kracht bij te zetten, het liefst nog met een sanctie van godswege bij overtreding. Zo werken culturen en het zorgt ervoor dat de samenleving kan functioneren. Tegenwoordig hebben we hier een rechtssysteem ter vervanging. Maar als het rechtsysteem niet optimaal functioneert, dan heb je een god of goden nodig aan wie de regelstelling wordt toegeschreven, en straf na de dood.
Beetje raar van god dat hij eerst zegt zus en zo en dan komt later zijn zoon en die zegt weer wat anders. Vervolgens heeft elke geloofsgroep daar weer zijn eigen idee over. Hoe kun je nou van een atheïst verwachten hier iets van te snappen als gelovigen het zelf niet snappen.
Blijkbaar snap je het niet omdat je je niet hebt verdiept in de cultuurhistorie. Gelovigen zelf overigens menen het, over het algemeen, uitstekend te snappen. De verboden en geboden zijn hun door hun god gegeven en de goden van de buren zijn geen echte goden. Snapbaarder kan het niet.
Only dead fish go with the flow
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Goed en kwaad

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Misschien kun je je eens afvragen waarom je hier met zoveel mensen ruzie hebt.
Dat hoef ik mij niet af te vragen, dat weet ik wel.

Ik "heb ruzie" met mensen die NIET inhoudelijk reageren, maar kleinerende, onbeschofte en op-de-persoon nonsens gaan lopen verkondigen,
die opmerkingen gaan verdraaien of belachelijk maken, en gaan lopen neuzelen alsof zij wel weten hoe ik denk of wat ik hoor te geloven.
Ik heb zojuist daarvan een uitgebreid voorbeeld gegeven, en dat ging nog maar over 1 topic.

Gelukkig lopen hier wel de nodige mensen rond waarmee je een normaal gesprek kunt hebben,
maar een te groot deel gaat al vrij snel over tot niet-inhoudelijke nonsens.
En een aantal daarvan bemoeit zich met zo ongeveer elk topic dat er is, dus aanvaringen zijn er dan al snel.
Ze vragen niet waarom je iets vindt, maar vullen dat voor je in, en zeggen vervolgens meteen dat het (bijv.) achterlijk is.
En een hele poos later vragen ze dan toch nog maar eens hoe ik het nou eigenlijk bedoelde.
Dat soort geneuzel.

Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Goed en kwaad

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe 2.2 schreef:Hangt er van af wie je vraagt. Volgens de Joden zijn het niet 10 maar 613 mitswot (geboden) die alleen voor Joden gelden en de rest van de mensheid heeft zeven Noachidische geboden. En volgens gereformeerden zijn het niet 613 maar10 geboden en gelden zij voor joden en christenen. Dus, het antwoord is meestal ja, maar afhankelijk van wie je voor je hebt zal moeten blijken voor wie ze gelden.
carramba schreef:Lekker duidelijk. T'is dus uitpikken en kiezen wat je aanstaat en wat niet zoals ik dus heb kunnen vaststellen.
Waar je voor kan kiezen is om gereformeerd te worden en volgens sommige liberalen kan je er zelfs voor kiezen Joods te worden. Het is echter niet mogelijk om orthodoxe Jood te zijn en maar 612 geboden te volgen of gereformeerd te zijn en de 10 geboden aan je laars te lappen.
carramba schreef:Maar dat mag ik dan weer niet zeggen want dan krijg ik weer de mods op mijn dak. Het punt is dat je dit soort inconsistentie eigenlijk niet mag bekritiseren en er wordt meteen al vanuit gegaan dat het kritiek op ALLE gelovigen is. Het is dus niet alleen het geloof aan zich dat bekritiseert wordt maar ook "het iedereen vult maar wat in".
Uit je reactie blijkt dat je niet begrepen hebt wat ik schreef, maar kennelijk ben je niet gehinderd je er flink over op te winden.
carramba schreef:Beetje raar van god dat hij eerst zegt zus en zo en dan komt later zijn zoon en die zegt weer wat anders. Vervolgens heeft elke geloofsgroep daar weer zijn eigen idee over. Hoe kun je nou van een atheïst verwachten hier iets van te snappen als gelovigen het zelf niet snappen.
Als het oude verbond perfect was geweest zou er nooit ruimte zijn voor een beter verbond. En spijtig dat je deze dingen niet kan begrijpen, maar profetieën zijn niet voor atheïsten maar voor gelovigen. Wonderen zijn voor de ongelovigen maar daar ben jij te laat voor geboren. Shit outta luck!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Wajehie »

