Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef:
Christiaan schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Zoals bekend maakt de mens cognitief beschouwd in zijn leven verschillende ontwikkelingsstadia door, en bereiken de meesten nooit het eindpunt. Het eerste ontwikkelingsstadium is het magische denken. Dat zien we bij de kinderen die nog in sinterklaas geloven. Een tweede ontwikkelingsstadium is het religieuze denken. Deze mensen menen zeker te weten dat hetgeen zij "aanvoelen", de onbetwistbare waarheid is. Zij kunnen niet abstract denken. Een derde ontwikkelingsstadium is het filosofische. Zij die dit stadium bereikt hebben, beseffen dat het menselijke waarnemingsvermogen en begripsvermogen beperkt zijn, en dat zij niet in staat de werkelijkheid echt te kennen. De meeste mensen hier zitten in het tweede stadium. Dat geldt ook voor de verstokte atheïsten, maar niet voor de agnostici.
Hallo Zolderworm,

Goed te lezen dat de agnostici reeds gevorderd zijn op de geestelijke ladder van inzicht. Ik ervaar evenwel dat het door jou genoemde eindpunt buiten mijn bereik ligt.
Derhalve geen Heil, geen verlossing uit het stoffelijke, maar wel enige geestelijke ontwikkeling. Het had slechter gekund.
Ik vraag me af hoe het zit als je agnost én atheïst bent zoals ik. Of is een verstokte atheïst anders dan een 'gewone' atheïst?
Gezien de beschrijving van Zolderworm beschouw ik mezelf in het derde ontwikkelingsstadium.
Hallo Christiaan,

Zoals ik uit jouw inbreng begrepen heb, ben jij a-theist aangaande God en agnost aangaande hoe precies de kosmos is ontstaan alsmede het eerste leven. Zelf ben ik agnost inzake God, maar de Onbekende/ Onkenbare God van Zolderworm acht ik daarbij waarschijnlijker dan de God van de Incarnatie ( God met ons ), zoals beschreven in de Bijbel. Omdat a-theist de "'ontkenning"' is van theisme ( God of Goddelijk ), schaar ik jou onder de a-theisten en niet onder de agnosten. Wanneer mijn inschatting fout ligt, dan hoor ik het wel. Over het begrip verstokte a-theist moet je bij Zolderworm zijn.
Hoi peda,

Mijn reactie was ook meer gericht naar Zolderworm, maar ik wilde jouw bijdrage niet negeren. :)
Interessant is wel om te weten wat men onder (a)gnostisch verstaat. Hebben we het over zeker weten, absolute zekerheid? Of hebben we het over het 'geloof' dat je iets met een bepaalde zekerheid kan zeggen dat iets waar is op basis van jouw beeld van de realiteit? Persoonlijk wijs ik absolute zekerheid af. Die bestaat mijn inziens niet, m.u.v logica/wiskunde.
Ik ben agnost over het bestaan van een god in het algemeen. Tevens ben ik atheïst omdat ik geen goede reden heb om te geloven dat een god bestaat. Het één sluit het ander niet uit.
Ik durf mezelf gnostisch te noemen t.a.v. diverse christelijk beschrijvingen van god die mij zijn aangedragen. En daarmee claim ik dus geen abslutue zekerheid.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Christiaan schreef: Hoi peda,

Mijn reactie was ook meer gericht naar Zolderworm, maar ik wilde jouw bijdrage niet negeren. :)
Interessant is wel om te weten wat men onder (a)gnostisch verstaat. Hebben we het over zeker weten, absolute zekerheid? Of hebben we het over het 'geloof' dat je iets met een bepaalde zekerheid kan zeggen dat iets waar is op basis van jouw beeld van de realiteit? Persoonlijk wijs ik absolute zekerheid af. Die bestaat mijn inziens niet, m.u.v logica/wiskunde.
Ik ben agnost over het bestaan van een god in het algemeen. Tevens ben ik atheïst omdat ik geen goede reden heb om te geloven dat een god bestaat. Het één sluit het ander niet uit.
Ik durf mezelf gnostisch te noemen t.a.v. diverse christelijk beschrijvingen van god die mij zijn aangedragen. En daarmee claim ik dus geen abslutue zekerheid.
Hallo Christiaan,

Ik beleef het anders. Voor mij persoonlijk staat vast dat ik het "' bestaan "' van een God niet kan uitsluiten, maar ook niet bevestigen. Daarmede val ik niet onder de god-loochenaars, die ik a-theisten noem. Theist=God/Goddelijk. Of ik al of niet goede redenen heb om mij in een bepaalde richting verder te ""vermoeden"', doet niets af aan het hoofduitgangspunt t.w. "' ik weet het niet/het is voor mij niet te weten"'. Dat is voor mij agnosticisme. Als je jezelf gnostisch noemt, kies je reeds voor een bepaalde weg en dat is in mijn ogen niet de weg die de a-theist bewandelt. Absolute zekerheid heb ik ook niet, daarin sta je niet alleen. Ik kom ook niet verder dan stevige vermoedens, voornamelijk gebaseerd op gebruik van mijn denkraam, maar dat is bij mij voldoende voor het kunnen beschikken over een basis-overtuiging. Het gehele leven is een groot keuze proces, binnen een groot web van veel toeval ( pech en geluk/ kwaad en goed ).
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef:
Christiaan schreef: Hoi peda,

Mijn reactie was ook meer gericht naar Zolderworm, maar ik wilde jouw bijdrage niet negeren. :)
Interessant is wel om te weten wat men onder (a)gnostisch verstaat. Hebben we het over zeker weten, absolute zekerheid? Of hebben we het over het 'geloof' dat je iets met een bepaalde zekerheid kan zeggen dat iets waar is op basis van jouw beeld van de realiteit? Persoonlijk wijs ik absolute zekerheid af. Die bestaat mijn inziens niet, m.u.v logica/wiskunde.
Ik ben agnost over het bestaan van een god in het algemeen. Tevens ben ik atheïst omdat ik geen goede reden heb om te geloven dat een god bestaat. Het één sluit het ander niet uit.
Ik durf mezelf gnostisch te noemen t.a.v. diverse christelijk beschrijvingen van god die mij zijn aangedragen. En daarmee claim ik dus geen abslutue zekerheid.
Hallo Christiaan,

