666

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Wajehie »

Jerommel schreef:Kijk,ik kan apricieren dat ik nogal onwrikbaar was, en dat je je dan verdedigt.
Maar je maakt jezelf nu gewoon belachelijk.

De zaak van nep-ex-terrorist Shoebat is compleet aan diggelen.
Maar kennelijk ben je er zo aan gehecht geraakt, dat dat niet uit maakt.
Niet op de man spelen vriend, maar kom met argumenten.
Bijbels gezien is het prima te onderbouwen dat de antichrist uit de islam hoek komt. Ook de te verwachten Mahdi, die joden en christenen zal doden en 7 jaar lang zal regeren, is een argument. Want in de bijbel kennen wij ook iemand die 7 jaar zal regeren.
In dat stukje stelde ik wat vragen en plaatste wat argumenten , daar zou je op reageren.
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 0&start=75
Gebruikersavatar
Alloniempje
Berichten: 512
Lid geworden op: 31 mei 2015, 13:36
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Alloniempje »

Bijbels gezien is het prima te onderbouwen dat de antichrist uit de islam hoek komt.
Misschien ten overvloede, maar de islam is slechts een dikke 600 jaar na christus ontstaan.
Logischerwijs kan de bijbel het dus nooit over de islam hebben.
Ergo, blijft over, interpretatie.
Als gelovigen al doen zolang als de bijbel bestaat.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 666

Bericht door Jerommel »

Niet ergo, want de Bijbel barst van de profetieën, zoals voor de "eindtijd" (zegmaar tussen nu en Christus' wederkomst).
Maar, het laat zich niet zo gemakkelijk overzichtelijk op een tijdlijn zetten, dus er is altijd veel gestechel over. ...en desinteresse in fatsoenlijke exegese bovendien...
En als er weer een 'boze macht' in de wereld manifesteert projecteert men steevast de actualiteit op de Bijbelse ante-christos.
Nu is het dus logischerwijs de Islam... :roll:

Interpretatie gebruik je als een soort waardeoordeel, maar elk boek, elk schrijfsel dient juist geïnterpreteerd te worden wil je er iets mee kunnen.
Begrijpen zonder interpreteren is tenslotte onmogelijk.
Kennelijk is het een hele kunst om niet de aannames maar de tekst te laten spreken.

Deslaniettemin, de Islam komt niet specifiek ter sprake, ook Rome niet, Hitler ook niet, Stalin ook niet, enz...
Ook de reformatie / het protestantisme niet, ook al doet men verwoede pogingen om het er in terug te vinden.

Het draait in de Bijbel om Israël (in elke betekenis van die naam)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Wajehie »

Alloniempje schreef:
Bijbels gezien is het prima te onderbouwen dat de antichrist uit de islam hoek komt.
Misschien ten overvloede, maar de islam is slechts een dikke 600 jaar na christus ontstaan.
Logischerwijs kan de bijbel het dus nooit over de islam hebben.
Ergo, blijft over, interpretatie.
Als gelovigen al doen zolang als de bijbel bestaat.
Jesaja kon eeuwen voor de geboorte profeteren over Jezus (de Messias) , en de Bijbel kan dus ook iets zeggen over de islam nu blijkt.
Maar dat wist je al; dus gaat het niet over interpretatie ?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door callista »

Wajehie schreef:
Alloniempje schreef:
Bijbels gezien is het prima te onderbouwen dat de antichrist uit de islam hoek komt.
Misschien ten overvloede, maar de islam is slechts een dikke 600 jaar na christus ontstaan.
Logischerwijs kan de bijbel het dus nooit over de islam hebben.
Ergo, blijft over, interpretatie.
Als gelovigen al doen zolang als de bijbel bestaat.
Jesaja kon eeuwen voor de geboorte profeteren over Jezus (de Messias) , en de Bijbel kan dus ook iets zeggen over de islam nu blijkt.
Maar dat wist je al; dus gaat het niet over interpretatie ?
Nee hoor..Jesaja heeft niet geprofeteerd over Jezus.
Dat is een foutieve NT interpretatie.....oftewel inlegkunde.
Bijna alles wat Jesaja schreef sloeg op gebeurtenissen in zijn tijd.
Laatst gewijzigd door callista op 21 nov 2015, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 666

Bericht door Jerommel »

Wajehie schreef:
Alloniempje schreef:
Bijbels gezien is het prima te onderbouwen dat de antichrist uit de islam hoek komt.
Misschien ten overvloede, maar de islam is slechts een dikke 600 jaar na christus ontstaan.
Logischerwijs kan de bijbel het dus nooit over de islam hebben.
Ergo, blijft over, interpretatie.
Als gelovigen al doen zolang als de bijbel bestaat.
Jesaja kon eeuwen voor de geboorte profeteren over Jezus (de Messias) , en de Bijbel kan dus ook iets zeggen over de islam nu blijkt.
...volgens Shoebat en zijn bestseller...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Mieke »