Yolanda_dB schreef: Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Voor een trol is dat normaal en heel inhoudelijk. :mrgreen:
Waarom zou een mens zich druk maken om een trol. :ugeek:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

Wajehie schreef:
Yolanda_dB schreef: Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Voor een trol is dat normaal en heel inhoudelijk. :mrgreen:
Waarom zou een mens zich druk maken om een trol. :ugeek:
Zo simpel is het natuurlijk niet. Ik ben echt geen trol, zou ik denken. Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Wajehie »

Zolderworm schreef:
Wajehie schreef:
Yolanda_dB schreef: Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Voor een trol is dat normaal en heel inhoudelijk. :mrgreen:
Waarom zou een mens zich druk maken om een trol. :ugeek:
Zo simpel is het natuurlijk niet. Ik ben echt geen trol, zou ik denken. Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.
Leg jij dan maar even uit waarom dit geen trol gedrag is :
Strafbaar is het wel denk ik.
Zolderworm schreef: Wat een vervelend stukje antisemitisme. Wij, de grote Anja, zijn in de waarheid. Maar de joden, ach die hebben alleen maar minderwaardige denkbeelden. Die zijn niet in de waarheid. Adderengebroed, dat zij ze. Wat een akelige belediging van mensen met een ander geloof dan jij.
Zolderworm schreef: Het OT is zeker geen transformatieboek, maar beschrijft de geschiedenis van een aan de natuurinstincten gebonden gewelddadig en kortzichtig volk, dat zelf hun eigen God heeft verzonnen, geheel in de stijl van hun achterlijke mentaliteit.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Goed en kwaad

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.
Ach gut, meneer loopt onzin uit te kramen over het OT, en als ik daar op dezelfde toon op reageer, is dat opeens gescheld en getier,
en vertikt meneer om het gesprek inhoudelijk te houden.
Zielig.
Lijkt toch wel erg op trol-gedrag ...

Misschien kun je het fatsoen opbrengen om op onderstaande een serieus antwoord te geven:
Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
Wajehie schreef:
Yolanda_dB schreef: Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Voor een trol is dat normaal en heel inhoudelijk. :mrgreen:
Waarom zou een mens zich druk maken om een trol. :ugeek:
Zo simpel is het natuurlijk niet. Ik ben echt geen trol, zou ik denken. Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.

Hallo Zolderworm,

Dat is met de inmiddels veranderde normen met de nadruk op medemenselijkheid ook niet goed te verklaren. Immers dat God de tijdgebonden menselijke cultuur volgt, zal een gelovige die de soevereiniteit van God zeer groot schrijft niet snel uitspreken. God verandert niet, dat is een axioma en toch zie je in de getuigenissen in de loop van de geschiedenis een stevig veranderende God. In de proces theologie is daarvoor een goede oplossing gevonden, maar de gedachten van de proces theologie zijn weer een dwaalleer in de ogen van de orthodoxie. En zo blijf je vragen naar een antwoord dat buiten de eigen geloofskring, in mijn ogen niet op een aansprekende wijze gegeven kan worden. De bekende pat-situatie, van waar uit ieder een eigen richting inslaat.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
Wajehie schreef:
Yolanda_dB schreef: Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Voor een trol is dat normaal en heel inhoudelijk. :mrgreen:
Waarom zou een mens zich druk maken om een trol. :ugeek:
Zo simpel is het natuurlijk niet. Ik ben echt geen trol, zou ik denken. Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.
Hallo Zolderworm,