Ik beleef het anders. Voor mij persoonlijk staat vast dat ik het "' bestaan "' van een God niet kan uitsluiten, maar ook niet bevestigen. Daarmede val ik niet onder de god-loochenaars, die ik a-theisten noem. Theist=God/Goddelijk. Of ik al of niet goede redenen heb om mij in een bepaalde richting verder te ""vermoeden"', doet niets af aan het hoofduitgangspunt t.w. "' ik weet het niet/het is voor mij niet te weten"'. Dat is voor mij agnosticisme. Als je jezelf gnostisch noemt, kies je reeds voor een bepaalde weg en dat is in mijn ogen niet de weg die de a-theist bewandelt. Absolute zekerheid heb ik ook niet, daarin sta je niet alleen. Ik kom ook niet verder dan stevige vermoedens, voornamelijk gebaseerd op gebruik van mijn denkraam, maar dat is bij mij voldoende voor het kunnen beschikken over een basis-overtuiging. Het gehele leven is een groot keuze proces, binnen een groot web van veel toeval ( pech en geluk/ kwaad en goed ).
Hoe zit het dan met bv de goden Mars en Donar? Ben je daar ook agnostisch over of valt daar toch iets meer over te zeggen?
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Christiaan schreef: Hoe zit het dan met bv de goden Mars en Donar? Ben je daar ook agnostisch over of valt daar toch iets meer over te zeggen?
Hallo Christiaan,

Het begrip God is natuurlijk ook steeds verder geevolueerd, zeker de wetenschappelijke bevindingen volgend. Animisme, natuurgoden en andere primitieve menselijke voorstellingen van goden zijn opgevolgd door het begrip Transcendentie. Niet alleen de Joodse en vroeg christelijke theologie maar zeker ook de filosofie hebben gezorgd voor een totaal ander beeld van God, passend bij de tijd. Anno 2016 neemt God in de filosofie op wereldniveau een stevige plaats in. De arena wordt niet bevolkt door a-theisten. Niet de God van de eenvoudige bijbellessen, dat is duidelijk maar wel de God van wereld formaat. Hoe je daar individueel mee omgaat hangt af van de persoonlijke basis-overtuiging. De wereld beweegt, de mens beweegt en menselijke beelden van God bewegen daarin vervolgens mee.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef:
Christiaan schreef: Hoe zit het dan met bv de goden Mars en Donar? Ben je daar ook agnostisch over of valt daar toch iets meer over te zeggen?
Hallo Christiaan,

Het begrip God is natuurlijk ook steeds verder geevolueerd, zeker de wetenschappelijke bevindingen volgend. Animisme, natuurgoden en andere primitieve menselijke voorstellingen van goden zijn opgevolgd door het begrip Transcendentie. Niet alleen de Joodse en vroeg christelijke theologie maar zeker ook de filosofie hebben gezorgd voor een totaal ander beeld van God, passend bij de tijd. Anno 2016 neemt God in de filosofie op wereldniveau een stevige plaats in. De arena wordt niet bevolkt door a-theisten. Niet de God van de eenvoudige bijbellessen, dat is duidelijk maar wel de God van wereld formaat. Hoe je daar individueel mee omgaat hangt af van de persoonlijke basis-overtuiging. De wereld beweegt, de mens beweegt en menselijke beelden van God bewegen daarin vervolgens mee.
Ik begrijp wat je hier zegt, maar je bent toch met me eens dat we van de natuurgoden zoals Mars en Donar kunnen zeggen dat ze niet bestaan? Nogmaals, geen absolute zekerheid, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier agnostisch over bent. Of toch wel? Die vraag had je mijn inziens nog niet beantwoord.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Christiaan schreef:
peda schreef:
Christiaan schreef: Hoe zit het dan met bv de goden Mars en Donar? Ben je daar ook agnostisch over of valt daar toch iets meer over te zeggen?
Hallo Christiaan,

Het begrip God is natuurlijk ook steeds verder geevolueerd, zeker de wetenschappelijke bevindingen volgend. Animisme, natuurgoden en andere primitieve menselijke voorstellingen van goden zijn opgevolgd door het begrip Transcendentie. Niet alleen de Joodse en vroeg christelijke theologie maar zeker ook de filosofie hebben gezorgd voor een totaal ander beeld van God, passend bij de tijd. Anno 2016 neemt God in de filosofie op wereldniveau een stevige plaats in. De arena wordt niet bevolkt door a-theisten. Niet de God van de eenvoudige bijbellessen, dat is duidelijk maar wel de God van wereld formaat. Hoe je daar individueel mee omgaat hangt af van de persoonlijke basis-overtuiging. De wereld beweegt, de mens beweegt en menselijke beelden van God bewegen daarin vervolgens mee.
Ik begrijp wat je hier zegt, maar je bent toch met me eens dat we van de natuurgoden zoals Mars en Donar kunnen zeggen dat ze niet bestaan? Nogmaals, geen absolute zekerheid, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier agnostisch over bent. Of toch wel? Die vraag had je mijn inziens nog niet beantwoord.

Hallo Christiaan,

Natuurgoden zoals Mars, Jupiter, Venus en Donar alsmede hun goddelijke familie, zijn inmiddels ingehaald en gepasseerd door de wetenschappelijke bevindingen, dus weg met de claims voor hun bestaan. Met een Transcendente God is dat niet zo eenvoudig, althans niet bij de huidige stand van weten.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef:
Christiaan schreef:
peda schreef:
Christiaan schreef: Hoe zit het dan met bv de goden Mars en Donar? Ben je daar ook agnostisch over of valt daar toch iets meer over te zeggen?
Hallo Christiaan,

Het begrip God is natuurlijk ook steeds verder geevolueerd, zeker de wetenschappelijke bevindingen volgend. Animisme, natuurgoden en andere primitieve menselijke voorstellingen van goden zijn opgevolgd door het begrip Transcendentie. Niet alleen de Joodse en vroeg christelijke theologie maar zeker ook de filosofie hebben gezorgd voor een totaal ander beeld van God, passend bij de tijd. Anno 2016 neemt God in de filosofie op wereldniveau een stevige plaats in. De arena wordt niet bevolkt door a-theisten. Niet de God van de eenvoudige bijbellessen, dat is duidelijk maar wel de God van wereld formaat. Hoe je daar individueel mee omgaat hangt af van de persoonlijke basis-overtuiging. De wereld beweegt, de mens beweegt en menselijke beelden van God bewegen daarin vervolgens mee.
Ik begrijp wat je hier zegt, maar je bent toch met me eens dat we van de natuurgoden zoals Mars en Donar kunnen zeggen dat ze niet bestaan? Nogmaals, geen absolute zekerheid, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier agnostisch over bent. Of toch wel? Die vraag had je mijn inziens nog niet beantwoord.