Jesaja heeft niet geprofeteerd over Jezus? Ik meende van wel. Bv de roepende in de woestijn, het lam naar de slachtbank. Zo maar een paar stukjes uit Jesaja.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door pyro »

Terug naar 666, het getal waarvan we in Openbaringen leren dat het in verband staat met het beest.
Interessant genoeg: het gaat over de macht van de economie waar blijkbaar dat beest achter zit. De economie die boven alles wordt verheven, ook boven de menselijkheid. Richt je op die basis de maatschappij in, creeer je een onmenselijke monsterstaat. De hebzucht is dan ook de wortel van alle kwaad, lezen we elders in het NT. Ik kan me voorstellen dat dat handeldrijven met een chip implantaat (in moderne termen vertaald merkteken van 'het beest') totale controle mogelijk maakt. Een situatie in de antieke oudheid dus al is voorzien, en in de huidige tijd verrassend actueel is geworden... :geek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 666

Bericht door Jerommel »

I.m.o. is nog niet duidelijk waar die 666 precies voor staat, voor zal staan.

Maar het idee van een chip onder je huid waarmee je je kunt identificeren en betalen voor je voedsel en wat al niet, is zeer realistisch.
Ik zie alleen het verband niet met de religieuze implicaties van het merkteken van het beest.
Ik bedoel, ik heb maar 1 rekening, en als die geblokkeerd zou worden, dan kan ik ook niks kopen.
Wat maakt het dan uit of ik die chip in een pasje heb, of onderhuids?
En een merkteken klinkt toch als een zichtbaar iets...

Wat anders dan een Jood, kan de valse Messias zijn eigenlijk?
En als het dan een Jood zal zijn, wat zal zijn merkteken dan zijn?

Maargoed, ik pak de Bijbel er maar even bij, ik zie vast iets over het hoofd...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:I.m.o. is nog niet duidelijk waar die 666 precies voor staat, voor zal staan.
Dat is maar al te waar, getuige alle ontelbare berekeningen die al zijn gedaan om te 'bewijzen' dat <je favoriete zwarte schaap> het beest is :mrgreen:
Wat je wel kunt zeggen van de getalsymboliek is dat 7 het heilige getal is dat Goddelijke volmaaktheid uitdrukt, terwijl de 6 menselijk is.
666 zou dan duiden op een menselijke poging het goddelijke te benaderen, een mens die zich God waant, maar dat natuurlijk nooit wordt. Ook al herhaalt hij nog zo vaak het getal 6.
Maar het idee van een chip onder je huid waarmee je je kunt identificeren en betalen voor je voedsel en wat al niet, is zeer realistisch.
Ik zie alleen het verband niet met de religieuze implicaties van het merkteken van het beest.
Ik bedoel, ik heb maar 1 rekening, en als die geblokkeerd zou worden, dan kan ik ook niks kopen.
Wat maakt het dan uit of ik die chip in een pasje heb, of onderhuids?
En een merkteken klinkt toch als een zichtbaar iets...
Ja, dat maakt uit want een merkteken onder de huid kan niet makkelijk gestolen of vervalst worden. We gaan inderdaad al richting dwangsysteem, want het hebben van een bankrekening is al verplicht in Nederland. Nu nog zo'n merkteken verplichten en je hebt geen normaal geld meer, geen pasjes meer... 't Zit allemaal netjes in dat merkteken. Dus geen fraude mogelijk. Reuze veilig, die totale controle. Maar ook, het ultieme pressiemiddel om iedereen naar de pijpen van de grote leider te laten dansen natuurlijk :evil:
Wat anders dan een Jood, kan de valse Messias zijn eigenlijk?
En als het dan een Jood zal zijn, wat zal zijn merkteken dan zijn?