Dat is met de inmiddels veranderde normen met de nadruk op medemenselijkheid ook niet goed te verklaren. Immers dat God de tijdgebonden menselijke cultuur volgt, zal een gelovige die de soevereiniteit van God zeer groot schrijft niet snel uitspreken. God verandert niet, dat is een axioma en toch zie je in de getuigenissen in de loop van de geschiedenis een stevig veranderende God. In de proces theologie is daarvoor een goede oplossing gevonden, maar de gedachten van de proces theologie zijn weer een dwaalleer in de ogen van de orthodoxie. En zo blijf je vragen naar een antwoord dat buiten de eigen geloofskring, in mijn ogen niet op een aansprekende wijze gegeven kan worden. De bekende pat-situatie, van waar uit ieder een eigen richting inslaat.
Voor mij dus een bron van de gedachte dat God door de mensen wordt geschapen naar gelang hun beeld van God, en dat de werkelijke God niet gekend kan worden door de mens.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef:
Wajehie schreef:
Yolanda_dB schreef: Ik citeerde de volgende opmerkingen:
Maar zodra mensen gaan lopen neuzelen over "je pikt er een paar punten uit, en de rest negeer je", "dat je blind en klakkeloos maar geloofd omdat het toevallig jou zo past", "je zou er gewoon eerlijk over kunnen zijn. Helaas ben je dat niet", "niet in staat je te verdedigen", "pure frustratie", "marrokaan van de lage landen"
Maak mij eens duidelijk: Wat is daar normaal en inhoudelijk aan?
Voor een trol is dat normaal en heel inhoudelijk. :mrgreen:
Waarom zou een mens zich druk maken om een trol. :ugeek:
Zo simpel is het natuurlijk niet. Ik ben echt geen trol, zou ik denken. Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.
Hallo Zolderworm,

Dat is met de inmiddels veranderde normen met de nadruk op medemenselijkheid ook niet goed te verklaren. Immers dat God de tijdgebonden menselijke cultuur volgt, zal een gelovige die de soevereiniteit van God zeer groot schrijft niet snel uitspreken. God verandert niet, dat is een axioma en toch zie je in de getuigenissen in de loop van de geschiedenis een stevig veranderende God. In de proces theologie is daarvoor een goede oplossing gevonden, maar de gedachten van de proces theologie zijn weer een dwaalleer in de ogen van de orthodoxie. En zo blijf je vragen naar een antwoord dat buiten de eigen geloofskring, in mijn ogen niet op een aansprekende wijze gegeven kan worden. De bekende pat-situatie, van waar uit ieder een eigen richting inslaat.
Voor mij dus een bron van de gedachte dat God door de mensen wordt geschapen naar gelang hun beeld van God, en dat de werkelijke God niet gekend kan worden door de mens.

Hallo Zolderworm,

Wellicht ben ik in mijn onderbewuste ook een psychisch monist want ik vemoed hetzelfde als jij stelt in bovenstaand antwoord. Maar de rechts-orthodoxe gelovige ziet nu juist God spreken in de bijbel en de opvatting dat mensen in de bijbel spreken Over God, is voor hen een grote zonde in denken. Ik meen oprecht dat in de praktijk dus twee totaal verschillende werelden elkaar op niet te overbruggen wijze raken. Dan is de vervolgvraag natuurlijk of je dan nog respect kunt opbrengen voor visies die enorm ver afliggen van de eigen beleving/overtuiging en dat geldt over en weer. Wanneer dan het respect ( ooghoogte ) ten diepste ontbreekt, dan sta je weer voor de vraag hoe dat in de woordformulering tot uiting wordt gebracht. Spelen op de man komt dan wel dicht in de buurt en een aanval op God wordt vaak gezien als op de man spelen. Voor de gelovige is God een werkelijk bestaand Persoonsachtig Wezen dat met de gelovige een echte relatie onderhoudt. Dat is geen inbeelding maar hersenscans tonen dat nu eenmaal duidelijk aan. Het mooiste zou derhalve zijn om niet te diskuteren over het ja en neen van de geschilpunten maar commentaarloos te luisteren naar elkaars argumenten. Lesstof lezing zoals in de schoolbanken. Bij geestelijk volwassenen wijzigen de basis-overtuigingen nu eenmaal niet meer. Maar wie boeit de kale lesstof lezing ?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Zo simpel is het natuurlijk niet. Ik ben echt geen trol, zou ik denken. Maar ik als ik aangeef dat ik niet goed begrijp hoe het kan dat iemand God als zeer liefdevol beschouwt, terwijl er in het Oude Testament sprake is van een God, die genocide voorstaat en oproept dat vrouwen die niet onderdanig genoeg zijn moeten worden gedood, dan is het enige antwoord dat ik van Yolanda krijg een hoop gescheld en getier, en de opmerking dat ik het niet begrijp. Dus laten we de zaken niet te eenzijdig voorstellen.
Hallo Zolderworm,