Hallo Christiaan,

Natuurgoden zoals Mars, Jupiter, Venus en Donar alsmede hun goddelijke familie, zijn inmiddels ingehaald en gepasseerd door de wetenschappelijke bevindingen, dus weg met de claims voor hun bestaan. Met een Transcendente God is dat niet zo eenvoudig, althans niet bij de huidige stand van weten.
Akkoord. Dus afhankelijk van het betreffende godsbeeld kunnen we iets zeggen over de waarschijnlijkheid van zijn bestaan. Van Donar kunnen we redelijkerwijs zeggen dat we weten dat hij niet bestaat. M.i. kunnen we ook iets zeggen over de waarschijnlijkheid van het bestaan van de god naar het orthodoxe godsbeeld. Toegegeven, met minder zekerheid dan bij Donar, maar toch. En over de god volgens het zeer vrijzinnige godsbeeld valt nóg minder te vertellen.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Christiaan schreef:
peda schreef:
Christiaan schreef:
peda schreef:
Christiaan schreef: Hoe zit het dan met bv de goden Mars en Donar? Ben je daar ook agnostisch over of valt daar toch iets meer over te zeggen?
Hallo Christiaan,

Het begrip God is natuurlijk ook steeds verder geevolueerd, zeker de wetenschappelijke bevindingen volgend. Animisme, natuurgoden en andere primitieve menselijke voorstellingen van goden zijn opgevolgd door het begrip Transcendentie. Niet alleen de Joodse en vroeg christelijke theologie maar zeker ook de filosofie hebben gezorgd voor een totaal ander beeld van God, passend bij de tijd. Anno 2016 neemt God in de filosofie op wereldniveau een stevige plaats in. De arena wordt niet bevolkt door a-theisten. Niet de God van de eenvoudige bijbellessen, dat is duidelijk maar wel de God van wereld formaat. Hoe je daar individueel mee omgaat hangt af van de persoonlijke basis-overtuiging. De wereld beweegt, de mens beweegt en menselijke beelden van God bewegen daarin vervolgens mee.
Ik begrijp wat je hier zegt, maar je bent toch met me eens dat we van de natuurgoden zoals Mars en Donar kunnen zeggen dat ze niet bestaan? Nogmaals, geen absolute zekerheid, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier agnostisch over bent. Of toch wel? Die vraag had je mijn inziens nog niet beantwoord.

Hallo Christiaan,

Natuurgoden zoals Mars, Jupiter, Venus en Donar alsmede hun goddelijke familie, zijn inmiddels ingehaald en gepasseerd door de wetenschappelijke bevindingen, dus weg met de claims voor hun bestaan. Met een Transcendente God is dat niet zo eenvoudig, althans niet bij de huidige stand van weten.
Akkoord. Dus afhankelijk van het betreffende godsbeeld kunnen we iets zeggen over de waarschijnlijkheid van zijn bestaan. Van Donar kunnen we redelijkerwijs zeggen dat we weten dat hij niet bestaat. M.i. kunnen we ook iets zeggen over de waarschijnlijkheid van het bestaan van de god naar het orthodoxe godsbeeld. Toegegeven, met minder zekerheid dan bij Donar, maar toch. En over de god volgens het zeer vrijzinnige godsbeeld valt nóg minder te vertellen.
Hallo Christiaan,

Je bent nu precies beland waar God thuis hoort, namelijk bij een ieder persoonlijk. Iedere persoon bepaalt individueel of God al of niet voor hem/haar bestaat en welke "' eigenschappen "' (eventueel) aan God worden toegeschreven. De Gelijke God voor iedereen bestaat niet in mijn optiek , maar dat is een open deur. Zo kijk ik er tegen aan.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef: Hallo Christiaan,

Je bent nu precies beland waar God thuis hoort, namelijk bij een ieder persoonlijk. Iedere persoon bepaalt individueel of God al of niet voor hem/haar bestaat en welke "' eigenschappen "' (eventueel) aan God worden toegeschreven. De Gelijke God voor iedereen bestaat niet in mijn optiek , maar dat is een open deur. Zo kijk ik er tegen aan.
Uiteraard bepaalt ieder voor zich hoe god er uit ziet en of hij bestaat. En dat zegt verder nog niks over het bestaan van die god. Maar we hadden het over agnostisch en gnostisch. Zoals eerder gezegd ben ik agnostisch over het bestaan van een god in het algemeen en over de godsbeelden die ik niet ken. Van bepaalde godsbeelden die mij zijn voorgeschoteld kan ik iets zeggen over de waarschijnlijkheid van het bestaan van die goden, waarbij je zou kunnen claimen gnostisch te zijn. In alle gevallen zie ik geen reden te geloven dat een bepaalde god bestaat, vandaar dat ik tevens atheïst ben.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Christiaan schreef:
peda schreef: Hallo Christiaan,

Je bent nu precies beland waar God thuis hoort, namelijk bij een ieder persoonlijk. Iedere persoon bepaalt individueel of God al of niet voor hem/haar bestaat en welke "' eigenschappen "' (eventueel) aan God worden toegeschreven. De Gelijke God voor iedereen bestaat niet in mijn optiek , maar dat is een open deur. Zo kijk ik er tegen aan.
Uiteraard bepaalt ieder voor zich hoe god er uit ziet en of hij bestaat. En dat zegt verder nog niks over het bestaan van die god. Maar we hadden het over agnostisch en gnostisch. Zoals eerder gezegd ben ik agnostisch over het bestaan van een god in het algemeen en over de godsbeelden die ik niet ken. Van bepaalde godsbeelden die mij zijn voorgeschoteld kan ik iets zeggen over de waarschijnlijkheid van het bestaan van die goden, waarbij je zou kunnen claimen gnostisch te zijn. In alle gevallen zie ik geen reden te geloven dat een bepaalde god bestaat, vandaar dat ik tevens atheïst ben.

Hallo Christiaan,

Wanneer iemand niet in een God of het Goddelijke gelooft, om welke ( verstandige ) redenen dan ook, of iemand ontkent het bestaan van God of het Goddelijke, dan is zo iemand in mijn ogen een a-theist. Een agnost stelt het persoonlijk niet te weten of persoonlijk niet te kunnen weten. Iemand die er niet over nadenkt, geen interesse heeft, noem ik een onverschillige en geen agnost. Zelf weet ik het antwoord ondanks veel nadenken niet en noem mij agnost. Een a-theist weet het antwoord na nadenken wel en een theist kent ook het antwoord door nadenken en innerlijk weten. UIteindelijk is het de persoon zelf die voor zich het passende hokje benoemt, want wie kent jou onder de mensen beter als jijzelf ?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Christiaan »

peda schreef:
Christiaan schreef:
peda schreef: Hallo Christiaan,

Je bent nu precies beland waar God thuis hoort, namelijk bij een ieder persoonlijk. Iedere persoon bepaalt individueel of God al of niet voor hem/haar bestaat en welke "' eigenschappen "' (eventueel) aan God worden toegeschreven. De Gelijke God voor iedereen bestaat niet in mijn optiek , maar dat is een open deur. Zo kijk ik er tegen aan.
Uiteraard bepaalt ieder voor zich hoe god er uit ziet en of hij bestaat. En dat zegt verder nog niks over het bestaan van die god. Maar we hadden het over agnostisch en gnostisch. Zoals eerder gezegd ben ik agnostisch over het bestaan van een god in het algemeen en over de godsbeelden die ik niet ken. Van bepaalde godsbeelden die mij zijn voorgeschoteld kan ik iets zeggen over de waarschijnlijkheid van het bestaan van die goden, waarbij je zou kunnen claimen gnostisch te zijn. In alle gevallen zie ik geen reden te geloven dat een bepaalde god bestaat, vandaar dat ik tevens atheïst ben.