Maar goed, ik pak de Bijbel er maar even bij, ik zie vast iets over het hoofd...
Goed idee Jerommel, pak jij de bijbel er eens bij. :idea: :P
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 666

Bericht door Jerommel »

Er is dus (zie ook OP) sprake van
-het getal 666
-de naam van het beest, wat verband houdt met dat getal
-het merkteken van het beest, een symbool wellicht.
Het klinkt toch wel als een soort tatoeage, in de vorm van 666, of de naam of het teken.
Bovendien, dit wordt voorafgegaan door grote tekenen en krachten en een soort wederopstanding van de valse Messias, die ten dode gewond was, en dat is op niets uit de geschiedenis te projecteren.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Wajehie »

Bestaat een rijk bijbels gezien niet uit een combinatie van Koning en Priester. Mozes (de wet) en Aäron (priester) etc.
Of het betaalmiddel van dat rijk een chipje zal zijn, zou kunnen maar ben nog niet om.
Openbaring 13:
En ik zag uit de zee een beest opkomen, dat zeven koppen en tien horens had, en op zijn horens waren tien diademen, en op zijn koppen een godslasterlijke naam.
De koning/politiek leider die opkomt uit de volkeren zee. Het rijk wat zou herstellen van de hoofdwond.
Openbaring 13:
En ik zag een ander beest opkomen, uit de aarde, en het had twee horens, als die van het Lam, maar het sprak als de draak.
De valse profeet. Komt uit aarde en aarde / het land staat voor Israël.
Jesaja 28
14 Daarom, hoor het woord van de HEERE,
u, spotters,
u, heersers over dit volk
dat in Jeruzalem is!
15 Omdat u zegt: Wij hebben
een verbond gesloten met de dood,
en met het rijk van de dood
zijn wij een verdrag aangegaan,
wanneer de alles wegspoelende gesel voorbijtrekt,
komt hij niet bij ons,
want van de leugen hebben wij ons toevluchtsoord gemaakt
en in het bedrog hebben wij ons verborgen,
Spotters zijn goddelozen en de Israël is nu (nog) een seculiere staat.
De gesel die over de aarde zal trekken is natuurlijk heel lastig om te raden. En wat is leugen en wat is het bedrog. In wie is geen waarheid; wat is de beschrijving van de antichrist, lastig allemaal :mrgreen:
Israël zal een verdrag sluiten met die koning/politiek leider.
openbaring 2
En schrijf aan de engel van de gemeente in Pergamus: Dit zegt Hij Die het tweesnijdende, scherpe zwaard heeft:
Ik ken uw werken en weet waar u woont, namelijk waar de troon van de satan is.
En de troon van die leider/ het rijk staat in Pergamus en dat ligt in Turkije.
Gebruikersavatar
Alloniempje
Berichten: 512
Lid geworden op: 31 mei 2015, 13:36
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Alloniempje »

En daar zien we weer het wij/zij idee van de religie welke de bijbel zo mooi ondersteunt.

'De spotters zijn de goddelozen', zo jammer, immers, de zg goddelozen doen uiteindelijk meer voor de wereld dan de religieuzen.....

Modbreak Tin: precies hetzelfe wij/ zij idee maar dan vanuit atheïstische hoek. Dit soort reacties is zinloos
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Wajehie »

Alloniempje schreef:En daar zien we weer het wij/zij idee van de religie welke de bijbel zo mooi ondersteunt.

'De spotters zijn de goddelozen', zo jammer, immers, de zg goddelozen doen uiteindelijk meer voor de wereld dan de religieuzen.....
Heel goed gezien Alloniempje,zij horen bij/ zijn onderdeel van de wereld. En goddeloos is soms verpakt in een religie.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 666

Bericht door Tin »

Wajehie schreef:
Alloniempje schreef:En daar zien we weer het wij/zij idee van de religie welke de bijbel zo mooi ondersteunt.

'De spotters zijn de goddelozen', zo jammer, immers, de zg goddelozen doen uiteindelijk meer voor de wereld dan de religieuzen.....
Heel goed gezien Alloniempje,zij horen bij/ zijn onderdeel van de wereld. En goddeloos is soms verpakt in een religie.
Het wij/ zij denken is dus overal. In iedere religie, in de niet religieuze mens.
Het "wij" (ik en degene die mij niet tegenspreekt) is goed, de ander is kwaad.
En zo gaat de wereld door in de ellende van eigenbelang, of die nu het etiketje goddelijke waarheid, of atheïstisch gezond verstand krijgt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 666

Bericht door Jerommel »

Tja, de één volgt niet het Woord, de ander wel, en er tussen in zitten er ook nog.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Dirk »

Wie is, was of wordt het beest?

Er zijn mensen die denken dat Nero het beest was. Er is een Amerikaanse versie, die claimen dat het beest uit de V.S. of mogelijk de V.N. komt. Er is een versie die beweert dat het beest uit een toekomend (hedendaags? EU?) Romeins Rijk, dus Europa komt. Weer anderen denken dat het beest uit de moslimwereld komt.