Dat is met de inmiddels veranderde normen met de nadruk op medemenselijkheid ook niet goed te verklaren. Immers dat God de tijdgebonden menselijke cultuur volgt, zal een gelovige die de soevereiniteit van God zeer groot schrijft niet snel uitspreken. God verandert niet, dat is een axioma en toch zie je in de getuigenissen in de loop van de geschiedenis een stevig veranderende God. In de proces theologie is daarvoor een goede oplossing gevonden, maar de gedachten van de proces theologie zijn weer een dwaalleer in de ogen van de orthodoxie. En zo blijf je vragen naar een antwoord dat buiten de eigen geloofskring, in mijn ogen niet op een aansprekende wijze gegeven kan worden. De bekende pat-situatie, van waar uit ieder een eigen richting inslaat.
Voor mij dus een bron van de gedachte dat God door de mensen wordt geschapen naar gelang hun beeld van God, en dat de werkelijke God niet gekend kan worden door de mens.
Hallo Zolderworm,

Wellicht ben ik in mijn onderbewuste ook een psychisch monist want ik vemoed hetzelfde als jij stelt in bovenstaand antwoord. Maar de rechts-orthodoxe gelovige ziet nu juist God spreken in de bijbel en de opvatting dat mensen in de bijbel spreken Over God, is voor hen een grote zonde in denken. Ik meen oprecht dat in de praktijk dus twee totaal verschillende werelden elkaar op niet te overbruggen wijze raken. Dan is de vervolgvraag natuurlijk of je dan nog respect kunt opbrengen voor visies die enorm ver afliggen van de eigen beleving/overtuiging en dat geldt over en weer. Wanneer dan het respect ( ooghoogte ) ten diepste ontbreekt, dan sta je weer voor de vraag hoe dat in de woordformulering tot uiting wordt gebracht. Spelen op de man komt dan wel dicht in de buurt en een aanval op God wordt vaak gezien als op de man spelen. Voor de gelovige is God een werkelijk bestaand Persoonsachtig Wezen dat met de gelovige een echte relatie onderhoudt. Dat is geen inbeelding maar hersenscans tonen dat nu eenmaal duidelijk aan. Het mooiste zou derhalve zijn om niet te discuteren over het ja en neen van de geschilpunten maar commentaarloos te luisteren naar elkaars argumenten. Lesstof lezing zoals in de schoolbanken. Bij geestelijk volwassenen wijzigen de basis-overtuigingen nu eenmaal niet meer. Maar wie boeit de kale lesstof lezing ?
Zoals bekend maakt de mens cognitief beschouwd in zijn leven verschillende ontwikkelingsstadia door, en bereiken de meesten nooit het eindpunt. Het eerste ontwikkelingsstadium is het magische denken. Dat zien we bij de kinderen die nog in sinterklaas geloven. Een tweede ontwikkelingsstadium is het religieuze denken. Deze mensen menen zeker te weten dat hetgeen zij "aanvoelen", de onbetwistbare waarheid is. Zij kunnen niet abstract denken. Een derde ontwikkelingsstadium is het filosofische. Zij die dit stadium bereikt hebben, beseffen dat het menselijke waarnemingsvermogen en begripsvermogen beperkt zijn, en dat zij niet in staat de werkelijkheid echt te kennen. De meeste mensen hier zitten in het tweede stadium. Dat geldt ook voor de verstokte atheïsten, maar niet voor de agnostici.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Zoals bekend maakt de mens cognitief beschouwd in zijn leven verschillende ontwikkelingsstadia door, en bereiken de meesten nooit het eindpunt. Het eerste ontwikkelingsstadium is het magische denken. Dat zien we bij de kinderen die nog in sinterklaas geloven. Een tweede ontwikkelingsstadium is het religieuze denken. Deze mensen menen zeker te weten dat hetgeen zij "aanvoelen", de onbetwistbare waarheid is. Zij kunnen niet abstract denken. Een derde ontwikkelingsstadium is het filosofische. Zij die dit stadium bereikt hebben, beseffen dat het menselijke waarnemingsvermogen en begripsvermogen beperkt zijn, en dat zij niet in staat de werkelijkheid echt te kennen. De meeste mensen hier zitten in het tweede stadium. Dat geldt ook voor de verstokte atheïsten, maar niet voor de agnostici.