Hallo Christiaan,

Wanneer iemand niet in een God of het Goddelijke gelooft, om welke ( verstandige ) redenen dan ook, of iemand ontkent het bestaan van God of het Goddelijke, dan is zo iemand in mijn ogen een a-theist. Een agnost stelt het persoonlijk niet te weten of persoonlijk niet te kunnen weten. Iemand die er niet over nadenkt, geen interesse heeft, noem ik een onverschillige en geen agnost. Zelf weet ik het antwoord ondanks veel nadenken niet en noem mij agnost. Een a-theist weet het antwoord na nadenken wel en een theist kent ook het antwoord door nadenken en innerlijk weten. UIteindelijk is het de persoon zelf die voor zich het passende hokje benoemt, want wie kent jou onder de mensen beter als jijzelf ?
Hier zit nou precies het misverstand.
Een a-theist weet het antwoord na nadenken wel
Je haalt geloven en weten door elkaar. Atheïsme hoeft niks te zeggen over 'weten'. Het zegt iets over (niet) geloven. Als je niet (actief) gelooft in een god, dan ben je dus atheïst. Ongeacht welke reden dan ook.
Als je zegt dat je agnost bent en zegt dat je niet kunt weten over het bestaan van een god en daarom geen actief geloof hebt in een god, dan ben je dus (ook) atheïst. Atheïsme is geen-theïsme of non-theïsme.
Van wat ik van jouw heb gelezen begrijp ik dat je jezelf agnost noemt, maar volgens mijn definitie ben je denk ik ook atheïst. Maar goed, ik wil je geen stempel opdrukken die je niet wilt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Goed en kwaad

Bericht door Piebe Paulusma »

Nou mensen, genoeg ijdeltuiterij alweer, terug naar het onderwerp maar. We zijn allemaal slechts als gras en niets wat we zeggen of vinden doet er wezenlijk toe in het licht van de eeuwigheid bezien. Of dat goed of kwaad is ligt in de ogen van de waarnemer. Over een miljoen jaar zijn we nog geen cijfer in een geschiedenisboek, of misschien bestaan er dan geen boeken meer en gaat als digitaal. We weten het niet dus blijft het speculeren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door ineke-kitty »

De oorsprong van alle "ijdeltuiterij" lag al vast in de leugen die satan aan Eva voorhield: "Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad". [Gen. 3:5].

Sindsdien wil de mens zich gelijk stellen aan God, en DAT is pas ijdeltuiterij. De mens weet het altijd beter dan God, en de mens in het algemeen ontkent zelfs Zijn bestaan. De Bijbel zegt dan ook: "Het gras verdort, en de bloem valt af, maar MIJN Woord zal bestaan in eeuwigheid". Dat zou de mens eens moeten bedenken.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Goed en kwaad

Bericht door Piebe Paulusma »

ineke-kitty schreef:De oorsprong van alle "ijdeltuiterij" lag al vast in de leugen die satan aan Eva voorhield: "Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad". [Gen. 3:5].

Sindsdien wil de mens zich gelijk stellen aan God, en DAT is pas ijdeltuiterij. De mens weet het altijd beter dan God, en de mens in het algemeen ontkent zelfs Zijn bestaan. De Bijbel zegt dan ook: "Het gras verdort, en de bloem valt af, maar MIJN Woord zal bestaan in eeuwigheid". Dat zou de mens eens moeten bedenken.
O Ineke weet het beter, what's new! :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door ineke-kitty »

Nee, @Piebe, de Bijbel weet het beter, en die zegt dat de oorsprong van het goed en kwaad ligt in de ongehoorzaamheid van Adam en Eva die met hun tengels van de boom der kennis van goed en kwaad af hadden moeten blijven. Echter lieten ze hun oren hangen aan de leugen van de duivel, i.p.v. God te gehoorzamen. Vandaag de dag is het niet anders als het over de mensheid in het algemeen gaat.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door ZENODotus »

ineke-kitty schreef:Nee, @Piebe, de Bijbel weet het beter, en die zegt dat de oorsprong van het goed en kwaad ligt in de ongehoorzaamheid van Adam en Eva die met hun tengels van de boom der kennis van goed en kwaad af hadden moeten blijven. Echter lieten ze hun oren hangen aan de leugen van de duivel, i.p.v. God te gehoorzamen. Vandaag de dag is het niet anders als het over de mensheid in het algemeen gaat.
Inderdaad Ineke-Kitty... Anderzijds wel ik wel benadrukken dat de term "goed en kwaad" in het Hebreeuws de connotatie heeft van "alles" (dit werd op deze manier verwoord)... Doet me trouwens denken aan een uitspraak van Nietzsche, die in zijn "God is dood"-betoog uiteindelijk zei: "liever zelf God te zijn", het was trouwens vrij tragisch, want op die manier hadden we ook geen excuus meer... Eigenlijk gaf hij een uitleg die vrij triest was...
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Wajehie »

ineke-kitty schreef:De oorsprong van alle "ijdeltuiterij" lag al vast in de leugen die satan aan Eva voorhield: "Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad". [Gen. 3:5].
Dat is toch niet de leugen van satan. Daar sprak hij nog waarheid maar verzweeg de consequentie.
Genesis 3
22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!
De leugen was mi .
Genesis 3
Toen zei de slang tegen de vrouw: U zult zeker niet sterven.
En die leugen spreekt hij nog steeds. Sterven is meer dan de fysieke dood en is die niet terug te vinden in reïncarnatie of atheisme ?
EmilyHolmes
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2017, 10:16
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door EmilyHolmes »

check some facts about Alain de Botton and read essays in love for self-development here http://bigpaperwriter.com/blog/alain-de ... ys-in-love
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door Anja (oud account) »

Wajehie schreef:
ineke-kitty schreef:De oorsprong van alle "ijdeltuiterij" lag al vast in de leugen die satan aan Eva voorhield: "Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad". [Gen. 3:5].
Dat is toch niet de leugen van satan. Daar sprak hij nog waarheid maar verzweeg de consequentie.
Jawel, Wajehie, want ook daar spreekt satan al leugen. Want hun ogen werden niet geopend maar juist dichtgeslagen. Ze konden God niet meer in de ogen zien. Ze stierven dus direct al de geestelijke dood.

Die kennis van goed en kwaad zou toch wel gekomen zijn, maar niet op de tijd en de manier waarop satan dat wenste.Want satan wenste lotgenoten, hij wenste Adam en Eva deelgenoot te maken van zijn lot.