Wie is, was of wordt het beest? Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Dirk schreef:Openbaring 13
En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden; En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams. Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/155872/Ga ... oon-worden
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door pyro »

Draad opgeschoond ter gelegenheid van Dirk's 'nieuwe rondje'. Diverse off topic berichten verwijderd. - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Mieke »

Ik denk dat iedereen die het werk van God dwarsboomt het beest genoemd kan worden
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Sanne »

Mieke schreef:Ik denk dat iedereen die het werk van God dwarsboomt het beest genoemd kan worden
Het Bijbelboek Daniel maakt duidelijk dat wereldmachten worden uitgebeeld door beesten. In Dan.7 wordt bijvoorbeeld over soortgelijke beesten gesproken en in 7:17 staat dan dat het "koningen" zijn. Ook in Dan.8 worden twee beesten beschreven. In 8:20,21 staat als uitleg dat het over Medië en Perzië gaat en over Griekenland.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Dirk »

Mieke schreef:Ik denk dat iedereen die het werk van God dwarsboomt het beest genoemd kan worden
Dan zijn jij en ik ook het beest. Ook jij en ik dwarsbomen het werk van God, en daarom hebben we Jezus zo hard nodig! Je gelooft niet dat er een concrete persoon is of was die "het beest" is of was?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Mieke »

Misschien is dat ook wel zo, de duivel is sws het beest
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door Fundamenteel »

Wat als het andersom is?
Dat het getal 666 heilig is maar het getal 7 des duivels is.

Wie is Heer en Meester van deze wereld? Waarom zou deze U niet misleiden met de heilige teksten? Waarom zouden de teksten gespaard zijn van duivelse invloeden? De donkere tijden? Wat is daar werkelijk gebeurd? Wat is er nodig geweest om deze versie van de bijbel onder de massa verkocht te krijgen als geloofwaardige versie?

De terminologie van 666 is al even rekbaar als er interpretaties op religie zijn.
Het zou afgeleid zijn van Nero. Maar ook koning Solomon ontving 666 giften per jaar, als ik me niet vergis. De openbaringen van Johannes refereren naar het cijfer als het nummer van het beest.

Wat als het verborgen terminologie is en coördinaties voor de sterrenhemel zijn?

Lees openbaringen 12:1. Ik zou er bijna verborgen astrologie uit kunnen opvatten.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: 666

Bericht door Anja (oud account) »

Fundamenteel schreef:Wat als het andersom is?
Dat het getal 666 heilig is maar het getal 7 des duivels is.

Wie is Heer en Meester van deze wereld? Waarom zou deze U niet misleiden met de heilige teksten? Waarom zouden de teksten gespaard zijn van duivelse invloeden? De donkere tijden? Wat is daar werkelijk gebeurd? Wat is er nodig geweest om deze versie van de bijbel onder de massa verkocht te krijgen als geloofwaardige versie?

De terminologie van 666 is al even rekbaar als er interpretaties op religie zijn.
Het zou afgeleid zijn van Nero. Maar ook koning Solomon ontving 666 giften per jaar, als ik me niet vergis. De openbaringen van Johannes refereren naar het cijfer als het nummer van het beest.

Wat als het verborgen terminologie is en coördinaties voor de sterrenhemel zijn?

Lees openbaringen 12:1. Ik zou er bijna verborgen astrologie uit kunnen opvatten.
Tsja, typisch islamitisch, waar de 6 heilig is. Doch in Bijbelgesprek geldt dat niet, daar gaan we uit van de Bijbel, de Heilige Schrift, en niet van de Koran.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20694
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 666

Bericht door peda »

Fundamenteel schreef:Wat als het andersom is?
Dat het getal 666 heilig is maar het getal 7 des duivels is.

Wie is Heer en Meester van deze wereld? Waarom zou deze U niet misleiden met de heilige teksten? Waarom zouden de teksten gespaard zijn van duivelse invloeden? De donkere tijden? Wat is daar werkelijk gebeurd? Wat is er nodig geweest om deze versie van de bijbel onder de massa verkocht te krijgen als geloofwaardige versie?

De terminologie van 666 is al even rekbaar als er interpretaties op religie zijn.
Het zou afgeleid zijn van Nero. Maar ook koning Solomon ontving 666 giften per jaar, als ik me niet vergis. De openbaringen van Johannes refereren naar het cijfer als het nummer van het beest.

Wat als het verborgen terminologie is en coördinaties voor de sterrenhemel zijn?

Lees openbaringen 12:1. Ik zou er bijna verborgen astrologie uit kunnen opvatten.
Wat een hoop vragen. Ik dacht dat het de bedoeling van de Bijbel juist is om op menselijke vragen een Goddelijk Antwoord te geven. Nu is het wachten op een nieuwe steen van Rosetta om het symbolische getal 666 eindelijk eens een fatsoenlijke duiding te geven.