Hallo Zolderworm,

Goed te lezen dat de agnostici reeds gevorderd zijn op de geestelijke ladder van inzicht. Ik ervaar evenwel dat het door jou genoemde eindpunt buiten mijn bereik ligt.
Derhalve geen Heil, geen verlossing uit het stoffelijke, maar wel enige geestelijke ontwikkeling. Het had slechter gekund.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Zoals bekend maakt de mens cognitief beschouwd in zijn leven verschillende ontwikkelingsstadia door, en bereiken de meesten nooit het eindpunt. Het eerste ontwikkelingsstadium is het magische denken. Dat zien we bij de kinderen die nog in sinterklaas geloven. Een tweede ontwikkelingsstadium is het religieuze denken. Deze mensen menen zeker te weten dat hetgeen zij "aanvoelen", de onbetwistbare waarheid is. Zij kunnen niet abstract denken. Een derde ontwikkelingsstadium is het filosofische. Zij die dit stadium bereikt hebben, beseffen dat het menselijke waarnemingsvermogen en begripsvermogen beperkt zijn, en dat zij niet in staat de werkelijkheid echt te kennen. De meeste mensen hier zitten in het tweede stadium. Dat geldt ook voor de verstokte atheïsten, maar niet voor de agnostici.
Hallo Zolderworm,

Goed te lezen dat de agnostici reeds gevorderd zijn op de geestelijke ladder van inzicht. Ik ervaar evenwel dat het door jou genoemde eindpunt buiten mijn bereik ligt.
Derhalve geen Heil, geen verlossing uit het stoffelijke, maar wel enige geestelijke ontwikkeling. Het had slechter gekund.
Ik vraag me af hoe het zit als je agnost én atheïst bent zoals ik. Of is een verstokte atheïst anders dan een 'gewone' atheïst?
Gezien de beschrijving van Zolderworm beschouw ik mezelf in het derde ontwikkelingsstadium.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Christiaan schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Zoals bekend maakt de mens cognitief beschouwd in zijn leven verschillende ontwikkelingsstadia door, en bereiken de meesten nooit het eindpunt. Het eerste ontwikkelingsstadium is het magische denken. Dat zien we bij de kinderen die nog in sinterklaas geloven. Een tweede ontwikkelingsstadium is het religieuze denken. Deze mensen menen zeker te weten dat hetgeen zij "aanvoelen", de onbetwistbare waarheid is. Zij kunnen niet abstract denken. Een derde ontwikkelingsstadium is het filosofische. Zij die dit stadium bereikt hebben, beseffen dat het menselijke waarnemingsvermogen en begripsvermogen beperkt zijn, en dat zij niet in staat de werkelijkheid echt te kennen. De meeste mensen hier zitten in het tweede stadium. Dat geldt ook voor de verstokte atheïsten, maar niet voor de agnostici.
Hallo Zolderworm,

Goed te lezen dat de agnostici reeds gevorderd zijn op de geestelijke ladder van inzicht. Ik ervaar evenwel dat het door jou genoemde eindpunt buiten mijn bereik ligt.
Derhalve geen Heil, geen verlossing uit het stoffelijke, maar wel enige geestelijke ontwikkeling. Het had slechter gekund.
Ik vraag me af hoe het zit als je agnost én atheïst bent zoals ik. Of is een verstokte atheïst anders dan een 'gewone' atheïst?
Gezien de beschrijving van Zolderworm beschouw ik mezelf in het derde ontwikkelingsstadium.
Hallo Christiaan,

Zoals ik uit jouw inbreng begrepen heb, ben jij a-theist aangaande God en agnost aangaande hoe precies de kosmos is ontstaan alsmede het eerste leven. Zelf ben ik agnost inzake God, maar de Onbekende/ Onkenbare God van Zolderworm acht ik daarbij waarschijnlijker dan de God van de Incarnatie ( God met ons ), zoals beschreven in de Bijbel. Omdat a-theist de "'ontkenning"' is van theisme ( God of Goddelijk ), schaar ik jou onder de a-theisten en niet onder de agnosten. Wanneer mijn inschatting fout ligt, dan hoor ik het wel. Over het begrip verstokte a-theist moet je bij Zolderworm zijn.