Als een vader zijn peuter melk geeft en geen verse vis, dan is dat niet omdat die vader de ogen van het kind gesloten wil houden, maar omdat het kind zal stikken in de graatjes. Het moet eerst volgroeien wil het vis kunnen eten zonder erin te stikken (om maar een voorbeeld te noemen).

Een mens kan leren door ondervinding, maar ook door gewoon op te letten op school en naar zijn vader te luisteren. Zeker als het De Vader betreft. Satan maakt mensen, ook nu nog, liever wijs dat het alleen maar kan door ondervinding. Dan kan ie langer genieten van wie hij lotgenoot heeft gemaakt. Hij is gek op het hindoeisme (waar daarnaast ook mooie elementen van waarheid in te vinden zijn, daar niet van), want dat leert dat je vooral maar steeds weer moet ondervinden, leven na leven na leven, en dat je jezelf wel een keer zult verlossen als je maar genoeg keren gestorven bent. Dat komt heel wijs over, het Evangelie , het Kruis is vergeleken daarbij voor velen maar dwaas .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
carramba
Berichten: 678
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:03
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Anja schreef:
Wajehie schreef:
ineke-kitty schreef:De oorsprong van alle "ijdeltuiterij" lag al vast in de leugen die satan aan Eva voorhield: "Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad". [Gen. 3:5].
Dat is toch niet de leugen van satan. Daar sprak hij nog waarheid maar verzweeg de consequentie.
Jawel, Wajehie, want ook daar spreekt satan al leugen. Want hun ogen werden niet geopend maar juist dichtgeslagen. Ze konden God niet meer in de ogen zien. Ze stierven dus direct al de geestelijke dood.

Die kennis van goed en kwaad zou toch wel gekomen zijn, maar niet op de tijd en de manier waarop satan dat wenste.Want satan wenste lotgenoten, hij wenste Adam en Eva deelgenoot te maken van zijn lot.

Als een vader zijn peuter melk geeft en geen verse vis, dan is dat niet omdat die vader de ogen van het kind gesloten wil houden, maar omdat het kind zal stikken in de graatjes. Het moet eerst volgroeien wil het vis kunnen eten zonder erin te stikken (om maar een voorbeeld te noemen).
Hen werden de ogen geopend waardoor ze gelijk werden aan god en kenden nu goed en kwaad. Ze zagen toen pas dat ze naakt waren en aangezien ze nu goed en kwaad kenden en naakt als kwaad beschouwden gingen ze zich bedekken. Maar god kende al goed en kwaad en liet ze toch naakt rondlopen. Zij waren nu net als god in staat om te herkennen dat naakt niet goed is...... nogal in tegenspraak vindt je niet?
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door Anja (oud account) »

Hallo Peda,

Dan toch maar een poging (n.a.v. viewtopic.php?f=55&t=3330&p=180401#p180360 ). Tegen beter weten in misschien, maar omwille van de vele topics van betere communicatie, toch een poging om een stuk miscommunicatie (m.i. vooroordeel) op te heffen.

peda schreef: Hallo Zolderworm,

Dat beweer ik zeker niet. De esoterische wereld zie ik niet gelijk aan de religieuze Hindoe wereld. Ik refereerde meer naar de gedachten in de esoterie waar de samenhang tussen kwantum mechanica en holistisch bewustzijn als wetenschappelijk bewezen worden beschouwd.
Ook in de esoterie wordt er niets als wetenschappelijk bewezen beschouwd.

Fritjof Capra schrijft in het door mij aangehaalde citaat (tekst bij het monument) helemaal niet wat jij zegt dat hij zou schrijven. Hij legt slechts uit dat de cyclische beweging die door Shiva wordt gerepresenteerd, in alle materie terug te vinden is, en zelfs ook in anorganische materie. Daar miszegt hij werkelijk helemaal niets mee en onwetenschappelijk is het ook al niet. Men heeft juist in de kwantumfysica voortdurend te maken met die gelijke en (tegelijkertijd) tegengestelde krachten die het Shivamonument representeert. Tenzij je het tegendeel kunt bewijzen, maar dan zou je juist beweren Datgene bewezen te achten waarvan je zelf (terecht) zegt dat het niet te bewijzen is........

Ook zegt hij helemaal niet dat de Hindoewijzen reeds begrepen dat er subatomaire deeltjes bestonden. Dat maak jij ervan, Capra zegt dat in de door mij aangehaalde tekst bij het monument niet, en ik heb dat zelf ook nergens gesteld. Overigens sluit ik dat persoonlijk niet uit, aangezien ik niet geloof dat de huidige beschavingswereld de eerste en enige is die er ooit geweest is. Zo geloof ik ook niet dat de piramides duizenden jaren geleden door de mens zonder enige techniek zijn gemaakt, en ook geloof ik persoonlijk niet dat de mens het enige intelligente wezen in de hele kosmos is. Maar noch Capra noch ik hebben beweerd wat jij erin legt, noch was dat in mijn gedachten, niet nu en ook niet toen ik het bericht plaatste.

In de wijsheidstraditie van de grote klassieken onder de yogi's gaat men ervan uit dat een mens helemaal niets van het absolute kan bewijzen, omdat we slechts het gemanifesteerde kunnen onderzoeken. Overigens is dit iets waar juist ook de gemiddelde esoterist cq new age aanhanger vanuit gaat, namelijk dat alles wat wetenschap kan onderzoeken ook maar maya is en niet het ultieme ware. Dit is bijvoorbeeld wat Yogananda ervan zegt in "Autobiografie van een yogi":
30. De wet der wonderen.
De grote romanschrijver Leo Tolstoy* schreef een kostelijk verhaal, De Drie Kluizenaars. Zijn vriend Nicolaas Roerich geeft er als volgt kort de inhoud van weer:
" Op een eiland leefden drie oude kluizenaars. Zij waren zo simpel dat hun enig gebed was: 'Wij zijn drie; Gij zijt Drie -wees ons genadig. " die korte bede verrichtte grote wonderen.

Toen de plaatselijke bisschop** van het ontoelaatbare gebed van de drie kluizenaars hoorde, besloot hij een bezoek te brengen om hun de canonieke gebeden te leren. Hij kwam op het eiland aan, vertelde de kluizenaars, dat hun verzoek de hemel onwaardig was en leerde hun veel van de gebruikelijke gebeden. Daarna ging hij weer aan boord van het schip en verliet het eiland. Plotseling zag hij een stralend licht dat de boot volgde. Toen het naderde, herkende hij de drie heremieten, die elkaar bij de hand hielden en over de golven holden om het vaartuig in te halen.

"Wij hebben de gebeden, die u ons gegeven hebt, vergeten", riepen ze, toen ze de bisschop hadden bereikt, "en hebben ons gehaast u te vragen, ze nog eens te herhalen". De van ontzag vervulde bisschop schudde het hoofd.

"Beste mensen", antwoordde hij nederig, " leeft voort met uw oude gebed! "

Hoe wandelden de drie heiligen over het water?
Hoe liet Christus zijn gekruisigd lichaam wederopstaan?
Hoe deden Lahiri Mahasaya sa-ja en Sri Yoekteswar hun wonderen?

De moderne wetenschap heeft er tot dusver geen antwoord op, hoewel met de komst van het atoomtijdperk het perspectief van de mens plotseling is verruimd. Het woord 'onmogelijk' verliest in de taalschat van de mens steeds meer aan betekenis.

De oude Vedische geschriften verklaren, dat de stoffelijke wereld onder één fundamentele wet van Maya werkt, het beginsel van betrekkelijkheid en dualiteit. God, het Enige Leven, is een Absolute Eenheid. Maar om als de verschillende en van elkaar gescheiden vormen van de schepping te kunnen verschijnen moet Hij zich met een bedrieglijke en onwerkelijke sluier omhullen. Deze bedrieglijke, dualistische sluier is Maya***. Vele grote ontdekkingen van onze moderne tijden hebben deze eenvoudige uitspraak der rishis bevestigd.

Newtons Derde Bewegingswet is een wet van Maya:' Bij elke actie is er steeds een gelijke, tegengestelde reactie; de wederzijdse acties van twee lichamen zijn altijd gelijk en tegengesteld gericht'. Actie en reactie zijn dus volkomen gelijk. Een enkele kracht is onmogelijk. Er is altijd een paar gelijke, tegengestelde krachten. De fundamentele werking en de natuur verraden allen dat zij hun oorsprong in Maya hebben. Elektriciteit bijvoorbeeld is een verschijnsel van afstoting en aantrekking; elektronen en protonen zijn tegengestelde elektrische polen. Een ander voorbeeld: het atoom of kleinste deel der materie is net als de aarde zelf een magneet met een positieve en een negatieve pool. De ganse wereld van verschijnselen is onder de onverbiddelijke heerschappij der polariteit; er is geen wet in de fysica of chemie of enige andere wetenschap, die niet door het principe van tegengesteldheid wordt beheerst.

De natuurkunde kan dus geen wetten opstellen buiten Maya; de werkelijke substantie, de structuur der schepping. De natuur zelf is Maya; de natuurwetenschap moet dus rekening houden met dit onbetwistbare feit. In haar eigen gebied is zij eeuwig en onuitputtelijk; toekomstige natuurvorsers kunnen niet anders doen dan de ene uitdrukkingsvorm na de andere van haar bonte oneindigheid onderzoeken. De wetenschap blijft dus eeuwig aan verandering onderhevig en is niet in staat het einddoel te bereiken; wel kan zij de wetten formuleren van een reeds bestaande en functionerende kosmos, maar zij is onmachtig de Wetgever en Enige Bediener ervan te ontdekken. De indrukwekkende verschijnselen der zwaartekracht en elektriciteit zijn bekend geworden, maar wat zwaartekracht en elektriciteit eigenlijk zijn, weet geen sterveling.****

Sedert duizenden jaren hebben profeten de mensen opgeroepen boven Maya uit te stijgen. Boven de dualiteit der schepping uit te rijzen en de eenheid van de Schepper waar te nemen, gold als het hoogste doel van de mens. Zij die zich vastklampen aan de kosmische begoocheling, moeten haar grondwet van polariteit aanvaarden: eb en vloed, reizen en dalen, dag en nacht, vreugde en lijden, goed en kwaad, geboorte en dood. Als de mens door enige duizenden menselijke geboorten is heen gegaan, wordt deze monotone kringloop onverdraaglijk; hij begint zijn hoop te vestigen op een wereld die achter de door Maya uitgeoefende dwang ligt.

De sluier van Maya verscheuren is het geheim der schepping onthullen. De yogi, die aldus het universum blootlegt, is de enige ware monotheïst. Al de anderen aanbidden heidense afgodsbeelden. Zolang iemand onderworpen blijft aan de dualistische zinsbegoochelingen der natuur is Maya, als een Januskop, zijn godin; hij kan de ene ware God niet kennen.

Uit:Yogananda: Autobiografie van een yogi; hoofdstuk 30:"De wet der wonderen", p. 252-253

De noten:
* Tolstoy deelde veel idealen met Mahatma Ghandi. Zij correspondeerden met elkaar over het onderwerp geweldloosheid. Volgens Tolstoy's opvatting is het kernpunt van de leer van Christus dat men geen kwaad met kwaad moet vergelden (Mattheus 5: 39); kwaad moet alleen met het enige logische en daarom ook werkzame tegenmiddel, goedheid of liefde, worden 'weerstaan'.

** Het verhaal schijnt een historische grond te hebben; volgens een noot van de uitgever heeft de bisschop de drie monniken ontmoet, toen hij van Archangelsk naar het Slovetsky-klooster, aan de mond van de Dwina, zeilde.

*** Het ik-beginsel, ahankara (letterlijk: 'ik doe') is de oorsprong van dualisme of de schijnbare scheiding tussen de mens en zijn Schepper. Ahankara brengt menselijke wezens onder de invloed van Maya( kosmische begoocheling) waardoor het subject (ego) valselijk als object verschijnt; de schepselen verbeelden zich scheppers te zijn.

**** Marconi, de grote uitvinder, erkende op volgende wijze de beperkingen van de wetenschap: "het onvermogen der wetenschap om het leven te verklaren is absoluut. Dit feit zou waarlijk schrikwekkend zijn ware er geen geloof. Het moeilijkste probleem waar de menselijke geest ooit mee heeft gekampt is het mysterie van het leven".

Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Anja schreef:Hallo Peda,

Dan toch maar een poging (n.a.v. viewtopic.php?f=55&t=3330&p=180401#p180360 ). Tegen beter weten in misschien, maar omwille van de vele topics van betere communicatie, toch een poging om een stuk miscommunicatie (m.i. vooroordeel) op te heffen.

peda schreef: Hallo Zolderworm,

Dat beweer ik zeker niet. De esoterische wereld zie ik niet gelijk aan de religieuze Hindoe wereld. Ik refereerde meer naar de gedachten in de esoterie waar de samenhang tussen kwantum mechanica en holistisch bewustzijn als wetenschappelijk bewezen worden beschouwd.
Ook in de esoterie wordt er niets als wetenschappelijk bewezen beschouwd.

Fritjof Capra schrijft in het door mij aangehaalde citaat (tekst bij het monument) helemaal niet wat jij zegt dat hij zou schrijven. Hij legt slechts uit dat de cyclische beweging die door Shiva wordt gerepresenteerd, in alle materie terug te vinden is, en zelfs ook in anorganische materie. Daar miszegt hij werkelijk helemaal niets mee en onwetenschappelijk is het ook al niet. Men heeft juist in de kwantumfysica voortdurend te maken met die gelijke en (tegelijkertijd) tegengestelde krachten die het Shivamonument representeert. Tenzij je het tegendeel kunt bewijzen, maar dan zou je juist beweren Datgene bewezen te achten waarvan je zelf (terecht) zegt dat het niet te bewijzen is........

Ook zegt hij helemaal niet dat de Hindoewijzen reeds begrepen dat er subatomaire deeltjes bestonden. Dat maak jij ervan, Capra zegt dat in de door mij aangehaalde tekst bij het monument niet, en ik heb dat zelf ook nergens gesteld. Overigens sluit ik dat persoonlijk niet uit, aangezien ik niet geloof dat de huidige beschavingswereld de eerste en enige is die er ooit geweest is. Zo geloof ik ook niet dat de piramides duizenden jaren geleden door de mens zonder enige techniek zijn gemaakt, en ook geloof ik persoonlijk niet dat de mens het enige intelligente wezen in de hele kosmos is. Maar noch Capra noch ik hebben beweerd wat jij erin legt, noch was dat in mijn gedachten, niet nu en ook niet toen ik het bericht plaatste."
Hallo Anja,

Aangaande de plaque bij Cern inzake "" Shiva's dance "' het volgende:

Ik heb niets tegen de metafoor luidende "" The metaphor of the cosmic dance thus unifies ancient mythologie, religious art and moderrn physics "" Inderdaad een mooi metafoor.

Op de zinsnede : "For the modern physicist, then, Shiva's dance is the dance of subatomatic matter "". heb en had ik wel commentaar. Dit is geen metafoor maar een constatering van Capra.
Op die constatering heb ik commentaar gegeven van de Hindoe wijzen die reeds kennis hadden van subatomaire deeltjes. ( de harp van David en later ontdekte geluidsgolven). Ik geef volmondig toe dat de meeste mensen de zinsnede anders zullen lezen.

Dat de visie van Capra niet door een ieder gedeeld wordt, wordt o.m. duidelijk in het volgende commentaar https://skepsis.nl/capra/
Je hoeft je daar natuurlijk niets van aan te trekken, maar het toont wel aan dat niet iedereen staat te klappen bij de pogingen van Capra om wetenschap en Oosterse mystiek in o.m. zijn "'Tao"' publicatie met elkaar te verbinden.
Verder wijk jij ook uit naar piramides en de mens die niet als enige intelligente wezen in de kosmos existeert. Die uitstapjes hebben ook niets van doen met de kijk op de plaque inzake Capra, maar ik geef toe dat ik zelf ook, in de berichten geplaatst in 2016, excursies heb gemaakt, dat was in jouw ogen naast de pot. Maar welke discussie blijft precies binnen de piketpalen.
Ik laat het hier verder bij. [/quote]
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Anja schreef:Hallo Peda,

Dan toch maar een poging (n.a.v. viewtopic.php?f=55&t=3330&p=180401#p180360 ). Tegen beter weten in misschien, maar omwille van de vele topics van betere communicatie, toch een poging om een stuk miscommunicatie (m.i. vooroordeel) op te heffen.

peda schreef: Hallo Zolderworm,

Dat beweer ik zeker niet. De esoterische wereld zie ik niet gelijk aan de religieuze Hindoe wereld. Ik refereerde meer naar de gedachten in de esoterie waar de samenhang tussen kwantum mechanica en holistisch bewustzijn als wetenschappelijk bewezen worden beschouwd.
Ook in de esoterie wordt er niets als wetenschappelijk bewezen beschouwd.

Fritjof Capra schrijft in het door mij aangehaalde citaat (tekst bij het monument) helemaal niet wat jij zegt dat hij zou schrijven. Hij legt slechts uit dat de cyclische beweging die door Shiva wordt gerepresenteerd, in alle materie terug te vinden is, en zelfs ook in anorganische materie. Daar miszegt hij werkelijk helemaal niets mee en onwetenschappelijk is het ook al niet. Men heeft juist in de kwantumfysica voortdurend te maken met die gelijke en (tegelijkertijd) tegengestelde krachten die het Shivamonument representeert. Tenzij je het tegendeel kunt bewijzen, maar dan zou je juist beweren Datgene bewezen te achten waarvan je zelf (terecht) zegt dat het niet te bewijzen is........

Ook zegt hij helemaal niet dat de Hindoewijzen reeds begrepen dat er subatomaire deeltjes bestonden. Dat maak jij ervan, Capra zegt dat in de door mij aangehaalde tekst bij het monument niet, en ik heb dat zelf ook nergens gesteld. Overigens sluit ik dat persoonlijk niet uit, aangezien ik niet geloof dat de huidige beschavingswereld de eerste en enige is die er ooit geweest is. Zo geloof ik ook niet dat de piramides duizenden jaren geleden door de mens zonder enige techniek zijn gemaakt, en ook geloof ik persoonlijk niet dat de mens het enige intelligente wezen in de hele kosmos is. Maar noch Capra noch ik hebben beweerd wat jij erin legt, noch was dat in mijn gedachten, niet nu en ook niet toen ik het bericht plaatste."
Hallo Anja,

Aangaande de plaque bij Cern inzake "" Shiva's dance "' het volgende:

Ik heb niets tegen de metafoor luidende "" The metaphor of the cosmic dance thus unifies ancient mythologie, religious art and moderrn physics "" Inderdaad een mooi metafoor.

Op de zinsnede : "For the modern physicist, then, Shiva's dance is the dance of subatomatic matter "". heb en had ik wel commentaar. Dit is geen metafoor maar een constatering van Capra.
Op die constatering heb ik commentaar gegeven van de Hindoe wijzen die reeds kennis hadden van subatomaire deeltjes. ( de harp van David en later ontdekte geluidsgolven). Ik geef volmondig toe dat de meeste mensen de zinsnede anders zullen lezen.
Hallo Peda,

Bedankt voor de toelichting op jouw zienswijze. In mijn ogen is hij vrijgepleit van wat hem in mijn optiek ten onrechte ten laste wordt gelegd door hem met op laag water gezochte spijkers ergens op te nagelen. En dat iemand het doelwit is geweest van lieden als een skepsis, betekent voor mij persoonlijk bepaald niet dat ik me dan ook maar laat intimideren en me in mijn eigen mening en wetenschappelijk degelijk geschoolde beschouwing laat beinvloeden. Ik heb er altijd een hekel aan gehad als een kliekje op iemand aanvalt en daar niet aan meegedaan, en ook niet zo'n kliekje.

Peda schreef:Dat de visie van Capra niet door een ieder gedeeld wordt, wordt o.m. duidelijk in het volgende commentaar https://skepsis.nl/capra/
Je hoeft je daar natuurlijk niets van aan te trekken, maar het toont wel aan dat niet iedereen staat te klappen bij de pogingen van Capra om wetenschap en Oosterse mystiek in o.m. zijn "'Tao"' publicatie met elkaar te verbinden.
Sorry, ik wist niet dat hier alleen visies die door iedereen gedeeld worden, aangeduid mochten worden. Wie er wel of niet staan te klappen boeit mij in het geheel niet. En dat heeft het ook nooit gedaan. Wat ik persoonlijk al jaren met o.a. een "stichting skepsis" doe, is wat jij me aanraadde in die andere topic. Als er iets naar mijn mening niet moreel en zuiver wetenschappelijk is, is het die organisatie wel. Maar mensen kunnen hen altijd erg goed van stal halen als men wil doen alsof men heel klinisch wetenschappelijk bezig is. Veel mensen trappen daar maar al te graag in of zijn zelf geen wetenschappers. En als ik zie wat er nu tegenwoordig voor "wetenschappelijk" moet doorgaan (dan doel ik hierop: viewtopic.php?f=9&t=3372&p=180415#p180415 op de links die daar staan, niet de plaatser van de link maar de schrijvers van die artikelen en het zogenaamde onderzoek ), dan is men in mijn beleving zo diep gezonken en zo dom geworden (de betreffende wetenschappers dus) dat Huub Stapels vruchten daarbij in mijn ogen in het niet vallen. Daar maak ik nog niet eens woorden aan vuil, want doet men dat wel, dan moet wel zo laag zinken om op hun denkniveau de discussie aan te gaan, daar pas ik voor.
Peda schreef:Verder wijk jij ook uit naar piramides en de mens die niet als enige intelligente wezen in de kosmos existeert. Die uitstapjes hebben ook niets van doen met de kijk op de plaque inzake Capra, maar ik geef toe dat ik zelf ook, in de berichten geplaatst in 2016, excursies heb gemaakt, dat was in jouw ogen naast de pot. Maar welke discussie blijft precies binnen de piketpalen.
Ik laat het hier verder bij.
...Sorry, Peda, maar ik ga echt geen 79 pagina's doornemen om uit te zoeken waar je in hemelsnaam een rancune naar mij toe over zou kunnen hebben uit 2016. Niet 1 persoon in deze topic begreep dat ik nimmer sprak van deze wereld. Er is destijds een afsplitsing gemaakt naar een andere topic, maar men blijkt het verschil tussen absoluut en relatief in geestelijke zin niet te kunnen begrijpen, en zo blijft een mens dan toch iedere keer weer op datzelfde punt uitkomen, waarin iedereen loopt te poneren en te reageren, en er geen common ground is, geen basis voor gesprek, omdat geen hond werkelijk wil weten wat je nou eigenlijk zegt of waar je naar verwijst. Een katholieke broeder zou gezegd hebben dat het gaat om een geloofsgeheimenis dat bekend is aan mensen met een doorleefd geloof. Ik denk dat hij daarin dan toch gelijk zou hebben gehad, hoewel ik persoonlijk toch heb ervaren dat het zoveel simpeler is dan men het maakt. Maar toch, hij zal wel gelijk hebben. Na meer dan honderd pagina's (met die andere topic erbij) moet ik toch maar concluderen dat dat waarschijnlijk zo is, en dat als ik het toch juist zie dat het zoveel simpeler is, dat er dan wel een reden zal zijn waarom men het zo moeilijk maakt.

Ik laat het hier ook maar bij. Als je persoonlijk met iets van mij uit 2016 in deze topic zit, en je wilt het bespreken, ben ik voor jou en in dit geval beschikbaar per pb. Of voor mijn part hier. Maar ik ga echt geen 79 pagina's doornemen om uit te vissen waar je het nou weer over hebt. Ik heb geen idee, en heb zelf niet de gewoonte om iemand iets te blijven verwijten. Wat dat betreft ben ik een echte ram (als zonneteken dan, dat zegt in feite nog helemaal niks, ik heb alleen het zonneteken in ram), direct en soms confronterend maar nimmer rancuneus. En bovendien merk ik iets op in mijn eigen leven en zijn wat erop duidt dat vergeven wel degelijk op zeker moment in vergeten kan veranderen. Als jij ergens mee zit, by all means, gebruik de pb maar. Dat lijkt me beter dan nog meer miscommunicatie. Tis uiteindelijk allemaal maya hier, weet je wel ;) .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door peda »

Hallo Anja,

Even in het kort de historie van de momentane Shiva beeld en Cern discussie.

Onder het topic "' leven we in de eindtijd'' had jij het op 16 juli om 12:09 over Shiva beeld en Cern.
Op diezelfde datum om 13:03 antwoordde ik dat ik over dat thema wel eens wat had gerept.
Om 13:34 schreef jij "' van jouw hand heb ik nooit iets gelezen over Shiva beeld en Cern.
Om 16:34 gaf ik zonder verder begeleidend commentaar de link naar mijn bijdrage, in oktober 2016 opgenomen onder het topic "' tussen goed en kwaad "'.
Om 17:05 kwam jij met een bijzonder forse afwijzende reactie op mijn opmerkingen geplaatst in die link (bijdrage uit oktober 2016).
Daarop reageerde ik weer en zo kwam een oude link weer tot een nieuw heftig leven (concentratie op woorden en positie van Capra ).
Conclusie: geen overeenstemming in denken over Capra/ Shiva beeld en Cern ussen ons beiden.
Geen overeenstemming betekent niet dat ik persoonlijk met iets zit richting jou of anderen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:Hallo Anja,

Even in het kort de historie van de momentane Shiva beeld en Cern discussie.

Onder het topic "' leven we in de eindtijd'' had jij het op 16 juli om 12:09 over Shiva beeld en Cern.
Op diezelfde datum om 13:03 antwoordde ik dat ik over dat thema wel eens wat had gerept.
Om 13:34 schreef jij "' van jouw hand heb ik nooit iets gelezen over Shiva beeld en Cern.
Om 16:34 gaf ik zonder verder begeleidend commentaar de link naar mijn bijdrage, in oktober 2016 opgenomen onder het topic "' tussen goed en kwaad "'.
Om 17:05 kwam jij met een bijzonder forse afwijzende reactie op mijn opmerkingen geplaatst in die link (bijdrage uit oktober 2016).
Daarop reageerde ik weer en zo kwam een oude link weer tot een nieuw heftig leven (concentratie op woorden en positie van Capra ).
Conclusie: geen overeenstemming in denken over Capra/ Shiva beeld en Cern ussen ons beiden.
Geen overeenstemming betekent niet dat ik persoonlijk met iets zit richting jou of anderen.
Oooooh, je bedoelde dus gewoon nog een keer je visie op de geschreven tekst, die niet beschrijft wat jij zegt dat het zou beschrijven, te benadrukken, nadat je eerst volmondig toegaf dat het slechts jouw interpretatie was. Ik dacht dat je een nieuwe argumentatie/motivatie inbracht, maar het is in dus alleen een herhaling. Okay hoor. Je hebt gelijk Peda.
Tis toch wat met het mannelijk ego. :clown:
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 18 jul 2017, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)